Nadanie statutu Instytutowi Książki.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKDNiS.2021.4
Akt obowiązujący Wersja od: 19 stycznia 2021 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU 1
z dnia 19 stycznia 2021 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Książki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Kadencja członków Rady Programowej Instytutu Książki powołanych na podstawie statutu, o którym mowa w § 3, wygasa z dniem upływu kadencji, na którą zostali powołani.§ 3.
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 kwietnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki (Dz. Urz. MKiDN poz. 25, z 2016 r. poz. 38 i 73 oraz z 2017 r. poz. 24).§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu: P. Gliński
ZAŁĄCZNIK
STATUT Instytutu Książki
STATUT Instytutu Książki
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Książki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Nr 34 Ministra Kultury z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Książki (Dz. Urz. MK poz. 53, Dz. Urz. MKiDN z 2008 r. poz. 64, z 2010 r. poz. 9, z 2011 r. poz. 49 oraz z 2014 r. poz. 24) i działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194), zwanej dalej "ustawą";2)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest Kraków, a terenem działania Rzeczpospolita Polska i zagranica.2.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".3.
Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 55/2003 i posiada osobowość prawną.4.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.5.
Instytut może używać nazwy skróconej "IK".Rozdział 2
Zakres działalności
Zakres działalności
§ 3.
Do zakresu działalności Instytutu należy promocja polskiego piśmiennictwa, w tym literatury i jej dziedzictwa, języka, książki i edytorstwa, w kraju i za granicą oraz promocja czytelnictwa w kraju.§ 4.
Instytut realizuje zadania określone w § 3, w szczególności poprzez:1)
inicjowanie, tworzenie, prowadzenie i wspieranie projektów realizujących przedmiot działania Instytutu oraz współdziałanie w tym zakresie z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi i prywatnymi;2)
prowadzenie własnej działalności wydawniczej;3)
prowadzenie i wspieranie działalności dotyczącej rozwoju bibliotek publicznych, wydawnictw i księgarni;4)
prowadzenie, wspieranie i promowanie działań na rzecz tłumaczeń;5)
prowadzenie i wspieranie działalności edukacyjnej i szkoleniowej;6)
organizowanie i wspieranie kongresów, seminariów, sympozjów, targów, wystaw, festiwali, konkursów, uroczystości jubileuszowych i innych podobnych wydarzeń;7)
produkowanie i koprodukowanie materiałów audio i audiowizualnych w celu ich emisji w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji, innych nadawców lub w internecie oraz rozporządzania nimi w inny sposób;8)
obsługę programów Ministra i prowadzenie programów własnych;9)
prowadzenie projektów badawczych, opracowywanie i zlecanie analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej zakresem działania Instytutu;10)
realizowanie innych zadań zleconych przez Ministra, w szczególności wynikających ze strategii oraz programów wieloletnich dotyczących rozwoju czytelnictwa.Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie
Organizacja i zarządzanie
§ 5.
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem", i Rada Programowa, zwana dalej "Radą".§ 6.
1.
Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowywanie planów finansowych oraz wieloletnich i rocznych programów działania Instytutu;3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;4)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie;5)
wydawanie regulaminów wewnętrznych, zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.4.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy dwóch zastępców.5.
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor za zgodą Ministra.§ 7.
1.
Instytut może tworzyć filie, oddziały i ośrodki specjalistyczne.2.
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, oddziałów i ośrodków specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.3.
Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.4.
Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.§ 8.
1.
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.2.
Do zadań Rady należy w szczególności:1)
opiniowanie planów finansowych, wieloletnich i rocznych programów działania oraz ocena ich realizacji;2)
analizowanie i opiniowanie efektywności działań podejmowanych przez Instytut oraz składanie wniosków we wszystkich istotnych sprawach związanych z funkcjonowaniem Instytutu;3)
poszukiwanie nowych form wsparcia koncepcyjnego, organizacyjnego i finansowego działalności Instytutu.§ 9.
1.
W skład Rady wchodzi 5 członków powoływanych przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, spośród przedstawicieli środowisk związanych z przedmiotem działalności Instytutu. Kadencja Rady trwa 4 lata.2.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor i przewodniczy mu do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, zwanego dalej "Przewodniczącym".3.
Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego składu w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego Zastępcę.4.
Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia.§ 10.
1.
Z zastrzeżeniem innych postanowień statutu, uchwały Rady podejmowane są na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady.2.
Tajne głosowanie zarządza się na wniosek 3 członków Rady lub Dyrektora.3.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.4.
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej 3 członków Rady.5.
Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z planowanym porządkiem obrad rozsyłane jest nie później niż na 14 dni roboczych przed planowanym terminem posiedzenia.6.
Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:1)
zrzeczenia się;2)
śmierci;3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych;4)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;5)
odwołania przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, z powodu uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady wynikających ze statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 7.7.
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin. Rada uchwala regulamin nie później niż w terminie 3 miesięcy od jej powołania.8.
Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki bez wynagrodzenia.9.
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.§ 11.
1.
Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady, może powoływać zespoły opiniodawcze.2.
Powołując zespół opiniodawczy Dyrektor określa w zarządzeniu o jego powołaniu przedmiot i tryb działania zespołu, liczbę i skład członków zespołu oraz czas, na jaki zespół został powołany.Rozdział 4
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 12.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.2.
Źródłami finansowania działalności Instytutu są:1)
środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji podmiotowych i dotacji celowych;2)
przychody z tytułu wykonywania działalności statutowej;3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;4)
środki z tytułu spadków i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;5)
przychody z mienia, a w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;6)
odsetki z rachunków bankowych;7)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw.3.
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego badanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.§ 13.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.2.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu określając zakres ich umocowania.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze państwowych instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.Rozdział 5
Przepis końcowy
Przepis końcowy
§ 14.
1.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie określonym ustawą.2.
Wszelkie zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. poz. 1717).