Nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa.
Dz.Urz.MSP.2003.2.2 t.j.
Akt utracił mocOBWIESZCZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA
z dnia 20 października 2003 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego zarządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa.
"§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2002 r.";
"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 28 czerwca 2002 r.";
"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";
"§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";
"§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 16.12.2002 r.";
"§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.";
"§ 2. Zobowiązuje się Biuro Ministra do opracowania w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego zarządzenia do wydania tekstu jednolitego regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa.
§ 3. Zobowiązuje się komórki organizacyjne Ministerstwa do przekazywania w formie elektronicznej, do Biura Ministra, pełnej wersji zarządzeń organizacyjnych, kierowanych do podpisu Ministra Skarbu Państwa.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";
"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";
"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";
"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";
"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.".
ZAŁĄCZNIK
ZARZĄDZENIE Nr 3
ZARZĄDZENIE Nr 3
z dnia 7 stycznia 2002 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Skarbu Państwa
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80 poz. 717) oraz w związku z ustawą o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 oraz Nr 240, poz. 2055) zarządza się, co następuje:
Załącznik
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Rozdział I
Rozdział II
Zasady organizacji pracy
Zasady organizacji pracy
1. Akceptuje projekty:
2. Wydaje:
3. Podpisuje:
Rozdział III
Organizacja Ministerstwa
Organizacja Ministerstwa
Rozdział IV
Zakres działania komórek organizacyjnych
Zakres działania komórek organizacyjnych
Do zadań Gabinetu Politycznego Ministra należą sprawy dotyczące współdziałania Ministra z parlamentem, administracją rządową, samorządową, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z jego funkcji politycznych.
1. Koordynuje realizację zadań i kompetencji Ministra Skarbu Państwa wynikających ze współpracy z Sejmem i Senatem oraz prace związane z przygotowywaniem dla Ministra Skarbu Państwa materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i jej Komitetu oraz monitoruje realizację wynikających zobowiązań.
2. Opracowuje i ewidencjonuje akty prawne Ministra Skarbu Państwa dotyczące organizacji urzędu oraz wydaje Dziennik Urzędowy Ministra Skarbu Państwa.
3. Prowadzi obsługę posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa, kontroluje terminowość wykonywania podjętych postanowień.
4. Prowadzi we współpracy z Departamentem Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą, sprawy związane z organizacją oficjalnych spotkań oraz służbowych wyjazdów zagranicznych Członków Kierownictwa Ministerstwa.
5. Prowadzi bazę danych kandydatów do rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.
6. Rozdziela i dekretuje napływającą do Ministra Skarbu Państwa korespondencję.
7. Przeprowadza na polecenie Ministra kontrole w zakresie właściwości Ministra zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1998 r. w sprawie zasad i trybu kontroli przeprowadzanej przez Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 23, poz. 121), monitoruje realizację wniosków i zaleceń pokontrolnych, opracowuje okresowe plany kontroli i sprawozdania z ich wykonania.
8. Monitoruje wnioski i zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli realizowane przez komórki organizacyjne Ministerstwa, współpracuje z organami kontroli zewnętrznej i organami ścigania w zakresie realizacji zadań Ministra Skarbu Państwa.
9. Prowadzi czynności kontrolne i audytorskie wynikające z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 1365, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 112, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070 i Nr 100, poz. 1082).
10. Prowadzi postępowania wyjaśniające oraz udziela odpowiedzi w sprawach skarg i wniosków na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), koordynuje udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski rozpatrywane przez inne komórki organizacyjne.
11. Nadzoruje przestrzeganie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wobec pracowników Ministerstwa.
12. Koordynuje realizację zadań delegatur terenowych Ministra w zakresie nie zastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
1. Przygotowuje programy długookresowej polityki państwa w zakresie prywatyzacji, roczne kierunki prywatyzacji oraz sprawozdania i oceny ich realizacji.
2. Opracowuje założenia i zasady polityki własnościowej, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz przekształceń sektora komunalnego.
3. Gromadzi i przetwarza informacje związane z realizacją przekształceń własnościowych i prywatyzacji w sektorze państwowym i komunalnym, prowadzi monitorowanie prywatyzacji sektora państwowego.
4. Opracowuje metodologię i dokonuje analiz ekonomiczno-społecznych procesów przekształceń własnościowych oraz wybranych segmentów i instrumentów rynku kapitałowego w powiązaniu z procesami prywatyzacji.
5. Współpracuje z Głównym Urzędem Statystycznym, Komitetem Badań Naukowych oraz placówkami i instytucjami naukowo-badawczymi.
1. Prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa.
2. Planowaniem Budżetu Prywatyzacji.
3. Prowadzeniem bazy danych i opracowywaniem statystyki prywatyzacji, również w zakresie działania Departamentu Prywatyzacji II.
4. Inicjowaniem, opiniowaniem i koordynacją działania Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie ochrony środowiska i zasobów naturalnych, w tym wynikające z ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229).
5. Zmianą warunków umowy prywatyzacyjnej wynikającą ze sprzedaży kolejnych pakietów akcji lub udziałów.
1. Prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa.
2. Prywatyzacją bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych, dla których funkcje organu założycielskiego sprawuje Minister Skarbu Państwa.
3. Prywatyzacją bezpośrednią jednostek badawczo-rozwojowych.
4. Gromadzi dokumentację w archiwum Departamentu, również z zakresu działania Departamentu Prywatyzacji I.
5. Zmianą ceny lub wartości przedsiębiorstwa, o ile taka zmiana nie wynika z określonych w umowie prywatyzacyjnej warunków jej wprowadzenia.
6. Wyrażaniem zgody na umorzenie odroczonych opłat dodatkowych, jeżeli wartość umarzanej opłaty dodatkowej przekracza 500.000 zł.
7. Zmianą umowy prywatyzacyjnej wynikającą ze sprzedaży kolejnych pakietów akcji lub udziałów.
1. Nadzorem założycielskim i właścicielskim, w tym w spółkach przyjętych w trybie przepisów ordynacji podatkowej i powstałych poprzez wniesienie mienia polikwidacyjnego.
2. Restrukturyzacją przedsiębiorstw i spółek z udziałem Skarbu Państwa.
3. Komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych.
4. Zmianą warunków umów prywatyzacyjnych oraz zmianą zakresu lub wysokości zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją pośrednią z wyłączeniem sytuacji gdy sprzedaż kolejnych pakietów akcji bądź udziałów wymaga zmiany warunków zawartej już umowy prywatyzacyjnej.
5. Zmianą wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego w umowach o wniesienie przedsiębiorstwa do spółki zawieranych w procesach prywatyzacji bezpośredniej.
1. Nadzorem założycielskim i właścicielskim, w tym w spółkach przejętych w trybie przepisów ordynacji podatkowej i powstałych poprzez wniesienie mienia polikwidacyjnego.
2. Restrukturyzacją przedsiębiorstw i spółek z udziałem Skarbu Państwa.
3. Komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych.
4. Zmianą warunków umów prywatyzacyjnych oraz zmianą zakresu lub wysokości zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją pośrednią z wyłączeniem sytuacji gdy sprzedaż kolejnych pakietów akcji bądź udziałów wymaga zmiany warunków zawartej już umowy prywatyzacyjnej.
5. Zmianą wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego w umowach o wniesienie przedsiębiorstwa do spółki zawieranych w procesach prywatyzacji bezpośredniej (ostatnia zmiana).
1. Prowadzi sprawy związane z nadzorem założycielskim, restrukturyzacją i komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych, a także nadzorem właścicielskim, restrukturyzacją i prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa, w tym banków, instytucji ubezpieczeniowych i finansowych oraz spółek i przedsiębiorstw państwowych, zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie Skarbu Państwa podziałem na agregaty branżowe.
2. Wykonuje zadania wynikające z przepisów ustawy o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. z 1993 r. Nr 44, poz. 202, z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr 47, poz. 298, Nr 30, poz. 164, z 2000 r. Nr 122, poz. 1319) oraz przepisów dotyczących innych funduszy, w których założycielem lub akcjonariuszem jest Skarb Państwa oraz zadania wynikające z uprawnień majątkowych Skarbu Państwa wobec spółek uczestniczących w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych oraz w innych programach prowadzonych w Departamencie.
3. Prowadzi sprawy związane z nadzorem nad fundacjami Skarbu Państwa, w których Minister Skarbu Państwa jest fundatorem lub wykonuje funkcje ministra właściwego.
4. W zakresie określonym w pkt 1 prowadzi sprawy związane ze zmianą warunków umów prywatyzacyjnych oraz zmianą zakresu lub wysokości zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją.
1. Wykonuje czynności związane z restrukturyzacją finansową przedsiębiorstw i spółek.
2. Opracowuje i prowadzi projekty kompleksowej restrukturyzacji wybranych branż i sektorów oraz koordynuje działania komórek organizacyjnych w zakresie rządowych programów restrukturyzacji.
3. Opracowuje, prowadzi oraz koordynuje projekty służące wspieraniu rozwoju przedsiębiorczości.
4. Prowadzi zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie podziałem na agregaty branżowe sprawy związane z nadzorem założycielskim i właścicielskim.
5. Wykonuje obowiązki Ministra Skarbu Państwa wynikające z ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności na nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1177), w tym:
6. Uczestniczy w pracach międzyresortowych komisji zajmujących się udzielaniem i opiniowaniem zamiaru udzielenia pomocy publicznej.
7. Rozpatruje pod względem dopuszczalności udzielenia pomocy publicznej oraz przedstawia do decyzji Ministerstwa Skarbu Państwa albo właściwego merytorycznie Członka Kierownictwa Ministerstwa Skarbu Państwa wnioski przedsiębiorców w zakresie udzielania pomocy publicznej w formie umarzania, odraczania terminu zapłaty lub rozkładania na raty wierzytelności Skarbu Państwa zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 6, poz. 54), przekazywane są przez właściwe komórki merytoryczne Ministerstwa lub Delegatury Ministra wraz z załączoną merytoryczną opinią w przedmiocie zasadności udzielenia pomocy oraz stosownym projektem umowy lub oświadczenia woli Ministra.
1. W zakresie reprywatyzacji przygotowuje założenia programu i projekty aktów prawnych, niezbędnych do jego wdrożenia.
2. Opracowuje opinie w celu rozwiązywania indywidualnych problemów związanych z prywatyzacją mienia obciążonego roszczeniami reprywatyzacyjnymi.
3. Opracowuje opinie w sprawach związanych z wykonywaniem prawomocnych decyzji dotyczących zwrotu mienia przejętego w wyniku nacjonalizacji.
4. Opracowuje roczny plan finansowy środka specjalnego pn. "Fundusz Reprywatyzacji", określającego przychody i rozchody w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej, wnioskuje, wydaje oraz rozlicza przyznane środki z "Funduszu Reprywatyzacji".
5. Koordynuje i prowadzi sprawy związane z realizacją programu rekompensat.
6. W zakresie udostępniania akcji/udziałów nadzoruje ustawowy obowiązek nieodpłatnego udostępniania uprawnionym pracownikom, rolnikom i rybakom, w tym w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa i uczestniczących w programie NFI, a w szczególności:
7. Monitoruje oraz opiniuje wykonywanie zadań ustawowych oraz gospodarkę finansową Agencji Nieruchomości Rolnych oraz prowadzi sprawy z drugiej instancji w postępowaniu odwoławczym od decyzji prezesa Agencji i postępowaniu skargowym.
8. Przygotowanie projektu rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości.
1. Prowadzi zbiorczą ewidencję majątku Skarbu Państwa w zakresie:
1) zbiorczej ewidencji mienia, w tym wierzytelności na podstawie danych z ewidencji podstawowych,
2) ewidencji akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych,
3) ewidencji podmiotów wykonujących prawa majątkowe Skarbu Państwa.
2. Opracowuje roczne sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa.
3. Ewidencjonuje umowy i koordynuje działania w zakresie prowadzenia przez domy i biura maklerskie rachunków papierów wartościowych spółek publicznych, z których prawa wykonuje Minister Skarbu Państwa.
4. Przechowuje, przyjmuje i wydaje z depozytu akcje, odcinki zbiorowe akcji oraz inne papiery wartościowe jak również dokumenty stwierdzające prawa do papierów wartościowych stanowiących własność Skarbu Państwa.
5. Prowadzi zbiorczą ewidencję mienia polikwidacyjnego, opracowuje zasady gospodarowania przejętym mieniem Skarbu Państwa, w stosunku do którego prawa majątkowe reprezentuje Minister Skarbu Państwa, koordynuje działania delegatur w tym zakresie.
6. Sporządza we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów roczne plany finansowe środka specjalnego pn. Fundusz Mienia Polikwidacyjnego, rozpatruje wskazane wnioski finansowane z Funduszu Mienia Polikwidacyjnego i Funduszu Gospodarowania Mieniem, zatwierdza rozliczenia finansowe z tych tytułów.
7. Rozpatruje wnioski oraz przygotowuje stanowisko Ministra w sprawach dotyczących wykreślenia hipoteki i zniesienia zastawów ustanowionych dla zabezpieczenia wierzytelności Skarbu Państwa na mieniu pozostałym po likwidacji.
7a. Rozpatruje i podejmuje decyzje w sprawie wniosków dłużników o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie na raty spłaty wierzytelności Skarbu Państwa, których wartość przekracza 500.000 zł, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.
8. Przygotowuje stanowisko Ministra w sprawach przeznaczenia mienia Skarbu Państwa, będącego w użytkowaniu likwidowanych jednostek i zakładów budżetowych.
9. Rozpatruje wnioski w sprawie dokonania darowizny lub wyposażania fundacji w nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa.
10. Prowadzi sprawy obejmujące nabywanie i rozporządzanie w imieniu Skarbu Państwa prawami do informacji geologicznych.
11. Prowadzi zbiorczą ewidencję stanu realizacji pozacenowych zobowiązań inwestorów wynikających z umów prywatyzacyjnych oraz zobowiązań pozacenowych wynikających z odrębnych umów zawartych w związku z prywatyzacją i koordynuje działania delegatur Ministra w tym zakresie.
11a. Przygotowuje propozycje merytorycznych rozstrzygnięć Ministra w przypadku:
a) zgłaszania przez delegatury Ministra wątpliwości w kwestii uznania za wykonane,
b) odwołań od uznania przez delegaturę Ministra za niewykonane lub nienależycie wykonane, pozacenowych zobowiązań inwestorów wynikających z umów określonych w pkt 11.
11b. Sporządza zbiorcze roczne sprawozdania z realizacji zobowiązań, wynikających z umów, o których mowa w pkt 11.
12. Rozpatruje powiadomienia państwowych osób prawnych, dotyczące zamiaru rozporządzenia składnikami majątku trwałego oraz wnioski dotyczące rozporządzania gruntami położonymi w granicach portów i przystani morskich.
13. Rozpatruje wnioski dotyczące interpretacji albo wzruszenia prawomocnych decyzji administracyjnych, wydanych na podstawie i w związku z ustawami:
1) z dnia 23.12.1988 r. o działalności gospodarczej z udziałem podmiotów zagranicznych (decyzje Prezesa Agencji do Spraw Inwestycji Zagranicznych),
2) z dnia 14.06.1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (decyzje Ministra Przekształceń Własnościowych oraz decyzje Ministra Skarbu Państwa).
14. Rozpatruje wnioski jednostek samorządów terytorialnych w sprawie przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych.
15. Rozpatruje odwołania od decyzji administracyjnych wydanych przez wojewodów w sprawach przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego mienia Skarbu Państwa oraz obsługuje prace Komisji do spraw opiniowania odwołań od decyzji administracyjnych wydawanych przez wojewodów w sprawach przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych.
1. Wykonuje obsługę prawną Kierownictwa Ministerstwa i urzędu Ministra.
2. Opiniuje za zgodność z obowiązującymi zasadami techniki legislacyjnej projekty normatywnych aktów prawnych opracowanych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Ministerstwa i przez organy administracji publicznej, przekazane do uzgodnień jako dokumenty rządowe.
3. Opracowuje projekty stanowisk Rządu do projektów normatywnych aktów prawnych na podstawie uwag przedstawionych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne.
4. Opiniuje projekty aktów wewnętrznych.
5. Opiniuje pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa - projekty:
1) decyzji administracyjnych Ministra Skarbu Państwa,
2) jednostronnych oświadczeń woli Ministra Skarbu Państwa,
3) umów.
6. Opinii Departamentu Prawnego nie wymagają projekty pełnomocnictw, umów oraz innych dokumentów sporządzone zgodnie z wzorem zaopiniowanym przez Departament Prawny i zaakceptowanym przez właściwego Członka Kierownictwa Ministerstwa.
7. Prowadzi uzgodnienia w zakresie przyjęcia urzędowej wykładni prawa z innymi organami administracji rządowej.
8. Dokonuje ocen skuteczności funkcjonowania prawa w obszarze kompetencji Ministra Skarbu Państwa.
1. Wykonuje w imieniu i w zakresie działania Ministra Skarbu Państwa zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym i innymi organami orzekającymi, na wniosek i we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Skarbu Państwa oraz w sprawach, w których Minister Skarbu Państwa przyjął na podstawie ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 493, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26) wykonywanie zastępstwa procesowego.
2. W ramach wykonywania zastępstwa procesowego:
1) wydaje opinie w sprawie wniosków o wszczęcie postępowania sądowego,
2) wydaje opinie na podstawie oceny stanu prawnego przed wszczęciem postępowania sądowego i w jego toku co do zasadności zawarcia przez Skarb Państwa ugody, z uwagi na przemawiający za taką decyzją interes Skarbu Państwa,
3) przygotowuje projekty rozstrzygnięć co do przyjęcia i wykonywania przez Ministra Skarbu Państwa zastępstwa procesowego na podstawie art. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,
4) przygotowuje pisma procesowe,
5) przygotowuje dla właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa informacje o wynikach prowadzonych procesów oraz o przyczynach zapadłych rozstrzygnięć,
6) wykonywanie czynności związanych z uzyskiwaniem tytułów wykonawczych.
1. Prowadzi sprawy związane z nadzorem właścicielskim i prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa zgodnie z obowiązującym w Ministerstwie Skarbu Państwa podziałem na agregaty branżowe.
2. Wykonuje zadania wynikające z ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 1999 r. Nr 80, poz. 903, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 i Nr 89, poz. 972).
3. Wykonuje zadania wynikające z kompetencji Ministra w odniesieniu do:
Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, Agencji Mienia Wojskowego.
4. W zakresie wykonywania zadań obronnych oraz na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa:
1) organizuje wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Skarbu Państwa, przez podporządkowane i nadzorowane podmioty, jednostki i komórki organizacyjne oraz przedsiębiorców,
2) zapewnia zachowanie ciągłości realizacji zadań gospodarczo-obronnych w prowadzonych procesach prywatyzacyjnych,
3) opracowuje i aktualizuje resortowy program mobilizacji gospodarki na czas zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i wojny,
4) opracowuje we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa - na podstawie Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej - "Plan operacyjnego funkcjonowania MSP" na czas zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego i wojny),
5) planuje i nadzoruje realizację prac związanych z ochroną przemysłu, ochroną ppoż. oraz terenami geodezyjnie zamkniętymi.
5. Organizuje ochronę informacji niejawnych i kontroluje jej przestrzeganie zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 i z 2000 r. Nr 12, poz. 136); prowadzi kancelarię tajną.
1. Prowadzi obsługę finansowo-księgową budżetu urzędu Ministra.
2. Sporządza bilans Ministerstwa.
3. Sporządza sprawozdawczość: wynikającą z ustawy o finansach publicznych i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, sprawozdawczość wynikającą z przepisów o ubezpieczeniach społecznych pracowników oraz sprawozdawczość i deklaracje podatkowe.
4. Prowadzi obsługę finansowo-księgową środków specjalnych i innych środków pozabudżetowych pozostających w dyspozycji Ministra.
5. Opiniuje projekty i prowadzi rejestry umów będących źródłem zobowiązań i należności finansowych Ministerstwa, dochodów budżetu, środków specjalnych i przychodów z prywatyzacji.
6. Sprawuje nadzór nad przebiegiem postępowań o zamówienie publiczne.
7. Przygotowuje oświadczenia Ministra Skarbu Państwa o umorzeniu wierzytelności Skarbu Państwa, przekraczającej wartość 500.000 zł.
8. Prowadzi syntetyczną i analityczną księgowość należności i przychodów wynikających ze stosunków prawnych, których stroną jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra.
1. Prowadzi sprawy związane z procesem integracji Polski ze Wspólnotami Europejskimi, w tym obsługuje udział przedstawiciela Ministerstwa w Komitecie Integracji Europejskiej.
2. Realizuje zadania Ministerstwa wynikające z członkostwa Polski w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz monitoruje realizację zobowiązań Polski wynikających z porozumień o ustanowieniu Światowej Organizacji Handlu.
3. Opiniuje projekty aktów prawnych oraz dokumentów rządowych pod kątem ich zgodności z zobowiązaniami międzynarodowymi Polski.
4. Prowadzi sprawy związane z udziałem przedstawiciela Ministerstwa w Komitecie Polityki Ubezpieczeń Eksportowych.
5. Koordynuje wykorzystanie przez Ministerstwo środków pomocy zwrotnej (pożyczka Banku Światowego) i środków bezzwrotnych linii europejskich.
6. Koordynuje realizację programu Wspomagania Inicjatyw Prywatyzacyjnych we współpracy z delegaturami Ministerstwa.
7. Redaguje informacje dotyczące współpracy Ministerstwa z partnerami zagranicznymi w zakresie prywatyzacji oraz przygotowuje materiały informacyjne na temat działalności Ministerstwa na potrzeby instytucji i organizacji międzynarodowych.
8. Prowadzi obsługę merytoryczną oraz protokolarną członków kierownictwa w zakresie kontaktów zagranicznych, w tym wyjazdów i spotkań z partnerami zagranicznymi.
9. Prowadzi obsługę służbowych wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa.
1. Realizuje politykę kadrową oraz obsługuje wszystkie sprawy związane z zatrudnieniem w Ministerstwie; sporządza umowy o pracę oraz dokumentację zmian wynikających ze stosunku pracy członków korpusu służby cywilnej oraz pozostałych pracowników.
2. Przygotowuje dokumentację orderów, odznaczeń i wyróżnień pracowników przedsiębiorstw, dla których organem założycielskim jest Minister Skarbu Państwa oraz dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek z udziałem Skarbu Państwa.
3. Prowadzi rejestr pełnomocnictw.
4. Planuje i kontroluje zatrudnienie oraz poziom płac, administruje funduszem wynagrodzeń we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów oraz sporządza sprawozdania w tym zakresie.
5. Opracowuje plany, organizuje i dokumentuje szkolenia, praktyki, staże krajowe i zagraniczne osób zatrudnionych w Ministerstwie Skarbu Państwa; prowadzi kształcenie ustawiczne członków korpusu służby cywilnej.
6. Przygotowuje przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, prowadzi dokumentację i bazę pytań egzaminacyjnych.
7. Organizuje wypoczynek i rekreację pracowników i ich rodzin, planuje budżet w tym zakresie oraz sprawuje nadzór nad środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów, współpracuje oraz obsługuje prace Komisji ds. Socjalnych Ministerstwa Skarbu Państwa.
8. Współdziała z Lecznicą Rządową w sprawach opieki lekarskiej dla osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach pracy oraz współpracuje w sprawach badań wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników Ministerstwa z wybranym zakładem opieki lekarskiej.
1. Koordynuje i prowadzi politykę informacyjną i promocyjną Ministerstwa Skarbu Państwa.
2. Koordynuje działania związane z prezentacją polityki Ministra Skarbu Państwa, w tym współpracuje z przedstawicielami mediów oraz zamieszcza odpowiednie informacje w Internecie.
3. Przygotowuje przeglądy prasy oraz opracowania problemowe, analizuje treści dotyczące działalności Ministerstwa na bazie materiałów radiowych i telewizyjnych.
4. Przygotowuje w porozumieniu z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa komunikaty i stanowiska Ministra.
1. Koordynuje działania służące aktualizacji i rozwojowi całościowego programu informatyzacji Ministerstwa, w tym kieruje i nadzoruje procesy budowy, rozwoju, ochrony i eksploatacji Zintegrowanego Systemu Informatycznego Ministerstwa.
2. Zarządza wszystkimi zasobami sieci komputerowej i Zintegrowanego Systemu Teleinformatycznego Ministerstwa.
3. Tworzy zabezpieczenia organizacyjne i systemowe w zakresie ochrony i bezpieczeństwa zasobów informatycznych Ministerstwa oraz nadzoruje ich realizacje i przestrzeganie.
4. Nadzoruje i koordynuje działania innych komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na informatyzację, wydatkami na utrzymanie i rozwój systemów informatycznych.
5. Realizuje zamówienia komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie wyposażenia w sprzęt, oprogramowania, dostępu do danych, rejestracji i przetwarzania danych (ustalanie sposobów realizacji w uzgodnieniu z komórkami organizacyjnymi).
6. Obsługuje techniczne udostępnianie danych gromadzonych w bazach danych innych instytucji zewnętrznych pozyskiwanych przez komórki Ministerstwa.
7. Koordynuje działania związane z budową i eksploatacją struktury internetowej Ministerstwa obejmującej wymianę danych z delegaturami i innymi jednostkami centralnymi.
8. Nadzoruje i koordynuje działania w zakresie szkoleń informatycznych pracowników Ministerstwa.
Rozdział V
Delegatury Ministra
Delegatury Ministra