Nadanie statutu Krajowej Radzie do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2005.8.29

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 grudnia 2007 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 17 maja 2005 r.
w sprawie nadania statutu Krajowej Radzie do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa

Na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215) zarządza się, co następuje:
§  1.
Krajowej Radzie do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.

_________

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).

ZAŁĄCZNIK

STATUT KRAJOWEJ RADY DO SPRAW KRWIODAWSTWA I KRWIOLECZNICTWA

§  1.
1.
Siedzibą Krajowej Rady do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, zwanej dalej "Radą", jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Obszar działania Rady obejmuje cały kraj.
§  2. 1
1.
W skład Rady wchodzą:
1)
Przewodniczący - Konsultant Krajowy do spraw transfuzjologii klinicznej;
2)
Zastępca Przewodniczącego - Konsultant Krajowy do spraw hematologii;
3)
12 członków z następujących instytucji:
a)
Naczelnej Rady Lekarskiej - 1 przedstawiciel,
b)
Wojskowej Izby Lekarskiej - 1 przedstawiciel,
c)
Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych - 1 przedstawiciel,
d)
Instytutu Hematologii i Transfuzjologii - 1 przedstawiciel,
e)
regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa - 4 przedstawicieli,
f)
Wojskowego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa - 1 przedstawiciel,
g)
Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa utworzonego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych - 1 przedstawiciel,
h)
Polskiego Czerwonego Krzyża - 1 przedstawiciel,
i)
innych organizacji pozarządowych - 1 przedstawiciel.
2.
Członkami Rady mogą być osoby, które spełniają łącznie następujące warunki:
1)
nie zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione umyślnie;
2)
posiadają wykształcenie wyższe;
3)
posiadają wiedzę i doświadczenie w sprawach krwiodawstwa lub krwiolecznictwa dające rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków członka Rady.
§  3.
1.
Kadencja Rady trwa 2 lata.
2. 2
Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka Rady w przypadku:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
nieobecności na 2 kolejnych posiedzeniach Rady, która nie została usprawiedliwiona zgodnie z przepisami prawa pracy, na wniosek przewodniczącego Rady;
3)
utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek choroby, trwającej co najmniej sześć miesięcy;
4)
złożenia wniosku o jego odwołanie przez podmiot, którego osoba ta jest przedstawicielem;
5)
skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie.
3.
W razie śmierci albo odwołania członka Rady przed upływem kadencji, minister właściwy do spraw zdrowia z inicjatywy własnej albo podmiotu, którego był przedstawicielem, powołuje członka Rady na okres do końca tej kadencji.
4. 3
Członków Rady powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
5.
Pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji zwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
§  4. 4
(uchylony).
§  5.
1.
W pracach Rady może uczestniczyć minister właściwy do spraw zdrowia albo jego upoważniony przedstawiciel.
2. 5
W posiedzeniach Rady, na zaproszenie Przewodniczącego Rady, mogą uczestniczyć, w celu zaprezentowania swojego stanowiska, bez prawa do głosowania, eksperci, których wiedza i doświadczenie będą pomocne w trakcie obrad Rady, w tym w zakresie spraw dotyczących poszczególnych dziedzin medycyny - konsultanci krajowi z tych dziedzin.
§  6.
Do zakresu działania Rady, poza zadaniami określonymi w art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215), zwanej dalej "ustawą", należy:
1) 6
weryfikacja i opiniowanie medycznych zasad pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania, o których mowa w art. 25 pkt 12 ustawy;
2)
monitorowanie prawodawstwa Unii Europejskiej i przygotowywanie propozycji jego zmian w zakresie zasad pobierania krwi ludzkiej, oddzielania jej składników, przechowywania i obrotu;
3)
współpraca z organizacjami międzynarodowymi prowadzącymi działalność w zakresie pobierania krwi ludzkiej, oddzielania jej składników, przechowywania i obrotu;
4)
współpraca z organizacjami oraz stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi, których celem jest rozwój krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
5) 7
opiniowanie propozycji perspektywicznych rozwiązań systemowych, na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia, w zakresie organizacji i bieżącego zarządzania publiczną służbą krwi.
§  7.
W celu realizacji zadań Rady Przewodniczący Rady:
1)
przygotowuje projekty planów pracy i planów posiedzeń Rady;
2)
ustala terminy posiedzeń Rady i projekt porządku obrad;
3)
ustala propozycje wyznaczenia przez Radę referentów poszczególnych tematów posiedzeń Rady;
4)
zleca przygotowanie ekspertyz, ocen i opinii niezbędnych dla realizacji zadań Rady;
5)
przedstawia Radzie projekty opinii, wniosków, ocen i sprawozdań;
6)
przedstawia opinie, wnioski, oceny i sprawozdania, uchwalone przez Radę ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
§  8.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach.
2. 8
Posiedzenia zwołuje Przewodniczący Rady nie częściej niż raz na kwartał.
3. 9
Posiedzenia Rady mogą być również zwołane przez Przewodniczącego Rady w razie potrzeby, w każdym czasie, na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia albo co najmniej 1/3 składu Rady.
§  9.
1.
W celu usprawnienia wykonywania zadań Rady, jej Przewodniczący, z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej 1/3 składu Rady, może powoływać zespoły problemowe.
2.
Zespoły problemowe powołuje się na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania.
3.
Przewodniczący Rady ustala skład zespołu problemowego spośród członków Rady oraz powołuje przewodniczącego zespołu problemowego.
§  10. 10
1.
Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
2.
Rada obraduje w obecności Przewodniczącego Rady, a w razie jego nieobecności Zastępcy Przewodniczącego oraz co najmniej 1/2 składu Rady.
§  11.
1.
Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym oraz zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady.
2.
Osoby, o których mowa w § 5, nie biorą udziału w głosowaniu.
§  12.
1.
Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół.
2.
Protokół posiedzenia zawiera:
1)
datę i miejsce sporządzenia;
2)
porządek obrad;
3)
imiona i nazwiska uczestników posiedzenia;
4)
informację na temat przebiegu obrad;
5)
przewidywany termin kolejnego posiedzenia.
3. 11
Protokół podpisuje protokolant oraz Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności na posiedzeniu - Zastępca Przewodniczącego.
4.
Do protokołu dołącza się listę obecności oraz uchwały podjęte na posiedzeniu.
5.
Protokół otrzymuje minister właściwy do spraw zdrowia. Protokół jest do wglądu dla każdego członka Rady.
§  13.
1. 12
Przewodniczącemu, Zastępcy Przewodniczącego i Członkom Rady, w miesiącach, w których odbyły się posiedzenia, przysługuje wynagrodzenie w wysokości 250 zł za udział w posiedzeniu, jednak nie więcej niż 750 zł miesięcznie.
2.
Przewodniczącemu Rady, członkom Rady oraz osobom, o których mowa w § 5 ust. 2 przysługuje zwrot kosztów przejazdu na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990, z 2004 r. Nr 271, poz. 2686).
3.
Wynagrodzenia za przygotowanie ekspertyz, opinii i ocen niezbędnych dla wykonywania zadań Rady ustala się w umowach cywilnoprawnych.
4. 13
Wydatki związane z działalnością Rady pokrywane są z budżetu państwa z części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdział 85143 - Publiczna służba krwi.
§  14. 14
Obsługę organizacyjną i techniczną Rady zapewnia Narodowe Centrum Krwi.
1 Załącznik § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
2 Załącznik § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
3 Załącznik § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
4 Załącznik § 4 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
5 Załącznik § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
6 Załącznik § 6 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
7 Załącznik § 6 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
8 Załącznik § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
9 Załącznik § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
10 Załącznik § 10 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
11 Załącznik § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
12 Załącznik § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
13 Załącznik § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. b) zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.
14 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MZ.07.19.99) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 2007 r.