Nadanie statutu Polskiej Operze Królewskiej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2017.52
Akt obowiązujący Wersja od: 25 lipca 2017 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 25 lipca 2017 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Operze Królewskiej
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U z 2017 r. poz. 862) zarządza się co następuje:
§ 1.
Polskiej Operze Królewskiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2017 r.ZAŁĄCZNIK
STATUT
Polskiej Opery Królewskiej
STATUT
Polskiej Opery Królewskiej
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Polska Opera Królewska zwana dalej "Operą" jest państwową instytucją artystyczną, utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Polskiej Opery Królewskiej (Dz. Urz. MKiDN poz. 51).§ 2.
Opera działa w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";2)
niniejszego Statutu.§ 3.
1.
Organizatorem Opery jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".2.
Opera podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.3.
Nadzór nad Operą sprawuje Minister.4.
Siedzibą Opery jest miasto stołeczne Warszawa.5.
Opera prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.6.
Opera realizuje wydarzenia artystyczne, popularyzatorskie i edukacyjne, tak w swojej siedzibie, jak i w miejscach o ograniczonym dostępie do kultury.7.
Opera może posługiwać się skróconą nazwą "Opera Królewska".ROZDZIAŁ II
Zakres działalności
Zakres działalności
§ 4.
1.
Przedmiotem działania Opery jest kształtowanie i upowszechnianie kultury muzycznej poprzez przygotowywanie, wystawianie, promowanie i popularyzowanie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów polskich, zwłaszcza repertuaru dawnych mistrzów, a także przywracanie do życia muzycznego zapomnianych dzieł muzyki polskiej.2.
Opera:1)
działa w oparciu o stały zespół artystyczny, składający się z profesjonalnych muzyków i śpiewaków;2)
współpracuje, w celu realizacji swoich zadań statutowych, ze środowiskami twórczymi i organizacjami społeczno-kulturalnymi w kraju i na świecie;3)
wspiera rozwój talentów młodych śpiewaków operowych;4)
działa na rzecz ochrony dziedzictwa kultury muzycznej, w tym utworów dawnej muzyki polskiej i światowej;5)
podejmuje i wspiera działania na rzecz tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi twórczości muzycznej i talentów artystycznych;§ 5.
Opera realizuje zadania, o których mowa w § 4, poprzez:1)
przygotowywanie i wystawianie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej;2)
przygotowywanie widowisk, koncertów, konferencji i spotkań, również poza siedzibą Opery;3)
prowadzenie działalności promocyjnej, popularyzatorskiej, edukacyjnej, związanej z polską i światową twórczością muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł operowych i oratoryjnych;4)
prowadzenie działalności wydawniczej;5)
prowadzenie biblioteki muzycznej;6)
prowadzenie działalności impresaryjnej w zakresie krajowej i zagranicznej wymiany kulturalnej;7)
nawiązywanie współpracy i wymiany kulturalnej z osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą;8)
produkowanie filmów i nagrań audialnych lub audiowizualnych prób i widowisk realizowanych przez Operę.§ 6.
W celu realizacji zadań statutowych Opera może:1)
współpracować i podejmować wspólne działania z polskimi i zagranicznymi instytucjami artystycznymi, administracją rządową i samorządową, krajowymi i zagranicznymi instytucjami oświaty i kultury, ośrodkami naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, podmiotami gospodarczymi, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej;2)
prowadzić działalność impresaryjną samodzielnie lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji;3)
realizować transmisje, nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne i wideo, filmy oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku;4)
prowadzić działalność edytorską i wydawniczą, w tym wydawać kasety audio i wideo, płyty oraz inne nośniki obrazu i dźwięku;5)
współdziałać z instytucjami szkolnictwa artystycznego i zawodowego, w celu zapewnienia sobie właściwie przygotowanych kadr;6)
organizować szkolenia, kursy, warsztaty, wystawy, seminaria, plenery artystyczne i inne formy związane z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną i artystyczną lub w nich uczestniczyć;7)
opracowywać, publikować i rozpowszechniać własne i obce wydawnictwa drukowane i multimedialne związane z zakresem swojej działalności.ROZDZIAŁ III
Zarządzanie i organizacja
Zarządzanie i organizacja
§ 7.
1.
Operą kieruje Dyrektor, zwany dalej "Dyrektorem", którego powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.2.
Dyrektor kieruje Operą przy pomocy dwóch zastępców powoływanych i odwoływanych przez Dyrektora w uzgodnieniu z Ministrem.3.
Odwołanie zastępców dyrektora następuje w trybie właściwym dla ich powołania.§ 8.
Dyrektor zarządza działalnością Opery i reprezentuje ją na zewnątrz.§ 9.
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Opery;2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Opery na każdy rok budżetowy;3)
przygotowywanie planów repertuarowych na sezony artystyczne,4)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Opery,5)
sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;6)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Opery;7)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;8)
wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Opery;9)
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Opery oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Opery;10)
przedstawianie Ministrowi planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;11)
wykonywanie uprawnień i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach Dz. U. z 2012 r. poz. 642, z 2013 r. poz. 829 oraz z 2017 r. poz. 1086).§ 10.
1.
Organizację wewnętrzną Opery, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, strukturę organizacyjną Opery, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej, zasady zastępowania osoby kierującej Operą w czasie jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Operze określa regulamin organizacyjny, nadawany przez Dyrektora z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.2.
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.§ 11.
1.
Dyrektor Opery dokonuje w imieniu Opery czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych.2.
Dyrektor Opery może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.ROZDZIAŁ IV
Organy doradcze
Organy doradcze
§ 12.
1.
Dyrektor może za zgodą Ministra utworzyć organ doradczy i opiniodawczy Opery - Radę Artystyczną, zwaną dalej "Radą".2.
Do zadań Rady należy opiniowanie planów rozwoju Opery, planów repertuarowych, planów rozwoju kadr artystycznych.3.
W skład Rady wchodzi sześć osób.4.
Radę powołuje Dyrektor, przy czym połowę liczby członków Rady wskazuje Minister.5.
Członków Rady powołuje się na okres równy okresowi zatrudnienia Dyrektora.6.
Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:a) zrzeczenia się,
b) śmierci,
c) choroby członka Rady trwale uniemożliwiającej sprawowanie w niej funkcji,
d) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych lub ubezwłasnowolnienia,
e) odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego Statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10
7.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.8.
Rada wybiera spośród swojego grona Przewodniczącego, który kieruje pracami Rady i ją reprezentuje oraz Zastępcę Przewodniczącego, który kieruje pracami Rady pod nieobecność Przewodniczącego.9.
Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w sezonie artystycznym, przy czym pierwsze posiedzenie rady zwoływane jest przez Dyrektora.10.
Szczegółowy tryb i zakres działania Rady określa regulamin przyjęty przez Radę na pierwszym posiedzeniu.ROZDZIAŁ V
Działalność dodatkowa
Działalność dodatkowa
§ 13.
1.
Opera może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Opery.2.
Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:1)
produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i środków trwałych,2)
organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i artystyczną;3)
promocji, reklamy, public relations i badania rynku;4)
organizacji konferencji i wystaw;5)
sprzedaży wydawnictw, materiałów promocyjnych, wyrobów przemysłu kultury;6)
wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.3.
Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.ROZDZIAŁ VI
Gospodarka finansowa Opery
Gospodarka finansowa Opery
§ 14.
Opera działa we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując wydzieloną częścią mienia i zapewniając jego ochronę.§ 15.
1.
Opera prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.2.
Majątek Opery może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Opery.3.
Podstawą gospodarki finansowej Opery jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Ministra. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).4.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.§ 16.
Działalność Opery jest finansowana z:1)
przychodów z prowadzonej działalności.2)
dotacji z budżetu Państwa, w tym:a)
dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;b)
dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;c)
dotacji celowej na realizację wskazanych zadań i programów;3)
wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;4)
wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;5)
wpływów ze sprzedaży praw autorskich;6)
środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;7)
wpływów z prowadzonej przez Operę działalności odpłatnej.§ 17.
Zaciągnięcie przez Operę kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Ministra.ROZDZIAŁ VII
Przepis końcowy
Przepis końcowy
§ 18.
1.
Połączenia, podziału lub likwidacji Opery dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.2.
Zmiany w statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).