Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Konserwacji Zabytków.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2023.63
Akt obowiązujący Wersja od: 9 listopada 2023 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 19 kwietnia 2022 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Konserwacji Zabytków
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 oraz z 2023 r. poz. 1662) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Narodowemu Instytutowi Konserwacji Zabytków nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
Statut Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków
Statut Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków (Dz. Urz. MKiDN poz. 29) i działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 oraz z 2023 r. poz. 1662), zwanej dalej "ustawą";2)
ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 oraz z 2023 r. poz. 951, 1688 i 1904);3)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej.2.
Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.3.
Instytut może używać skróconej nazwy "NIKZ".§ 3.
1.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".2.
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.Rozdział 2
Zakres działalności Instytutu
Zakres działalności Instytutu
§ 4.
1.
Do zakresu działalności Instytutu należy:1)
wdrażanie wysokich standardów dokumentacji i prowadzenia prac konserwatorskich dotyczących zabytków oraz prac prowadzonych w otoczeniu zabytków;2)
prowadzenie badań w zakresie konserwacji, restauracji i rewitalizacji zabytków;3)
upowszechnianie i promowanie modelowych praktyk i realizacji konserwatorskich;4)
promowanie dorobku konserwatorów polskich i z Polską związanych, jako elementu dorobku europejskiego i światowego w dziedzinie konserwacji zabytków;5)
wdrażanie wysokich standardów ochrony i opieki nad zabytkami archeologicznymi;6)
opracowanie i realizacja planu rozwoju sieci magazynów służących do:a)
przechowywania i konserwowania zabytków ruchomych stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym zabytków archeologicznych, w warunkach zapewniających im trwałe zachowanie,b)
przechowywania źródeł archeologicznych niebędących zabytkami, na czas badań i weryfikacji ich wyników;7)
promowanie zabytków i ich ochrony.2.
Działania objęte zakresem ust. 1, Instytut realizuje przez:1)
praktyczne wdrażanie standardów dotyczących prac przy zabytkach, w szczególności ich konserwacji, restauracji, renowacji, rekonstrukcji i rewaloryzacji;2)
prowadzenie projektów badawczych, konserwatorskich i budowlano-konserwatorskich dotyczących zabytków, w tym prac ratunkowych, upamiętniających, zabezpieczających i archeologicznych;3)
promowanie i upowszechnianie modelowych prac dotyczących zabytków i ich otoczenia;4)
działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych w dziedzinie konserwacji zabytków, w tym poprzez organizację i współorganizację szkoleń oraz warsztatów praktycznych;5)
prowadzenie badań i upowszechnianie ich wyników, zwłaszcza w zakresie niezbędnym do przygotowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej prac przy zabytkach, w tym tworzenie i prowadzenie systemów certyfikacji jakości wykonywania prac;6)
wykonywanie prac inwentaryzacyjnych i dokumentacyjnych oraz ekspertyz;7)
opracowywanie i zlecanie badań i analiz służących diagnozie oraz rozwojowi dziedzin objętych przedmiotem działania Instytutu;8)
realizację działań edukacyjnych i informacyjnych, kampanii społecznych oraz innych przedsięwzięć, w szczególności mających na celu podnoszenie kwalifikacji, wiedzy oraz popularyzację dziedzin objętych przedmiotem działania Instytutu;9)
tworzenie i prowadzenie baz danych i portali internetowych, jak również systemów teleinformatycznych wspierających system ochrony i opieki nad zabytkami;10)
prowadzenie działalności wydawniczej oraz związanej z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych i nagrań dźwiękowych;11)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw, wizyt studyjnych oraz innych wydarzeń;12)
prowadzenie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra, mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedzin objętych przedmiotem działania Instytutu;13)
prowadzenie, w porozumieniu z Ministrem, współpracy międzynarodowej w zakresie konserwacji zabytków;13a)
pełnienie funkcji inwestora w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.), w zakresie budowy, przebudowy, remontu magazynów, o których mowa w ust. 1 pkt 6;13b)
wspieranie i promocję społecznej opieki nad zabytkami;14)
organizowanie i prowadzenie innych prac w zakresie dziedzin objętych przedmiotem działania Instytutu, w tym realizowanie zadań zleconych przez Ministra.3.
Instytut może w zakresie swojej działalności współpracować z podmiotami krajowymi i zagranicznymi, w tym: administracją rządową, jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, uczelniami, instytucjami naukowymi, mediami oraz osobami fizycznymi.Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie
Organizacja i zarządzanie
§ 5.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".§ 6.
1.
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora Instytutu należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowywanie rocznych i wieloletnich programów działania oraz rocznych planów finansowych;3)
sporządzanie sprawozdań z działalności i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;4)
nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;5)
wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu;6)
pozyskiwanie środków finansowych na działalność Instytutu od podmiotów zewnętrznych.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.4.
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców.5.
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu, po uzyskaniu opinii Ministra.6.
Instytut może tworzyć oddziały terenowe i pracownie specjalistyczne.7.
Tworzenie, łączenie i likwidacja oddziałów terenowych i pracowni specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.8.
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem Dyrektora, w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.9.
Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.§ 7.
1.
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.2.
W skład Rady wchodzi 9 członków, w tym 8 członków wybranych spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działania Instytutu oraz 1 członek - przedstawiciel Ministra.3.
Członków Rady na okres 3 lat powołuje Minister na wniosek Dyrektora.4.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje i otwiera Dyrektor.5.
Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego Rady i jego zastępcę.6.
Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w przypadku:1)
zrzeczenia się członkostwa;2)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków;3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;4)
śmierci.7.
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, Minister powołuje nowych członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2 i 3, na okres do końca kadencji bieżącej Rady.8.
Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.9.
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.§ 8.
Do zadań Rady należy:1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu;2)
opiniowanie realizacji zadań Instytutu;3)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;4)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu.§ 9.
1.
Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.2.
Posiedzenia Rady zwoływane są przez przewodniczącego Rady albo w razie jego nieobecności, przez jego zastępcę.3.
W posiedzeniach Rady uczestniczy Dyrektor oraz mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.4.
Posiedzenia nadzwyczajne Rady są zwoływane na żądanie:1)
co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;2)
Ministra;3)
Dyrektora.5.
Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w Instytucie i przekazywana do wiadomości Ministra.6.
Rada może odbywać posiedzenia w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.7.
Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin, wydany w formie zarządzenia Dyrektora, po uprzednim zatwierdzeniu przez Ministra.§ 10.
1.
Dyrektor może powoływać kolegia doradcze, zespoły projektowe lub zadaniowe. Powołując kolegium doradcze albo zespół projektowy Dyrektor określa cel, zakres działania, planowane efekty lub produkty działania, a w przypadku kolegium doradczego i zespołu projektowego skład osobowy oraz przewodniczącego lub kierownika.2.
W skład kolegium doradczego i zespołu projektowego wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Instytutu lub spoza ich grona.3.
Obsługę kancelaryjno-biurową kolegium lub zespołu zapewnia Instytut.Rozdział 4
Majątek i finanse instytutu
Majątek i finanse instytutu
§ 11.
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.§ 12.
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.§ 13.
1.
Przychodami Instytutu są:1)
środki przekazywane w formie dotacji podmiotowej i celowej;2)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;3)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji;4)
przychody z prowadzonej działalności dodatkowej;5)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz przychody ze świadczenia usług;6)
środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych, m.in. z tytułu spadków, zapisów i darowizn;7)
odsetki z lokat bankowych;8)
środki z innych źródeł.2.
Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w formie dotacji:1)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;2)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;3)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.3.
Instytut może pozyskiwać na swą działalność środki pozabudżetowe z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej.§ 14.
1.
Instytut może prowadzić jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach.2.
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w celu finansowania działalności określonej w § 4 oraz w zakresie:1)
produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych i publikacji, wydawnictw muzycznych, filmów i dokumentów, innych niż określone w § 4 ust. 2 pkt 10;2)
organizacji przedsięwzięć o charakterze artystyczno-kulturalnym, w tym festiwali, koncertów, wystaw lub konferencji, innych niż określone w § 4 ust. 2 pkt 11;3)
odpłatnej organizacji szkoleń;4)
odpłatnej organizacji wizyt studyjnych;5)
promocyjno-reklamowym;6)
wynajmu nieruchomości i lokali.§ 15.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.Rozdział 5
Reprezentacja instytutu
Reprezentacja instytutu
§ 16.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawniony jest Dyrektor.§ 17.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.2.
(uchylony).3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.Rozdział 6
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 18.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.§ 19.
Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).