Nadanie statutów Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Norymberdze oraz Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Remseck.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MEN.2015.14
Akt obowiązujący Wersja od: 22 lipca 2015 r.
ZARZĄDZENIE Nr 13
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 2 marca 2015 r.
w sprawie nadania statutów Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Norymberdze oraz Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Remseck
Na podstawie § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2014 r. poz. 454) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Nadaje się statuty:1)
Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Norymberdze - stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia;2)
Szkolnemu Punktowi Konsultacyjnemu przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Remseck - stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia;§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2015 r.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
STATUT
Szkolnego Punktu Konsultacyjnego
przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium
z siedzibą w Norymberdze
STATUT
Szkolnego Punktu Konsultacyjnego
przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium
z siedzibą w Norymberdze
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Szkolny Punkt Konsultacyjny przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Norymberdze, zwany dalej "punktem", umożliwia uczniom uczęszczającym do szkół działających w systemie oświaty Republiki Federalnej Niemiec, uzupełnianie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego, zgodnie z planem nauczania uzupełniającego oraz programami nauczania uwzględniającymi ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych.§ 2.
1.
Siedzibą punktu jest Norymberga.2.
Zajęcia edukacyjne w punkcie są prowadzone w trybie stacjonarnym.3.
Nauka w punkcie jest bezpłatna.4.
Punkt może posługiwać się logo.§ 3.
1.
Organem prowadzącym punkt jest Minister Edukacji Narodowej.2.
Punkt wchodzi w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej "Ośrodkiem".3.
Nadzór pedagogiczny nad kierownikiem punktu sprawuje Dyrektor Ośrodka.4.
Nadzór nad działalnością punktu w zakresie spraw finansowych i administracyjnych sprawuje dyrektor Ośrodka we współpracy z Konsulem Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Monachium.Rozdział 2
Cele i zadania punktu
Cele i zadania punktu
§ 4.
Punkt realizuje cele i zadania określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2014 r. poz. 454), w szczególności:1)
zapewnia uczniom możliwość nauki w systemie kształcenia uzupełniającego;2)
ułatwia uczniom powracającym do Polski kontynuowanie nauki w polskim systemie oświaty;3)
podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej i językowej;4)
współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi wspierającymi rozwój polskiej kultury na obczyźnie.§ 5.
1.
Punkt realizuje swoje cele i zadania poprzez:1)
prowadzenie zajęć edukacyjnych, zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego oraz planem nauczania uzupełniającego;2)
tworzenie środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu uczniów;3)
organizowanie w ramach swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej, poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi:a)
zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,b)
imprez sportowych,c)
wycieczek przedmiotowych,d)
wycieczek krajoznawczo-turystycznych,e)
organizowanie spotkań z przedstawicielami świata kultury, sztuki i polityki z Polski i Republiki Federalnej Niemiec;4)
współpracę w ramach swojej działalności ze stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi, placówkami oświatowymi, organizacjami młodzieżowymi, placówkami życia kulturalnego i religijnego, których celem jest umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji rasowej, narodowościowej i wyznaniowej.2.
W zakresie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów stosuje się przepisy w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Punkt nie przeprowadza sprawdzianu w ostatniej klasie szkoły podstawowej, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz egzaminów poprawkowych związanych z promowaniem.3.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.4.
W punkcie mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej punktu.5.
Podjęcie działalności w punkcie przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 4, wymaga uzyskania pisemnej zgody kierownika punktu, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.Rozdział 3
Warunki i tryb przyjmowania uczniów do punktu
Warunki i tryb przyjmowania uczniów do punktu
§ 6.
1.
Do punktu przyjmowane są dzieci obywateli polskich czasowo przebywających w Republice Federalnej Niemiec.2.
Warunkiem przyjęcia ucznia do punktu jest przedstawienie zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły działającej w systemie oświaty Republiki Federalnej Niemiec.3.
Jeżeli punkt posiada wolne miejsca oraz odpowiednie warunki kadrowe, organizacyjne i finansowe, do punktu mogą być przyjmowane także dzieci obywateli polskich stale zamieszkujących za granicą oraz dzieci osób pochodzenia polskiego niebędących obywatelami polskimi.§ 7.
1.
Rekrutację do punktu prowadzi kierownik punktu.2.
Kierownik punktu ustala zasady rekrutacji oraz harmonogram przyjmowania uczniów, obowiązujące w danym roku szkolnym i podaje je do wiadomości do końca czerwca poprzedniego roku szkolnego.3.
Nabór uczniów do punktu jest co roku ogłaszany przez kierownika punktu, zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji pracy punktu.4.
O przyjęciu ucznia do punktu decyduje kolejność zgłoszenia.§ 8.
1.
Uczniowie, którzy bez uzasadnionej przyczyny i bez powiadomienia, nie rozpoczną nauki w punkcie do końca września, zostaną skreśleni z listy uczniów, zgodnie z trybem określonym w art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.2.
Na zwolnione miejsce przyjmuje się ucznia z listy osób, które nie zostały przyjęte do punktu z powodu braku miejsc.Rozdział 4
Organy punktu i ich kompetencje
Organy punktu i ich kompetencje
§ 9.
Organami punktu są:1)
kierownik;2)
rada pedagogiczna;3)
rada rodziców;4)
samorząd uczniowski.§ 10.
1.
Organy, o których mowa w § 9 pkt 2-4, działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem.2.
Kierownik bada zgodność regulaminów, o których mowa w ust. 1, ze statutem punktu oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. W razie stwierdzenia sprzeczności kierownik wzywa właściwy organ punktu do niezwłocznej zmiany regulaminu.§ 11.
1.
Organy punktu współpracują ze sobą w celu:1)
stworzenia jak najlepszych warunków kształcenia i wychowania uczniów;2)
organizowania działalności pozaszkolnej;3)
rozwiązywania sytuacji konfliktowych powstałych w punkcie;4)
dbania o dobre imię i wizerunek punktu.2.
Spory powstałe pomiędzy organami, o których mowa w § 9 pkt 2-4, rozstrzyga kierownik punktu.§ 12.
1.
Stanowisko kierownika punktu powierza i odwołuje z niego dyrektor Ośrodka.2.
Kierownik punktu odpowiada za działalność punktu, w szczególności:1)
kieruje procesem dydaktyczno-wychowawczym oraz odpowiada za jego realizację;2)
opracowuje do dnia 30 czerwca każdego roku arkusz organizacji pracy punktu;3)
ustala rozkład zajęć edukacyjnych;4)
zwołuje i przewodniczy zebraniom rady pedagogicznej;5)
realizuje uchwały rady pedagogicznej;6)
współpracuje z innymi organami punktu;7)
sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w punkcie;8)
zatrudnia nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;9)
wspiera nauczycieli w doskonaleniu zawodowym;10)
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im odpowiednie warunki do nauki oraz harmonijnego i wszechstronnego rozwoju;11)
skreśla z listy uczniów, zgodnie z § 8 lub § 30 ust. 1 pkt 3 i ust. 2;12)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może wystąpić do dyrektora Ośrodka z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie liczącej mniej niż 7 uczniów;13)
interweniuje w przypadkach konfliktów w społeczności punktu;14)
podejmuje decyzje o odwołaniu zajęć edukacyjnych w szczególnych przypadkach;15)
dysponuje środkami finansowymi punktu, zgodnie z planem rzeczowo-finansowym zatwierdzonym przez dyrektora Ośrodka;16)
prowadzi i przechowuje dokumentację punktu;17)
przechowuje pieczęć urzędową punktu;18)
reprezentuje punkt na zewnątrz.§ 13.
1.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w punkcie bez względu na wymiar czasu pracy.2.
Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:1)
podejmowanie uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;2)
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;3)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;4)
przygotowanie projektu statutu punktu lub jego zmiany;5)
uchwalanie statutu punktu;6)
opiniowanie arkusza organizacji pracy punktu, w tym rozkładu zajęć;7)
opiniowanie wniosków kierownika punktu w sprawie przyznawania nagród i odznaczeń pracownikom punktu;8)
ustalanie regulaminu swojej działalności.§ 14.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Rodzice mają prawo do występowania do rady pedagogicznej, kierownika punktu i dyrektora Ośrodka z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych z funkcjonowaniem punktu.§ 15.
1.
W skład rady rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów, wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.2.
Wybory do oddziałowych rad rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców uczniów danego oddziału w każdym roku szkolnym.3.
W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.4.
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.§ 16.
1.
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie punktu.2.
Uczniowie w każdym oddziale wybierają spośród siebie, do końca września danego roku szkolnego, po jednym przedstawicielu do samorządu uczniowskiego, z zastrzeżeniem ust. 4.3.
Przedstawiciele samorządu uczniowskiego, o których mowa w ust. 2, opracowują projekt regulaminu samorządu uczniowskiego, który jest następnie uchwalany przez wszystkich uczniów punktu w głosowaniu równym i tajnym.4.
Regulamin samorządu uczniowskiego może przewidywać odmienny niż wymieniony w ust. 2 tryb wyboru przedstawicieli. Odmienny tryb wyboru przedstawicieli obowiązuje od następnych wyborów.5.
Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej, kierownikowi punktu oraz radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach punktu, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:1)
prawo do zapoznania się z programami nauczania, z ich treściami, celami i stawianymi wymaganiami;2)
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;3)
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.6.
Do zadań samorządu uczniowskiego należy w szczególności:1)
rozwijanie demokratycznych form współpracy uczniów i nauczycieli;2)
kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania;3)
współdziałanie z pozostałymi organami punktu;4)
dbanie o mienie punktu;5)
organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w nauce;6)
rozstrzyganie sporów między uczniami oraz zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami;7)
dbanie o dobre imię i wizerunek punktu.Rozdział 5
Organizacja pracy punktu
Organizacja pracy punktu
§ 17.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy punktu opracowany przez kierownika punktu i zatwierdzony przez dyrektora Ośrodka.2.
Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych ustala kierownik punktu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, o którym mowa w ust. 1.§ 18.
Kierownik punktu, po uzgodnieniu z radą pedagogiczną, przedstawia dyrektorowi Ośrodka projekt organizacji roku szkolnego w punkcie, który uwzględnia organizację roku szkolnego w Republice Federalnej Niemiec.§ 19.
1.
Zajęcia edukacyjne w punkcie są prowadzone oddzielnie dla każdego oddziału, jeżeli w oddziale jest co najmniej siedmiu uczniów.2.
Maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa kierownik punktu uwzględniając warunki organizacyjne, lokalowe i finansowe punktu.§ 20.
1.
Program nauczania realizowany jest przez każdego ucznia przez jeden dzień w tygodniu.2.
Kierownik punktu, w porozumieniu z radą rodziców, ustala sposób wykorzystania godzin lekcyjnych w ramach godzin do dyspozycji kierownika punktu.§ 21.
1.
Podstawową formą pracy punktu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.2.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny wymiar czasu zajęć, o którym mowa w przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.3.
Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując jednocześnie ogólny wymiar zajęć, o którym mowa przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.4.
Przerwy pomiędzy lekcjami trwają nie krócej niż 5 minut.Rozdział 6
Biblioteka
Biblioteka
§ 22.
Punkt posiada bibliotekę, która służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.§ 23.
Szczegółowe zasady pracy biblioteki ustalone są w regulaminie biblioteki.Rozdział 7
Nauczyciele
Nauczyciele
§ 24.
Kierownik punktu ustala zakres zadań oraz czas pracy wszystkich pracowników punktu.§ 25.
Kierownik punktu powierza każdy oddział opiece jednego z nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale.§ 26.
Szczegółowe prawa i obowiązki nauczycieli określa regulamin organizacyjny punktu.Rozdział 8
Prawa i obowiązki ucznia
Prawa i obowiązki ucznia
§ 27.
1.
Uczeń ma prawo do:1)
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;2)
przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy;3)
informacji na temat wymagań programowych;4)
sprawiedliwej, jawnej i obiektywnej oceny postępów w nauce;5)
życzliwego, podmiotowego traktowania przez nauczycieli i pozostałych pracowników punktu;6)
zachowania i ochrony prywatności;7)
poszanowania swoich poglądów, swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dóbr osobistych osób trzecich;8)
poszanowania swojej godności i nietykalności;9)
występowania z wnioskami do kierownika punktu i nauczycieli w sprawach dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;10)
korzystania z doraźnej pomocy dydaktycznej nauczycieli;11)
składania do kierownika punktu skarg w przypadku naruszenia praw ucznia, w szczególności praw określonych w Konwencji o Prawach Dziecka; skarga powinna być rozpatrzona nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.2.
Uczeń ma obowiązek:1)
przestrzegać statutu punktu;2)
na bieżąco śledzić informacje odnoszące się do organizacji procesu kształcenia;3)
przestrzegać przyjętych społecznie norm i zasad kultury;4)
respektować decyzje kierownika, a także podporządkowywać się uchwałom rady pedagogicznej;5)
dbać o dobre imię i wizerunek punktu;3.
Uczniom zabrania się:1)
zachowywania się w sposób zagrażający życiu i zdrowiu innych;2)
opuszczania terenu punktu podczas zajęć i przerw międzylekcyjnych bez zgody kierownika punktu lub opiekuna klasy;3)
przyprowadzania na teren punktu osób trzecich;4)
niszczenia mienia punktu oraz innego mienia znajdującego się w budynkach szkolnych;5)
przynoszenia na teren punktu alkoholu, papierosów, środków odurzających, petard, środków pirotechnicznych oraz innych środków i przedmiotów zagrażających życiu i zdrowiu lub bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli i innych pracowników punktu;6)
przynoszenia przedmiotów i sprzętów wartościowych, których nie można właściwie zabezpieczyć przed zniszczeniem lub kradzieżą;7)
używania telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych, urządzeń elektronicznych nagrywających i odtwarzających oraz gier komputerowych.§ 28.
1.
Ucznia można nagrodzić za:1)
bardzo dobre wyniki w nauce;2)
udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;3)
działalność społeczną;4)
działalność na rzecz punktu.2.
Nagrodami, o których mowa w ust. 1, są:1)
list pochwalny do rodziców;2)
dyplom uznania;3)
nagroda rzeczowa.3.
Dyplom, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 5,1.4.
Nagrodę rzeczową, o której mowa w ust. 2 pkt 3, otrzymuje uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej średnią ocen co najmniej 4,75.§ 29.
Szczegółowe prawa i obowiązki uczniów określa regulamin punktu.§ 30.
1.
Za uchybienie obowiązkom ucznia, o których mowa w § 27 ust. 2 oraz w regulaminie punktu, a także naruszenie zakazów określonych w § 27 ust. 3 uczeń może być ukarany poprzez:1)
rozmowę dyscyplinująca, bądź list dyscyplinujący;2)
ustną lub pisemną naganę kierownika punktu;3)
skreślenie z listy uczniów.2.
Kierownik ma obowiązek powiadomić rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary lub skreśleniu z listy uczniów.Rozdział 9
Ocenianie wewnątrzszkolne
Ocenianie wewnątrzszkolne
§ 31.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:1)
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;2)
udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;3)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;4)
dostarczanie rodzicom i nauczycielom stałej informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach;5)
umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.§ 32.
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego oraz promowania ustala rada pedagogiczna.Rozdział 10
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 33.
Uczniowie i absolwenci punktu otrzymują świadectwa szkolne wydawane zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu wydawania świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.§ 34.
Punkt używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami w sprawie tablic i pieczęci urzędowych.§ 35.
W przypadku likwidacji punktu dokumentację i majątek przekazuje się organowi prowadzącemu lub placówce wskazanej przez ten organ.§ 36.
Statut punktu może być zmieniony na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej złożony do kierownika punktu. Kierownik punktu ma obowiązek przedłożyć wniosek radzie pedagogicznej w ciągu czternastu dni od dnia otrzymania. Zmiany w statucie punktu są uchwalane większością 2/3 głosów.§ 37.
Statut punktu przechowywany jest w dokumentacji punktu. Jego kopia dostępna jest w bibliotece punktu.ZAŁĄCZNIK Nr 2
STATUT
Szkolnego Punktu Konsultacyjnego
przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium
z siedzibą w Remseck
STATUT
Szkolnego Punktu Konsultacyjnego
przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium
z siedzibą w Remseck
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
Szkolny Punkt Konsultacyjny przy Konsulacie Generalnym RP w Monachium z siedzibą w Remseck, zwany dalej "punktem", umożliwia uczniom uczęszczającym do szkół działających w systemie oświaty Republiki Federalnej Niemiec, uzupełnianie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum, zgodnie z planem nauczania uzupełniającego oraz programami nauczania uwzględniającymi ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych.§ 2.
1.
Siedzibą punktu jest Remseck.2.
Zajęcia edukacyjne w punkcie są prowadzone w trybie stacjonarnym.3.
Nauka w punkcie jest bezpłatna.4.
Punkt może posługiwać się logo.§ 3.
1.
Organem prowadzącym punkt jest Minister Edukacji Narodowej.2.
Punkt wchodzi w skład Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej "Ośrodkiem".3.
Nadzór pedagogiczny nad kierownikiem punktu sprawuje Dyrektor Ośrodka.4.
Nadzór nad działalnością punktu w zakresie spraw finansowych i administracyjnych sprawuje dyrektor Ośrodka we współpracy z Konsulem Generalnym Rzeczypospolitej Polskiej w Monachium.Rozdział 2
Cele i zadania punktu
Cele i zadania punktu
§ 4.
Punkt realizuje cele i zadania określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2014 r. poz. 454), w szczególności:1)
zapewnia uczniom możliwość nauki w systemie kształcenia uzupełniającego;2)
ułatwia uczniom powracającym do Polski kontynuowanie nauki w polskim systemie oświaty;3)
podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej i językowej;4)
współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi wspierającymi rozwój polskiej kultury na obczyźnie.§ 5.
1.
Punkt realizuje swoje cele i zadania poprzez:1)
prowadzenie zajęć edukacyjnych, zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego oraz planem nauczania uzupełniającego;2)
tworzenie środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu uczniów;3)
organizowanie w ramach swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej, poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi:a)
zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,b)
imprez sportowych,c)
wycieczek przedmiotowych,d)
wycieczek krajoznawczo-turystycznych,e)
organizowanie spotkań z przedstawicielami świata kultury, sztuki i polityki z Polski i Republiki Federalnej Niemiec;4)
współpracę w ramach swojej działalności ze stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi, placówkami oświatowymi, organizacjami młodzieżowymi, placówkami życia kulturalnego i religijnego, których celem jest umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji rasowej, narodowościowej i wyznaniowej.2.
W zakresie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów stosuje się przepisy w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Punkt nie przeprowadza sprawdzianu w ostatniej klasie szkoły podstawowej, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz egzaminów poprawkowych związanych z promowaniem.3.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.4.
W punkcie mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej punktu.5.
Podjęcie działalności w punkcie przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 4, wymaga uzyskania pisemnej zgody kierownika punktu, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.Rozdział 3
Warunki i tryb przyjmowania uczniów do punktu
Warunki i tryb przyjmowania uczniów do punktu
§ 6.
1.
Do punktu przyjmowane są dzieci obywateli polskich czasowo przebywających w Republice Federalnej Niemiec.2.
Warunkiem przyjęcia ucznia do punktu jest przedstawienie zaświadczenia o uczęszczaniu do szkoły działającej w systemie oświaty Republiki Federalnej Niemiec.3.
Jeżeli punkt posiada wolne miejsca oraz odpowiednie warunki kadrowe, organizacyjne i finansowe, do punktu mogą być przyjmowane także dzieci obywateli polskich stale zamieszkujących za granicą oraz dzieci osób pochodzenia polskiego niebędących obywatelami polskimi.§ 7.
1.
Rekrutację do punktu prowadzi kierownik punktu.2.
Kierownik punktu ustala zasady rekrutacji oraz harmonogram przyjmowania uczniów, obowiązujące w danym roku szkolnym i podaje je do wiadomości do końca czerwca poprzedniego roku szkolnego.3.
Nabór uczniów do punktu jest co roku ogłaszany przez kierownika punktu, zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacji pracy punktu.4.
O przyjęciu ucznia do punktu decyduje kolejność zgłoszenia.§ 8.
1.
Uczniowie, którzy bez uzasadnionej przyczyny i bez powiadomienia, nie rozpoczną nauki w punkcie do końca września, zostaną skreśleni z listy uczniów, zgodnie z trybem określonym w art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.2.
Na zwolnione miejsce przyjmuje się ucznia z listy osób, które nie zostały przyjęte do punktu z powodu braku miejsc.Rozdział 4
Organy punktu i ich kompetencje
Organy punktu i ich kompetencje
§ 9.
Organami punktu są:1)
kierownik;2)
rada pedagogiczna;3)
rada rodziców;4)
samorząd uczniowski.§ 10.
1.
Organy, o których mowa w § 9 pkt 2-4, działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami, które nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem.2.
Kierownik bada zgodność regulaminów, o których mowa w ust. 1, ze statutem punktu oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. W razie stwierdzenia sprzeczności kierownik wzywa właściwy organ punktu do niezwłocznej zmiany regulaminu.§ 11.
1.
Organy punktu współpracują ze sobą w celu:1)
stworzenia jak najlepszych warunków kształcenia i wychowania uczniów;2)
organizowania działalności pozaszkolnej;3)
rozwiązywania sytuacji konfliktowych powstałych w punkcie;4)
dbania o dobre imię i wizerunek punktu.2.
Spory powstałe pomiędzy organami, o których mowa w § 9 pkt 2-4, rozstrzyga kierownik punktu.§ 12.
1.
Stanowisko kierownika punktu powierza i odwołuje z niego dyrektor Ośrodka.2.
Kierownik punktu odpowiada za działalność punktu, w szczególności:1)
kieruje procesem dydaktyczno-wychowawczym oraz odpowiada za jego realizację;2)
opracowuje do dnia 30 czerwca każdego roku arkusz organizacji pracy punktu;3)
ustala rozkład zajęć edukacyjnych;4)
zwołuje i przewodniczy zebraniom rady pedagogicznej;5)
realizuje uchwały rady pedagogicznej;6)
współpracuje z innymi organami punktu;7)
sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w punkcie;8)
zatrudnia nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;9)
wspiera nauczycieli w doskonaleniu zawodowym;10)
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im odpowiednie warunki do nauki oraz harmonijnego i wszechstronnego rozwoju;11)
skreśla z listy uczniów, zgodnie z § 8 lub § 30 ust. 1 pkt 3 i ust. 2;12)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może wystąpić do dyrektora Ośrodka z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie liczącej mniej niż 7 uczniów;13)
interweniuje w przypadkach konfliktów w społeczności punktu;14)
podejmuje decyzje o odwołaniu zajęć edukacyjnych w szczególnych przypadkach;15)
dysponuje środkami finansowymi punktu, zgodnie z planem rzeczowo-finansowym zatwierdzonym przez dyrektora Ośrodka;16)
prowadzi i przechowuje dokumentację punktu;17)
przechowuje pieczęć urzędową punktu;18)
reprezentuje punkt na zewnątrz.§ 13.
1.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w punkcie bez względu na wymiar czasu pracy.2.
Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:1)
podejmowanie uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;2)
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;3)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;4)
przygotowanie projektu statutu punktu lub jego zmiany;5)
uchwalanie statutu punktu;6)
opiniowanie arkusza organizacji pracy punktu, w tym rozkładu zajęć;7)
opiniowanie wniosków kierownika punktu w sprawie przyznawania nagród i odznaczeń pracownikom punktu;8)
ustalanie regulaminu swojej działalności.§ 14.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Rodzice mają prawo do występowania do rady pedagogicznej, kierownika punktu i dyrektora Ośrodka z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych z funkcjonowaniem punktu.§ 15.
1.
W skład rady rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów, wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.2.
Wybory do oddziałowych rad rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców uczniów danego oddziału w każdym roku szkolnym.3.
W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.4.
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.§ 16.
1.
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie punktu.2.
Uczniowie w każdym oddziale wybierają spośród siebie, do końca września danego roku szkolnego, po jednym przedstawicielu do samorządu uczniowskiego, z zastrzeżeniem ust. 4.3.
Przedstawiciele samorządu uczniowskiego, o których mowa w ust. 2, opracowują projekt regulaminu samorządu uczniowskiego, który jest następnie uchwalany przez wszystkich uczniów punktu w głosowaniu równym i tajnym.4.
Regulamin samorządu uczniowskiego może przewidywać odmienny niż wymieniony w ust. 2 tryb wyboru przedstawicieli. Odmienny tryb wyboru przedstawicieli obowiązuje od następnych wyborów.5.
Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej, kierownikowi punktu oraz radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach punktu, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:1)
prawo do zapoznania się z programami nauczania, z ich treściami, celami i stawianymi wymaganiami;2)
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;3)
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego.6.
Do zadań samorządu uczniowskiego należy w szczególności:1)
rozwijanie demokratycznych form współpracy uczniów i nauczycieli;2)
kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania;3)
współdziałanie z pozostałymi organami punktu;4)
dbanie o mienie punktu;5)
organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w nauce;6)
rozstrzyganie sporów między uczniami oraz zapobieganie konfliktom między uczniami a nauczycielami;7)
dbanie o dobre imię i wizerunek punktu.Rozdział 5
Organizacja pracy punktu
Organizacja pracy punktu
§ 17.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji pracy punktu opracowany przez kierownika punktu i zatwierdzony przez dyrektora Ośrodka.2.
Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych ustala kierownik punktu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, o którym mowa w ust. 1.§ 18.
Kierownik punktu, po uzgodnieniu z radą pedagogiczną, przedstawia dyrektorowi Ośrodka projekt organizacji roku szkolnego w punkcie, który uwzględnia organizację roku szkolnego w Republice Federalnej Niemiec.§ 19.
1.
Zajęcia edukacyjne w punkcie są prowadzone oddzielnie dla każdego oddziału, jeżeli w oddziale jest co najmniej siedmiu uczniów.2.
Maksymalną liczbę uczniów w oddziale określa kierownik punktu uwzględniając warunki organizacyjne, lokalowe i finansowe punktu.§ 20.
1.
Program nauczania realizowany jest przez każdego ucznia przez jeden dzień w tygodniu.2.
Kierownik punktu, w porozumieniu z radą rodziców, ustala sposób wykorzystania godzin lekcyjnych w ramach godzin do dyspozycji kierownika punktu.§ 21.
1.
Podstawową formą pracy punktu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.2.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny wymiar czasu zajęć, o którym mowa w przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.3.
Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując jednocześnie ogólny wymiar zajęć, o którym mowa przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.4.
Przerwy pomiędzy lekcjami trwają nie krócej niż 5 minut.Rozdział 6
Biblioteka
Biblioteka
§ 22.
Punkt posiada bibliotekę, która służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.§ 23.
Szczegółowe zasady pracy biblioteki ustalone są w regulaminie biblioteki.Rozdział 7
Nauczyciele
Nauczyciele
§ 24.
Kierownik punktu ustala zakres zadań oraz czas pracy wszystkich pracowników punktu.§ 25.
Kierownik punktu powierza każdy oddział opiece jednego z nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale.§ 26.
Szczegółowe prawa i obowiązki nauczycieli określa regulamin organizacyjny punktu.Rozdział 8
Prawa i obowiązki ucznia
Prawa i obowiązki ucznia
§ 27.
1.
Uczeń ma prawo do:1)
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;2)
przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy;3)
informacji na temat wymagań programowych;4)
sprawiedliwej, jawnej i obiektywnej oceny postępów w nauce;5)
życzliwego, podmiotowego traktowania przez nauczycieli i pozostałych pracowników punktu;6)
zachowania i ochrony prywatności;7)
poszanowania swoich poglądów, swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dóbr osobistych osób trzecich;8)
poszanowania swojej godności i nietykalności;9)
występowania z wnioskami do kierownika punktu i nauczycieli w sprawach dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;10)
korzystania z doraźnej pomocy dydaktycznej nauczycieli;11)
składania do kierownika punktu skarg w przypadku naruszenia praw ucznia, w szczególności praw określonych w Konwencji o Prawach Dziecka; skarga powinna być rozpatrzona nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.2.
Uczeń ma obowiązek:1)
przestrzegać statutu punktu;2)
na bieżąco śledzić informacje odnoszące się do organizacji procesu kształcenia;3)
przestrzegać przyjętych społecznie norm i zasad kultury;4)
respektować decyzje kierownika, a także podporządkowywać się uchwałom rady pedagogicznej;5)
dbać o dobre imię i wizerunek punktu;3.
Uczniom zabrania się:1)
zachowywania się w sposób zagrażający życiu i zdrowiu innych;2)
opuszczania terenu punktu podczas zajęć i przerw międzylekcyjnych bez zgody kierownika punktu lub opiekuna klasy;3)
przyprowadzania na teren punktu osób trzecich;4)
niszczenia mienia punktu oraz innego mienia znajdującego się w budynkach szkolnych;5)
przynoszenia na teren punktu alkoholu, papierosów, środków odurzających, petard, środków pirotechnicznych oraz innych środków i przedmiotów zagrażających życiu i zdrowiu lub bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli i innych pracowników punktu;6)
przynoszenia przedmiotów i sprzętów wartościowych, których nie można właściwie zabezpieczyć przed zniszczeniem lub kradzieżą;7)
używania telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych, urządzeń elektronicznych nagrywających i odtwarzających oraz gier komputerowych.§ 28.
1.
Ucznia można nagrodzić za:1)
bardzo dobre wyniki w nauce;2)
udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;3)
działalność społeczną;4)
działalność na rzecz punktu.2.
Nagrodami, o których mowa w ust. 1, są:1)
list pochwalny do rodziców;2)
dyplom uznania;3)
nagroda rzeczowa.3.
Dyplom, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 5,1.4.
Nagrodę rzeczową, o której mowa w ust. 2 pkt 3, otrzymuje uczeń, który uzyskał w wyniku klasyfikacji rocznej średnią ocen co najmniej 4,75.§ 29.
Szczegółowe prawa i obowiązki uczniów określa regulamin punktu.§ 30.
1.
Za uchybienie obowiązkom ucznia, o których mowa w § 27 ust. 2 oraz w regulaminie punktu, a także naruszenie zakazów określonych w § 27 ust. 3 uczeń może być ukarany poprzez:1)
rozmowę dyscyplinująca, bądź list dyscyplinujący;2)
ustną lub pisemną naganę kierownika punktu;3)
skreślenie z listy uczniów.2.
Kierownik ma obowiązek powiadomić rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary lub skreśleniu z listy uczniów.Rozdział 9
Ocenianie wewnątrzszkolne
Ocenianie wewnątrzszkolne
§ 31.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:1)
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;2)
udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;3)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;4)
dostarczanie rodzicom i nauczycielom stałej informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach;5)
umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.§ 32.
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego oraz promowania ustala rada pedagogiczna.Rozdział 10
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 33.
Uczniowie i absolwenci punktu otrzymują świadectwa szkolne wydawane zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu wydawania świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.§ 34.
Punkt używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami w sprawie tablic i pieczęci urzędowych.§ 35.
W przypadku likwidacji punktu dokumentację i majątek przekazuje się organowi prowadzącemu lub placówce wskazanej przez ten organ.§ 36.
Statut punktu może być zmieniony na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej złożony do kierownika punktu. Kierownik punktu ma obowiązek przedłożyć wniosek radzie pedagogicznej w ciągu czternastu dni od dnia otrzymania. Zmiany w statucie punktu są uchwalane większością 2/3 głosów.§ 37.
Statut punktu przechowywany jest w dokumentacji punktu. Jego kopia dostępna jest w bibliotece punktu.1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1255).