Nadanie statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2023.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 lutego 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 28 marca 2023 r.
w sprawie nadania statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 229 oraz z 2022 r. poz. 807) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie nadania statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 11 i 19).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT FUNDACJI PLATFORMA PRZEMYSŁU PRZYSZŁOŚCI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Fundatorem Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, zwanej dalej "Platformą", jest Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
§  2. 
1. 
Platforma uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. 
Platforma może używać nazwy skróconej "FPPP".
3. 
W relacjach z zagranicą Platforma może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu

"Future Industry Platform Foundation".

4. 
Identyfikację wizualną Platformy określają akty wewnętrzne uchwalane przez Zarząd.
5. 
Siedzibą Platformy jest Radom.

Rozdział  2

Cele i zadania Platformy

§  3. 
1. 
Celem Platformy, jest działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców przez wspieranie ich transformacji cyfrowej w zakresie procesów, produktów i modeli biznesowych, wykorzystujących najnowsze osiągnięcia z dziedziny automatyzacji, sztucznej inteligencji, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji pomiędzy maszynami oraz człowiekiem a maszynami, z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań.
2. 
Cel, o którym mowa w ust. 1, Platforma realizuje przez następujące zadania:
1)
budowanie świadomości przedsiębiorców i promowanie korzyści wynikających z cyfryzacji przemysłu oraz wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych;
2)
wspieranie podnoszenia poziomu technicznego, technologicznego i organizacyjnego przedsiębiorców z uwzględnieniem procesów przetwórczych, logistycznych i energetycznych oraz cyfrowej integracji tych procesów;
3)
promowanie i wspieranie stosowania przez przedsiębiorców inteligentnych systemów zarządczych, wytwórczych i dystrybucyjnych opartych o pozyskiwanie, gromadzenie, przesyłanie i analizę danych;
4)
inicjowanie we współpracy z przedsiębiorcami projektów badawczych ukierunkowanych na rozwój inżynierii materiałowej, technik wytwórczych oraz nowych produktów;
5)
prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej dla przedsiębiorców w zakresie cyfryzacji przemysłu;
6)
proponowanie przedsiębiorcom rozwiązań z zakresu cyfrowej transformacji przemysłu, w tym zarządzania zmianą, wiedzą i innowacjami;
7)
promowanie wśród przedsiębiorców:
a)
zintegrowanych rozwiązań technologicznych zapewniających interoperacyjność,
b)
tworzenia zaufanych systemów wymiany danych,
c)
wzajemnego dzielenia się danymi,
d)
zasad cyberbezpieczeństwa;
8)
tworzenie mechanizmów współdziałania, dzielenia się wiedzą oraz budowania zaufania w relacjach pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w proces transformacji cyfrowej;
9)
współpracę z podmiotami prowadzącymi kształcenie techniczne mającą promować dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb przemysłu przyszłości;
10)
prowadzenie działalności na rzecz podnoszenia kapitału ludzkiego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem cyfryzacji przemysłu;
11)
współpracę międzynarodową, w szczególności z innymi narodowymi platformami z państw Unii Europejskiej, przez wymianę doświadczeń, transfer wiedzy oraz wypracowywanie spójnego podejścia do procesów cyfrowej transformacji przemysłu;
12)
opiniowanie projektów założeń i projektów aktów prawnych dotyczących obszaru działalności Platformy;
13)
udzielanie niefinansowego wsparcia z przeznaczeniem na transformację cyfrową, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 229 oraz z 2022 r. poz. 807), zwanej dalej "ustawą".
§  4. 
1. 
Platforma może w celu realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-10, tworzyć oddziały podległe Zarządowi.
2. 
Platforma może realizować zadania samodzielnie lub przy współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
3. 
Realizacja zadań, o których mowa w § 3 ust. 2, następuje w szczególności przez:
1)
organizację lub udział w:
a)
przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych,
b)
szkoleniach, warsztatach i seminariach,
c)
pokazach demonstracyjnych,
d)
spotkaniach integrujących przedsiębiorców w obszarze transformacji cyfrowej,
e)
różnych formach doradztwa;
2)
inicjowanie projektów badawczych i przygotowywanie analiz, koncepcji lub strategii Platformy, zwanej dalej "strategią".
4. 
Platforma prowadzi tematyczny serwis internetowy, stanowiący platformę wymiany informacji, wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy użytkownikami.
5. 
Platforma prowadzi działalność publicystyczną i wydawniczą.
6. 
Szczegółowe metody, harmonogramy oraz wskaźniki ewaluacji realizacji zadań określają akty wewnętrzne Platformy.

Rozdział  3

Majątek i finansowanie Platformy

§  5. 
Majątek Platformy stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000 000 zł, powiększonej o równowartość netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku, w które wyposaży nieodpłatnie Platformę fundator na dzień rozpoczęcia przez nią działalności oraz inne mienie uzyskane lub nabyte w toku jej działania.
§  6. 
1. 
Źródłami finansowania Platformy są:
1)
dotacje podmiotowe z budżetu państwa na realizację bieżącej działalności Platformy;
2)
dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie działań służących realizacji celu Platformy, w tym kosztów realizacji inwestycji;
3)
środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm. 2 );
4)
darowizny, spadki, zapisy i dochody ze zbiórek publicznych;
5)
dochody z majątku ruchomego, nieruchomego i praw;
6)
dochody pochodzące z wkładów na rachunkach bankowych, lokat kapitałowych oraz papierów wartościowych;
7)
wpływy wynikające z realizacji umów, o których mowa w art. 1 ust. 4 ustawy;
8)
wpływy z opłat określone w art. 1 ust. 6 oraz art. 23 pkt 2 ustawy.
2. 
Środki określone w ust. 1 pkt 8 stanowią przychody Platformy i są wydatkowane na realizację zadań, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  7. 
1. 
Darowizny, spadki i zapisy mogą być użyte wyłącznie na realizację celu Platformy.
2. 
Postanowienie darczyńcy sprzeczne z ustawą lub statutem Platformy, zwanego dalej "statutem", nie wywołuje skutków prawnych względem Platformy.
3. 
W przypadku powołania Platformy do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe.
4. 
W przypadku prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego, środki uzyskane z pobranych przez Platformę opłat w wysokości nieprzekraczającej ponoszonych kosztów są przeznaczane wyłącznie na realizację zadań Platformy.

Rozdział  4

Organy Platformy

§  8. 
1. 
Organami Platformy są:
1)
Zarząd;
2)
Rada.
2. 
W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu oraz 2 pozostałych członków Zarządu.
3. 
Kandydat na Prezesa Zarządu i kandydaci na pozostałych członków Zarządu są wyłaniani w drodze konkursu.
4. 
Informacja o konkursie jest ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach Platformy oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
5. 
Informacja o konkursie określa w szczególności:
1)
stanowisko, którego dotyczy konkurs;
2)
wymagania jakie musi spełnić kandydat na określone stanowisko;
3)
adres, na jaki należy składać oferty;
4)
termin, w jakim należy składać oferty.
6. 
Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, która sporządza protokół z przeprowadzonego postępowania konkursowego.
7. 
Komisja konkursowa przedstawia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego protokół z przeprowadzonego postępowania konkursowego wraz z rekomendacjami dotyczącymi kandydatów na stanowisko Prezesa Zarządu i pozostałych członków Zarządu oraz opinię Rady.
8. 
Prezesa Zarządu i pozostałych członków Zarządu powołuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
8a.  3
 W przypadku konieczności uzupełnienia składu Zarządu na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy, w szczególności gdy dotychczas przeprowadzony konkurs nie pozwolił na wyłonienie kandydata, Prezesa Zarządu lub członka Zarządu powołuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, uwzględniając wymagania określone w art. 13 ustawy. Przepisów ust. 3-7 nie stosuje się.
9. 
Prezesowi Zarządu oraz pozostałym członkom Zarządu, za pracę wykonywaną w związku z powierzoną funkcją, przysługuje wynagrodzenie miesięczne ustalane na zasadach określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136). Na podstawie ustawy, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Prezesowi Zarządu oraz pozostałym członkom Zarządu może być przyznana nagroda roczna oraz świadczenia dodatkowe.
10. 
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia Prezesa Zarządu i pozostałych członków Zarządu lub sposób obliczania tych wynagrodzeń, a także wysokość nagrody rocznej oraz świadczeń dodatkowych ustala minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jako organ sprawujący nadzór nad działalnością Platformy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy.
11. 
Przewodniczący Rady zawiera w imieniu Platformy z Prezesem Zarządu i pozostałymi członkami Zarządu umowy o pracę, a także składa oświadczenia woli w zakresie wypowiadania, rozwiązywania lub dokonywania zmian treści tych umów, przy czym ustalenie warunków świadczenia pracy i dokonanie zmian stosunku pracy wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jako organu sprawującego nadzór nad działalnością Platformy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 10. Przewodniczący Rady występuje do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego o akceptację, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, przed dokonaniem stosownych czynności.
11a.  4
 W przypadku gdy zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego nie jest możliwe zawarcie umowy o pracę, o której mowa w ust. 11, Przewodniczący Rady zawiera w imieniu Platformy umowę cywilnoprawną, a także składa oświadczenia woli w zakresie wypowiadania, rozwiązywania, odstąpienia lub dokonywania zmian treści tej umowy, przy czym ustalenie umownych warunków spełniania przez danego członka Zarządu świadczeń i dokonanie zmian tych warunków wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jako organu sprawującego nadzór nad działalnością Platformy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 10. Przewodniczący Rady występuje do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego o akceptację, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, przed dokonaniem stosownych czynności.
12. 
W zakresie czynności, o których mowa w ust. 11, Przewodniczący Rady działa jako osoba wyznaczona w rozumieniu art. 31 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240).
13. 
W przypadku gdy ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie przewidują dla przyznania świadczeń dodatkowych lub nagrody rocznej kompetencję osoby lub organu właściwego w sprawach czynności z zakresu prawa pracy, Przewodniczący Rady składa oświadczenie o przyznaniu świadczeń dodatkowych lub nagrody rocznej w wysokości ustalonej przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego zgodnie z ust. 10, działając w tym zakresie jako osoba wyznaczona w rozumieniu art. 31 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
14. 
Nie można łączyć członkostwa w Radzie z funkcją członka Zarządu.
§  9. 
1. 
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1)
kierowanie działalnością Platformy i sprawowanie zarządu nad jej majątkiem;
2)
reprezentowanie Platformy na zewnątrz;
3)
sporządzanie strategii i rocznych planów działalności oraz ich zmian, które po zaopiniowaniu przez Radę, i w przypadku zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego podlegają, realizacji, zastrzeżeniem § 16;
4)
sporządzenie i przyjęcie regulaminu organizacyjnego Platformy;
5)
sporządzanie sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego, które po zaopiniowaniu przez Radę, wraz ze sprawozdaniem biegłego rewidenta, są przedkładane do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego;
6)
występowanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z wnioskami dotyczącymi dokonywania zmian w statucie;
7)
ustalanie zasad polityki kadrowej, w tym zasad wynagradzania, z uwzględnieniem współpracy z osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych;
8)
uchwalanie aktów wewnętrznych Platformy, niezastrzeżonych dla Rady;
9)
realizowanie czynności Platformy wynikających z rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 marca 2019 r. w sprawie dotacji podmiotowej dla Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 460);
10)
dokonywanie czynności prawnych w imieniu Platformy jako pracodawca.
2. 
Zarząd realizuje zadania niezastrzeżone dla Rady.
3. 
Zarząd podejmuje uchwały jednomyślnie.
4. 
W przypadku braku jednomyślności Zarządu rozstrzygnięcie następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W przypadku równego podziału głosów, głos rozstrzygający należy do Prezesa Zarządu.
5. 
Szczegółowy tryb pracy Zarządu, w tym sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, określa regulamin przyjęty przez Zarząd.
6. 
Oświadczenia woli w imieniu Platformy składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
7. 
Zaciągnięcie zobowiązania finansowego przekraczającego kwotę 200 000 zł brutto wymaga uzyskania przez Zarząd pisemnej zgody fundatora.
8. 
Dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzenia mieniem wymaga uzyskania przez Zarząd zgody odpowiedniego organu w przypadku, o którym mowa w art. 38 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933, z późn. zm. 5 ).
§  10. 
1. 
Rada stanowi organ opiniodawczy Platformy.
2. 
Przewodniczącym Rady jest przedstawiciel ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, o którym mowa w art. 15 ust. 5 ustawy.
3. 
Rada wydaje opinie oraz formułuje wnioski w formie uchwał, które są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
4. 
Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach albo w trybie korespondencyjnym.
5. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
opiniowanie strategii;
2)
opiniowanie rocznego planu działalności;
3)
opiniowanie sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego;
4)
opiniowanie kandydatów na członków Zarządu przedstawionych przez komisję konkursową;
5)
występowanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z wnioskami dotyczącymi dokonania zmian w statucie oraz opiniowanie zmian w statucie wnioskowanych przez Zarząd;
6)
opiniowanie realizacji strategii i rocznych planów działalności w zakresie osiągania celu, o którym mowa w § 3 ust. 1 oraz udzielanie informacji w tym zakresie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
6. 
Czynności Rady, o których mowa w ust. 5, wymagają uzasadnienia.
7. 
Poza zadaniami określonymi w ust. 5, w których realizacja kompetencji Rady wiąże się z koniecznością umożliwienia jej dostępu do niezbędnych w tym zakresie dokumentów dotyczących działalności Platformy, Zarząd w uzasadnionych przypadkach może udostępnić Radzie również inne dokumenty dotyczące Platformy.
8. 
Szczegółowy tryb pracy Rady, w tym tryb i sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 5, określi regulamin przyjęty przez Radę.
9. 
Rada corocznie w terminie do dnia 31 marca sporządza i przedkłada ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
10. 
Obsługę prac Rady zapewnia Zarząd.
§  11. 
Platforma zapewnia członkom Rady zwrot kosztów podróży związanych z udziałem w pracach Rady w wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167 oraz z 2022 r. poz. 1481 i 2302).

Rozdział  5

Struktura organizacyjna

§  12. 
Strukturę organizacyjną Platformy oraz szczegółowe zadania komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny Platformy.
§  13. 
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Prezes Zarządu.
§  14. 
Prezes Zarządu może tworzyć oraz znosić zespoły i grupy robocze, jako organy opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.

Rozdział  6

Plany działalności, ich monitorowanie oraz kontrola Platformy

§  15. 
1. 
Platforma realizuje:
1)
strategię;
2)
roczny plan działalności.
2. 
Strategia wyznacza cele organizacji w okresie co najmniej 3-letnim, określa alokację zasobów jakie są niezbędne do osiągania celu oraz warunki realizacji.
3. 
Roczny plan działalności określą w szczególności cele operacyjne, zadania służące realizacji tych celów oraz mierniki określające stopień realizacji tych celów wraz z określeniem ich wartości bazowej i planowanej do osiągnięcia.
4. 
Zarząd monitoruje wykonanie rocznego planu działalności i przekazuje Radzie oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, w okresach półrocznych, informacje o stopniu wykonania planu.
5. 
Do kontroli, o której mowa w art. 18 ust. 2 ustawy, stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224).
§  16. 
Strategia podlega aktualizacji przez Zarząd względem rocznych planów działalności.
§  17. 
Sprawozdania, o których mowa w art. 10 ust. 4 oraz w art. 19 ustawy, obejmują rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym.
§  18. 
Zarząd niezwłocznie udostępnia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, na jego żądanie, wszelkie dokumenty związane z działalnością Platformy, udziela wyjaśnień i informacji, w terminie wskazanym przez ministra oraz sygnalizuje ryzyka i zagrożenia wynikające z realizacji zadań oraz przedstawia planowane działania zaradcze.

Rozdział  7

Postanowienia końcowe

§  19. 
Zmiany statutu dokonuje minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego po

zasięgnięciu opinii Rady.

§  20. 
Likwidator Platformy wskazywany jest przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414 oraz z 2023 r. poz. 412.
3 Załącznik § 8 ust. 8a dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MFiPR.2024.8) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 lutego 2024 r.
4 Załącznik § 8 ust. 11a dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 16 lutego 2024 r. (Dz.Urz.MFiPR.2024.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lutego 2024 r.
5 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 807, 872, 1459, 1512 i 2463 oraz z 2023 r. poz. 203.