Nadanie statutu Instytutowi Literatury.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2019.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 listopada 2022 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 25 lutego 2019 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Literatury

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Literatury nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Instytutu Literatury

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Instytut Literatury, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 oraz z 2019 r. poz. 115) zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Literatury (Dz. Urz. MKiDN poz. 12);
3)
niniejszego statutu.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania Rzeczypospolita Polska i zagranica.
§  3. 
1. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
2. 
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
3. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.

Rozdział  2

Zakres działalności Instytutu

§  4. 
1. 
Do zakresu działalności Instytutu należy realizacja mecenatu państwa nad środowiskiem twórców i badaczy polskiej literatury współczesnej oraz krytyki literackiej, w tym:
1)
tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi współczesnej twórczości literackiej;
2)
podejmowanie działań służących upowszechnianiu współczesnej twórczości literackiej;
3)
wspieranie współczesnych polskich twórców literatury i popularyzacja ich dorobku w kraju i za granicą;
4)
ochrona współczesnej twórczości literackiej oraz podejmowanie działań na rzecz jej obecności w obiegu wydawniczym;
5)
dbałość o obecność współczesnej twórczości literackiej w procesie edukacji;
6)
podejmowanie działań służących podnoszeniu kompetencji odbiorców polskiej współczesnej twórczości literackiej oraz poszerzaniu ich kręgu;
7) 2
 podejmowanie działań na rzecz wymiany doświadczeń badawczych w zakresie literatury i jej kontekstów historyczno-kulturowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej.
2. 
Zadania, o których mowa w ust. 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
1) 3
 prowadzenie działalności wydawniczej, w tym:
a)
redagowanie i wydawanie kwartalnika kulturalnego "Nowy Napis" oraz prezentowanie na jego łamach oryginalnej poezji, prozy i dramatu, a także inicjowanie dyskusji literackich i pogłębionych ocen krytycznoliterackich,
b)
redagowanie i wydawanie w języku angielskim kwartalnika naukowego

"Trimarium. History and Literature of Central and Eastern European Countries" oraz prezentowanie na jego łamach literackich i historycznokulturowych kontekstów badań nad specyfiką Europy Środkowej i Wschodniej, a także inicjowanie dyskusji i pogłębionych ocen wspólnego dziedzictwa tych krajów,

c)
redagowanie i wydawanie serii wydawniczych, w tym:
Biblioteki Krytyki Literackiej Kwartalnika "Nowy Napis", będącej serią antologii z wstępami omawiającymi współczesną twórczość (w szczególności poetów i prozaików, których twórczość uwzględniona jest w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych) lub zbiorami tekstów krytycznoliterackich,
serii naukowej pod nazwą Biblioteka Pana Cogito,
serii dotyczącej najnowszej literatury pod nazwą Nowa Krytyka i Esej;
2) 4
 tworzenie specjalistycznych portali i baz danych poświęconych twórcom, badaczom i krytykom współczesnej polskiej literatury, a także ukazaniu jej historyczno-kulturowego tła w Europie Środkowej i Wschodniej, w języku polskim i językach obcych, w tym:
a)
prowadzenie portalu internetowego zawierającego najnowsze teksty literackie, bieżące recenzje i rozmowy z pisarzami, informacje o pisarzach, komentarze do wydarzeń literackich, archiwa - wzbogacone o materiały video, zdjęcia i nagrania audio,
b)
prowadzenie elektronicznej wersji kwartalnika naukowego "Trimarium. History and Literature of Central and Eastern European Countries" wzbogaconego o bieżące rozmowy na temat literackich i dziejowych kontekstów w Europie Środkowej i Wschodniej,
c)
gromadzenie i bezpłatne udostępnianie zbiorów obejmujących repozytoria tekstów literackich i krytycznoliterackich i tekstów dotyczących dziejów i literatury oraz multimedia;
3)
prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie współczesnej twórczości literackiej, badań literaturoznawczych i krytyki literackiej, w tym działanie na rzecz upamiętniania jubileuszy i rocznic;
4)
gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o życiu literackim;
5) 5
 dystrybucja publikacji, w tym kwartalnika kulturalnego "Nowy Napis", kwartalnika naukowego "Trimarium. History and Literature of Central and Eastern European Countries" oraz Biblioteki Krytyki Literackiej Kwartalnika "Nowy Napis" do wybranych podmiotów działających w sferze kultury, oświaty i nauki;
6)
prowadzenie działalności edukacyjnej, w tym szkoleń, warsztatów i kursów;
7)
organizowanie Warsztatów Herbertowskich;
8)
organizowanie interdyscyplinarnych spotkań twórczych, konferencji, sympozjów, seminariów naukowych, festiwali i wystaw w kraju i za granicą;
9)
współpracę z organami centralnymi, władzami samorządowymi, instytucjami artystycznymi i kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi w sferze kultury i nauki, mediami i indywidualnymi twórcami, w celu realizacji zadań statutowych;
10)
wykonywanie uprawnień wynikających z posiadanych licencji i praw autorskich;
11)
obsługę programów Ministra oraz prowadzenie programów własnych Instytutu;
12)
przyznawanie stypendiów i nagród twórcom, krytykom i badaczom polskiej literatury współczesnej;
13)
realizowanie innych zgodnych z zakresem działalności Instytutu zadań zleconych przez Ministra.

Rozdział  3

Zarządzanie i organizacja

§  5. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Programowa, zwana dalej "Radą".
§  6. 
1. 
Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowanie programów działania i planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;
3)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy;
4)
nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;
5)
wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.
4. 
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.
5. 
Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzgodnieniu z Ministrem.
§  7. 
1. 
Rada jest organem doradczym i opiniotwórczym Dyrektora.
2. 
W skład Rady wchodzi 12 osób wybranych spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działania Instytutu.
3. 
Członków Rady na okres 5 lat powołuje Minister na wniosek Dyrektora.
4. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5. 
Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
6. 
Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w przypadku:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków;
3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;
4)
śmierci.
7. 
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.
8. 
Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.
9. 
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
10. 
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.
§  8. 
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i planów Instytutu;
2)
analiza warunków i zadań podejmowanych przez Instytut;
3)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
4)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;
5)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu, za pośrednictwem Dyrektora.
§  9. 
1. 
Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
2. 
Posiedzenia Rady zwoływane są przez Przewodniczącego Rady.
3. 
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
4. 
Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwołane na żądanie:
1)
co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;
2)
Ministra;
3)
Dyrektora.
5. 
Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w siedzibie Instytutu.
6. 
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.
§  10. 
1. 
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
2. 
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. 
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.
4. 
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.

Rozdział  4

Majątek i finanse Instytutu

§  11. 
Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.
§  12. 
Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działalności Instytutu.
§  13. 
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
§  14. 
1. 
Źródłami finansowania Instytutu są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
2. 
Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w formie dotacji:
1)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
3)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
§  15. 
1. 
Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach w celu finansowania działalności określonej w § 4.
2. 
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
obrotu prawami autorskimi, zmierzającego do wydania i sprzedaży książek, biuletynów, czasopism oraz filmów, zdjęć, materiałów audiowizualnych i multimediów;
2)
organizacji i produkcji wydarzeń związanych z działalnością promocyjną, popularyzatorską, edukacyjną, kulturalną i wydawniczą, w tym konferencji, sympozjów, wystaw oraz warsztatów edukacyjnych;
3)
promocji i reklamy;
4)
sprzedaży publikacji, wydawnictw, materiałów promocyjnych oraz wyrobów przemysłu kultury, w tym materiałów audiowizualnych i multimediów, innych niż określone w § 4;
5)
organizacji i prowadzeniu klubów literatury;
6)
wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku.
§  16. 
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.

Rozdział  5

Przedstawicielstwo Instytutu

§  17. 
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
§  18. 
1. 
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.
2. 
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra. Nie dotyczy to pełnomocnictw procesowych.

Rozdział  6

Postanowienia końcowe

§  19. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
§  20. 
Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).
2 Załącznik § 4 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
3 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
4 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
5 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.Urz.MKiDN.2022.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.