Nadanie statutu Instytutowi Adama Mickiewicza.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2017.26

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 sierpnia 2019 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 26 maja 2017 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Adama Mickiewicza

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Adama Mickiewicza nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 lipca 2012 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Adama Mickiewicza (Dz. Urz. MKiDN poz. 38).
§  3. 
Kadencja członków Rady Instytutu powołanych na podstawie statutu nadanego zarządzeniem, o którym mowa w § 2, wygasa z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT

INSTYTUTU ADAMA MICKIEWICZA

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
Instytut Adama Mickiewicza, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zarządzenia Nr 7 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 marca 2006 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Instytutu im. Adama Mickiewicza i utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Adama Mickiewicza oraz państwowej instytucji kultury - Narodowego Centrum Kultury (Dz. Urz. MKiDN Nr 2, poz. 14) oraz niniejszego statutu.
§  2. 
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działalności Rzeczpospolita Polska. Instytut może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
3. 
Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem RIK 70/2006.
4. 
Nadzór na Instytutem sprawuje Minister.

ROZDZIAŁ  II

ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU

§  4. 
1. 
Celem Instytutu Adama Mickiewicza jest prezentacja kultury polskiej za granicą i inicjowanie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej w zgodzie z założeniami polityki zagranicznej i zagranicznej polityki kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Instytut realizuje cele poprzez:
1)
realizację projektów w obszarze kultury w szczególności związanych z:
a)
promocją kultury polskiej poza granicami kraju,
b)
upowszechnianiem wiedzy nt. historii Polski i jej dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju,
c)
wydarzeniami o istotnym znaczeniu dla Polski i obchodami ważnych rocznic,
d)
udziałem w kulturalnych wydarzeniach strategicznych o światowym wymiarze;
2)
aktywny udział w wydarzeniach kulturalnych na świecie, w tym udział w festiwalach, targach i wystawach;
3)
organizację w kraju i za granicą wydarzeń kulturalnych wynikających z międzynarodowych zobowiązań Ministra;
4)
przygotowanie i realizację, we współpracy ze wskazanymi jednostkami sektora finansów publicznych, zleconych przez Ministra, polskich programów kulturalnych podczas międzynarodowych wydarzeń kulturalnych za granicą;
5)
reprezentowanie Polski na kluczowych światowych seminariach i konferencjach, dotyczących kultury;
6)
pozyskanie, między innymi poprzez wizyty studyjne, liderów i osób opiniotwórczych w celu skutecznego planowania zawartości programowej projektów oraz uzyskania oczekiwanego efektu promocyjnego;
7)
koordynację polskiego uczestnictwa w wybranych programach europejskich;
8)
realizację programów, w ramach których osoby fizyczne i prawne mogą uzyskać drogą konkursu dofinansowanie na realizację projektów promujących kulturę polską za granicą;
9)
fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury;
10)
tworzenie i aktualizowanie zintegrowanego systemu informacji o kulturze polskiej, w tym zapewnienie obecności kultury polskiej w sieci;
11)
tworzenie publikacji i filmów przedstawiających wybitne dokonania polskich twórców oraz wyróżniające Polaków cechy i wartości narodowe;
12)
budowanie baz wiedzy w celu skutecznego planowania zawartości programowej projektów, efektywnej ich realizacji oraz uzyskania oczekiwanego efektu promocyjnego;
13)
kreowanie i produkcję przedmiotów promujących Polskę z wykorzystaniem współczesnego designu w nawiązaniu do tradycji polskiej;
14)
pozyskiwanie środków pozabudżetowych i wykorzystywanie ich na realizację zadań Instytutu.
3. 
Realizując zadania statutowe Instytut współpracuje przede wszystkim z:
1)
podmiotami odpowiedzialnymi za kreowanie i realizację polityki państwa w zakresie międzynarodowej współpracy kulturalnej;
2)
zagranicznymi instytucjami kultury, centrami badawczymi, a także organizacjami pozarządowymi;
3)
z przedstawicielami krajowych i zagranicznych środowisk twórczych, badawczych i mediów.

ROZDZIAŁ  III

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

§  5. 
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu i Rada Instytutu.
§  6. 
1. 
Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do obowiązków Dyrektora Instytutu należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:
1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;
2)
przygotowywanie strategii, wieloletnich planów działania i założeń finansowych Instytutu;
3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;
4)
wydawanie wewnętrznych regulaminów.
3. 
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister.
4.  2
 Dyrektor Instytutu zarządza Instytutem przy pomocy trzech zastępców.
5. 
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu, po uzyskaniu zgody Ministra.
6. 
Organizację wewnętrzną Instytutu oraz ramowy zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu, nadany przez Dyrektora Instytutu w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
7. 
Wszelkie zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa opiniodawczo-doradcza Rada Instytutu, zwana dalej Radą.
2. 
Członków Rady, w liczbie pięciu, powołuje Minister na wniosek Dyrektora. W skład Rady wchodzą ponadto, oddelegowany przedstawiciel Ministra oraz powołany przez Ministra, po uprzedniej konsultacji, przedstawiciel Ministra Spraw Zagranicznych.
3. 
Kadencja Rady trwa trzy lata.
4. 
Do kompetencji Rady Instytutu należy:
1)
opiniowanie realizacji zadań wyznaczonych w Rozdziale II statutu;
2)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu;
3)
pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu.
5. 
Pracami Rady Instytutu kieruje przewodniczący.
6. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady Instytutu przynajmniej raz w roku.
7. 
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
śmierci;
3)
prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
4)
odwołania przez Ministra z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu oraz regulaminu.
8. 
Szczegółowy tryb pracy Rady Instytutu określa regulamin uchwalony przez Radę Instytutu i uzgodniony z Dyrektorem.
9. 
Obsługę kancelaryjno-biurową Rady Instytutu zapewnia Instytut.

ROZDZIAŁ  IV

GOSPODARKA FINANSOWA

§  8. 
1. 
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. 
Przychodami Instytutu są:
1)
środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji:
a)
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
b)
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
c)
celowej na realizację wskazanych zadań i programów;
2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;
3)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;
4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymywanych w postaci pieniężnej od osób fizycznych i prawnych;
5)
dochody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
6)
odsetki z lokat bankowych;
7)
dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług.
3. 
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
§  9. 
1. 
Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.
2. 
Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ  V

DZIAŁALNOŚĆ ODPŁATNA INSTYTUTU

§  10. 
1. 
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.
2. 
Działalność, określona w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:
1)
produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych i publikacji;
2)
produkcji i sprzedaży wydawnictw muzycznych;
3)
produkcji i sprzedaży filmów i dokumentów;
4)
organizacji przedsięwzięć o charakterze artystyczno-kulturalnym (w tym festiwali, koncertów, wystaw, konferencji);
5)
organizacji szkoleń;
6)
organizacji wizyt studyjnych;
7)
promocyjno-reklamowym;
8)
wynajmu nieruchomości i lokali.
3. 
Dochód z dodatkowej działalności odpłatnej może być wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPIS KOŃCOWY

§  11. 
Wszelkie zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).
2 Załącznik § 6 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.Urz.MKiDN.2019.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 kwietnia 2019 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 27 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.MKiDN.2019.88) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 sierpnia 2019 r.