Nadanie regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2006.13.91

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 93
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 31 października 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217) zarządza się co następuje:
§  1. 1
Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 6 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 lutego 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi i podległym mu obwodowym urzędom miar.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W ŁODZI

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§  1.
Okręgowy Urząd Miar w Łodzi działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.);
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów miar (Dz. U. Nr 241, poz. 2083);
3)
innych ustaw i rozporządzeń związanych z działalnością Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi;
4)
regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi, zwanego dalej "regulaminem";
5)
zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych dokumentów wewnętrznych Prezesa Głównego Urzędu Miar i Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi.
§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
Prezes - Prezes Głównego Urzędu Miar;
2)
Dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi;
3)
GUM - Główny Urząd Miar;
4)
Okręgowy Urząd - Okręgowy Urząd Miar w Łodzi;
5)
obwodowe urzędy - obwodowe urzędy miar mające siedziby na obszarze działania Okręgowego Urzędu;
6)
komórki organizacyjne - komórki wymienione w § 3;
7)
kierownik komórki organizacyjnej - naczelnik wydziału, kierownik zespołu laboratoriów, kierownik referatu, kierownik Oddziału Kancelarii Tajnej.

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  3.
1.
W skład Okręgowego Urzędu wchodzą:
1)
Wydział Nadzoru Metrologicznego i Polityki Rynkowej (7WN);
2)
Sekcja Jakości (SJ);
3)
Wydział Długości, Kąta, Masy i Siły (7W1);
4)
Wydział Objętości i Przepływu (7W2);
5)
Wydział Metrologii Elektrycznej, Akustyki i Fizykochemii (7W3);
6)
Wydział Chemii Analitycznej (7W4);
7)
Referat Finansowo-Księgowy (RFK);
8)
Referat Kadrowo-Płacowy (RKP);
9)
Referat Administracyjno-Gospodarczy (RAG);
10)
Radca Prawny (RP);
11)
Oddział Kancelarii Tajnej GUM (OKT);
12)
Stanowisko ds. Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji (BI);
13)
Stanowisko ds. Obronnych (SO);
14)
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Ppoż. (BHP).
2.
Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
§  4.
1.
W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1, mogą wchodzić pracownie, referaty i stanowiska pracy.
2.
Organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych określają regulaminy wewnętrzne przyjęte zgodnie z art. 39 ust. 7 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.).
3.
Dyrektor może powoływać zespoły problemowe, zadaniowe oraz celowe o charakterze stałym albo doraźnym określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb ich działania.
4.
W skład zespołów, o których mowa w ust. 3, mogą być powołani pracownicy obwodowych urzędów za zgodą właściwego naczelnika.

Rozdział  3

Zakres działania Okręgowego Urzędu

§  5.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych zgodnie z rzeczowym zakresem działania Okręgowego Urzędu, bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  6.
1.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych w miejscu ich ustawienia lub użytkowania, zgodnie z ustalonym obszarem działania Okręgowego Urzędu.
2.
Poza obszarem działania Okręgowego Urzędu czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej mogą być wykonywane na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorami właściwych okręgowych urzędów miar.
3.
Wykaz przyrządów pomiarowych legalizowanych w Okręgowym Urzędzie określa załącznik nr 2 do regulaminu.
§  7.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności związane z nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania.
§  8.
Okręgowy Urząd sprawuje nadzór nad paczkowaniem towarów i produkcją butelek miarowych zgodnie z ustalonym obszarem działania, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o towarach paczkowanych".
§  9.
Okręgowy Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  10.
Okręgowy Urząd może udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych, jak również prowadzić szkolenia specjalistyczne z dziedziny miar.
§  11.
Okręgowy Urząd prowadzi sprawy kadrowe oraz sprawy związane z planowaniem i wykonaniem budżetu obwodowych urzędów oraz obsługę prawną tych urzędów.
§  12.
Prace związane z wzorcowaniem przyrządów pomiarowych oraz wytwarzaniem chemicznych wzorców odniesienia wykonywane są przez:
1)
Sekcję Jakości;
2)
Wydział Długości, Kąta Masy i Siły;
3)
Wydział Objętości i Przepływu;
4)
Wydział Metrologii Elektrycznej, Akustyki i Fizykochemii;
5)
Wydział Chemii Analitycznej.

Rozdział  4

Zadania Dyrektora Okręgowego Urzędu

§  13.
1.
Dyrektor kieruje działalnością Okręgowego Urzędu przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
2.
Do zakresu działania Dyrektora należy:
1)
realizowanie zadań wynikających z ustawy - Prawo o miarach, a w szczególności:
a)
badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań związanych z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych, a w szczególności legalizacja przyrządów pomiarowych,
b)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym zakresie,
c)
wykonywanie na wniosek zainteresowanych podmiotów wzorcowania przyrządów pomiarowych;
2)
realizowanie zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych, w tym:
a)
nadzór nad paczkowaniem produktów, w szczególności nad stosowanym przez paczkującego systemem kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego,
b)
nadzór nad produkcją butelek miarowych, w szczególności nad stosowanym przez producenta butelek miarowych systemem kontroli wewnętrznej tych butelek,
c)
przyjmowanie zgłoszeń faktu paczkowania produktów;
3)
wykonywanie zadań związanych z cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi, zwanymi dalej "tachografami cyfrowymi", zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
4)
dokonywanie oceny zgodności przyrządów pomiarowych w zakresie udzielonej autoryzacji i notyfikacji oraz na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności;
5)
sprawowanie nadzoru i kontroli prawidłowości wykonywania przez naczelników obwodowych urzędów zadań należących do ich zakresu działania, na podstawie i w zakresie wynikającym z odrębnego upoważnienia Prezesa.
3.
Ponadto do zadań Dyrektora należy:
1)
organizowanie, planowanie i kierowanie działalnością Okręgowego Urzędu, nadzór nad realizacją prac Okręgowego Urzędu;
2)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą wyłącznie do jego kompetencji;
3)
wydawanie zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych związanych z zadaniami wykonywanymi przez Okręgowy Urząd;
4)
ustalanie, w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM, programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz nadzór nad ich realizacją, a także dbałość o właściwy stan techniczny nieruchomości i wyposażenia Okręgowego Urzędu;
5)
współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM;
6)
reprezentowanie Okręgowego Urzędu i współdziałanie z administracją publiczną w zakresie działania Okręgowego Urzędu;
7)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju oraz przestrzeganie wymogów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych;
8)
realizacja polityki kadrowej oraz dobór pracowników do określonych zadań w Okręgowym Urzędzie oraz nadzór nad podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych;
9)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
10)
współpraca zagraniczna w dziedzinie miar;
11)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników komórek organizacyjnych oraz klientów Okręgowego Urzędu;
12)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
4.
Dyrektor może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników Okręgowego Urzędu do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, w zakresie, o którym mowa odpowiednio w ust. 2 i 3.
5.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego kierownik komórki organizacyjnej. O ustanowieniu zastępstwa Dyrektor zawiadamia Prezesa.

Rozdział  5

Zadania kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu

§  14.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
reprezentowanie komórki wobec Dyrektora, innych komórek Okręgowego Urzędu oraz w kontaktach na zewnątrz;
2)
planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
3)
planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację oraz zabezpieczenie wyposażenia technicznego i innego powierzonego mienia;
4)
organizowanie pracy, podział zadań między pracowników i udzielanie niezbędnych wyjaśnień co do sposobu ich załatwiania, nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań;
5)
wnioskowanie do Dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
6)
zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce;
7)
wyrażanie zgody na urlopy pracowników;
8)
delegowanie pracowników na krajowe podróże służbowe;
9)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Okręgowego Urzędu;
10)
ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce;
11)
współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM i z obwodowymi urzędami, nadzór merytoryczny nad działalnością i stanem wyposażenia obwodowych urzędów;
12)
wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów systemu jakości;
13)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz przepisów dotyczących ochrony mienia.

Rozdział  6

Prawa i obowiązki pracowników Okręgowego Urzędu

§  15.
1.
Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się:
1)
przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218);
2)
przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 z późn. zm.);
3)
przepisy Kodeksu Pracy;
4)
postanowienia regulaminu.
2.
Do podstawowych obowiązków pracowników Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
terminowe i należyte załatwianie spraw i kompetentne wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy;
3)
rzetelne i obiektywne informowanie przełożonych o stanie prowadzonych spraw;
4)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwieniu spraw oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
5)
rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
6)
przestrzeganie postanowień zawartych w dokumentach systemu jakości;
7)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
8)
dbanie o porządek i ład w miejscu pracy;
9)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10)
przestrzeganie wymogów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych.

Rozdział  7

Zasady współpracy komórek organizacyjnych

§  16.
1 Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1)
komórki organizacyjne zobowiązane są do współdziałania w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań w zakresie ich działania;
2)
przy opracowywaniu, uzgadnianiu lub opiniowaniu sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych - jedna z nich, wskazana przez Dyrektora lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej:
a)
komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie niezbędne do załatwienia danej sprawy,
b)
komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu,
c)
przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynująca z komórkami współpracującymi, w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z zestawieniem rozbieżności do decyzji Dyrektora.
2.
Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje Radca Prawny. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, Radca Prawny przedstawia własne wnioski Dyrektorowi w celu podjęcia przez niego decyzji.
3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.

Rozdział  8

Zadania komórek organizacyjnych

§  17.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, odpowiadają za realizację zadań w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych oraz oceny zgodności przyrządów pomiarowych, w tym w szczególności:
1)
udział w wykonywanych przez GUM badaniach przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu;
2)
prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
3)
wykonywanie czynności związanych z legalizacją przyrządów pomiarowych;
4)
wzorcowanie i wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
5)
wykonywanie ekspertyz stanowisk kontrolnych do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
6)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
7)
nadzór merytoryczny nad działalnością punktów legalizacyjnych;
8)
współudział w kontrolach stosowania przepisów prawnych w dziedzinie miar oraz kontrolach właściwego stosowania przyrządów pomiarowych;
9)
udział w kontrolach planowych i doraźnych u paczkujących towary i producentów butelek miarowych;
10)
współpraca w zakresie realizacji szkoleń;
11)
opracowywanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego wydziału;
12)
opiniowanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego obwodowych urzędów;
13)
opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
14)
opiniowanie projektów przepisów i innych dokumentów metrologicznych;
15)
prowadzenie ewidencji przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji, dla których ewidencja taka jest przewidziana.
§  18.
Do zadań Wydziału Nadzoru Metrologicznego i Polityki Rynkowej należy:
1)
sporządzanie rocznych planów kontroli zewnętrznych i wewnętrznych dokonywanych przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy;
2)
w zakresie nadzoru wewnętrznego:
a)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością wydziałów metrologicznych i obwodowych urzędów,
b)
sprawowanie nadzoru nad punktami legalizacyjnymi,
c)
stała współpraca z Biurem Służby Nadzoru Metrologicznego i Probierczego Głównego Urzędu Miar,
d)
występowanie z wnioskami do Dyrektora Urzędu o wszczynanie postępowań w sprawach dyscyplinarnych,
e)
prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień dla pracowników Okręgowego Urzędu - do podpisywania: świadectw legalizacji, wzorcowania i ekspertyz, w imieniu Dyrektora Urzędu,
f)
prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień dla pracowników Obwodowych Urzędów - do podpisywania świadectw legalizacji, wzorcowania i ekspertyz w imieniu naczelnika obwodowego urzędu,
g)
nadzór nad spójnością działania w zakresie wykonywania ustawowych zadań jednostek podległych oraz jednolitością orzeczeń wydawanych przez te jednostki,
h)
prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem odwołań od decyzji organów administracji miar - we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi,
i)
prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych oraz decyzji o zatwierdzeniu typu przyrządów pomiarowych,
j)
prowadzenie rejestru wydawanych przez Dyrektora Urzędu upoważnień dla pracowników Okręgowego Urzędu i naczelników obwodowych urzędów miar do przeprowadzania kontroli,
k)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez pracowników Okręgowego Urzędu upoważnionych do kontroli;
3)
w zakresie nadzoru zewnętrznego:
a)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach i aktów wykonawczych poprzez wykonywanie kontroli u użytkowników przyrządów pomiarowych,
b)
stała współpraca z Biurem Służby Nadzoru Metrologicznego i Probierczego Głównego Urzędu Miar,
c)
prowadzenie rejestru wydanych przez Prezesa upoważnień: do legalizacji pierwotnej lub ponownej, wykonywania napraw lub instalacji oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych z terenu Okręgowego Urzędu,
d)
nadzór nad realizacją przepisów ustawy o towarach paczkowanych, prowadzenie rejestru producentów towarów paczkowanych i butelek miarowych,
e)
planowanie i dokonywanie okresowych kontroli przeprowadzanych u producentów towarów paczkowanych i butelek miarowych,
f)
sprawowanie nadzoru nad przedsiębiorcami upoważnionymi do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz podmiotami upoważnionymi do wykonywania legalizacji pierwotnej lub ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
g)
wszczynanie postępowań w sprawach wynikających z naruszenia przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych;
4)
w zakresie informacji i marketingu:
a)
przygotowywanie zestawień danych dotyczących sytuacji na rynku usług metrologicznych oraz prognoz krótko i długoterminowych dla Dyrektora Urzędu,
b)
przedstawianie Dyrektorowi Urzędu danych na temat możliwości kierunków rozwoju administracji miar - na podstawie analiz krajowego rynku usług metrologicznych,
c)
pozyskiwanie informacji na temat potencjalnych klientów administracji miar,
d)
koordynacja rozwoju działalności i wyposażenia Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów,
e)
opracowywanie okresowych planów i sprawozdań z działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów,
f)
współpraca z Wydziałem Analiz Rynkowych i Planowania w Biurze Polityki Rynkowej Głównego Urzędu Miar,
g)
zamieszczanie i aktualizacja wymaganych prawem informacji na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz upowszechnianie informacji o usługach wykonywanych przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy, w szczególności poprzez redagowanie i aktualizację strony internetowej,
h)
prowadzenie spraw z zakresu wynalazczości pracowniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i)
prowadzenie punktu obsługi klienta.
§  19.
Do zadań Sekcji Jakości należy:
1)
organizowanie, nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z funkcjonowaniem i doskonaleniem systemu zarządzania w ramach Zespołu Laboratoriów Wzorcujących;
2)
opracowywanie i weryfikacja podstawowych dokumentów systemu zarządzania;
3)
organizowanie okresowych przeglądów zarządzania oraz planowanie, organizowanie i nadzorowanie auditów wewnętrznych systemu zarządzania;
4)
organizowanie, przeprowadzanie i opiniowanie szkoleń w zakresie systemów zarządzania;
5)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących systemu zarządzania;
6)
współpraca z jednostką akredytującą.
§  20.
Do zadań ogólnych Wydziału Długości, Kąta, Masy i Siły, Wydziału Objętości i Przepływu, Wydziału Metrologii Elektrycznej, Akustyki i Fizykochemii należy:
1)
określanie kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia wydziału, opracowywanie planów i programów prac oraz sprawozdań z ich realizacji;
2)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad działalnością punktów legalizacyjnych;
3)
zapewnienie spójności pomiarowej i jakości wyników pomiarów;
4)
wykonywanie czynności związanych z legalizacją lub wzorcowaniem przyrządów pomiarowych;
5)
wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
6)
wykonywanie czynności metrologicznych dotyczących kontroli ilości towarów paczkowanych;
7)
udział w wykonywanych przez GUM badaniach przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu;
8)
współpraca z właściwymi jednostkami GUM;
9)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
10)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych na obszarze działania urzędu oraz współdziałanie w tym zakresie z administracją rządową i samorządową;
11)
prowadzenie rejestru zgłoszeń przyrządów pomiarowych zgłoszonych do kontroli metrologicznej lub innych badań oraz w zależności od wykonywanych czynności wydawanie formularzy do ustalania przez wnioskodawcę należnej opłaty lub decyzji o wysokości należnej opłaty za wykonane czynności;
12)
sporządzanie zestawień dochodów;
13)
współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i usprawnieniem systemu zarządzania.
§  21.
Do zadań Wydziału Chemii Analitycznej należy:
1)
określanie kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia wydziału, opracowywanie planów i programów prac oraz sprawozdań z ich realizacji;
2)
zapewnienie spójności i jakości wyników pomiarów;
3)
wykonywanie ekspertyz;
4)
wykonywanie czynności dotyczących wytwarzania wzorców chemicznych przeznaczonych do różnych metod analizy chemicznej;
5)
udział w wykonywanych przez GUM badaniach;
6)
współpraca z właściwymi jednostkami GUM;
7)
prowadzenie rejestru zgłoszeń;
8)
sporządzanie zestawień dochodów;
9)
współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i usprawnianiem systemu zarządzania.
§  22.
Do zadań Referatu Finansowo-Księgowego należą zagadnienia budżetu i księgowości, a w szczególności:
1)
prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości i gospodarki finansowej urzędu;
2)
sporządzanie w porozumieniu z Dyrektorem Urzędu planu budżetu Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
3)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności kalkulacji wydatków, zakładowego planu kont, obiegu dokumentów oraz zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
4)
współpraca z Biurem Budżetowym GUM, komórkami organizacyjnymi Okręgowego Urzędu i obwodowymi urzędami;
5)
przygotowywanie materiałów do projektu budżetu państwa na rok następny;
6)
rozliczanie kosztów eksploatacyjnych budynków, naliczanie kosztów za wynajem pomieszczeń;
7)
kontrola dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzenia do zapłaty;
8)
prowadzenia kasy i dokonywanie wszelkich operacji kasowych;
9)
sporządzanie okresowych analiz wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych;
10)
prowadzenie Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;
11)
nadzór nad wydatkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
12)
przekazywanie dochodów pieniężnych, uzyskiwanych z prawnej kontroli metrologicznej i innych badań przyrządów pomiarowych do budżetu państwa;
13)
sporządzanie sprawozdawczości budżetowej zgodnie z aktualnymi przepisami;
14)
sporządzanie sprawozdawczości GUS;
15)
sporządzanie jednorazowych sprawozdań do GUM.
§  23.
Do zadań Referatu Kadrowo-Płacowego należy prowadzenie spraw osobowych i płacowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, a w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem i szkoleniem pracowników;
2)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych;
3)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich;
4)
przygotowywanie wniosków o przyznanie nagród oraz o udzielenie pracownikom kar za naruszenie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich Dyrektorowi Urzędu;
5)
prowadzenie spraw emerytalno-rentowych oraz dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych;
6)
opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
7)
wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników (legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń itp.);
8)
prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
9)
prowadzenie kart ewidencji czasu pracy dla pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
10)
sporządzanie dokumentacji wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
11)
naliczanie, administrowanie i gospodarowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników, emerytów i rencistów;
12)
prowadzenie rejestru upoważnień do zastępowania Dyrektora Urzędu i naczelników.
§  24.
Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
administrowanie nieruchomościami i budynkami użytkowanymi przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej użytkowanych budynków i regulowanie wszystkich związanych z tym należności;
2)
gospodarowanie składnikami majątkowymi Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
3)
opracowywanie planów zaopatrzenia materiałowego oraz realizacja zakupów: materiałów biurowo-technicznych, stempli i naklejek legalizacyjnych, pieczęci, druków specjalnych i ścisłego zarachowania, materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych, środków czystości itp. oraz prowadzenie ich ewidencji;
4)
prowadzenie magazynu gospodarczego;
5)
opracowywanie projektów rocznych planów inwestycyjnych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków przez Główny Urząd Miar oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
6)
prowadzenie spraw związanych z remontami kapitalnymi oraz bieżącymi budynków i pomieszczeń jak również naprawami i konserwacją instalacji i urządzeń technicznych oraz instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych, co, gazowych, odgromowych;
7)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych oraz majątku trwałego (środki trwałe, pozostałe środki trwałe w użytkowaniu, zbiory biblioteczne);
8)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz przygotowanie odpowiednich dokumentów do zawarcia umów lub złożenia zamówień, przygotowywanie dokumentów do odpraw celnych;
9)
przekazywanie przyrządów pomiarowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów do legalizacji oraz do naprawy;
10)
zabezpieczenie techniczne, w tym ochrona przeciwpożarowa, zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem powierzonego mienia;
11)
utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz budynków;
12)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
13)
prowadzenie spraw kancelaryjnych, biurowych i archiwum zakładowego.
§  25.
Do zadań Radcy Prawnego należy:
1)
obsługa prawna Dyrektora Urzędu i naczelników obwodowych urzędów;
2)
opracowywanie i przygotowanie dla Dyrektora Urzędu do podpisu projektów wewnętrznych aktów prawnych, projektów umów oraz innych aktów wywołujących skutki prawne;
3)
opiniowanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych nadesłanych przez inne organy i jednostki organizacyjne, w tym opiniowanie umów i porozumień;
4)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawnych;
5)
zastępowanie Dyrektora Urzędu w postępowaniu sądowym, administracyjnym i przed innymi organami;
6)
nadzór nad przygotowywaniem wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych, kierowanych do właściwych sądów grodzkich i rejonowych;
7)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych.
§  26.
Do zadań Oddziału Kancelarii Tajnej GUM, którym kieruje kierownik, należy właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§  27.
Do zadań Stanowiska do Spraw Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji należy, odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych w systemach informatycznych, w tym za przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemów, w których są przetwarzane dane osobowe oraz za podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wykrycia naruszeń w systemie zabezpieczeń, a w szczególności jest:
1)
określenie celów, strategii i polityki zabezpieczenia danych w systemie informatycznym, w którym przetwarzane są dane osobowe;
2)
zidentyfikowanie i przeanalizowanie zagrożenia i ryzyka, na które może być narażone przetwarzanie danych osobowych;
3)
określenie potrzeb w zakresie zabezpieczenia zbiorów danych osobowych i systemów informatycznych, z uwzględnieniem potrzeby kryptograficznej ochrony danych osobowych, w szczególności podczas ich przesyłania za pomocą urządzeń teletransmisji danych;
4)
określenie zabezpieczeń adekwatnych do zagrożeń i ryzyka;
5)
monitorowanie działań zabezpieczeń wdrożonych w celu ochrony danych osobowych i ich przetwarzania;
6)
opracowanie i wdrożenie programu szkolenia w zakresie zabezpieczeń danych w systemie informatycznym;
7)
wykrywanie i właściwe reagowanie na przypadki naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych i systemów informatycznych je przetwarzających.
§  28.
Do zadań Stanowiska ds. Obronnych należy:
1)
wykonywanie czynności związanych z obronnością państwa, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów.
§  29.
Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Ppoż. należy:
1)
szkolenie wstępne nowozatrudnionych pracowników w zakresie bhp i ppoż., w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
2)
organizowanie szkoleń podstawowych i okresowych w zakresie bhp i ppoż.;
3)
współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami;
4)
współpraca z właściwymi organami sprawującymi nadzór nad warunkami pracy (Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowy Inspektor Sanitarny oraz właściwe komendy Państwowej Straży Pożarnej);
5)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badań przyczyn i okoliczności tych wypadków;
6)
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą na poszczególnych stanowiskach;
7)
przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
8)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
9)
prowadzenie innych spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bhp i ochroną ppoż. w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik  Nr 1

Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi

Załącznik  Nr 2

Wykaz przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej dokonywanej przez Okręgowy Urząd Miar w Łodzi

Lp.Nazwa przyrządu pomiarowego
Przyrządy do pomiaru wielkości akustycznych i drgań mechanicznych
1.Mierniki poziomu dźwięku
2.Mierniki drgań mechanicznych oddziałujących na człowieka
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych i magnetycznych
3.Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, klasy dokładności 0,2; 0,5; 1 i 2
4.Przekładniki klasy dokładności 0,5 i dokładniejsze do współpracy z licznikami, o których mowa w pkt 3
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów oraz do pomiaru ciepła
5.Gazomierze
6.Przeliczniki do gazomierzy
7.Wodomierze o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h
8.Instalacje pomiarowe do pozostałych cieczy innych niż: gaz ciekły propan - butan, ciecze kriogeniczne, woda o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 6.000 dm3/min
9.Kolby metalowe II rzędu
10.Pojemniki przeznaczone do pomiaru i sprawdzania objętości cieczy
11.Zbiorniki pomiarowe do cieczy
12.Samochodowe cysterny pomiarowe
13.Przeliczniki wskazujące do ciepłomierzy do wody, z wyłączeniem przeliczników wskazujących do ciepłomierzy zwężkowych
14.Pary czujników temperatury do ciepłomierzy do wody, z wyłączeniem par czujników temperatury do ciepłomierzy zwężkowych
15.Przetworniki przepływu do ciepłomierzy do wody o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h, z wyłączeniem przetworników przepływu zwężkowych
16.Szklane przyrządy pomiarowe:
a) kolby szklane z jedną kreską klasy A
b) cylindry pomiarowe klasy A
c) pipety laboratoryjne jednomiarowe klasy A
d) pipety laboratoryjne wielomiarowe klasy A
e) biurety zwykłe klasy A
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych
17.Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych
18.Materialne miary długości:
a) przymiary wstęgowe
b) przymiary sztywne
c) przymiary półsztywne
19.Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór
20.Materialne miary długości: przymiary składane
21.Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym
Przyrządy do pomiaru masy i wielkości pochodnych
22.Wagi nieautomatyczne
23.Wagi automatyczne:
a) porcjujące oraz dozowniki objętościowe
b) przenośnikowe
c) odważające
d) dla pojedynczych ładunków
e) kontrolne i sortujące
24.Wagi wagonowe do ważenia w ruchu wagonów spiętych
25.Wagi samochodowego ważenia pojazdów w ruchu
26.Odważniki klasy dokładności F1, F2, M1, M2
27.Gęstościomierze zbożowe 1 L, ¼ L
28.Gęstościomierze oscylacyjne do pomiaru gęstości cieczy laboratoryjne i przepływowe
Przyrządy do pomiaru ciśnienia
29.Manometry do pomiaru ciśnienia w ogumieniu pojazdów mechanicznych
Przyrządy do pomiaru wielkości chemicznych i fizykochemicznych
30.Analizatory spalin samochodowych
31.Analizatory wydechu
1 § 1 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 19 listopada 2007 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.GUM.07.5.44).