Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2017.77
Akt obowiązujący Wersja od: 21 listopada 2017 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 21 listopada 2017 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU ARCHITEKTURY I URBANISTYKI
STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU ARCHITEKTURY I URBANISTYKI
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1.
Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki (Dz. Urz. MKiDN poz. 76) i działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";2)
niniejszego statutu.2.
Instytut może używać skróconej nazwy NIAiU.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej.2.
Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.§ 3.
1.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".2.
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.ROZDZIAŁ 2
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU
§ 4.
1.
Do zakresu działalności Instytutu należy prowadzenie badań nad historyczną i współczesną architekturą, urbanistyką oraz planowaniem przestrzennym, upowszechnianie wiedzy z zakresu tych dyscyplin i wiedzy o dobrach kultury z nimi związanych, w tym prowadzenie działań edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych.2.
Działania objęte zakresem ust. 1, Instytut realizuje przez:1)
prowadzenie działalności badawczej, popularyzatorskiej i edukacyjnej służącej upowszechnianiu wiedzy z zakresu historycznej oraz współczesnej architektury, urbanistyki oraz planowania przestrzennego;2)
kształtowanie świadomości społecznej o dobrach kultury z zakresu architektury oraz urbanistyki z uwzględnieniem warunków i wymagań kompozycyjno-estetycznych, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz wysokiej wartości artystycznej i historycznej;3)
podejmowanie czynności wspierających współpracę architektów i planistów z sektorem nauki, edukacji oraz studiami projektowymi, służących profesjonalizacji oraz doskonaleniu zawodowemu;4)
organizowanie oraz uczestnictwo w konferencjach, seminariach, sympozjach, warsztatach, wystawach i innych wydarzeniach w kraju i zagranicą;5)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;6)
wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz włączania użytkowników przestrzeni publicznej w procesy projektowania i planowania;7)
realizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra, mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;8)
organizowanie na zlecenie Ministra czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i prowadzenie konkursów.3.
Instytut może realizować swoje zadania we współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, z przedstawicielami administracji krajowej i zagranicznej, wydawnictwami, instytucjami edukacyjnymi i naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi podmiotami działającymi w dziedzinie kultury.ROZDZIAŁ 3
STRUKTURA ORGANIZACYJNA INSTYTUTU
STRUKTURA ORGANIZACYJNA INSTYTUTU
§ 5.
1.
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.2.
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.3.
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.4.
Tworzenie, łączenie oraz likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych Instytutu następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.ROZDZIAŁ 4
ORGANY ZARZĄDZAJĄCE I DORADCZE INSTYTUTU
ORGANY ZARZĄDZAJĄCE I DORADCZE INSTYTUTU
§ 6.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Programowa, zwana dalej "Radą".§ 7.
1.
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowanie programów działania oraz planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;3)
sporządzanie sprawozdań z działalności i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;4)
nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;5)
wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.4.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.5.
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzyskaniu opinii Ministra.§ 8.
1.
Rada Programowa jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.2.
W skład Rady wchodzi 7 członków, powoływanych spośród osób związanych z przedmiotem działania Instytutu.3.
Członków Rady powołuje na okres 4 lat Minister na wniosek Dyrektora.4.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.5.
Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.6.
Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w razie:1)
zrzeczenia się członkostwa;2)
ubezwłasnowolnienia;3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;4)
śmierci;5)
odwołania przez Ministra, z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków lub niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w § 10 ust. 6.7.
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.8.
Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.9.
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.10.
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.§ 9.
Do zadań Rady należy:1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;2)
opiniowanie realizacji zadań Instytutu;3)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;5)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.§ 10.
1.
Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.2.
Posiedzenia Rady zwoływane są przez przewodniczącego Rady.3.
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.4.
Posiedzenia nadzwyczajne są zwoływane na żądanie:1)
co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;2)
Ministra;3)
Dyrektora.5.
Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w Instytucie.6.
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I FINANSE INSTYTUTU
MAJĄTEK I FINANSE INSTYTUTU
§ 11.
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.§ 12.
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działania Instytutu.§ 13.
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.§ 14.
1.
Źródłami finansowania Instytutu są dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł, z zastrzeżeniem § 15.2.
Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w szczególności w formie dotacji:1)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;2)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;3)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.§ 15.
1.
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną na zasadach określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.2.
Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:1)
produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust. 2 pkt 5;2)
wynajmu nieruchomości i lokali;3)
usług eksperckich, doradczych i szkoleniowych.3.
Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.§ 16.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.ROZDZIAŁ 6
REPREZENTACJA INSTYTUTU
REPREZENTACJA INSTYTUTU
§ 17.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawniony jest Dyrektor.§ 18.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.ROZDZIAŁ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.§ 20.
Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzania Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).