Nadanie statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEiN.2022.71

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 lipca 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 26 lipca 2022 r.
w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie

Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. poz. 1045 oraz z 2021 r. poz. 1601) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 39 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2016 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 37).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI W WARSZAWIE

§  1. 
1. 
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej "Ośrodkiem", jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym działającą na podstawie:
1)
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116 i 1383);
2)
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. poz. 1045 oraz z 2021 r. poz. 1601);
3)
statutu.
2. 
Organem prowadzącym Ośrodek jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, zwany dalej "ministrem".
§  2. 
1. 
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
2. 
Siedzibą Ośrodka jest miasto stołeczne Warszawa.
§  3. 
Celem Ośrodka jest:
1)
podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji, zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego;
2)
rozpoznawanie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i zapewnianie im wsparcia odpowiedniego do potrzeb.
§  4. 
1. 
Do zadań Ośrodka należy:
1)
przygotowywanie i realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, zgodnie z potrzebami systemu oświaty;
2)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
3)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu:
a)
wspomagania przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych,
b)
sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych;
4)
organizowanie sieci współpracy i samokształcenia oraz prowadzenie innych form doskonalenia zawodowego dla dyrektorów, nauczycieli-konsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych publicznych placówek doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów i nauczycieli publicznych poradni psychologicznopedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z:
a)
kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w pkt 2,
b)
wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
c)
obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologicznopedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych;
5)
opracowywanie i upowszechnianie materiałów informacyjnych i metodycznych dla dyrektorów, nauczycielikonsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych publicznych placówek doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów i nauczycieli publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych, w zakresie, o którym mowa w pkt 4;
6)
wspieranie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań, w tym opracowanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych;
7)
wspieranie kadry kierowniczej oświaty, w tym opracowywanie modeli i programów doskonalenia dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek w zakresie kształtowania ich kompetencji przywódczych;
8)
doskonalenie kadry systemu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek;
9)
inicjowanie rozwiązań służących wypracowywaniu nowych metod i form pracy z uczniami oraz sprawdzaniu ich skuteczności w działaniu szkoły, a także nabywaniu przez przyszłych nauczycieli praktycznych umiejętności pedagogicznych;
10)
inicjowanie, projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość oraz doradztwa zawodowego;
11)
wspieranie nauczycieli i specjalistów realizujących działania w ramach zadań określonych w pkt 3, 4 i 7-10;
12)
realizacja zadań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego powierzonych przez ministra;
13)
prowadzenie elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego, o której mowa w art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz administrowanie nią;
14)
tworzenie i rozwój baz danych, zasobów informacji edukacyjnej oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej;
15)
inicjowanie, koordynowanie i promowanie działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w szczególności przez prowadzenie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego, w tym w realizację praktycznej nauki zawodu;
16)
tworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zawodach unikatowych;
17)
współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi na rzecz rozwoju i promowania wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego, doradztwa zawodowego oraz rozpoznawania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i zapewniania im wsparcia odpowiedniego do potrzeb;
18)
przygotowywanie programów i narzędzi w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, wychowania, integracji, profilaktyki, socjoterapii i resocjalizacji oraz podejmowanie działań w celu ich realizacji;
19)
podejmowanie działań służących współpracy różnych środowisk, instytucji i organizacji krajowych i międzynarodowych, działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;
20)
prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;
21)
organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy;
22)
realizacja zadań wynikających z programów rządowych w zakresie oświaty i wychowania.
2. 
Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji powierzone i finansowane przez ministra.
3. 
Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.
§  5. 
1. 
Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2. 
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;
2)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3)
opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
5)
opracowywanie i przedkładanie ministrowi planów i sprawozdań na podstawie odrębnych przepisów;
6)
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka.
§  6. 
1. 
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2. 
Stanowisko wicedyrektora, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor.
3. 
Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4. 
Wicedyrektor wskazany przez dyrektora zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
5. 
W przypadku gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego go w czasie jego nieobecności, dyrektora zastępuje wicedyrektor wskazany przez ministra.
§  7. 
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  8. 
1. 
W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
2. 
Zakres zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§  9. 
1. 
W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.
2. 
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska kierowników zespołów.
3. 
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska zastępców kierowników wydziałów lub zespołów, liczących co najmniej 10 pracowników.
4. 
Stanowiska, o których mowa w ust. 1-3, mogą być powierzone osobom, o których mowa w § 10.
5. 
Zakres zadań kierowników wydziałów lub zespołów i ich zastępców określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§  10. 
W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele-konsultanci i specjaliści niebędący nauczycielami oraz pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  11. 
1. 
Spośród zatrudnionych w Ośrodku nauczycieli wyłania się nauczyciela do składu komisji konkursowej powołanej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.
2. 
Wyłonienie nauczyciela do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 1, następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy pracowników zatrudnionych w Ośrodku.
3. 
W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 1, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§  12. 
Zmiany statutu mogą być dokonywane przez ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora, w trybie właściwym dla jego nadania.
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).