Nowość Nadanie statutu Instytutowi Adama Mickiewicza.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2024.48

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 kwietnia 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Adama Mickiewicza

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Adama Mickiewicza nadaje się statut, stanowiący załącznik do

zarządzenia.

§  2. 
1. 
Kadencja członków Rady Instytutu Adama Mickiewicza powołanych na podstawie statutu Instytutu Adama Mickiewicza stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Adama Mickiewicza (Dz. Urz. MKiDN poz. 26 oraz z 2019 r. poz. 28 i 88) wygasa z dniem 1 maja 2024 r.
2. 
Kadencja członków Rady Biura "Niepodległa" powołanych na podstawie statutu Biura "Niepodległa" stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie nadania statutu Biuru "Niepodległa" (Dz. Urz. MKiDN poz. 104) wygasa z dniem 1 maja 2024 r.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU ADAMA MICKIEWICZA

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
Instytut Adama Mickiewicza, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 16 kwietnia 2024 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury: Biura "Niepodległa" i Instytutu Adama Mickiewicza oraz utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Adama Mickiewicza (Dz. Urz. MKiDN poz. 43);
3)
niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
2. 
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra.
3. 
Instytut posiada osobowość prawną.
4. 
Nadzór na Instytutem sprawuje Minister.
§  3. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Instytut prowadzi działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZDZIAŁ  II

ZAKRES DZIAŁALNOŚCI

§  4. 
1. 
Do zakresu działalności Instytutu należy:
1)
popularyzacja polskiej kultury za granicą, a także inicjowanie i rozwijanie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej, w zgodzie z założeniami polityki zagranicznej i kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
realizacja zadań z zakresu polityki pamięci, w tym w szczególności działań ukierunkowanych na wzmacnianie wspólnoty obywatelskiej wokół wartości i symboli wspólnych dla polskiej historii i tożsamości.
2. 
Zakres działalności określony w ust. 1 pkt 1 Instytut realizuje poprzez:
1)
realizację projektów w szczególności związanych z:
a)
prezentacją w różnorodnej formie polskiej kultury poza granicami kraju,
b)
upowszechnianiem wiedzy na temat historii Polski i jej dziedzictwa kulturowego za granicą,
c)
udziałem w kulturalnych wydarzeniach strategicznych o światowym wymiarze,
d)
wydarzeniami o istotnym znaczeniu dla Polski i obchodami ważnych rocznic;
2)
aktywny udział w życiu kulturalnym na świecie i reprezentowanie Polski podczas międzynarodowych wydarzeń, w tym m. in. udział w festiwalach, targach i wystawach, konferencjach i seminariach oraz innych wydarzeniach o zbliżonym charakterze;
3)
wspieranie twórczości i obecności polskich artystek i artystów w światowym obiegu kulturalnym;
4)
organizację za granicą i w kraju wydarzeń kulturalnych wynikających z międzynarodowych zobowiązań Ministra;
5)
przygotowanie i realizację, we współpracy ze wskazanymi jednostkami sektora finansów publicznych, zleconych przez Ministra, polskich programów kulturalnych podczas międzynarodowych wydarzeń kulturalnych za granicą;
6)
budowanie relacji, m. in. poprzez wizyty studyjne, ze środowiskami opiniotwórczymi w celu skutecznego wzmocnienia i upowszechnienia pozytywnego wizerunku polskiej kultury za granicą;
7)
inicjowanie i koordynację polskiego uczestnictwa w wybranych programach międzynarodowych, w tym w szczególności Unii Europejskiej;
8)
fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury;
9)
gromadzenie wiedzy i tworzenie nowoczesnego systemu informacji o polskiej kulturze i najnowszych zjawiskach w obiegu kultury, w tym zapewnienie obecności kultury polskiej w sieci;
10)
budowanie baz wiedzy w celu skutecznego planowania zawartości programowej projektów, efektywnej ich realizacji oraz uzyskania oczekiwanego efektu promocyjnego;
11)
tworzenie publikacji, utworów audiowizualnych i innych form twórczości przedstawiających wybitne dokonania polskich twórców oraz wyróżniające cechy i wartości, które kształtują polską tożsamość;
12)
kreowanie i produkcję przedmiotów inspirowanych polską kulturą, z wykorzystaniem współczesnego designu;
13)
pozyskiwanie środków pozabudżetowych i wykorzystywanie ich na realizację zadań Instytutu.
3. 
Zakres działalności określony w ust. 1 pkt 2 Instytut realizuje poprzez:
1)
inicjowanie, prowadzenie i wspieranie wydarzeń artystycznych, projektów badawczych, edukacyjnych, kulturalnych oraz społecznych kampanii informacyjnych i promocyjnych;
2)
zarządzanie programami edukacyjnymi, stypendialnymi i dotacyjnymi oraz obsługę programów Ministra;
3)
przygotowywanie i realizację projektów kulturalnych w ramach obchodów rocznicowych, uroczystości i świąt państwowych;
4)
opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz ewaluacji;
5)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;
6)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw i innych wydarzeń oraz upowszechnianie ich wyników;
7)
organizowanie i prowadzenie kształcenia i szkoleń dla pracowników instytucji kultury oraz pracowników i wolontariuszy organizacji pozarządowych;
8)
realizację przedsięwzięć inwestycyjnych, w szczególności trwałych upamiętnień w przestrzeni publicznej.
4. 
Realizując zadania statutowe Instytut współpracuje przede wszystkim z:
1)
podmiotami odpowiedzialnymi za kreowanie i realizację polityki państwa w zakresie międzynarodowej współpracy kulturalnej;
2)
zagranicznymi instytucjami kultury, centrami badawczymi, a także organizacjami pozarządowymi i sieciami międzynarodowymi;
3)
przedstawicielami krajowych i zagranicznych środowisk twórczych, badawczych i mediów;
4)
krajowymi i zagranicznymi instytucjami, jednostkami samorządu terytorialnego

i samorządowymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, mediami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami.

ROZDZIAŁ  III

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

§  5. 
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem" oraz Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".
§  6. 
1. 
Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowywanie strategii, wieloletnich planów działania i założeń finansowych Instytutu;
3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;
4)
wydawanie wewnętrznych zarządzeń, w tym regulaminów.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister.
4. 
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy trzech zastępców.
5. 
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Ministra.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa opiniodawczo-doradcza Rada, która składa się z 7 członków.
2. 
Członków Rady, powołuje Minister, w tym osobę wskazaną przez Ministra, pięć osób na wniosek Dyrektora oraz osobę wskazaną przez Ministra Spraw Zagranicznych, i odwołuje Minister.
3. 
Kadencja Rady trwa trzy lata.
4. 
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie realizacji zadań wyznaczonych w Rozdziale II statutu;
2)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu;
3)
pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu.
5. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
6. 
Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego.
7. 
Pracami Rady kieruje Przewodniczący.
8. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady przynajmniej raz w roku.
9. 
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
śmierci;
3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
4)
odwołania przez Ministra z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu oraz regulaminu.
10. 
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę i uzgodniony z Dyrektorem.
11. 
Obsługę kancelaryjno-biurową Rady zapewnia Instytut.
§  8. 
1. 
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
2. 
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.
3. 
Organizację wewnętrzną Instytutu oraz zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu, nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
4. 
Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.

ROZDZIAŁ  IV

GOSPODARKA FINANSOWA

§  9. 
1. 
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Źródła finansowania działalności Instytutu stanowią:
1)
dotacje przekazywane przez Ministra, w tym:
a)
dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b)
dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c)
dotacje celowe na realizację wskazanych zadań i programów;
2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;
3)
środki z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;
4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymane od osób fizycznych i prawnych;
5)
przychody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6)
odsetki z lokat bankowych;
7)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług;
8)
przychody z prowadzonej działalności dodatkowej, o której mowa w § 11.
3. 
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
§  10. 
1. 
Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. 
Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ  V

DODATKOWA DZIAŁALNOŚĆ INSTYTUTU

§  11. 
1. 
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. 
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych i publikacji;
2)
produkcji i sprzedaży wydawnictw muzycznych;
3)
produkcji i sprzedaży filmów i innych utworów audiowizualnych;
4)
organizacji przedsięwzięć o charakterze artystyczno-kulturalnym (w tym festiwali, koncertów, wystaw, konferencji);
5)
organizacji szkoleń;
6)
organizacji wizyt studyjnych;
7)
promocyjno-reklamowym;
8)
wynajmu nieruchomości i lokali;
9)
sprzedaży materiałów promocyjnych, licencji lub autorskich praw majątkowych;
3. 
Dochód z dodatkowej działalności odpłatnej może być wykorzystany wyłącznie na realizację zadań statutowych Instytutu.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPIS KOŃCOWY

§  12. 
1. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.
2. 
Zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2718).