Nadanie statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2012.7

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 kwietnia 2012 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 2 kwietnia 2012 r.
w sprawie nadania statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Warszawie

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529) zarządza się, co następuje:
§  1.
Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Warszawie nadaje się:
1)
statut, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia1).
______

1) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 14 września 2005 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Warszawie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym (Dz. Urz. GUM Nr 5, poz. 18), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia na podstawie art. 56 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

STATUT OKRĘGOWEGO URZĘDU PROBIERCZEGO W WARSZAWIE

§  1.
1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Warszawie, zwany dalej "Urzędem", zapewnia obsługę Dyrektora Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie, zwanego dalej "Dyrektorem".
2.
Urząd działa pod bezpośrednim nadzorem i kierownictwem Dyrektora.
3.
Siedzibą Urzędu jest miasto stołeczne Warszawa.
§  2.
Do podstawowych zadań Urzędu należy zapewnienie obsługi Dyrektora w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529).
§  3.
1.
Pracą Urzędu kieruje Dyrektor.
2.
Dyrektor może upoważnić pracowników Urzędu do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.
§  4.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Budżetowy;
2)
Wydział Nadzoru;
3)
Wydział Techniczny;
4)
Laboratorium Analiz Chemicznych;
5)
Referat Administracyjno-Gospodarczy;
6)
Stanowisko do spraw koordynacji badawczej;
7)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej;
8)
Stanowisko do spraw obsługi sekretariatu;
9)
Stanowisko do spraw kadr i szkolenia;
10)
Stanowisko do spraw systemu jakości;
11)
Stanowisko do spraw ochrony informacji niejawnych;
12)
Stanowisko do spraw obronnych;
13)
Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
2.
W skład Urzędu wchodzą również następujące wydziały zamiejscowe:
1)
wydział zamiejscowy w Gdańsku;
2)
wydział zamiejscowy w Bydgoszczy;
3)
wydział zamiejscowy w Białymstoku;
4)
wydział zamiejscowy w Łodzi.
§  5.
Dyrektor może powoływać, w razie potrzeby, zespoły opiniodawcze lub doradcze o charakterze stałym lub doraźnym określając nazwę, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb ich działania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Warszawie działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. Prawo probiercze (Dz. U. Nr 92, poz. 529) zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych urzędów probierczych (Dz. U. poz. 93);
3)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie utworzenia wydziałów zamiejscowych okręgowych urzędów probierczych (Dz. U. z 2012 r. poz. 127);
4)
statutu i regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie nadanego niniejszym zarządzeniem.
2.
Regulamin Organizacyjny Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie, zwany dalej "Regulaminem", określa jego strukturę organizacyjną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych.
§  2.
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
1)
dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie;
2)
Urząd - Okręgowy Urząd Probierczy w Warszawie;
3)
komórki organizacyjne - komórki, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2;
4)
pracownicy - pracownicy Urzędu.
§  3.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Budżetowy (WB);
2)
Wydział Nadzoru (WN);
3)
Wydział Techniczny (WT);
4)
Laboratorium Analiz Chemicznych (LCH);
5)
Referat Administracyjno-Gospodarczy (RAG);
6)
Stanowisko do spraw koordynacji badawczej (KB);
7)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej (KC);
8)
Stanowisko do spraw obsługi sekretariatu (S);
9)
Stanowisko do spraw kadr i szkolenia (K);
10)
Stanowisko do spraw systemu jakości (J);
11)
Stanowisko do spraw ochrony informacji niejawnych (N);
12)
Stanowisko do spraw obronnych (OB);
13)
Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej (BHP).
2.
W ramach Urzędu funkcjonują następujące wydziały zamiejscowe:
1)
wydział zamiejscowy w Gdańsku (WZG);
2)
wydział zamiejscowy w Bydgoszczy (WZB);
3)
wydział zamiejscowy w Białymstoku (WZA);
4)
wydział zamiejscowy w Łodzi (WZŁ).
3.
Schemat organizacyjny Urzędu stanowi załącznik do Regulaminu.

Rozdział  2

Zadania dyrektora

§  4.
Urzędem kieruje dyrektor.
§  5.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie, koordynowanie oraz nadzór nad realizacją zadań Urzędu;
2)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi organami kontroli;
3)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do jego wyłącznej kompetencji;
4)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, regulaminów, decyzji, wytycznych oraz instrukcji związanych z wykonywaniem zadań Urzędu;
5)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników, a także klientów Urzędu;
6)
ustalanie, w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar, planów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Urzędu oraz nadzór nad ich realizacją;
7)
utrzymywanie systemu zarządzania jakością w Urzędzie;
8)
wdrażanie oraz utrzymywanie systemu kontroli zarządczej w Urzędzie;
9)
nadzór nad gospodarką finansową i materiałową Urzędu;
10)
sprawdzanie, z upoważnienia Prezesa Głównego Urzędu Miar, czy podmiot który wnioskuje o utworzenie punktu probierczego spełnia wymagania konieczne do utworzenia tego punktu;
11)
zapewnienie pracowników do obsługi punktów probierczych i nadzór nad działalnością punktów probierczych;
12)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar;
13)
współpraca z organami administracji rządowej oraz samorządowej;
14)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami w zakresie probiernictwa;
15)
wykonywanie zadań z zakresu prawa pracy i przepisów dotyczących służby cywilnej;
16)
planowanie i realizacja polityki kadrowej i płacowej oraz nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;
17)
wykonywanie zadań z zakresu obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, określonych w odrębnych przepisach;
18)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
19)
reprezentowanie Urzędu na zewnątrz.
§  6.
1.
Dyrektora, w czasie jego nieobecności zastępuje pisemnie upoważniony, przez dyrektora, pracownik.
2.
Dyrektor może upoważnić pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach oraz do podpisywania pism.

Rozdział  3

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

§  7.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzór nad realizacją wykonywanych zadań w danej komórce organizacyjnej;
2)
udział w przygotowywaniu projektów przepisów wewnętrznych Urzędu z zakresu działania podległej komórki organizacyjnej;
3)
opracowywanie projektów planów wyposażenia podległej komórki organizacyjnej;
4)
wykonywanie zadań w ramach wprowadzania, funkcjonowania i usprawniania systemu kontroli zarządczej oraz systemu zarządzania jakością;
5)
zapewnienie środków technicznych dla prawidłowego funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej oraz nadzór nad gospodarką tymi środkami i ich zabezpieczeniem;
6)
występowanie z wnioskami o uzupełnienie i modernizację wyposażenia technicznego podległej komórki organizacyjnej oraz dbałość o właściwy stan techniczny, konserwację i zabezpieczenie przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub kradzieżą użytkowanego wyposażenia i sprzętu;
7)
opracowywanie dla podległych pracowników projektów zakresów czynności oraz projektów opisów stanowisk pracy;
8)
dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników;
9)
nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, przepisów dotyczących ochrony mienia oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych oraz innych obowiązujących przepisów prawa;
10)
współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar w ramach przyznanych kompetencji;
11)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu zadań wykonywanych w podległej komórce organizacyjnej.

Rozdział  4

Zadania pracowników

§  8.
1.
Do obowiązków pracowników należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych do prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
zgodne z prawem, rzetelne i terminowe wykonywanie zadań wynikających z zajmowanego stanowiska i poleceń przełożonych;
3)
przestrzeganie procedur określonych w przepisach prawnych oraz regulacjach wewnętrznych;
4)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
5)
rzetelne informowanie przełożonych o stanie realizacji powierzonych zadań i prowadzonych spraw;
6)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwianiu spraw służbowych oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
7)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych;
8)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony mienia;
9)
dbanie o ład i porządek w miejscu pracy.
2.
Pracownicy są odpowiedzialni za stronę merytoryczną i formę prowadzonych spraw oraz mają obowiązek parafować przygotowywane przez siebie pisma.

Rozdział  5

Zadania komórek organizacyjnych

§  9.
Szczegółowe zadania Urzędu wykonywane są przez komórki organizacyjne.
§  10.
1.
Wydziałem Urzędu kieruje naczelnik, referatem oraz laboratorium - kierownik, a w przypadku stanowisk, o których mowa w § 3 ust. 1:
1)
pkt 6-10 i pkt 12-13 - pracownik zatrudniony na danym stanowisku,
2)
pkt 11 - pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.
2.
Obowiązki naczelnika wydziału, kierownika referatu lub kierownika laboratorium pełni w czasie jego nieobecności jego zastępca albo wyznaczany pisemnie, za zgodą dyrektora, inny pracownik.
§  11.
Do zadań Wydziału Budżetowego należy w szczególności:
1)
przygotowywanie projektu budżetu Urzędu w układzie tradycyjnym i zadaniowym oraz projektu wieloletniego planu finansowego;
2)
opracowywanie planów finansowych Urzędu i kontrola ich realizacji;
3)
kontrola gospodarki finansowej w komórkach organizacyjnych;
4)
przeprowadzanie analiz i przygotowywanie okresowych informacji dotyczących realizacji budżetu;
5)
przygotowywanie projektów decyzji dyrektora dotyczących zmian w budżecie, zgodnie z przepisami z zakresu finansów publicznych;
6)
rozliczanie zaliczek i kontrola formalno-rachunkowa krajowych i zagranicznych podróży służbowych; prowadzenie kasy Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;
7)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych; w tym kontrola formalna i rachunkowa dowodów księgowych;
8)
dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym terminowe ściąganie należności;
9)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki innymi środkami będącymi w dyspozycji oraz przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
10)
sporządzanie dokumentacji niezbędnej do wypłaty wynagrodzeń, wynagrodzeń bezosobowych i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i urzędami skarbowymi;
11)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych oraz majątku trwałego;
12)
rozliczanie inwentaryzacji, w tym sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych oraz wprowadzanie wyników inwentaryzacji do ewidencji księgowej;
13)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  12.
Do zadań Wydziału Nadzoru należy w szczególności:
1)
planowanie, koordynowanie oraz zapewnienie przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
2)
przygotowanie zaleceń pokontrolnych oraz opracowywanie wniosków do właściwych organów o ukaranie osób winnych naruszania przepisów ustawy;
3)
współpraca z innymi organami kontroli państwowej oraz z organami ścigania w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
4)
przeprowadzanie ekspertyz autentyczności cech i oznaczeń umieszczanych na wyrobach z metali szlachetnych zakwestionowanych w toku kontroli lub zgłoszonych do badania i cechowania;
5)
przygotowywanie dokumentacji dla organów zawiadamianych o popełnieniu przestępstwa fałszowania cech probierczych albo świadectw badania;
6)
udział w kontrolach wewnętrznych w komórkach organizacyjnych;
7)
prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem znaków imiennych do rejestru znaków imiennych i prowadzenie tego rejestru;
8)
udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz przepisów wewnętrznych, dotyczących działalności administracji probierczej;
9)
szkolenie pracowników komórek organizacyjnych w zakresie powierzonych im zadań należących do kompetencji Wydziału Nadzoru;
10)
tworzenie i obsługa stron Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu;
11)
udział w planowaniu i realizacji polityki informacyjnej oraz promocyjnej Urzędu;
12)
prowadzenie archiwum zakładowego Urzędu;
13)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;
14)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez pracowników.
§  13.
Do zadań Stanowiska do spraw obsługi sekretariatu należy w szczególności:
1)
rejestracja, przekazywanie i wysyłanie korespondencji oraz sprawowanie nadzoru nad terminowością jej załatwiania;
2)
gromadzenie i przechowywanie korespondencji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3)
rejestrowanie i przechowywanie aktów normatywnych i przepisów wewnętrznych oraz ich dystrybucja w Urzędzie;
4)
rejestrowanie i ewidencja umów cywilnoprawnych z wyłączeniem umów dotyczących badania wyrobów z metali szlachetnych w wydziałach zamiejscowych;
5)
prowadzenie obsługi sekretarskiej dyrektora;
6)
przygotowanie i obsługa konferencji, zebrań, narad i innych spotkań organizowanych na terenie Urzędu;
7)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego, rzeczowego wykazu akt;
8)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  14.
Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1)
administrowanie pomieszczeniami Urzędu, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymywanie w stanie zgodnym z przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz w czystości i porządku;
2)
opracowywanie planów remontów bieżących Urzędu oraz zlecanie realizacji tych remontów w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;
3)
realizacja zakupów sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych;
4)
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych;
5)
prowadzenie magazynu materiałów biurowych, gospodarczych, technicznych, chemikaliów, metali szlachetnych i druków oraz prowadzenie kartoteki magazynowej;
6)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej Urzędu;
7)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  15.
Do zadań Stanowiska do spraw systemu jakości należy w szczególności:
1)
inicjowanie działań niezbędnych do wprowadzania, funkcjonowania i usprawniania systemu zarządzania jakością w Urzędzie;
2)
sporządzanie planów, okresowych sprawozdań oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej funkcjonowania systemu zarządzania jakością;
3)
przeprowadzanie audytów wewnętrznych w zakresie realizacji procesów opisanych w Księdze Jakości;
4)
upowszechnianie wśród pracowników potrzeby usprawniania pracy i poprawy jej rezultatów, a przez to lepszego zaspokajania potrzeb klientów.
§  16.
Do zadań Stanowiska do spraw kadr i szkolenia należy w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i zakończeniem stosunku pracy pracowników;
2)
zapoznawanie nowozatrudnionych pracowników z Regulaminem, regulaminem pracy, Kodeksem Etyki Pracowników Urzędu oraz z innymi obowiązującymi przepisami;
3)
sporządzanie opisów stanowisk pracy i zakresów czynności pracownikom na podstawie projektów ich bezpośrednich przełożonych;
4)
prowadzenie akt osobowych pracowników;
5)
prowadzenie ewidencji obecności, urlopów i zwolnień lekarskich pracowników;
6)
prowadzenie spraw związanych ze służbą przygotowawczą i ocenami pracowników;
7)
prowadzenie spraw związanych z wyjazdami służbowymi pracowników;
8)
wydawanie legitymacji służbowych i ubezpieczeniowych oraz innych dokumentów i zaświadczeń dotyczących spraw osobowych;
9)
prowadzenie spraw emerytalnych, rentowych i socjalnych;
10)
prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracowników;
11)
prowadzenie ewidencji wyposażenia pracowników w odzież roboczą i ochronną oraz przedmiotów oddanych do użytkowania;
12)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy oraz prowadzenie stałej kontroli dyscypliny pracy;
13)
prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej spraw osobowych i innej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  17.
Do zadań Stanowiska do spraw koordynacji badawczej należy w szczególności:
1)
planowanie i określanie, w uzgodnieniu z dyrektorem, zasad i kierunków rozwoju technicznego Urzędu w zakresie metod badawczych oraz opracowywanie w tym zakresie projektów planów kierunkowo-tematycznych oraz rocznych planów zadań Urzędu, a także sprawozdań z ich wykonania;
2)
planowanie zakupów aparatury badawczej i pomiarowej i udział w realizacji wszystkich zakupów inwestycyjnych Urzędu;
3)
koordynowanie zaopatrzenia komórek organizacyjnych w środki techniczne niezbędne dla prawidłowej realizacji procesów badawczych oraz monitorowanie i nadzorowanie gospodarowania tymi środkami, stopnia ich zużycia i sposobu zabezpieczenia;
4)
przeprowadzanie czynności sprawdzających w zakresie wyposażenia w aparaturę badawczą i pomiarową u podmiotów, które wnioskują o utworzenie punktu probierczego;
5)
wdrażanie nowych metod badania wyrobów z metali szlachetnych;
6)
prowadzenie zbiorczej ewidencji iglic probierczych oraz przygotowywanie i przekazywanie do likwidacji iglic wycofywanych z użycia;
7)
zbieranie i gromadzenie publikacji oraz opracowań krajowych i zagranicznych dotyczących metod badawczych stosowanych w probiernictwie;
8)
współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz z Głównym Urzędem Miar, a także innymi krajowymi i zagranicznymi instytucjami oraz organizacjami, w sprawach dotyczących metod badawczych stosowanych w probiernictwie;
9)
koordynowanie krajowych i zagranicznych badań międzylaboratoryjnych;
10)
nadzór nad procesem odzyskiwania metali szlachetnych z odpadów poanalitycznych zgromadzonych w Wydziale Technicznym, Laboratorium Analiz Chemicznych oraz w wydziałach zamiejscowych Urzędu;
11)
udział w szkoleniu pracowników w zakresie metod badawczych oraz obsługi aparatury badawczej i sprzętu pomiarowego;
12)
planowanie, koordynacja i udział w kontrolach wewnętrznych w komórkach organizacyjnych;
13)
udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz przepisów wewnętrznych, dotyczących działalności administracji probierczej;
14)
opracowywanie projektów wytycznych oraz instrukcji dotyczących procesów badawczych Urzędu;
15)
udział w planowaniu i realizacji polityki informacyjnej oraz promocyjnej Urzędu.
§  18.
Do zadań Stanowiska do spraw koordynacji technicznej należy w szczególności:
1)
planowanie i określanie, w uzgodnieniu z dyrektorem, zasad i kierunków rozwoju technicznego Urzędu w zakresie metod oznaczania wyrobów z metali szlachetnych i informatyzacji oraz opracowywanie w tym zakresie projektów planów kierunkowo-tematycznych i rocznych planów zadań Urzędu, a także sprawozdań z ich wykonania;
2)
planowanie zakupów wyposażenia do oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz udział w realizacji wszystkich zakupów inwestycyjnych Urzędu;
3)
koordynowanie zaopatrzenia komórek organizacyjnych w środki techniczne do oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz w sprzęt i oprogramowanie komputerowe a także monitorowanie i nadzorowanie gospodarowania tymi środkami, stopnia ich zużycia i sposobu zabezpieczenia;
4)
przeprowadzanie czynności sprawdzających w zakresie wyposażenia w urządzenia do oznaczania wyrobów i sprzęt komputerowy u podmiotów, które wnioskują o utworzenie punktu probierczego;
5)
wdrażanie nowych metod oznaczania wyrobów z metali szlachetnych;
6)
nadzór nad zbiorczą ewidencją znaczników probierczych oraz nad gospodarowaniem znacznikami będącymi w użyciu;
7)
administrowanie siecią komputerową oraz nadzór nad systemami komputerowymi, sprzętem i oprogramowaniem w komórkach organizacyjnych w celu zapewnienia ich sprawności;
8)
zbieranie i gromadzenie publikacji oraz opracowań krajowych i zagranicznych dotyczących metod oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz zastosowania technik informatycznych;
9)
współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz z Głównym Urzędem Miar, a także innymi krajowymi i zagranicznymi instytucjami oraz organizacjami, w sprawach metod oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz informatyzacji;
10)
udział w szkoleniu pracowników w zakresie metod oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz obsługi urządzeń do cechowania i sprzętu komputerowego;
11)
planowanie, koordynacja i udział w kontrolach wewnętrznych w komórkach organizacyjnych;
12)
nadzór nad zabezpieczeniem danych systemów komputerowych oraz ich gromadzenie i archiwizacja;
13)
udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz przepisów wewnętrznych, dotyczących działalności administracji probierczej;
14)
opracowywanie projektów wytycznych oraz instrukcji dotyczących metod oznaczania wyrobów z metali szlachetnych oraz informatyzacji Urzędu;
15)
gromadzenie danych dotyczących rynku przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych w Polsce oraz w pozostałych krajach Unii Europejskiej i innych państwach;
16)
gromadzenie i analiza danych statystycznych dotyczących liczby wyrobów z metali szlachetnych badanych i cechowanych w krajowych i zagranicznych urzędach probierczych oraz pozyskiwanie informacji na temat potencjalnych klientów Urzędu;
17)
udział w planowaniu i realizacji polityki informacyjnej oraz promocyjnej Urzędu.
§  19.
Do zadań Stanowiska do spraw obronnych należy w szczególności:
1)
wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań w zakresie obronności państwa należących do dyrektora zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i wytycznymi Prezesa Głównego Urzędu Miar w tym zakresie;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Urzędu.
§  20.
Do zadań Stanowiska do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej należy prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w komórkach organizacyjnych Urzędu oraz jego wydziałach zamiejscowych, a w szczególności:
1)
realizacja zadań określonych przepisami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
3)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz opracowywanie planów i wymagań dotyczących wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
4)
szkolenie wstępne nowozatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkolenia pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
5)
współdziałanie z właściwymi miejscowo komendantami Państwowej Straży Pożarnej.
§  21.
1.
Do zadań Stanowiska do spraw ochrony informacji niejawnych należy w szczególności:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
2)
wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie oraz przechowywanie dokumentów zawierających informacje niejawne;
3)
opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie i nadzorowanie jego realizacji;
4)
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji;
5)
okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
6)
prowadzenie wewnętrznych szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
7)
prowadzenie kancelarii niejawnej.
§  22.
Do zadań Wydziału Technicznego należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne zgłaszanych do badania i oznaczania cechami probierczymi;
2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;
3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich metodami przybliżonymi, zgodnie z metodami udokumentowanymi w procedurach badawczych;
4)
oznaczanie wyrobów z metali szlachetnych cechami probierczymi, wystawianie świadectw badania oraz zaświadczeń dotyczących badanych wyrobów;
5)
dokonywanie kontroli wewnętrznej zbadanych i oznaczonych cechami probierczymi wyrobów w zakresie zgodności umieszczonych cech i znaków probierczych z wynikami badania;
6)
dokonywanie kontroli wewnętrznej wystawionych świadectw badania i zaświadczeń;
7)
gromadzenie odpadów poanalitycznych;
8)
prowadzenie zbiorczej ewidencji znaczników oraz przygotowywanie i przekazywanie do likwidacji znaczników wycofywanych z użytkowania;
9)
gospodarowanie znacznikami oraz iglicami probierczymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
10)
sprawowanie nadzoru nad użytkowanymi odczynnikami chemicznymi;
11)
szkolenie nowozatrudnionych pracowników wydziału oraz wydziałów zamiejscowych w zakresie przybliżonych metod badawczych oraz sposobów oznaczania wyrobów;
12)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów prawa probierczego w zakładach przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
13)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  23.
Do zadań Laboratorium Analiz Chemicznych należy w szczególności:
1)
rejestrowanie próbek przyjętych od Wydziału Technicznego;
2)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich, zgodnie z metodami udokumentowanymi w normach oraz w procedurach badawczych;
3)
prowadzenie systemu ewidencji wyników analiz;
4)
przygotowywanie odczynników chemicznych dla laboratorium oraz wydziału technicznego;
5)
sprawowanie nadzoru nad użytkowanymi odczynnikami chemicznymi;
6)
udział w krajowych i zagranicznych badaniach międzylaboratoryjnych;
7)
udzielanie informacji i wydawanie opinii w sprawie metod oznaczania metali szlachetnych w stopach jubilerskich;
8)
szkolenie nowozatrudnionych pracowników laboratorium oraz wydziałów zamiejscowych w zakresie zadań wykonywanych w laboratorium;
9)
gospodarowanie odpadami poanalitycznymi;
10)
przygotowanie oraz wdrażanie nowych procedur dotyczących nadzorowania wyposażenia pomiarowego;
11)
koordynacja działań związanych z akredytacją;
12)
koordynacja wdrażania nowych zasad oraz procedur analitycznych w wydziałach zamiejscowych;
13)
opracowywanie planów zakupu niezbędnych odczynników chemicznych oraz wyposażenia pomiarowego;
14)
współdziałanie z Wydziałem Technicznym w zakresie ustalania terminów wykonania analiz chemicznych, podjętych decyzji w stosunku do stopów o nietypowym składzie;
15)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi laboratoriami zajmującymi się badaniami stopów metali szlachetnych;
16)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.

Rozdział  6

Organizacja i zadania wydziału zamiejscowego

§  24.
Działalnością wydziału zamiejscowego kieruje naczelnik.
§  25.
Do zadań naczelnika wydziału zamiejscowego, poza zadaniami określonymi w § 7 Regulaminu, należy:
1)
sprawowanie nadzoru wewnętrznego nad działalnością wydziału zamiejscowego;
2)
wydawanie, z upoważnienia dyrektora, decyzji administracyjnych w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do kompetencji dyrektora;
3)
gospodarowanie przekazanymi do dyspozycji wydziału zamiejscowego środkami finansowymi oraz mieniem będącym w użytkowaniu, z zachowaniem w tym zakresie przepisów obowiązującego prawa;
4)
administrowanie pomieszczeniami wydziału zamiejscowego, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymanie w stanie zgodnym z przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz w czystości i porządku;
5)
opracowywanie planów remontów bieżących siedziby wydziału zamiejscowego
6)
oraz realizacja tych remontów w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;
7)
realizacja bieżących zakupów sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych dla potrzeb wydziału zamiejscowego;
8)
gospodarowanie znacznikami i iglicami probierczymi przekazanymi wydziałowi zamiejscowemu do użytkowania;
9)
wykonywanie, z upoważnienia dyrektora, zadań z dziedziny nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów;
10)
szkolenie nowozatrudnionych pracowników wydziału zamiejscowego;
11)
współpraca, z upoważnienia dyrektora, z organami administracji rządowej, samorządowej oraz z innymi instytucjami na obszarze określonym w upoważnieniu;
12)
reprezentowanie Urzędu, z upoważnienia dyrektora, w zakresie określonym w upoważnieniu.
§  26.
Obowiązki naczelnika wydziału zamiejscowego, w czasie jego nieobecności, pełni jego zastępca albo pisemnie upoważniony, za zgodą dyrektora, inny pracownik.
§  27.
Do zadań wydziału zamiejscowego należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne zgłaszanych do badania i oznaczania cechami probierczymi;
2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;
3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i stopach jubilerskich, zgodnie z metodami udokumentowanymi w normach oraz w procedurach badawczych;
4)
rejestrowanie próbek przeznaczonych do analizy chemicznej;
5)
prowadzenie systemu ewidencji wyników analiz;
6)
udzielanie informacji i wydawanie opinii w sprawie metod oznaczania metali szlachetnych w stopach jubilerskich;
7)
przygotowanie odczynników chemicznych oraz nadzorowanie ich wykorzystania;
8)
gromadzenie odpadów poanalitycznych;
9)
oznaczanie wyrobów z metali szlachetnych cechami probierczymi, wystawianie świadectw badania oraz zaświadczeń dotyczących badanych wyrobów;
10)
dokonywanie kontroli wewnętrznej zbadanych i oznaczonych cechami probierczymi wyrobów w zakresie zgodności umieszczonych cech i znaków probierczych z wynikami badania;
11)
dokonywanie kontroli wewnętrznej wystawionych świadectw badania i zaświadczeń;
12)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów prawa probierczego przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem oraz obrotem wyrobami z metali szlachetnych;
13)
udział w krajowych i zagranicznych badaniach międzylaboratoryjnych.

Załącznik

Schemat Organizacyjny Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie