Nadanie regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar we Wrocławiu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2006.14.97

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 99
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 31 października 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar we Wrocławiu

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 oraz Nr 180, poz. 1494 i z 2006 r. Nr 170, poz. 1217) zarządza się, co następuje:
§  1.
Okręgowemu Urzędowi Miar we Wrocławiu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 7 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar we Wrocławiu i podległym mu obwodowym urzędom miar.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR WE WROCŁAWIU

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo o miarach";
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów miar (Dz. U. Nr 241, poz. 2083);
3)
innych ustaw i rozporządzeń związanych z działalnością Okręgowego Urzędu Miar we Wrocławiu;
4)
regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar we Wrocławiu, zwanego dalej " regulaminem"

oraz zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych dokumentów wewnętrznych Prezesa Głównego Urzędu Miar i dyrektora Okręgowego Urzędu Miar we Wrocławiu.

§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
Prezes - Prezes Głównego Urzędu Miar;
2)
Dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar we Wrocławiu;
3)
GUM - Główny Urząd Miar;
4)
Okręgowy Urząd - Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu;
5)
obwodowe urzędy - obwodowe urzędy miar mające siedziby na obszarze działania Okręgowego Urzędu;
6)
komórki organizacyjne - komórki organizacyjne wymienione w § 3 ust. 1 regulaminu;
7)
kierownik komórki organizacyjnej - naczelnik wydziału, kierownik referatu, pracownik na samodzielnym stanowisku;
8)
system zarządzania - systemy jakości, administracyjne i techniczne, służące zarządzaniu laboratorium wzorcującego, obowiązujące i funkcjonujące w Okręgowym Urzędzie.

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  3.
1.
W skład Okręgowego Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Wydział Długości i Kąta (W1);
2)
Wydział Objętości i Ciśnienia (W2);
3)
Wydział Masy i Siły (W3);
4)
Wydział Elektryczny (W4);
5)
Wydział Elektroniki (W5);
6)
Wydział Nadzoru i Polityki Rynkowej (WN);
7)
Stanowisko ds. Systemu Zarządzania (SJ);
8)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy (WA);
9)
Wydział Finansowo-Księgowy (WK);
10)
Referat Kadr (RK);
11)
Radca Prawny (RP);
12)
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony ppoż. (BHP);
13)
Oddział Kancelarii Tajnej GUM (OKT);
14)
Stanowisko ds. Obronnych (SO).
2.
W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1, mogą wchodzić laboratoria, referaty, pracownie i stanowiska.
3.
Organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych określają regulaminy wewnętrzne przyjęte zgodnie z art. 39 ust. 7 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.).
4.
Dyrektor może powoływać zespoły problemowe, celowe oraz zadaniowe o charakterze stałym albo doraźnym określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb ich działania.
5.
W skład zespołów, o których mowa w ust. 4, mogą być powołani pracownicy obwodowych urzędów za zgodą właściwego naczelnika.
6.
Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.

Rozdział  3

Zakres działania Okręgowego Urzędu

§  4.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych zgodnie z rzeczowym zakresem działania Okręgowego Urzędu, bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  5.
1.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych w miejscu ich ustawienia lub użytkowania, zgodnie z ustalonym obszarem działania Okręgowego Urzędu.
2.
Poza obszarem działania Okręgowego Urzędu czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej mogą być wykonywane na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorami właściwych okręgowych urzędów miar.
§  6.
Okręgowy Urząd sprawuje nadzór nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania.
§  7.
Okręgowy Urząd sprawuje nadzór nad paczkowaniem towarów i produkcją butelek miarowych zgodnie z ustalonym obszarem działania, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1409 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o towarach paczkowanych".
§  8.
Okręgowy Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne, zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  9.
Okręgowy Urząd może udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych, jak również prowadzić szkolenia specjalistyczne z dziedziny miar.
§  10.
Okręgowy Urząd prowadzi sprawy kadrowe oraz sprawy związane z planowaniem i wykonywaniem budżetu obwodowych urzędów oraz ich obsługę prawną.
§  11.
Wykaz przyrządów pomiarowych legalizowanych przez Okręgowy Urząd określają:
1)
załącznik nr 2 - w zakresie przyrządów pomiarowych legalizowanych przez Okręgowy Urząd w siedzibie Urzędu oraz w miejscu ich ustawienia lub użytkowania;
2)
załącznik nr 3 - w zakresie przyrządów pomiarowych legalizowanych przez Okręgowy Urząd wyłącznie w punktach legalizacyjnych.

Rozdział  4

Zakres działania Dyrektor

§  12.
Dyrektor kieruje działalnością Okręgowego Urzędu przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
§  13.
1.
Do zakresu działania Dyrektora należy:
1)
realizowanie zadań wynikających z ustawy Prawo o miarach, w szczególności:
a)
badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań związanych z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych, w tym legalizacja przyrządów pomiarowych,
b)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy Prawo o miarach oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym zakresie,
c)
wykonywanie na wniosek zainteresowanych podmiotów innych prac metrologicznych, w tym wzorcowań i ekspertyz metrologicznych przyrządów pomiarowych zgodnie z kompetencjami i możliwościami Okręgowego Urzędu;
2)
realizowanie zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych, w tym:
a)
nadzór nad paczkowaniem produktów, w szczególności nad stosowanym przez paczkującego systemem kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego,
b)
nadzór nad produkcją butelek miarowych, w szczególności nad stosowanym przez producenta butelek miarowych systemem kontroli wewnętrznej tych butelek,
c)
przyjmowanie zgłoszeń faktu paczkowania produktów i prowadzenie rejestrów paczkujących;
3)
wykonywanie zadań związanych z cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi stosowanymi w transporcie drogowym, zwanymi dalej "tachografami cyfrowymi", zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
4)
dokonywanie oceny zgodności przyrządów pomiarowych w zakresie udzielonej autoryzacji i notyfikacji na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności;
5)
sprawowanie nadzoru i kontroli prawidłowości wykonywania przez naczelników obwodowych urzędów zadań należących do ich zakresu działania, na podstawie i w zakresie wynikającym z odrębnego upoważnienia Prezesa.
2.
Ponadto do zadań Dyrektora należy:
1)
organizowanie, planowanie i kierowanie działalnością Okręgowego Urzędu, w tym zawieranie umów cywilnoprawnych oraz nadzór nad realizacją prac Okręgowego Urzędu;
2)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą wyłącznie do jego kompetencji;
3)
wydawanie zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych związanych z zadaniami wykonywanymi przez Okręgowy Urząd;
4)
ustalanie w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Okręgowego Urzędu oraz nadzór nad ich realizacją, a także dbałość o właściwy stan techniczny nieruchomości i wyposażenia;
5)
współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM;
6)
reprezentowanie Okręgowego Urzędu i współdziałanie z administracją publiczną w zakresie działania Okręgowego Urzędu;
7)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju oraz przestrzeganie wymagań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych;
8)
realizacja polityki kadrowej i dobór pracowników do określonych zadań w Okręgowym Urzędzie i nadzór nad podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych;
9)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
10)
współpraca zagraniczna w dziedzinie miar;
11)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników komórek organizacyjnych oraz klientów Okręgowego Urzędu;
12)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa;
13)
wydawanie pisemnych upoważnień do przeprowadzania kontroli dla pracowników Okręgowego Urzędu;
14)
realizowanie zadań z zakresu polityki rynkowej;
15)
podejmowanie niezbędnych działań w celu realizacji przyjętej polityki jakości i osiągnięcia wytyczonych celów jakościowych;
16)
sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu zarządzania zgodnie z zasadami wynikającymi z dokumentacji tego systemu;
17)
kierowanie sprawami finansowymi i budżetowymi Okręgowego Urzędu.
3.
Dyrektor może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników Okręgowego Urzędu na wniosek kierownika komórki organizacyjnej do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego kierownik komórki organizacyjnej. O ustanowieniu zastępstwa Dyrektor zawiadamia Prezesa.

Rozdział  5

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

§  14.
Pracą wydziału kieruje naczelnik wydziału, z wyjątkiem Wydziału Finansowo-Księgowego, którym kieruje Główny Księgowy oraz Stanowiska ds. Systemu Zarządzania, którym kieruje Pełnomocnik Dyrektora ds. Systemu Zarządzania.
§  15.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
reprezentowanie komórki przed Dyrektorem i innymi komórkami Okręgowego Urzędu oraz w kontaktach na zewnątrz;
2)
planowanie prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
3)
planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację oraz zabezpieczenie wyposażenia technicznego a także innego powierzonego mienia;
4)
organizowanie pracy, podział zadań między pracowników i udzielanie niezbędnych wyjaśnień co do sposobu ich załatwiania, nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań;
5)
wnioskowanie do Dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
6)
zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce organizacyjnej;
7)
wyrażanie zgody na urlopy pracowników;
8)
delegowanie pracowników na krajowe podróże służbowe;
9)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Okręgowego Urzędu;
10)
ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce;
11)
współpraca z komórkami organizacyjnymi oraz z właściwymi komórkami organizacyjnymi GUM i z obwodowymi urzędami;
12)
wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów systemu zarządzania;
13)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz przepisów dotyczących ochrony mienia;
14)
wykonywanie zadań w zakresie polityki rynkowej określonych przez Dyrektora;
15)
ustalanie zakresu praw, obowiązków i odpowiedzialności pracowników komórki organizacyjnej;
16)
zapewnienie właściwej gospodarki stemplami i naklejkami do legalizacji oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
17)
realizacja zadań związanych z nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu i współdziałanie w tym zakresie z jednostkami administracji publicznej;
18)
wdrażanie i nadzorowanie funkcjonowania oraz właściwe dokumentowanie przyjętego systemu zarządzania w podległym obszarze;
19)
utrzymanie możliwości technicznych w zakresie prowadzonych prac metrologicznych wydziału na poziomie odpowiadającym deklarowanym kompetencjom;
20)
wykonywanie zadań związanych z systemem zarządzania, wynikających z Ksiąg Jakości obowiązujących w Okręgowym Urzędzie;
21)
kierowanie bieżącymi pracami komórki organizacyjnej.

Rozdział  6

Prawa i obowiązki pracowników

§  16.
1.
Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się:
1)
przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U z 2006 r. Nr 170, poz. 1218);
2)
przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 z późn. zm.);
3)
przepisy Kodeksu Pracy;
4)
postanowienia regulaminu.
2.
Do podstawowych obowiązków pracowników Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
terminowe i należyte załatwianie spraw i kompetentne wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy;
3)
rzetelne i obiektywne informowanie przełożonych o stanie prowadzonych spraw;
4)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwianiu spraw oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
5)
rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
6)
przestrzeganie postanowień zawartych w dokumentach systemu zarządzania;
7)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
8)
dbanie o porządek i ład w miejscu pracy;
9)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10)
przestrzeganie wymagań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy ochronie informacji niejawnych;
11)
uprzejme i rzeczowe traktowanie interesantów i współpracowników;
12)
należyta troska o wyposażenie stanowiska pracy.
3.
Pracownik Okręgowego Urzędu otrzymuje szczegółowy zakres praw, obowiązków i odpowiedzialności zatwierdzony przez Dyrektora.

Rozdział  7

Zasady współpracy komórek organizacyjnych

§  17.
1.
Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1)
komórki organizacyjne zobowiązane są do współpracy w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań w zakresie ich działania;
2)
przy opracowywaniu, uzgadnianiu lub opiniowaniu sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych - jedna z nich, wskazana przez Dyrektora lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej:
a)
komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie niezbędne do załatwienia danej sprawy,
b)
komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu,
c)
przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynującą z komórkami współpracującymi; w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z zestawieniem rozbieżności do decyzji Dyrektora.
2.
Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje Radca Prawny. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, Radca Prawny przedstawia własne wnioski Dyrektorowi w celu podjęcia przez niego decyzji.
3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.

Rozdział  8

Zadania komórek organizacyjnych

§  18.
Do zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-5 należy:
1)
prowadzenie Punktu Obsługi Klienta, w tym:
a)
przyjmowanie i wydawanie przyrządów pomiarowych do i po badaniach metrologicznych,
b)
prowadzenie rejestrów zgłoszeń przyrządów pomiarowych:

– do prawnej kontroli metrologicznej,

– do innych badań metrologicznych (wzorcowań, ekspertyz itp.),

– własnych,

c)
prowadzenie ewidencji dochodów,
d)
prowadzenie spraw związanych z wystawianiem decyzji finansowych w związku z art. 24 i 24a ustawy - Prawo o miarach,
e)
sporządzanie umów cywilnoprawnych oraz innych dokumentów dotyczących wykonywania czynności określonych w art. 25 ustawy - Prawo o miarach,
f)
sporządzanie rocznych i okresowych sprawozdań z wykonania zadań metrologicznych oraz dochodów,
g)
udzielanie informacji klientom o zakresie świadczonych usług metrologicznych,
h)
prowadzenie ewidencji przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji lub wzorcowaniu dla celów marketingowych,
i)
badanie poziomu zadowolenia klientów ze świadczonych usług;
2)
udział w wykonywanych przez GUM badaniach przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu;
3)
wykonywanie zadań w zakresie prawnej kontroli metrologicznej;
4)
prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
5)
wykonywanie wzorcowań, ekspertyz metrologicznych i innych badań przyrządów pomiarowych w siedzibie urzędu oraz w miejscu ich ustawienia lub użytkowania zgodnie z kompetencjami i możliwościami wydziału;
6)
udział w porównaniach międzylaboratoryjnych i badaniach biegłości;
7)
wykonywanie ekspertyz stanowisk kontrolnych do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
8)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
9)
dokonywanie kontroli związanych z nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu oraz współdziałanie w tym zakresie z administracją publiczną;
10)
wykonywanie czynności metrologicznych związanych z kontrolą towarów paczkowanych;
11)
szkolenie specjalistyczne pracowników wydziałów i obwodowych urzędów w dziedzinie miar;
12)
opracowywanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego wydziału oraz współtworzenie i opiniowanie projektów planów obwodowych urzędów;
13)
opracowywanie planów i programów pracy oraz sporządzanie sprawozdań;
14)
opiniowanie projektów przepisów i innych dokumentów metrologicznych;
15)
wykonywanie na zlecenie GUM badań tachografów cyfrowych lub kart w celu wydania przez Prezesa świadectwa funkcjonalności;
16)
kontrola oraz nadzór merytoryczny nad działalnością:

- obwodowych urzędów,

- punktów legalizacyjnych,

- jednostek wykonujących naprawy i/lub instalacje - aktywacje oraz sprawdzanie określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,

- jednostek posiadających upoważnienie do legalizacji pierwotnej i/lub ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;

17)
prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych oraz decyzji zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych;
18)
opracowywanie procedur i instrukcji systemu zarządzania oraz innych dokumentów systemu związanych z działalnością wydziału;
19)
wykonywanie czynności oraz zadań wynikających z systemu zarządzania.
§  19.
Do zadań Wydziału Nadzoru i Polityki Rynkowej należy:
1)
w zakresie nadzoru:
a)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych, poprzez wykonywanie kontroli na obszarze działania Okręgowego Urzędu:

– przyrządów pomiarowych u użytkowników,

– jednostek paczkujących towary,

– producentów butelek miarowych;

b)
koordynacja kontroli prowadzonych przez wydziały techniczne i obwodowe urzędy w zakresie, o którym mowa w lit. a,
c)
sprawowanie nadzoru w formie kontroli działalności wydziałów technicznych i obwodowych urzędów,
d)
opracowywanie planów kontroli oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji;
e)
sprawowanie nadzoru nad:

– punktami legalizacyjnymi,

– jednostkami upoważnionymi do wykonywania napraw i/lub instalacji - aktywacji oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,

– jednostkami upoważnionymi do legalizacji pierwotnej i/lub ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,

f)
wykonywanie, na zlecenie GUM, prac związanych z tworzeniem i znoszeniem punktów legalizacyjnych oraz udzielaniem przez Prezesa upoważnień do czynności określonych w ustawie - Prawo o miarach,
g)
wszczynanie postępowań sądowych w sprawach wynikających z naruszenia przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych oraz nakładanie kar w postępowaniu mandatowym,
h)
współdziałanie w zakresie sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych z jednostkami administracji publicznej,
i)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przez Dyrektora upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, w tym rejestru wydanych upoważnień,
j)
prowadzenie ewidencji pobierania i wydawania oraz rozliczania mandatów karnych,
k)
prowadzenie rejestrów wymaganych przepisami oraz przez system zarządzania,
l)
prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych oraz decyzji o zatwierdzeniu typu przyrządów pomiarowych,
m)
udzielanie konsultacji i doradztwa w sprawach wynikających z przepisów wymienionych w ustawie - Prawo o miarach i ustawie o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych,
n)
organizowanie i przeprowadzanie szkoleń,
o)
wnioskowanie o wszczynanie postępowań w sprawach dyscyplinarnych,
p)
wykonywanie czynności oraz zadań wynikających z systemu zarządzania,
r)
udział w auditach wewnętrznych systemu zarządzania;
2)
w zakresie polityki rynkowej:
a)
analizowanie rynku usług metrologicznych, przygotowywanie informacji dotyczących aktualnej sytuacji oraz prognoz krótko- i długoterminowych,
b)
opracowywanie propozycji dotyczących kierunków rozwoju Okręgowego Urzędu lub propozycji zmian w jego działaniu,
c)
prowadzenie działań marketingowych oraz pozyskiwanie informacji nt. potencjalnych klientów świadczonych usług,
d)
opracowywanie wytycznych dot. sporządzania planów i sprawozdań z ich realizacji,
e)
opracowywanie:

– planów zadań komórek organizacyjnych i obwodowych urzędów oraz sprawozdań z ich wykonania,

– planów kierunkowo-tematycznych i sprawozdań z ich wykonania,

f)
opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z działalnością administracji miar,
g)
nadzorowanie i udostępnianie zgodnie z procedurami systemu zarządzania aktów prawnych oraz przepisów związanych,
h)
opracowywanie dla administracji rządowej i samorządowej oraz innych organów informacji związanych z działalnością Okręgowego Urzędu.
§  20.
Do zadań Stanowiska ds. Systemu Zarządzania należy:
1)
prowadzenie i koordynowanie prac związanych z budowaniem, wdrażaniem i utrzymaniem systemu zarządzania w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach, a w szczególności koordynowanie prac i współudział w tworzeniu dokumentacji systemu;
2)
administrowanie dokumentacją systemu zgodnie z wymaganiami Księgi Jakości;
3)
prowadzenie rejestrów wynikających z procedur ogólnych systemu;
4)
formalne wprowadzanie zmian w dokumentacji systemu w sposób wynikający z właściwych procedur i instrukcji;
5)
planowanie, organizowanie oraz przeprowadzanie auditów wewnętrznych w komórkach organizacyjnych i obwodowych urzędach;
6)
organizowanie okresowych przeglądów systemu zarządzania, wykonywanych przez Kierownictwo oraz sporządzanie protokółów z tych przeglądów;
7)
nadzór nad wdrażaniem działań korygujących i zapobiegawczych wynikających z auditów i przeglądów systemu oraz z innych źródeł informacji o zaistniałych niezgodnościach;
8)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustaleń wynikających z dokumentów systemu zarządzania;
9)
koordynowanie działań komórek organizacyjnych związanych z akredytacją Okręgowego Urzędu oraz utrzymywanie kontaktów z Polskim Centrum Akredytacji;
10)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień oraz organizowanie i prowadzenie szkoleń w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach w zakresie: systemu zarządzania, auditów, akredytacji i certyfikacji.
§  21.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
administrowanie nieruchomościami użytkowanymi przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej tych nieruchomości i regulowania wszystkich związanych z tym należności;
2)
rozliczanie kosztów eksploatacji nieruchomości, naliczanie opłat za wynajem pomieszczeń, gospodarowanie składnikami majątkowymi Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów w ścisłej współpracy z naczelnikami obwodowych urzędów;
3)
opracowywanie planów zaopatrzenia materiałowego oraz realizacja zakupów: materiałów biurowo-technicznych, stempli, naklejek legalizacyjnych oraz pieczątek, druków specjalnych i ścisłego zarachowania, materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych, środków czystości itp. oraz prowadzenie ich ewidencji, mające na celu zabezpieczenie działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
4)
prowadzenie magazynu gospodarczego;
5)
koordynacja rozwoju działalności i wyposażenia Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
6)
zabezpieczenie potrzeb Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów w zakresie łączności telefonicznej i informatycznej;
7)
prowadzenie działalności informatycznej, polegającej na wdrażaniu techniki komputerowej wspomagającej działalność administracyjną i informacyjną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
8)
prowadzenie strony internetowej Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz Biuletynu Informacji Publicznej we współpracy z komórkami Okręgowego Urzędu i z obwodowymi urzędami;
9)
opiniowanie wniosków komórek organizacyjnych i obwodowych urzędów, dotyczących zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania;
10)
opracowywanie kierunków rozwoju informatyki oraz jej realizacja z uwzględnieniem zagadnień dotyczących: obiegu dokumentów, zakładania i administrowania bazami danych, budowy sieci komputerowych i łączności informatycznej z innymi instytucjami;
11)
administrowanie siecią komputerową;
12)
instalacja, konfiguracja i konserwacja oprogramowania systemowego i użytkowego;
13)
serwisowanie sprzętu komputerowego oraz nadzór nad jego eksploatacją i oprogramowaniami w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
14)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zastosowaniu techniki komputerowej w czynnościach metrologicznych oraz konsultacje i pomoc w sprawach związanych z automatyzacją i jednolitością oprogramowania stanowisk pomiarowych;
15)
organizacja i zapewnienie dostępu do sieci internetu, w tym do poczty elektronicznej;
16)
stałe doradztwo techniczne dotyczące sprzętu informatycznego i oprogramowania na rzecz komórek organizacyjnych i obwodowych urzędów;
17)
systematyczny nadzór antywirusowy sprzętu komputerowego;
18)
prowadzenie bazy danych o sprzęcie komputerowym i oprogramowaniu posiadanym przez Okręgowy Urząd oraz obwodowe urzędy;
19)
organizowanie szkoleń dotyczących wdrażania i obsługi nowych programów komputerowych;
20)
opracowywanie rocznych planów inwestycyjnych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
21)
prowadzenie spraw związanych z remontami kapitalnymi oraz bieżącymi budynków i pomieszczeń jak również naprawami, konserwacją i przeglądami okresowymi instalacji i urządzeń technicznych;
22)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz sporządzanie dokumentów do odpraw celnych;
23)
przekazywanie przyrządów pomiarowych Okręgowego Urzędu oraz przyrządów obwodowych urzędów do wzorcowania, naprawy, konserwacji i innych czynności technicznych lub wykonanie ich we własnym zakresie;
24)
zabezpieczenie techniczne, w tym ochrona przeciwpożarowa, zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem powierzonego mienia przy ścisłej współpracy z naczelnikami obwodowych urzędów;
25)
utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz budynków;
26)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej, w tym bieżącej i okresowej obsługi samochodów służbowych użytkowanych przez pracowników Okręgowego Urzędu;
27)
prowadzenie spraw biurowych i archiwum Okręgowego Urzędu;
28)
opracowywanie procedur i instrukcji systemu zarządzania oraz innych dokumentów systemu związanych z działalnością Wydziału Administracyjno-Gospodarczego;
29)
wykonywanie czynności oraz zadań wynikających z systemu zarządzania.
§  22.
1.
Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.
2.
Do zakresu działania i odpowiedzialności Głównego Księgowego należy:
1)
prowadzenie rachunkowości Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4)
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
3.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planów finansowych i kontrola ich realizacji;
2)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej, w tym kontrola formalna i rachunkowa dochodów i wydatków oraz sporządzanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań;
3)
sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonywania dochodów i wydatków budżetowych oraz miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych sprawozdań dla GUM i GUS;
4)
dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym prawidłowe i terminowe egzekwowanie należności, w szczególności: wystawianie decyzji dotyczących zaległych opłat, odsetek za zwłokę od zaległych opłat i innych tytułów;
5)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
6)
windykacja należności z tytułu dochodów budżetowych;
7)
sporządzanie dokumentacji wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
8)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych, wyposażenia oraz majątku trwałego, w tym: środki trwałe, pozostałe środki trwałe w magazynie i użytkowaniu, zbiory biblioteczne;
9)
rozliczanie inwentaryzacji (sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych, wprowadzanie jej wyników do ewidencji księgowej);
10)
prowadzenie księgowości Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej (PKZP);
11)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością finansową komórek Okręgowego Urzędu oraz obwodowych urzędów;
12)
dokonywanie obowiązkowych potrąceń z list płac w zakresie funduszy emerytalnych, rentowych, chorobowych i zdrowotnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych;
13)
dokonywanie uzasadnionych potrąceń z list płac zgodnie z dyspozycją pracownika;
14)
prowadzenie kasy Okręgowego Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;
15)
współpraca z komórkami organizacyjnymi i obwodowymi urzędami w celu realizacji zadań statutowych;
16)
opracowywanie procedur i instrukcji systemu zarządzania oraz innych dokumentów systemu związanych z działalnością Wydziału Finansowo-Księgowego;
17)
wykonywanie czynności oraz zadań wynikających z systemu zarządzania.
§  23.
Do zadań Referatu Kadr należy prowadzenie spraw osobowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz prowadzenie sekretariatu, a w szczególności:
1)
w zakresie spraw osobowych:
a)
organizowanie i prowadzenie naboru na wolne stanowiska pracy i załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem pracowników,
b)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymagań ustawy o ochronie danych osobowych,
c)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, etyki pracowniczej, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich,
d)
przygotowywanie wniosków o przyznanie nagród oraz o udzielanie pracownikom kar za naruszenie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich Dyrektorowi,
e)
prowadzenie spraw emerytalno-rentowych oraz dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych,
f)
opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników,
g)
wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników (legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń itp.),
h)
prowadzenie spraw związanych ze szkoleniami oraz podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników,
i)
prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników, emerytów i rencistów,
j)
opracowywanie procedur i instrukcji systemu zarządzania oraz innych dokumentów systemu związanych z działalnością Referatu Kadr i sekretariatu,
k)
wykonywanie czynności oraz zadań wynikających z systemu zarządzania,
l)
sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia oraz sprawozdań z wykorzystania czasu pracy,
m)
organizowanie służby przygotowawczej do służby cywilnej dla nowoprzyjętych pracowników;
2)
w zakresie sekretariatu:
a)
przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji oraz przygotowanie jej do dekretacji,
b)
rozdzielanie pism do komórek organizacyjnych,
c)
przygotowywanie korespondencji do podpisu oraz jej wysyłka,
d)
przechowywanie korespondencji dotyczącej bezpośrednio Dyrektora,
e)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej,
f)
obsługa internetu,
g)
dystrybucja Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar oraz czasopism i innych wydawnictw prenumerowanych przez Okręgowy Urząd,
h)
prowadzenie dostępnych dla pracowników i interesantów zbiorów: Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego i Dziennika Urzędowego GUM,
i)
prowadzenie zbioru bibliotecznego Okręgowego Urzędu,
j)
prowadzenie rejestru oraz przechowywanie oryginałów pism i zarządzeń wewnętrznych Dyrektora,
k)
prowadzenie ewidencji kontroli przeprowadzanych w Okręgowym Urzędzie przez instytucje zewnętrzne - Książka kontroli.
§  24.
Do zadań Radcy Prawnego należy obsługa prawna Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, a w szczególności:
1)
przygotowywanie pism procesowych, opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych oraz projektów umów i innych aktów wywołujących skutki prawne;
2)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania i obowiązywania przepisów prawnych;
3)
zastępowanie prawne Dyrektora lub naczelnika obwodowego urzędu w postępowaniu sądowym, administracyjnym i przed innymi organami;
4)
przygotowanie wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów prawa, kierowanych do właściwego organu orzekającego w sprawach o wykroczenia;
5)
udział w postępowaniach sądowych i egzekucyjnych oraz ich monitorowanie;
6)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych.
§  25.
Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej należy:
1)
prowadzenie spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
2)
szkolenie wstępne nowozatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkoleń pracowników w zakresie bhp i ochrony przeciwpożarowej;
3)
przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
4)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
5)
szkolenie wstępne nowozatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
6)
współdziałanie z terenowo właściwymi jednostkami ratownictwa;
7)
opracowywanie procedur i instrukcji systemu zarządzania oraz innych dokumentów systemu związanych z działalnością stanowiska ds. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
8)
wykonywanie czynności oraz zadań wynikających z systemu zarządzania.
§  26.
Do zadań Oddziału Kancelarii Tajnej GUM, którym kieruje kierownik należy właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§  27.
Do zadań Stanowiska ds. Obronnych należy:
1)
wykonywanie czynności związanych z obronnością państwa, należących do Dyrektora, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
3)
wykonywanie obowiązków administratora bezpieczeństwa informacji (ABI) wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik  Nr 1

Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu Miar we Wrocławiu

Załącznik  Nr 2

Przyrządy pomiarowe legalizowane

przez Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu

w siedzibie urzędu oraz w miejscu ich ustawienia lub użytkowania

Lp.SymbolNazwa przyrządu pomiarowegoWydz. OUMNr obwodowego urzędu miar
klasyfikacji przyrządów
pomiarowych12345678
Przyrządy do pomiaru wielkości akustycznych i drgań mechanicznych
1.AUV1.3.Mierniki poziomu dźwiękuW5
2.AUV2.5.1.1.Mierniki drgań mechanicznych oddziałujących na człowiekaW5
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów
3.FF1.6.2.1Instalacje pomiarowe do paliw ciekłych (innych niż gazy ciekłe)W2xxxxxxx
4.FF1.6.2.2Instalacje pomiarowe do gazu ciekłego propan-butanW2xxxxxxx
5.FF1.6.2.4Instalacje pomiarowe do cieczy spożywczychW2xxxxxxx
6.FF1.6.3.1.1Odmierzacze paliw ciekłych (innych niż gazy ciekłe - legalizacja pierwotna przed zainstalowaniemW2x
7.FF1.6.3.1.2Odmierzacze paliw ciekłych (innych niż gazy ciekłe) - legalizacja pierwotna po zainstalowaniu i legalizacja ponownaW2xxxxxxx
8.FF1.6.3.2.2Odmierzacze gazu ciekłego propan-butan - legalizacja pierwotna po zainstalowaniu i legalizacja ponownaW2xxxxxxx
9.FF1.10.3.1Kolby metalowe II rzędu do cieczy bez zaworuW2
10.FF1.10.3.2Kolby metalowe II rzędu do cieczy z zaworem z odgórnym odczytem pojemnościW2
11.FF1.10.3.3Kolby metalowe II rzędu do cieczy z zaworem z oddolnym i odgórnym odczytem pojemnościW2
12.FF1.10.3.4Kolby metalowe II rzędu do cieczy z zaworem bez podziałkiW2x
13.FF1.10.10Pojemniki dokładniejszeW2
14.FF1.10.11.1aZbiorniki pomiarowe bezciśnieniowe do 100 m3W2xxxxxxx
15.FF1.10.11.1bZbiorniki pom. bezciśnieniowe od 100 m3 do 20.000 m3W2
16.FF1.10.11.2Zbiorniki pomiarowe. Schładzalniki do mlekaW2xxxxxxx
17.FF1.10.12Samochodowe cysterny pomiaroweW2xxxxxxx
18.FF1.10.13Beczki stosowane jako naczynia pomiaroweW2xxxxxxx
19.FF1.10.14Pływakowe mierniki objętości mlekaW2
Przyrządy do pomiaru wymiarów liniowych
20.L2.1.9Przyrządy do pomiaru długości drutuW1
21.L.2.1.10Przyrządy do pomiaru długości kablaW1
22.L2.1.11Przymiary do pomiaru długości tkaninW1
23.L.2.1.12Przyrządy do pomiaru długości materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowychW1
24.L2.3.7.2Materialne miary długości - przymiary wstęgowe, wzorcowane przez porównanie z przymiarem wstęgowym kontrolnymW1
25.L2.3.9.1Materialne miary długości - przymiary sztywne, w tym do pomiaru wysokości napełnienia zbiornikówW1
26.L2.3.9.2Materialne miary długości - przymiary półsztywne, w tym do pomiaru wysokości napełnienia zbiornikówW1
27.L2.3.9.3Materialne miary długości - przymiary składaneW1
28.L2.3.9.4Materialne miary długości - przymiary bławatneW1
Wzorce i przyrządy do pomiaru geometrii złożonej
29.L5.5.10Maszyny do pomiaru pola powierzchni skórW1
Urządzenia rejestrujące stosowane w transporcie drogowym - tachografy samochodowe
30.RT7.5Tachografy samochodoweW3xxxxxxxx
31.RT7.6Taksometry elektroniczneW3xxxxxxxx
Przyrządy do pomiaru masy
32.M1.1.1.3Odważniki kl. dokł. F1 / kl. dokł. 2W3xx
33.M1.1.1.4Odważniki kl. dokł. F2 / kl. dokł. 3W3xxxxxxxx
34.M1.1.1.5Odważniki kl. dokł. M1 / kl. dokł. 4W3xxxxxxxx
35.M1.1.1.6Odważniki kl. dokł. M2 / kl. dokł. 5W3xxxxxxxx
36.M1.1.2.6Odważniki uchybienioweW3xxxxxxxx
37.M1.2.1Wagi nieautomatyczne kl. dokł. IW3xxxxx
38.M1.2.2Wagi nieautomatyczne kl. dokł. IIW3xxxxxxxx
39.M1.2.2.3Wagi nieautomatyczne kl. dokł. II - inneW3xxxxxxxx
40.M1.2.3Wagi nieautomatyczne kl. dokł. IIIW3xxxxxxxx
41.M1.2.4Wagi nieautomatyczne kl. dokł. IIIIW3xxxxxxxx
42.M1.3Wagi automatyczneW3xxxxxxxx
Przyrządy do pomiaru gęstości
43.M2.9.2.3Gęstościomierze zbożowe użytkowe ¼ Lxxxxxx
Przyrządy do pomiaru ciśnienia
44.P3Manometry do pomiaru ciśnienia w oponach pojazdówW2

Załącznik  Nr 3

Przyrządy pomiarowe legalizowane

przez Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu

wyłącznie w punktach legalizacyjnych

Lp.Symbol klasyfikacji przyrządów pomiarowychNazwa przyrządu pomiarowegoWydz. OUMNr obwodowego urzędu miar
12345678
Przyrządy do pomiaru mocy i energii elektrycznej
1.EM7.1.1.1Liczniki energii elektrycznej czynnej jednofazoweW4xxxx
2.EM7.1.1.2.1Liczniki energii elektrycznej czynnej trójfazowe kl. dokł. 1 i 2 bez urządzeń dodatkowychW4xxxx
3.EM7.1.1.2.2Liczniki energii elektrycznej czynnej trójfazowe kl. dokł. 1 i 2 z urządzeniami dodatkowymi nie obciążającymi mechanicznie ruchuW4xxxx
obrotowego wirnika, stanowiącymi integralną część licznika
4.EM7.1.1.2.3Liczniki energii elektrycznej czynnej trójfazowe kl. dokł. 1 i 2 z urządzeniami dodatkowymi obciążającymiW4xxxx
mechanicznie ruch obrotowy wirnika
5.EM7.1.1.2.4Liczniki energii elektrycznej czynnej trójfazowe kl. dokł. 0,2 i 0,5W4xxxx
6.EM7.1.3.1Liczniki energii elektrycznej wielofunkcyjne jednofazoweW4xxxx
7.EM7.1.3.2.1Liczniki energii elektrycznej wielofunkcyjne trójfazowe kl. dokł. 1 i 2 dla energii czynnejW4xxxx
8.EM7.1.3.2.2Liczniki energii elektrycznej wielofunkcyjne trójfazowe kl. dokł. 0,2 i 0,5 dla energii czynnejW4xxxx
Przyrządy do pomiaru wysokości napięć elektrycznych i dużych prądów elektrycznych
9.EM8.4.2Przekładniki napięcioweW4
10.EM8.4.3Przekładniki prądoweW4
11.EM8.4.4Przekładniki kombinowaneW4
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów
12.FF1.1.1.1Gazomierze miechowe do 10 m3/hx
13.FF1.2.1.1.1Wodomierze do wody zimnej skrzydełkowe do 10 m3/hW2xxxxx
14.FF1.2.1.1.2Wodomierze do wody zimnej skrzydełkowe pow. 10 m3/hW2x
15.FF1.2.1.2.2Wodomierze do wody zimnej śrubowe pow. 10 m3/hW2x
16.FF1.2.1.6Wodomierze do wody zimnej sprzężoneW2x
17.FF1.2.2.1.1Wodomierze do wody ciepłej skrzydełkowe do 10 m3/h*W2xxxxx
18.FF1.2.2.1.2Wodomierze do wody ciepłej skrzydełkowe pow. 10 m3/h*W2x
19.FF1.2.2.2.2Wodomierze do wody ciepłej śrubowe pow. 10 m3/h*W2x
20.FF1.2.3.1.1Wodomierze do wody gorącej skrzydełkowe do 10 m3/h*W2xxxxx
21.FF1.2.3.1.2Wodomierze do wody gorącej skrzydełkowe pow. 10 m3/h*W2x
22.FF1.2.3.2.2Wodomierze do wody gorącej śrubowe pow. 10 m3/h*W2x

* - sprawdzanie wyłącznie wodą zimną w przypadku dopuszczenia w decyzji zatwierdzenia typu.