Nadanie statutu Samodzielnemu Publicznemu Wielospecjalistycznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Bydgoszczy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.2012.29

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lutego 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 28
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH1)
z dnia 9 maja 2012 r.
w sprawie nadania statutu Samodzielnemu Publicznemu Wielospecjalistycznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Bydgoszczy 1

Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.2) ) zarządza się, co następuje:
§  1. 2
Samodzielnemu Publicznemu Wielospecjalistycznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Bydgoszczy nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 38 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 października 2001 r. w sprawie nadania statutu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Bydgoszczy (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 11, poz. 52, z późn. zm.3) ).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

2) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092.

3) Zmiany tekstu wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. z 2003 r. Nr 15, poz. 43, z 2005 r. Nr 9, poz. 30 i Nr 16, poz. 58, z 2007 r. Nr 11, poz. 57, z 2008 r. Nr 4 poz. 14, Nr 14, poz. 71 i Nr 16, poz. 83, z 2009 r. Nr 8, poz. 43 i Nr 11, poz. 62, z 2010 r. Nr 9, poz. 39 oraz z 2011 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 5, poz. 25.

ZAŁĄCZNIK

STATUT SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO WIELOSPECJALISTYCZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH W BYDGOSZCZY  3

Rozdział  1.

FIRMA I SIEDZIBA ZAKŁADU

§  1. 4
1.
Zakładowi Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Bydgoszczy nadaje się nazwę: "Samodzielny Publiczny Wielospecjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Bydgoszczy".
2.
Zakład może używać skróconej nazwy: SP WZOZ MSW w Bydgoszczy.
§  2. 5
Samodzielny Publiczny Wielospecjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Bydgoszczy, zwany dalej "Zakładem", jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą.
§  3.
Siedzibą Zakładu jest Bydgoszcz, ul. Markwarta 4 - 6.
§  4.
1.
Zakład uzyskał osobowość prawną dnia 1 października 1998 r. - z chwilą wpisania do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez sąd rejestrowy Sąd Rejonowy XIII Wydział Gospodarczy w Bydgoszczy.
2.
Organem tworzącym Zakład jest minister właściwy do spraw wewnętrznych.
§  5.
Zakład działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień niniejszego statutu.

Rozdział  2.

CELE I ZADANIA ZAKŁADU

§  6. 6
Celem Zakładu jest:
1)
wykonywanie działalności leczniczej poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych określonych w Regulaminie Organizacyjnym Zakładu;
2)
realizacja zadań dydaktycznych i badawczych, w szczególności badań naukowych i prac badawczo - rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia;
3)
promocja zdrowia.
§  7.
Zadania Zakładu obejmują w szczególności:
1)
udzielanie stacjonarnych oraz całodobowych świadczeń zdrowotnych:
a)
szpitalnych w zakresie:
-
kardiologii z rehabilitacją kardiologiczną,
-
chorób wewnętrznych,
-
neurologii i rehabilitacji neurologicznej,
-
chirurgii,
-
urologii,
-
laryngologii,
-
ortopedii,
-
patologii ciąży,
-
położnictwa i ginekologii,
-
neonatologii,
-
leczenia nerwic,
-
intensywnej opieki medycznej i anestezjologii,
-
okulistyki,
b)
szpitalnych z zamiarem zakończenia ich udzielania w okresie nie przekraczającym 24 godzin - leczenie "jednego dnia",
c)
innych niż szpitalne w zakresie:
izby przyjęć,
gabinetu zabiegowego,
wizyt domowych,
udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wypadkach, zdarzeniach losowych i zagrożeniach nadzwyczajnych,
udzielania świadczeń zdrowotnych w zakładzie opiekuńczo - leczniczym;
2)
udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie:
a)
chirurgii,
b)
diabetologii,
c)
dermatologii,
d)
endokrynologii,
e)
gastrologii,
f)
ginekologii,
g)
położnictwa,
h)
kardiologii,
i)
leczenia bólu,
j)
neurologii,
k)
ortopedii,
l)
otolaryngologii,
m)
urologii z endoskopią,
n)
stomatologii,
o)
ortodoncji,
p)
zdrowia psychicznego,
q)
logopedii,
r)
onkologii,
s)
rehabilitacji,
t)
chirurgii onkologicznej,
u)
medycyny pracy,
v)
badań profilaktycznych,
w)
podstawowej opieki zdrowotnej,
x)
badań diagnostycznych, w tym:
gastroskopii,
kolonoskopii,
elektrokardiografii,
ultrasonografu,
EKG,
EEG, EMG;
3)
współpracę z uczelniami oraz innymi uprawnionymi podmiotami w zakresie realizowania zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych;
4)
prowadzenie i rozwijanie działań w zakresie ratownictwa medycznego, przedszpitalnego i szpitalnego, zabezpieczającego pomoc medyczną poszkodowanym;
5)
medyczne zabezpieczenie działań służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;
6)
medyczne zabezpieczenie wykonywanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych zadań obronnych;
7)
wykonywanie zadań służby medycyny pracy;
8)
prowadzenie działalności w zakresie orzecznictwa lekarskiego;
9)
obrót środkami farmaceutycznymi i wyrobami medycznymi we własnych aptekach oraz zaopatrywanie komórek organizacyjnych Zakładu w leki, materiały i sprzęt medyczny;
10)
prowadzenie działalności w zakresie kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych, prewencji i profilaktyki schorzeń;
11)
organizowanie i prowadzenie szkoleń, a także dokształcanie pracowników zatrudnionych w Zakładzie;
12)
organizowanie i prowadzenie szkoleń osób kształcących się w zawodach medycznych i wykonujących zawód medyczny;
13)
udzielanie świadczeń zdrowotnych osobom uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 430 i Nr 112, poz. 654);
14)
wykonywanie zadań nałożonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
15)
wykonywanie działalności gospodarczej innej niż działalność lecznicza pod warunkiem, że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia.
§  8.
Wykonując swoje zadania Zakład współpracuje z podmiotami leczniczymi utworzonymi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz innymi podmiotami leczniczymi, instytutami medycznymi, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami, jak również innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

Rozdział  3.

ORGANY I STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU

§  9.
Organami Zakładu są:
1)
kierownik;
2)
rada społeczna.
§  10.
1.
Zakładem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz kierownik Zakładu.
2.
Kierownik Zakładu wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępców kierownika Zakładu, głównego księgowego, naczelnej pielęgniarki i kierowników podległych im jednostek lub komórek organizacyjnych.
3. 7
(uchylony).
4.
W razie nieobecności kierownika Zakładu zastępuje go, wyznaczony przez kierownika Zakładu, zastępca kierownika Zakładu, a w razie nieobecności zastępcy kierownika Zakładu pracownik wyznaczony przez kierownika Zakładu.
5-7. 8
(uchylone).
§  11.
1.
Kierownik Zakładu wydaje akty wewnętrzne dotyczące funkcjonowania Zakładu w szczególności w formie zarządzeń.
2.
Akty wewnętrzne, o których mowa w ust. 1, podlegają ewidencji, w repertorium ujmującej:
1)
oznaczenie aktu, datę wydania oraz tytuł;
2)
numer/rok;
3)
datę wejścia w życie;
4)
imię i nazwisko podpisującego akt.
§  12.
1.
W Zakładzie działa rada społeczna, która jest organem inicjującym i opiniodawczym ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz organem doradczym kierownika Zakładu.
2.
Kadencja rady społecznej trwa 4 lata.
3.
W skład rady społecznej wchodzą:
1)
jako przewodniczący - przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2) 9
jako członkowie:
a)
czterech przedstawicieli Ministra Spraw Wewnętrznych, w tym po jednym przedstawicielu reprezentującym Policję, Straż Graniczną i Państwową Straż Pożarną,
b)
przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej,
c)
przedstawiciel Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.
§  13.
1. 10
Członków rady społecznej oraz jej przewodniczącego powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2.
Członek rady społecznej może być odwołany przed upływem kadencji w przypadku:
1)
rezygnacji z funkcji;
2)
niemożności uczestnictwa w posiedzeniach rady społecznej z uwagi na stan zdrowia;
3)
przeniesienia służbowego, które uniemożliwia uczestnictwo w posiedzeniach rady społecznej;
4)
zwolnienia ze służby lub pracy;
5)
nieusprawiedliwionej nieobecności na 2 kolejnych posiedzeniach rady społecznej;
6)
prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie;
7)
negatywnej oceny wykonywania obowiązków członka rady społecznej.
3.
Członkowstwo w radzie społecznej wygasa na skutek śmierci członka rady społecznej.
4. 11
W przypadku odwołania albo śmierci osoby powołanej w skład rady społecznej przed upływem kadencji rady społecznej minister właściwy do spraw wewnętrznych uzupełnia skład rady społecznej.
§  14.
Do zadań rady społecznej należy:
1)
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wniosków i opinii w sprawach:
a)
zbycia, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Zakładu,
b)
zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
c) 12
związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności Zakładu,
d)
przyznawania kierownikowi Zakładu nagród,
e) 13
rozwiązanie stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z kierownikiem Zakładu;
2) 14
(uchylony);
3) 15
przedstawianie kierownikowi Zakładu wniosków i opinii w sprawach:
a)
planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
b)
rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
c)
kredytów bankowych lub dotacji,
d)
podziału zysku,
e)
zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
f)
regulaminu organizacyjnego;
4)
opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej przez Zakład;
5)
dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
6)
uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz przedkładanie go do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;
7)
wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie Zakładu.
§  15.
Od uchwały rady społecznej kierownikowi Zakładu przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
§  16.
Spory wynikłe między kierownikiem Zakładu a radą społeczną rozstrzyga minister właściwy do spraw wewnętrznych.
§  17. 16
Strukturę organizacyjną Zakładu stanowią:
1)
Przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego:
a)
Bydgoski Szpital MSW,
b)
Bydgoska Przychodnia MSW,
c)
Bydgoski Zakład Opiekuńczo - Leczniczy MSW,

- wykonujące świadczenia zdrowotne w zakresie określonym w § 7 pkt 1 i 2 statutu;

2)
komórki administracyjno - gospodarcze i inne obsługujące podmiot leczniczy.

Rozdział  4.

GOSPODARKA FINANSOWA ZAKŁADU

§  18.
Zakład prowadzi gospodarkę finansową w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pokrywającego z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i reguluje zobowiązania.
§  19.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest plan finansowy ustalany przez kierownika Zakładu.
2. 17
Sprawozdanie finansowe zatwierdza minister właściwy do spraw wewnętrznych.
3.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych wybiera biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego.
4. 18
(uchylony).
5.
Zakład pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.
§  20.
Zakład jest utrzymywany z wpływów pochodzących z realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, zawieranych z publicznymi i niepublicznymi dysponentami środków finansowych na ochronę zdrowia, z osobami fizycznymi oraz z budżetu państwa i Unii Europejskiej, z wydzielonej działalności gospodarczej i innych źródeł.
§  21. 19
Zakład obowiązany jest uzyskać zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych w szczególności na:
1)
zbycie, oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych;
2)
wniesienie majątku Zakładu lub przysługującego mu do niego prawa w formie aportu spółek, przekazanie jego fundacji lub stowarzyszeniu wykonującym działalność inną niż lecznicza;
3)
dokonanie czynności prawnej mającej na celu zmianę wierzyciela Zakładu.
§  22.
Zakład prowadzi wydzieloną działalność gospodarczą inną niż działalność lecznicza w zakresie:
1)
oddawania w najem lub dzierżawę aktywów trwałych Zakładu, zbędnych na cele działalności statutowej Zakładu;
2)
sprzedaży usług sterylizacji;
3)
sprzedaży usług parkingowych;
4)
sprzedaży usług ksero.

Załącznik 20 (uchylony).

1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
3 Tytuł załącznika zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
4 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
5 Załącznik § 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
6 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 9 z dnia 8 stycznia 2013 r. (Dz.Urz.MSW.13.15) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2013 r.
7 Załącznik § 10 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
8 Załącznik § 10 ust. 5-7 uchylone przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
9 Załącznik § 12 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
10 Załącznik § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. e) tiret pierwsze zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
11 Załącznik § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. e) tiret drugie zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
12 Załącznik § 14 pkt 1 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. f) tiret pierwsze zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
13 Załącznik § 14 pkt 1 lit. e) dodana przez § 1 pkt 3 lit. f) tiret drugie zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
14 Załącznik § 14 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. f) tiret trzecie zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
15 Załącznik § 14 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. f) tiret czwarte zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
16 Załącznik § 17 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 9 z dnia 8 stycznia 2013 r. (Dz.Urz.MSW.13.15) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2013 r.
17 Załącznik § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. g) tiret pierwsze zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
18 Załącznik § 19 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. g) tiret drugie zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
19 Załącznik § 21 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. h) zarządzenia nr 55 z dnia 30 sierpnia 2012 r. (Dz.Urz.MSW.12.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 września 2012 r.
20 Załącznik uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 9 z dnia 8 stycznia 2013 r. (Dz.Urz.MSW.13.15) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2013 r.