Nadanie regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2005.5.19

Akt utracił moc
Wersja od: 14 września 2005 r.

ZARZĄDZENIE NR 10
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 14 września 2005 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym

Na podstawie art. 1a ust. 3 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz. U. Nr 55, poz. 249 z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 2 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Probierczemu w Krakowie i podległym mu obwodowym urzędom probierczym.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 63, poz. 636, Nr 126, poz. 1382 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2003 r. Nr 171, poz. 1664.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU PROBIERCZEGO W KRAKOWIE I PODLEGŁYCH MU OBWODOWYCH URZĘDÓW PROBIERCZYCH

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§  1.
Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie i podległe mu obwodowe urzędy probiercze działają na podstawie:
1)
ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze, zwanej dalej "ustawą";
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 września 2003 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów probierczych (Dz. U. Nr 177, poz. 1728);
3)
rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania organów i urzędów administracji probierczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 47);
4)
regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie i podległych mu obwodowych urzędów probierczych, zwanego dalej "regulaminem";
5)
zarządzeń, wytycznych, decyzji, instrukcji i innych dokumentów wewnętrznych Prezesa Głównego Urzędu Miar lub Dyrektora Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie.
§  2.
Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie prowadzi gospodarkę finansową, administracyjną, kadrową oraz sprawuje nadzór merytoryczny nad podległymi obwodowymi urzędami probierczymi.
§  3.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie;
2)
okręgowy urząd - Okręgowy Urząd Probierczy w Krakowie;
3)
obwodowe urzędy - obwodowe urzędy probiercze;
4)
komórki organizacyjne - komórki organizacyjne i stanowiska pracy, o których mowa w § 4 ust. 1;
5)
naczelnik urzędu - naczelnik obwodowego urzędu.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna okręgowego urzędu

§  4.
1.
W skład okręgowego urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne i stanowiska pracy:
1)
Wydział Budżetowy (WB);
2)
Wydział Nadzoru (WN);
3)
Referat Administracyjno-Gospodarczy (RAG);
4)
Pełnomocnik dyrektora do spraw jakości (PJ);
5)
Pełnomocnik dyrektora do spraw ochrony informacji niejawnych (PN);
6)
Stanowisko do spraw polityki rynkowej (PR);
7)
Stanowisko do spraw koordynacji technicznej i komputeryzacji (KT);
8)
Stanowisko do spraw kadr (SK);
9)
Stanowisko do spraw obrony cywilnej (OC);
10)
Stanowisko do spraw bhp i ppoż. (BHP).
2.
Zadania z zakresu polityki rynkowej, spraw bhp i ochrony ppoż. oraz obrony cywilnej mogą być powierzane łącznie, temu samemu pracownikowi lub włączane jako dodatkowe, w zakresy czynności pracowników wydziałów lub referatów okręgowego urzędu, bez tworzenia do realizacji tych zadań odrębnych stanowisk pracy.
§  5.
1.
Wydziałem okręgowego urzędu kieruje naczelnik, a referatem okręgowego urzędu kierownik, zwani dalej "kierownikami komórek organizacyjnych".
2.
Obowiązki kierowników komórek organizacyjnych pełnią w czasie ich nieobecności zastępcy lub wyznaczani pisemnie przez kierowników komórek organizacyjnych, za zgodą dyrektora, inni pracownicy.
§  6.
Okręgowemu urzędowi podlegają następujące obwodowe urzędy:
1)
Obwodowy Urząd Probierczy w Krakowie (OUPK);
2)
Obwodowy Urząd Probierczy w Chorzowie (OUPH);
3)
Obwodowy Urząd Probierczy w Częstochowie (OUPZ);
4)
Obwodowy Urząd Probierczy w Poznaniu (OUPP);
5)
Obwodowy Urząd Probierczy we Wrocławiu (OUPV).
§  7.
Schemat organizacyjny okręgowego urzędu stanowi załącznik do regulaminu.

Rozdział  3

Działalność punktów probierczych

§  8.
Dyrektor może tworzyć poza siedzibami okręgowego urzędu i obwodowych urzędów stałe lub działające okresowo punkty probiercze, przy uwzględnieniu potrzeb gospodarki oraz możliwości organizacyjnych i kadrowych urzędów.
§  9.
1.
Organizację wewnętrzną, zadania i warunki jakie powinny spełniać punkty probiercze określa dyrektor.
2.
Zadania w punktach probierczych wykonują pracownicy obwodowych urzędów delegowani przez dyrektora.
3.
Za realizację zadań wykonywanych w punktach probierczych odpowiedzialny jest pracownik kierujący zespołem delegowanych pracowników każdorazowo wyznaczany przez dyrektora.

Rozdział  4

Zadania dyrektora

§  10.
Okręgowym urzędem kieruje dyrektor przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych.
§  11.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie, koordynowanie oraz nadzór nad realizacją zadań okręgowego urzędu i obwodowych urzędów;
2)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów oraz współdziałanie w zakresie probiernictwa z organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz z innymi instytucjami;
3)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do jego wyłącznej kompetencji;
4)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, regulaminów, decyzji oraz instrukcji związanych z wykonywaniem zadań okręgowego urzędu;
5)
wyposażenie stanowisk pracy w niezbędne dla nich akty normatywne;
6)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników komórek organizacyjnych okręgowego urzędu oraz obwodowych urzędów, a także klientów okręgowego urzędu;
7)
rozpatrywanie odwołań od decyzji wydanych przez naczelników urzędów;
8)
ustalanie, w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar, programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego okręgowego urzędu i obwodowych urzędów oraz nadzór nad ich realizacją;
9)
wprowadzanie systemu zarządzania jakością w okręgowym i obwodowych urzędach;
10)
nadzór nad gospodarką finansową i materiałową podległych jednostek oraz zgodnością tej gospodarki z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
11)
realizacja zadań z zakresu polityki rynkowej;
12)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar;
13)
współpraca zagraniczna w dziedzinie probiernictwa;
14)
nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami okręgowego urzędu oraz obwodowych urzędów oraz zatwierdzanie dla nich zakresów czynności;
15)
planowanie i realizacja polityki kadrowej i płacowej oraz nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji zawodowych osób zatrudnionych;
16)
wykonywanie zadań z zakresu obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, określonych w przepisach szczególnych;
17)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
18)
zapewnienie dostępu do informacji publicznej;
19)
reprezentowanie okręgowego urzędu.
§  12.
1.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje pisemnie upoważniony pracownik okręgowego urzędu.
2.
Dyrektor może upoważniać pracowników okręgowego urzędu, w szczególności kierowników komórek organizacyjnych, do podpisywania pism w zakresie właściwym dla danego stanowiska pracy i w sprawach przez niego określonych oraz załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.

Rozdział  5

Zadania naczelnika urzędu

§  13.
Działalnością obwodowego urzędu kieruje naczelnik urzędu.
§  14.
Do zadań naczelnika urzędu należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie oraz nadzór nad działalnością podległego obwodowego urzędu;
2)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą do jego wyłącznej kompetencji;
3)
opracowywanie dla podległych pracowników projektów zakresów czynności;
4)
opracowywanie projektów planów wyposażenia podległego obwodowego urzędu;
5)
występowanie z wnioskami do dyrektora o uzupełnienie i modernizację wyposażenia technicznego oraz dbałość o właściwy stan techniczny, konserwację i zabezpieczenie przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub kradzieżą wyposażenia i sprzętu oddanego obwodowemu urzędowi do użytkowania;
6)
gospodarowanie znacznikami i iglicami probierczymi przekazanymi obwodowemu urzędowi do użytkowania;
7)
utrzymywanie systemu zarządzania jakością w podległym obwodowym urzędzie;
8)
realizacja zadań z zakresu polityki rynkowej w podległym obwodowym urzędzie;
9)
współpraca z komórkami organizacyjnymi okręgowego urzędu oraz z innymi obwodowymi urzędami;
10)
wyznaczanie pracowników do obsługi punktów probierczych;
11)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy i innych przepisów oraz współdziałanie w zakresie probiernictwa z organami administracji rządowej i samorządowej oraz z innymi instytucjami na obszarze działania obwodowego urzędu;
12)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
13)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych - określonych w przepisach szczególnych;
14)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;
15)
reprezentowanie obwodowego urzędu.
§  15.
1.
Obowiązki naczelnika urzędu w czasie jego nieobecności pełni jego zastępca albo pisemnie upoważniony, za zgodą dyrektora, inny pracownik.
2.
Naczelnik urzędu może upoważnić pracownika obwodowego urzędu do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.

Rozdział  6

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

§  16.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzór nad realizacją zadań wykonywanych w danej komórce organizacyjnej;
2)
udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących zakresu działania podległej komórki organizacyjnej;
3)
opracowywanie projektów planów wyposażenia podległej komórki organizacyjnej;
4)
wykonywanie zadań w ramach wprowadzania, funkcjonowania i usprawniania systemu zarządzania jakością;
5)
zapewnienie środków technicznych dla prawidłowego funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej oraz nadzór nad gospodarką tymi środkami i ich zabezpieczeniem;
6)
występowanie z wnioskami o uzupełnienie i modernizację wyposażenia technicznego wydziału oraz dbałość o właściwy stan techniczny, konserwację i zabezpieczenie przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub kradzieżą wyposażenia i użytkowanego sprzętu;
7)
opracowywanie dla podległych pracowników projektów zakresów czynności;
8)
nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, przepisów dotyczących ochrony mienia oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych;
9)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar, okręgowego urzędu oraz z obwodowymi urzędami, w ramach przyznanych kompetencji;
10)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.

Rozdział  7

Zadania pracowników okręgowego urzędu i obwodowych urzędów

§  17.
1.
Do obowiązków pracowników okręgowego urzędu i obwodowych urzędów należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych do prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
zgodne z prawem, rzetelne i terminowe wykonywanie zadań wynikających z zajmowanego stanowiska i poleceń przełożonych;
3)
przestrzeganie procedur wprowadzonych w ramach systemu zarządzania jakością;
4)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
5)
rzetelne informowanie przełożonych o stanie realizacji powierzonych zadań i prowadzonych spraw;
6)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwianiu spraw służbowych oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
7)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
8)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
9)
dbanie o ład i porządek w miejscu pracy.
2.
Pracownicy są odpowiedzialni za stronę merytoryczną i formę opracowywanych spraw, oraz mają obowiązek parafować, poprzez przystawienie imiennej pieczęci i złożenie podpisu, przygotowywane przez siebie dokumenty i materiały.
§  18.
Do zadań pracownika odpowiedzialnego za realizację zadań wykonywanych w punktach probierczych, o których mowa w § 9 ust. 3, należy w szczególności:
1)
organizowanie prac, podział zadań między pracowników oraz nadzór nad ich wykonaniem;
2)
podejmowanie decyzji w ramach upoważnień udzielonych przez dyrektora lub naczelnika obwodowego urzędu;
3)
sprawowanie nadzoru nad właściwym wykorzystaniem i eksploatacją mienia, a w szczególności nad znacznikami i iglicami probierczymi;
4)
zabezpieczenie mienia oddanego do badania i cechowania przez klientów;
5)
zabezpieczenie obiektu i sprzętu technicznego po zakończonej pracy;
6)
odprowadzanie wpływów gotówkowych z tytułu pobieranych opłat probierczych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
7)
prowadzenie wymaganej dokumentacji i przedkładanie przełożonym sprawozdań i innych dokumentów związanych z pracą punktu probierczego;
8)
przestrzeganie przepisów organizacyjnych i porządkowych w urzędach oraz w jednostkach przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych, w siedzibach których mieszczą się punkty probiercze.

Rozdział  8

Zadania komórek organizacyjnych

§  19.
Do zadań Wydziału Budżetowego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planów finansowych i kontrola ich realizacji,
2)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej, w tym kontrola formalna i rachunkowa dowodów księgowych oraz sporządzanie kosztorysów wykonywanych zadań;
3)
dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym terminowe ściąganie należności;
4)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, będącymi w dyspozycji oraz przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
5)
sporządzanie dokumentacji niezbędnej do wypłaty wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
6)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych oraz majątku trwałego;
7)
rozliczanie inwentaryzacji (sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych, wprowadzanie jej wyników do ewidencji księgowej);
8)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  20.
Do zadań Wydziału Nadzoru należy w szczególności:
1)
przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów ustawy w miejscach przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
2)
przygotowywanie zaleceń pokontrolnych oraz opracowywanie wniosków do właściwych organów o ukaranie osób winnych naruszania tych przepisów;
3)
nakładanie mandatów karnych za wykroczenia określone w ustawie;
4)
dokonywanie ekspertyz autentyczności cech i oznaczeń probierczych na wyrobach z metali szlachetnych zakwestionowanych w toku kontroli lub zgłoszonych do badania i cechowania w obwodowym urzędzie;
5)
współpraca z organami kontroli państwowej oraz z organami ścigania w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy przez podmioty przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
6)
ustalanie wzorów lub uzgadnianie znaków imiennych wytwórców oraz prowadzenie ich ewidencji;
7)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad obwodowymi urzędami i punktami probierczymi;
8)
planowanie, koordynowanie oraz przeprowadzanie kontroli komórek organizacyjnych okręgowego urzędu i podległych mu urzędów obwodowych oraz punktów probierczych;
9)
przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych Prezesa Głównego Urzędu Miar w sprawie zwolnienia z obowiązku badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych sprowadzanych z zagranicy;
10)
prowadzenie zbiorczej ewidencji znaczników i iglic probierczych prowadzenie magazynu metali szlachetnych oraz sprawowanie nadzoru nad gospodarką i zabezpieczeniem oraz likwidacją wycofanych z użytkowania znaczników i iglic probierczych;
11)
koordynacja badań nietypowych stopów jubilerskich oraz badań stopów przez obwodowe urzędy probiercze w ramach międzynarodowych programów badawczych;
12)
szkolenie nowo przyjętych pracowników okręgowego i obwodowych urzędów, w zakresie powierzanych im zadań;
13)
nadzór nad odzyskami otrzymanymi z odpadów i roztworów poanalitycznych w skali całego urzędu;
14)
udział w komisjach: dyscyplinarnej, przetargowej i odbioru technicznego;
15)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  21.
Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1)
prowadzenie sekretariatu okręgowego urzędu, rejestracja, przekazywanie i wysyłanie korespondencji oraz sprawowanie nadzoru nad terminowością załatwiania spraw;
2)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenie składnicy akt (archiwum) okręgowego urzędu;
3)
rejestrowanie i przechowywanie aktów normatywnych;
4)
administrowanie pomieszczeniami okręgowego urzędu, zabezpieczenie ich przed włamaniem, utrzymanie w stanie zgodnym z przepisami bhp i ochrony ppoż. oraz w czystości i porządku;
5)
sprawowanie nadzoru nad ochroną i użytkowaniem mienia w obwodowych urzędach i punktach probierczych;
6)
opracowywanie planów remontów bieżących okręgowego i obwodowych urzędów oraz zlecanie realizacji tych remontów w ramach przyznanych na ten cel limitów i środków finansowych;
7)
realizacja zakupów inwestycyjnych, sprzętu i materiałów oraz prowadzenie spraw zaopatrzeniowych;
8)
zaopatrywanie okręgowego urzędu w znaczniki i iglice probiercze;
9)
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;
10)
prowadzenie magazynu materiałów biurowych, gospodarczych, technicznych, chemikaliów i druków oraz prowadzenie kartoteki magazynowej;
11)
prowadzenie ewidencji wyposażenia pracowników w odzież roboczą i ochronną oraz przedmiotów oddanych do użytkowania;
12)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
13)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  22.
Do zadań Pełnomocnika dyrektora do spraw jakości należy w szczególności:
1)
inicjowanie działań niezbędnych do wprowadzania, funkcjonowania i usprawniania systemu zarządzania jakością w okręgowym urzędzie i obwodowych urzędach;
2)
planowanie działań i sporządzanie okresowych sprawozdań dotyczących funkcjonowania systemu zarządzania jakością;
3)
prowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu systemu zarządzania jakością;
4)
upowszechnianie wśród pracowników okręgowego i obwodowych urzędów potrzeby usprawniania pracy i poprawy jej rezultatów, a przez to lepszego zaspakajania potrzeb klientów.
§  23.
Do zadań Pełnomocnika dyrektora do spraw ochrony informacji niejawnych należy wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§  24.
Do zadań Stanowiska do spraw polityki rynkowej należy w szczególności:
1)
analiza krajowego rynku przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
2)
gromadzenie danych dotyczących rynku przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych w krajach Unii Europejskiej oraz innych państwach;
3)
gromadzenie i analiza danych statystycznych dotyczących wyrobów z metali szlachetnych badanych i cechowanych w krajowych i zagranicznych urzędach probierczych;
4)
gromadzenie zagranicznych aktów prawnych z dziedziny probiernictwa oraz udzielanie o nich informacji zainteresowanym podmiotom;
5)
pozyskiwanie informacji na temat potencjalnych klientów okręgowego urzędu i obwodowych urzędów;
6)
prognozowanie oraz określanie kierunków rozwoju okręgowego i podległych obwodowych urzędów na podstawie analiz rynku krajowego i zagranicznego w dziedzinie przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
7)
planowanie i realizacja polityki informacyjnej oraz promocyjnej okręgowego urzędu.
§  25.
Do zadań Stanowiska do spraw koordynacji technicznej i komputeryzacji należy w szczególności:
1)
planowanie i realizacja programu rozwoju działalności i wyposażenia technicznego okręgowego i obwodowych urzędów;
2)
planowanie zakupów inwestycyjnych oraz zapewnienie środków technicznych dla prawidłowego funkcjonowania okręgowego urzędu, obwodowych urzędów i punktów probierczych oraz nadzór nad gospodarką tymi środkami i ich zabezpieczeniem;
3)
nadzór nad systemami komputerowymi stosowanymi w okręgowym i w obwodowych urzędach, a także zapewnienie sprawności sprzętu komputerowego używanego w okręgowym urzędzie;
4)
tworzenie i obsługa Biuletynu Informacji Publicznej okręgowego urzędu;
5)
współpraca z komórkami organizacyjnymi Głównego Urzędu Miar oraz innymi krajowymi i zagranicznymi instytucjami i organizacjami w sprawach technicznych dotyczących probiernictwa;
6)
nadzór nad zabezpieczeniem danych przetwarzanych w systemie komputerowym oraz ich gromadzenie, udział w komisjach dyscyplinarnej, przetargowej i odbioru technicznego.
§  26.
Do zadań Stanowiska do spraw kadr należy w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem i przeszeregowywaniem pracowników;
2)
zapoznanie nowo zatrudnionych pracowników z regulaminem organizacyjnym okręgowego urzędu i innymi obowiązującymi przepisami;
3)
sporządzanie szczegółowych zakresów czynności pracownikom urzędu na podstawie projektów ich bezpośrednich przełożonych;
4)
prowadzenie ewidencji akt osobowych pracowników;
5)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy oraz prowadzenie stałej kontroli dyscypliny pracy;
6)
wydawanie legitymacji służbowych i ubezpieczeniowych oraz innych, dokumentów i zaświadczeń dotyczących spraw osobowych;
7)
prowadzenie spraw emerytalno-rentowych i socjalno-bytowych;
8)
prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracowników;
9)
ewidencjonowanie skarg i wniosków, sprawowanie nadzoru nad ich terminowym załatwianiem oraz sporządzanie sprawozdawczości i informacji w tym zakresie;
10)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
§  27.
Do zadań Stanowiska do spraw obrony cywilnej należy w szczególności:
1)
wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań w zakresie obronności państwa należących do dyrektora zgodnie z przepisami o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i wytycznymi Prezesa Głównego Urzędu Miar w tym zakresie;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną okręgowego urzędu.
§  28.
Do zadań Stanowiska do spraw bhp i ppoż. należy prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w okręgowym urzędzie i obwodowych urzędach, a w szczególności:
1)
realizacja zadań określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 oraz z 2004 r. Nr 246, poz. 2468);
2)
przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
3)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz opracowywanie planów i wymagań dotyczących wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe,
4)
szkolenie wstępne nowo zatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkolenia pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
5)
współdziałanie z właściwymi miejscowo komendantami Państwowej Straży Pożarnej.

Rozdział  9

Zadania obwodowych urzędów

§  29.
Do zadań obwodowych urzędów należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i wydawanie wyrobów i półfabrykatów z metali szlachetnych zgłaszanych do badania i cechowania;
2)
obliczanie i pobieranie należności za czynności probiercze;
3)
badanie zawartości metali szlachetnych w wyrobach i półfabrykatach;
4)
cechowanie wyrobów z metali szlachetnych oraz wydawanie świadectw badania, opisów i zaświadczeń o badanych wyrobach;
5)
dokonywanie kontroli przedmiotów zbadanych i ocechowanych w zakresie zgodności wybitych cech i znaków probierczych z wynikiem badania oraz poprawności prowadzonej dokumentacji;
6)
sporządzanie cieczy probierczych do pracy na kamieniu probierczym oraz przygotowywanie materiałów i odczynników niezbędnych do wykonania analiz chemicznych;
7)
gromadzenie odpadów poanalitycznych i okresowe przekazywanie ich do okręgowego urzędu;
8)
gospodarowanie znacznikami oraz iglicami probierczymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
9)
szkolenie nowo zatrudnionych pracowników w zakresie powierzanych im zadań;
10)
udział w kontrolach przestrzegania przepisów prawa probierczego w miejscach przetwórstwa i obrotu wyrobami z metali szlachetnych;
11)
prowadzenie sprawozdawczości i innej wymaganej dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań.
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

Załącznik 

Schemat Organizacyjny Okręgowego Urzędu Probierczego w Krakowie