Nadanie statutu Instytutowi Medycyny Pracy imienia prof. dra med. Jerzego Nofera.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.4.17

Akt utracił moc
Wersja od: 16 października 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 16 października 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Medycyny Pracy imienia prof. dra med. Jerzego Nofera

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Medycyny Pracy imienia prof. dra med. Jerzego Nofera nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 1 września 1978 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym w Łodzi (Dz. Urz. MZiOS Nr 15, poz. 41).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

INSTYTUTU MEDYCYNY PRACY

imienia prof. dra med. Jerzego Nofera

Rozdział I

- Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Medycyny Pracy imienia prof. dra med. Jerzego Nofera, zwany dalej "Instytutem" działa na podstawie:
1)
uchwały nr 54/54 Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1954 r. w sprawie powołania Instytutu Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym w Łodzi,
2)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą",
3)
zarządzenie nr 34 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 1983 r. w sprawie nadania Instytutowi Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym imienia prof. dra med. Jerzego Nofera (M. P. Nr 38, poz. 221),
4)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316),
5)
zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 września 1986 r. w sprawie zmiany nazwy i przedmiotu działania Instytutu Medycyny Pracy w Przemyśle Włókienniczym i Chemicznym im. prof. dra med. Jerzego Nofera,
6)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto Łódź.
2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Instytut posiada osobowość prawną.
4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: Instytut Medycyny Pracy imienia prof dra med. Jerzego Nofera w Łodzi.

Rozdział  II

- Zadania Instytutu

§  3.
Podstawowym zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac naukowych i usługowo-badawczych dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia pracowników przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu lekkiego i chemicznego.
§  4.
1.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
inicjowanie, planowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych i prac usługowo-badawczych w zakresie:
a)
zagadnień higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem ochrony radiologicznej i ochrony przed niejonizującym promieniowaniem elektromagnetycznym,
b)
epidemiologii środowiska pracy,
c)
fizjologii, psychologii i socjologii pracy oraz ergonomii w zakresie niezbędnym dla ochrony zdrowia w przemyśle,
d)
ustalenie kryteriów zdrowotnych dla młodzieży podejmującej naukę zawodu,
e)
toksykologii przemysłowej ze szczególnym uwzględnieniem oceny szkodliwości substancji chemicznych stosowanych w przemyśle i metod oceny narażenia na te substancje w środowisku pracy,
f)
patologii zawodowej, diagnostyki i leczenia ostrych zatruć,
g)
zwalczania chorób zawodowych, prowadzenia analiz i ocen czynników natury zdrowotnej wpływających na absencję chorobową w przemyśle,
2)
koordynowanie badań, o których mowa w pkt. 1 prowadzonych przez jednostki organizacyjne resortu zdrowia i opieki społecznej w zakresie ustalonym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
3)
śledzenie rozwoju nauk w kraju i za granicą tematycznie wiążących się z działalnością Instytutu oraz inicjowanie prac związanych z postępem nauki i techniki w zakresie medycyny pracy,
4)
udział i pomoc przy wprowadzaniu osiągnięć naukowych w zakresie określonym w pkt 1 do praktycznej działalności służby zdrowia,
5)
podnoszenie kwalifikacji naukowych pracowników własnych, a także pracowników innych placówek zajmujących się ochroną zdrowia w przemyśle,
6)
opracowywanie i udostępnianie dokumentacji i informacji naukowej,
7)
prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej oraz usługowej na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia, a zwłaszcza w zakresie:
a)
konsultacyjno-orzeczniczym dot. patologii zawodowej oraz hospitalizowania przypadków ostrych zatruć,
b)
informacji toksykologicznej,
c)
nadzoru specjalistycznego nad zakładami społecznej służby zdrowia zajmującymi się:

– ochroną zdrowia pracowników przemysłu,

– nadzorem nad warunkami pracy w przemyśle,

– ochroną zdrowia przed promieniowaniem jonizującym i elektromagnetycznym,

– ratownictwem i leczeniem ostrych zatruć,

d)
prowadzenia analizy ekspozycji zawodowej górników narażonych na radon,
e)
prowadzenia specjalizacji oraz innego doskonalenia zawodowego pracowników własnych i obcych objętych działalnością Instytutu,
8)
prowadzenie prac wydawniczych w zakresie działalności Instytutu,
9)
prowadzenie innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  5.
W realizacji swoich zadań Instytut współpracuje z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju, zakładami społecznej służby zdrowia, a także z odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą.

Rozdział  III

- Organy Instytutu

§  6.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
Rada Naukowa,
3)
zebranie ogólne pracowników,
4)
Rada Załogi.
§  7.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala plany działalności Instytutu,
2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie,
3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,
4)
reprezentuje Instytut,
5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców.
§  8.
1.
Zastępców dyrektora, sekretarza naukowego, głównego księgowego powołuje i odwołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
2.
Zastępcy dyrektora, sekretarz naukowy i główny księgowy kierują podporządkowanymi im bezpośrednio komórkami organizacyjnymi w zakresie ustalonym przez dyrektora.
§  9.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej, prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Członków Rady Naukowej w liczbie 45 powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora na okres 5 lat.
3.
Przewodniczącym Rady Naukowej może być osoba posiadająca tytuł naukowy profesora.
4.
Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców.
5.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora lub jego zastępcy.
6.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.
7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa regulamin przyjęty większością 2/3 głosów członków Rady Naukowej.
§  10.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa.
§  11.
1.
Organem opiniującym i doradczym dyrektora Instytutu jest kolegium Instytutu.
2.
Zadaniem kolegium jest opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawach:
1)
planu działalności Instytutu oraz realizacji tego planu,
2)
gospodarki i administracji Instytutu.
3.
Na członków kolegium dyrektor Instytutu powołuje zastępców dyrektora Instytutu, głównego księgowego, przewodniczącego Rady Załogi oraz kierowników instytutowych organów partii, stronnictw politycznych i związku zawodowego.
4.
Na członków kolegium dyrektor Instytutu może powołać kierowników komórek organizacyjnych oraz innych pracowników Instytutu.
5.
Posiedzenia kolegium prowadzi dyrektor Instytutu.

Rozdział  IV

- Organizacja Instytutu

§  12.
1.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności:
1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej, zespoły, zakłady, kliniki, przychodnie specjalistyczne, laboratoria, samodzielne pracownie, pracownie,
2)
komórki działalności administracyjnej, ekonomicznej, technicznej i obsługi: działy, sekcje i samodzielne stanowiska pracy.
2.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Dyrektor Instytutu może tworzyć oddziały terenowe po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
4.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.

Rozdział  V

- Przedstawicielstwo Instytutu

§  13.
1.
Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań oraz ustala zakres i czas ich umocowania.
2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich umocowania.
3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenie prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięćset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.

Rozdział  VI

- Pracownicy

§  14.
1.
Instytut może zatrudniać pracowników wymienionych w art. 32 ustawy.
2.
W Instytucie mogą być tworzone stanowiska profesorów kontraktowych i docentów kontraktowych.
3.
Stanowiska wymienione w ust. 2 może tworzyć dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

Rozdział  VII

- Działalność finansowa i gospodarcza

§  15.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z zasadą samofinansowania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.
3.
Działalność diagnostyczna, profilaktyczna i lecznicza oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.
§  16.
Instytut może podejmować działalność gospodarczą bądź usługową na potrzeby kraju i eksportu w zakresie objętym przedmiotem jego działania.