Nadanie statutu Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2017.77

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 listopada 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 21 listopada 2017 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

NARODOWEGO INSTYTUTU ARCHITEKTURY I URBANISTYKI

ROZDZIAŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
1. 
Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki (Dz. Urz. MKiDN poz. 76) i działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";
2)
niniejszego statutu.
2. 
Instytut może używać skróconej nazwy NIAiU.
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3. 
1. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
2. 
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
3. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.

ROZDZIAŁ  2

ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU

§  4. 
1. 
Do zakresu działalności Instytutu należy prowadzenie badań nad historyczną i współczesną architekturą, urbanistyką oraz planowaniem przestrzennym, upowszechnianie wiedzy z zakresu tych dyscyplin i wiedzy o dobrach kultury z nimi związanych, w tym prowadzenie działań edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych.
2. 
Działania objęte zakresem ust. 1, Instytut realizuje przez:
1)
prowadzenie działalności badawczej, popularyzatorskiej i edukacyjnej służącej upowszechnianiu wiedzy z zakresu historycznej oraz współczesnej architektury, urbanistyki oraz planowania przestrzennego;
2)
kształtowanie świadomości społecznej o dobrach kultury z zakresu architektury oraz urbanistyki z uwzględnieniem warunków i wymagań kompozycyjno-estetycznych, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz wysokiej wartości artystycznej i historycznej;
3)
podejmowanie czynności wspierających współpracę architektów i planistów z sektorem nauki, edukacji oraz studiami projektowymi, służących profesjonalizacji oraz doskonaleniu zawodowemu;
4)
organizowanie oraz uczestnictwo w konferencjach, seminariach, sympozjach, warsztatach, wystawach i innych wydarzeniach w kraju i zagranicą;
5)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;
6)
wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz włączania użytkowników przestrzeni publicznej w procesy projektowania i planowania;
7)
realizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra, mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;
8)
organizowanie na zlecenie Ministra czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i prowadzenie konkursów.
3. 
Instytut może realizować swoje zadania we współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, z przedstawicielami administracji krajowej i zagranicznej, wydawnictwami, instytucjami edukacyjnymi i naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi podmiotami działającymi w dziedzinie kultury.

ROZDZIAŁ  3

STRUKTURA ORGANIZACYJNA INSTYTUTU

§  5. 
1. 
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.
2. 
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
3. 
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
4. 
Tworzenie, łączenie oraz likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych Instytutu następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.

ROZDZIAŁ  4

ORGANY ZARZĄDZAJĄCE I DORADCZE INSTYTUTU

§  6. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Programowa, zwana dalej "Radą".
§  7. 
1. 
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowanie programów działania oraz planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;
3)
sporządzanie sprawozdań z działalności i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;
4)
nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;
5)
wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.
4. 
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.
5. 
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzyskaniu opinii Ministra.
§  8. 
1. 
Rada Programowa jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.
2. 
W skład Rady wchodzi 7 członków, powoływanych spośród osób związanych z przedmiotem działania Instytutu.
3. 
Członków Rady powołuje na okres 4 lat Minister na wniosek Dyrektora.
4. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. 
Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
6. 
Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w razie:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
ubezwłasnowolnienia;
3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;
4)
śmierci;
5)
odwołania przez Ministra, z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków lub niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w § 10 ust. 6.
7. 
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.
8. 
Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.
9. 
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
10. 
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.
§  9. 
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;
2)
opiniowanie realizacji zadań Instytutu;
3)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;
5)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
§  10. 
1. 
Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
2. 
Posiedzenia Rady zwoływane są przez przewodniczącego Rady.
3. 
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
4. 
Posiedzenia nadzwyczajne są zwoływane na żądanie:
1)
co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;
2)
Ministra;
3)
Dyrektora.
5. 
Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w Instytucie.
6. 
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.

ROZDZIAŁ  5

MAJĄTEK I FINANSE INSTYTUTU

§  11. 
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.
§  12. 
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działania Instytutu.
§  13. 
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
§  14. 
1. 
Źródłami finansowania Instytutu są dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł, z zastrzeżeniem § 15.
2. 
Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w szczególności w formie dotacji:
1)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
§  15. 
1. 
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną na zasadach określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. 
Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust. 2 pkt 5;
2)
wynajmu nieruchomości i lokali;
3)
usług eksperckich, doradczych i szkoleniowych.
3. 
Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.
§  16. 
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.

ROZDZIAŁ  6

REPREZENTACJA INSTYTUTU

§  17. 
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawniony jest Dyrektor.
§  18. 
1. 
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.
2. 
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ  7

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  19. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
§  20. 
Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzania Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).