Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2017.87

Akt utracił moc
Wersja od: 18 grudnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

NARODOWEGO INSTYTUTU POLSKIEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO ZA GRANICĄ

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
1. 
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą, zwany dalej "Instytutem" jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą (Dz. Urz. MKiDN poz. 86) i działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";
2)
niniejszego statutu.
2. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
2. 
Organizatorem Instytutu jest Minister.
3. 
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.

ROZDZIAŁ  II

ZAKRES DZIAŁALNOŚCI

§  3. 
Do zakresu działalności Instytutu należy:
1)
gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o pozostającym poza granicami kraju polskim dziedzictwie kulturowym;
2)
prowadzenie działań na rzecz zachowania materialnych śladów kultury polskiej za granicą;
3)
wspieranie, promowanie i prowadzenie badań nad polskim dziedzictwem kulturowym za granicą;
4)
budowanie pozytywnego wizerunku Polski i jej dziedzictwa kulturowego, jako elementu dziedzictwa europejskiego i światowego;
5)
współpraca z instytucjami lub organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą;
6)
realizowanie zadań zleconych przez Ministra w zakresie wykonywania umów międzynarodowych, postanowień komisji dwustronnych oraz tworzenia i aktualizowania strategii ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą.
§  4. 
1. 
Działania objęte zakresem § 3, Instytut realizuje poprzez:
1)
prowadzenie projektów konserwatorskich i remontowo-konserwatorskich obiektów polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą, w tym prac zabezpieczających i archeologicznych;
2)
prowadzenie prac dokumentacyjnych, digitalizacje zasobów, badania oraz wykonywanie ekspertyz;
3)
działania na rzecz tworzenia w zagranicznych instytucjach, posiadających zbiory poloników, stałych ekspozycji sztuki polskiej oraz wyodrębnionych zbiorów archiwalnych i bibliotecznych;
4)
upamiętnianie osób i wydarzeń;
5)
tworzenie i prowadzenie baz danych i portali poświęconych tematyce związanej z polskim dziedzictwem kulturowym za granicą;
6)
monitorowanie i analizowanie zagrożeń dla polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami;
7)
opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;
8)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych, a także produkcja filmów dokumentalnych;
9)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw oraz innych wydarzeń;
10)
prowadzenie akcji promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych oraz innych przedsięwzięć mających na celu popularyzację polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą;
11)
zawieranie umów i porozumień z innymi podmiotami w celu wspólnej realizacji lub zlecania projektów;
12)
realizowanie programów mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;
13)
organizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra;
14)
organizowanie, na zlecenie Ministra, czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i przeprowadzanie konkursów;
15)
pozyskiwanie na swą działalność środków pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej.
2. 
Instytut może w zakresie swojej działalności współpracować z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, kościołami i związkami wyznaniowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, mediami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami.

ROZDZIAŁ  III

ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

§  5. 
Organami Instytutu są: Dyrektor, zwany dalej "Dyrektorem" oraz Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".
§  6. 
1. 
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowywanie strategii, rocznych i wieloletnich programów działania i rocznych planów finansowych Instytutu;
3)
nadzór nad realizacją przygotowanych programów działania i wykonaniem planów finansowych Instytutu;
4)
sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;
5)
wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Instytutu.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. 
Dyrektor, po uzyskaniu zgody Ministra, powołuje Zastępcę Dyrektora.
5. 
Odwołanie Zastępcy Dyrektora następuje w tym samym trybie co jego powołanie.
§  7. 
1. 
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.
2. 
W skład Rady wchodzi 11 członków, powoływanych przez Ministra na okres trzech lat.
3. 
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie strategii oraz rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;
2)
opiniowanie realizacji zadań Instytutu;
3)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu i jego działalności;
4)
pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
5)
pomoc w promowaniu działalności Instytutu.
4. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. 
Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego i jego Zastępcę.
6. 
Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.
7. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz do roku.
8. 
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub na wniosek co najmniej połowy składu Rady.
9. 
Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1)
zrzeczenia się;
2)
śmierci;
3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożlwiającej wykonywanie obowiązków;
4)
odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10.
10. 
Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin nadawany zarządzeniem Dyrektora.
§  8. 
1. 
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
2. 
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.
3. 
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem Dyrektora, w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.

ROZDZIAŁ  IV

GOSPODARKA FINANSOWA

§  9. 
1. 
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1)
środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji:
a)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów;
2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;
3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5)
przychody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6)
odsetki z lokat bankowych;
7)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz przychody ze świadczenia usług;
8)
przychody z prowadzonej działalności dodatkowej.
3. 
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§  10. 
1. 
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. 
Działalność, określona w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust. 1 pkt 8 statutu;
2)
udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;
3)
wynajmu nieruchomości i lokali oraz innych składników majątkowych.
3. 
Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.
§  11. 
1. 
Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. 
Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ  V

PRZEPIS KOŃCOWY

§  12. 
1. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.
2. 
Wszelkie zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321)