Nadanie statutu Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.2.6

Akt utracił moc
Wersja od: 30 maja 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 maja 1986 r.
w sprawie nadania statutu Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170) zarządza się, co następuje:
§  1.
Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1967 r. w sprawie nadania statutów niektórym instytutom naukowo-badawczym (Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 27 i z 1974 r. Nr 5, poz. 22) w części dotyczącej Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

CENTRUM ONKOLOGII - INSTYTUT IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE

Rozdział I

- Postanowienia ogólne

§  1.
Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, zwane dalej "Instytutem", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 36, poz. 170), zwanej dalej "ustawą",
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Onkologicznego im. Marii Skłodowskiej-Curie (Dz. U. Nr 19, poz. 153),
3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 61, poz. 316),
4)
zarządzenia Nr 21 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 1984 r. w sprawie zmiany nazwy Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie (M.P. Nr 17, poz. 123),
5)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
3.
Instytut posiada osobowość prawną.
4.
Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku: Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Rozdział  II

- Przedmiot działalności i zadania Instytutu

§  3.
1.
Przedmiotem działalności Instytut jest całokształt zagadnień związanych ze zwalczaniem chorób nowotworowych.
2.
Podstawowym zadaniem Instytutu jest prowadzenie badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej oraz innej działalności usługowej na potrzeby społecznego systemu zdrowia, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, takiej jak: sprawowanie nadzoru specjalistycznego i szkolenia.
§  4.
1.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w zakresie onkologii doświadczalnej, klinicznej, epidemiologii nowotworów, organizacji walki z rakiem oraz nauk pokrewnych i przystosowanie ich wyników do wdrażania do praktyki ochrony zdrowia,
2)
opracowywanie analiz, ocen i prognoz dotyczących rozwoju badań nad nowotworami, a także kompleksowych projektów i planów działalności służby zdrowia w dziedzinie walki z chorobami nowotworowymi,
3)
upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie onkologii,
4)
koordynowanie prac w dziedzinie onkologii i zwalczania nowotworów złośliwych w jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej,
5)
prowadzenie działalności profilaktycznej, diagnostycznej i leczniczej w formie świadczeń klinicznych, ambulatoryjnych oraz konsultacji na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia,
6)
podnoszenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników własnych i obcych,
7)
prowadzenie innej działalności usługowej na potrzeby społecznego systemu ochrony zdrowia, w tym nadzoru specjalistycznego w zakresie onkologii oraz udział w szkoleniu podyplomowym w zakresie onkologii, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Instytut może prowadzić produkcję aparatury i urządzeń lub współpracować z innymi instytucjami w tym zakresie, a także podejmować inną działalność gospodarczą lub usługową, związaną z zakresem działania Instytutu.
3.
Instytut gromadzi, opracowuje i udostępnia dokumentację i informację naukowo-techniczną, a także prowadzi działalność wydawniczą w zakresie przedmiotu swojej działalności.
§  5.
Uprawnienia Instytutu do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego określają odrębne przepisy.
§  6.
Instytut w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Polską Akademią Nauk, szkołami wyższymi, innymi jednostkami badawczo-rozwojowymi, zakładami społecznej służby zdrowia oraz organizacjami i stowarzyszeniami w kraju, a także z odpowiednimi organizacjami i instytucjami za granicą.

Rozdział  III

- Organy Instytutu

§  7.
Organami Instytutu są:
1)
dyrektor,
2)
Rada Naukowa,
3)
zebranie ogólne pracowników,
4)
Rada Załogi.
§  8.
1.
Dyrektor kieruje Instytutem, a w szczególności:
1)
ustala plany działalności Instytutu,
2)
realizuje politykę kadrową, współdziałając w tym zakresie z organizacją partyjną i stronnictwami politycznymi działającymi w Instytucie,
3)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu,
4)
reprezentuje Instytut,
5)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu z wyjątkiem należących do zakresów działania innych organów tej jednostki.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.

Wyłonienie kandydata na funkcję dyrektora Instytutu może nastąpić w drodze konkursu zarządzonego przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

3.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy:
1)
dwóch zastępców dyrektora d/s działalności podstawowej,
2)
sekretarza naukowego,
3)
zastępcy dyrektora d/s ekonomiczno-administracyjnych,
4)
głównego księgowego,
5)
dyrektora Oddziału Instytut w Gliwicach,
6)
dyrektor Oddziału Instytut w Krakowie,
7)
kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk.
4.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań Instytutu oraz ustala zakres i czas ich umocowania.
§  9.
1.
Zastępców dyrektora, sekretarza naukowego, głównego księgowego, dyrektorów oddziałów i kierowników innych komórek organizacyjnych Instytutu powołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i Rady Załogi.
2.
Zastępcy dyrektora, sekretarz naukowy i dyrektorzy oddziałów kierują działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych w zakresie ustalonym przez dyrektora.
§  10.
1.
Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności naukowej i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-rozwojowej.
2.
Rada Naukowa liczy nie więcej niż 35 członków. Rada Naukowa Instytutu wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców.
3.
Zadania Rady Naukowej określa ustawa.
4.
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa jej regulamin.
§  11.
Kompetencje zebrania ogólnego pracowników oraz Rady Załogi określa ustawa. Zasady i tryb działania Rady Załogi określa jej statut.

Rozdział  IV

- Organizacja Instytutu

§  12.
1.
Instytut posiada oddziały terenowe w Gliwicach i Krakowie.
2.
Strukturę organizacyjną Instytutu określa dyrektor Instytutu.
3.
W skład Instytutu mogą wchodzić w szczególności:
1)
komórki działalności naukowej i usługowo-badawczej: zakłady, kliniki, samodzielne pracownie, pracownie, oddziały kliniczne oraz przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria,
2)
komórki działalności administracyjnej, technicznej i obsługi: działy, sekcje, samodzielne stanowiska pracy.
4.
Kliniki, przychodnie specjalistyczne, poradnie i laboratoria, o których mowa w ust. 2 pkt 1, tworzy dyrektor Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Rozdział  V

- Gospodarka finansowa

§  13.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, zgodnie z zasadą samofinansowania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest plan rzeczowo-finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową i Radę Załogi.
3.
Działalność profilaktyczna, diagnostyczna i lecznicza oraz inna usługowa prowadzona przez Instytut na rzecz społecznego systemu ochrony zdrowia jest finansowana z budżetu państwa na zasadach określonych dla jednostek ochrony zdrowia.

Rozdział  VI

- Przedstawicielstwo Instytutu

§  14.
1.
Do dokonywania czynności prawnej samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora, sekretarz naukowy, dyrektorzy oddziałów oraz pełnomocnicy dyrektora Instytutu działają w granicach ich umocowania.
2.
Jeżeli czynności prawne dokonywane przez osoby określone w ust. 1 obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych lub czynności te mogą spowodować zobowiązania Instytutu do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, wówczas do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.