Nadanie statutu Domowi Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2012.11

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 marca 2012 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 23 marca 2012 r.
w sprawie nadania statutu Domowi Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie

Na podstawie art. 42 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092) zarządza się, co następuje:
§  1.
Domowi Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc statut nadany uchwałą nr 1/2010 Rady Społecznej Domu Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie uchwalenia Statutu Domu Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie, zatwierdzoną przez ministra właściwego do spraw zdrowia, wraz ze wszystkimi jego zmianami.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Domu Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Dom Pracownika Służby Zdrowia w Warszawie, zwany dalej "Domem", jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), będącym zakładem opiekuńczo-leczniczym, prowadzonym w formie państwowej jednostki budżetowej, dla którego podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Rozdział  2

Siedziba

§  2.
1.
Siedzibą Domu jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Obszarem działania Domu jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział  3

Cele i zadania

§  3.
1.
Celem Domu jest zapewnienie stacjonarnej opieki długoterminowej osobom niewymagającym hospitalizacji.
2.
Do zadań Domu należy:
1)
udzielanie całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne, które obejmują swoim zakresem pielęgnację i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji, oraz zapewnianie pacjentom produktów leczniczych i wyrobów medycznych;
2)
zapewnienie pacjentom Domu pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia;
3)
prowadzenie edukacji zdrowotnej dla pacjentów i członków ich rodzin oraz przygotowanie tych osób do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych;
4)
zaspokajanie społecznych, kulturalnych i religijnych potrzeb pacjentów w ramach możliwości Domu.
3.
Dom może uczestniczyć w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności prowadzić działalność dydaktyczno-szkoleniową.
4.
Wykonując swoje zadania Dom może podejmować współpracę w szczególności z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, kształcenia i doskonalenia kadr medycznych i samorządami zawodowymi, towarzystwami naukowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, organizacjami i instytucjami realizującymi cele zbliżone do działalności Domu.
§  4.
1.
Dom przeznaczony jest dla byłych pracowników ochrony zdrowia.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest przyjęcie do Domu małżonka osoby, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  4

Organy i struktura organizacyjna

§  5.
Organami Domu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Społeczna.
§  6.
1.
Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zarządzanie Domem, kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Minister właściwy do spraw zdrowia nawiązuje z Dyrektorem stosunek pracy na podstawie powołania, umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną.
3.
W razie nieobecności Dyrektora zastępuje go wyznaczony pracownik.
§  7.
1.
Organem inicjującym i opiniodawczym ministra właściwego do spraw zdrowia oraz organem doradczym Dyrektora jest Rada Społeczna, w składzie pięciu osób, która jest powoływana przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2.
W skład Rady Społecznej wchodzi:
1)
trzech przedstawicieli ministra właściwego do spraw zdrowia, w tym jeden jako przewodniczący;
2)
przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej;
3)
przedstawiciel Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.
3.
Członkiem Rady Społecznej nie może być osoba zatrudniona w Domu.
4.
Kadencja Rady Społecznej trwa 4 lata.
5.
Członek Rady Społecznej może być odwołany z jej składu przez ministra właściwego do spraw zdrowia przed upływem kadencji w przypadku:
1)
rezygnacji;
2)
wniosku podmiotu, którego jest przedstawicielem;
3)
nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Rady Społecznej;
4)
choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie powierzonych zadań.
6.
W przypadku odwołania, albo śmierci członka Rady Społecznej przed upływem kadencji, minister właściwy do spraw zdrowia z inicjatywy własnej lub podmiotu, którego ten członek był przedstawicielem, uzupełnia skład Rady Społecznej.
7.
Osoby powołane w skład Rady Społecznej w przypadku określonym w ust. 6 pełnią swą funkcję do końca danej kadencji Rady Społecznej.
8.
Sposób zwoływania posiedzeń Rady Społecznej, tryb pracy i podejmowania uchwał określa regulamin uchwalony przez Radę Społeczną i zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
9.
W posiedzeniach Rady Społecznej uczestniczy Dyrektor.
10.
Od uchwały Rady Społecznej Dyrektorowi przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  8.
Zadania Rady Społecznej określa art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
§  9.
1.
W skład Domu wchodzą:
1)
Dział Administracyjno-Gospodarczy i Spraw Pracowniczych;
2)
Dział Księgowości;
3)
Dział Medyczny;
4)
Dział Wyżywienia i Aprowizacji;
5)
Samodzielne Stanowisko Pracy Inspektora do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej;
6)
Samodzielne Stanowisko Pracy Kapelana;
7)
Samodzielne Stanowisko Pracy Pracownika Socjalnego;
8)
Samodzielne Stanowisko Pracy Terapeuty Zajęciowego.
2.
Organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, w szczególności organizację i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.

Rozdział  5

Gospodarka finansowa

§  10.
1.
Dom jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą prowadzonym w formie państwowej jednostki budżetowej, finansowanej z budżetu państwa w części 46 - Zdrowie, dział 851 - Ochrona Zdrowia.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Domu jest plan finansowy, zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Dom sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
4.
Obieg dokumentów, w tym dokumentów finansowo-księgowych, w Domu regulują odrębne przepisy wewnętrzne.