Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Kultury i Dziedzictwa Wsi.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MRiRW.2021.81
Akt obowiązujący Wersja od: 8 lutego 2024 r.
ZARZĄDZENIE Nr 57
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 30 września 2021 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Kultury i Dziedzictwa Wsi
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Narodowemu Instytutowi Kultury i Dziedzictwa Wsi nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
1.
Dyrektor Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw rolnictwa o powołanie Rady Programowej w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.2.
Minister właściwy do spraw rolnictwa powołuje Radę Programową nie później niż do dnia 31 grudnia 2021 r.3.
Rada Programowa, powołana na podstawie przepisów zarządzenia uchylanego w § 3, działa w dotychczasowym składzie do czasu powołania Rady Programowej na podstawie niniejszego zarządzenia.§ 3.
Traci moc zarządzenie nr 77 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2019 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Kultury i Dziedzictwa Wsi (Dz. Urz. Min Rol. i Roz. Wsi poz. 87).§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi
STATUT Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194), zwanej dalej "ustawą";2)
ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479);3)
zarządzenia nr 76 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2019 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury - Centralnej Biblioteki Rolniczej im. Michała Oczapowskiego i Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi (Dz. Urz. Min. Rol. i Roz. Wsi poz. 86);4)
niniejszego statutu.§ 2.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działalności terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.§ 3.
1.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw rolnictwa, zwany dalej "Ministrem".2.
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.3.
Instytut działa w formie ośrodka badań i dokumentacji kultury i dziedzictwa obszarów wiejskich w celu badania, doradztwa oraz upowszechniania wiedzy w tym zakresie.4.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.Rozdział 2.
Zakres działalności Instytutu
Zakres działalności Instytutu
§ 4.
1.
Do zakresu działalności Instytutu należy:1)
badanie, popularyzowanie, dokumentowanie i poszerzanie wiedzy na temat kultury mieszkańców obszarów wiejskich, w tym gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, digitalizacja, opracowywanie, udostępnianie i zabezpieczanie materiałów i ich kopii, dotyczących kultury mieszkańców obszarów wiejskich;2)
współpraca z muzeami, jednostkami samorządu terytorialnego, podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki, szkołami rolniczymi prowadzonymi i nadzorowanymi przez Ministra, a także z innymi organizacjami, instytucjami oraz jednostkami, których zakres działania obejmuje problematykę obszarów wiejskich;3)
popularyzacja dorobku naukowego w zakresie badań nad kulturą mieszkańców obszarów wiejskich w Polsce i zagranicą;4)
inicjowanie, prowadzenie oraz wspieranie projektów naukowo-badawczych, edukacyjnych i akcji społecznych, które dotyczą kultury mieszkańców obszarów wiejskich, a także upowszechnianie ich wyników;5)
wspieranie tradycyjnej kultury ludowej i odrębności regionalnych;6)
kształtowanie postaw patriotycznych wśród mieszkańców obszarów wiejskich;7)
opracowywanie ekspertyz na zlecenie Ministra w zakresie obszarów wiejskich;8)
zachowanie dziedzictwa narodowego wsi oraz dziedzictwa przyrodniczego, w tym tradycyjnych odmian i gatunków roślin uprawnych;9)
gromadzenie i udostępnianie specjalistycznego księgozbioru dotyczącego wsi i rolnictwa w ramach biblioteki wchodzącej w skład Instytutu;10)
przechowywanie i udostępnianie księgozbioru należącego do Narodowego Zasobu Bibliotecznego;11)
tworzenie własnych baz danych i systemów informacji, także we współpracy z innymi podmiotami.2.
Instytut realizuje zadania statutowe przez:1)
współpracę z jednostkami naukowymi zajmującymi się badaniami naukowymi nad tradycyjną i współczesną kulturą mieszkańców wsi oraz historycznym dziedzictwem obszarów wiejskich;2)
opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz dotyczących stanu oraz prognozowanych kierunków rozwoju zjawisk kulturowych i społecznych na wsi;3)
upowszechnianie wyników badań, analiz i ekspertyz przez prace naukowe, materiały i wydawnictwa popularno-informacyjne, w tym multimedialne;4)
prowadzenie bazy twórców ludowych, uniwersytetów ludowych, kół gospodyń wiejskich, fundacji i stowarzyszeń mieszkańców wsi, prywatnych i społecznych muzeów etnograficznych i wspieranie ich działalności przez pomoc doradczą i merytoryczną;5)
prowadzenie portali internetowych i repozytoriów cyfrowych zawierających materiały dotyczące kultury i dziedzictwa mieszkańców wsi w celu ich popularyzacji;6)
prowadzenie bazy ekspertów w zakresie wybranych zjawisk kulturowych obszarów wiejskich;7)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw, festiwali, koncertów i innych wydarzeń oraz upowszechnianie ich wyników i osiągnięć;8)
zawieranie umów i porozumień z innymi podmiotami w celu wspólnej realizacji projektów, dotyczących zakresu działalności Instytutu;9)
gromadzenie i udostępnianie specjalistycznego naukowego zbioru informacji dotyczących wsi i rolnictwa w ramach biblioteki;10)
opracowywanie, przechowywanie i digitalizację zbiorów bibliotecznych;11)
dokumentowanie wydawnictw oraz tworzenie własnych baz danych i systemów informacji, także we współpracy z innymi podmiotami;12)
sporządzanie i rozpowszechnianie informacji bibliograficznych i dokumentacyjnych;13)
prowadzenie działalności naukowo-badawczej oraz dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników bibliotek;14)
wymianę oraz przekazywanie materiałów bibliotecznych i informacji;15)
prowadzenie akcji promocyjnych, edukacyjnych, informacyjnych i kulturalnych w zakresie działalności Instytutu;16)
organizowanie konkursów dla młodzieży i dorosłych na temat kultury i dziedzictwa mieszkańców wsi oraz innych działań objętych zakresem działalności Instytutu;17)
organizowanie na polecenie Ministra działań związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i przeprowadzanie konkursów;18)
realizowanie programów mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie działalności Instytutu.3.
Realizując zadania statutowe, Instytut współpracuje przede wszystkim z:1)
ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;2)
Biblioteką Narodową i sieciami bibliotecznymi;3)
muzeami;4)
jednostkami samorządu terytorialnego;5)
podmiotami tworzącymi system oświaty, szkolnictwa wyższego i nauki;6)
szkołami rolniczymi prowadzonymi i nadzorowanymi przez Ministra;7)
innymi organizacjami, instytucjami oraz jednostkami, których zakres działania wiąże się z zakresem działań Instytutu.Rozdział 3.
Organy zarządzające i doradcze oraz organizacja Instytutu
Organy zarządzające i doradcze oraz organizacja Instytutu
§ 5.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Programowa;3)
Rada Biblioteki.§ 6.
1.
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Dyrektor odpowiada w szczególności za:1)
bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych na każdy rok kalendarzowy, z uwzględnieniem w szczególności ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535);3)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i przedkładanie ich do zatwierdzenia Ministrowi;4)
nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi.3.
W celu realizacji zadań związanych z zarządzaniem działalnością Instytutu Dyrektor może wydawać zarządzenia i inne wewnętrzne akty Instytutu.4.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister.5. 2
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu przy pomocy trzech zastępców.6. 3
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Minister.7. 4
W czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, Instytutem kieruje zastępca Dyrektora wskazany przez Ministra.§ 7.
1.
Rada Programowa jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora.2.
W skład Rady Programowej wchodzi od 7 do 12 członków powołanych przez Ministra na wniosek Dyrektora.3. 5
Członkowie Rady Programowej są powołani na okres kadencji Rady Programowej, a ich członkostwo w Radzie Programowej wygasa w czasie jej kadencji w przypadku:1)
zrzeczenia się członkostwa;2)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków;3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;4)
śmierci;5) 6
odwołania przez Ministra.3a. 7
Kadencja Rady Programowej trwa 5 lat. Członkowie Rady Programowej powołani w trakcie trwania kadencji Rady Programowej są powołani na okres do zakończenia jej kadencji.3b. 8
W trakcie trwania kadencji Rady Programowej jej skład:1)
podlega uzupełnieniu, jeżeli liczba członków Rady Programowej jest mniejsza niż 7;2)
może być uzupełniony, jeżeli liczba członków Rady Programowej jest równa lub większa niż 7.4.
Pierwsze posiedzenie Rady Programowej zwołuje Dyrektor, po powołaniu jej członków.5.
Członkowie Rady Programowej wybierają spośród siebie:1)
Przewodniczącego Rady Programowej;2)
zastępcę Przewodniczącego Rady Programowej;3)
sekretarza.6.
Za udział w pracach Rady Programowej jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.7.
Koszty działania i obsługi Rady Programowej ponosi Instytut.8.
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady Programowej.§ 8.
Do zadań Rady Programowej należy:1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu;2)
analiza zadań podejmowanych przez Instytut i warunków ich realizacji;3)
przedstawianie propozycji nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora w sprawach związanych z działalnością Instytutu;5)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra w sprawach związanych z działalnością Instytutu, za pośrednictwem Dyrektora.§ 9.
1.
Rada Programowa odbywa posiedzenia nie rzadziej niż dwa razy w roku.2.
Posiedzenia Rady Programowej zwoływane są przez Przewodniczącego Rady Programowej.3.
W posiedzeniach Rady Programowej mogą uczestniczyć bez prawa głosu Minister, Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Programowej.4.
Posiedzenia Rady Programowej mogą być zwołane na żądanie:1)
co najmniej 5 członków Rady Programowej;2)
Ministra;3)
Dyrektora.5.
Posiedzenia Rady Programowej są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w siedzibie Instytutu.6.
Szczegółowy tryb działania Rady Programowej określa uchwalony przez nią regulamin.§ 10.
1.
Rada Biblioteki jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora.2.
W skład Rady Biblioteki wchodzi od 5 do 7 członków powołanych przez Ministra na wniosek Dyrektora.3. 9
Członkowie Rady Biblioteki są powołani na okres kadencji Rady Biblioteki, a ich członkostwo w Radzie Biblioteki wygasa w czasie jej kadencji w przypadku:1)
zrzeczenia się członkostwa;2)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków;3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;4)
śmierci;5) 10
odwołania przez Ministra.3a. 11
Kadencja Rady Biblioteki trwa 5 lat. Członkowie Rady Biblioteki powołani w trakcie trwania kadencji Rady Biblioteki są powołani na okres do zakończenia jej kadencji.3b. 12
W trakcie trwania kadencji Rady Biblioteki jej skład:1)
podlega uzupełnieniu, jeżeli liczba członków Rady Biblioteki jest mniejsza niż 5;2)
może być uzupełniony, jeżeli liczba członków Rady Biblioteki jest równa lub większa niż 5.4.
Pierwsze posiedzenie Rady Biblioteki zwołuje Dyrektor, po powołaniu jej członków.5.
Członkowie Rady Biblioteki wybierają spośród siebie:1)
Przewodniczącego Rady Biblioteki;2)
zastępcę Przewodniczącego Rady Biblioteki;3)
sekretarza.6.
Za udział w pracach Rady Biblioteki jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.7.
Koszty działania i obsługi Rady Biblioteki ponosi Instytut.8.
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady Biblioteki.§ 11.
Do zadań Rady Biblioteki należy:1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu dotyczących funkcjonowania Centralnej Biblioteki Rolniczej Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi Oddział w Puławach, zwanej dalej "Oddziałem";2)
analiza zadań podejmowanych przez Oddział i warunków ich realizacji;3)
przedstawianie propozycji nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Oddziału;4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora w sprawach związanych z działalnością Oddziału;5)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra w sprawach związanych z działalnością Oddziału, za pośrednictwem Dyrektora.§ 12.
1.
Rada Biblioteki odbywa posiedzenia nie rzadziej niż dwa razy w roku.2.
Posiedzenia Rady Biblioteki zwoływane są przez Przewodniczącego Rady Biblioteki.3.
W posiedzeniach Rady Biblioteki mogą uczestniczyć bez prawa głosu Minister, Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Biblioteki.4.
Posiedzenia Rady Biblioteki mogą być zwołane na żądanie:1)
co najmniej 3 członków Rady Biblioteki;2)
Ministra;3)
Dyrektora.5.
Posiedzenia Rady Biblioteki są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w siedzibie Instytutu.6.
Szczegółowy tryb działania Rady Biblioteki określa uchwalony przez nią regulamin.§ 13.
1.
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.2.
W skład Instytutu wchodzą:1)
centrala składająca się z komórek wewnętrznych,2)
Centralna Biblioteka Rolnicza Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi Oddział w Puławach i jednostki terenowe Instytutu- określone w regulaminie organizacyjnym.
Rozdział 4.
Majątek i finanse Instytutu
Majątek i finanse Instytutu
§ 14.
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.§ 15.
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.§ 16.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie, ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.§ 17.
1.
Źródłami finansowania Instytutu są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.2.
Instytut może pobierać opłaty w ramach działającej w jego strukturach biblioteki, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach.3.
Źródłami finansowania Instytutu są również inne przychody, w szczególności pochodzące z koordynacji lub prowadzenia projektów ze środków krajowych lub funduszy Unii Europejskiej oraz z prowadzonej przez Instytut działalności innej niż kulturalna, o której mowa w § 18.4.
Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w formie dotacji:1)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym utrzymanie i remonty obiektów;2)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;3)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.§ 18.
1.
Instytut może prowadzić działalność inną niż kulturalna, odpłatnie według zasad określonych w obowiązujących przepisach.2.
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:1)
obrotu prawami autorskimi, zmierzającego do wydania i sprzedaży książek, biuletynów, czasopism oraz filmów, zdjęć, materiałów audiowizualnych i multimediów;2)
organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i wydawniczą, w tym konferencji, sympozjów, wystaw oraz warsztatów edukacyjnych;3)
promocji, reklamy i szkoleń;4)
sprzedaży publikacji, wydawnictw, materiałów promocyjnych oraz wyrobów przemysłu kultury, w tym materiałów audiowizualnych, innych niż określone w § 4 ust. 2;5)
wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.3.
Dochód z działalności, o której mowa w ust. 1, może być wykorzystany w celu finansowania realizacji zadań statutowych Instytutu oraz na zakup i remont środków trwałych.Rozdział 5.
Przedstawicielstwo Instytutu
Przedstawicielstwo Instytutu
§ 19.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, jest uprawniony Dyrektor.§ 20.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra. Nie dotyczy to pełnomocnictw procesowych.Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 21.
1.
Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.2.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. z 2021 r. poz. 942).
2 Załącznik § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 4 z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MRiRW.2024.5) nin. zarządzenie z dniem 8 lutego 2024 r.
3 Załącznik § 6 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 4 z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MRiRW.2024.5) nin. zarządzenie z dniem 8 lutego 2024 r.
4 Załącznik § 6 ust. 7 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c zarządzenia nr 4 z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MRiRW.2024.5) nin. zarządzenie z dniem 8 lutego 2024 r.
5 Załącznik § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 7 z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.Urz.MRiRW.2023.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
6 Załącznik § 7 ust. 3 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4 z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MRiRW.2024.5) nin. zarządzenie z dniem 8 lutego 2024 r.
7 Załącznik § 7 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 7 z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.Urz.MRiRW.2023.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
8 Załącznik § 7 ust. 3b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 7 z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.Urz.MRiRW.2023.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
9 Załącznik § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 7 z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.Urz.MRiRW.2023.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
10 Załącznik § 10 ust. 3 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 4 z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MRiRW.2024.5) nin. zarządzenie z dniem 8 lutego 2024 r.
11 Załącznik § 10 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 7 z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.Urz.MRiRW.2023.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2023 r.
12 Załącznik § 10 ust. 3b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 7 z dnia 6 marca 2023 r. (Dz.Urz.MRiRW.2023.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 marca 2023 r.