Nadanie regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Poznaniu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2006.6.41

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 38
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 4 sierpnia 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Poznaniu

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494) zarządza się co następuje:
§  1.
Okręgowemu Urzędowi Miar w Poznaniu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 8 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Poznaniu i podległym mu obwodowym urzędom miar.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W POZNANIU

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.);
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów miar (Dz. U. z 2002 r. Nr 241, poz. 2083);
3)
innych ustaw i rozporządzeń związanych z działalnością Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu;
4)
regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu, zwanego dalej "regulaminem"

oraz zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych dokumentów wewnętrznych Prezesa Głównego Urzędu Miar i Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu.

§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
Prezes - Prezes Głównego Urzędu Miar;
2)
Dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu;
3)
GUM - Główny Urząd Miar;
4)
Okręgowy Urząd - Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu;
5)
obwodowe urzędy - obwodowe urzędy miar mające siedziby na obszarze działania Okręgowego Urzędu;
6)
komórki organizacyjne - jednostki organizacyjne wymienione w § 3 ust. 1;
7)
kierownik komórki organizacyjnej - naczelnik wydziału, kierownik zespołu, kierownik Oddziału Kancelarii Tajnej.

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  3.
1.
W skład Okręgowego Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Wydział Nadzoru Metrologicznego i Metrologii Prawnej (WN);
2)
Zespół Laboratoriów Wzorcujących (WL);
3)
Wydział Organizacyjny (WO);
4)
Wydział Finansowo-Księgowy (WK);
5)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy (WA);
6)
Wydział Kadr, Płac i Szkolenia (WS);
7)
Oddział Kancelarii Tajnej GUM (ST);
8)
Radca Prawny (RP);
9)
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (SB);
10)
Stanowisko ds. Ochrony Przeciwpożarowej (SP);
11)
Stanowisko ds. Obronnych (SO);
12)
Stanowisko ds. Obsługi Informatycznej (SI).
2.
W Okręgowym Urzędzie działa Pełnomocnik Dyrektora ds. Jakości, odpowiedzialny za funkcjonowanie systemu zarządzania jakością.
3.
Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu określa załącznik nr 1 do regulaminu.
§  4.
1.
W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić pracownie, biura, referaty lub stanowiska pracy.
2.
Organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych określają regulaminy wewnętrzne przyjęte zgodnie z art. 39 ust. 7 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.).
3. 1
Dyrektor może powoływać zespoły problemowe, celowe oraz zadaniowe o charakterze stałym albo doraźnym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb ich działania.
4.
W skład zespołów, o których mowa w ust. 3, mogą być powołani pracownicy obwodowych urzędów za zgodą właściwego naczelnika obwodowego urzędu.

Rozdział  3

Zakres działania Okręgowego Urzędu

§  5.
Okręgowy Urząd wykonuje prawną kontrolę metrologiczną przyrządów pomiarowych zgodnie z zakresem rzeczowym Okręgowego Urzędu, określonym w załączniku nr 2 do regulaminu, bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  6.
1.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności dotyczące prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych w miejscu ich ustawienia lub użytkowania, zgodnie z ustalonym obszarem działania urzędu.
2.
Poza obszarem działania Okręgowego Urzędu czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej mogą być wykonywane na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorami właściwych okręgowych urzędów miar.
§  7.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności związane ze sprawowaniem nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach zgodnie z ustalonym obszarem działania.
§  8.
Okręgowy Urząd sprawuje nadzór nad paczkowaniem towarów i produkcją butelek miarowych zgodnie z ustalonym obszarem działania, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1409 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o towarach paczkowanych".
§  9.
Okręgowy Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  10.
Okręgowy Urząd może udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych, jak również prowadzić szkolenia specjalistyczne z dziedziny miar.
§  11.
Okręgowy Urząd prowadzi sprawy kadrowe oraz sprawy związane z planowaniem i wykonaniem budżetu obwodowych urzędów oraz obsługę prawną tych urzędów.

Rozdział  4

Dyrektor Okręgowego Urzędu

§  12.
1.
Dyrektor kieruje działalnością Okręgowego Urzędu przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk Okręgowego Urzędu oraz Pełnomocnika Dyrektora ds. Jakości.
2.
Do zakresu działania Dyrektora należy:
1)
realizowanie zadań wynikających z ustawy - Prawo o miarach, a w szczególności:
a)
badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań związanych z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych, a w szczególności legalizacja przyrządów pomiarowych,
b)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym zakresie,
c)
wykonywanie na wniosek zainteresowanych podmiotów wzorcowania przyrządów pomiarowych;
2)
realizowanie zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych, w tym:
a)
nadzór nad paczkowaniem produktów, w szczególności nad stosowanym przez paczkującego systemem kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego,
b)
nadzór nad produkcją butelek miarowych, w szczególności nad stosowanym przez producenta butelek miarowych systemem kontroli wewnętrznej tych butelek,
c)
przyjmowanie zgłoszeń faktu paczkowania produktów;
3)
wykonywanie zadań związanych z cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi, zwanymi dalej "tachografami cyfrowymi", zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
4)
dokonywanie oceny zgodności przyrządów pomiarowych w zakresie udzielonej autoryzacji i notyfikacji oraz na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności;
5)
sprawowanie nadzoru i kontroli prawidłowości wykonywania przez naczelników obwodowych urzędów zadań należących do ich zakresu działania, na podstawie i w zakresie wynikającym z odrębnego upoważnienia Prezesa.
3.
Ponadto do zadań Dyrektora należy:
1)
organizowanie, planowanie i kierowanie działalnością Okręgowego Urzędu, nadzór nad realizacją prac Okręgowego Urzędu;
2)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą wyłącznie do jego kompetencji;
3)
wydawanie zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych związanych z zadaniami wykonywanymi przez Okręgowy Urząd;
4)
ustalanie w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz nadzór nad ich realizacją, a także dbałość o właściwy stan techniczny nieruchomości i wyposażenia Okręgowego Urzędu;
5)
współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM;
6)
reprezentowanie Okręgowego Urzędu i współdziałanie z administracją publiczną w zakresie działania Okręgowego Urzędu;
7)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju oraz przestrzeganie wymogów wynikających z ustaw o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych;
8)
realizacja polityki kadrowej oraz dobór pracowników do określonych zadań w Okręgowym Urzędzie oraz nadzór nad podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych;
9)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
10)
współpraca zagraniczna w dziedzinie miar;
11)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników komórek organizacyjnych oraz klientów Okręgowego Urzędu;
12)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
4.
Dyrektor może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników Okręgowego Urzędu do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, w zakresie o którym mowa odpowiednio w ust. 2 i 3.
5.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego kierownik komórki organizacyjnej. O ustanowieniu zastępstwa Dyrektor zawiadamia Prezesa.

Rozdział  5

Zadania kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu

§  13.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
reprezentowanie komórki wobec Dyrektora, innych komórek Okręgowego Urzędu oraz w kontaktach na zewnątrz;
2)
planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
3)
planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację oraz zabezpieczenie wyposażenia technicznego i innego powierzonego mienia;
4)
organizowanie pracy, podział zadań między pracowników i udzielanie niezbędnych wyjaśnień co do sposobu ich załatwiania, nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań;
5)
wnioskowanie do Dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
6)
zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce;
7)
wyrażanie zgody na urlopy pracowników;
8)
delegowanie pracowników na krajowe podróże służbowe;
9)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Okręgowego Urzędu;
10)
ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce;
11)
współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM i z obwodowymi urzędami, nadzór merytoryczny nad działalnością i stanem wyposażenia obwodowych urzędów;
12)
wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów systemu jakości;
13)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz przepisów dotyczących ochrony mienia.

Rozdział  6

Prawa i obowiązki pracowników Okręgowego Urzędu

§  14.
1.
Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się:
1)
przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.);
2)
przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.);
3)
przepisy Kodeksu Pracy;
4)
postanowienia regulaminu.
2.
Do podstawowych obowiązków pracowników Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
terminowe i należyte załatwianie spraw i kompetentne wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy;
3)
rzetelne i obiektywne informowanie przełożonych o stanie prowadzonych spraw;
4)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwieniu spraw oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
5)
rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
6)
przestrzeganie postanowień zawartych w dokumentach systemu jakości;
7)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
8)
dbanie o porządek i ład w miejscu pracy;
9)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10)
przestrzeganie wymogów wynikających z ustaw: o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych.

Rozdział  7

Zasady współpracy komórek organizacyjnych

§  15.
1.
Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1)
komórki organizacyjne zobowiązane są do współdziałania w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań w zakres ich działania;
2)
przy opracowywaniu, uzgadnianiu lub opiniowaniu sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych - jedna z nich, wskazana przez Dyrektora lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej:
a)
komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie konieczne do załatwienia danej sprawy,
b)
komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu,
c)
przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynująca z komórkami współpracującymi, w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z zestawieniem rozbieżności do decyzji Dyrektora.
2.
Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje Radca Prawny. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, Radca Prawny przedstawia własne wnioski Dyrektorowi w celu podjęcia przez niego decyzji.
3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.

Rozdział  8

Zadania komórek organizacyjnych

§  16.
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, odpowiadają za realizację zadań w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych oraz oceny zgodności przyrządów pomiarowych, tym w szczególności:
1)
udział w wykonywanych przez GUM badaniach przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu;
2)
prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
3)
wykonywanie czynności związanych z legalizacją przyrządów pomiarowych;
4)
wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
5)
wykonywanie ekspertyz stanowisk kontrolnych do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
6)
wykonywanie na zlecenie GUM badań tachografów cyfrowych lub kart w celu wydania przez Prezesa świadectwa funkcjonalności;
7)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
8)
nadzór merytoryczny nad działalnością obwodowych urzędów oraz punktów legalizacyjnych;
9)
opracowywanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego wydziału;
10)
opiniowanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego obwodowych urzędów;
11)
opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
12)
opiniowanie projektów przepisów i innych dokumentów metrologicznych;
13)
prowadzenie ewidencji przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji, dla których ewidencja taka jest przewidziana.
§  17.
Do zadań Wydziału Nadzoru Metrologicznego i Metrologii Prawnej należy w szczególności:
1)
kontrola komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu realizujących zadania w zakresie metrologii prawnej;
2)
kontrola działalności punktów legalizacyjnych;
3)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu oraz koordynacja kontroli prowadzonych w tym zakresie przez komórki Okręgowego Urzędu i przez obwodowe urzędy;
4)
prowadzenie w imieniu Dyrektora wszystkich spraw wynikających z przepisów ustawy o towarach paczkowanych, a w szczególności:
a)
dokonywanie kontroli u paczkujących i producentów butelek miarowych,
b)
koordynowanie działań związanych z tymi kontrolami,
c)
prowadzenie ewidencji paczkujących;
5)
dokonywanie i koordynowanie na obszarze działania Okręgowego Urzędu kontroli:
a)
podmiotów upoważnionych do legalizacji przyrządów pomiarowych,
b)
przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub naprawy oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych,
c)
podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych, oraz prowadzenie działań pokontrolnych w tym zakresie;
6)
przygotowywanie dokumentów związanych z wszczynaniem postępowań w sprawach o naruszenie przepisów ustawy - Prawo o miarach oraz ustawy o towarach paczkowanych;
7)
współpraca w zakresie dokonywanych kontroli z innymi organami administracji publicznej;
8)
prowadzenie rejestru, utworzonych przez Prezesa punktów legalizacyjnych na terenie Okręgowego Urzędu;
9)
prowadzenie rejestru wydawanych przez Dyrektora imiennych upoważnień do przeprowadzania kontroli;
10)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez upoważnionych pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
11)
prowadzenie i aktualizacja zbioru decyzji o zatwierdzeniu typu przyrządów pomiarowych;
12)
przygotowywanie planów kontroli oraz sporządzanie sprawozdań i okresowych informacji z ich realizacji.
§  18.
Do zadań Zespołu Laboratoriów Wzorcujących należy w szczególności:
1)
wzorcowanie przyrządów pomiarowych użytkowych oraz stosowanych jako wzorce odniesienia;
2)
prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
3)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
4)
udział w porównaniach międzylaboratoryjnych i badaniach biegłości;
5)
prowadzenie prac badawczych w dziedzinie miar;
6)
opiniowanie projektów dokumentów metrologicznych;
7)
opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
8)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.
§  19.
1.
Do zadań Wydziału Organizacyjnego należy obsługa klientów Okręgowego Urzędu, analiza rynku usług metrologicznych oraz wypracowywanie instrumentów polityki rynkowej Okręgowego Urzędu, w tym w szczególności:
1)
obsługa klientów w zakresie przyjmowania i wydawania przyrządów pomiarowych dostarczanych do Okręgowego Urzędu w celu wykonania wzorcowania, ekspertyzy lub prawnej kontroli metrologicznej oraz zleceń na wykonanie tych czynności poza siedzibą Okręgowego Urzędu;
2)
udzielanie informacji i wyjaśnień klientom Okręgowego Urzędu w sprawach dotyczących trybu i warunków wykonywania czynności wymienionych w punkcie 1, w porozumieniu i przy udziale pracowników właściwych komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu;
3)
dokonywanie wstępnego przeglądu dostarczonych do Okręgowego Urzędu przyrządów pomiarowych i przekazywanie ich komórkom organizacyjnym Okręgowego Urzędu wykonującym czynności, o których mowa w punkcie 1, oraz ich odbiór wraz z dokumentami;
4)
przechowywanie przyrządów pomiarowych do czasu odbioru lub wysyłanie ich do klienta;
5)
prowadzenie rejestru zgłoszeń przyrządów pomiarowych oraz wystawianie decyzji dotyczących art. 24 ust. 2 pkt 8 i 11 ustawy - Prawo o miarach oraz faktur VAT za czynności określone w art. 25 ustawy - Prawo o miarach, na podstawie danych dostarczonych przez komórki organizacyjne wykonujące czynności wymienione w punkcie 1;
6)
nadzór nad przestrzeganiem terminów wykonywania czynności wymienionych w punkcie 1, wynikających z wymagań z zawartych umów cywilnoprawnych lub z Kodeksu Postępowania Administracyjnego;
7)
przyjmowanie opłat za czynności Okręgowego Urzędu uiszczanych gotówką;
8)
pełnienie funkcji biura podawczego;
9)
prowadzenie recepcji i centrali telefonicznej Okręgowego Urzędu;
10)
nadzorowanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach, w tym inicjowanie, prowadzenie i koordynowanie spraw związanych z utrzymywaniem i dostosowywaniem systemu zarządzania jakością do aktualnych potrzeb w szczególności nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z tworzeniem i uaktualnianiem dokumentacji;
11)
planowanie i prowadzenie działalności informacyjnej na temat działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, w tym pozyskiwanie i analiza informacji na temat potencjalnych klientów;
12)
opracowywanie projektów rocznych planów zadań komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz sprawozdań z ich realizacji;
13)
opracowywanie sprawozdań i analiz do systemu oceny efektywności pracy komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu oraz obwodowych urzędów;
14)
opracowywanie i aktualizowanie oferty usług świadczonych przez Okręgowy Urząd oraz wysokości opłat - w porozumieniu i przy udziale komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu oraz przekładanie do zatwierdzenia Dyrektorowi;
15)
prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej o zakresie działania i funkcjonowaniu Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
16)
przygotowywanie dla Dyrektora materiałów informacyjnych dotyczących Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów na konferencje, narady i spotkania (we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi);
17)
prowadzenie biblioteki Okręgowego Urzędu, a w tym prowadzenie zbioru aktów prawnych;
18)
prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
19)
obsługa Okręgowego Urzędu, obwodowych urzędów oraz instytucji i osób w zakresie informacji o:
a)
aktach prawnych i dokumentach z dziedziny miar,
b)
legalnych jednostkach miar,
c)
legalizacji, zatwierdzeniu typu przyrządów pomiarowych oraz innych czynnościach metrologicznych;
20)
organizacja i prowadzenie serwisu informacyjnego Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów.
§  20.
1.
Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje naczelnik wydziału - Główny Księgowy.
2.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planów finansowych i kontrola ich realizacji;
2)
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej w tym kontrola formalna i rachunkowa dochodów i wydatków oraz sporządzanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań;
3)
sporządzanie okresowych sprawozdań wykonywania dochodów i wydatków budżetowych oraz miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych sprawozdań dla GUM i GUS;
4)
prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych, w tym terminowe wystawianie decyzji dotyczących zaległych opłat, odsetek za zwłokę od zaległych opłat i innych tytułów;
5)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
6)
dokonywanie wypłat wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
7)
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych, wyposażenia oraz majątku trwałego;
8)
rozliczanie inwentaryzacji (sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych, wprowadzenie jej wyników do ewidencji księgowej);
9)
prowadzenie kasy Okręgowego Urzędu i dokonywanie operacji kasowych;
10)
prowadzenie księgowości Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej (PKZP);
11)
obsługa grupowego ubezpieczenia pracowniczego typu P;
12)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością finansową komórek Okręgowego Urzędu oraz obwodowych urzędów.
§  21.
1.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1)
administrowanie nieruchomościami użytkowanymi przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy, prowadzenie dokumentacji dotyczącej tych nieruchomości oraz regulowanie wszystkich związanych z tym należności;
2)
rozliczanie kosztów eksploatacji nieruchomości, gospodarowanie składnikami majątkowymi Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów w ścisłej współpracy z naczelnikami obwodowych urzędów;
3)
prowadzenie rejestru - ewidencji wyposażenia, w tym środków trwałych i przedmiotów nietrwałych dla Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
4)
opracowywanie planów i realizacja zakupów w zakresie zaopatrzenia materiałowego, w tym stempli i naklejek legalizacyjnych, mające na celu zabezpieczenie prawidłowej działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
5)
prowadzenie magazynu gospodarczego;
6)
opracowywanie projektów rocznych planów inwestycyjnych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
7)
prowadzenie spraw związanych z remontami kapitalnymi oraz bieżącymi budynków i pomieszczeń jak również naprawami, konserwacją i przeglądami okresowymi instalacji i urządzeń technicznych związanych z eksploatacją budynków;
8)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
9)
przekazywanie przyrządów pomiarowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów do wzorcowania, naprawy, konserwacji i innych czynności technicznych;
10)
zabezpieczenie techniczne, w tym ochrona przeciwpożarowa, zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem powierzonego mienia przy ścisłej współpracy z naczelnikami obwodowych urzędów;
11)
utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz budynków;
12)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
13)
prowadzenie archiwum Okręgowego Urzędu;
14)
administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
15)
załatwianie spraw związanych z serwisowaniem urządzeń technicznych, wyposażenia pomiarowego i sprzętu komputerowego stanowiących wyposażenie Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
16)
administrowanie i nadzór nad ośrodkiem wypoczynkowym.
2.
Do zadań sekretariatu należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji oraz przygotowanie jej do dekretacji;
2)
rozdzielanie pism do komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu;
3)
przygotowywanie korespondencji do podpisu oraz jej wysyłka;
4)
przechowywanie korespondencji dotyczącej bezpośrednio Dyrektora;
5)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz sprawowanie nadzoru w zakresie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
6)
prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
7)
dystrybucja Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar oraz czasopism i innych wydawnictw prenumerowanych przez Okręgowy Urząd.
§  22.
Do zadań Wydziału Kadr, Płac i Szkolenia należy prowadzenie spraw osobowych i płacowym Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, a w szczególności:
1)
organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy i załatwianie spraw związanych z zatrudnianiem pracowników;
2)
sporządzanie umów o pracę oraz ustalanie warunków pracy i płacy, w tym zaszeregowania, awansowania, premiowania i nagradzania pracowników na wniosek kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu i naczelników obwodowych urzędów;
3)
dokonywanie zgłoszeń i wyrejestrowań pracowników z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego;
4)
przygotowywanie dokumentów dotyczących powoływania naczelników obwodowych urzędów;
5)
sporządzanie sprawozdań o stanie zatrudnienia i wynagradzania;
6)
przygotowywanie, rozliczanie i analiza miesięcznych zestawień zbiorczych z funduszu płac;
7)
organizowanie służby przygotowawczej do służby cywilnej dla nowo przyjętych pracowników;
8)
prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych;
9)
przetwarzanie danych osobowych w informatycznym systemie kadrowo-płacowym;
10)
sporządzanie listy płac, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, rentowych, ekwiwalentów w systemie kadrowo-płacowym oraz przygotowywanie przelewów dla Wydziału Finansowo-Księgowego dla celów obsługi bankowej;
11)
prowadzenie archiwum akt osobowych i ewidencja jego zasobów;
12)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, etyki pracowniczej, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich, w tym prowadzenie dokumentacji związanej ze stosowaniem sankcji pracowniczych;
13)
przygotowywanie dokumentów rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i urzędów skarbowych;
14)
prowadzenie spraw podatkowych określonych ordynacją podatkową i ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych;
15)
prowadzenie kart zasiłkowych i spraw związanych z wypłatą świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa;
16)
ustalanie stażu pracy, naliczanie dodatków za wysługę lat, nagród jubileuszowych i innych;
17)
prowadzenie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na renty i emerytury;
18)
opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
19)
wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników (legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń itp.);
20)
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i wykorzystywaniem urlopów pracowniczych oraz ich kontrolą;
21)
prowadzenie ewidencji i przechowywanie kopii wydanych pracownikom przez Dyrektora upoważnień i pełnomocnictw;
22)
prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;
23)
opracowywanie rocznych i perspektywicznych planów szkoleń, programów kształcenia, dokształcenia i doskonalenia zawodowego w dziedzinie miar;
24)
organizowanie kursów, szkoleń i seminariów zgodnie z ustalonym planem oraz bieżącymi potrzebami dla pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
25)
gospodarowanie środkami budżetowymi przeznaczonymi na działalność szkoleniową.
§  23.
Do zadań Radcy Prawnego należy obsługa prawna Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, a w szczególności:
1)
przygotowywanie pism procesowych, opracowywanie i opiniowanie aktów prawnych oraz projektów umów i innych aktów wywołujących skutki prawne;
2)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawnych;
3)
zastępstwo prawne Dyrektora w postępowaniach sądowych, administracyjnych i przed innymi organami;
4)
nadzór nad przygotowywaniem wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów prawa kierowanych do właściwego organu orzekającego w sprawach o wykroczenia;
5)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych.
§  24.
Do zadań Oddziału Kancelarii Tajnej GUM, którym kieruje kierownik należy właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§  25.
Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
1)
prowadzenie spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
2)
kontrola przestrzegania przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
3)
szkolenie wstępne nowo zatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkoleń pracowników w zakresie bhp w porozumieniu z Wydziałem Kadr i Szkolenia.
§  26.
Do zadań Stanowiska ds. Ochrony Przeciwpożarowej należy:
1)
przeprowadzenie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
2)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
3)
współdziałanie z terenowo właściwymi komendantami Państwowej Straży Pożarnej;
4)
szkolenie wstępne nowo zatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej w porozumieniu z Wydziałem Kadr i Szkolenia.
§  27.
Do zadań Stanowiska ds. Obronnych należy:
1)
wykonywanie czynności związanych z obronnością państwa należących do Dyrektora, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów.
§  28.
Do zadań Stanowiska do Spraw Obsługi Informatycznej należy:
1)
opracowywanie kierunków rozwoju informatyki w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach oraz ich realizacja z uwzględnieniem zagadnień dotyczących: obiegu dokumentów, zakładania i administrowania bazami danych, budowy sieci komputerowej i łączności informatycznej z innymi instytucjami;
2)
doradztwo techniczne oraz opiniowanie wniosków dotyczących zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania przez komórki organizacyjne Okręgowego Urzędu i obwodowe urzędy;
3)
nadzór nad bezpieczeństwem sprzętu komputerowego oraz ochroną systemów operacyjnych i legalnością oprogramowania;
4)
współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM i obwodowymi urzędami.
§  29.
Do zadań Pełnomocnika Dyrektora ds. Jakości odpowiadającego za realizację zadań Dyrektora w zakresie zarządzania systemem jakości w Okręgowym Urzędzie należy w szczególności:
1)
nadzorowanie prac związanych z wdrażaniem i utrzymaniem systemu zarządzania jakością w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
2)
opracowywanie, uzgadnianie i weryfikacja podstawowych dokumentów systemu zarządzania jakością;
3)
udzielanie pomocy w opracowywaniu i wdrażaniu szczegółowych systemu zarządzania jakością;
4)
sprawdzanie nadzoru nad przestrzeganiem ustaleń wynikających z dokumentów systemu zarządzania jakością;
5)
planowanie i organizowanie audytów wewnętrznych dotyczących systemu zarządzania jakością w komórkach organizacyjnych i w obwodowych urzędach;
6)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących systemu zarządzania jakością;
7)
koordynowanie działań komórek organizacyjnych związanych z akredytacją Okręgowego Urzędu oraz utrzymywanie kontaktów z Polskim Centrum Akredytacji w tym zakresie;
8)
współpraca z Wydziałem Kadr, Płac i Szkolenia w zakresie realizacji szkoleń, w tym organizacji i prowadzenia szkoleń dotyczących wdrażania, utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania jakością i zagadnień z tym związanych.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik  Nr 1

SCHEMAT ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W POZNANIU

Załącznik  Nr 2

ZAKRES RZECZOWY

prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych

Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu wykonuje prawną kontrolę metrologiczną w odniesieniu do następujących rodzajów przyrządów pomiarowych:

1. Przekładniki klasy dokładności 0,5 i dokładniejsze do współpracy z licznikami energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego.

2. Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych.

3. Materialne miary długości:

a)
przymiary wstęgowe do 3 m;
b)
przymiary sztywne do 2 m;
c)
przymiary półsztywne do 2 m;
d)
przymiary składane do 2 m;
e)
przymiary bławatne do 2 m.

4. Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym.

5. Wagi nieautomatyczne mechaniczne i elektroniczne I, II, III klasy dokładności.

6. Wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu klasy 0,2; 0,5; 1; 2.

7. Odważniki klasy dokładności F1, F2.

8. Manometry do pomiaru ciśnienia w ogumieniu pojazdów mechanicznych.

9. Gęstościomierze zbożowe 1 L, 1/4 L (legalizacja pierwotna).

1 Załącznik § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 75 z dnia 31 października 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.