Nadanie statutu Instytutowi Leków.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1987.2.4
Akt utracił moc Wersja od: 19 lutego 1987 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 23 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Leków.
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) - zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Leków nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 17 kwietnia 1968 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Leków (Dz. Urz. MZ i OS Nr 8, poz. 45, z 1971 r. Nr 7, poz. 33 oraz z 1975 r. Nr 21, poz. 77).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU LEKÓW
STATUT INSTYTUTU LEKÓW
Rozdział I
- Postanowienia ogólne
- Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Leków, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie: 1)
uchwały Nr 393 Rady Ministrów z dnia 14 maja 1952 r. w sprawie powołania Instytutu Leków (MP Nr A-44, poz. 622), 2)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą", 3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316), 4)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
Instytut posiada osobowość prawną.4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: Instytut Leków w Warszawie.Rozdział II
- Zadania Instytutu
- Zadania Instytutu
§ 3.
Podstawowym zadaniem Instytutu jest prowadzenie dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia ludności oraz rozwoju nauki prac naukowych i usługowo-badawczych z zakresu oceny jakości leków, bezpieczeństwa ich stosowania, skuteczności leczniczej, a także badań związanych z wprowadzeniem do lecznictwa nowych leków.§ 4.
Do zadań Instytutu w szczególności należy: 1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie działalności naukowej, badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej dotyczącej jakości środków farmaceutycznych, artykułów sanitarnych oraz innych materiałów medycznych stosowanych w lecznictwie ludzi i zwierząt w zakresie ich właściwości farmakologicznych, a zwłaszcza działań niepożądanych na organizm, 2)
koordynowanie prac nad bezpieczeństwem i skutecznością działania leków prowadzonych przez inne jednostki podległe Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, 3)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu i rozwoju nauki w dziedzinach będących przedmiotem działalności Instytutu, 4)
podnoszenie kwalifikacji naukowych pracowników własnych i obcych, 5)
koordynacja prac związanych z procesem rejestracyjnym środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych, 6)
opracowywanie metod badań i wymagań farmakopealnych oraz innych prac normalizacyjnych związanych z działalnością Instytutu, 7)
dokonywania bieżącej oceny przydatności w lecznictwie i jakości środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych, opakowań do leków, a także wytypowanych materiałów medycznych proponowanych do stosowania lub stosowanych w diagnostyce, profilaktyce i lecznictwie ludzi i zwierząt oraz wydawanie orzeczeń i opinii w tym zakresie, 8)
prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej środków farmaceutycznych i artykułów sanitarnych w zakresie ustalonym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, 9)
sprawowanie nadzoru metodyczno-naukowego nad działalnością laboratoriów kontroli jakości leków podległych Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, 10)
prowadzenie działalności usługowej na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia, w tym szkolenie i doskonalenie zawodowe pracowników własnych i obcych, 11)
wykonywanie innych zadań zlecanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.§ 5.
W wykonaniu swoich zadań Instytut współpracuje z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia oraz stowarzyszeniami w kraju, a także z odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą.Rozdział III
- Organy Instytutu
- Organy Instytutu
§ 6.
Organami Instytutu są: 1)
dyrektor, 2)
Rada Naukowa, 3)
zebranie ogólne pracowników, 4)
Rada Załogi.§ 7.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności: 1)
ustala plany działalności Instytutu, 2) 1
realizuje politykę kadrową współpracując w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w instytucie, 3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu, 4)
reprezentuje Instytut, 5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu z wyjątkiem należących do zakresu działania innych organów Instytutu.2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.3. 2
(skreślony).§ 8. 3
Zastępców dyrektora, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych powołuje i odwołuje dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.§ 9.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Członków Rady Naukowej w liczbie 32 powołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Instytutu na okres 5 lat.3.
Przewodniczącego Rady Naukowej i jego zastępców wybiera Rada Naukowa w głosowaniu tajnym.4.
Przewodniczącym i zastępcami Rady Naukowej mogą być osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.5.
Funkcja przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona z funkcją dyrektora Instytutu lub jego zastępcy.6.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.7.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.§ 10.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa.§ 11.
1. 4
Organem opiniodawczym i doradczym dyrektora Instytutu jest Kolegium Instytutu, którego członków powołuje i odwołuje dyrektor Instytutu.2.
Zadaniem kolegium jest opiniowanie i przedstawianie wniosków w sprawach: 1)
planu działalności Instytutu oraz realizacji tego planu, 2)
gospodarki i administracji Instytutu.3. 5
(skreślony).Rozdział IV
- Organizacja Instytutu
- Organizacja Instytutu
§ 12.
1.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności: 1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady i samodzielne pracownie, 2)
komórki działalności administracyjnej i obsługi: działy, sekcje i samodzielne stanowiska pracy.2.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor w regulaminie organizacyjnym.Rozdział V
- Przedstawicielstwo Instytutu
- Przedstawicielstwo Instytutu
§ 13.
1.
Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań oraz ustalać zakres i czas ich umocowania.2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy Instytutu działają w granicach ich umocowania.3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.Rozdział VI
- Gospodarka finansowa
- Gospodarka finansowa
§ 14.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, zgodnie z zasadami samofinansowania.2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.3.
Działalność usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.1 Załącznik § 7 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.5.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1987 r.
2 Załącznik § 7 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.5.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1987 r.
3 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.5.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1987 r.
4 Załącznik § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.5.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1987 r.
5 Załącznik 11 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.Urz.MZ.87.5.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 1987 r.