Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Dziedzictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2014.2

Akt utracił moc
Wersja od: 23 stycznia 2014 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 23 stycznia 2014 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Dziedzictwa 2

Na podstawie art. 13 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) zarządza się, co następuje:
§  1.
Narodowemu Instytutowi Dziedzictwa nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Statut

Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
Narodowy Instytut Dziedzictwa, zwany dalej "Instytutem" jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej "ustawą";
2)
ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.);
3)
zarządzenia Nr 28 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 października 2006 r. w sprawie połączenia instytucji kultury - Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków i Ośrodka Ochrony Dziedzictwa Archeologicznego oraz utworzenia Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków (Dz. Urz. MKiDN Nr 6, poz. 50);
4)
zarządzenia Nr 32 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany nazwy i zakresu działania Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków (Dz. Urz. MKiDN Nr 6, poz. 58, z 2011 r. Nr 4, poz. 34, z 2012 r. poz. 86 oraz z 2013 r. poz. 45);
5)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
2.
Instytut może tworzyć oddziały terenowe i ośrodki specjalistyczne, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej "Ministrem".
3.
Organizatorem Instytutu jest Minister.
4.
Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 53/2002 i posiada osobowość prawną.
5.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
6.
Instytut może używać skróconej nazwy w brzmieniu "NID".

Rozdział  II

Zakres działania

§  3.
Instytut realizuje zadania w zakresie zrównoważonej ochrony dziedzictwa kulturowego Polski w celu jego zachowania dla przyszłych pokoleń poprzez:

1) gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie;

2) wyznaczanie i upowszechnianie standardów ochrony i konserwacji zabytków;

3) kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego.

§  4.
1.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
gromadzenie i zarządzanie zasobem dokumentacji rejestru zabytków i Krajowej Ewidencji Zabytków oraz jej digitalizacja i upowszechnianie;
2)
ewidencjonowanie badań archeologicznych prowadzonych na terenie kraju;
3)
budowa i rozwój ogólnopolskiej, geoprzestrzennej bazy danych o zabytkach;
4)
monitorowanie stanu zachowania i ocena wartości zasobu dziedzictwa;
5)
monitorowanie i analizowanie zagrożeń dla dziedzictwa i wypracowywanie metod przeciwdziałania tym zagrożeniom, w tym w szczególności obiektów z Listy Światowego Dziedzictwa i uznanych za pomnik historii, a także obiektów szczególnie zagrożonych;
6)
gromadzenie, opracowywanie i archiwizowanie zbiorów naukowych związanych z ochroną dziedzictwa oraz ich digitalizacja i upowszechnianie;
7)
publikowanie i upowszechnianie wyników badań naukowych, prac projektowych i konserwatorskich, a także innych wydawnictw z zakresu ochrony dziedzictwa;
8)
wydawanie opinii i ekspertyz dotyczących działań przy zabytkach na rzecz organów administracji publicznej;
9)
tworzenie i upowszechnianie standardów dokumentacji, badania i konserwacji zabytków ruchomych, nieruchomych i archeologicznych;
10)
ewaluacja i doskonalenie systemu ochrony oraz ewidencji dziedzictwa materialnego i niematerialnego;
11)
koordynowanie realizacji procedury występowania z wnioskiem do Ministra o uznanie przez Prezydenta RP zabytku nieruchomego za Pomnik Historii;
12)
prowadzenie monitoringu miejsc i obiektów uznanych przez Prezydenta RP za Pomniki Historii;
13)
realizacja w zakresie powierzonym przez Ministra zadań wynikających z porozumień, konwencji i innych dokumentów ratyfikowanych przez Polskę, związanych z ochroną i opieką nad dziedzictwem materialnym i niematerialnym;
14)
realizacja specjalistycznych programów szkoleniowych i informacyjnych na rzecz służb konserwatorskich i środowisk związanych z opieką nad zabytkami;
15)
podejmowanie współpracy z właścicielami i zarządcami zabytków na rzecz właściwego zarządzania zasobem dziedzictwa kulturowego oraz promowanie zasad opieki nad zabytkami;
16)
realizacja programów społecznych w zakresie edukacji na rzecz ochrony i opieki nad dziedzictwem materialnym i niematerialnym;
17)
realizacja zadań wynikających z powierzonej funkcji Centrum Kompetencji

w ramach programu wieloletniego "Kultura+" w zakresie digitalizacji zabytków;

18)
prowadzenie w porozumieniu z Ministrem współpracy międzynarodowej w zakresie ochrony i opieki nad dziedzictwem kulturowym;
19)
organizowanie i prowadzenie innych prac związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego na zlecenie Ministra i Generalnego Konserwatora Zabytków.
2.
Instytut realizuje swoje zadania współpracując ze służbami konserwatorskimi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi wyspecjalizowanymi w ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym ze szkołami wyższymi, instytucjami naukowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi a także jednostkami samorządu terytorialnego.

Rozdział  III

Organizacja i zarządzanie

§  5.
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu zwany dalej "Dyrektorem" oraz Rada Programowa zwana dalej "Radą".
§  6.
1.
Dyrektor zarządza Instytutem, odpowiada za strategię działania Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Do zakresu działania Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu oraz nadzór nad majątkiem przekazanym mu w zarząd;
2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Instytutu na każdy rok kalendarzowy;
3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;
4)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie;
5)
wydawanie wewnętrznych regulaminów, zarządzeń i innych dokumentów wewnętrznych Instytutu.
3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy czterech zastępców.
5.
Dyrektor, w uzgodnieniu z Ministrem, powołuje i odwołuje zastępców.
6.
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
§  7.
1.
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora w zakresie działalności statutowej Instytutu.
2.
Do zadań Rady należy:
1)
analizowanie efektywności merytorycznych działań podejmowanych przez Instytut;
2)
wyrażanie opinii w sprawach merytorycznych dotyczących działalności Instytutu.
3.
W skład Rady wchodzi 15 osób spośród przedstawicieli środowisk kultury, pracowników naukowych, osób wyróżniających się wiedzą teoretyczną i praktyczną znajomością zagadnień związanych z ochroną dziedzictwa.
4.
Członków Rady powołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra, na okres trzech lat.
5.
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:
1)
rezygnacji z członkostwa;
2)
śmierci;
3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych, zakazu członkostwa w Radzie lub ubezwłasnowolnienia;
4)
odwołania przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady i Ministra z powodu uporczywego niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z regulaminu Rady lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie tych obowiązków.
6.
Pracami Rady kieruje przewodniczący wybrany przez członków Rady.
7.
Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady przynajmniej raz w roku.
8.
Rada może odbywać posiedzenia w obecności przynajmniej połowy liczby jej członków.
9.
Rada działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Radę i zatwierdzonego przez Dyrektora.
§  8.
1.
Dyrektor może powoływać pełnomocnika albo kolegia doradcze (rady, komisje, zespoły) o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania. Powołując pełnomocnika albo kolegium Dyrektor określa przedmiot działania, a w przypadku kolegium liczbę członków.
2.
W skład kolegium wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Instytutu lub spoza ich grona.
3.
Kolegium formułuje opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.
4.
Kolegium przewodniczy Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik Instytutu.
5.
Obsługę kancelaryjno-biurową pełnomocnika albo kolegium zapewnia Instytut.

Rozdział  IV

Majątek i finanse

§  9.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2.
Przychodami Instytutu są przychody z prowadzonej działalności, w tym:
1)
ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
2)
przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
3)
dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa;
4)
z prowadzonej działalności dodatkowej;
5)
środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§  10.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
§  11.
1.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawniony jest Dyrektor.
2.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu określając zakres pełnomocnictwa.
3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
§  12.
1.
Instytut może na zasadach przewidzianych w obowiązujących przepisach prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Instytutu.
2.
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
sprzedaży wydawnictw książkowych i publikacji;
2)
usług cyfryzacji, digitalizacji i udostępniania zasobu archiwalnego;
3)
usług szkoleniowych i wystawienniczych;
4)
usług analityczno-konserwatorskich oraz inwentaryzacyjnych w zakresie ochrony dziedzictwa.
3.
Środki uzyskane z prowadzonej dodatkowej działalności mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych Instytutu.

Rozdział  V

Przepisy końcowe

§  13.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
§  14.
Zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
2 Nazwa Narodowego Instytutu Dziedzictwa ustalona przez § 1 zarządzenia Nr 32 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany nazwy i zakresu działania Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków (Dz. Urz. MKiDN Nr 6, poz. 58) z dniem 1 stycznia 2011 r.