Nadanie statutu Instytutowi Matki i Dziecka.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1987.1.1
Akt utracił moc Wersja od: 23 maja 1986 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Matki i Dziecka
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) - zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Matki i Dziecka nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 16 grudnia 1967 r. w sprawie nadania statutów niektórym instytutom naukowo-badawczym (Dz. Urz. MZiOS z 1968 r. Nr 1, poz. 2, z 1971 r. Nr 3, poz. 11, z 1974 r. Nr 15, poz. 65 i z 1976 r. Nr 14, poz. 38) w części dotyczącej Instytutu Matki i Dziecka.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
INSTYTUTU MATKI I DZIECKA
Rozdział I
- Postanowienia ogólne
- Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Matki i Dziecka, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie: 1)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Matki i Dziecka (Dz. U. Nr 15, poz. 123), 2)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą", 3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316), 4)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.2.
Instytut posiada Oddział Terenowy w Rabce.3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.4.
Instytut posiada osobowość prawną.5.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: Instytut Matki i Dziecka.Rozdział II
- Zadania Instytutu
- Zadania Instytutu
§ 3.
1.
Podstawowym zadaniem Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac usługowo-badawczych, dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia ludności oraz rozwoju nauk w zakresie ochrony macierzyństwa i zdrowia kobiet oraz ochrony zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży (medycyny wieku rozwojowego).2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności: 1)
prowadzenie badań naukowych oraz prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie:a)
promowania zdrowia oraz rozwoju dzieci i młodzieży,b)
zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób oraz rehabilitacji dzieci i młodzieży,c)
ochrony macierzyństwa i zdrowia kobiet, zwłaszcza w okresie rozrodczym,d)
promowania i ochrony zdrowia rodziny,e)
epidemiologii i etiopatogenezy chorób oraz zaburzeń rozwoju, dotyczących medycyny wieku rozwojowego, zdrowia kobiet i zdrowia rodziny, 2)
koordynowanie badań i prac, o których mowa w pkt 1, prowadzonych przez inne jednostki podległe Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie przez niego ustalonym, 3)
upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych, 4)
kształcenie kadry naukowej, 5)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu zdrowia matki i dziecka oraz rozwoju nauki w tej dziedzinie, 6)
opracowywanie projektów planów działalności służby zdrowia w zakresie określonym w ust. 1, 7)
podejmowanie działań wynikających z resortowego programu działalności w zakresie zdrowia matki, dziecka i rodziny, 8)
działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz inna działalność usługowa na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, a zwłaszcza w zakresie:a)
wysokospecjalistycznych świadczeń leczniczych na rzecz ochrony zdrowia matki, dziecka i rodziny,b)
sprawowanie nadzoru specjalistycznego, obejmującego medycynę wieku rozwojowego w dziedzinach pediatrii i chirurgii dziecięcej oraz położnictwa i ginekologii,c)
szkolenie zawodowe pracowników własnych i obcych w medycynie wieku rozwojowego, położnictwa i ginekologii, 9)
opracowywanie i udostępnianie informacji naukowej oraz prowadzenie prac wydawniczych w zakresie działalności Instytutu, 10)
wykonywanie innych zadań zleconych prze Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
W realizacji swych zadań Instytut współpracuje z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, z instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia i stowarzyszeniami w kraju oraz odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą.Rozdział III
- Organy Instytutu
- Organy Instytutu
§ 4.
Organami Instytutu są: 1)
dyrektor, 2)
Rada Naukowa, 3)
zebranie ogólne pracowników (delegatów), 4)
Rada Załogi.§ 5.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności: 1)
ustala plany działalności Instytutu, 2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie, 3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu, 4)
reprezentuje Instytut, 5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:a)
zastępcy dyrektora d/s medycyny rozrodczości,b)
zastępcy dyrektora d/s medycyny wieku rozwojowego,c)
zastępcy dyrektora d/s naukowych,d)
zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-administracyjnych,e)
zastępcy dyrektora - kierownika Oddziału Terenowego w Rabce.§ 6.
1.
Zastępców dyrektora i głównego księgowego powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.2.
Zastępcy dyrektora i główny księgowy kierują podporządkowanymi im bezpośrednio komórkami organizacyjnymi, w zakresie ustalonym przez dyrektora.§ 7.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Członków Rady Naukowej w liczbie 46 powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu, na okres 5 lat.3.
Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców.4.
Przewodniczącym Rady Naukowej i jego zastępcami mogą być osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.5.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora Instytutu lub jego zastępcy.6.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.§ 8.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników (delegatów) oraz Rady Załogi określa ustawa.§ 9.
1.
Organem opiniującym i doradczym dyrektora Instytutu jest kolegium, którego członków powołuje i odwołuje dyrektor.2.
Zadaniem kolegium jest opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawach: 1)
planu działalności Instytutu oraz realizacji tego planu, 2)
gospodarki i administracji Instytutu.3.
Na członków kolegium można powołać pracowników gwarantujących fachowe opinie i doradztwo w dziedzinach objętych działalnością Instytutu, a w szczególności zastępców dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych, osoby pełniące funkcje kierowników instytutowych organów partii, stronnictw politycznych, związków zawodowych, przewodniczącego Rady Załogi oraz przewodniczących instytutowych ogniw stowarzyszeń i organizacji społecznych.4.
Posiedzeniom kolegium przewodniczy dyrektor Instytutu.Rozdział IV
- Organizacja Instytutu
- Organizacja Instytutu
§ 10.
1.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności: 1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie, pracownie, szpitale dzienne, przychodnie specjalistyczne, poradnie, laboratoria, 2)
komórki działalności administracyjnej, techniczne i obsługi: działy, sekcje, samodzielne stanowiska pracy.2.
Kliniki, szpitale dzienne, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 1 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
Dyrektor Instytutu może za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej utworzyć oddziały terenowe Instytutu.4.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.Rozdział V
- Gospodarka finansowa
- Gospodarka finansowa
§ 11.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, zgodnie z zasadami samofinansowania.2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy, ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.Rozdział VI
- Przedstawicielstwo Instytutu
- Przedstawicielstwo Instytutu
§ 12.
1.
Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań i ustalać zakres oraz czas ich umocowania.2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich pełnomocnictw.3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.