Nadanie statutu Instytutowi Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2017.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 lutego 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 11 stycznia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie

Na podstawie art. 66 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079 i 1311) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Nadaje się statut Instytutowi Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie - jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości, prowadzącej działalność naukową i badawczo-rozwojową, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU EKSPERYZ SĄDOWYCH IM. PROF. DRA JANA SEHNA W KRAKOWIE

I. 

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Sprawiedliwości, prowadzącą działalność naukową i badawczo-rozwojową.
2. 
Instytut może używać skróconej nazwy "IES".
§  2. 
1. 
Siedziba Instytutu znajduje się w Krakowie.
2. 
Instytut może za zgodą Ministra Sprawiedliwości tworzyć zamiejscowe komórki organizacyjne będące jego filiami.

II. 

Przedmiot działalności

§  3. 
1. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest działalność na potrzeby wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania w dziedzinie nauk sądowych, realizowana poprzez prowadzenie badań naukowych oraz opracowywanie ekspertyz i wydawanie opinii na zlecenie sądów, prokuratur oraz innych podmiotów uprawnionych do prowadzenia na podstawie ustaw postępowań, w toku których dopuszczany jest dowód z opinii biegłego.
2. 
W szczególności przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych w zakresie nauk sądowych, a w szczególności w zakresie: chemii i toksykologii sądowej, genetyki i biologii sądowej, informatyki sądowej, analizy mowy i nagrań, kryminalistyki, psychologii sądowej oraz rekonstrukcji wypadków drogowych i inżynierii sądowej;
2)
doskonalenie metod prowadzenia badań naukowych i wykonywania prac rozwojowych w dziedzinach nauk sądowych reprezentowanych w Instytucie;
3)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce, w tym w szczególności do opracowywania ekspertyz oraz wydawania opinii na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości;
4)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk sądowych oraz gromadzenie, przetwarzanie i upowszechnianie informacji naukowej oraz naukowo-technicznej;
5)
działalność szkoleniowa i edukacyjna, mająca na celu kształcenie i doskonalenie zawodowe własnych kadr oraz praktyków wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania, biegłych sądowych i innych specjalistów w poszczególnych dyscyplinach nauk sądowych;
6)
opracowywanie, propagowanie i wdrażanie standardów pracy laboratoriów nauk sądowych, mających znaczenie dla zapewnienia dobrej praktyki laboratoryjnej oraz zarządzania wiedzą i jakością badań, a także podnoszenia poziomu ekspertyz sądowych i standardów pracy biegłych sądowych;
7)
opracowywanie testów kompetencji i kontroli międzylaboratoryjnej oraz standardów badań;
8)
prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działania Instytutu;
9)
wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparatury, urządzeń, materiałów i innych wyrobów oraz prowadzenie walidacji metod badawczych, pomiarowych oraz kalibracji aparatury;
10)
prowadzenie działalności wydawniczej związanej z badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi w zakresie nauk sądowych;
11)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi instytucjami naukowo-badawczymi, laboratoriami nauk sądowych, szkołami wyższymi, instytucjami szkoleniowymi działającymi na rzecz wymiaru sprawiedliwości oraz innymi instytucjami podejmującymi działania dla rozwoju nauk sądowych i dyscyplin im pokrewnych.
3. 
W ramach upowszechniania wyników badań oraz osiągnięć naukowych, Instytut może organizować krajowe i międzynarodowe konferencje naukowe, sympozja i seminaria oraz prowadzić działalność wydawniczą.
§  4. 
1. 
W prowadzeniu badań naukowych oraz prac rozwojowych Instytut może współpracować z innymi instytucjami, a w szczególności z Komisją Europejską, organizacjami międzynarodowymi oraz krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi oraz akademickimi.
2. 
Współpraca może polegać w szczególności na współuczestnictwie w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, konferencjach, seminariach oraz wymianie doświadczeń międzylaboratoryjnych.
§  5. 
1. 
Instytut wykonuje swoje zadania w ramach rocznych lub wieloletnich planów działalności ustalanych przez dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii rady naukowej i biorąc pod uwagę tematykę proponowaną przez Ministra Sprawiedliwości.
2. 
W szczególnie pilnych sprawach Minister Sprawiedliwości może zlecić Instytutowi realizację badań nieobjętych planem działalności.

III. 

Działalność opiniodawcza

§  6. 
1. 
Opinie i ekspertyzy, o których mowa w § 3 ust. 1 Statutu, wydają i opracowują pracownicy Instytutu, którzy zostali ustanowieni jego biegłymi.
2. 
Biegłych Instytutu ustanawia jego dyrektor, spośród pracowników mających wiedzę w danej dziedzinie nauki i doświadczenie zawodowe. Ustanowienie biegłym Instytutu na czas nieokreślony następuje po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego.
3. 
Opinie wydawane przez Instytut podpisuje dyrektor Instytutu lub osoba upoważniona do podpisywania opinii w jego imieniu.
4. 
Dyrektor Instytutu rozstrzyga, czy ze względu na dostarczony materiał badawczy oraz zakres i stopień skomplikowania badań, a także przewidywany koszt wykonania badań, sprawa nadaje się do opracowania ekspertyzy i wydania opinii przez Instytut.
5. 
Instytut może opracowywać ekspertyzy i wydawać opinie wyłącznie na zlecenie sądów, prokuratur i innych organów uprawnionych do prowadzenia na podstawie ustaw postępowań, w toku których dopuszczany jest dowód z opinii biegłego, z zastrzeżeniem postanowień ust. 6.
6. 
Ekspertyzy i opinie przeznaczone dla innych zleceniodawców Instytut może wykonywać na podstawie upoważnienia zawartego w odrębnych przepisach lub za zgodą Ministra Sprawiedliwości. W uzasadnionych społecznie przypadkach oraz w razie zagrożenia zdrowia lub życia ludzkiego dyrektor Instytutu może podjąć decyzję o wykonaniu ekspertyzy na zlecenie instytucji państwowej lub samorządowej, wykazując następnie te zlecenia w rocznym sprawozdaniu z działalności Instytutu.
§  7. 
1. 
Przy ustalaniu wynagrodzenia za wykonanie opinii zleconych przez uprawnione organy w postępowaniu cywilnym i karnym, Instytut stosuje obowiązujące w tych postępowaniach przepisy w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków biegłych.
2. 
Należności za opinie zlecone Instytutowi i wykonane w toku innych postępowań, niż wymienione w ust. 1, Instytut ustala w umowie zawartej ze zleceniodawcą, uwzględniając w wynagrodzeniu za sporządzenie opinii co najmniej bezpośrednie nakłady poniesione na jej opracowanie, i obciąża nimi organy (podmioty) zlecające wykonanie opinii.

IV. 

Organy Instytutu

§  8. 
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor;
2)
rada naukowa.
§  9. 
1. 
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala roczne i wieloletnie plany naukowe i badawczo-rozwojowe Instytutu;
2)
organizuje i koordynuje wykonywanie zadań przez komórki organizacyjne i podległe stanowiska samodzielne;
3)
prowadzi politykę kadrową Instytutu;
4)
zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia Instytutu na realizację jego zadań statutowych;
5)
reprezentuje Instytut na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania, a także na podstawie upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Ministra Sprawiedliwości, w szczególności zawiera umowy z ekspertami zewnętrznymi;
6)
sporządza i przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości roczne sprawozdanie z wykonania zadań Instytutu i wykonania planu finansowego;
7)
przygotowuje plany wydawnicze Instytutu;
8)
zatwierdza, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulamin organizacyjny Instytutu, określający jego wewnętrzną strukturę, w szczególności jednostki organizacyjne Instytutu i zakres ich zadań oraz specjalizację;
9)
zatwierdza, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, regulamin wyborów do rady naukowej;
10)
przedstawia radzie naukowej inne sprawy wymagające jej opinii oraz zapewnia wykonanie uchwał rady;
11)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;
12)
zatrudnia głównego księgowego;
13)
ustala regulamin pracy oraz inne regulaminy wewnętrzne, których wydanie przewidują odrębne przepisy;
14)
zatwierdza, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
15)
podejmuje działania na rzecz rozwoju Instytutu, podnoszenia kwalifikacji pracowników, zapewnienia wyposażenia technicznego oraz właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy;
16)
ustanawia regulamin określający tryb oceny okresowej pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu.
2. 
Dyrektor wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, przy pomocy zastępców dyrektora oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą zastępców dyrektora, a także głównego księgowego oraz kierowników samodzielnych komórek organizacyjnych Instytutu, podporządkowanych dyrektorowi na podstawie regulaminu organizacyjnego Instytutu.
3. 
Dyrektor odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutu.
4. 
Dyrektor może powołać Kolegium Instytutu, stanowiące jego zespół opiniodawczo-doradczy, w którego skład wchodzą zastępcy dyrektora, główny księgowy oraz kierownicy komórek organizacyjnych.
§  10. 
1. 
Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. 
Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
1)
opiniowanie kandydatów na stanowiska kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym
2)
opiniowanie rocznych i wieloletnich planów naukowych i badawczo-rozwojowych Instytutu oraz rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu;
3)
opiniowanie projektu rocznego planu finansowego oraz sprawozdania z wykonania rocznego planu finansowego;
4)
zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowo-badawczej;
5)
opiniowanie propozycji wydawniczych;
6)
opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
7)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego, regulaminu wyborów do rady naukowej oraz regulaminu pracy Instytutu;
8)
wydawanie opinii na temat kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
9)
występowanie z wnioskiem do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego.
10)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
11)
uchwalanie regulaminu rady naukowej;
3.  1
 Rada naukowa podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów.
4. 
Posiedzenia rady naukowej zwołuje dyrektor, zastępca dyrektora lub przewodniczący rady naukowej.
5.  2
 Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w jej posiedzeniu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
6.  3
 Członkowie rady naukowej mogą uczestniczyć w głosowaniu nad uchwałą za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.
§  11. 
1. 
Rada naukowa liczy 16 członków.
2. 
W skład rady wchodzi:
1)
4 pracowników Instytutu ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej;
2)
2 pracowników Instytutu ze stopniem naukowym doktora;
3)
2 pracowników naukowych nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego lub pracowników badawczo-technicznych Instytutu;
4)
8 osób spoza Instytutu posiadających co najmniej stopień naukowy doktora lub wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze objętej działalnością Instytutu, powoływanych przez Ministra Sprawiedliwości.
3.  4
 Członkowie rady naukowej powoływani są na wspólną 4-letnią kadencję. Mandat członka rady naukowej powołanego w trakcie danej kadencji wygasa wraz z upływem mandatu pozostałych członków rady. Mandaty członków rady naukowej wygasają wraz z upływem 4 lat od ogłoszenia wyników wyborów do rady naukowej wśród pracowników Instytutu.

V. 

Pracownicy Instytutu

§  12. 
W celu wykonywania zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 Statutu, Instytut zatrudnia pracowników naukowych na stanowiskach: profesora, adiunkta i asystenta oraz pracowników badawczo-technicznych na stanowiskach: głównego specjalisty badawczo-technicznego, starszego specjalisty badawczo-technicznego oraz specjalisty badawczo-technicznego.
§  13. 
1. 
Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. 
Decyzję o ogłoszeniu konkursu podejmuje dyrektor Instytutu z inicjatywy własnej, na wniosek swojego zastępcy lub kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik ma być zatrudniony.
3. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.
4. 
W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów i termin rozstrzygnięcia konkursu.
5. 
Termin na zgłoszenie udziału w konkursie nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.
6. 
Dyrektor Instytutu powołuje, spośród pracowników Instytutu oraz członków rady naukowej niebędących pracownikami Instytutu, komisję konkursową i wyznacza jej przewodniczącego. Komisja powinna liczyć co najmniej trzech członków. W skład komisji powinni wchodzić pracownicy naukowi reprezentujący dziedzinę, której dotyczy konkurs. Gdy konkurs dotyczy stanowiska adiunkta lub profesora, w skład komisji powinni również wchodzić pracownicy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
7. 
Komisja konkursowa rozpatruje kandydatury zgłoszone na konkurs po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją. Komisja może przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie. W przypadku znacznej liczby kandydatów, na rozmowę kwalifikacyjną mogą zostać zaproszeni tylko wybrani kandydaci.
8. 
Komisja konkursowa wyłania kandydata bądź stwierdza, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową Instytutu.
9. 
Jeżeli komisja konkursowa stwierdzi, że żaden z kandydatów nie spełnia postawionych wymagań, konkurs pozostaje nierozstrzygnięty. W takim wypadku dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
10. 
Dyrektor Instytutu może zrezygnować z zatrudnienia kandydata i ogłosić nowy konkurs także wtedy, gdy rada naukowa Instytutu wyrazi negatywną opinię o kandydacie.
11. 
Wyniki konkursu ogłaszane są przez wywieszenie na tablicy informacyjnej oraz umieszczenie na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Kandydaci informowani są o wynikach konkursu na piśmie.
1 Załącznik § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.119) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
2 Załącznik § 10 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.119) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
3 Załącznik § 10 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 maja 2020 r. (Dz.Urz.MS.2020.119) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 maja 2020 r.
4 Załącznik § 11 ust. 3 dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.Urz.MS.2021.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 lutego 2021 r.