Nadanie statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2015.22

Akt utracił moc
Wersja od: 19 maja 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 20
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 maja 2015 r.
w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie

Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Zadania, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, stanowiącego załącznik do zarządzenia, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie realizuje od dnia 1 stycznia 2016 r.
2.
Do dnia 31 grudnia 2015 r. zadania, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, stanowiącego załącznik do zarządzenia, mogą być realizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.
§  3.
Traci moc zarządzenie Nr 8 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 6).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI

w WARSZAWIE

§  1.
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej "Ośrodkiem", jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:
1)
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142);
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Ośrodka jest Miasto Stołeczne Warszawa.
§  3.
Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej, zwany dalej "Ministrem".
§  4.
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
§  5.
Celem Ośrodka jest podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania.
§  6.
1.
Do zadań Ośrodka należy:
1)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa ustalanych przez Ministra zgodnie z ustawą oraz z wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
2)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania;
3)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów i dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania;
4)
wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań w obszarze kształcenia ogólnego i wychowania, w tym opracowywanie i udostępnianie przykładowych programów nauczania, podręczników, których opracowanie zlecił Minister na podstawie ustawy, a także materiałów edukacyjnych, materiałów informacyjnych i metodycznych, w formie papierowej lub elektronicznej;
5)
wspieranie kadry kierowniczej oświaty, w tym opracowywanie modeli i programów doskonalenia dyrektorów szkół i placówek w zakresie kształtowania ich kompetencji przywódczych;
6)
inicjowanie rozwiązań służących wypracowywaniu nowych metod i form pracy z uczniami i na ich rzecz oraz sprawdzaniu ich skuteczności w działaniu szkoły, a także nabywaniu przez przyszłych nauczycieli praktycznych umiejętności pedagogicznych;
7)
wspieranie nauczycieli i specjalistów realizujących działania w ramach zadań określonych w pkt 2, 3, 5 i 6;
8)
inicjowanie rozwiązań i prowadzenie prac służących doskonaleniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
9)
przygotowywanie programów i narzędzi w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, wychowania, integracji, profilaktyki, socjoterapii i resocjalizacji oraz podejmowanie działań w celu ich realizacji;
10)
podejmowanie działań służących współpracy różnych środowisk, instytucji i organizacji krajowych i międzynarodowych działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;
11)
realizacja zadań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, powierzonych przez Ministra zgodnie z ustawą;
12)
prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;
13)
realizacja programów rządowych w zakresie oświaty i wychowania;
14)
organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
2.
Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji, powierzane i finansowane przez Ministra zgodnie z ustawą.
3.
Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.
§  7.
1.
Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;
2)
sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3)
opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
5)
opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań zgodnie z odrębnymi przepisami;
6)
dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3.
Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
4.
W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 3, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§  8.
1.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2.
Stanowisko wicedyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor.
3.
Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4.
Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
5.
W przypadku, gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego dyrektora w czasie jego nieobecności, dyrektora Ośrodka zastępuje wicedyrektor wskazany przez Ministra.
§  9.
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  10.
1.
W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
2.
Szczegółowe zadania komórek, o których mowa w ust. 1 oraz stanowiska kierownicze określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§  11.
1.
W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.
2.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska kierowników zespołów.
3.
W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska zastępców kierowników wydziałów oraz zespołów, liczących co najmniej 10 pracowników.
4.
Stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być również zatrudnieni specjaliści niebędący nauczycielami, posiadający wykształcenie wyższe.
5.
Kierownik komórki organizacyjnej oraz jego zastępca realizuje zadania w zakresie określonym w regulaminie organizacyjnym Ośrodka.
§  12.
W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  13.
Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.