Nadanie statutu Instytutowi Medycyny Morskiej i Tropikalnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.5.21

Akt utracił moc
Wersja od: 24 listopada 1987 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Medycyny Morskiej i Tropikalnej.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 roku o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Medycyny Morskiej i Tropikalnej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 27 sierpnia 1966 r. w sprawie nadania statutów niektórym instytutom naukowo-badawczym (Dz. Urz. MZiOS Nr 20, poz. 87, z 1969 r. Nr 17, poz. 54, z 1972 r. Nr 14, poz. 61, z 1973 r. Nr 10, poz. 49), w części dotyczącej Instytutu Medycyny Morskiej i Tropikalnej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU MEDYCYNY MORSKIEJ I TROPIKALNEJ

Rozdział I

- Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej, w skrócie IMMiT, zwany dalej "Instytutem" działa na podstawie:
1)
uchwały Nr 760/56 Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1956 r. w sprawie powołania Instytutu Medycyny Morskiej,
2)
zarządzenia Nr 25 Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1974 r. w sprawie zmiany nazwy i siedziby Instytutu Medycyny Morskiej (M. P. Nr 8, poz. 57),
3)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zwanej dalej "ustawą",
4)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316),
5)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest miasto Gdynia.
2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Instytut posiada osobowość prawną.
4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej.

Rozdział  II

- Zadania Instytutu

§  3.
Podstawowym zadaniem Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia i rozwoju nauk w zakresie medycyny morskiej i tropikalnej.
§  4.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie działalności naukowej, badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej w zakresie ochrony zdrowia pracowników gospodarki morskiej, pracowników żeglugi śródlądowej, osób wyjeżdżających i powracających z terenów o odmiennych warunkach klimatycznych, oraz pracowników innych gałęzi przemysłu związanych z gospodarką morską,
2)
opracowywanie kompleksowych projektów planów działalności służby zdrowia w dziedzinach objętych problematyką Instytutu oraz badanie przebiegu i ocena realizacji ustalonych planów,
3)
koordynowanie prac, o których mowa w pkt. 1, prowadzonych przez inne jednostki podległe Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie przez niego ustalonym,
4)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu i rozwoju medycyny morskiej i tropikalnej,
5)
prowadzenie badań higienicznych środowiska morskiego i nadmorskiego,
6)
prowadzenie badań dotyczących optymalizacji:
a)
metod ratownictwa i pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach na morzu oraz w wypadkach morskich oraz nurkowych,
b)
medycznego poradnictwa radiowego,
7)
wykonywanie higienicznej oceny tworzyw sztucznych wprowadzanych do budownictwa okrętowego,
8)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie określonym w pkt 1, w praktycznej działalności służby zdrowia,
9)
opracowywanie i udostępnianie dokumentacji i informacji naukowo-badawczych oraz prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie związanym z działalnością Instytutu,
10)
działalność lecznicza, profilaktyczna, diagnostyczna oraz inna działalność usługowa na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, a zwłaszcza w zakresie:
a)
badań fizjologii i patologii osób zatrudnionych przy pracach podwodnych oraz stosowania hiperbarii leczniczej,
b)
badań higienicznych osób zatrudnionych w odmiennych warunkach klimatycznych oraz transporcie międzynarodowym,
c)
rozpoznania, epidemiologii i immunologii inwazji pasożytniczych, zakażeń bakteryjnych i wirusowych, mających szczególne znaczenie w warunkach klimatu tropikalnego i w transporcie międzynarodowym,
d)
prowadzenie Krajowego Ośrodka Salmonella,
e)
wysokospecjalistycznych świadczeń diagnostycznych dla potrzeb ochrony zdrowia pracowników gospodarki morskiej oraz osób zatrudnionych w odmiennych warunkach klimatycznych,
f)
badań związanych z ochroną sanitarną granic,
g)
badań nad biologią, ekologią i zwalczaniem stawonogów o znaczeniu sanitarnym i epidemiologicznym w pasie przymorskim i transporcie międzynarodowym,
h)
sprawowania nadzoru specjalistycznego w dziedzinie medycyny morskiej i tropikalnej,
i)
prowadzenie odwoławczej komisji lekarskiej w sprawach kwalifikacji zdrowotnych pracowników zatrudnionych w gospodarce morskiej oraz w odmiennych warunkach klimatycznych,
j)
sprawowania nadzoru merytorycznego nad działalnością wojewódzkich, portowych i terenowych stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie objętym działalnością Instytutu,
k)
szkolenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych w dziedzinie medycyny morskiej i tropikalnej,
l)
merytorycznego opiniowania założeń projektów aktów prawnych w dziedzinie medycyny morskiej i tropikalnej.
11)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  5.
W wykonywaniu swoich zadań Instytut współpracuje w szczególności z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia, stowarzyszeniami w kraju, a także ze Światową Organizacją Zdrowia i odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą.

Rozdział  III

- Organy Instytutu

§  6.
1.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
Rada Naukowa,
3)
zebranie ogólne pracowników,
4)
Rada Załogi.
2.
Organami opiniodawczo-doradczymi dyrektora Instytutu są:
1)
Kolegium,
2)
Rada Konsultacyjna.
§  7.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala plany działalności Instytutu,
2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie,
3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,
4)
reprezentuje Instytut,
5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:
a)
zastępcy dyrektora d/s medycyny morskiej,
b)
zastępcy dyrektora d/s medycyny tropikalnej,
c)
zastępcy dyrektora d/s administracyjno-ekonomicznych,
d)
sekretarza naukowego,
e)
głównego księgowego,
f)
kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk.
§  8.
1.
Zastępców dyrektora, sekretarza naukowego, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
2.
Zastępcy dyrektora, sekretarz naukowy i główny księgowy kierują podporządkowanymi im bezpośrednio komórkami organizacyjnymi, w zakresie ustalonym przez dyrektora.
§  9.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Członków Rady Naukowej w liczbie 30 osób powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu na okres 5 lat.
3.
Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców.
4.
Przewodniczącym Rady Naukowej oraz zastępcami przewodniczącego mogą być osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
5.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora Instytutu lub jego zastępców.
6.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.
7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.
§  10.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa.
§  11.
1.
Zadaniem Kolegium jest opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawach:
1)
planu działalności Instytutu oraz realizacji tego planu,
2)
gospodarki i administracji Instytutu.
2.
W skład Kolegium wchodzą:
1)
dyrektor Instytutu jako przewodniczący,
2)
zastępcy dyrektora Instytutu,
3)
sekretarz naukowy,
4)
główny księgowy,
5)
członek egzekutywy POP PZPR,
6)
członek zarządu związku zawodowego,
7)
przedstawiciel prezydium Rady Załogi,
8)
powołani przez dyrektora Instytutu kierownicy komórek organizacyjnych, oraz w razie potrzeby inni pracownicy Instytutu.
§  12.
1.
Zadaniem Rady Konsultacyjnej jest opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawach działalności badawczo-rozwojowej i usługowej prowadzonej przez Instytut.
2.
Członków Rady Konsultacyjnej powołuje dyrektor Instytutu spośród działaczy politycznych, społecznych i gospodarczych oraz pracowników nauki, związanych z problematyką morską oraz innymi zagadnieniami podejmowanymi przez Instytut.
3.
W pracach Rady bierze udział dyrektor Instytutu.
4.
Do udziału w pracach Rady dyrektor Instytutu może w razie potrzeby zapraszać przedstawicieli przedsiębiorstw gospodarki morskiej oraz inne osoby.

Rozdział  IV

- Organizacja Instytutu

§  13.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
2.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności:
1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie i pracownie oraz przychodnie specjalistyczne, poradnie, laboratoria,
2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej i obsługi: działy, sekcje i samodzielne stanowiska pracy.
3.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt. 1, tworzy dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Rozdział  V

- Działalność finansowa i gospodarcza 1

§  14.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z zasadami samofinansowania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.
3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.

Rozdział  VI

- Przedstawicielstwo Instytutu

§  15. 2
Instytut może podejmować działalność gospodarczą bądź usługową na potrzeby kraju i eksportu w zakresie objętym przedmiotem jego działania.
§  16. 3
1.
Dyrektor może ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań Instytutu oraz ustalać zakres i czas ich umocowania.
2.
Do wykonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich umocowania.
3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczania woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.

Rozdział  VII 4

- Pracownicy

§  17.
1.
Instytut może zatrudniać pracowników wymienionych w art. 32 ustawy.
2.
W Instytucie mogą być tworzone stanowiska profesorów kontraktowych i docentów kontraktowych.
3.
Stanowiska wymienione w ust. 2 może tworzyć Dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
1 Załącznik tytuł rozdziału V zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 24 listopada 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.12.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 listopada 1987 r.
2 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 24 listopada 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.12.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 listopada 1987 r.
3 Załącznik § 16 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 24 listopada 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.12.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 listopada 1987 r.
4 Załącznik rozdział VII dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 24 listopada 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.12.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 listopada 1987 r.