Nadanie statutu Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.4.15

Akt utracił moc
Wersja od: 30 maja 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§  1.
Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1967 r. w sprawie nadania statutów niektórych instytutom naukowo-badawczym (Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 27) w części dotyczącej Instytutu Gruźlicy.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

INSTYTUTU GRUŹLICY I CHORÓB PŁUC

Rozdział I

- Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą",
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Gruźlicy (Dz. U. Nr 15, poz. 122),
3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316),
4)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Instytut posiada osobowość prawną.
4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: "Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc".

Rozdział  II

- Przedmiot i zadania Instytutu

§  3.
1.
Przedmiotem działalności Instytut jest prowadzenie badań naukowych, prac naukowych i usługowo-badawczych w zakresie gruźlicy i chorób płuc dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia i rozwoju nauki.
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych w zakresie gruźlicy i chorób płuc i wdrażanie ich wyników dla potrzeb ochrony zdrowia ludności,
2)
koordynowanie prac w zakresie gruźlicy i chorób płuc prowadzonych przez inne jednostki organizacyjne resortu zdrowia i opieki społecznej,
3)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących sytuacji epidemiologicznej w zakresie gruźlicy i chorób płuc oraz przedstawienie propozycji zmian decyzji programowych
4)
prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej oraz innej działalności usługowej w zakresie gruźlicy i chorób płuc, jak: szkolenie i sprawowanie nadzoru specjalistycznego na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
5)
opracowywanie i rozpowszechnianie dokumentacji i informacji naukowej oraz prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie działalności Instytutu,
6)
współpraca z Polską Akademią Nauk, instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami nadawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia oraz stowarzyszeniami, jak i z odpowiednimi instytucjami oraz stowarzyszeniami za granicą.

Rozdział  III

- Organy Instytutu

§  4.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
Rada Naukowa,
3)
zebranie ogólne pracowników,
4)
Rada Załogi.
§  5.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala plany działalności Instytutu,
2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie,
3)
reprezentuje Instytut,
4)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,
5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących jednostki, z wyjątkiem należących do zakresów działania innych organów Instytutu.
2.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:
a)
zastępcy dyrektora d/s lecznictwa,
b)
zastępcy dyrektora d/s nauki,
c)
zastępcy dyrektora d/s administracyjno-ekonomicznych,
d)
głównego księgowego,
e)
kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
§  6.
1.
Zastępców dyrektora, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
2.
Zastępcy dyrektora kierują działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych w zakresie ustalonym przez dyrektora.
3.
Dyrektor może powoływać kolegium lub inne organy opiniodawcze i doradcze; członków tych organów powołuje i odwołuje dyrektor.
§  7.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2.
Rada Naukowa liczy 25 członków. Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego Rady i jego zastępcę.
3.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.
4.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.
§  8.
Kompetencje zebrania ogólnego oraz Rady Załogi określa ustawa.

Rozdział  IV

- Organizacja Instytutu

§  9.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin ustalony przez dyrektora Instytutu.
2.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności:
1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie i pracownie oraz przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria,
2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej, obsługi, działy, sekcje, samodzielne stanowiska pracy.
3.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Rozdział  V

- Gospodarka finansowa

§  10.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z zasadą samofinansowania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.
3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.

Rozdział  VI

- Przedstawicielstwo Instytutu

§  11.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań Instytutu oraz ustalać zakres i czas ich umocowania.
2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora działają w granicach ich umocowania.
3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.