Nadanie statutu państwowej instytucji kultury Instytutowi Adama Mickiewicza.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2008.3.29

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 1 czerwca 2008 r.
w sprawie nadania statutu państwowej instytucji kultury Instytutowi Adama Mickiewicza

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Adama Mickiewicza nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 9 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie nadania statutu państwowej instytucji kultury Instytutowi Adama Mickiewicza (Dz. Urz. MKiDN Nr 2, poz. 16 oraz z 2008 r. Nr 1, poz. 2).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598, z 2005 r. Nr 131, poz. 1091 i Nr 132, poz. 1111 oraz z 2006 r. Nr 227, poz. 1658.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Instytutu Adama Mickiewicza

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Adama Mickiewicza, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598, z 2005 r. Nr 131, poz. 1091 i Nr 132, poz. 1111 oraz z 2006 r. Nr 227, poz. 1658), zarządzenia Nr 7 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 marca 2006 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Instytutu im. Adama Mickiewicza i utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Adama Mickiewicza oraz państwowej instytucji kultury - Narodowego Centrum Kultury (Dz. Urz. MKiDN Nr 2, poz. 14) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działalności Rzeczpospolita Polska. Instytut może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Instytut może tworzyć w Polsce filie, ośrodki i oddziały.
3.
Organizatorem Instytutu jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwany dalej "Ministrem".
4.
Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 70/2006.
5.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.

Rozdział  II

Zakres działalności Instytutu

§  4.
1.
Celem działalności Instytutu jest międzynarodowa popularyzacja historycznych i współczesnych dokonań kultury polskiej, realizowana w sposób służący promocji Polski za granicą w ramach polityki kulturalnej państwa oraz w zgodzie z podstawowymi założeniami polityki zagranicznej i zagranicznej polityki kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Realizując cele statutowe Instytut współpracuje przede wszystkim z:
1)
jednostkami odpowiedzialnymi za kreowanie i realizację polityki państwowej w zakresie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej, promocji Polski, zwłaszcza poprzez dyplomację publiczną i kulturalną;
2)
placówkami zagranicznymi Ministra Spraw Zagranicznych, w tym Instytutami Polskimi, z którymi konsultuje przedsięwzięcia programowe dotyczące konkretnych państw lub regionów;
3)
renomowanymi zagranicznymi instytucjami kultury, nauki, mediów oraz centrami badawczymi, a także organizacjami pozarządowymi;
4)
zagranicznymi ośrodkami polonistycznymi i polonoznawczymi oraz innymi instytucjami i organizacjami popularyzującymi historię i kulturę Polski;
5)
indywidualnymi badaczami i popularyzatorami historii i kultury polskiej, w tym historykami, literaturoznawcami, tłumaczami literatury polskiej, kuratorami sztuki, organizatorami projektów muzycznych, teatralnych i medialnych, dziennikarzami;
6)
organizacjami i instytucjami Polaków i Polonii za granicą, zasłużonymi dla sprawy międzynarodowej popularyzacji kultury polskiej i wiedzy o historii Polski.
§  5.
1.
Instytut realizuje zadania określone w § 4, w szczególności poprzez:
1)
popularyzowanie polskiej twórczości kulturalnej na arenie międzynarodowej;
2)
upowszechnianie wiedzy na temat historii Polski i jej pluralistycznego (w wymiarze regionalnym, językowym, etnicznym, religijnym) dziedzictwa kulturowego w środowisku międzynarodowym;
3)
współpracę z innymi podmiotami na rzecz tworzenia spójnego wizerunku promocyjnego polskiej tożsamości kulturalnej;
4)
stałą współpracę programową z placówkami zagranicznymi Ministra Spraw Zagranicznych, m.in. poprzez przygotowywanie wspólnych projektów promocyjnych oraz służących ich realizacji koncepcji, materiałów, wizyt studyjnych zagranicznych specjalistów itd.;
5)
opracowywanie i koordynację wykonania projektów promocji kultury polskiej w formie przygotowywanych przez instytucje kultury lub indywidualnych kuratorów ofert programowych, wybranych w drodze konkursu lub zleconych przez Ministra lub Ministra Spraw Zagranicznych;
6)
współpracę z krajowymi instytucjami kultury w celu wspierania ich inicjatyw kulturalnych na płaszczyźnie międzynarodowej;
7)
działania na rzecz sprawnego funkcjonowania i ciągłej aktualizacji zintegrowanego systemu informacji o kulturze polskiej, polskim dziedzictwie i języku;
8)
stałe zaopatrywanie, głównie w ramach współpracy z placówkami zagranicznymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zagranicznych popularyzatorów, badaczy i specjalistów różnych dziedzin kultury polskiej w potrzebne im materiały i informacje (prasa, książki, nuty itd.);
9)
tworzenie zestawu materiałów informacyjno-promocyjnych oraz dzieł na temat kultury polskiej w ramach projektów zgodnie z zapisem pkt 4;
10)
publikacje obcojęzycznych materiałów w ramach współpracy z zagraniczną prasą fachową lub w postaci odrębnych wydawnictw ukazujących się w formie tradycyjnej lub elektronicznej pism promujących kulturę;
11)
fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury ze środków będących w dyspozycji Instytutu;
12)
wspieranie instrumentami finansowymi i promocyjnymi zagranicznych edycji na różnych nośnikach tłumaczeń polskiej literatury pięknej oraz humanistycznej, a także zagranicznych publikacji na temat historii Polski i jej kultury;
13)
przygotowywanie na zlecenie Ministra oraz Ministra Spraw Zagranicznych i realizację polskiej oferty kulturalnej podczas międzynarodowych imprez kulturalnych za granicą;
14)
koordynację realizacji projektów związanych z obchodami ważnych rocznic i innych wydarzeń o istotnym znaczeniu dla polskiej kultury, odbywających się w Polsce i poza jej granicami;
15)
inicjatywy służące wzrostowi profesjonalizmu krajowych ośrodków i instytucji, również niepaństwowych, w zakresie zdolności do prowadzenia zagranicznej działalności promocyjnej w sferze kultury i dziedzictwa;
16)
pozyskiwanie środków pozabudżetowych i wykorzystywanie ich na realizację zadań Instytutu.
2.
W ramach prowadzonej działalności Instytut może prezentować także w Polsce wydarzenia kulturalne realizowane w związku z działalnością określoną w ust. 1 pkt 1, 2 i 9 prezentowane za granicą.
3.
Instytut, działając z upoważnienia Ministra:
1)
może współpracować z zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi w Polsce przy realizacji w kraju projektów wynikających z międzynarodowych zobowiązań Polski podejmowanych w ramach realizacji zasady wzajemności;
2)
koordynuje polskie uczestnictwo w wybranych programach wspólnotowych.

Rozdział  III

Organizacja i zarządzanie

§  6.
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu i Rada Instytutu.
§  7.
1.
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Do obowiązków Dyrektora Instytutu należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowywanie strategii, wieloletnich planów działania i założeń finansowych Instytutu;
3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;
4)
wydawanie wewnętrznych regulaminów.
3.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Zagranicznych.
4.
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem przy pomocy zastępców.
5.
Liczbę zastępców dyrektora ustala Dyrektor Instytutu w uzgodnieniu z Ministrem.
6.
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu.
7.
Organizację wewnętrzną Instytutu oraz ramowy zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu, nadany przez Dyrektora Instytutu, w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
8.
Wszelkie zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
§  8.
Rada Instytutu
1.
W Instytucie działa opiniodawczo-doradcza Rada Instytutu, której członków w liczbie 5-11, w tym przewodniczącego powołuje Minister po konsultacji z Ministrem Spraw Zagranicznych.
2.
Do kompetencji Rady Instytutu należy:
1)
opiniowanie realizacji zadań wyznaczonych w Rozdziale II statutu;
2)
ocena projektu rocznego planu finansowego oraz jego wykonania;
3)
opiniowanie rocznych i wieloletnich planów działalności Instytutu;
4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu;
5)
pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu.
3.
Pracami Rady Instytutu kieruje przewodniczący.
4.
Szczegółowy tryb pracy Rady Instytutu określa regulamin uchwalony prze Radę Instytutu i zatwierdzony przez Ministra.
5.
Obsługę kancelaryjno-biurową Rady Instytutu zapewnia Instytut.
§  9.
1.
Dyrektor Instytutu powołuje kolegia doradcze o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania. Powołując kolegium. Dyrektor Instytutu określa przedmiot jego działania.
2.
W skład kolegium wchodzą osoby powołane przez Dyrektora Instytutu spośród ekspertów krajowych i międzynarodowych o powszechnie uznanym autorytecie.
3.
Uchwały kolegium przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
4.
Członkowie kolegium wybierają ze swego grona przewodniczącego.
5.
Obsługę kancelaryjno-biurową kolegiom zapewnia Instytut.

Rozdział  IV

Gospodarka finansowa

§  10.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2.
Przychodami Instytutu są:
1)
w zakresie utrzymania Instytutu i zapewnienia możliwości realizacji podstawowej działalności statutowej - środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji budżetowej;
2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;
3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;
4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5)
dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6)
odsetki z lokat bankowych;
7)
dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług.
3.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Dyrektor Instytutu.
§  11.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych konieczne jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor Instytutu i jego zastępcy, główny księgowy oraz upoważnieni pisemnie przez Dyrektora Instytutu pełnomocnicy.
3.
Dyrektor Instytutu może upoważnić określone osoby do dokonywania innych niż wymienione w ust. 1, czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając każdorazowo zakres pełnomocnictwa.

Rozdział  V

Działalność gospodarcza Instytutu

§  12.
Instytut może prowadzić działalność gospodarczą zbieżną z celami statutowymi.

Rozdział  VI

Przepisy końcowe

§  13.
Wszelkie zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.