Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2018.45
Akt utracił moc Wersja od: 23 grudnia 2020 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 3 lipca 2018 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 i 1105) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Narodowemu Instytutowi Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów utworzonemu zarządzeniem Nr 51 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 31 października 1991 r. w sprawie utworzenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (Dz. Urz. MKiDN z 2013 r. poz. 69, z 2014 r. poz. 13 oraz z 2016 r. poz. 36) nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Członkowie Rady Programowej, powołani na podstawie statutu Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 czerwca 2016 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (Dz. Urz. MKiDN poz. 37) pełnią obowiązki do końca kadencji, na którą zostali powołani.§ 3.
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 czerwca 2016 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (Dz. Urz. MKiDN poz. 37).§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT
Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
STATUT
Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 i 1105), zwanej dalej "ustawą";2)
ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2018 r. poz. 720);3)
ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r. poz. 2187 oraz z 2018 r. poz. 10);4)
statutu.§ 2.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".§ 3.
Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 32/92 i posiada osobowość prawną.§ 4.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.§ 5.
Instytut może używać nazwy skróconej w brzmieniu: "NIMOZ".Rozdział 2
Zakres działania Instytutu
Zakres działania Instytutu
§ 6.
Do zakresu działania Instytutu należy:1)
upowszechnianie wiedzy o muzeach, muzealiach, zbiorach publicznych i obiektach zabytkowych;2)
wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie muzealnictwa i ochrony zbiorów;3)
kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego.§ 7.
Instytut realizując zadania określone w § 6, w szczególności:1)
przygotowuje dokumenty programowe w zakresie muzealnictwa, w tym dotyczące koncepcji zmian legislacyjnych;2)
prowadzi działalność na rzecz rozwoju muzeów i efektywnego wykorzystania ich potencjału;3)
gromadzi, przechowuje, opracowuje i udostępnia dane o muzeach w Polsce;4)
prowadzi badania naukowe i upowszechnia wyniki tych badań i studiów wynikających ze statutowej działalności;5)
monitoruje zmiany prawa w zakresie swojej działalności i przygotowuje opinie o wpływie tych zmian w kontekście działalności muzeów i ochrony zbiorów;6)
inicjuje, organizuje i prowadzi ogólnokrajowe programy z zakresu muzealnictwa - własne i współrealizowane z innymi podmiotami, w tym powierzone do realizacji przez Ministra oraz pełni funkcję instytucji pośredniczącej we wdrażaniu programu Heritage Plus i projektu Joint Heritage European Programme 2 (JHEP2);7)
uczestniczy w opracowywaniu standardów digitalizacji zasobów muzealnych oraz wspiera pod względem merytorycznym proces digitalizacji w muzeach;8)
prowadzi Konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku "Sybilla";9)
prowadzi działalność doradczą i konsultacyjną na rzecz muzeów;10)
prowadzi działalność edukacyjną i szkoleniową, we wszystkich zakresach działalności muzeów, w tym w zakresie zagadnień obejmujących ochronę zbiorów;11)
wspiera działalność edukacyjną muzeów, w tym upowszechnia najlepsze praktyki w zakresie edukacji prowadzonej przez muzea;12)
prowadzi działalność wydawniczą w postaci publikacji tradycyjnych, multimedialnych i internetowych, w zakresie swojej działalności;13)
wspomaga badania proweniencyjne w muzeach;14)
opracowuje na wniosek Ministra okresowe raporty o stanie muzeów i ochronie zbiorów publicznych w Polsce;15)
udziela konsultacji i wydaje opinie dotyczące ochrony zabytków, muzeów oraz bibliotek, których zbiory w całości albo części tworzą Narodowy Zasób Biblioteczny;16)
dokumentuje dane o:a)
stanie zabezpieczenia muzeów i zbiorów publicznych,b)
pożarach i przestępstwach, dotyczących muzeów i zbiorów publicznych oraz ich przyczynach,c)
zasadach, metodach, technikach i środkach technicznych, stosowanych do zabezpieczenia zbiorów,d)
projektantach, producentach i instalatorach systemów zabezpieczających;17)
opracowuje taktyczno-kryminalistyczne zasady ochrony przed przestępczością zabytków, muzeów oraz bibliotek, których zbiory w całości albo części tworzą Narodowy Zasób Biblioteczny;18)
popularyzuje historyczne, artystyczne i naukowe wartości muzealiów i zabytków, w tym zaginionych albo skradzionych;19)
uczestniczy w pracach międzynarodowych organizacji, których statutowa działalność odpowiada kierunkom działania Instytutu;20)
współpracuje z:a)
krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury,b)
instytucjami edukacyjnymi i naukowymi, w tym w szczególności prowadzącymi studia w zakresie muzealnictwa i ochrony zabytków,c)
administracją rządową i samorządową,d)
Policją, prokuraturą oraz organami wymiaru sprawiedliwości,e)
organizacjami pozarządowymi, mediami oraz innymi podmiotami;21)
prowadzi w zakresie powierzonym przez Ministra procedury związane z objęciem ochroną prawną rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;22)
organizuje i prowadzi na zlecenie Ministra prace i procedury związane z zagadnieniami dotyczącymi muzeów, muzealiów i zbiorów publicznych;23)
prowadzi powierzone przez Ministra zadania inwestycyjne, w tym inwestycję pod nazwą "Budowa Centralnego Magazynu Zbiorów Muzealnych".Rozdział 3
Organ nadzorujący i zarządzający oraz organizacja Instytutu
Organ nadzorujący i zarządzający oraz organizacja Instytutu
§ 8.
Organem nadzorującym Instytut jest Minister.§ 9.
1.
Instytut jest zarządzany przez Dyrektora.2.
Dyrektor kieruje działalnością Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, a także odpowiada za strategię działania i prawidłową realizację działalności statutowej oraz właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Instytutu.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.4. 2
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcówpowołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.
5.
Do zakresu obowiązków Dyrektora należy w szczególności:1)
nadzór nad działalnością 1 majątkiem Instytutu;2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Instytutu oraz nadzór i koordynacja ich wykonania;3)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok;4)
wydawanie w obowiązującym trybie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych.§ 10.
1.
W Instytucie działa Rada Programowa, zwana dalej "Radą", jako organ doradczy i opiniodawczy w zakresie działalności statutowej Instytutu.2.
W skład Rady wchodzi 9 członków, powoływanych i odwoływanych przez Ministra na wniosek Dyrektora.3.
Kadencja członków Rady trwa 3 lata.4.
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:1)
rezygnacji z członkostwa;2)
śmierci;3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych lub ubezwłasnowolnienia;4)
odwołania przez Ministra na wniosek Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady.5.
Pracami Rady kieruje przewodniczący wybrany przez członków Rady ze swego grona.6.
Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady co najmniej dwa razy w roku.7.
Rada odbywa posiedzenia przy obecności co najmniej połowy składu Rady.8.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa uchwalony przez nią i uzgodniony z Dyrektorem regulamin.9.
Obsługę kancelaryjno-biurową Rady zapewnia Instytut.§ 11.
1.
Dyrektor może tworzyć kolegia doradcze o charakterze stałym albo dla realizacji konkretnego zadania - zespoły zadaniowe. Powołując kolegium doradcze lub zespół zadaniowy, Dyrektor określa jego przedmiot działania i liczbę członków.2.
W skład kolegium doradczego wchodzą pracownicy merytoryczni Instytutu lub osoby spoza Instytutu, powoływani i odwoływani przez Dyrektora.3.
Posiedzenia kolegium doradczego zwołuje Dyrektor.4.
Kolegium doradczemu przewodniczy Dyrektor albo wyznaczony przez niego pracownik Instytutu.5.
Kolegium doradcze wyraża opinie w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu kolegium. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.6.
Zakres działania i szczegółowy tryb pracy kolegium doradczego określa Dyrektor.7.
Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium doradczego zapewnia Instytut.§ 12.
Szczegółową strukturę organizacyjną Instytutu, w tym zakres zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy oraz tryb pracy Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora, w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.Rozdział 4
Źródła finansowania Instytutu
Źródła finansowania Instytutu
§ 13.
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.§ 14.
1.
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest roczny plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Ministra.§ 15.
1.
Instytut gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.2.
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działania Instytutu.§ 16.
Źródłami finansowania działalności Instytutu są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu lub dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.§ 17.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.§ 18.
1.
Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Instytutu, w zakresie:1)
usług doradczo-konsultacyjnych;2)
usług wydawniczych oraz sprzedaży druków i publikacji;3)
sprzedaży miejsc i powierzchni do celów magazynowych i reklamowych;4)
usług szkoleniowych;5)
usług wystawienniczych;6)
usług digitalizacyjnych.2.
Dochód uzyskany z działalności odpłatnej wykorzystuje się w celu finansowania działalności statutowej Instytutu.§ 19.
1.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest uprawniony Dyrektor.2.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników, w szczególności do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.Rozdział 5
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 20.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.§ 21.
Zmian statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
2 Załącznik § 9 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 22 grudnia 2020 r. (Dz.Urz.MKDNiS.2020.18) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 grudnia 2020 r.