Nadanie statutu Polskiej Operze Królewskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2017.52

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 lipca 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 25 lipca 2017 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Operze Królewskiej

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U z 2017 r. poz. 862) zarządza się co następuje:
§  1. 
Polskiej Operze Królewskiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Polskiej Opery Królewskiej

ROZDZIAŁ  I

Postanowienia ogólne

§  1. 
Polska Opera Królewska zwana dalej "Operą" jest państwową instytucją artystyczną, utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Polskiej Opery Królewskiej (Dz. Urz. MKiDN poz. 51).
§  2. 
Opera działa w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";
2)
niniejszego Statutu.
§  3. 
1. 
Organizatorem Opery jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
2. 
Opera podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
3. 
Nadzór nad Operą sprawuje Minister.
4. 
Siedzibą Opery jest miasto stołeczne Warszawa.
5. 
Opera prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
6. 
Opera realizuje wydarzenia artystyczne, popularyzatorskie i edukacyjne, tak w swojej siedzibie, jak i w miejscach o ograniczonym dostępie do kultury.
7. 
Opera może posługiwać się skróconą nazwą "Opera Królewska".

ROZDZIAŁ  II

Zakres działalności

§  4. 
1. 
Przedmiotem działania Opery jest kształtowanie i upowszechnianie kultury muzycznej poprzez przygotowywanie, wystawianie, promowanie i popularyzowanie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki kompozytorów polskich, zwłaszcza repertuaru dawnych mistrzów, a także przywracanie do życia muzycznego zapomnianych dzieł muzyki polskiej.
2. 
Opera:
1)
działa w oparciu o stały zespół artystyczny, składający się z profesjonalnych muzyków i śpiewaków;
2)
współpracuje, w celu realizacji swoich zadań statutowych, ze środowiskami twórczymi i organizacjami społeczno-kulturalnymi w kraju i na świecie;
3)
wspiera rozwój talentów młodych śpiewaków operowych;
4)
działa na rzecz ochrony dziedzictwa kultury muzycznej, w tym utworów dawnej muzyki polskiej i światowej;
5)
podejmuje i wspiera działania na rzecz tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi twórczości muzycznej i talentów artystycznych;
§  5. 
Opera realizuje zadania, o których mowa w § 4, poprzez:
1)
przygotowywanie i wystawianie dzieł operowych, muzyki oratoryjnej, symfonicznej i kameralnej;
2)
przygotowywanie widowisk, koncertów, konferencji i spotkań, również poza siedzibą Opery;
3)
prowadzenie działalności promocyjnej, popularyzatorskiej, edukacyjnej, związanej z polską i światową twórczością muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł operowych i oratoryjnych;
4)
prowadzenie działalności wydawniczej;
5)
prowadzenie biblioteki muzycznej;
6)
prowadzenie działalności impresaryjnej w zakresie krajowej i zagranicznej wymiany kulturalnej;
7)
nawiązywanie współpracy i wymiany kulturalnej z osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą;
8)
produkowanie filmów i nagrań audialnych lub audiowizualnych prób i widowisk realizowanych przez Operę.
§  6. 
W celu realizacji zadań statutowych Opera może:
1)
współpracować i podejmować wspólne działania z polskimi i zagranicznymi instytucjami artystycznymi, administracją rządową i samorządową, krajowymi i zagranicznymi instytucjami oświaty i kultury, ośrodkami naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, podmiotami gospodarczymi, a także innymi osobami i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej;
2)
prowadzić działalność impresaryjną samodzielnie lub za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji;
3)
realizować transmisje, nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne i wideo, filmy oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku;
4)
prowadzić działalność edytorską i wydawniczą, w tym wydawać kasety audio i wideo, płyty oraz inne nośniki obrazu i dźwięku;
5)
współdziałać z instytucjami szkolnictwa artystycznego i zawodowego, w celu zapewnienia sobie właściwie przygotowanych kadr;
6)
organizować szkolenia, kursy, warsztaty, wystawy, seminaria, plenery artystyczne i inne formy związane z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną i artystyczną lub w nich uczestniczyć;
7)
opracowywać, publikować i rozpowszechniać własne i obce wydawnictwa drukowane i multimedialne związane z zakresem swojej działalności.

ROZDZIAŁ  III

Zarządzanie i organizacja

§  7. 
1. 
Operą kieruje Dyrektor, zwany dalej "Dyrektorem", którego powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.
2. 
Dyrektor kieruje Operą przy pomocy dwóch zastępców powoływanych i odwoływanych przez Dyrektora w uzgodnieniu z Ministrem.
3. 
Odwołanie zastępców dyrektora następuje w trybie właściwym dla ich powołania.
§  8. 
Dyrektor zarządza działalnością Opery i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  9. 
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Opery;
2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Opery na każdy rok budżetowy;
3)
przygotowywanie planów repertuarowych na sezony artystyczne,
4)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Opery,
5)
sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;
6)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Opery;
7)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;
8)
wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Opery;
9)
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Opery oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Opery;
10)
przedstawianie Ministrowi planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;
11)
wykonywanie uprawnień i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach Dz. U. z 2012 r. poz. 642, z 2013 r. poz. 829 oraz z 2017 r. poz. 1086).
§  10. 
1. 
Organizację wewnętrzną Opery, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, strukturę organizacyjną Opery, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej, zasady zastępowania osoby kierującej Operą w czasie jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Operze określa regulamin organizacyjny, nadawany przez Dyrektora z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
2. 
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
§  11. 
1. 
Dyrektor Opery dokonuje w imieniu Opery czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jej praw i obowiązków majątkowych.
2. 
Dyrektor Opery może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ  IV

Organy doradcze

§  12. 
1. 
Dyrektor może za zgodą Ministra utworzyć organ doradczy i opiniodawczy Opery - Radę Artystyczną, zwaną dalej "Radą".
2. 
Do zadań Rady należy opiniowanie planów rozwoju Opery, planów repertuarowych, planów rozwoju kadr artystycznych.
3. 
W skład Rady wchodzi sześć osób.
4. 
Radę powołuje Dyrektor, przy czym połowę liczby członków Rady wskazuje Minister.
5. 
Członków Rady powołuje się na okres równy okresowi zatrudnienia Dyrektora.
6. 
Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:

a) zrzeczenia się,

b) śmierci,

c) choroby członka Rady trwale uniemożliwiającej sprawowanie w niej funkcji,

d) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych lub ubezwłasnowolnienia,

e) odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego Statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10

7. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
8. 
Rada wybiera spośród swojego grona Przewodniczącego, który kieruje pracami Rady i ją reprezentuje oraz Zastępcę Przewodniczącego, który kieruje pracami Rady pod nieobecność Przewodniczącego.
9. 
Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w sezonie artystycznym, przy czym pierwsze posiedzenie rady zwoływane jest przez Dyrektora.
10. 
Szczegółowy tryb i zakres działania Rady określa regulamin przyjęty przez Radę na pierwszym posiedzeniu.

ROZDZIAŁ  V

Działalność dodatkowa

§  13. 
1. 
Opera może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Opery.
2. 
Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i środków trwałych,
2)
organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i artystyczną;
3)
promocji, reklamy, public relations i badania rynku;
4)
organizacji konferencji i wystaw;
5)
sprzedaży wydawnictw, materiałów promocyjnych, wyrobów przemysłu kultury;
6)
wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.
3. 
Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.

ROZDZIAŁ  VI

Gospodarka finansowa Opery

§  14. 
Opera działa we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując wydzieloną częścią mienia i zapewniając jego ochronę.
§  15. 
1. 
Opera prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Majątek Opery może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Opery.
3. 
Podstawą gospodarki finansowej Opery jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Ministra. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
4. 
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
§  16. 
Działalność Opery jest finansowana z:
1)
przychodów z prowadzonej działalności.
2)
dotacji z budżetu Państwa, w tym:
a)
dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
b)
dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
c)
dotacji celowej na realizację wskazanych zadań i programów;
3)
wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
4)
wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
5)
wpływów ze sprzedaży praw autorskich;
6)
środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;
7)
wpływów z prowadzonej przez Operę działalności odpłatnej.
§  17. 
Zaciągnięcie przez Operę kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Ministra.

ROZDZIAŁ  VII

Przepis końcowy

§  18. 
1. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Opery dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
2. 
Zmiany w statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).