Nadanie statutu Państwowemu Teatrowi "Wybrzeże" w Gdańsku.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2005.8.74

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 grudnia 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1
z dnia 30 grudnia 2005 r.
w sprawie nadania statutu Państwowemu Teatrowi "Wybrzeże" w Gdańsku.

Na podstawie art. 8, art. 9, art. 11, art. 13 ust. 1 i art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.2) oraz umowy w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury - Państwowego Teatru "Wybrzeże" w Gdańsku zawartej w Warszawie dnia 23 października 2005 r. pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Kultury a Województwem Pomorskim zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowemu Teatrowi "Wybrzeże" w Gdańsku nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2006 r.
______

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 220, poz. 1889).

2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598 oraz z 2005 r. Dz. U. Nr 131, poz. 1091 i Nr 132, poz. 1111.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Państwowego Teatru Wybrzeże w Gdańsku

Rozdział I.

Postanowienia ogólne

§  1.
Teatr Wybrzeże zwany dalej Teatrem działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.) zwanej dalej "Ustawą";
2)
zarządzenia Ministra Kultury i Sztuki z 11 stycznia 1949 r. w sprawie powołania Państwowego Teatru "Wybrzeże" w Gdańsku (M.P. Nr A-3, poz. 370);
3)
umowy z dnia 23 października 2005 r. w sprawie prowadzenia jako wspólnej instytucji kultury Państwowego Teatru "Wybrzeże" w Gdańsku zawartej pomiędzy Ministrem Kultury i Województwem Pomorskim, zwanej dalej "Umową";
4)
niniejszego Statutu.
§  2.
Siedzibą Teatru jest miasto Gdańsk.
§  3.
1.
Terenem działania Teatru jest obszar Województwa Pomorskiego.
2.
W celu pełnej realizacji zadań statutowych Teatr może prowadzić działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§  4.
1.
Teatr jest instytucją kultury, dla której prowadzenie działalności kulturalnej jest podstawowym celem statutowym.
2.
Teatr posiada osobowość prawną.
§  5.
1.
Organizatorami Teatru są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Województwo Pomorskie.
2.
Teatr jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3.
Nadzór nad działalnością Teatru sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a bezpośredni nadzór Województwo.

Rozdział  II.

Cel i zakres działania

§  6.
Celem działania Teatru jest prezentacja i upowszechnianie dorobku Teatru w Polsce i na świecie oraz wychowywanie dojrzałego odbiorcy sztuki teatralnej.
§  7.
Do podstawowych zadań Teatru należy w szczególności:
1)
przygotowanie premier teatralnych w siedzibie własnej i poza nią;
2)
poszukiwanie repertuaru prezentującego wartościowe dzieła literatury współczesnej i klasyki;
3)
edukacja teatralna dzieci i młodzieży;
4)
współpraca z twórcami i związkami twórczymi;
5)
upowszechnianie dorobku twórców Wybrzeża, literatów, reżyserów, scenografów, aktorów, kompozytorów, choreografów.
§  8.
Teatr realizuje swoje cele w szczególności przez:
1)
wystawianie spektakli z wykorzystaniem własnego zespołu oraz zaproszonych artystów;
2)
sprowadzanie spektakli gościnnych i działalność impresaryjną;
3)
możliwość organizowania widowisk pozateatralnych związanych z wernisażami, wystawami, koncertami, recitalami, itp.;
4)
angażowanie wysoko kwalifikowanej, dyplomowanej kadry artystycznej;
5)
prowadzenie edukacji teatralnej dzieci i młodzieży.

Rozdział  III.

Zarządzanie Teatrem

§  9.
1.
Teatrem zarządza i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor naczelny.
2.
Dyrektor naczelny może pełnić jednocześnie funkcję dyrektora artystycznego.
3.
Dyrektor naczelny podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność.
4.
Dyrektor naczelny odpowiada za całość spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem Teatru.
§  10.
1.
Dyrektor naczelny powoływany i odwoływany będzie w trybie określonym w Ustawie oraz w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (Dz. U. Nr 154, poz. 1629), z tym że powołanie i odwołanie dyrektora naczelnego następuje przez organizatora, u którego w rejestrze jest wpisany Teatr, w uzgodnieniu ze współprowadzącym organizatorem.
2.
Zarządzanie Teatrem można powierzyć osobie fizycznej lub prawnej. Powierzenie zarządzania następuje na podstawie umowy o zarządzaniu Teatrem zawartej między Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Województwem Pomorskim a zarządcą na czas oznaczony, nie krótszy niż trzy lata (kontrakt menedżerski). Jeżeli zarządcą jest osoba prawna, umowa powinna przewidywać, kto w jej imieniu będzie dokonywał czynności zarządu. W przypadku zawarcia umowy, opisanej w zdaniu pierwszym niniejszego ustępu, postanowień ust. 1 niniejszego paragrafu nie stosuje się.
§  11.
1.
Dyrektor naczelny może zarządzać Teatrem, z zastrzeżeniem § 9 ust. 2, przy udziale dyrektora artystycznego, dwóch zastępców dyrektora naczelnego i głównego księgowego.
2.
Dyrektora artystycznego oraz zastępców dyrektora naczelnego Teatru powołuje i odwołuje dyrektor naczelny Teatru w uzgodnieniu z organizatorami, z zachowaniem zasad i trybu określonych w obowiązujących przepisach.
§  12.
1.
Dyrektor artystyczny sporządza roczny plan artystyczny, który podlega zatwierdzeniu przez dyrektora naczelnego.
2.
W ramach zatwierdzonego przez dyrektora naczelnego planu działalności, dyrektor artystyczny samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność w sprawach dotyczących kształtu i realizacji wszystkich przedsięwzięć artystycznych.
§  13.
Do dokonania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Teatru upoważniony jest dyrektor naczelny, natomiast dyrektor artystyczny, zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy w zakresie udzielonego im pełnomocnictwa.
§  14.
1.
Dyrektor naczelny Teatru ustanawia i powołuje pełnomocników, którzy działają w granicach udzielonego pełnomocnictwa.
2.
Ustanowienie i odwołanie pełnomocników wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności i podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanowienia pełnomocników procesowych.
§  15.
Dyrektor naczelny może powołać, jako organy doradcze i opiniotwórcze, radę dyrekcyjną, komitet finansowy Teatru oraz radę artystyczną, określając ich szczegółowy zakres działania. Organizatorzy mają prawo desygnowania po jednym przedstawicielu jako członka organu doradczego i opiniotwórczego.
§  16.
1.
Rada dyrekcyjna wspiera działalność Teatru w szczególności w sprawach strategii działania Teatru, budżetu, kontaktów ze sponsorami, inwestowania dochodów, gospodarki ekonomiczno-finansowej, dysponowania funduszami oraz we wszystkich innych istotnych sprawach dotyczących bytu i rozwoju Teatru.
2.
Skład rady dyrekcyjnej jest nieograniczony i uzależniony jest od doraźnych potrzeb Teatru.
3.
Członkowie rady dyrekcyjnej funkcje swoje pełnią honorowo.
4.
Członków rady dyrekcyjnej powołuje i odwołuje dyrektor naczelny.
5.
Organizację wewnętrzną i sposób działania rady dyrekcyjnej określa sama rada dyrekcyjna w uzgodnieniu z dyrektorem naczelnym.
§  17.
1.
Komitet finansowy jest organem doradczym i opiniotwórczym dyrektora naczelnego w zakresie polityki finansowej Teatru, właściwej gospodarki mieniem i środkami finansowymi Teatru.
2.
Członków komitetu finansowego powołuje i odwołuje dyrektor naczelny, spoza oraz spośród członków rady dyrekcyjnej.
3.
Członkowie komitetu finansowego funkcje swoje pełnią honorowo.
4.
Organizację wewnętrzną i sposób działania komitetu finansowego określa rada dyrekcyjna w uzgodnieniu z dyrektorem naczelnym.
§  18.
1.
Do zadań rady artystycznej należy opiniowanie planów działalności artystycznej oraz utrzymanie kontaktów ze środowiskiem twórców Teatru, środowiskami naukowymi i opiniotwórczymi.
2.
Członków rady artystycznej powołuje i odwołuje dyrektor naczelny, spoza oraz spośród członków rady dyrekcyjnej.
3.
Członkowie rady artystycznej funkcje swoje pełnią honorowo.
4.
Organizację wewnętrzną i sposób działania rady artystycznej określa sama rada w uzgodnieniu z dyrektorem naczelnym.

Rozdział  IV.

Organizacja Teatru

§  19.
1.
Organizację Teatru określa regulamin organizacyjny, nadawany przez dyrektora naczelnego po zasięgnięciu opinii organizatorów oraz działających w Teatrze organizacji związkowych i stowarzyszeń twórczych.
2.
Regulamin organizacyjny Teatru ustala zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych, podział czynności oraz zakres odpowiedzialności poszczególnych osób pełniących stanowiska kierownicze i samodzielne.

Rozdział  V.

Ogólne zasady gospodarki finansowej

§  20.
1.
Majątek Teatru stanowią nieruchomości, ruchomości oraz inne prawa stanowiące jego własność.
2.
Majątek i dochody Teatru służą jedynie realizacji jego celów statutowych.
3.
Teatr wykonuje wszelkie uprawnienia w stosunku do mienia powierzonego mu do zarządzania, będącego w jego dyspozycji, z wyłączeniem uprawnień wynikających z przepisów szczególnych i praw osób trzecich.
§  21.
1.
Teatr gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2.
Teatr prowadzi gospodarkę finansową i gospodaruje mieniem na zasadach wynikających z Ustawy i Umowy.
3.
Teatr może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.
4.
Podstawą gospodarki finansowej Teatru jest plan działalności Teatru, ustalony przez dyrektora.
5.
Plan działalności Teatru zawiera w miarę potrzeb: plan usług, plan przychodów i kosztów, plan remontów i konserwacji środków trwałych oraz plan inwestycji.
6.
Roczne sprawozdanie finansowe Teatru zatwierdza Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§  22.
1.
Teatr pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
2.
Przychodami Teatru są:
1)
wpływy z prowadzonej działalności;
2)
dotacje z budżetu, w tym od organizatorów;
3)
wpływy ze sprzedaży składników majątku ruchomego, z wyjątkiem zabytków, w rozumieniu art. 3 ustawy dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.);
4)
wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
5)
środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych, w wyniku działalności związanej z pozyskiwaniem funduszy;
6)
wpływy z innych źródeł, w szczególności darowizn, spadków i zapisów.
§  23.
1.
Teatr może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą, w zakresie produkcji, usług i obrotu towarowego, a w szczególności:
1)
działalność wydawniczą, sprzedaż własnych wydawnictw, działalność poligraficzną i usługi reklamowe;
2)
organizowanie występów innych teatrów i zespołów na własnej scenie i obiektach dzierżawionych i wynajmowanych;
3)
urządzanie wystaw własnych i zleconych;
4)
prowadzenie działalności handlowej, gastronomicznej, hotelarskiej i usługowej w ramach posiadanej bazy i w pomieszczeniach wydzierżawionych lub wynajmowanych;
5)
działalność fonograficzną, filmową i fotograficzną;
6)
dzierżawienie i najem pomieszczeń podmiotom gospodarczym;
7)
organizowanie imprez kulturalnych, handlowych, naukowych (np. konferencje, sympozja, kongresy), festiwali, przeglądów, targów własnych i zleconych.
2.
Teatr może prowadzić działalność wytwórczą i usługową w ramach posiadanych możliwości produkcyjnych własnych i wynajmowanych warsztatów, pracowni oraz sprzedaż uzyskanych tą drogą wyrobów, a także usług transportowych własnymi i obcymi środkami transportowymi.
§  24.
Wartość majątku Teatru odzwierciedla fundusz Teatru, który odpowiada wartości wydzielonego Teatru i nabytego mienia.

Rozdział  VI.

Postanowienia końcowe

§  25.
1.
Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
2.
Połączenia, podziału lub likwidacji Teatru mogą dokonać organizatorzy na zasadach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.