Nadanie statutu państwowej jednostce budżetowej Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej PHARE.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2006.14.70

Akt utracił moc
Wersja od: 23 października 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 54
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 23 października 2006 r.
w sprawie nadania statutu państwowej jednostce budżetowej Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej PHARE

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218 i Nr 187, poz. 1381) zarządza się, co następuje:
§  1.
Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej PHARE nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc regulamin organizacyjny Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej PHARE stanowiący załącznik do decyzji Nr 156 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2003 r. w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE (Dz. Urz. Min. Spraw Wewn. i Ad. Nr 11, poz. 33, z 2004 r. Nr 8, poz. 18 i Nr 14, poz. 38 oraz z 2005 r. Nr 3, poz. 9).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

Statut

Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej PHARE
§ 1.
1.
Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE, zwana dalej "Władzą Wdrażającą", jest państwową jednostką budżetową podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Siedzibą Władzy Wdrażającej jest Warszawa.
3.
Władza Wdrażająca realizuje w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej zadania związane z zarządzaniem środkami pochodzącymi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz środkami innych programów powierzonych jej do realizacji, w tym środkami przeznaczonymi na cele współpracy transgranicznej, regionalnej i międzyregionalnej, zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego, uszczelnienia polskiej granicy wschodniej jako granicy Unii Europejskiej, środkami programów INTERREG, ESPON, INTERACT oraz środkami Europejskiego Funduszu Uchodźczego i Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
4.
Władza Wdrażająca zarządza programami powierzonymi jej do realizacji zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych dotyczących poszczególnych programów, w tym programu PHARE oraz zasad obowiązujących przy realizacji tych programów.
5.
Władza Wdrażająca realizuje zadania określone w Programie Dostosowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS) - MasterPlan SIS II i VIS PL, zwanego dalej "Programem SIS II i VIS", zapewnia obsługę Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i System Informacji Wizowej (VIS), zwanego dalej "Pełnomocnikiem", ustanowionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i System Informacji Wizowej (VIS) (Dz. U. Nr 281, poz. 2788 oraz z 2005 r. Nr 48, poz. 449 i Nr 196, poz. 1629), a także zapewnia obsługę Międzyresortowego Zespołu do spraw Informatyzacji w zakresie przygotowania organów administracji państwowej do współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS).
§  2.
1.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawuje nadzór nad działalnością Władzy Wdrażającej.
2.
W zakresie określonym przez procedury realizacji programu PHARE działalność Władzy Wdrażającej nadzorowana jest przez Pełnomocnika do Spraw Realizacji Programu, zwanego dalej "PAO".
3.
Przepis ust. 1 nie narusza prawa do kontroli Władzy Wdrażającej, sprawowanej przez inne podmioty na podstawie obowiązujących przepisów, umów międzynarodowych lub z upoważnienia PAO.
§  3.
1.
W ramach wykonywania zadań określonych w § 1 ust. 3, Władza Wdrażająca, w szczególności:
1)
koordynuje realizację powierzonych jej programów, w tym programu współpracy przygranicznej PHARE;
2)
planuje, rozlicza i kontroluje płatności i gospodarkę środkami finansowymi w ramach tych programów w zakresie nie przekazanym innym podmiotom;
3)
odpowiada za przygotowywanie i ogłaszanie przetargów, ocenę ofert, zawieranie umów, nadzór nad pracami i ich odbiór w zakresie nie przekazanym innym podmiotom;
4)
administruje rachunkami bankowymi;
5)
monitoruje realizację projektów.
2.
W ramach wykonywania zadań określonych w § 1 ust. 5, Władza Wdrażająca, w szczególności:
1)
dokonuje czynności związanych z gromadzeniem informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań wynikających z realizacji Projektów w ramach Programu SIS II i VIS;
2)
realizuje działania związane ze wspieraniem Pełnomocnika w administrowaniu Programem SIS II i VIS w zakresie przygotowania a następnie zarządzania i wykorzystywania Biblioteki Programu zawierającej dokumentację związaną z przygotowaniami organów administracji państwowej do współpracy z SIS II i VIS;
3)
prowadzi merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową obsługę Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS);
4)
zapewnia merytoryczną obsługę prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Informatyzacji w zakresie przygotowania organów administracji państwowej do współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS).
3.
Szczegółową strukturę etatową Władzy Wdrażającej, zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz obowiązków pracowniczych określa Dyrektor Władzy Wdrażającej.
§  4.
1.
W skład Władzy Wdrażającej wchodzą:
1)
Kierownictwo Władzy Wdrażającej:
a)
Dyrektor,
b)
Zastępca Dyrektora do Spraw Funduszy Europejskich,
c)
Zastępca Dyrektora do Spraw Monitoringu, Ewaluacji i Inicjatywy INTERREG,
d)
Zastępca Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS),
e)
Główny Księgowy;
2)
Zespół do Spraw Projektów Infrastrukturalnych;
3)
Zespół do Spraw Projektów Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Integracji Społecznej, w skład którego wchodzi:
a)
Sekcja do Spraw Europejskiego Funduszu Uchodźczego,
b)
Sekcja do Spraw Funduszu Schengen;
4)
Zespół do Spraw Rozwoju Regionalnego, w skład którego wchodzi Sekcja do Spraw Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego;
5)
Zespół do Spraw Monitoringu;
6)
Zespół do Spraw Ewaluacji i Promocji;
7)
Zespół do Spraw Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina, INTERREG IIIA/TACIS CBC, Wspólny Sekretariat Techniczny;
8)
Zespół do Spraw Programu INTERREG IIIA Polska-Słowacja, Wspólny Sekretariat Techniczny;
9)
Zespół Instytucji Doradczej do Spraw Inicjatywy INTERREG IIIA;
10)
Zespół Administratora Programu SIS II i VIS;
11)
Zespół Wsparcia i Ekspertów Dziedzinowych Programu SIS II i VIS;
12)
Zespół Koordynacji Współpracy w ramach Unii Europejskiej w zakresie Programu SIS II i VIS;
13)
Zespół Obsługi Organizacyjnej Programu SIS II i VIS;
14)
Zespół do Spraw Finansowo-Księgowych, w skład którego wchodzi:
a)
Sekcja Finansów,
b)
Sekcja Księgowości,
c)
Sekcja Certyfikacji;
15)
Zespół Audytu Wewnętrznego;
16)
Zespół do Spraw Obsługi Administracyjnej;
17)
Zespół Prawny;
18)
Sekretariat.
§  5.
1.
Dyrektora oraz jego Zastępców powołuje i odwołuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Powołanie i odwoływanie Zastępcy Dyrektora następuje na wniosek Dyrektora.
3.
Władzą Wdrażającą kieruje Dyrektor przy pomocy Zastępców Dyrektora, Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 4.
4.
W razie nieobecności Dyrektora pracą Władzy Wdrażającej kieruje upoważniony przez niego Zastępca Dyrektora.
5.
Dyrektor jednoosobowo reprezentuje Władzę Wdrażającą i jest pracodawcą - w rozumieniu przepisów prawa pracy - w stosunku do pracowników Władzy Wdrażającej.
6.
Dyrektor może zlecać podległym pracownikom wykonywanie innych zadań niż określone w zakresie czynności na zajmowanym stanowisku przez okres niezbędny do realizacji tych zadań.
7.
Dyrektor może upoważnić Zastępców Dyrektora i kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 4, do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
§  6.
Do zadań Dyrektora, w szczególności, należy:
1)
planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad wykonywaniem zadań przez poszczególne komórki organizacyjne i pracowników Władzy Wdrażającej;
2)
wypełnianie obowiązków ciążących na dysponencie środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym dysponentowi głównemu;
3)
realizowanie zadań kierownika państwowej jednostki budżetowej wynikających z przepisów ustaw: o finansach publicznych i rachunkowości;
4)
bezpośrednie nadzorowanie pracy Zastępców Dyrektora, Głównego Księgowego, Zespołu Audytu Wewnętrznego, Zespołu do Spraw Obsługi Administracyjnej, Zespołu Prawnego oraz Sekretariatu;
5)
określenie zakresu czynności na poszczególnych stanowiskach pracy;
6)
ustalanie przepisów wewnętrznych;
7)
prowadzenie spraw kadrowych pracowników;
8)
prowadzenie polityki informacyjnej;
9)
kontrola i akceptacja prac wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne i pracowników Władzy Wdrażającej;
10)
współdziałanie z Komisją Europejską;
11)
wykonywanie zadań zleconych przez PAO, w zakresie właściwości Władzy Wdrażającej;
12)
występowanie z wnioskami w sprawach wymagających decyzji PAO lub Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
13)
podejmowanie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji pracowników, zapewnienia wyposażenia technicznego oraz właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy;
14)
zapewnienie przestrzegania przez podległych pracowników właściwego porządku i dyscypliny pracy, ochrony informacji niejawnych oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  7.
Do zadań Zastępcy Dyrektora do Spraw Funduszy Europejskich należy:
1)
kierowanie, koordynowanie i nadzór bieżącej pracy Zespołu do Spraw Projektów Infrastrukturalnych, Zespołu do Spraw Projektów Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Integracji Społecznej oraz Zespołu do Spraw Rozwoju Regionalnego;
2)
przygotowywanie projektów umów dotyczących programów powierzonych do realizacji komórkom organizacyjnym Władzy Wdrażającej, o których mowa w pkt 1;
3)
kontrola i nadzór nad przestrzeganiem procedur przetargowych dotyczących programów powierzonych do realizacji komórkom organizacyjnym Władzy Wdrażającej, o których mowa w pkt 1;
4)
przygotowywanie informacji, opinii i projektów odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Władzy Wdrażającej, w zakresie kompetencji;
5)
wykonywanie zadań i czynności zleconych przez Dyrektora;
6)
podejmowanie decyzji w powierzonym przez Dyrektora zakresie;
7)
w zastępstwie Dyrektora, w zakresie udzielonego upoważnienia, kontrola i akceptacja prac wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne i pracowników Władzy Wdrażającej, a w szczególności opinii, uwag i innych pism sporządzanych w zakresie właściwości Władzy Wdrażającej.
§  8.
Do zadań Zastępcy Dyrektora do Spraw Monitoringu, Ewaluacji i Inicjatywy INTERREG należy:
1)
kierowanie, koordynowanie i nadzór bieżącej pracy Zespołu do Spraw Monitoringu, Zespołu do Spraw Ewaluacji i Promocji, Zespołu do Spraw Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina, INTERREG IIIA/TACIS CBC, Wspólny Sekretariat Techniczny, Zespołu do Spraw Programu INTERREG IIIA Polska-Słowacja, Wspólny Sekretariat Techniczny oraz Zespołu Instytucji Doradczej do Spraw Inicjatywy INTERREG IIIA;
2)
przygotowywanie narad, spotkań oraz wyjazdów związanych z działalnością podległych Zespołów Władzy Wdrażającej;
3)
przygotowywanie informacji, opinii i projektów odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Władzy Wdrażającej w zakresie kompetencji;
4)
sporządzanie raportów okresowych dotyczących programów powierzonych do realizacji komórkom organizacyjnym Władzy Wdrażającej, o których mowa w pkt 1;
5)
wykonywanie zadań i czynności zleconych przez Dyrektora;
6)
podejmowanie decyzji w powierzonym przez Dyrektora zakresie;
7)
w zastępstwie Dyrektora, w zakresie udzielonego upoważnienia, kontrola i akceptacja prac wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne i pracowników Władzy Wdrażającej, a w szczególności opinii, uwag i innych pism sporządzanych w zakresie właściwości Władzy Wdrażającej.
§  9.
Do zadań Zastępcy Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS) należy:
1)
planowanie, koordynowanie i nadzór bieżącej pracy Zespołu Administratora Programu SIS II i VIS, Zespołu Wsparcia i Ekspertów Dziedzinowych Programu SIS II i VIS, Zespołu Koordynacji Współpracy w ramach Unii Europejskiej w zakresie Programu SIS II i VIS, Zespołu Obsługi Organizacyjnej Programu SIS II i VIS;
2)
monitorowanie realizacji przedsięwzięć dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS);
3)
opiniowanie projektów dokumentów dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS) oraz współudział w ich przygotowywaniu pod względem merytorycznym;
4)
zapewnienie obsługi Pełnomocnika za pośrednictwem Zespołów, o których mowa w pkt 1;
5)
wykonywanie zadań zleconych przez Pełnomocnika;
6)
przygotowywanie informacji, opinii i projektów odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Władzy Wdrażającej, w zakresie kompetencji;
7)
wykonywanie zadań i czynności zleconych przez Dyrektora;
8)
podejmowanie decyzji w powierzonym przez Dyrektora zakresie;
9)
w zastępstwie Dyrektora, w zakresie udzielonego upoważnienia, kontrola i akceptacja prac wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne i pracowników Władzy Wdrażającej, a w szczególności opinii, uwag i innych pism sporządzanych w zakresie właściwości Władzy Wdrażającej.
§  10.
Do zadań Głównego Księgowego należy:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej Władzy Wdrażającej zgodnie z przepisami ustaw: o rachunkowości i o finansach publicznych;
2)
kierowanie, koordynowanie i nadzór nad bieżącą pracą Zespołu do Spraw Finansowo-Księgowych;
3)
koordynowanie działalności poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie niezbędnym do prowadzenia prawidłowej gospodarki finansowej;
4)
opracowywanie wewnętrznych dokumentów normujących prowadzenie rachunkowości, kontroli i obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
5)
kontrolowanie zasadności i celowości wykorzystania środków finansowych;
6)
prowadzenie analiz ekonomiczno-finansowych działalności jednostki oraz przedstawianie Dyrektorowi wniosków w tym zakresie;
7)
opiniowanie spraw z zakresu działania Władzy Wdrażającej wywołujących lub mogących wywołać skutki finansowe;
8)
sporządzanie sprawozdań budżetowych i okresowych informacji finansowych;
9)
nadzorowanie i kontrolowanie wydatków i dochodów Władzy Wdrażającej;
10)
przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz zapewnienie warunków organizacyjnych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia rachunkowości, przestrzegania zasad rozliczeń i ochrony wartości pieniężnych;
11)
nadzór nad prawidłowością i rzetelnością danych wprowadzonych do systemu raportowego PERSEUS;
12)
przygotowywanie informacji, opinii i projektów odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Władzy Wdrażającej, w zakresie kompetencji;
13)
sporządzanie raportów finansowych dotyczących programów powierzonych do realizacji Władzy Wdrażającej;
14)
kontrola finansowa dokumentów potwierdzających koszty poniesione przez polskich partnerów w projektach realizowanych w ramach Projektów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIB, INC, ESPON i INTERACT;
15)
wydawanie certyfikatów kwalifikowalności kosztów poniesionych przez polskich partnerów w ramach Projektów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIB, IIIC, ESPON oraz INTERACT;
16)
kontrola finansowa dokumentów potwierdzających koszty poniesione w ramach Funduszu Schengen, Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także innych funduszy;
17)
wykonywanie zadań i czynności zleconych przez Dyrektora;
18)
w zastępstwie Dyrektora, w zakresie udzielonego upoważnienia, kontrola i akceptacja prac wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne i pracowników Władzy Wdrażającej, a w szczególności opinii, uwag i pism sporządzanych w zakresie właściwości Władzy Wdrażającej.
§  11.
Do zadań Zespołu do Spraw Projektów Infrastrukturalnych należy:
1)
ocena formalna i techniczna wniosków i projektów infrastrukturalnych składanych w ramach funduszy nadzorowanych przez Władzę Wdrażającą;
2)
nadzorowanie i kontrolowanie przebiegu procedur przetargowych oraz kontraktowanie projektów infrastrukturalnych;
3)
ocena i weryfikacja dokumentacji przetargowych przygotowywanych w ramach nadzorowanych projektów oraz uzgadnianie ich treści z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej;
4)
monitorowanie projektów finansowanych w ramach grantów infrastrukturalnych Phare, w tym Funduszu Małych Projektów Infrastrukturalnych (SIPF) oraz Funduszu Projektów Infrastruktury Okołobiznesowej (BRIPF);
5)
współpraca z beneficjentami projektów;
6)
przygotowywanie danych planistyczno-sprawozdawczych dotyczących planów pracy Zespołu, w tym harmonogramów przetargowych;
7)
prowadzenie szkoleń dla beneficjentów związanych z realizacją projektów w zakresie zadań Zespołu;
8)
współpraca z konsultantami zewnętrznymi;
9)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
§  12.
1.
Do zadań Zespołu do Spraw Projektów Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Integracji Społecznej należy:
1)
pełnienie funkcji jednostki pośredniczącej w zarządzaniu Funduszem Schengen;
2)
zarządzanie Europejskim Funduszem Uchodźczym, w tym przygotowanie wniosku krajowego, organizacja naboru wniosków, organizacja obrad Komisji Selekcyjnej, przygotowywanie umów grantowych, monitorowanie realizacji projektów oraz autoryzowanie płatności pod względem merytorycznym;
3)
nadzorowanie i kontrolowanie przebiegu procedur przetargowych oraz kontraktowanie projektów instytucjonalnych związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym;
4)
ocena i weryfikacja dokumentacji przetargowych przygotowywanych w ramach nadzorowanych projektów oraz uzgadnianie ich treści z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej;
5)
przygotowywanie danych planistyczno-sprawozdawczych dotyczących planów pracy Zespołu, w tym harmonogramów przetargowych;
6)
prowadzenie szkoleń dla wnioskodawców i beneficjentów związanych z realizacją projektów w zakresie zadań Zespołu;
7)
współpraca z konsultantami zewnętrznymi;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
2.
Do zadań Sekcji do Spraw Europejskiego Funduszu Uchodźczego należy:
1)
przygotowywanie i konsultowanie wniosku krajowego o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Uchodźczego;
2)
organizacja naboru wniosków;
3)
przygotowanie umów grantowych;
4)
monitorowanie realizacji projektów;
5)
autoryzacja płatności pod względem merytorycznym.
3.
Do zadań Sekcji do Spraw Funduszu Schengen należy:
1)
pomoc w przygotowywaniu i konsultowaniu projektów o dofinansowanie z Funduszu Schengen;
2)
weryfikacja i zatwierdzanie dokumentów przetargowych;
3)
nadzór procesu wyboru wykonawców i zatwierdzanie umowy z wybranym wykonawcą;
4)
monitorowanie procesu realizacji projektów;
5)
autoryzacja płatności pod względem merytorycznym.
§  13.
1.
Do zadań Zespołu do Spraw Rozwoju Regionalnego należy:
1)
pełnienie funkcji jednostki wspomagającej w zarządzaniu Mechanizmem Finansowym EOG oraz Norweskim Mechanizmem Finansowym, w zakresie określonym we właściwych porozumieniach;
2)
nadzorowanie i kontrolowanie przebiegu procesu kontraktowania projektów instytucjonalnych;
3)
monitorowanie projektów usługowych Phare, w tym autoryzacja płatności pod względem merytorycznym;
4)
monitorowanie projektów euroregionalnych w ramach Funduszu Małych Projektów Phare, w tym współpraca z Euroregionami w zakresie realizacji Funduszu Małych Projektów Phare, nadzór nad realizacją małych grantów, autoryzacja płatności pod względem merytorycznym dla projektów objętych monitoringiem oraz koordynowanie działań w przypadku wprowadzenia zmian w umowach w ramach małych projektów euroregionalnych;
5)
ocena i weryfikacja dokumentacji przetargowych przygotowywanych w ramach nadzorowanych projektów oraz uzgadnianie ich treści z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej;
6)
przygotowywanie danych planistyczno-sprawozdawczych dotyczących planów pracy Zespołu, w tym harmonogramów przetargowych;
7)
prowadzenie szkoleń dla wnioskodawców i beneficjentów związanych z realizacją projektów w zakresie zadań Zespołu do Spraw Rozwoju Regionalnego;
8)
współpraca z konsultantami zewnętrznymi;
9)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
2.
Do zadań Sekcji do Spraw Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego należy:
1)
ogłaszanie o możliwości składania projektów i zbieranie wniosków projektowych;
2)
identyfikowanie projektów kwalifikowanych;
3)
prowadzenie oceny przekazanych wniosków i przygotowywanie listy wybranych projektów;
4)
monitorowanie wdrażania projektów, w szczególności przygotowywanie okresowych raportów z monitorowania;
5)
wykrywanie nieprawidłowości i raportowanie o nich;
6)
weryfikacja wykorzystania środków finansowych, włącznie z przeprowadzaniem kontroli na miejscu;
7)
informowanie opinii publicznej o Programie Norweskim.
§  14.
Do zadań Zespołu do Spraw Monitoringu należy:
1)
monitorowanie projektów infrastrukturalnych, w tym nadzór nad realizacją inwestycji;
2)
monitorowanie projektów instytucjonalnych;
3)
planowanie i organizacja wizytacji terenowych projektów objętych monitoringiem;
4)
nadzór nad konsultantami zewnętrznymi przeprowadzającymi wizytacje terenowe;
5)
nadzór nad wykonaniem rekomendacji wynikających z przeprowadzonych wizytacji terenowych;
6)
autoryzacja płatności pod względem merytorycznym dla projektów objętych monitoringiem;
7)
koordynowanie działań w przypadku wprowadzania zmian do kontraktu w projektach objętych monitoringiem;
8)
prowadzenie szkoleń dla beneficjentów związanych z realizacją projektów w zakresie zadań Zespołu do Spraw Monitoringu;
9)
współpraca z konsultantami zewnętrznymi;
10)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
§  15.
Do zadań Zespołu do Spraw Ewaluacji i Promocji należy:
1)
koordynowanie działań związanych z przeprowadzaniem ewaluacji projektów i programów zarządzanych przez Władzę Wdrażającą, w tym:
a)
przygotowywanie rocznego planu ewaluacji programów realizowanych przez Władzę Wdrażającą,
b)
prowadzenie własnych badań ewaluacyjnych, zgodnych z rocznym planem ewaluacji programów wdrażanych przez Władzę Wdrażającą,
c)
zlecanie badań ewaluacyjnych, zgodnie z rocznym planem ewaluacji, wykonawcom zewnętrznym i nadzór nad ich prawidłową realizacją,
d)
promocja wyników ewaluacji,
e)
udział w grupach eksperckich i doradczych związanych z ewaluacją,
f)
opracowywanie oraz aktualizowanie wskaźników monitorowania;
2)
sporządzanie informacji i sprawozdań dla uprawnionych instytucji z postępów w realizacji programów nadzorowanych przez Władzę Wdrażającą;
3)
koordynowanie działań związanych z promocją Władzy Wdrażającej oraz realizowanych przez nią programów;
4)
planowanie płatności w ramach programów realizowanych przez Władzę Wdrażającą;
5)
sporządzanie wniosków o przekazanie środków na realizację projektów i programów wdrażanych przez Władzę Wdrażającą;
6)
prowadzenie szkoleń dla beneficjentów związanych z realizacją projektów w zakresie zadań Zespołu do Spraw Ewaluacji i Promocji;
7)
współpraca z konsultantami zewnętrznymi;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
§  16.
Do Zadań Zespołu do Spraw Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina, INTERREG IIIA/TA-CIS CBC, Wspólnego Sekretariatu Technicznego należy:
1)
wspieranie Instytucji Zarządzającej, Instytucji Płatniczej, Komitetów Monitorujących i Sterujących w ich działaniach zgodnie z ustaleniami Programu Sąsiedztwa, w tym:
a)
przyjmowanie i rejestracja wniosków złożonych do Programu Sąsiedztwa,
b)
ocena formalna i techniczna wniosków złożonych do Programu Sąsiedztwa,
c)
ewaluacja i kontrola merytoryczna realizacji projektów Programu Sąsiedztwa;
2)
współpraca z Przedstawicielstwem Unii Europejskiej na Ukrainę, Białoruś i Mołdawię w zakresie:
a)
przyjmowania i oceny projektów finansowanych ze środków TACIS CBC, składanych do Programu Sąsiedztwa,
b)
upowszechniania wiedzy na temat Programu na terenie Białorusi i Ukrainy;
3)
współpraca z Euroregionami, Punktami Kontaktowymi i innymi instytucjami, o których mowa w Programie Sąsiedztwa, zaangażowanymi w wybór i realizację projektów;
4)
zarządzanie budżetem Pomocy Technicznej dla Programu Sąsiedztwa;
5)
upowszechnianie wiedzy i promocja programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III;
6)
organizowanie i prowadzenie szkoleń dla wnioskodawców i beneficjentów w zakresie przygotowania i realizacji projektów;
7)
nadzór merytoryczny nad biurami Wspólnego Sekretariatu Technicznego na obszarze Białorusi i Ukrainy;
8)
udzielanie wsparcia instytucjom zarządzającym i realizującym na obszarze Polski inne programy Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA.
§  17.
Do zadań Zespołu do Spraw Programu INTERREG IIIA Polska-Słowacja, Wspólnego Sekretariatu Technicznego należy:
1)
wspieranie Instytucji Zarządzającej, Instytucji Płatniczej, Komitetów Monitorujących i Sterujących w ich działaniach, zgodnie z ustaleniami Programu Polska-Słowacja, w tym:
a)
przyjmowanie i rejestracja wniosków złożonych do Programu Polska-Słowacja,
b)
ocena formalna i techniczna wniosków złożonych do Programu Polska-Słowacja,
c)
ewaluacja i kontrola merytoryczna realizacji projektów Programu Polska-Słowacja;
2)
współpraca z Euroregionami, Punktami Kontaktowymi i innymi instytucjami, o których mowa w Programie Polska-Słowacja, zaangażowanymi w wybór i realizację projektów;
3)
zarządzanie budżetem Pomocy Technicznej dla Programu Polska-Słowacja;
4)
upowszechnianie wiedzy i promocja programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III;
5)
organizowanie i prowadzenie szkoleń dla wnioskodawców i beneficjentów w zakresie przygotowywania i realizacji projektów;
6)
współpraca z Narodowym Punktem Kontaktowym w Bratysławie;
7)
udzielanie wsparcia instytucjom zarządzającym i realizującym na obszarze Polski inne programy Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA.
§  18.
Do zadań Zespołu Instytucji Doradczej do Spraw Inicjatywy INTERREG IIIA należy:
1)
sprawdzanie zgodności wniosków projektowych z prawem krajowym i prawem wspólnotowym przed przekazaniem ich do Wspólnych Sekretariatów Technicznych Programów: Polska (województwo zachodniopomorskie) - Meklemburgia Pomorze Przednie/Brandenburgia, Polska (województwo lubuskie) - Brandenburgia, Polska (województwo dolnośląskie) - Saksonia, Polska - Czechy oraz Polska - Litwa - Rosja (Obwód Kaliningradzki);
2)
sprawdzanie kwalifikowalność i wydatków;
3)
potwierdzanie formalno-prawnej prawidłowości dokumentów załączonych do wniosków projektowych, o których mowa w pkt 1;
4)
zbadanie oświadczenia wnioskodawcy o zapewnieniu środków;
5)
udzielanie wsparcia instytucjom zarządzającym i realizującym na obszarze Polski programy Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA;
6)
współudział w przygotowywaniu dokumentów programowych dla przyszłej perspektywy finansowej 2007-2013.
§  19.
Do zadań Zespołu Administratora Programu SIS II i VIS należy:
1)
utworzenie, prowadzenie oraz aktualizacja Biblioteki Programu poprzez gromadzenie, przetwarzanie, udostępnianie i archiwizację informacji o Programie SIS II i VIS oraz o realizowanych w ramach Programu SIS II i VIS Projektach;
2)
umożliwienie Pełnomocnikowi monitorowania od strony merytorycznej, organizacyjnej i jakościowej stanu realizacji poszczególnych Projektów w ramach Programu SIS II i VIS, w tym dokumentacji potwierdzającej stan realizacji głównych zadań w poszczególnych Projektach i osiągnięte parametry jakościowe, poprzez zgromadzone i przetworzone dane, otrzymywane bezpośrednio od Kierowników i Administratorów Projektów oraz od Zespołu Wsparcia i Ekspertów Dziedzinowych Programu SIS II i VIS;
3)
realizacja innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS).
§  20.
Do zadań Zespołu Wsparcia i Ekspertów Dziedzinowych Programu SIS II i VIS należy:
1)
wspieranie działalności Pełnomocnika, związanej z merytorycznym, organizacyjnym i jakościowym monitoringiem i wsparciem jednostek pracujących nad przygotowaniem i realizacją poszczególnych Projektów, aktualizacją Programu SIS II i VIS oraz stałą analizą i sygnalizowaniem zagrożeń w zakresie nadzorowanych Projektów i całego Programu SIS II i VIS;
2)
udział w pracach międzynarodowych gremiów roboczych w zakresie swojej odpowiedzialności;
3)
organizowanie oraz współpraca z zewnętrznym zapleczem eksperckim w celu zapewnienia sprawnego rozwiązywania problemów merytorycznych i organizacyjnych;
4)
wspieranie pod względem merytorycznym Międzyresortowego Zespołu do spraw Informatyzacji w przygotowywaniu lub opiniowaniu projektów dokumentów w sprawach związanych z przygotowaniem organów administracji państwowej do współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS);
5)
opracowywanie materiałów analitycznych i raportów oraz ocen merytorycznych dokumentów;
6)
opracowywanie oraz współudział w opracowywaniu procedur zapewnienia jakości, wewnętrznych standardów monitoringu Projektów oraz innych szczegółowych standardów i procedur na potrzeby realizacji Programu SIS II i VIS;
7)
współpraca z Zespołem Administratora Programu SIS II i VIS w zakresie przepływu niezbędnych informacji i skutecznego wykonywania swoich zadań;
8)
realizacja innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS).
§  21.
Do zadań Zespołu Koordynacji Współpracy w ramach Unii Europejskiej w zakresie Programu SIS II i VIS należy:
1)
pozyskiwanie, aktualizowanie i udostępnianie informacji o pracach prowadzonych na forum międzynarodowym w obszarze Programu SIS II i VIS;
2)
zbieranie informacji na potrzeby Biblioteki Programu, o której mowa w § 19 pkt 1 w obszarze działań Zespołu;
3)
przygotowywanie materiałów analitycznych oraz gromadzenie i analiza sprawozdań i innych materiałów z obszaru działań Zespołu;
4)
wspomaganie obsługi spraw związanych z wyjazdami zagranicznymi i przyjazdami osób zagranicznych do Pełnomocnika, w tym także zapewnienie odpowiedniego powiadamiania oraz terminowego przygotowywania propozycji prezentowanych stanowisk;
5)
tłumaczenie lub zapewnianie tłumaczenia dokumentów;
6)
realizacja innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS).
§  22.
Do zadań Zespołu Obsługi Organizacyjnej Programu SIS II i VIS należy:
1)
zapewnianie obsługi technicznej i organizacyjnej Zespołów, o których mowa w § 9 pkt 1;
2)
zapewnienie właściwej organizacji i obsługi powierzonych do przygotowania spotkań Pełnomocnika;
3)
zapewnianie rejestracji przebiegu - wskazanych przez Zastępcę Dyrektora do spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS) - spotkań, narad i konferencji oraz sporządzenie z nich odpowiedniej dokumentacji;
4)
wspieranie organizacyjne Zespołów, o których mowa w § 9 pkt 1;
5)
obsługa sekretarska Pełnomocnika w ustalonym przez niego zakresie oraz Zastępcy Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS);
6)
realizacja innych zadań zleconych przez Zastępcę Dyrektora do Spraw Systemu Informacyjnego Schengen II (SIS II) i Systemu Informacji Wizowej (VIS).
§  23.
1.
Zespół do Spraw Finansowo-Księgowych realizuje zadania związane z wykonywaniem przez Dyrektora Władzy Wdrażającej funkcji dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia oraz bieżącą obsługą finansowo-księgową.
2.
Do zadań Zespołu do Spraw Finansowo-Księgowych należy w szczególności:
1)
opracowywanie planu finansowego dochodów i wydatków budżetowych;
2)
prowadzenie gospodarki finansowej i rachunkowości Władzy Wdrażającej i programów, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
3)
bieżące i prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych;
4)
prowadzenie kontroli formalnej i rachunkowej dowodów księgowych;
5)
prowadzenie prawidłowych i terminowych rozliczeń płatności w ramach programów nadzorowanych przez Władzę Wdrażającą;
6)
prowadzenie działań w ramach windykacji należności, w tym rejestrowanie należności w Księdze Dłużników;
7)
prowadzenie systemów raportowania z realizowanych płatności;
8)
weryfikacja raportów finansowych przygotowywanych przez beneficjentów środków w zakresie współfinansowania oraz otrzymanych od Władzy Wdrażającej środków;
9)
kontrola finansowa dokumentów potwierdzających koszty poniesione przez polskich partnerów w projektach realizowanych w ramach Projektów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III: Programu INTERREG III B BSR, Programu INTERREG III B CADSES, Programu INTERREG III C Wschód, Programu INTERREG III C Południe, Programu INTERREG III C Północ, Programu INTERREG III C Zachód, ESPON, INTERACT;
10)
wydawanie certyfikatów kwalifikowalności kosztów poniesionych przez polskich partnerów w projektach realizowanych w ramach Projektów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III;
11)
kontrola finansowa dokumentów potwierdzających koszty poniesione w ramach Funduszu Schengen oraz innych funduszy;
12)
prowadzenie szkoleń dla beneficjentów w zakresie rozliczeń finansowych realizowanych projektów;
13)
nadzór nad gospodarowaniem mieniem Władzy Wdrażającej;
14)
prowadzenie planowej gospodarki zasobami finansowymi na rachunkach bankowych;
15)
prowadzenie kasy;
16)
przygotowywanie wniosków o dotacje ze środków budżetowych;
17)
naliczanie i wypłacanie pracownikom wynagrodzeń i innych należności;
18)
prowadzenie rozliczeń z pracownikami;
19)
terminowe rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych;
20)
prowadzenie rozliczeń z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i innych należności budżetowych;
21)
prowadzenie prawidłowych i terminowych księgowań w zakresie otrzymanych środków budżetowych oraz rozliczeń;
22)
prowadzenie ewidencji i umorzenia wartości niematerialnych, środków trwałych i niskocennych składników rzeczowych stanowiących majątek Władzy Wdrażającej;
23)
sprawozdawczość w zakresie środków budżetowych;
24)
sporządzanie sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie rachunkowości;
25)
archiwizacja dokumentów finansowo-księgowych oraz płacowych;
26)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
3.
Do zadań Sekcji Finansów należy:
1)
prowadzenie prawidłowych i terminowych rozliczeń płatności w ramach programów nadzorowanych przez Władzę Wdrażającą;
2)
przygotowywanie wniosków o dotacje ze środków budżetowych;
3)
dokonywanie płatności z tytułu podatków i innych świadczeń;
4)
prowadzenie działań w ramach windykacji należności, w tym rejestrowanie należności w Księdze Dłużników;
5)
prowadzenie systemów raportowania z realizowanych płatności;
6)
weryfikacja raportów finansowych przygotowywanych przez beneficjentów środków w zakresie współfinansowania oraz otrzymanych środków Phare.
4.
Do zadań Sekcji Księgowości należy:
1)
sprawozdawczość w zakresie środków budżetowych;
2)
prowadzenie prawidłowych i terminowych księgowań w zakresie otrzymanych środków budżetowych oraz rozliczeń programów finansowanych z innych źródeł;
3)
prowadzenie ewidencji i umorzenia wartości niematerialnych, środków trwałych i niskocennych składników rzeczowych stanowiących majątek Władzy Wdrażającej, prowadzenie kasy;
4)
prowadzenie rozliczeń z pracownikami;
5)
terminowe rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych.
5.
Do zadań Sekcji Certyfikacji należy:
1)
kontrola finansowa dokumentów potwierdzających koszty poniesione przez polskich partnerów w projektach realizowanych w ramach Projektów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III B, C, ESPON i INTERACT;
2)
wydawanie certyfikatów kwalifikowalności kosztów poniesionych przez polskich partnerów w ramach Projektów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG B, C, ESPON oraz INTERACT;
3)
kontrola finansowa dokumentów potwierdzających koszty poniesione w ramach Funduszu Schengen oraz innych funduszy.
§  24.
Do zadań Zespołu Audytu Wewnętrznego należy:
1)
badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce, w tym procedur kontroli finansowej;
2)
realizacja czynności doradczych, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania Władzy Wdrażającej;
3)
przygotowywanie rocznych planów audytu wewnętrznego;
4)
realizacja zadań audytowych zgodnie z planem audytu, w tym:
a)
przygotowywanie programu zadania audytowego,
b)
przeprowadzanie czynności audytowych oraz ich dokumentowanie,
c)
przygotowywanie sprawozdania wstępnego oraz końcowego z przeprowadzonego zadania audytowego,
d)
monitorowanie wykonania zaleceń i rekomendacji przedstawionych w sprawozdaniu końcowym;
5)
realizacja zadań audytowych poza planem audytu wewnętrznego, na wniosek Dyrektora Władzy Wdrażającej;
6)
składanie uprawnionym podmiotom rocznego sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni;
7)
współpraca z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi;
8)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej.
§  25.
Do zadań Zespołu do Spraw Obsługi Administracyjnej należy:
1)
prowadzenie spraw administracyjnych oraz dbanie o prawidłowe funkcjonowanie biur Władzy Wdrażającej;
2)
zlecanie odpowiednim instytucjom zewnętrznym określonych zadań związanych z konserwacją, naprawą i wymianą infrastruktury technicznej;
3)
zaopatrzenie biura w artykuły niezbędne do jego funkcjonowania poprzez organizowanie przetargów prowadzonych zgodnie z Prawem zamówień publicznych;
4)
utrzymywanie ciągłości pracy sieci oraz stacji roboczych w ramach systemu informatycznego Władzy Wdrażającej;
5)
bieżąca pomoc techniczna i wsparcie informatyczne dla pracowników;
6)
wykonywanie czynności wspierających Dyrektora Władzy Wdrażającej w pełnieniu przez niego funkcji pracodawcy - w rozumieniu przepisów prawa pracy - w stosunku do pracowników Władzy Wdrażającej;
7)
bieżąca obsługa administracyjno-kadrowa pracowników Władzy Wdrażającej;
8)
organizacja szkoleń, narad, posiedzeń i spotkań;
9)
organizacja kontroli warunków pracy, przestrzegania przepisów oraz zasad, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, w tym organizowanie szkoleń i doradztwo w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
10)
prowadzenie gospodarki samochodowej;
11)
obsługa transportowa.
§  26.
Do zadań Zespołu Prawnego należy:
1)
obsługa prawna i legislacyjna Władzy Wdrażającej;
2)
obsługa prawna w ramach przygotowania i realizacji projektów;
3)
opiniowanie i weryfikacja pod względem prawnym umów zawieranych w ramach projektów zarządzanych przez Władzę Wdrażającą;
4)
dbanie o zgodną z przepisami prawa realizację programów;
5)
opracowywanie projektów zarządzeń Dyrektora Władzy Wdrażającej;
6)
ocenianie zgodności z przepisami prawa działania komórek organizacyjnych Władzy Wdrażającej;
7)
reprezentowanie Władzy Wdrażającej przed sądami powszechnymi i arbitrażem.
§  27.
Do zadań Sekretariatu należy:
1)
prowadzenie sekretariatu Dyrektora;
2)
rejestrowanie i przechowywanie dokumentów przychodzących i wychodzących;
3)
archiwizacja dokumentów;
4)
rozdzielanie korespondencji zgodnie z dekretacją Dyrektora.
§  28.
Kierownicy zespołów oprócz zadań określonych w odrębnych przepisach:
1)
dokonują w zastępstwie i w imieniu Dyrektora (Zastępców Dyrektora) dekretacji pracownikom Zespołów wszelkich prac;
2)
koordynują prace wykonywane w Zespołach;
3)
uzgadniają i parafują treść opracowanych przez pracowników Zespołów opinii, uwag i innych pism sporządzonych w zakresie właściwości Zespołu;
4)
przedkładają projekty, opinie, uwagi i inne pisma Dyrektorowi i właściwym Zastępcom Dyrektora;
5)
wykonują polecenia Dyrektora i właściwych Zastępców Dyrektora.
§  29.
W przypadku nieobecności pracowników kierujących poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Władzy Wdrażającej Dyrektor wyznacza ich zastępców.