Nadanie statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2009.1.11

Akt utracił moc
Wersja od: 15 grudnia 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 12
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 29 lipca 2009 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

.................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. zarządzenia, wprowadzone przez § 1 zarządzenia nr 37 z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz.Urz.MEN.11.1.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 grudnia 2010 r., nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez nin. zarządzenie.

.................................................

Na podstawie § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego (Dz. U. Nr 84, poz. 779) zarządza się, co następuje:

§  1.
Nadaje się statut Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT KRAJOWEGO OŚRODKA WSPIERANIA EDUKACJI ZAWODOWEJ I USTAWICZNEJ

§ 1.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, zwanym dalej "Ośrodkiem" jest centralną, publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym działającą na podstawie:
1)
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2)
przepisów wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
3)
niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Ośrodka jest Miasto Stołeczne Warszawa.
§  3.
Organem prowadzącym Ośrodek jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zwany dalej "Ministrem".
§  4.
1.
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową finansowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2.
Dyrektor Ośrodka jest dysponentem trzeciego stopnia środków budżetu państwa w ramach części 30 - Oświata i wychowanie.
§  5.
Celem działania Ośrodka jest:
1)
podejmowanie działań na rzecz jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa, w szczególności poprzez upowszechnianie i wspieranie idei uczenia się przez całe życie;
2)
wspieranie zmian wprowadzanych w systemie oświaty poprzez realizowanie zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego oraz kształcenia osób dorosłych.
§  6.
1.
Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
1)
rozpoznawanie i analiza potrzeb edukacyjnych nauczycieli kształcenia zawodowego oraz nauczycieli szkół dla dorosłych;
2)
przygotowanie ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół zawodowych, nauczycieli szkół dla dorosłych oraz doradców zawodowych, opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz przygotowanie kadry dla realizacji tych programów;
3)
realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli publicznych placówek doskonalenia, zakładów kształcenia nauczycieli oraz nadzoru pedagogicznego w zakresie dotyczącym kształcenia zawodowego i ustawicznego;
4)
przygotowanie metodyczne nauczycieli do wprowadzania w edukacji zawodowej programów modułowych i pakietów edukacyjnych oraz upowszechnianie tej formuły w kształceniu;
5)
projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych projektów z zakresu kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość;
6)
organizowanie doskonalenia doradców metodycznych przedmiotów zawodowych;
7)
tworzenie i rozwijanie ogólnokrajowego systemu informacji pedagogicznej w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym opracowywanie materiałów diagnostycznych, analitycznych i prognostycznych dotyczących doskonalenia nauczycieli, tworzenia baz danych i banków informacji;
8)
monitorowanie, inspirowanie przygotowywanie materiałów oraz projektów rozwiązań systemowych w dziedzinie programów nauczania i podręczników szkolnych do kształcenia zawodowego;
9)
opracowywanie przykładowych programów nauczania dla zawodów, w tym programów o strukturach modułowych i pakietów edukacyjnych, propagowanie idei opracowywania przez szkoły własnych programów nauczania dla zawodów;
10)
prowadzenie biblioteki programów nauczania i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego;
11)
inspirowanie i koordynowanie działań mających na celu podnoszenie jakości pracy nauczycieli kształcenia zawodowego i ustawicznego;
12)
współpraca z partnerami krajowymi na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym organami prowadzącymi publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, publiczne placówki kształcenia w formach pozaszkolnych oraz innymi instytucjami prowadzącymi statutową działalność oświatową w powyższym zakresie;
13)
współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli z partnerami zagranicznymi, w szczególności z instytucjami i organizacjami państw Unii Europejskiej;
14)
współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkolnictwa zawodowego i ustawicznego z kuratoriami oświaty, Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi;
15)
opracowanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych oraz promowanie działalności innowacyjnej, w tym prowadzenie działalności wydawniczej.
2.
Ośrodek może także wykonywać inne zadania w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecane i finansowane przez Ministra.
§  7.
1.
Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2.
Kandydata na stanowisko dyrektora Ośrodka wyłania się w drodze konkursu.
3.
Komisję konkursową powołuje Minister zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
4.
Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej następuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
5.
Kandydat na stanowisko dyrektora Ośrodka powinien spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.
6.
Stanowisko dyrektora Ośrodka powierza i z niego odwołuje Minister.
7.
Do zadań dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
1)
kierowanie pracą Ośrodka;
2)
dokonywanie czynności prawnych z zakresu prawa pracy na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
3)
określenie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4)
opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań, o których mowa w § 8;
5)
zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
6)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
7)
reprezentowanie Ośrodka.
§  8.
Dyrektor Ośrodka przedstawia Ministrowi:
1)
plan pracy na kolejny rok, w terminie do 31 października roku poprzedzającego;
2)
sprawozdanie z wykonania planu pracy na dany rok, w terminie do 31 marca następnego roku;
3)
plany i sprawozdania finansowe, zgodnie z odrębnymi przepisami;
4)
wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Ośrodku oraz w terminie do 31 marca danego roku sprawozdanie ze sposobu wykorzystywania środków przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w poprzednim roku zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  9.
1.
W Ośrodku mogą być utworzone stanowiska wicedyrektorów,
2.
Stanowiska wicedyrektorów, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z nich odwołuje dyrektor Ośrodka.
3.
Zakres zadań wicedyrektorów określa dyrektor Ośrodka.
4.
Wskazany przez dyrektora Ośrodka wicedyrektor zastępuje go w czasie jego nieobecności.
§  10.
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  11.
1.
W Ośrodku tworzy się następujące merytoryczne komórki organizacyjne:
1)
Wydział Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli;
2)
Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego;
3)
Wydział Poradnictwa Zawodowego;
4)
Wydział Rozwoju Programów.
2.
W skład Ośrodka wchodzą również komórki organizacyjne o charakterze administracyjnym, ekonomicznym i obsługowym:
1)
Wydział Administracyjno-Finansowy;
2)
Samodzielne stanowisko pracy do spraw osobowych.
3.
W Ośrodku mogą być ponadto tworzone inne komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska.
4.
Liczbę, nazwę i zadania komórek, o których mowa w ust. 3, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
5.
Liczbę stanowisk w komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, a także ich zadania szczegółowe, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§  12.
1.
W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2 pkt 1.
2.
Na stanowiskach, o których mowa w ust. 1 mogą być zatrudnieni nauczyciele konsultanci i specjaliści z wykształceniem wyższym, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3.
Kierownik realizuje zadania w określonych przez dyrektora Ośrodka zakresie, a w szczególności:
1)
kieruje pracą komórki organizacyjnej;
2)
ustala projekty planów pracy komórki organizacyjnej;
3)
planuje wysokość środków finansowych niezbędnych do realizacji planów, o których mowa w pkt 2;
4)
sporządza coroczne sprawozdania z realizacji zadań przypisanych komórce organizacyjnej.
§  13.
1.
W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Na stanowiskach konsultantów mogą być zatrudnieni nauczyciele, którzy ukończyli kursy kwalifikacyjne przygotowujące do pracy edukatorskiej oraz inni nauczyciele, posiadający:
1)
kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia;
2)
stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
3)
co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej.
3.
Na stanowiskach specjalistów niebędących nauczycielami mogą być zatrudnione osoby z wykształceniem wyższym, posiadające kompetencje niezbędne do realizacji zadań statutowych.
4.
Zakres zadań pracowników Ośrodka wynika z zadań komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony.