Nadanie statutu Instytutowi Literatury.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2019.13
Akt obowiązujący Wersja od: 17 listopada 2022 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 25 lutego 2019 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Literatury
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Literatury nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszeniaZAŁĄCZNIK
STATUT
Instytutu Literatury
STATUT
Instytutu Literatury
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Literatury, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zwanej dalej "ustawą";2)
zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Literatury (Dz. Urz. MKiDN poz. 12);3)
niniejszego statutu.§ 2.
Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania Rzeczypospolita Polska i zagranica.§ 3.
1.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".2.
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.Rozdział 2
Zakres działalności Instytutu
Zakres działalności Instytutu
§ 4.
1.
Do zakresu działalności Instytutu należy realizacja mecenatu państwa nad środowiskiem twórców i badaczy polskiej literatury współczesnej oraz krytyki literackiej, w tym:1)
tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi współczesnej twórczości literackiej;2)
podejmowanie działań służących upowszechnianiu współczesnej twórczości literackiej;3)
wspieranie współczesnych polskich twórców literatury i popularyzacja ich dorobku w kraju i za granicą;4)
ochrona współczesnej twórczości literackiej oraz podejmowanie działań na rzecz jej obecności w obiegu wydawniczym;5)
dbałość o obecność współczesnej twórczości literackiej w procesie edukacji;6)
podejmowanie działań służących podnoszeniu kompetencji odbiorców polskiej współczesnej twórczości literackiej oraz poszerzaniu ich kręgu;7) 2
podejmowanie działań na rzecz wymiany doświadczeń badawczych w zakresie literatury i jej kontekstów historyczno-kulturowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej.2.
Zadania, o których mowa w ust. 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:1) 3
prowadzenie działalności wydawniczej, w tym:a)
redagowanie i wydawanie kwartalnika kulturalnego "Nowy Napis" oraz prezentowanie na jego łamach oryginalnej poezji, prozy i dramatu, a także inicjowanie dyskusji literackich i pogłębionych ocen krytycznoliterackich,b)
redagowanie i wydawanie w języku angielskim kwartalnika naukowego"Trimarium. History and Literature of Central and Eastern European Countries" oraz prezentowanie na jego łamach literackich i historycznokulturowych kontekstów badań nad specyfiką Europy Środkowej i Wschodniej, a także inicjowanie dyskusji i pogłębionych ocen wspólnego dziedzictwa tych krajów,
c)
redagowanie i wydawanie serii wydawniczych, w tym:–
Biblioteki Krytyki Literackiej Kwartalnika "Nowy Napis", będącej serią antologii z wstępami omawiającymi współczesną twórczość (w szczególności poetów i prozaików, których twórczość uwzględniona jest w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych) lub zbiorami tekstów krytycznoliterackich,–
serii naukowej pod nazwą Biblioteka Pana Cogito,–
serii dotyczącej najnowszej literatury pod nazwą Nowa Krytyka i Esej;2) 4
tworzenie specjalistycznych portali i baz danych poświęconych twórcom, badaczom i krytykom współczesnej polskiej literatury, a także ukazaniu jej historyczno-kulturowego tła w Europie Środkowej i Wschodniej, w języku polskim i językach obcych, w tym:a)
prowadzenie portalu internetowego zawierającego najnowsze teksty literackie, bieżące recenzje i rozmowy z pisarzami, informacje o pisarzach, komentarze do wydarzeń literackich, archiwa - wzbogacone o materiały video, zdjęcia i nagrania audio,b)
prowadzenie elektronicznej wersji kwartalnika naukowego "Trimarium. History and Literature of Central and Eastern European Countries" wzbogaconego o bieżące rozmowy na temat literackich i dziejowych kontekstów w Europie Środkowej i Wschodniej,c)
gromadzenie i bezpłatne udostępnianie zbiorów obejmujących repozytoria tekstów literackich i krytycznoliterackich i tekstów dotyczących dziejów i literatury oraz multimedia;3)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie współczesnej twórczości literackiej, badań literaturoznawczych i krytyki literackiej, w tym działanie na rzecz upamiętniania jubileuszy i rocznic;4)
gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o życiu literackim;5) 5
dystrybucja publikacji, w tym kwartalnika kulturalnego "Nowy Napis", kwartalnika naukowego "Trimarium. History and Literature of Central and Eastern European Countries" oraz Biblioteki Krytyki Literackiej Kwartalnika "Nowy Napis" do wybranych podmiotów działających w sferze kultury, oświaty i nauki;6)
prowadzenie działalności edukacyjnej, w tym szkoleń, warsztatów i kursów;7)
organizowanie Warsztatów Herbertowskich;8)
organizowanie interdyscyplinarnych spotkań twórczych, konferencji, sympozjów, seminariów naukowych, festiwali i wystaw w kraju i za granicą;9)
współpracę z organami centralnymi, władzami samorządowymi, instytucjami artystycznymi i kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w sferze kultury i nauki, mediami i indywidualnymi twórcami, w celu realizacji zadań statutowych;10)
wykonywanie uprawnień wynikających z posiadanych licencji i praw autorskich;11)
obsługę programów Ministra oraz prowadzenie programów własnych Instytutu;12)
przyznawanie stypendiów i nagród twórcom, krytykom i badaczom polskiej literatury współczesnej;13)
realizowanie innych zgodnych z zakresem działalności Instytutu zadań zleconych przez Ministra.Rozdział 3
Zarządzanie i organizacja
Zarządzanie i organizacja
§ 5.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Programowa, zwana dalej "Radą".§ 6.
1.
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowanie programów działania i planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;3)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy;4)
nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;5)
wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.4.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.5.
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzgodnieniu z Ministrem.§ 7.
1.
Rada jest organem doradczym i opiniotwórczym Dyrektora.2.
W skład Rady wchodzi 12 osób wybranych spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działania Instytutu.3.
Członków Rady na okres 5 lat powołuje Minister na wniosek Dyrektora.4.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.5.
Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.6.
Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w przypadku:1)
zrzeczenia się członkostwa;2)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków;3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;4)
śmierci.7.
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.8.
Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.9.
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.10.
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.§ 8.
Do zadań Rady należy:1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu;2)
analiza warunków i zadań podejmowanych przez Instytut;3)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;5)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu, za pośrednictwem Dyrektora.§ 9.
1.
Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.2.
Posiedzenia Rady zwoływane są przez Przewodniczącego Rady.3.
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.4.
Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwołane na żądanie:1)
co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;2)
Ministra;3)
Dyrektora.5.
Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w siedzibie Instytutu.6.
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.§ 10.
1.
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.2.
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.3.
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.4.
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.Rozdział 4
Majątek i finanse Instytutu
Majątek i finanse Instytutu
§ 11.
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.§ 12.
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.§ 13.
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.§ 14.
1.
Źródłami finansowania Instytutu są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.2.
Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w formie dotacji:1)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;2)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;3)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.§ 15.
1.
Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach w celu finansowania działalności określonej w § 4.2.
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:1)
obrotu prawami autorskimi, zmierzającego do wydania i sprzedaży książek, biuletynów, czasopism oraz filmów, zdjęć, materiałów audiowizualnych i multimediów;2)
organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i wydawniczą, w tym konferencji, sympozjów, wystaw oraz warsztatów edukacyjnych;3)
promocji i reklamy;4)
sprzedaży publikacji, wydawnictw, materiałów promocyjnych oraz wyrobów przemysłu kultury, w tym materiałów audiowizualnych i multimediów, innych niż określone w § 4;5)
organizacji i prowadzeniu klubów literatury;6)
wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.§ 16.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.Rozdział 5
Przedstawicielstwo Instytutu
Przedstawicielstwo Instytutu
§ 17.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.§ 18.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra. Nie dotyczy to pełnomocnictw procesowych.Rozdział 6
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 19.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.§ 20.
Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
2 Załącznik § 4 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
3 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
4 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
5 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.