Nadanie statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEN.2015.22
Akt utracił moc Wersja od: 19 maja 2015 r.
ZARZĄDZENIE Nr 20
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 maja 2015 r.
w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie
Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
1.
Zadania, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, stanowiącego załącznik do zarządzenia, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie realizuje od dnia 1 stycznia 2016 r.2.
Do dnia 31 grudnia 2015 r. zadania, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, stanowiącego załącznik do zarządzenia, mogą być realizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.§ 3.
Traci moc zarządzenie Nr 8 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 6).§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT
OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI
w WARSZAWIE
STATUT
OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI
w WARSZAWIE
§ 1.
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej "Ośrodkiem", jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:1)
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";2)
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142);3)
niniejszego statutu.§ 2.
Siedzibą Ośrodka jest Miasto Stołeczne Warszawa.§ 3.
Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej, zwany dalej "Ministrem".§ 4.
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.§ 5.
Celem Ośrodka jest podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania.§ 6.
1.
Do zadań Ośrodka należy:1)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa ustalanych przez Ministra zgodnie z ustawą oraz z wprowadzanych zmian w systemie oświaty;2)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania;3)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów i dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania;4)
wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania, w tym opracowywanie i udostępnianie przykładowych programów nauczania, podręczników, których opracowanie zlecił Minister na podstawie ustawy, a także materiałów edukacyjnych, materiałów informacyjnych i metodycznych, w formie papierowej lub elektronicznej;5)
wspieranie kadry kierowniczej oświaty, w tym opracowywanie modeli i programów doskonalenia dyrektorów szkół i placówek w zakresie kształtowania ich kompetencji przywódczych;6)
inicjowanie rozwiązań służących wypracowywaniu nowych metod i form pracy z uczniami i na ich rzecz oraz sprawdzaniu ich skuteczności w działaniu szkoły, a także nabywaniu przez przyszłych nauczycieli praktycznych umiejętności pedagogicznych;7)
wspieranie nauczycieli i specjalistów realizujących działania w ramach zadań określonych w pkt 2, 3, 5 i 6;8)
inicjowanie rozwiązań i prowadzenie prac służących doskonaleniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;9)
przygotowywanie programów i narzędzi w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, wychowania, integracji, profilaktyki, socjoterapii i resocjalizacji oraz podejmowanie działań w celu ich realizacji;10)
podejmowanie działań służących współpracy różnych środowisk, instytucji i organizacji krajowych i międzynarodowych działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;11)
realizacja zadań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, powierzonych przez Ministra zgodnie z ustawą;12)
prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;13)
realizacja programów rządowych w zakresie oświaty i wychowania;14)
organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy.2.
Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji, powierzane i finansowane przez Ministra zgodnie z ustawą.3.
Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.§ 7.
1.
Ośrodkiem kieruje dyrektor.2.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:1)
reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;2)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;3)
opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;4)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;5)
opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań zgodnie z odrębnymi przepisami;6)
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy na zasadach określonych w odrębnych przepisach.3.
Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.4.
W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 3, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.§ 8.
1.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.2.
Stanowisko wicedyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor.3.
Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.4.
Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.5.
W przypadku, gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego dyrektora w czasie jego nieobecności, dyrektora Ośrodka zastępuje wicedyrektor wskazany przez Ministra.§ 9.
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.§ 10.
1.
W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.2.
Szczegółowe zadania komórek, o których mowa w ust. 1 oraz stanowiska kierownicze określa regulamin organizacyjny Ośrodka.§ 11.
1.
W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.2.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska kierowników zespołów.3.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska zastępców kierowników wydziałów oraz zespołów, liczących co najmniej 10 pracowników.4.
Stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być również zatrudnieni specjaliści niebędący nauczycielami, posiadający wykształcenie wyższe.5.
Kierownik komórki organizacyjnej oraz jego zastępca realizuje zadania w zakresie określonym w regulaminie organizacyjnym Ośrodka.§ 12.
W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.§ 13.
Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.