Nadanie statutu Agencji Badań Medycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2019.98

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 marca 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 26 listopada 2019 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Badań Medycznych

Na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych (Dz. U. poz. 447) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się statut Agencji Badań Medycznych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI BADAŃ MEDYCZNYCH

§  1. 
1. 
Agencja Badań Medycznych, zwana dalej "Agencją", utworzona ustawą z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych (Dz. U. poz. 447), zwaną dalej "Ustawą", działa na podstawie Ustawy oraz niniejszego Statutu, zwanego dalej "Statutem".
2. 
Agencja Badań Medycznych może posługiwać się oficjalnym skrótem: "ABM".
3. 
W relacjach międzynarodowych Agencja Badań Medycznych posługuje się oficjalnym tłumaczeniem nazwy na język angielski: "Medical Research Agency".
§  2. 
1. 
Symbolem Agencji jest logo zastrzeżone prawem autorskim.
2. 
Wzór logo stanowi załącznik do Statutu.
§  3. 
1. 
Do zadań Agencji należy:
1)
dofinansowywanie badań naukowych i prac rozwojowych w systemie ochrony zdrowia, w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych wyłonionych w drodze konkursu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych;
2)
wydawanie opinii i ekspertyz w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu na rzecz organów administracji publicznej lub innych podmiotów w wyniku realizacji zawartych umów;
3)
inicjowanie i rozwijanie współpracy międzynarodowej w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu na podstawie programów, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 Ustawy;
4)
inicjowanie i realizacja własnych badań naukowych i prac rozwojowych;
5)
dofinansowywanie projektów, w tym projektów interdyscyplinarnych, zgodnych z programem, wyłonionych w drodze konkursu;
6)
organizacja i finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych ad hoc w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych, w tym projektów interdyscyplinarnych;
7)
upowszechnianie efektów zrealizowanych zadań;
8)
wspieranie przedsiębiorstw w prowadzeniu i rozwijaniu działalności innowacyjnej w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych;
9)
inicjowanie działań na rzecz rozwoju rynku badań klinicznych w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym współpracy z partnerami w zakresie ustalania zasad finansowania świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych pacjentom uczestniczącym w badaniach klinicznych.
2. 
W celu realizacji zadań Prezes Agencji Badań Medycznych może wydawać zarządzenia, regulaminy, wytyczne i inne dokumenty niezbędne dla realizacji przez Agencję zadań powierzonych jej przepisami Ustawy i Statutu.
§  4. 
1. 
Prezes kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. 
Do zadań Prezesa należy:
1)
sporządzanie rocznego planu finansowego Agencji i jego zmiany;
2)
sporządzanie rocznego planu działalności Agencji i jego zmiany;
3)
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Agencji;
4)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Agencji wraz z informacją o wynikach ewaluacji, o której mowa w art. 23 Ustawy;
5)
opracowywanie perspektywicznych kierunków działalności Agencji;
6)
przygotowanie projektu statutu Agencji i jego zmiany oraz przedstawianie go do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;
7)
podejmowanie decyzji w sprawach związanych z realizacją strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz realizacją innych zadań Agencji;
8)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych finansowanych przez Agencję;
9)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Agencji;
10)
wykonywanie innych, niż określone w pkt 1-9, zadań wynikających z Ustawy lub przepisów wydanych na jej podstawie.
3. 
Prezes zarządza Agencją przy pomocy:
1)
Zastępcy Prezesa do spraw medycznych;
2)
Zastępcy Prezesa do spraw finansowania badań;
3)
Zastępcy Prezesa do spraw analiz i badań własnych;
4)
Dyrektora Biura Agencji;
5)
Głównego Księgowego;
6)
innych, niż określeni w pkt 1-5, pracowników upoważnionych do prowadzenia spraw określonych przez Prezesa, w szczególności dyrektorów komórek organizacyjnych Agencji.
4.  2
 Prezes Agencji Badań Medycznych sprawuje bezpośredni nadzór nad wykonywaniem zadań przez Zastępców Prezesa Agencji i dyrektora Biura Agencji.
5. 
Prezes jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową Agencji oraz za zarządzanie i gospodarowanie majątkiem Agencji.
5a.  3
 W przypadku nieobecności lub czasowej niemożliwości sprawowania funkcji, przez okres krótszy niż 6 miesięcy, Prezesa zastępuje wyznaczony przez niego Zastępca Prezesa.
5b.  4
 W przypadku śmierci Prezesa albo odwołania go ze sprawowanej funkcji, do czasu powołania nowego Prezesa jego obowiązki pełni Zastępca Prezesa do spraw finansowania badań. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w razie nieobecności albo odwołania z funkcji:
1)
Zastępcy Prezesa do spraw finansowania badań - obowiązki Prezesa pełni Zastępca Prezesa do spraw medycznych;
2)
Zastępcy Prezesa do spraw medycznych - obowiązki Prezesa pełni Zastępca Prezesa do spraw analiz i badań własnych;
3)
Zastępcy Prezesa do spraw analiz i badań własnych - obowiązki Prezesa pełni dyrektor komórki organizacyjnej Agencji wyznaczony przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
6. 
Prezes może upoważnić, w formie pisemnej, osoby, o których mowa w ust. 3, do podejmowania w określonych sprawach lub w określonych rodzajach spraw decyzji w jego imieniu oraz dokonywania określonych w upoważnieniu czynności prawnych.
§  5. 
Prezes może tworzyć samodzielne stanowiska pracy oraz zespoły zadaniowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.
§  6. 
1. 
Zastępca Prezesa do spraw medycznych:
1)
nadzoruje i kontroluje realizację projektów pod kątem potrzeb zdrowotnych oraz z wykorzystaniem dorobku nauk medycznych i nauk o zdrowiu;
2) 5
 sprawuje bezpośredni nadzór na wykonywaniem zadań przez dyrektora Wydziału Zarządzania Projektami Niekomercyjnymi i dyrektora Wydziału Finansowo-Księgowego.
2. 
Zastępca Prezesa do spraw finansowania badań:
1)
nadzoruje realizację zadań z zakresu wyboru projektów w oparciu o ocenę ich efektywności finansowej z uwzględnieniem możliwości wynikających z prowadzenia przez Agencję samodzielnej gospodarki finansowej;
2) 6
 sprawuje bezpośredni nadzór nad wykonywaniem zadań przez dyrektora Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii oraz dyrektora Centrum Rozwoju Badań Klinicznych.
3. 
Zastępca Prezesa do spraw analiz i badań własnych:
1)
nadzoruje realizację prac analitycznych mających na celu dokonanie oceny wpływu realizowanych projektów na poprawę jakości opieki zdrowotnej w procesach diagnostycznych i terapeutycznych oraz nadzoruje realizację projektów własnych Agencji;
2) 7
 sprawuje bezpośredni nadzór nad wykonywaniem zadań przez dyrektora Wydziału Nauki i Ewaluacji.
§  7. 
1. 
Do zadań Rady należy wyrażanie opinii w sprawach:
1)
perspektywicznych kierunków badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz projektów interdyscyplinarnych wyłonionych w drodze konkursu, ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych, obserwacyjnych i epidemiologicznych;
2)
zasad podziału środków finansowych ujmowanych w rocznym planie finansowym Agencji;
3)
rocznego planu finansowego Agencji i jego zmiany;
4)
rocznego planu działalności Agencji i jego zmiany;
5)
rocznego sprawozdania finansowego Agencji;
6)
rocznego sprawozdania z działalności Agencji wraz z informacją o wynikach ewaluacji, o której mowa w art. 23 Ustawy;
7)
projektu statutu Agencji i projektów jego zmian;
8)
innych niż określone w pkt 1-7, istotnych pod kątem realizacji celów Agencji, w tym z zakresu przedmiotowego programów planowanych do realizacji.
2. 
Rada w celu wykonania swoich zadań ma prawo wglądu do dokumentacji finansowej prowadzonej przez Agencję oraz żądania od Prezesa niezbędnych informacji dotyczących tej dokumentacji.
§  8. 
1.  8
 W skład Agencji wchodzą:
1)
Centrum Rozwoju Badań Klinicznych;
2) 9
 Wydział Nauki i Ewaluacji;;
3) 10
 Wydział Innowacji i Rozwoju Biotechnologii;
4) 11
 Wydział Zarządzania Projektami Niekomercyjnymi;
4a) 12
 Wydział Finansowo-Księgowy;
5)
Biuro Agencji;
6)
Stanowisko Głównego Księgowego;
7)
Stanowisko Audytora Wewnętrznego.
2. 
W skład Agencji mogą wchodzić stanowiska lub zespoły utworzone na podstawie § 5.
3.  13
 Główny Księgowy sprawuje bezpośredni nadzór nad komórką właściwą do spraw księgowości.
4. 
Dyrektor Biura Agencji sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami właściwymi w sprawach prawno-organizacyjnych związanych z zapewnieniem sprawnego funkcjonowania Agencji.
§  9. 
Szczegółową organizację i sposób działania oraz zadania jednostek, o których mowa w § 8 ust. 1, określa regulamin organizacyjny Agencji nadany przez Prezesa Agencji.

Załącznik

Wzór logo Agencji Badań Medycznych

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2269).
2 Załącznik § 4 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 24 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.MZ.2020.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2020 r.
3 Załącznik § 4 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 8 marca 2024 r. (Dz.Urz.MZ.2024.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 2023 r.
4 Załącznik § 4 ust. 5b dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 8 marca 2024 r. (Dz.Urz.MZ.2024.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 2023 r.
5 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 27 kwietnia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MZ.2022.44) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 grudnia 2023 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 8 marca 2024 r. (Dz.Urz.MZ.2024.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 marca 2024 r.

6 Załącznik § 6 ust. 2 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia z dnia 24 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.MZ.2020.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2020 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 27 kwietnia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 2022 r. (Dz.Urz.MZ.2022.44) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2022 r.

7 Załącznik § 6 ust. 3 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 24 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.MZ.2020.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2020 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 grudnia 2023 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 8 marca 2024 r. (Dz.Urz.MZ.2024.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 marca 2024 r.

8 Załącznik § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 24 stycznia 2020 r. (Dz.Urz.MZ.2020.4) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 stycznia 2020 r.
9 Załącznik § 8 ust. 1 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze zarządzenia z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 grudnia 2023 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia z dnia 8 marca 2024 r. (Dz.Urz.MZ.2024.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 marca 2024 r.

10 Załącznik § 8 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2021 r.
11 Załącznik § 8 ust. 1 pkt 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 2021 r. (Dz.Urz.MZ.2021.33) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2021 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie zarządzenia z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 grudnia 2023 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia z dnia 8 marca 2024 r. (Dz.Urz.MZ.2024.17) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 marca 2024 r.

12 Załącznik § 8 ust. 1 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie zarządzenia z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 grudnia 2023 r.
13 Załącznik § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.Urz.MZ.2023.114) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 grudnia 2023 r.