Nadanie statutu Centrum Medycznemu Kształcenia Podyplomowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1985.10.38

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 1990 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 28 sierpnia 1985 r.
w sprawie nadania statutu Centrum Medycznemu Kształcenia Podyplomowego *

Na podstawie § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 1970 r. w sprawie utworzenia samodzielnej placówki naukowo-dydaktycznej pod nazwą "Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego" (Dz. U. Nr 29, poz. 247) zarządza się, co następuje:
§  1.
Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 1 września 1985 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

CENTRUM MEDYCZNEGO

KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia wstępne

§  1.
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie, zwane dalej "Centrum", jest samodzielną placówką naukowo-dydaktyczną posiadającą osobowość prawną i działa na podstawie:

- ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym - art. 218, ust. 3 (Dz. U. Nr 14, poz. 113 z późniejszymi zmianami),

- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 października 1970 r. w sprawie utworzenia samodzielnej placówki naukowo-dydaktycznej pod nazwą "Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego" (Dz. U. Nr 29, poz. 247),

- rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 sierpnia 1954 r. w sprawie powoływania lekarzy na dokształcanie zawodowe (Dz. U. Nr 48, poz. 231),

- zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 1 lutego 1983 r. w sprawie specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, magistrów farmacji oraz innych pracowników z wyższym wykształceniem zatrudnionych w służbie zdrowia i opiece społecznej (Dz. Urz. MZiOS Nr 3, poz. 19),

- zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 sierpnia 1984 r. w sprawie organizacji Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (Dz. Urz. MZiOS Nr 10, poz. 58 z późn. zm.),

- zarządzenia Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 13 kwietnia 1979 r. w sprawie wykazu jednostek (placówek) uprawnionych do nadawania stopni naukowych (M. P. Nr 11, poz. 69 z późn. zmianami),

- niniejszego statutu,

- innych przepisów odnoszących się do działalności Centrum i jego pracowników.

§  2.
Centrum planuje, programuje i organizuje kształcenie oraz doskonalenie podyplomowe pracowników służby zdrowia, a także prowadzi działalność dydaktyczną, badawczą i usługowo-leczniczą, jest kontynuatorem działalności Instytutu Doskonalenia i Specjalizacji Kadr Lekarskich oraz Studium Doskonalenia Lekarzy w Akademii Medycznej w Warszawie.
§  3.
Nadzór nad Centrum sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  4.
1.
Centrum posiada osobowość prawną i ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem Godła Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i napisem w otoku zawierającym nazwę Centrum.
2.
Siedzibą Centrum jest m. st. Warszawa.
3.
Centrum może posiadać jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
4.
Centrum posiada sztandar.

Rozdział  2

Zadania Centrum

§  5.
1.
Podstawowym zadaniem Centrum jest zapewnienie społeczeństwu wysokiego poziomu opieki zdrowotnej poprzez podnoszenie kwalifikacji pracowników służby zdrowia. W związku z tym Centrum programuje, koordynuje, nadzoruje i wspomaga pod względem metodologicznym i organizacyjnym ogólnokrajowy system medycznego kształcenia podyplomowego, prowadzi kształcenie podyplomowe we własnych placówkach oraz ocenia efekty medycznego kształcenia podyplomowego.
2.
W szczególności do zadań Centrum należy:
  1)
analizowanie potrzeb w zakresie kształcenia podyplomowego osób z wyższym wykształceniem, pracujących w dziedzinie opieki zdrowotnej i społecznej z uwzględnieniem postępu nauk medycznych, techniki medycznej i związanych z nią metod diagnostycznych i leczniczych, rozwoju służby zdrowia oraz rozwoju gospodarki narodowej,
  2)
opracowywanie metod i form kształcenia podyplomowego,
  3)
programowanie, organizowanie i prowadzenie centralnego kształcenia podyplomowego,
  4)
sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej w zakresie kształcenia podyplomowego oraz udzielanie im pomocy przy organizowaniu i prowadzeniu tej działalności,
  5)
kształcenie podyplomowe w zakresie specjalizacji II stopnia, kształcenie organizatorów ochrony zdrowia oraz ustawiczne kształcenie specjalistów,
  6)
opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzania programów kształcenia podyplomowego pracowników opieki zdrowotnej i społecznej, w tym również programów specjalizacji z uwzględnieniem bieżącego postępu nauk medycznych,
  7)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów specjalizacyjnych,
  8)
inicjowanie i prowadzenie własnych badań naukowych,
  9)
prowadzenie działalności wydawniczej,
  10)
prowadzenie informacji naukowej i organizacyjnej oraz dokumentacji związanej z przedmiotem działalności Centrum, w tym informacji dotyczącej poziomu przygotowania i rozmieszczenia kadry specjalistów w kraju,
  11)
współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami, zwłaszcza kształcenia podyplomowego,
  12)
prowadzenie spraw stypendiów związanych ze specjalizacją pracowników służby zdrowia w zakresie zleconym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
  13)
udzielanie specjalistycznych świadczeń leczniczych w zakresie specjalności reprezentowanych przez jednostki organizacyjne Centrum,
  14)
kształcenie kadry dydaktycznej dla ośrodków terenowego kształcenia podyplomowego,
  15)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  6.
Na zasadach i w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami Centrum:
  1)
ustala założenia programowe i organizacyjne w zakresie kształcenia podyplomowego osób ze średnim wykształceniem medycznym pracujących w dziedzinie opieki zdrowotnej,
  2)
koordynuje i nadzoruje kształcenie podyplomowe, o którym mowa w pkt 1, prowadzone przez jednostki resortu zdrowia.
§  7.
Centrum wykonuje swoje zadania:

- w zakresie dydaktyki w oparciu o centralny i regionalny plan kształcenia,

- w zakresie badań naukowych w oparciu o plany rządowe, węzłowe, resortowe i własne,

- w sprawowaniu opieki zdrowotnej działa w ramach społecznego systemu ochrony zdrowia.

§  8.
Centrum realizuje zadania w oparciu o własną kadrę (naukową, dydaktyczną, leczniczą) i własną bazę lokalową oraz we współpracy z akademiami medycznymi, instytutami naukowo-badawczymi oraz innymi jednostkami zajmującymi się problematyką kształcenia pracowników opieki zdrowotnej i społecznej, posiadającymi odpowiedni potencjał dydaktyczny lub naukowo-badawczy.

Rozdział  3

Dyrektor i jego zastępcy

§  9.
1.
Na czele Centrum stoi dyrektor, który zarządza całokształtem działalności Centrum i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor jest przełożonym służbowym pracowników i opiekunem słuchaczy Centrum.
3.
Dyrektor jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań określonych w § 5.
4.
Dyrektor reprezentuje Centrum na zewnątrz.
5.
Do zakresu działania dyrektora należy:
  1)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez jednostki organizacyjne Centrum ich zadań naukowych, metodycznych, leczniczo-usługowych,
  2)
prawidłowa organizacja i dyscyplina pracy,
  3)
czuwanie nad przestrzeganiem prawa na terenie Centrum i wydawanie odpowiednich zarządzeń,
  4)
czuwanie nad zaspokajaniem materialnych, zdrowotnych i kulturalnych potrzeb pracowników Centrum oraz słuchaczy,
  5)
podejmowanie decyzji w sprawach służbowych wyjazdów zagranicznych pracowników Centrum i podejmowanie gości z zagranicy,
  6)
wyznaczanie zakresu zadań zastępcom,
  7)
zarządzanie majątkiem Centrum, z wyłączeniem spraw wyznaczonych dla zastępcy do spraw ekonomiczno-administracyjnych.
6.
Dyrektor zarządza Centrum przy pomocy:
  1)
zastępcy dyrektora do spraw dydaktycznych,
  2)
zastępcy dyrektora do spraw klinicznych,
  3)
zastępcy dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych.
7.
Przy dyrektorze Centrum działa kolegium jako organ opiniodawczo-doradczy dyrektora, do którego zadań należy opiniowanie spraw przedstawionych przez dyrektora. W skład kolegium wchodzą:
  1)
dyrektor jako przewodniczący,
  2)
zastępcy dyrektora,
  3)
kierownicy studiów,
  4)
dwóch przedstawicieli rady naukowej,
  5)
kierownicy organów partii i stronnictw politycznych oraz związku zawodowego, działających w Centrum.
8.
Kolegium Centrum współdziała, jako organ doradczo-opiniodawczy, z dyrektorem Centrum w rozwiązywaniu istotnych problemów związanych z działalnością Centrum, a w szczególności do jego zadań należy wyrażanie opinii dotyczących:
  1)
sprawozdań rocznych oraz bilansu,
  2)
projektów decyzji w sprawach inwestycji i zakupu cennej i unikalnej aparatury,
  3)
zmian w strukturze organizacyjnej Centrum,
  4)
współpracy z zagranicą oraz wyjazdów za granicę,
  5)
innych istotnych spraw związanych z Centrum i jego pracownikami,
  6)
działalności szpitali klinicznych Centrum w okresach półrocznych.
§  10.
1.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej powołuje i odwołuje dyrektora Centrum i na jego wniosek - zastępców dyrektora.
2.
Dyrektora Centrum i jego zastępców: do spraw dydaktycznych oraz klinicznych powołuje spośród profesorów lub docentów Centrum.

Rozdział  4

Organy Kolegialne

§  11.
Organami Kolegialnymi Centrum są:
  1)
Rada Naukowa,
  2)
Rada Programowo-Metodyczna.
§  12.
1.
Rada Naukowa jest organem opiniodawczym i doradczym dyrektora w sprawach działalności naukowo-dydaktycznej oraz rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej Centrum.
2.
Rada Naukowa:
  1)
opiniuje kierunki programowania, organizowania i prowadzenia centralnego kształcenia podyplomowego,
  2)
inicjuje nowe kierunki prac badawczych i opiniuje plan działalności naukowo-badawczej oraz ocenia jego realizację,
  3)
przeprowadza przewody doktorskie i habilitacyjne, nadaje stopnie naukowe doktora i doktora habilitowanego zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym przedmiocie,
  4)
występuje z wnioskami o nadanie tytułu naukowego profesora nadzwyczajnego i profesora zwyczajnego zgodnie z przepisami o stopniach i tytułach naukowych,
  5)
opiniuje wnioski o mianowanie na stanowisko profesora i docenta,
  6)
wyłania komisje oraz wybiera w głosowaniu tajnym komisję dyscyplinarną dla nauczycieli akademickich według zasad określonych w odrębnych przepisach,
  7)
wyraża opinie w innych sprawach na wniosek dyrektora Centrum.
§  13.
1.
Przewodniczącym Rady jest dyrektor Centrum.
2.
Zastępcą przewodniczącego Rady jest zastępca dyrektora d/s dydaktycznych. Sekretarza Rady wybierają spośród swojego grona - członkowie Rady.
§  14.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą zatrudnieni w Centrum profesorowie i docenci, jeden przedstawiciel zatrudnionych w Centrum adiunktów, st. asystentów, asystentów.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może powołać w skład Rady Naukowej inne osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
3.
W posiedzeniach i pracach Rady Naukowej uczestniczą: przedstawiciel organizacji partyjnej PZPR, przedstawiciel odpowiedniego organu stronnictw politycznych oraz przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej, działających w Centrum.
4.
Stałymi Komisjami Rady Naukowej są:
  1)
Komisja do spraw Dydaktycznych,
  2)
Komisja do spraw Badań Naukowych,
  3)
Komisja do spraw Rozwoju Kadry Naukowej,
  4)
Komisja do spraw Etycznej Oceny Klinicznych Badań Naukowych.
5.
Szczegółowy tryb działalności i organizację pracy Rady Naukowej określa regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  15.
Rada Programowo-Metodyczna jest organem doradczym i opiniodawczym dyrektora w sprawach:
  1)
metodyki kształcenia podyplomowego,
  2)
programów kształcenia i specjalizacji,
  3)
koordynacji kształcenia podyplomowego,
  4)
oceny sytuacji i potrzeb w zakresie kształcenia podyplomowego i specjalizacji.
§  16.
1.
W skład Rady Programowo-Metodycznej wchodzą:
  1)
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej sprawujący nadzór nad Centrum jako przewodniczący,
  2)
dyrektor Centrum jako zastępca przewodniczącego, zastępcy dyrektora Centrum, kierownicy studiów oraz 2 przedstawicieli Rady Naukowej,
  3)
przedstawiciele akademii medycznych i instytutów naukowo-badawczych resortu zdrowia, przewodniczący krajowych zespołów specjalistycznych oraz kierownicy terenowych oddziałów kształcenia podyplomowego Centrum,
  4)
wybitni znawcy zagadnienia powołani przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
2.
Szczegółowy tryb działania i organizację Rady Programowo-Metodycznej określa regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.

Rozdział  5

Organizacja Centrum

§  17.
1.
Centrum dzieli się na jednostki organizacyjne zwane studiami odpowiadające kierunkom kształcenia lub grupom pokrewnych dyscyplin (specjalności) objętych jego działalnością.
2.
Podstawowymi komórkami Centrum w zakresie działalności dydaktycznej, naukowej oraz metodyczno-organizacyjnej są zakłady, kliniki działające w ramach studiów lub poza nimi.
3.
W ramach studiów, zakładów, klinik lub poza nimi mogą być tworzone inne jednostki organizacyjne.
4.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 2 i 3 mogą być prowadzone w powiązaniu z akademiami medycznymi oraz instytutami naukowo-badawczymi resortu zdrowia na zasadach ustalonych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
5.
W Centrum mogą być tworzone terenowe oddziały kształcenia podyplomowego, w miastach będących siedzibami akademii medycznych.
6.
W skład Centrum wchodzą również jednostki administracyjne i obsługowe, niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań Centrum.
§  18.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w § 17 określa zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 sierpnia 1984 r. w sprawie organizacji Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (Dz. Urz. MZiOS Nr 10, poz. 58 z późn. zm.).
§  19.
Dyrektor Centrum może tworzyć pracownie, sekcje lub inne komórki organizacyjne w ramach zakładów, klinik lub działów na zasadach określonych w zarządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 sierpnia 1984 r. wymienionych w § 18.
§  20.
Zakres zadań poszczególnych jednostek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora.

Rozdział  6

Kierownicy studiów, klinik, zakładów i innych jednostek organizacyjnych

§  21.
1.
Działalnością studium kieruje kierownik studium, którego powołuje za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej dyrektor Centrum spośród profesorów i docentów Centrum.
2.
Do zakresu zadań kierownika studium należy:
  1)
ustalanie założeń do planu działalności dydaktycznej, metodycznej,
  2)
sprawowanie nadzoru nad realizacją planów kształcenia,
  3)
kontrolowanie wykonania przez nauczycieli akademickich studium obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych,
  4)
sprawowanie opieki nad słuchaczami,
  5)
przygotowywanie materiałów statystycznych obejmujących zakres działania studium.
3.
Kierowników pozostałych jednostek i komórek organizacyjnych działalności podstawowej Centrum powołuje i odwołuje dyrektor Centrum, przy odpowiednim zastosowaniu przepisów obowiązujących w tym zakresie w szkołach wyższych i określa ich zakresy zadań.

Rozdział  7

Baza kliniczna Centrum

§  22.
1.
Bazą dla praktycznego kształcenia podyplomowego i badań naukowych nad programowaniem, metodyką i organizacją tego kształcenia są szpitale kliniczne Centrum oraz zakłady i kliniki zorganizowane na ich bazie, a także na bazie innych zakładów służby zdrowia.
2.
Szpitalami klinicznymi, nadzorowanymi przez Centrum na zasadach określonych w przepisach odrębnych są:
  1)
Państwowy Szpital Kliniczny Nr 1 im. prof. dr med. Witolda Orłowskiego w Warszawie,
  2)
Państwowy Szpital Kliniczny Nr 2 im. Janka Krasickiego w Otwocku.

Rozdział  8

Biblioteka i wydawnictwa

§  23.
1.
W skład Centrum wchodzi biblioteka, która jest jednostką organizacyjną działalności podstawowej o zadaniach usługowych, dydaktycznych i naukowych.
2.
Biblioteka Centrum ma charakter ogólnodostępnej biblioteki naukowej i jest ogniwem ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i ogólnokrajowej sieci informacji naukowej.
3.
W Centrum mogą działać biblioteki zakładowe i kliniczne. Nadzór nad działalnością sieci bibliotecznej sprawuje kierownik biblioteki.
§  24.
1.
Centrum prowadzi działalność wydawniczą w zakresie:
  1)
własnych wydawnictw periodycznych o charakterze dydaktyczno-naukowym i informacyjnym,
  2)
skryptów i innych pomocy dydaktycznych dla osób doskonalących się zawodowo,
  3)
materiałów z konferencji, zjazdów, sympozjów i sesji naukowych,
  4)
wydawnictw informacyjno-bibliograficznych opracowanych przez bibliotekę Centrum.
2.
Działalność wydawniczą prowadzi Centrum w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy.

Rozdział  9

Pracownicy Centrum

§  25.
1.
W sprawach praw i obowiązków nauczycieli akademickich zatrudnionych w Centrum stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym.
2.
Zadania Centrum realizują:
  1)
Nauczyciele akademiccy:
a)
pracownicy naukowo-dydaktyczni,
b)
pracownicy dydaktyczni,
c)
pracownicy naukowi.
  2)
Inni pracownicy:
a)
pracownicy naukowo-techniczni,
b)
pracownicy inżynieryjno-techniczni,
c)
pracownicy biblioteczni i dokumentacji naukowej,
d)
pracownicy służby zdrowia,
e)
pracownicy administracyjno-ekonomiczni,
f)
pracownicy obsługi i pozostali pracownicy.

Rozdział  10

Słuchacze Centrum

§  26.
Zasady rekrutacji oraz prawa i obowiązki osób odbywających kształcenie organizowane przez Centrum określają odrębne przepisy.

Rozdział  11

Działalność finansowa Centrum

§  27.
Centrum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113 z późniejszymi zmianami) i inne przepisy wydane na jej podstawie.
* Z dniem 10 października 1990 r. tracą moc postanowienia statutu Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, stanowiącego załącznik do nin. zarządzenia w zakresie uregulowanym zarządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 października 1990 r. w sprawie wyboru dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego oraz jego zastępców (Dz.Urz.MZ.1990.5.18), zgodnie z § 4 zarządzenia zmieniającego.