Nadanie regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2006.5.31

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 20 lipca 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Warszawie

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494) zarządza się co następuje:
§  1.
Okręgowemu Urzędowi Miar w Warszawie nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 4 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 lutego 2004 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Warszawie i podległym mu obwodowym urzędom miar.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W WARSZAWIE

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Okręgowy Urząd Miar w Warszawie działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.);
2)
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów miar (Dz. U. Nr 241, poz. 2083);
3)
innych ustaw i rozporządzeń związanych z działalnością Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie;
4)
regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie, zwanego dalej "regulaminem"

oraz zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych dokumentów wewnętrznych Prezesa Głównego Urzędu Miar i Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie.

§  2.
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
1)
Prezes - Prezes Głównego Urzędu Miar;
2)
Dyrektor - Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie;
3)
Zastępca Dyrektora - Zastępca Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie;
4)
GUM - Główny Urząd Miar;
5)
Okręgowy Urząd - Okręgowy Urząd Miar w Warszawie;
6)
obwodowe urzędy - obwodowe urzędy miar mające siedziby na obszarze działania Okręgowego Urzędu;
7)
komórki organizacyjne - komórki wymienione w § 3 ust. 1;
8)
laboratorium pomiarowe - laboratoria pomiarowe Wydziałów Technicznych Okręgowego Urzędu Miar;
9)
Wydziały Techniczne - Wydział Masy i Siły, Wydział Termodynamiki i Fizykochemii, Wydział Elektroniczny i Elektroniki;
10) 1
kierownik komórki organizacyjnej - naczelnik wydziału, kierownik referatu, kierownik Oddziału Kancelarii Tajnej.

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  3. 2
1.
W skład Okręgowego Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1)
Wydział Nadzoru Metrologicznego i Polityki Rynkowej (WN);
2)
Wydział Masy i Siły (W1);
3)
Wydział Termodynamiki i Fizykochemii (W2);
4)
Wydział Elektryczny i Elektroniki (W3);
5)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy (WA);
6)
Wydział Finansowo-Księgowy (WK);
7)
Referat Kadr, Płac i Szkolenia (RO);
8)
Sekretariat (SK);
9)
Radca Prawny (RP);
10)
Odział Kancelarii Tajnej GUM (OKT);
11)
Referat ds. Informatycznych (INF);
12)
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Ppoż. (BHP);
13)
Stanowisko ds. Obronnych (SO).
2.
W Okręgowym Urzędzie działa Pełnomocnik Dyrektora ds. Jakości, który wykonuje następujące zadania: inicjuje i zapewnia działania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i usprawnienia systemu zarządzania w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach, przedstawia dyrektorowi okresowe sprawozdania dotyczące funkcjonowania systemu zarządzania jakością, upowszechnia wśród pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów potrzeby usprawniania pracy i poprawy jej rezultatów, wykonuje inne prace zlecone przez Dyrektora.
3.
Przy Okręgowym Urzędzie, na podstawie odrębnych przepisów, działa Przychodnia Lekarska kierowana przez kierownika, która wykonuje badania lekarskie (wstępne i okresowe) warunkujące dopuszczanie pracowników do pracy, bieżącą opiekę lekarską nad pracownikami urzędu oraz prowadzi profilaktykę lekarską w zakresie bhp.
4.
Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
§  4.
1. 3
W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-7 i 11, mogą wchodzić laboratoria i stanowiska pracy.
2.
Organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych określają regulaminy wewnętrzne przyjęte zgodnie z art. 39 ust. 7 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.).
3. 4
Dyrektor może powoływać zespoły problemowe, celowe oraz zadaniowe o charakterze stałym albo doraźnym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb ich działania.
4.
W skład zespołów, o których mowa w ust. 3, mogą być powołani pracownicy obwodowych urzędów za zgodą właściwego naczelnika obwodowego urzędu.

Rozdział  3

Zakres działania Okręgowego Urzędu

§  5. 5
Okręgowy Urząd wykonuje czynności w zakresie prawnej kontroli metrologicznej dostarczonych do urzędu przyrządów pomiarowych zgodnie z rzeczowym zakresem działania Okręgowego Urzędu, bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  6.
1.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych w miejscu ich ustawienia lub użytkowania, zgodnie z ustalonym obszarem działania Okręgowego Urzędu.
2.
Poza obszarem działania Okręgowego Urzędu czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej mogą być wykonywane na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorami właściwych okręgowych urzędów miar.
3.
Wykaz przyrządów pomiarowych legalizowanych w Wydziałach Technicznych Okręgowego Urzędu określa załącznik nr 2 do regulaminu.
§  7.
Okręgowy Urząd wykonuje czynności związane z nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania.
§  8.
Okręgowy Urząd sprawuje nadzór nad paczkowaniem towarów i produkcją butelek miarowych zgodnie z ustalonym obszarem działania, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o towarach paczkowanych".
§  9.
Okręgowy Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§  10.
Okręgowy Urząd może udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych, jak również prowadzić szkolenia specjalistyczne z dziedziny miar.
§  11.
Okręgowy Urząd prowadzi sprawy kadrowe oraz sprawy związane z planowaniem i wykonaniem budżetu obwodowych urzędów oraz obsługę prawną tych urzędów.

Rozdział  4

Dyrektor i Zastępca Dyrektora Okręgowego Urzędu

§  12.
1.
Dyrektor kieruje działalnością Okręgowego Urzędu przy pomocy Zastępcy Dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy oraz Pełnomocnika Dyrektora ds. Jakości.
2.
Do zakresu działania Dyrektora należy:
1)
realizowanie zadań wynikających z ustawy - Prawo o miarach, a w szczególności:
a)
badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań związanych z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych, a w szczególności legalizacja przyrządów pomiarowych,
b)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym zakresie,
c)
wykonywanie na wniosek zainteresowanych podmiotów wzorcowania przyrządów pomiarowych;
2)
realizowanie zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych, w tym:
a)
nadzór nad paczkowaniem produktów, w szczególności nad stosowanym przez paczkującego systemem kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego,
b)
nadzór nad produkcją butelek miarowych, w szczególności nad stosowanym przez producenta butelek miarowych systemem kontroli wewnętrznej tych butelek,
c)
przyjmowanie zgłoszeń faktu paczkowania produktów;
3)
wykonywanie zadań związanych z cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi, zwanymi dalej "tachografami cyfrowymi", zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
4)
dokonywanie oceny zgodności przyrządów pomiarowych w zakresie udzielonej autoryzacji i notyfikacji oraz na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności;
5)
sprawowanie nadzoru i kontroli prawidłowości wykonywania przez naczelników obwodowych urzędów zadań należących do ich zakresu działania, na podstawie i w zakresie wynikającym z odrębnego upoważnienia Prezesa.
3.
Ponadto do zadań Dyrektora należy:
1)
organizowanie, planowanie i kierowanie działalnością Okręgowego Urzędu, nadzór nad realizacją prac Okręgowego Urzędu;
2)
wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą wyłącznie do jego kompetencji;
3)
wydawanie zarządzeń, wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych związanych z zadaniami wykonywanymi przez Okręgowy Urząd;
4)
ustalanie w uzgodnieniu z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz nadzór nad ich realizacją, a także dbałość o właściwy stan techniczny nieruchomości i wyposażenia Okręgowego Urzędu;
5)
współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM;
6)
reprezentowanie Okręgowego Urzędu i współdziałanie z administracją publiczną w zakresie działania Okręgowego Urzędu;
7)
wykonywanie zadań w zakresie obronności kraju oraz przestrzeganie wymogów wynikających z ustaw o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych;
8)
realizacja polityki kadrowej oraz dobór pracowników do określonych zadań w Okręgowym Urzędzie oraz nadzór nad podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych;
9)
zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
10)
współpraca zagraniczna w dziedzinie miar;
11)
rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników komórek organizacyjnych oraz klientów Okręgowego Urzędu;
12)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
4.
Dyrektor może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników Okręgowego Urzędu do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, w zakresie o którym mowa odpowiednio w ust. 2 i 3.
5.
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje Zastępca Dyrektora lub w przypadku nieobecności Zastępcy Dyrektora wyznaczony przez Dyrektora kierownik komórki organizacyjnej. O ustanowieniu zastępstwa Dyrektor zawiadamia Prezesa.
§  13.
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy:
1)
organizowanie i planowanie działalności Okręgowego Urzędu w zakresie wykonywania oceny zgodności określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
2)
nadzór nad działalnością Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów w zakresie wykonywania oceny zgodności określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
3)
sporządzanie sprawozdań z działalności w zakresie wykonywania oceny zgodności określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
4)
współpraca z Głównym Urzędem Miar oraz innymi instytucjami metrologicznymi krajów UE w zakresie oceny zgodności;
5)
współudział w organizowaniu szkoleń pracowników w zakresie oceny zgodności;
6)
prowadzenie i aktualizacja aktów prawnych oraz certyfikatów zatwierdzenia typu WE przyrządów pomiarowych;
7)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.

Rozdział  5

Zadania kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu

§  14.
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
reprezentowanie komórki wobec Dyrektora, innych komórek Okręgowego Urzędu oraz w kontaktach na zewnątrz;
2)
planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
3)
planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację oraz zabezpieczenie wyposażenia technicznego i innego powierzonego mienia;
4)
organizowanie pracy, podział zadań między pracowników i udzielanie niezbędnych wyjaśnień co do sposobu ich załatwiania, nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań;
5)
wnioskowanie do Dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
6)
zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce;
7)
wyrażanie zgody na urlopy pracowników;
8)
wyznaczanie pracowników na krajowe podróże służbowe;
9)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Okręgowego Urzędu;
10)
ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce;
11)
współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM i z obwodowymi urzędami, nadzór merytoryczny nad działalnością i stanem wyposażenia obwodowych urzędów;
12)
wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów systemu zarządzania;
13)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz przepisów dotyczących ochrony mienia.

Rozdział  6

Prawa i obowiązki pracowników Okręgowego Urzędu

§  15.
1.
Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się:
1)
przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.);
2)
przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 z późn. zm.);
3)
przepisy Kodeksu Pracy;
4)
postanowienia regulaminu.
2.
Do podstawowych obowiązków pracowników Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1)
znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2)
terminowe i należyte załatwianie spraw i kompetentne wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy;
3)
rzetelne i obiektywne informowanie przełożonych o stanie prowadzonych spraw;
4)
wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwieniu spraw oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
5)
rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
6)
przestrzeganie postanowień zawartych w dokumentach systemu;
7)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
8)
dbanie o porządek i ład w miejscu pracy;
9)
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10)
przestrzeganie wymogów wynikających z ustaw: o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych.

Rozdział  7

Zasady współpracy komórek organizacyjnych

§  16.
1.
Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1)
komórki organizacyjne zobowiązane są do współdziałania w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań w zakresie ich działania;
2)
przy opracowywaniu, uzgadnianiu lub opiniowaniu sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych - jedna z nich, wskazana przez Dyrektora lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej:
a)
komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie niezbędne do załatwienia danej sprawy,
b)
komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu,
c)
przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynująca z komórkami współpracującymi, w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z zestawieniem rozbieżności do decyzji Dyrektora.
2.
Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje Radca Prawny. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, Radca Prawny przedstawia własne wnioski Dyrektorowi w celu podjęcia przez niego decyzji.
3.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.

Rozdział  8

Zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk

§  17. 6
(uchylony).
§  18.
Do zadań Wydziału Nadzoru Metrologicznego i Polityki Rynkowej należy w szczególności:
1)
kontrola komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu o których mowa w § 3 pkt 2, 3 i 4;
2)
kontrola obwodowych urzędów miar;
3)
kontrola działalności punktów legalizacyjnych;
4)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustawy - Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu oraz koordynacja kontroli prowadzonych w tym zakresie przez komórki organizacyjne Okręgowego Urzędu i przez obwodowe urzędy;
5)
prowadzenie w imieniu Dyrektora wszystkich spraw wynikających z przepisów ustawy o towarach paczkowanych, a w szczególności:
a)
dokonywanie kontroli u paczkujących i producentów butelek miarowych,
b)
koordynowanie działań związanych z tymi kontrolami,
c)
prowadzenie ewidencji producentów towarów paczkowanych;
6)
dokonywanie i koordynowanie na obszarze działania Okręgowego Urzędu kontroli:
a)
podmiotów upoważnionych do legalizacji przyrządów pomiarowych,
b)
przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub naprawy oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych,
c)
podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych, oraz prowadzenie działań pokontrolnych w tym zakresie;
7)
przygotowywanie dokumentów związanych z wszczynaniem postępowań w sprawach o naruszenie przepisów ustawy - Prawo o miarach oraz ustawy o towarach paczkowanych;
8)
współpraca w zakresie dokonywanych kontroli z innymi organami administracji publicznej;
9)
prowadzenie rejestru, utworzonych przez Prezesa punktów legalizacyjnych na terenie Okręgowego Urzędu;
10)
prowadzenie rejestru, wydanych przez Prezesa upoważnień do przeprowadzenia legalizacji pierwotnej lub ponownej oraz wykonywania napraw lub instalacji przyrządów pomiarowych z terenu działania Okręgowego Urzędu;
11)
prowadzenie rejestru wydawanych przez Dyrektora imiennych upoważnień do przeprowadzania kontroli;
12)
prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez upoważnionych pracowników Okręgowego Urzędu;
13)
prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień dla pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów do podejmowania decyzji w sprawie umieszczania i kasowania na przyrządach pomiarowych cech legalizacyjnych oraz do podpisywania świadectw: legalizacji, wzorcowania i ekspertyz przyrządów pomiarowych;
14)
prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych oraz decyzji o zatwierdzeniu typu przyrządów pomiarowych;
15)
przygotowywanie planów kontroli oraz sporządzanie sprawozdań i okresowych informacji z ich realizacji;
16)
analiza rynku w zakresie potrzeb metrologicznych;
17)
przygotowywanie materiałów reklamowych dotyczących działalności urzędu;
18)
udział i prezentowanie okręgowego urzędu na targach, konferencjach i spotkaniach.
§  19.
1.
Do zadań ogólnych Wydziałów Technicznych należy w szczególności:
1)
udział w wykonywanych przez GUM badaniach przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu;
2)
wykonywanie czynności związanych z legalizacją przyrządów pomiarowych;
3)
wzorcowanie przyrządów pomiarowych użytkowych oraz stosowanych jako wzorce odniesienia;
4)
wykonywanie zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi ekspertyz przyrządów pomiarowych;
5)
udział w porównaniach międzylaboratoryjnych i badaniach biegłości;
6)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
7)
nadzór merytoryczny nad działalnością obwodowych urzędów oraz punktów legalizacyjnych;
8)
współudział w kontrolach stosowania przepisów prawnych w dziedzinie miar oraz kontrolach właściwego stosowania przyrządów pomiarowych organizowanych przez Wydział Nadzoru Metrologicznego i Polityki Rynkowej;
9)
udział w kontrolach przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub naprawy oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych;
10)
udział w kontrolach podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych;
11)
prowadzenie rejestrów zgłoszeń przyrządów pomiarowych i rejestrów czynności metrologicznych;
12)
współpraca z Referatem Kadr, Płac i Szkolenia w zakresie realizacji szkoleń;
13)
opracowywanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego wydziału;
14)
opiniowanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego obwodowych urzędów;
15)
opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
16)
opiniowanie projektów przepisów i innych dokumentów metrologicznych;
17)
prowadzenie ewidencji przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji, dla których ewidencja taka jest przewidziana;
18)
sporządzanie umów cywilnoprawnych oraz wystawianie faktur VAT za czynności określone w art. 25 ustawy - Prawo o miarach;
19)
inicjowanie i prowadzenie prac mających na celu pozyskanie klientów, współpraca w tym zakresie z komórkami organizacyjnymi Okręgowego Urzędu i obwodowymi urzędami;
20)
tworzenie bazy danych klientów urzędu, współudział w reprezentowaniu urzędu w kontaktach z klientami zewnętrznymi;
21)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.
2.
Odpowiedzialność za utrzymanie i doskonalenie funkcjonującego systemu zarządzania ponoszą Pełnomocnicy ds. Jakości naczelników Wydziałów Technicznych Okręgowego Urzędu.
§  20.
1.
Wydziałem Finansowo-Księgowym kieruje - Główny Księgowy.
2.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
1)
prowadzenie - zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami - rachunkowości i gospodarki finansowej urzędu;
2)
koordynacja planowania budżetu w Obwodowych Urzędach;
3)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, w szczególności kalkulacji wydatków, zakładowego planu kont, obiegu dokumentów oraz zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
4)
współpraca z Biurem Budżetowym GUM, komórkami organizacyjnymi Okręgowego Urzędu i Obwodowymi Urzędami;
5)
przygotowywanie materiałów do projektu budżetu państwa na rok następny;
6)
przygotowywanie propozycji podziału przyznanych środków budżetowych i nadzór nad ich wykorzystaniem;
7)
przygotowywanie projektów zmian planu finansowego urzędu;
8)
kontrola dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym oraz klasyfikowanie wydatków wg klasyfikacji budżetowej;
9)
prowadzenie kasy i dokonywanie wszelkich operacji kasowych;
10)
sporządzanie okresowych analiz wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych;
11)
prowadzenie kasy zapomogowo-pożyczkowej;
12)
naliczanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej oraz nadzór nad wydatkami;
13)
przekazywanie przychodów pieniężnych wpłacanych do kasy urzędu uzyskiwanych z prawnej kontroli metrologicznej i innych badań przyrządów pomiarowych na rachunek okręgowego urzędu, a następnie na rachunek Ministerstwa Finansów;
14)
analizowanie terminowości zapłat należności budżetowych, wystawianie decyzji Dyrektora dotyczących zaległych opłat oraz kierowanie rozliczeń dotyczących należności nieuregulowanych na drogę egzekucji administracyjnej lub sądowej;
15)
rozliczanie inwentaryzacji (sporządzanie różnic inwentaryzacyjnych, wprowadzenie jej wyników do ewidencji księgowej);
16)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością finansową komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu oraz obwodowych urzędów;
17)
sporządzanie sprawozdawczości budżetowej zgodnie z aktualnymi przepisami;
18)
sporządzanie sprawozdawczości GUS;
19)
sporządzanie jednorazowych sprawozdań do GUM.
§  21.
1.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
1)
administrowanie nieruchomościami i budynkami użytkowanymi przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej użytkowania budynków i regulowanie wszystkich związanych z tym zobowiązań;
2)
rozliczanie kosztów eksploatacyjnych budynków, naliczanie kosztów za wynajem pomieszczeń;
3)
gospodarowanie składnikami majątkowymi Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, w tym prowadzenie prac związanych z upłynnianiem składników majątkowych (organizowanie i rozliczanie przetargów związanych z likwidacją środków trwałych);
4)
fizyczna likwidacja składników majątkowych spisanych z inwentarza;
5)
współudział w opracowywaniu projektów planów inwestycyjnych;
6)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz przygotowywanie odpowiednich dokumentów do zawarcia umów lub złożenia zamówień, przygotowywanie dokumentów do odpraw celnych;
7)
prowadzenie prac związanych z remontami kapitalnymi oraz bieżącymi budynków i pomieszczeń jak również z naprawami i konserwacją instalacji i urządzeń technicznych w tym instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, c.o., gazowych, odgromowych;
8)
realizacja zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków przez Główny Urząd Miar oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
9)
wykonywanie innych prac wynikających z bieżących potrzeb Okręgowego Urzędu, w tym drobnych prac ślusarskich, stolarskich, hydraulicznych;
10)
opracowywanie planów zaopatrzenia materiałowego oraz realizacja zakupów materiałów biurowo-technicznych, pieczęci, druków specjalnych i ścisłego zarachowania, materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych, środków czystości itp. oraz prowadzenie ich ewidencji;
11)
opracowywanie planów zaopatrzenia, realizacja zakupów oraz rozdział do wydziałów technicznych i obwodowych urzędów stempli i naklejek legalizacyjnych;
12)
przekazywanie przyrządów pomiarowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów do wzorcowania i naprawy;
13)
prowadzenie magazynu gospodarczego;
14)
zabezpieczenie techniczne mienia, w tym ochrona przeciw pożarowa, zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą, oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem powierzonego mienia, utrzymywanie czystości wewnątrz i na zewnątrz budynku;
15)
prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
16)
prowadzenie archiwum zakładowego.
2.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy także obsługa klientów urzędu poprzez Punkt Obsługi Klienta, do zadań którego należy:
1)
udzielanie informacji o zakresie działania (usługach) Okręgowego Urzędu;
2)
przyjmowanie do legalizacji, wzorcowania, ekspertyz i innych badań oraz wydawanie przyrządów pomiarowych będących własnością klientów;
3)
przekazywanie przyjętych przyrządów pomiarowych do odpowiednich laboratoriów Okręgowego Urzędu;
4)
prowadzenie książki ewidencyjnej o przyjętych i wydawanych przyrządach pomiarowych.
§  22.
Do zadań Referatu Kadr, Płac i Szkolenia należy w szczególności:
1)
realizacja polityki kadrowej oraz płacowej w Okręgowym Urzędzie oraz obwodowych urzędach;
2)
organizowanie naboru pracowników spełniających wymagania określone przez dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu lub naczelników Obwodowych Urzędów;
3)
prowadzenie spraw osobowych i wynagrodzeń pracowników z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych oraz wydawanie właściwych dokumentów;
4)
opracowywanie i realizowanie na wniosek Dyrektora, propozycji dotyczących umów o pracę oraz ustalania warunków pracy i płacy;
5)
prowadzenie spraw emerytalno-rentowych i związanych z nimi odpraw oraz spraw dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych;
6)
wydawanie opinii i innych dokumentów dotyczących zatrudnienia - w uzgodnieniu z kierownikami lub naczelnikami komórek organizacyjnych;
7)
opracowywanie planów urlopów i kontrola ich wykorzystania w tym urlopów wychowawczych i bezpłatnych;
8)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy oraz porządku i dyscypliny pracy;
9)
wykonywanie czynności zgłoszenia nowoprzyjętych pracowników do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego;
10)
przygotowywanie wniosków o przyznanie nagród oraz wniosków o udzielenie kar za naruszenie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich dyrektorowi;
11)
opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych oraz innych wyróżnień pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
12)
wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników (legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń itp.);
13)
gospodarowanie środkami budżetowymi przeznaczonymi na wynagrodzenia w uzgodnieniu z Głównym Księgowym;
14)
sporządzanie dokumentacji wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
15)
organizacja i realizacja szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników;
16)
organizowanie szkoleń dotyczących systemu zarządzania jakością i towarów paczkowanych.
§  23.
Do zadań Sekretariatu należy w szczególności:
1)
przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji oraz przygotowanie jej do dekretacji;
2)
rozdzielanie pism do komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu;
3)
przygotowanie korespondencji do podpisu i wysyłki;
4)
prowadzenie ewidencji poleceń wyjazdów służbowych pracowników Okręgowego Urzędu;
5)
przechowywanie korespondencji dotyczącej bezpośrednio Dyrektora;
6)
dystrybucja Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar oraz innych wydawnictw prenumerowanych przez Okręgowy Urząd.
§  24.
Do zadań radcy prawnego należy:
1)
obsługa prawna Dyrektora i Naczelników Obwodowych Urzędów;
2)
opracowywanie i przygotowywanie do podpisu Dyrektora projektów wewnętrznych aktów prawnych, projektów umów oraz innych aktów wywołujących skutki prawne;
3)
opiniowanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych nadesłanych przez inne organy i jednostki organizacyjne, w tym opiniowanie umów i porozumień;
4)
udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawnych;
5)
zastępowanie dyrektora Okręgowego Urzędu w postępowaniu sądowym, administracyjnym i przed innymi organami;
6)
nadzór nad przygotowywaniem wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych kierowanych do właściwych sądów grodzkich i rejonowych;
7)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych.
§  25.
Do zadań Oddziału Kancelarii Tajnej GUM, którym kieruje kierownik należy właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§  26.
Do zadań stanowiska ds. obronnych należy:
1)
wykonywanie czynności związanych z obronnością państwa należących do Dyrektora, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów.
§  27. 7
Do zadań Referatu ds. Informatycznych należy w szczególności:
1)
nadzór nad sprzętem informatycznym oraz stosowanym oprogramowaniem Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
2)
nadzór nad właściwym przechowywaniem i zabezpieczeniem danych elektronicznych;
3)
opiniowanie wniosków dotyczących zakupu, modernizacji oraz likwidacji sprzętu i oprogramowania w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
4)
wdrażanie i szkolenie pracowników w zakresie użytkowania sprzętu i oprogramowania;
5)
nadzór antywirusowy sprzętu komputerowego;
6)
prowadzenie bazy danych o sprzęcie komputerowym i oprogramowaniu posiadanym przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy;
7)
przygotowywanie specyfikacji dotyczących zakupu sprzętu komputerowego dla Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
8)
trzymanie sieci informatycznej Okręgowego Urzędu w pełnej sprawności, współpraca z Głównym Urzędem Miar w zakresie związanym z prawidłowym funkcjonowaniem sieci.
§  28.
Do zadań Stanowiska ds. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej należy:
1)
prowadzenie spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Okręgowym Urzędzie i Obwodowych Urzędach;
2)
przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
3)
nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
4)
szkolenie wstępne nowo zatrudnionych pracowników w formie instruktażu ogólnego, a także organizowanie szkoleń pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
5)
współdziałanie z terenowo właściwymi komendami Państwowej Straży Pożarnej.
§  29. 8
(uchylony).
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik  Nr 1 9

Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie

Załącznik  Nr 2

Wykaz przyrządów pomiarowych legalizowanych w Wydziałach Technicznych Okręgowego Urzędu Miar w Warszawie

Nazwa przyrządu pomiarowego
Przyrządy do pomiaru wielkości akustycznych i drgań mechanicznych
1Mierniki poziomu dźwięku
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych i magnetycznych
2Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego
3Przekładniki prądowe, napięciowe i kombinowane
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów oraz do pomiaru ciepła
4Kolby szklane z jedną kreską klasy A
5Pojemniki przeznaczone do pomiaru i sprawdzania objętości cieczy
6Pipety laboratoryjne jednomiarowe i wielomiarowe klasy A
7Biurety zwykłe klasy A
8Cylindry pomiarowe klasy A
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych
9Przyrządy do pomiaru długości drutu, kabla, tkanin, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych
10Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym
Przyrządy do pomiaru masy i wielkości pochodnych
11Odważniki klas dokładności F1 i F2
12Areometry szklane:
a) alkoholomierze i densymetry do alkoholu
b) densymetry inne (np. do mleka, kwasu akumulatorowego, mleka

wapiennego)

Przyrządy do pomiaru wielkości chemicznych i fizykochemicznych
13Analizatory wydechu
1 Załącznik § 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
2 Załącznik § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
3 Załącznik § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
4 Załącznik § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
5 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
6 Załącznik § 17 uchylony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
7 Załącznik § 27 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
8 Załącznik § 29 uchylony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
9 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 108 z dnia 7 listopada 2006 r. (Dz.Urz.GUM.06.14.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.