Nadanie statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2016.37

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 39
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 29 lipca 2016 r.
w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie

Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142 oraz z 2015 r. poz. 1251) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Nr 19 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 maja 2015 r. w sprawie nadania statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 21);
2)
zarządzenie Nr 20 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 maja 2015 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 22).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI W WARSZAWIE

§  1.
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej "Ośrodkiem", jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:
1)
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041, z późn. zm.);
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Ośrodka jest miasto stołeczne Warszawa.
§  3.
Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej.
§  4.
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
§  5.
Celem Ośrodka jest podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji, zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze wychowania oraz kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego.
§  6.
1.
Do zadań Ośrodka należy:
1)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez Ministra Edukacji Narodowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
2)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu:
a)
wspomagania przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, w obszarze wychowania oraz kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego,
b)
sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, w obszarze wychowania oraz kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego;
3)
wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań w obszarze wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego, w tym opracowywanie i udostępnianie projektów podstaw programowych, programów nauczania, przykładowych planów nauczania i podręczników, których opracowanie zlecił Minister Edukacji Narodowej oraz materiałów edukacyjnych, informacyjnych i metodycznych w formie papierowej lub elektronicznej;
4)
wspieranie kadry kierowniczej oświaty, w tym opracowywanie modeli i programów doskonalenia dyrektorów szkół i placówek w zakresie kształtowania ich kompetencji przywódczych;
5)
doskonalenie kadry systemu wspomagania szkół i placówek w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
6)
inicjowanie rozwiązań służących wypracowywaniu nowych metod i form pracy z uczniami oraz sprawdzaniu ich skuteczności w działaniu szkoły, a także nabywaniu przez przyszłych nauczycieli praktycznych umiejętności pedagogicznych;
7)
inicjowanie, projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
8)
wspieranie nauczycieli i specjalistów realizujących działania w ramach zadań określonych w pkt 2 i 4-7;
9)
tworzenie i rozwój baz danych, zasobów informacji edukacyjno-zawodowej oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, kształcenia zawodowego i ustawicznego;
10)
inicjowanie, koordynowanie i promowanie działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w szczególności poprzez prowadzenie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego, w tym w realizację praktycznej nauki zawodu;
11)
tworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół zawodowych kształcących w zawodach unikatowych;
12)
współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi na rzecz rozwoju i promocji wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego, w tym doradztwa edukacyjno-zawodowego;
13)
inicjowanie rozwiązań i prowadzenie prac służących doskonaleniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz podstawy programowej kształcenia w zawodach;
14)
przygotowywanie programów i narzędzi w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, wychowania, integracji, profilaktyki, socjoterapii i resocjalizacji oraz podejmowanie działań w celu ich realizacji;
15)
podejmowanie działań służących współpracy różnych środowisk, instytucji i organizacji krajowych i międzynarodowych, działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;
16)
realizacja zadań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, powierzonych przez Ministra Edukacji Narodowej;
17)
prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;
18)
realizacja programów rządowych w zakresie oświaty i wychowania;
19)
organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, na podstawie przepisów w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
2.
Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji, powierzone i finansowane przez Ministra Edukacji Narodowej.
3.
Realizacja zadań o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.
§  7.
1.
Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;
2)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3)
opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
5)
opracowywanie i przedkładanie Ministrowi Edukacji Narodowej planów i sprawozdań, na podstawie odrębnych przepisów;
6)
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka.
3.
Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
4.
W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 3, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§  8.
1.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2.
Stanowisko wicedyrektora, po uzyskaniu pozytywnej opinii Ministra Edukacji Narodowej, powierza i z niego odwołuje dyrektor.
3.
Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4.
Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
5.
W przypadku gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego dyrektora w czasie jego nieobecności, dyrektora Ośrodka zastępuje wicedyrektor wskazany przez Ministra Edukacji Narodowej.
§  9.
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  10.
1.
W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
2.
Stanowiska kierownicze oraz szczegółowe zadania komórek, o których mowa w ust. 1, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§  11.
1.
W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.
2.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska kierowników zespołów.
3.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska zastępców kierowników wydziałów oraz zespołów, liczących co najmniej 10 pracowników.
4.
Stanowiska, o których mowa w ust. 1-3, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być również zatrudnieni specjaliści niebędący nauczycielami, posiadający wykształcenie wyższe.
5.
Kierownik komórki organizacyjnej oraz jego zastępca realizują zadania w zakresie określonym w regulaminie organizacyjnym Ośrodka.
§  12.
W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  13.
Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Ministra Edukacji Narodowej z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1903).