Nadanie statutu Krajowemu Instytutowi Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MIniR.2018.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 maja 2018 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU 1
z dnia 10 maja 2018 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Instytutowi Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 736) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Krajowego Instytutu Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi z życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Statut Krajowego Instytutu Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1. 
Instytut badawczy o nazwie "Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa", zwany dalej "Instytutem", będący kontynuatorem dorobku Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie oraz Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, poz. 1452 i poz. 2201), zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie połączenia Instytutu Rozwoju Miast i Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa (Dz. U. poz. 2462);
3)
niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Instytut może używać skróconej nazwy: "KIPPiM" oraz nazwy w języku angielskim "National Institute for Spatial Policy and Housing".
2. 
Instytut posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000145913.
3. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, zwany dalej "ministrem nadzorującym".
4. 
Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.

Rozdział  II

Przedmiot i zakres działania

§  3. 
Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi jego działania, określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
§  4. 
1. 
Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych i przyrodniczych (PKD.72.19.Z) oraz w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD.72.20.Z);
2)
przystosowywanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3)
wdrażanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych.
2. 
Zakres działalności Instytutu obejmuje:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych i przyrodniczych (PKD.72.19.Z) oraz w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD.72.20.Z) dotyczących w szczególności:
a)
polityki regionalnej, miejskiej oraz problematyki rewitalizacji,
b)
planowania i zagospodarowania przestrzennego,
c)
urbanistyki i architektury,
d)
mieszkalnictwa,
e)
gospodarki nieruchomościami i rynku nieruchomości,
f)
krajobrazu,
g)
kształtowania i ochrony środowiska zintegrowanego, przyrodniczego i kulturowego,
h)
działalności w zakresie inżynierii - badania i analizy techniczne;
2)
współpracę z podmiotami administracji publicznej, odpowiednio w zakresie:
a)
przygotowywania przez właściwe podmioty projektów strategii rozwoju oraz programów lub innych instrumentów służących ich realizacji,
b)
programowania i realizacji polityki miejskiej oraz rewitalizacji obszarów zdegradowanych,
c)
opracowywania dokumentów programowych będących podstawą do pozyskiwania środków rozwojowych z Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych,
d)
przygotowywania raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym i przestrzennym kraju, o którym mowa w art. 35b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376 i 1475);
3)
upowszechnianie wyników badan naukowych i prac rozwojowych;
4)
przystosowanie i wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki.
3. 
W prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych Instytut może współpracować z krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, biurami projektowymi, organami administracji publicznej oraz jednostkami sektora finansów publicznych.
4. 
W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut:
1)
upowszechnia wyniki prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych ukierunkowanych na zastosowanie ich w praktyce, w tym prowadzi działalność związaną z publikacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych, jak również organizacją targów, wystaw, kongresów, seminariów, warsztatów i konferencji naukowych (PKD.82.30.Z);
2)
wykonuje badania i analizy oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych, w tym również zajmuje się doradztwem i konsultacjami związanymi z przedmiotem prowadzonej działalności oraz sporządza studia i opracowania projektowo-planistyczne (PKD.70.22.Z; PKD.71; PKD.71.11.Z; PKD.71.20.B; PKD.72.12.Z; PKD.74.10.Z);
3)
opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD.71.12.Z; PKD.73.20.Z);
4)
prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu (PKD.71.20.B; PKD 63.11.Z);
5)
prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw, obejmującą upowszechnianie i udostępnianie informacji naukowo-technicznej i prowadzenie biblioteki oraz promowanie innowacyjnych przedsięwzięć wykorzystujących wyniki prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
6)
prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD.58; PKD.58.11.Z; PKD.58.14.Z; PKD.58.19.Z; PKD.18.20.Z; PKD 63.11.Z; PKD.63.12.Z);
7)
prowadzi studia podyplomowe we współpracy z uprawnionymi jednostkami oraz prowadzi inne formy kształcenia, w tym specjalistyczne szkolenia, kursy dokształcające i inne formy kształcenia ustawicznego (PKD.85.59.B).
§  5. 
1. 
Instytut może prowadzić działalność inną, niż działalność, o której mowa w § 4 w zakresie:
1)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD.68.20.Z);
2)
reprodukcji zapisanych nośników informacji (PKD.18.20.Z);
3)
działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD.74.90.Z);
4)
homologacji i badań technicznych tramwajów i badań technicznych trolejbusów w części elektrycznej (PKD.71).
2. 
Działalność, o której mowa ust. 1, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w § 4.

Rozdział  III

Organy Instytutu

§  6. 
1. 
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
rada naukowa.
2. 
Uprawnienia i obowiązki organów wymienionych w ust. 1 regulują przepisy ustawy.
§  7. 
1. 
Rada naukowa Instytutu składa się z 13 członków.
2. 
W skład rady naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 6 osób, w tym:
a)
4 osoby posiadające stopień naukowy doktora oraz stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, z czego nie więcej niż 3 to osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej,
b)
2 osoby będące pracownikami badawczo-technicznymi.
2)
Osoby nie będące pracownikami Instytutu w liczbie 7 osób, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, powoływane przez ministra nadzorującego.
3. 
Osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady w liczbie określonej w statucie Instytutu.
4. 
Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 3 przekracza liczbę należnych im miejsc w radzie naukowej, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 5.
5. 
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady naukowej oraz uzupełniania składu rady w trakcie kadencji określa ustawa i akty wykonawcze do ustawy oraz regulamin wyborów ustanowiony przez dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
§  8. 
1. 
Członek rady naukowej może brać udział w posiedzeniach rady naukowej przy użyciu technik wideokonferencji.
2. 
Uchwały rady naukowej podejmuje się na posiedzeniach. Decyzją przewodniczącego rady naukowej uchwały mogą być podejmowane w trybie obiegowym za pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. 
Kierując projekt uchwały do rozpatrzenia w trybie obiegowym, przewodniczący rady naukowej przesyła członkom rady naukowej projekt uchwały i wyznacza termin, nie krótszy niż 5 dni, na zajęcie stanowiska i oddanie głosu przez członka rady naukowej.
4. 
W przypadku głosowania jawnego w trybie obiegowym, członek rady naukowej oddaje głos przez przesłanie wiadomości na adres poczty elektronicznej wskazany przez przewodniczącego rady naukowej i na adresy poczty elektronicznej pozostałych członków rady naukowej ze wskazaniem, czy oddaje głos za, przeciw, czy wstrzymuje się od głosu.
5. 
Nieprzekazanie głosu przez członka rady naukowej w terminie, o którym mowa w ust. 3 traktuje się jako wstrzymanie się od głosu.
6. 
Za dzień podjęcia uchwały w trybie obiegowym uważa się dzień upływu terminu, o którym mowa w ust. 3, a w przypadku gdy członkowie rady naukowej oddali głos przed jego upływem, dzień oddania ostatniego głosu.
7. 
Decyzją przewodniczącego rady naukowej uchwały mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
§  9. 
Dyrektor Instytutu może powołać:
1)
sekretarza naukowego,
2)
kolegium lub inny organ opiniodawczo-doradczy.

Rozdział  IV

Przedstawicielstwo Instytutu

§  10. 
1. 
Dyrektor jest uprawniony do jednoosobowej reprezentacji Instytutu.
2. 
Dyrektor może ustanowić prokurę i udzielać pełnomocnictw do realizacji określonych zadań. Ustanowienie prokury wymaga uzgodnienia z ministrem nadzorującym Instytut.

Rozdział  V

Kryteria i tryb przeprowadzania i ogłaszania konkursu na stanowisko pracownika naukowego Instytutu

§  11. 
1. 
Zatrudnienie pracownika naukowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, jest poprzedzone konkursem.
2. 
Pracownikiem naukowym w Instytucie może zostać osoba, która spełnia następujące wymagania formalne:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3)
posiada kwalifikacje wymagane na danym stanowisku, a w szczególności spełnia wymagania określone w art. 43 ust. 2-6 ustawy stosownie do stanowiska, o które się ubiega;
4)
posiada udokumentowany dorobek naukowy i doświadczenie zawodowe w dziedzinie określonej w ogłoszeniu.
§  12. 
1. 
Konkurs na stanowisko pracownika naukowego Instytutu ogłasza dyrektor.
2. 
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1)
nazwę i adres Instytutu;
2)
nazwę stanowiska pracy, którego konkurs dotyczy;
3)
wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4)
wskazanie dokumentów, które należy złożyć w celu potwierdzenia spełniania wymagań formalnych;
5)
termin i miejsce składania dokumentów.
3. 
Wymagania formalne, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1 i 2 są potwierdzane poprzez złożenie oświadczenia.
4. 
Termin do składania dokumentów nie może być krótszy niż 14 dni od daty ogłoszenia konkursu.
5. 
Ogłoszenia o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
§  13. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje komisję do przeprowadzenia konkursu, zwaną dalej "komisją".
2. 
W skład komisji wchodzą pracownicy Instytutu, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów.
3. 
W skład komisji nie może wchodzić dyrektor Instytutu.
4. 
Spośród członków komisji dyrektor Instytutu wyznacza przewodniczącego.
5. 
Do składu komisji nie może zostać powołana osoba, która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia włącznie kandydata, albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może budzić to uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
6. 
O zaistniałej przesłance wyłączenia osoba wchodząca w skład komisji zawiadamia dyrektora Instytutu, który wyłącza tę osobę ze składu komisji oraz wyznacza inną osobę spełniającą wymagania określone w ust. 2.
7. 
Członkowie komisji mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji o kandydatach uzyskanych w trakcie postępowania.
§  14. 
Do zadań komisji należy w szczególności:
1)
przeprowadzenie poszczególnych etapów konkursu;
2)
sprawdzenie złożonych przez kandydatów ofert pod względem zachowania terminu przesłania dokumentów oraz spełniania warunków formalnych określonych w ogłoszeniu o konkursie;
3)
określenie metod i technik przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia najlepszych kandydatów, mierników i wag odnoszących się do poszczególnych etapów postępowania oraz stosowanych narzędzi;
4)
ustalenie sposobu oceny kandydatów gwarantującego porównywalność otrzymanych wyników, z uwzględnieniem obowiązku stosowania w odniesieniu do wszystkich kandydatów pytań lub zadań umożliwiających ocenę tych samych kompetencji w oparciu o określone przez komisję metody i techniki wyłonienia kandydatów oraz z uwzględnieniem określonych przez komisję poszczególnych mierników i wag;
5)
dokonanie oceny kandydatów, w tym ustalenie rankingu najlepszych kandydatów i wyłonienie kandydata, który spełnia wymagania niezbędne oraz w najwyższym stopniu spełnia wymagania dodatkowe;
6)
sporządzenie protokołu z przeprowadzonego postępowania;
7)
poinformowanie kandydatów uczestniczących w postępowaniu o jego wyniku.
§  15. 
1. 
Oferty złożone przez kandydatów są sprawdzane pod względem zachowania terminu przesłania dokumentów oraz spełniania warunków formalnych określonych w ogłoszeniu o konkursie.
2. 
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oferta została złożona w siedzibie Instytutu lub nadana w placówce operatora pocztowego.
3. 
Warunki formalne określone w ogłoszeniu o konkursie uważa się za spełnione, jeżeli oferta zawiera dokumenty, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 4, potwierdzające spełnianie wymagań, o których mowa w § 11 ust. 2.
4. 
W przypadku gdy oferta złożona przez kandydata nie zawiera dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań formalnych i wskazanych w ogłoszeniu o konkursie, przewodniczący komisji może wezwać kandydata do uzupełnienia braków w terminie 7 dni. W przypadku nieuzupełnienia oferty w wyznaczonym terminie oferta jest odrzucana z powodu niespełnienia wymagań formalnych.
5. 
Kandydaci, których oferty spełniły wymagania formalne określone w ogłoszeniu są informowani przez komisję o terminach kolejnych etapów postępowania
§  16. 
1. 
Podstawową metodą stosowaną w celu wyłonienia najlepszego kandydata na stanowisko jest rozmowa kwalifikacyjna.
2. 
Dopuszcza się stosowanie metod i technik naboru innych niż wymieniona w ust. 1 w celu sprawdzenia spełnienia przez kandydata wymagań określonych w opisie stanowiska, niewymienionych w § 11 ust. 2, w tym kompetencji i umiejętności.
§  17. 
Komisja dokonuje oceny poziomu spełniania przez kandydatów wymagań niezbędnych oraz wymagań dodatkowych określonych w ogłoszeniu w sposób umożliwiający obiektywne sprawdzenie spełnienia tych wymagań, zgodnie z ustalonymi regułami obowiązującymi podczas konkursu oraz ustalonym sposobem oceny kandydatów.
§  18. 
1. 
Z przeprowadzenia postępowania sporządza się protokół podpisywany przez wszystkie osoby wchodzące w skład komisji.
2. 
W protokole dokumentuje się wszystkie czynności i zdarzenia mające wpływ na przebieg postępowania oraz jego wynik, w tym ustalone szczegółowe reguły obowiązujące podczas postępowania, ustalony szczegółowy sposób oceny kandydatów, treść pytań lub zadań oraz oceny poziomu spełniania przez kandydatów wymagań niezbędnych oraz wymagań dodatkowych określonych w ogłoszeniu.
3. 
Podpisany protokół jest przekazywany dyrektorowi Instytutu wraz z dokumentami złożonymi przez najlepszego kandydata.
§  19. 
1. 
Dyrektor Instytutu podejmuje decyzję w sprawie zatrudnienia kandydata wyłonionego w trakcie postępowania po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
2. 
Kandydaci uczestniczący w postępowaniu są informowani przez komisję o jego wyniku.

Rozdział  VI

Tryb wyboru komisji dyscyplinarnej

§  20. 
1. 
Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 3 członków
2. 
Czynne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.
3. 
Bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
4. 
Dyrektor Instytutu zarządza przeprowadzenie wyborów komisji dyscyplinarnej Instytutu w terminie 30 dni przed upływem kadencji działającej komisji.
5. 
Wyboru członków komisji dyscyplinarnej Instytutu dokonuje trzyosobowa komisja wyborcza powoływana przez dyrektora Instytutu spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego do komisji dyscyplinarnej.
6. 
Kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej Instytutu mogą zgłaszać pracownicy, którym przysługuje bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu w terminie 14 dni od zarządzenia wyborów przez dyrektora Instytutu.
7. 
Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów. Termin wyborów powinien zostać wyznaczony nie później niż po upływie 7 dni od końca kadencji działającej komisji dyscyplinarnej.
8. 
Głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
9. 
Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi Instytutu do zatwierdzenia.
10. 
Dyrektor Instytutu podaje do wiadomości pracownikom Instytutu wyniki wyborów i powołuje komisję dyscyplinarną w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu.
11. 
W przypadku konieczności uzupełnienia składu komisji dyscyplinarnej, dyrektor Instytutu zarządza przeprowadzenie wyborów uzupełniających w terminie 14 dni od dnia powzięcia informacji o tym fakcie. Przepisy ust. 5-10 stosuje się odpowiednio. Członek komisji dyscyplinarnej Instytutu wybrany w trakcie kadencji komisji pełni swoją funkcję do jej zakończenia.

Rozdział  VII

Postanowienia końcowe

§  21. 
Statut wchodzi w życie z dniem nadania przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkaniowej.
1 Minister Inwestycji i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175).