Nadanie statutu organizacyjnego Urzędowi Żeglugi Śródlądowej w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MTiGM.2001.3.10

Akt utracił moc
Wersja od: 30 lipca 2001 r.

ZARZĄDZENIE NR 9
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 lipca 2001 r.
w sprawie nadania statutu organizacyjnego Urzędowi Żeglugi Śródlądowej w Warszawie

Na podstawie art. 8 ust. 4 i art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43) zarządza się, co następuje:
§  1.
Urzędowi Żeglugi Śródlądowej w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 30 lipca 2001 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Warszawie
§  1.
Urząd Żeglugi Śródlądowej w Warszawie, zwany dalej w skrócie "Urzędem" działa jako jednostka budżetowa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43),
2)
innych ustaw,
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Urząd stanowi wyodrębniony organizacyjnie zespół ludzi i środków powołany do realizacji kompetencji dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej jako terenowego organu administracji żeglugi śródlądowej, działający zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i poleceniami oraz pod jego nadzorem i kierownictwem.
§  3.
1.
Zakres działania dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, zwanego dalej "dyrektorem urzędu", w tym szczegółowy zakres działania obejmuje:
1)
nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi śródlądowej,
2)
przeprowadzanie inspekcji statków,
3)
kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących uprawiania żeglugi na śródlądowych drogach wodnych, w portach, przystaniach i zimowiskach,
4)
kontrolę stanu oznakowania szlaku żeglownego, śluz, pochylni, mostów, urządzeń nad wodami i wejść do portów,
5)
weryfikację ustalonej głębokości tranzytowej na szlaku żeglownym,
6)
przeprowadzanie postępowania w sprawach wypadków żeglugowych,
7)
kontrolę dokumentów przewozowych i zgodności przewożonego przez statek ładunku z tymi dokumentami,
8)
kontrolę obcych statków w zakresie zgodności wykonywanych przewozów z postanowieniami umów międzynarodowych oraz pozwoleń na te przewozy,
9)
wydawanie pozwoleń na uprawianie żeglugi na polskich śródlądowych drogach wodnych, obcym statkom,
10)
wydawanie zaświadczeń o spełnieniu wymogu zdolności zawodowej przedsiębiorcom podejmującym działalność w zakresie zarobkowego przewozu ładunków statkami żeglugi śródlądowej,
11)
prowadzenie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej i wydawanie dokumentów rejestracyjnych,
12)
wydawanie i cofanie świadectw zdolności żeglugowej,
13)
wydawanie zezwoleń na jednorazowe podróże statków, nie posiadających świadectwa zdolności żeglugowej,
14)
wydawanie dokumentów kwalifikacyjnych i żeglarskich książeczek pracy członkom załóg statków żeglugi śródlądowej,
15)
wydawanie świadectw dopuszczenia statku do przewozu materiałów niebezpiecznych oraz świadectw eksperta ADN,
16)
wydawanie uprawnień pilotowych i świadectw zwolnienia z pilotażu,
17)
wydawanie decyzji o grożącym zawieszeniu uprawnień wynikających z posiadanego dokumentu kwalifikacyjnego oraz decyzji o zawieszeniu lub pozbawieniu uprawnień zawodowych,
18)
stanowienie przepisów prawa miejscowego, określających szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju statków,
19)
współdziałanie z innymi organami w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska,
20)
inne sprawy, wynikające z mocy odrębnych ustaw.
2.
Dyrektor urzędu podlega bezpośrednio Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej i jest odpowiedzialny przed ministrem za właściwą, sprawną i zgodną z prawem działalność Urzędu.
§  4.
1.
W skład Urzędu wchodzą:
1)
stanowiska starszych inspektorów, inspektorów i młodszych inspektorów nadzoru nad żeglugą,
2)
stanowiska do spraw finansowo-administracyjnych.
2.
Obsługę finansowo-księgową Urzędu powierza się Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej, Biuru Administracyjno-Budżetowemu.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 4 dyrektor urzędu może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1 do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.
4.
Zastrzega się do wyłącznej decyzji dyrektora urzędu:
1)
sprawy kadrowe i gospodarki finansowej,
2)
inne sprawy zastrzeżone do decyzji dyrektora na mocy odrębnych przepisów.
§  5.
Dla realizacji określonych zadań, dyrektor urzędu może tworzyć zamiejscowe stanowiska, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1.
§  6.
Zakres czynności i tryb pracy stanowisk, o których mowa w § 4 ust. 1 ustala dyrektor urzędu w kartach stanowisk pracy.