Nadanie statutu Instytutowi Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1986.12.52

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 17 października 1978 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Żywności i Żywienia w Warszawie (Dz. Urz. MZiOS Nr 17, poz. 46).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIA

im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła, w skrócie "IŻŻ", znany dalej "Instytutem" działa na podstawie:
1)
uchwały Nr 142/63 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1963 r. w sprawie utworzenia Instytutu Żywności i Żywienia,
2)
zarządzenia Nr 19 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 maja 1984 r. w sprawie nadania Instytutowi Żywności i Żywienia imienia prof. dra med. Aleksandra Szczygła (M.P. Nr 15, poz. 103),
3)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zwanej dalej "ustawą",
4)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316),
5)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Instytut posiada osobowość prawną.
4.
Instytut ma prawo używania pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła.

Rozdział  II

Zadania Instytutu

§  3.
Instytut jest wiodącą placówką naukowo-badawczą dla zagadnień żywienia człowieka zdrowego i chorego.
§  4.
Do zadań Instytutu w szczególności należy:
1)
prowadzenie działalności naukowej, badawczej, rozwojowej i wdrożeniowej w zakresie:
a)
wpływu czynników środowiskowych na sposób żywienia i stan odżywienia ludności kraju,
b)
oceny zmian w poziomie i strukturze wyżywienia ludności z uwzględnieniem aspektów zdrowotnych i ekonomicznych,
c)
fizjologii biochemii żywienia,
d)
racjonalizacji i higieny żywienia zbiorowego oraz indywidualnego,
e)
epidemiologii stanów chorobowych związanych z nieprawidłowym żywieniem,
f)
etologii, patogenezy, profilaktyki i leczenia stanów chorobowych związanych z nieprawidłowym żywieniem,
g)
wykorzystanie postępów w dziedzinie technologii żywności i żywienia dla racjonalizacji wyżywienia ludności,
h)
składu i wartości odżywczych żywności,
2)
upowszechnianie wiedzy o racjonalnym żywieniu,
3)
koordynowanie prac w zakresie żywności i żywienia prowadzonych przez inne jednostki resortu zdrowia i opieki społecznej w zakresie ustalonym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
4)
opracowanie kompleksowych projektów planów w zakresie ustalonym w ust. 1 oraz ocena realizacji tych planów,
5)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących wyżywienia ludności oraz stanu i rozwoju nauki w dziedzinie żywienia człowieka zdrowego i chorego,
6)
kształcenie kadry naukowej,
7)
prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej oraz innej działalności usługowej na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, a w szczególności:
a)
prowadzenie nadzoru specjalistycznego nad żywnością i żywieniem, w tym kontroli merytorycznej nad stacjami sanitarno-epidemiologicznymi w zakresie zagadnień higieny żywienia i prowadzenie działalności metodycznej dla potrzeb tych stacji,
b)
szkolenie i doskonalenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników własnych i obcych przy współpracy z Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz Centrum Medycznym Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego,
8)
prowadzenie działalności opiniodawczej, w tym merytorycznego opiniowania założeń projektów aktów prawnych w zakresie zagadnień znajdujących się w gestii Instytutu,
9)
opracowywanie i udostępnianie dokumentacji i informacji naukowej oraz prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie działalności Instytutu,
10)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  5.
W wykonaniu swoich zadań Instytut współpracuje z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznymi służby zdrowia oraz stowarzyszeniami w kraju, a także z odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą w zakresie spraw stanowiących przedmiot działania Instytutu.

Rozdział  III

Organy Instytutu

§  6.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
Rada Naukowa,
3)
zebranie ogólne pracowników,
4)
Rada Załogi.
§  7.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem a w szczególności:
1)
ustala plan działalności Instytutu,
2)
realizuje politykę kadrową, współpracując w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie,
3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,
4)
reprezentuje Instytut,
5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów tej jednostki.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:
a)
zastępcy dyrektora d/s naukowych,
b)
zastępcy dyrektora d/s profilaktyki,
c)
zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-administracyjnych,
d)
głównego księgowego,
e)
kierowników komórek organizacyjnych.
§  8.
1.
Zastępców dyrektora, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
2.
Zastępcy dyrektora kierują podporządkowanymi im bezpośrednio komórkami organizacyjnymi, w zakresie ustalonym przez dyrektora.
§  9.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Członków Rady Naukowej w liczbie 30 osób powołuje na okres 5 lat Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu.
3.
Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców.
4.
Przewodniczącym Rady Naukowej i jego zastępcami mogą być osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
5.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora Instytutu lub jego zastępcy.
6.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.
7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.
§  10.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa.

Rozdział  IV

Organizacja Instytutu

§  11.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
2.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności:
1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie, laboratoria, samodzielne pracownie i pracownie,
2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej, finansowej i obsługi: działy, samodzielne sekcje, sekcje i samodzielne stanowiska pracy,
3)
kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie, laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Rozdział  V

Przedstawicielstwo Instytutu

§  12.
1.
Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do reprezentacji określonych zadań i ustalać zakres i czas ich umocowania.
2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora działają w granicach ich umocowania.
3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięćset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.

Rozdział  VI

Gospodarka finansowa

§  13.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z zasadą samofinansowania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.
3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.