Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2017.87
Akt utracił moc Wersja od: 18 grudnia 2017 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU POLSKIEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO ZA GRANICĄ
STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU POLSKIEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO ZA GRANICĄ
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1.
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą, zwany dalej "Instytutem" jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą (Dz. Urz. MKiDN poz. 86) i działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";2)
niniejszego statutu.2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.2.
Organizatorem Instytutu jest Minister.3.
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
§ 3.
Do zakresu działalności Instytutu należy:1)
gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o pozostającym poza granicami kraju polskim dziedzictwie kulturowym;2)
prowadzenie działań na rzecz zachowania materialnych śladów kultury polskiej za granicą;3)
wspieranie, promowanie i prowadzenie badań nad polskim dziedzictwem kulturowym za granicą;4)
budowanie pozytywnego wizerunku Polski i jej dziedzictwa kulturowego, jako elementu dziedzictwa europejskiego i światowego;5)
współpraca z instytucjami lub organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą;6)
realizowanie zadań zleconych przez Ministra w zakresie wykonywania umów międzynarodowych, postanowień komisji dwustronnych oraz tworzenia i aktualizowania strategii ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą.§ 4.
1.
Działania objęte zakresem § 3, Instytut realizuje poprzez:1)
prowadzenie projektów konserwatorskich i remontowo-konserwatorskich obiektów polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą, w tym prac zabezpieczających i archeologicznych;2)
prowadzenie prac dokumentacyjnych, digitalizacje zasobów, badania oraz wykonywanie ekspertyz;3)
działania na rzecz tworzenia w zagranicznych instytucjach, posiadających zbiory poloników, stałych ekspozycji sztuki polskiej oraz wyodrębnionych zbiorów archiwalnych i bibliotecznych;4)
upamiętnianie osób i wydarzeń;5)
tworzenie i prowadzenie baz danych i portali poświęconych tematyce związanej z polskim dziedzictwem kulturowym za granicą;6)
monitorowanie i analizowanie zagrożeń dla polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami;7)
opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;8)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych, a także produkcja filmów dokumentalnych;9)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw oraz innych wydarzeń;10)
prowadzenie akcji promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych oraz innych przedsięwzięć mających na celu popularyzację polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą;11)
zawieranie umów i porozumień z innymi podmiotami w celu wspólnej realizacji lub zlecania projektów;12)
realizowanie programów mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;13)
organizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra;14)
organizowanie, na zlecenie Ministra, czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i przeprowadzanie konkursów;15)
pozyskiwanie na swą działalność środków pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej.2.
Instytut może w zakresie swojej działalności współpracować z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, kościołami i związkami wyznaniowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, mediami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami.ROZDZIAŁ III
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
§ 5.
Organami Instytutu są: Dyrektor, zwany dalej "Dyrektorem" oraz Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".§ 6.
1.
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowywanie strategii, rocznych i wieloletnich programów działania i rocznych planów finansowych Instytutu;3)
nadzór nad realizacją przygotowanych programów działania i wykonaniem planów finansowych Instytutu;4)
sporządzanie sprawozdań z działalności i sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;5)
wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Instytutu.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.4.
Dyrektor, po uzyskaniu zgody Ministra, powołuje Zastępcę Dyrektora.5.
Odwołanie Zastępcy Dyrektora następuje w tym samym trybie co jego powołanie.§ 7.
1.
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.2.
W skład Rady wchodzi 11 członków, powoływanych przez Ministra na okres trzech lat.3.
Do zadań Rady należy:1)
opiniowanie strategii oraz rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;2)
opiniowanie realizacji zadań Instytutu;3)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu i jego działalności;4)
pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;5)
pomoc w promowaniu działalności Instytutu.4.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.5.
Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego i jego Zastępcę.6.
Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.7.
Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz do roku.8.
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub na wniosek co najmniej połowy składu Rady.9.
Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:1)
zrzeczenia się;2)
śmierci;3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożlwiającej wykonywanie obowiązków;4)
odwołania przez Ministra, z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 10.10.
Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin nadawany zarządzeniem Dyrektora.§ 8.
1.
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.2.
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.3.
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem Dyrektora, w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.ROZDZIAŁ IV
GOSPODARKA FINANSOWA
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 9.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.2.
Źródłami finansowania działalności Instytutu są:1)
środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji:a)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,b)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,c)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów;2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;5)
przychody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;6)
odsetki z lokat bankowych;7)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz przychody ze świadczenia usług;8)
przychody z prowadzonej działalności dodatkowej.3.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.§ 10.
1.
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.2.
Działalność, określona w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:1)
produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust. 1 pkt 8 statutu;2)
udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;3)
wynajmu nieruchomości i lokali oraz innych składników majątkowych.3.
Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.§ 11.
1.
Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.2.
Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.ROZDZIAŁ V
PRZEPIS KOŃCOWY
PRZEPIS KOŃCOWY
§ 12.
1.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.2.
Wszelkie zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321)