Nadanie statutu Instytutowi Matki i Dziecka.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Matki i Dziecka

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) - zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Matki i Dziecka nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 16 grudnia 1967 r. w sprawie nadania statutów niektórym instytutom naukowo-badawczym (Dz. Urz. MZiOS z 1968 r. Nr 1, poz. 2, z 1971 r. Nr 3, poz. 11, z 1974 r. Nr 15, poz. 65 i z 1976 r. Nr 14, poz. 38) w części dotyczącej Instytutu Matki i Dziecka.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

INSTYTUTU MATKI I DZIECKA

Rozdział I

- Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Matki i Dziecka, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Matki i Dziecka (Dz. U. Nr 15, poz. 123),
2)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą",
3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316),
4)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
2.
Instytut posiada Oddział Terenowy w Rabce.
3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
4.
Instytut posiada osobowość prawną.
5.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: Instytut Matki i Dziecka.

Rozdział  II

- Zadania Instytutu

§  3.
1.
Podstawowym zadaniem Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac usługowo-badawczych, dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia ludności oraz rozwoju nauk w zakresie ochrony macierzyństwa i zdrowia kobiet oraz ochrony zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży (medycyny wieku rozwojowego).
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie badań naukowych oraz prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie:
a)
promowania zdrowia oraz rozwoju dzieci i młodzieży,
b)
zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób oraz rehabilitacji dzieci i młodzieży,
c)
ochrony macierzyństwa i zdrowia kobiet, zwłaszcza w okresie rozrodczym,
d)
promowania i ochrony zdrowia rodziny,
e)
epidemiologii i etiopatogenezy chorób oraz zaburzeń rozwoju, dotyczących medycyny wieku rozwojowego, zdrowia kobiet i zdrowia rodziny,
2)
koordynowanie badań i prac, o których mowa w pkt 1, prowadzonych przez inne jednostki podległe Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie przez niego ustalonym,
3)
upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych,
4)
kształcenie kadry naukowej,
5)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu zdrowia matki i dziecka oraz rozwoju nauki w tej dziedzinie,
6)
opracowywanie projektów planów działalności służby zdrowia w zakresie określonym w ust. 1,
7)
podejmowanie działań wynikających z resortowego programu działalności w zakresie zdrowia matki, dziecka i rodziny,
8)
działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz inna działalność usługowa na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, a zwłaszcza w zakresie:
a)
wysokospecjalistycznych świadczeń leczniczych na rzecz ochrony zdrowia matki, dziecka i rodziny,
b)
sprawowanie nadzoru specjalistycznego, obejmującego medycynę wieku rozwojowego w dziedzinach pediatrii i chirurgii dziecięcej oraz położnictwa i ginekologii,
c)
szkolenie zawodowe pracowników własnych i obcych w medycynie wieku rozwojowego, położnictwa i ginekologii,
9)
opracowywanie i udostępnianie informacji naukowej oraz prowadzenie prac wydawniczych w zakresie działalności Instytutu,
10)
wykonywanie innych zadań zleconych prze Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
W realizacji swych zadań Instytut współpracuje z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, z instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia i stowarzyszeniami w kraju oraz odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą.

Rozdział  III

- Organy Instytutu

§  4.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
Rada Naukowa,
3)
zebranie ogólne pracowników (delegatów),
4)
Rada Załogi.
§  5.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala plany działalności Instytutu,
2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie,
3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,
4)
reprezentuje Instytut,
5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:
a)
zastępcy dyrektora d/s medycyny rozrodczości,
b)
zastępcy dyrektora d/s medycyny wieku rozwojowego,
c)
zastępcy dyrektora d/s naukowych,
d)
zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-administracyjnych,
e)
zastępcy dyrektora - kierownika Oddziału Terenowego w Rabce.
§  6.
1.
Zastępców dyrektora i głównego księgowego powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
2.
Zastępcy dyrektora i główny księgowy kierują podporządkowanymi im bezpośrednio komórkami organizacyjnymi, w zakresie ustalonym przez dyrektora.
§  7.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Członków Rady Naukowej w liczbie 46 powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu, na okres 5 lat.
3.
Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców.
4.
Przewodniczącym Rady Naukowej i jego zastępcami mogą być osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
5.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora Instytutu lub jego zastępcy.
6.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.
7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.
§  8.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników (delegatów) oraz Rady Załogi określa ustawa.
§  9.
1.
Organem opiniującym i doradczym dyrektora Instytutu jest kolegium, którego członków powołuje i odwołuje dyrektor.
2.
Zadaniem kolegium jest opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawach:
1)
planu działalności Instytutu oraz realizacji tego planu,
2)
gospodarki i administracji Instytutu.
3.
Na członków kolegium można powołać pracowników gwarantujących fachowe opinie i doradztwo w dziedzinach objętych działalnością Instytutu, a w szczególności zastępców dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych, osoby pełniące funkcje kierowników instytutowych organów partii, stronnictw politycznych, związków zawodowych, przewodniczącego Rady Załogi oraz przewodniczących instytutowych ogniw stowarzyszeń i organizacji społecznych.
4.
Posiedzeniom kolegium przewodniczy dyrektor Instytutu.

Rozdział  IV

- Organizacja Instytutu

§  10.
1.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności:
1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie, pracownie, szpitale dzienne, przychodnie specjalistyczne, poradnie, laboratoria,
2)
komórki działalności administracyjnej, techniczne i obsługi: działy, sekcje, samodzielne stanowiska pracy.
2.
Kliniki, szpitale dzienne, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 1 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Dyrektor Instytutu może za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej utworzyć oddziały terenowe Instytutu.
4.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.

Rozdział  V

- Gospodarka finansowa

§  11.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, zgodnie z zasadami samofinansowania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy, ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.
3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.

Rozdział  VI

- Przedstawicielstwo Instytutu

§  12.
1.
Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań i ustalać zakres oraz czas ich umocowania.
2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich pełnomocnictw.
3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.