Nadanie statutu Instytutowi Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1986.7.24
Akt utracił moc Wersja od: 30 kwietnia 1986 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 kwietnia 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dn. 27 sierpnia 1966 r. w sprawie nadania statutów niektórym instytutom naukowo-badawczych (Dz. Urz. MZiOS Nr 20, poz. 87, z 1971 r. Nr 2, poz. 3 i z 1975 r. Nr 8, poz. 26) w części dotyczącej Instytutu Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
INSTYTUTU MEDYCYNY WSI im. WITOLDA CHODŹKI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie przepisów: 1)
uchwały nr 46/55 Rady Ministrów z dnia 15 stycznia 1955 r. w sprawie powołania Instytutu Medycyny Pracy i Higieny Wsi, 2)
uchwały nr 425/61 Rady Ministrów z dnia 6 listopada 1961 r. w sprawie zmiany nazwy Instytutu Medycyny Pracy i Higieny Wsi, 3)
zarządzenia nr 6 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lutego 1984 r. w sprawie zmiany nazwy Instytutu Medycyny Pracy i Higieny Wsi im. Witolda Chodźki, 4)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. PRL, 1985, nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą", 5)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. PRL, 1985, nr 61, poz. 316), 6)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest Lublin.2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
Instytut posiada osobowość prawną.4.
Instytut ma prawo posiadania pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: Instytut Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki.Rozdział II
Zadania Instytutu
Zadania Instytutu
§ 3.
1.
Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie prac naukowych i usługowo-badawczych w zakresie całokształtu problemów zdrowia wsi.2.
Podstawowymi zadaniami Instytutu jest prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej oraz innej działalności usługowej na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, takiej jak: sprawowanie nadzoru specjalistycznego i szkolenia.3.
Do zadań tych należy w szczególności: 1)
inicjowanie, planowanie, organizowanie i prowadzenie badań w zakresie:a)
stanu i ochrony zdrowia ludności wiejskiej oraz zwalczania chorób występujących najczęściej w środowisku wiejskim,b)
higieny środowiska wiejskiego,c)
ochrony zdrowia pracujących w rolnictwie, przemyśle rolno-spożywczym, leśnictwie i przemyśle drzewnym, 2)
koordynowanie prac, o których mowa w pkt 1, prowadzonych przez inne jednostki podległe Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie przez niego ustalonym, 3)
udział i pomoc przy wprowadzaniu osiągnięć naukowych z zakresu określonego w pkt 1, do praktycznej działalności służby zdrowia i do oświaty zdrowotnej na wsi, 4)
sprawowania nadzoru specjalistycznego nad zakładami społecznymi służby zdrowia zajmującymi się zagadnieniami objętymi problematyką Instytutu, 5)
opracowywanie kompleksowych projektów planów działalności służby zdrowia w dziedzinach objętych zakresem działalności Instytutu oraz badanie przebiegu i ocena realizacji ustalonych planów, 6)
prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej:a)
w szczególności w zakresie chorób zawodowych występujących w rolnictwie, przemyśle rolno-spożywczym, leśnictwie i przemyśle drzewnym,b)
w zakresie ostrych zatruć zgodnie z przyjętą rejonizacją kraju, 7)
śledzenie rozwoju nauk związanych z działalnością Instytutu w kraju i za granicą oraz opiniowanie i inicjowanie prac związanych z postępem nauki i techniki w zakresie tej działalności, 8)
prowadzenie szkolenia podyplomowego w dziedzinie objętej działalnością Instytutu, w tym: specjalizowanie i podnoszenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników własnych i obcych, 9)
opracowywanie i udostępnianie dokumentacji i informacji naukowo-technicznej oraz prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie działalności Instytutu, 10)
współpraca z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, z instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznymi służby zdrowia oraz stowarzyszeniami w kraju, a także współpraca i utrzymywanie łączności z odpowiednimi organizacjami i instytutami za granicą, 11)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.Rozdział III
Organy Instytutu
Organy Instytutu
§ 4.
Organami Instytutu są: 1)
dyrektor, 2)
rada naukowa, 3)
zebranie ogólne pracowników, 4)
rada załogi.§ 5.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności: 1)
ustala plany działalności Instytutu, 2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie, 3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu, 4)
reprezentuje Instytut, 5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.2.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej i Rada Załogi.3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:a)
zastępcy dyrektora d/s naukowych,b)
zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-administracyjnych,c)
głównego księgowego,d)
kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk.§ 6.
Zastępcy dyrektora Instytutu i główny księgowy kierują działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych Instytutu w zakresie ustalonym przez dyrektora.§ 7.
1.
Zastępców dyrektora, głównego księgowego i kierowników komórek organizacyjnych powołuje i odwołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej i rady załogi.2.
Pozostałych pracowników Instytutu z zastrzeżeniem przepisu art. 37 ust. 2 ustawy przyjmuje i zwalnia dyrektor Instytutu.§ 8.
1.
Rada Naukowa składa się z 25 członków powoływanych na okres 5 lat przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu.2.
Przewodniczącego i jego zastępców wybierają członkowie Rady Naukowej w głosowaniu tajnym.3.
Przewodniczącym Rady Naukowej i jego zastępcami mogą być osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.4.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora Instytutu lub jego zastępcy.§ 9.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.3.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.§ 10.
Kompetencje Zebrania Ogólnego pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa.Rozdział IV
Organizacja Instytutu
Organizacja Instytutu
§ 11.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.2.
W skład instytutu mogą wchodzić w szczególności: 1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie i pracownie oraz przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, 2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej i obsługi: sekcje i samodzielne stanowiska pracy.3.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt 1, tworzy dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.Rozdział V
Przedstawicielstwo Instytutu
Przedstawicielstwo Instytutu
§ 12.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań Instytutu oraz ustalać zakres i czas ich umocowania.2.
Do wykonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich umocowania.3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenie prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.Rozdział VI
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 13.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z zasadami samofinansowania.2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową i radę załogi.3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.