Nadanie statutu Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1987.4.15
Akt utracił moc Wersja od: 30 maja 1986 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc.
Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Gruźlicy i Chorób Płuc nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1967 r. w sprawie nadania statutów niektórych instytutom naukowo-badawczym (Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 27) w części dotyczącej Instytutu Gruźlicy.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
INSTYTUTU GRUŹLICY I CHORÓB PŁUC
Rozdział I
- Postanowienia ogólne
- Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie: 1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą", 2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Gruźlicy (Dz. U. Nr 15, poz. 122), 3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316), 4)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.3.
Instytut posiada osobowość prawną.4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: "Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc".Rozdział II
- Przedmiot i zadania Instytutu
- Przedmiot i zadania Instytutu
§ 3.
1.
Przedmiotem działalności Instytut jest prowadzenie badań naukowych, prac naukowych i usługowo-badawczych w zakresie gruźlicy i chorób płuc dostosowanych do potrzeb ochrony zdrowia i rozwoju nauki.2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności: 1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych w zakresie gruźlicy i chorób płuc i wdrażanie ich wyników dla potrzeb ochrony zdrowia ludności, 2)
koordynowanie prac w zakresie gruźlicy i chorób płuc prowadzonych przez inne jednostki organizacyjne resortu zdrowia i opieki społecznej, 3)
opracowywanie analiz i ocen dotyczących sytuacji epidemiologicznej w zakresie gruźlicy i chorób płuc oraz przedstawienie propozycji zmian decyzji programowych 4)
prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej oraz innej działalności usługowej w zakresie gruźlicy i chorób płuc, jak: szkolenie i sprawowanie nadzoru specjalistycznego na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, 5)
opracowywanie i rozpowszechnianie dokumentacji i informacji naukowej oraz prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie działalności Instytutu, 6)
współpraca z Polską Akademią Nauk, instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami nadawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia oraz stowarzyszeniami, jak i z odpowiednimi instytucjami oraz stowarzyszeniami za granicą.Rozdział III
- Organy Instytutu
- Organy Instytutu
§ 4.
Organami Instytutu są: 1)
dyrektor, 2)
Rada Naukowa, 3)
zebranie ogólne pracowników, 4)
Rada Załogi.§ 5.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności: 1)
ustala plany działalności Instytutu, 2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie, 3)
reprezentuje Instytut, 4)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu, 5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących jednostki, z wyjątkiem należących do zakresów działania innych organów Instytutu.2.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:a)
zastępcy dyrektora d/s lecznictwa,b)
zastępcy dyrektora d/s nauki,c)
zastępcy dyrektora d/s administracyjno-ekonomicznych,d)
głównego księgowego,e)
kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.§ 6.
1.
Zastępców dyrektora, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.2.
Zastępcy dyrektora kierują działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych w zakresie ustalonym przez dyrektora.3.
Dyrektor może powoływać kolegium lub inne organy opiniodawcze i doradcze; członków tych organów powołuje i odwołuje dyrektor.§ 7.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Rada Naukowa liczy 25 członków. Rada Naukowa wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego Rady i jego zastępcę.3.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.4.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.§ 8.
Kompetencje zebrania ogólnego oraz Rady Załogi określa ustawa.Rozdział IV
- Organizacja Instytutu
- Organizacja Instytutu
§ 9.
1.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin ustalony przez dyrektora Instytutu.2.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności: 1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie i pracownie oraz przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, 2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej, obsługi, działy, sekcje, samodzielne stanowiska pracy.3.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.Rozdział V
- Gospodarka finansowa
- Gospodarka finansowa
§ 10.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z zasadą samofinansowania.2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.3.
Działalność lecznicza, profilaktyczna i diagnostyczna oraz usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.Rozdział VI
- Przedstawicielstwo Instytutu
- Przedstawicielstwo Instytutu
§ 11.
1.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań Instytutu oraz ustalać zakres i czas ich umocowania.2.
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora działają w granicach ich umocowania.3.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 2 obejmują rozporządzenia prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.