Nadanie statutu Instytutowi Północnemu im. Wojciecha Kętrzyńskiego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2019.32

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 sierpnia 2019 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 16 maja 2019 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Północnemu im. Wojciecha Kętrzyńskiego

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Północnemu im. Wojciecha Kętrzyńskiemu nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 maja 2019 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT Instytutu Północnego im. Wojciecha Kętrzyńskiego

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1. 
Instytut Północny im. Wojciech Kętrzyńskiego, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115 i 730), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie przekształcenia instytutu badawczego pod nazwą Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie w państwową instytucję kultury pod nazwą Instytut Północny im. Wojciecha Kętrzyńskiego (Dz. Urz. MKiDN poz. 31);
3)
niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest Olsztyn.
2. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
3. 
Terenem działania Instytutu jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica
4. 
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.

Rozdział  II

Zakres działalności Instytutu

§  3. 
Do zakresu działalności Instytutu należy:
1)
realizacja polityki pamięci na obszarze Warmii i Mazur;
2)
tworzenie podstaw naukowych dla rozwoju wiedzy o historii i dziedzictwie kulturowym Warmii i Mazur, ze szczególnym uwzględnieniem historii i dziedzictwa kulturowego ludności polskiej zamieszkującej te regiony po roku 1772;
3)
upowszechnianie wiedzy o historii i dziedzictwie kulturowym Warmii i Mazur jako ważnym elemencie polskiego dziedzictwa kulturowego;
4)
prowadzenie badań nad historią i dziedzictwem kulturowym dawnych ziem północnych Pierwszej Rzeczypospolitej, w szczególności Prus Książęcych, Inflant oraz Kurlandii;
5)
inicjowanie i realizowanie projektów służących działalności, o której mowa w pkt 1-4.
§  4. 
Zakres działalności określony w § 3 Instytut realizuje poprzez:
1)
przechowywanie i sprawowanie wszechstronnej opieki nad zbiorami naukowymi, w tym zbiorami przekazanymi w depozyt przez Towarzystwo Naukowe im. Wojciecha Kętrzyńskiego oraz dokumentacją dotyczącą historii i dziedzictwa Warmii i Mazur oraz uzupełnianie i wzbogacanie tych zbiorów;
2)
udział w programach z zakresu polityki pamięci realizowanych we współpracy z instytucjami kultury;
3)
rozwijanie pracy naukowej, także we współpracy z instytucjami krajowymi i zagranicznymi, w tym organizowanie spotkań naukowych oraz uczestnictwo w krajowych i zagranicznych sesjach naukowych;
4)
prowadzenie działalności wydawniczej, dokumentacyjnej, informacyjnej, promocyjnej i badawczej;
5)
organizowanie wystaw stałych, czasowych oraz objazdowych;
6)
tworzenie, organizowanie i realizację programów edukacyjnych;
7)
prowadzenie działalności upowszechniającej kulturę;
8)
tworzenie i realizacja programów stypendialnych oraz programów dotacyjnych;
9)
organizowanie lub współorganizowanie spotkań, zjazdów i konferencji, związanych z zakresem swojej działalności;
10)
prowadzenie działań związanych z cyfryzacją, digitalizacją i udostępnianiem za pomocą sieci dziedzictwa kulturowego Warmii i Mazur oraz dawnych ziem północnych Rzeczypospolitej.

Rozdział  III

Zarządzanie i organizacja Instytutu

§  5. 
1. 
Działalnością Instytutu kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.
2. 
Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Instytutu i jest za nie odpowiedzialny.
3. 
Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie pracami Instytutu, w tym ustalanie wieloletnich programów i okresowych planów pracy oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
2)
prowadzenie polityki kadrowej;
3)
zarządzanie mieniem Instytutu;
4)
podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu;
5)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy;
6)
wydawanie wewnętrznych regulaminów.
§  6. 
1. 
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy Zastępcy.
2. 
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.
3. 
Głównego księgowego oraz pozostałych pracowników zatrudnia Dyrektor.
4. 
Instytut może tworzyć oddziały w Polsce. Tworzenie, łączenie i likwidacja oddziałów następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
5. 
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora Instytutu, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.
6. 
Wszelkie zmiany regulaminu organizacyjnego mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.
§  7. 
1. 
Przy Instytucie działa Rada Programowa, zwana dalej "Radą", która jest organem opiniodawczym Dyrektora.
2.  2
 Członkowie Rady są powoływani i odwoływani przez Ministra na wniosek Dyrektora spośród osób spoza Instytutu.
3. 
W skład Rady powołuje się 9 członków.
4. 
Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym.
5. 
Pracami Rady kieruje jej Przewodniczący. Przewodniczącego Rady i jego zastępcę wybiera Rada, w głosowaniu tajnym.
6. 
Kadencja Rady trwa 4 lata.
7. 
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
3)
naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem;
4)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;
5)
śmierci;
6)
odwołania z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w § 9 ust. 5.
8. 
Uzupełnienia składu Rady dokonuje Minister przez powołanie nowych członków Rady zgodnie ze wskazaniami ust. 2. Kadencja nowych członków Rady wygasa wraz z upływem kadencji Rady.
9. 
Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.
§  8. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu oraz ocena ich realizacji;
2)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
3)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
§  9. 
1. 
Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w danym roku kalendarzowym.
2. 
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
3. 
Posiedzenia Rady są protokołowane, protokół winien zawierać kolejny numer protokołu, datę i miejsce posiedzenia, listę obecności, porządek obrad, treść podjętych uchwał i wyniki głosowań. Zgłoszone zdania odrębne winny być zamieszczone w protokole. Do protokołu dołączane są również plany, sprawozdania, wnioski i inne materiały będące przedmiotem obrad.
4. 
Oryginały protokołów z posiedzeń Rady przechowywane są w siedzibie Instytutu.
5. 
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią i zatwierdzony przez Dyrektora regulamin.

Rozdział  IV

Zasady gospodarki finansowej Instytutu

§  10. 
1. 
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Działalność Instytutu finansowana jest z dotacji budżetowych, z dochodów własnych uzyskiwanych z działalności statutowej, dobrowolnych wpłat, zapisów osób prawnych i fizycznych, a także z innych źródeł.
3. 
Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy zatwierdzany przez Dyrektora.
4. 
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§  11. 
Majątek Instytutu może być wykorzystywany jedynie dla celów wynikających z zakresu działania Instytutu.
§  12. 
1. 
Instytut gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2. 
Instytut może przyjmować w depozyt, użyczenie dobra kultury oraz darowiznę darów rzeczowych na podstawie umów zawartych z osobami prawnymi lub fizycznymi.
3. 
Instytut może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.
§  13. 
1. 
Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. 
Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa Zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych
§  14. 
1. 
W celu finansowania działalności statutowej Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia zakresu działalności Instytutu.
2. 
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych, czasopism i innych publikacji;
2)
udzielania licencji i sprzedaży praw autorskich;
3)
organizacji imprez, w tym szkoleń, konferencji, warsztatów i wyjazdów studyjnych;
4)
wynajmu i zarządzania nieruchomościami;
5)
usług doradczo-konsultacyjnych;
6)
usług szkoleniowych;
7)
usług wystawienniczych i produkcyjnych w obszarze kultury.

Rozdział  V

Przepisy przejściowe i końcowe

§  15. 
1. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
2. 
Zmian Statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
2 Załącznik § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 14 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.MKiDN.2019.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 sierpnia 2019 r.