Nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Gospodarki Morskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MGM.2006.1.3

Akt utracił moc
Wersja od: 25 października 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 1 sierpnia 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Gospodarki Morskiej

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Gospodarki Morskiej nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Organizację i zakres działania komórek organizacyjnych określają regulaminy wewnętrzne.
2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty regulaminów wewnętrznych w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
3.
Regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych, uzgodnione pod względem formalno-prawnym z Biurem Prawnym, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego.
4. 1
Do czasu utworzenia docelowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Gospodarki Morskiej realizację zadań:
1)
Biura Prawnego zapewnia Sekretariat Ministra;
2)
Biura Administracyjno-Budżetowego zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego;
3)
Departamentu Funduszy Unijnych zapewnia Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2006 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin organizacyjny

Ministerstwa Gospodarki Morskiej

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Gospodarki Morskiej, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Gospodarki Morskiej, zwanego dalej "Ministerstwem".
§  2.
1.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Gospodarki Morskiej;
2)
Kierownictwie - rozumie się przez to Ministra, Sekretarza Stanu, Szefa Gabinetu Politycznego i Dyrektora Generalnego;
3)
komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to departamenty i biura Ministerstwa;
4)
Rzeczniku - rozumie się przez to Rzecznika Prasowego Ministra.
§  3.
1.
Ministerstwo działa pod bezpośrednim kierownictwem Ministra, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami.
2.
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy Sekretarza Stanu, Szefa Gabinetu Politycznego, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów departamentów i biur.
3.
Departamenty realizują ustalone dla nich zadania, zgodnie z kierunkami określonymi przez Kierownictwo.
§  4.
1.
Do kompetencji Ministra należą:
1)
sprawy, w których ze względu na ich charakter, decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;
2)
zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla resortu, a dotyczące w szczególności:
a)
określenia polityki państwa w zakresie funkcjonowania i rozwoju gospodarki morskiej,
b)
współpracy międzynarodowej, potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa,
c)
kierowania całokształtem działalności resortu, w tym poprzez wydawanie zarządzeń i decyzji wewnętrznych, dotyczących realizacji zadań, wynikających z Regulaminu.
2.
Ministra w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu.
3.
Szczegółowy podział zadań między Ministra, Sekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego, a także podporządkowanie departamentów i biur określa zarządzenie Ministra.
§  5.
Dyrektor Generalny realizuje politykę personalną w służbie cywilnej, dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników zatrudnionych w Ministerstwie, zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a w szczególności:
1)
dokonuje czynności, wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy;
2)
sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra;
3)
nadzoruje przebieg pracy nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej Centrali Ministerstwa;
4)
występuje z wnioskiem do Ministra o nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zatwierdza regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych Ministerstwa;
5)
ustala regulamin pracy Ministerstwa;
6)
gospodaruje mieniem Ministerstwa, reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz zapewnia prowadzenie ewidencji mienia Skarbu Państwa, będącego w posiadaniu Ministerstwa;
7)
wydaje akty wewnętrzne w celu realizacji zadań.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna

§  6.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GP) i następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Transportu Morskiego (TM);
2)
Departament Bezpieczeństwa Morskiego (BM);
3)
Biuro Prawne (PR);
4)
Departament Funduszy Unijnych (FU);
5)
Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej (WM);
6)
Sekretariat Ministra (SM);
7)
Biuro Administracyjno-Budżetowe (AB);
8)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
9)
Biuro Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych (SO);
10)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego (AW).
§  7.
Przy Ministrze działa powołana na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693) Rada SAR.

Rozdział  3

Zasady realizacji zadań wykraczających poza kompetencje poszczególnych komórek organizacyjnych

Współpraca pomiędzy komórkami organizacyjnymi
§  8.
1.
Komórki organizacyjne realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.
2.
Komórki organizacyjne mogą, na podstawie decyzji Ministra, wykonywać zadania inne niż określone w Regulaminie.
3.
Komórki organizacyjne, w sprawach należących do ich zadań, są komórkami wiodącymi, a ich dyrektorzy są odpowiedzialni za realizację tych zadań i wyrażają na zewnątrz stanowisko uzgodnione z innymi komórkami organizacyjnymi.
4.
Komórka wiodąca w danej sprawie ma prawo wymagać od komórek współdziałających informacji, wyjaśnień, opinii oraz niezbędnych materiałów w zakresie tych komórek, a komórki współdziałające obowiązane są do ich przekazania w ustalonym uprzednio terminie.
5.
W przypadku, gdy komórka organizacyjna zwraca się do komórki współdziałającej z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie. Nie dotyczy to uzyskiwania informacji koniecznych do opracowywania zbiorczych stanowisk, przygotowywanych w szczególności w związku z uzgodnieniami międzyresortowymi oraz materiałami na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów.
6.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:
1)
opracowywania, uzgadniania i opiniowania aktów prawnych;
2)
opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów, dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowiska resortu, w tym w sprawach europejskich oraz dotyczących współpracy międzynarodowej;
3)
opiniowania projektów aktów prawnych i innych dokumentów, przekazywanych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
4)
udziału w zespołach, komitetach i komisjach, związanych z działalnością Ministerstwa;
5)
prowadzenia spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;
6)
udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wystąpienia i interwencje posłów i senatorów, jak również wystąpienia organów ochrony praw i wolności obywateli;
7)
terminowego rozpatrywania skarg i wniosków oraz okresowej ich analizy w zakresie przyczyn i skutków;
8)
współdziałania z Biurem Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej w kwestiach związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie, wynikającym z kompetencji Ministerstwa, w tym spraw związanych z udziałem w pracach organizacji międzynarodowych oraz instytucji UE i NATO;
9)
współdziałania z Biurem do Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej oraz Biurem Prawnym w sprawach związanych z przygotowaniem, negocjowaniem, ratyfikacją, ogłaszaniem umów międzynarodowych oraz ich realizacją;
10)
prowadzenia działań związanych z wdrażaniem prawa wspólnotowego, inicjowaniem zmian i dokonywaniem analiz w tym zakresie;
11)
współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, organami samorządu gospodarczego oraz innymi partnerami społecznymi;
12)
realizacji zadań z zakresu statystyki publicznej, konkurencyjności oraz pomocy publicznej;
13)
prowadzenia postępowań indywidualnych w sprawach uznawania kwalifikacji w zawodach regulowanych, w znaczeniu przewidzianym w UE;
14)
prowadzenia spraw związanych z działalnością fundacji w zakresie właściwości Ministra na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.2)).

Kontakty z mediami

§  9.
1.
Rzecznik odpowiada za informowanie mediów o bieżących działaniach Ministra, realizowanych w komórkach organizacyjnych, a także o polityce Rządu realizowanej przez Ministerstwo.
2.
Komórki organizacyjne współpracują z Rzecznikiem przy opracowywaniu materiałów informacyjnych dla potrzeb mediów.
3.
Pracownicy Ministerstwa mogą udzielać informacji, o których mowa w ust. 2, jedynie w przypadku wyraźnego wskazania przez Ministra lub Rzecznika.

Zamówienia publiczne

§  10.
1.
Koordynacja procesu udzielania zamówień publicznych oraz nadzór nad jego zgodnością z obowiązującymi przepisami prawa leży w kompetencji Biura Administracyjno-Budżetowego.
2.
Komórki organizacyjne Ministerstwa inicjują, przygotowują oraz przeprowadzają proces udzielania zamówień publicznych, leżących w zakresie ich kompetencji, zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniach Dyrektora Generalnego.

Zagraniczne podróże służbowe

§  11.
1.
Koordynacja obsługi zagranicznych podróży służbowych leży w kompetencji Biura Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej oraz Biura Administracyjno-Budżetowego.
2.
Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałać w tym zakresie z Biurem Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej i Biurem Administracyjno-Budżetowym, zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniach Dyrektora Generalnego.

Tryb prac nad projektami aktów prawnych

§  12.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych opracowują właściwe merytorycznie komórki organizacyjne.
2.
Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji (ocena skutków regulacji). Syntetyczne przedstawienie wyników tej oceny stanowi odrębną część uzasadnienia projektu normatywnego aktu prawnego i powinno zawierać podstawowe informacje, wymagane przepisami Regulaminu pracy Rady Ministrów.
3.
Projekt aktu normatywnego zawiera uzasadnienie, które powinno odpowiadać wymaganiom określonym w ustawach, Regulaminie pracy Rady Ministrów oraz Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
§  13.
1.
Opracowany projekt normatywnego aktu prawnego, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna uzgadnia z właściwymi jednostkami resortu oraz zasięga niezbędnych opinii, w tym wymaganych w zakresie oceny skutków regulacji.
2.
Uzgodniony projekt normatywnego aktu prawnego, przekazywany jest do Biura Prawnego, które uzgadnia go pod względem legislacyjnym.
§  14.
1.
Biuro Prawne, po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa, przesyła projekt normatywnego aktu prawnego wraz z uzasadnieniem do Rządowego Centrum Legislacji celem zaopiniowania go pod względem zakresu oceny skutków regulacji, a następnie poddania projektu postępowaniu uzgadniającemu z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów i innymi organami państwowymi (uzgodnienia międzyresortowe).
2.
Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, przekazując projekt normatywnego aktu prawnego wskazuje, czy projekt ten powinien być przesłany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów lub ewentualnie innych podmiotów. W przypadku przedstawienia projektu normatywnego aktu prawnego do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna uczestniczy w posiedzeniu tej Komisji oraz jej zespołu problemowego, na którym rozpatrywany jest ten projekt.
3.
W przypadku, gdy proponowany termin zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych ma być krótszy niż 7 dni, a dla projektów ustaw krótszy niż 14 dni, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, przekazując projekt powinna uzasadnić skrócenie terminu uzgodnień międzyresortowych.
§  15.
1.
Uwagi i opinie nadesłane w toku uzgodnień międzyresortowych, Biuro Prawne przekazuje na bieżąco właściwej merytorycznie komórce organizacyjnej w celu kontynuowania prac nad projektem normatywnego aktu prawnego.
2.
Rozbieżności powstałe w wyniku uzgodnień międzyresortowego postępowania uzgadniającego, wyjaśnia właściwa merytorycznie komórka organizacyjna na konferencji uzgadniającej, prowadzonej przez Sekretarza Stanu z udziałem zainteresowanych komórek organizacyjnych i Biura Prawnego.
§  16.
1.
Po zakończeniu konferencji uzgadniającej i wyjaśnieniu wszelkich rozbieżności, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna sporządza poprawioną wersję projektu i przekazuje do Biura Prawnego.
2.
W przypadku projektu normatywnego aktu prawnego zawierającego przepisy techniczne, Biuro Prawne przekazuje niezwłocznie projekt takiego aktu koordynatorowi krajowego systemu w celu dokonania notyfikacji.
3.
Po zwolnieniu projektu normatywnego aktu prawnego z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą lub po uzgodnieniu jego brzmienia na posiedzeniu Komisji Prawniczej, a w przypadku projektu normatywnego aktu prawnego, zawierającego przepisy techniczne - po uzyskaniu notyfikacji, Biuro Prawne kieruje projekt:
1)
do podpisu Ministra - w przypadku aktu wykonawczego Ministra;
2)
pod obrady Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów - jeżeli projekt na podstawie odrębnych przepisów podlega obowiązkowi takiego rozpatrzenia.
4.
Biuro Prawne kieruje podpisany przez Ministra akt normatywny do publikacji w dzienniku urzędowym.
§  17.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych i dokumentów rządowych, zwane dalej "projektami dokumentów rządowych", otrzymywane w trakcie uzgodnień międzyresortowych oraz kierowane do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów lub Radę Ministrów, Biuro Prawne kieruje do właściwych komórek organizacyjnych celem zgłoszenia uwag.
2.
Projekty dokumentów rządowych podlegają pilnemu trybowi uzgodnień w nieprzekraczalnych terminach wyznaczonych przez Biuro Prawne, stosownie do terminów przedstawionych przez organ wnioskujący.
3.
W przypadku organizowania przez autorów projektu dokumentu rządowego konferencji uzgadniającej - komórki organizacyjne, które zgłosiły uwagi merytoryczne, uczestniczą w tych konferencjach, a o wynikach uzgodnień powiadamiają Biuro Prawne.
4.
We wszystkich sprawach dotyczących projektów dokumentów, kierowanych na posiedzenia: Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, stanowiska przedstawiane przez komórkę organizacyjną, powinny zawierać akceptację właściwego członka Kierownictwa.
§  18.
W zakresie spraw będących przedmiotem obrad Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, koordynację spraw prowadzi Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej we współdziałaniu z Biurem Prawnym.
§  19.
1.
Prace związane z przebiegiem procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej koordynuje i monitoruje Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej.
2.
W zakresie procesu stanowienia i wdrażania prawa Unii Europejskiej oraz współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, komórki organizacyjne Ministerstwa w zakresie swojej właściwości:
1)
zapewniają współpracę z Komisją Europejską i uczestnictwo przedstawicieli Ministra w pracach komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej oraz komitetów współpracujących z Komisją Europejską (właściwych tematycznie dla zakresu merytorycznego działania poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa);
2)
we współpracy z Biurem Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej zapewniają uczestnictwo delegowanych przedstawicieli w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej;
3)
opracowują i przekazują do Biura Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej instrukcje na posiedzenia grup roboczych Rady Unii Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli oraz Rady Unii Europejskiej, a także sprawozdania z posiedzeń grup roboczych Rady Unii Europejskiej;
4)
dokonują uzgodnień stanowisk z zainteresowanymi urzędami, instytucjami, zasięgają opinii środowisk naukowych oraz partnerów społecznych i środowisk gospodarczych, przeprowadzają konsultacje z organizacjami pozarządowymi;
5)
we współpracy z Biurem Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej oraz Biurem Prawnym, opracowują projekty stanowisk Rządu wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji do projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych, objętych ustawowym obowiązkiem współpracy Rządu z Sejmem i Senatem w sprawach Unii Europejskiej.
3.
Zapewnienie udziału przedstawicieli komórek organizacyjnych Ministerstwa w pracach Sejmu i Senatu w sprawach objętych ustawowym obowiązkiem współpracy Rządu z Sejmem i Senatem w sprawach Unii Europejskiej koordynuje Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej we współpracy z Biurem Prawnym.
§  20.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są zobowiązane do przekazywania do Biura Prawnego informacji niezbędnych do przygotowania programu prac legislacyjnych Rady Ministrów dotyczącego projektów ustaw na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
2.
Komórki organizacyjne przekazują informacje, o których mowa w ust. 1, w celu przygotowania programu prac legislacyjnych dotyczącego projektów rozporządzeń Ministra.
3.
Zasady przekazywania informacji o działaniach podejmowanych przez podmioty, wykonujące zawodową działalność lobbingową są uregulowane w zarządzeniach Dyrektora Generalnego.

Obieg dokumentów finansowych

§  21.
1.
Projekty dokumentów, z których będą wynikać zobowiązania finansowe Ministerstwa, wymagają pisemnej akceptacji głównego księgowego.
2.
Obieg dokumentów finansowych jest regulowany w zarządzeniach Dyrektora Generalnego.

Spory kompetencyjne

§  22.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Minister.

Rozdział  4

Zasady działania komórek organizacyjnych

§  23.
1.
Komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy, którzy podlegają merytorycznie nadzorującemu ich działalność: Ministrowi, Sekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu.
2.
Podstawowym obowiązkiem dyrektora komórki organizacyjnej jest zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań, określonych dla komórki organizacyjnej oraz wykonywanie decyzji i poleceń członków Kierownictwa.
3.
Do stałych obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej należy:
1)
zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej, ustalanie i koordynowanie realizacji zadań komórek wewnętrznych (wydziałów i stanowisk pracy), ustalanie zakresu czynności pracowników oraz bezpośrednia kontrola realizacji zadań, wykonywanych przez pracowników na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych;
2)
dokonywanie stałej oceny członków korpusu służby cywilnej w zakresie wykonywania powierzonych im zadań;
3)
zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;
4)
reprezentowanie Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;
5)
zapewnienie właściwego i terminowego realizowania spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej;
6)
udział w pracach parlamentarnych w zakresie zadań, wynikających z właściwości komórki organizacyjnej;
7)
uczestnictwo w posiedzeniach Kierownictwa, zgodnie z każdorazowym wskazaniem przez Sekretariat Ministra;
8)
zapewnienie przestrzegania przez pracowników komórki organizacyjnej dyscypliny i czasu pracy, przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ochronie danych osobowych, a także corocznego wykorzystywania urlopu wypoczynkowego.
4.
Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych w sprawach zadań Ministerstwa, wymagających zaangażowania kilku komórek lub kompleksowych rozstrzygnięć.
5.
Dyrektor komórki organizacyjnej, w zakresie swego działania, przygotowuje i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:
1)
podpisuje pisma i materiały kierowane do członków Kierownictwa oraz parafuje pisma i materiały do ich podpisu;
2)
podpisuje pisma do osób na równorzędnych stanowiskach w innych urzędach administracji publicznej;
3)
podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej;
4)
podpisuje decyzje i pisma w sprawach określonych przez Ministra w odrębnym upoważnieniu.
6.
Dyrektor komórki organizacyjnej, w regulaminie organizacyjnym tej komórki, określa rodzaje pism, do podpisywania których upoważnieni są zastępcy dyrektora, naczelnicy wydziałów lub inni pracownicy komórki organizacyjnej.
7.
W czasie nieobecności dyrektora, komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik wskazany przez dyrektora. W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor powierza zastępstwo wyznaczonemu naczelnikowi wydziału lub wyznaczonemu pracownikowi, zawiadamiając o tym nadzorującego członka Kierownictwa oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
8.
Zastępca dyrektora kieruje realizacją zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym przez dyrektora.
9.
Naczelnik wydziału kieruje bezpośrednio wydziałem, zgodnie z regulaminem wewnętrznym danej komórki organizacyjnej.
10.
W komórkach organizacyjnych o strukturze bezwydziałowej, w wypadkach wyodrębniania zespołowych stanowisk do określonych spraw, Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza - na wniosek dyrektora komórki - pracownika kierującego takim zespołem, określając jego uprawnienia i zakres odpowiedzialności.
11.
Pracownicy zatrudnieni na jednoosobowych, wyodrębnionych stanowiskach do określonych spraw, podlegają bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.
12.
Organizację i technikę pracy biurowej w Ministerstwie oraz organizację sekretariatów komórek organizacyjnych reguluje instrukcja kancelaryjna oraz inne przepisy wewnętrzne.
13.
Szczegółowe zakresy zadań pracowników określają karty stanowisk pracy.
14.
Karty stanowisk pracy są sporządzane przez bezpośrednich przełożonych w porozumieniu z dyrektorami komórek organizacyjnych. Dyrektorzy komórek organizacyjnych akceptują ostateczną wersję karty stanowiska pracy.

Rozdział  5

Zakresy działania komórek organizacyjnych

Gabinet Polityczny Ministra
§  24.
Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

Sekretariat Ministra

§  25.
Do zadań Sekretariatu należy współorganizowanie toku pracy Ministra i członków Kierownictwa, a w szczególności:
1)
obsługa sekretariatów Ministra, Sekretarza Stanu oraz Szefa Gabinetu Politycznego;
2)
obsługa recepcyjna Ministra, Sekretarza Stanu oraz Szefa Gabinetu Politycznego;
3)
przygotowanie i protokołowanie posiedzeń Kierownictwa resortu.

Departament Transportu Morskiego

§  26.
1.
Do zadań Departamentu należą sprawy transportu morskiego, portów i przystani morskich, w tym infrastruktury portowej, a w szczególności:
1)
opracowywanie założeń i kierunków rozwoju transportu morskiego oraz infrastruktury portowej;
2)
programowanie rozwoju infrastruktury transportu morskiego;
3)
inicjowanie, wnioskowanie i koordynowanie przedsięwzięć i rozwiązań systemowych w zakresie rozwoju portów i żeglugi morskiej;
4)
prowadzenie spraw z zakresu morskiego prawa pracy;
5)
przygotowywanie, negocjowanie i realizacja umów międzynarodowych w zakresie transportu morskiego, w tym prowadzenie spraw komisji mieszanych;
6)
promocja spraw morskich w kraju i za granicą, w tym promocja zawodu marynarza, żeglugi bliskiego zasięgu i inne;
7)
współpraca z Ministerstwem Skarbu Państwa w zakresie realizacji ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967, z późn. zm.3)).
2.
Realizacja zadań Ministra w zakresie nadzoru nad:
1)
Instytutem Morskim w Gdańsku;
2)
Akademią Morską w Gdyni, z zastrzeżeniem § 27 ust. 2 pkt 5;
3)
Akademią Morską w Szczecinie, z zastrzeżeniem § 27 ust. 2 pkt 5;
4)
spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzyrządowych.

Departament Bezpieczeństwa Morskiego

§  27.
1.
Do zadań Departamentu należy prowadzenie zagadnień w zakresie administracji morskiej oraz ochrony suwerennych praw RP na polskich obszarach morskich, a w szczególności:
1)
prowadzenie spraw w zakresie bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;
2)
prowadzenie spraw związanych z kwalifikacjami morskimi;
3)
prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem wskutek użytkowania morza oraz ochroną brzegu morskiego;
4)
współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie tworzenia i unifikacji prawa morza;
5)
przygotowywanie, negocjowanie i realizacja umów międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa morskiego, w tym prowadzenie spraw komisji mieszanych;
6)
nadzór i współpraca z uznanymi instytucjami klasyfikacyjnymi.
2.
Departament realizuje zadania Ministra w zakresie nadzoru nad:
1)
Urzędami Morskimi;
2)
izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;
3)
Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR);
4)
instytucjami klasyfikacyjnymi;
5)
Akademiami Morskimi w Szczecinie i Gdyni w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW).

Departament Funduszy Unijnych

§  28.
1.
Do zadań Departamentu należy realizacja spraw związanych z wykorzystaniem funduszy europejskich w zakresie programowania, oceny projektów infrastrukturalnych i ich wdrażania w sektorze gospodarki morskiej, a w szczególności:
1)
koordynowanie programowania inwestycji infrastrukturalnych w zakresie gospodarki morskiej;
2)
monitorowanie wdrażania projektów;
3)
bieżącą kontrolę realizacji inwestycji;
4)
dokonywanie końcowej oceny inwestycji i realizacji wykorzystania funduszy dla sektora gospodarki morskiej.
2.
Departament realizuje swoje zadania we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi resortu.

Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej

§  29.
Do zadań Biura należy realizowanie polityki zagranicznej resortu, koordynacja i monitorowanie działań dotyczących współpracy z Unią Europejską, współpraca z innymi organizacjami międzynarodowymi oraz prowadzenie zagadnień międzynarodowej współpracy dwustronnej, a w szczególności:
1)
realizacja horyzontalnych zagadnień europejskich dotyczących gospodarki morskiej;
2)
koordynacja i nadzór w sprawach związanych z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej;
3)
współpraca bieżąca z placówkami dyplomatycznymi, akredytowanymi w Polsce oraz polskimi placówkami dyplomatycznymi, działającymi za granicą;
4)
koordynacja i udział w pracach wybranych organizacji wielostronnych i ugrupowaniach regionalnych, zajmujących się problematyką morską;
5)
koordynacja zagadnień współpracy dwustronnej, a w szczególności funkcjonowania istniejących komisji mieszanych;
6)
przygotowywanie i obsługa protokolarna wizyt i spotkań Kierownictwa Ministerstwa, dotyczących spraw międzynarodowych;
7)
opiniowanie dokumentów przysyłanych do uzgodnień wewnątrz- i międzyresortowych, dotyczących problematyki międzynarodowej;
8)
prowadzenie spraw merytorycznych, związanych z zagranicznymi wyjazdami służbowymi pracowników Ministerstwa.

Biuro Prawne

§  30.
Do zadań Biura należy prowadzenie spraw w zakresie obsługi prawnej Ministerstwa oraz działalności legislacyjnej Ministerstwa, a w szczególności:
1)
udział w opracowywaniu oraz zapewnienie zgodności, przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz zasadami techniki prawodawczej, a także koordynowanie procesu ich uzgadniania;
2)
koordynacja opracowywania i nadzorowanie terminowości prac nad projektami aktów prawnych, pozostających we właściwości Ministra oraz stanowiskami Ministerstwa odnośnie projektów aktów normatywnych, opracowywanych w innych resortach;
3)
wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, a w tym zapewnienie zastępstwa procesowego;
4)
koordynacja współpracy Ministerstwa z Sejmem i Senatem RP;
5)
prowadzenie rejestru decyzji administracyjnych, wydawanych w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.4));
6)
prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra oraz ewidencji pełnomocnictw i upoważnień, a także redakcja Dziennika Urzędowego Ministra Gospodarki Morskiej.

Biuro Dyrektora Generalnego

§  31.
Do zadań Biura należy zapewnienie realizacji zadań Dyrektora Generalnego w obszarze polityki personalnej oraz funkcjonowania i organizacji pracy Ministerstwa, w tym tworzenia warunków jego działania, a w szczególności:
1)
zapewnienie warunków pracy komórek organizacyjnych;
2)
zapewnienie realizacji decyzji kadrowych Ministra i Dyrektora Generalnego;
3)
prowadzenie spraw dotyczących rekrutacji i rozwoju zawodowego pracowników Ministerstwa;
4)
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
5)
prowadzenie spraw z zakresu organizacji Ministerstwa;
6)
prowadzenie spraw z zakresu kontroli, skarg i wniosków;
7)
opracowywanie zarządzeń i decyzji Dyrektora Generalnego oraz prowadzenie ich ewidencji;
8)
nadzór nad realizacją zamówień publicznych w Ministerstwie.

Biuro Administracyjno-Budżetowe

§  32.
1.
Do zadań Biura należy wykonywanie funkcji dysponenta głównego cz. 21 budżetu państwa oraz dysponenta III stopnia w zakresie realizacji budżetu Centrali Ministerstwa, gospodarowanie środkami rzeczowymi i sprawowanie zarządu nad majątkiem Ministerstwa.
2.
Biuro zapewnia obsługę finansowo-księgową części. 21 budżetu państwa, Centrali Ministra oraz przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa, a w szczególności:
1)
planowanie oraz realizację, kontrolę, analizę i ocenę wykonania budżetu państwa w ramach jego części 21;
2)
prowadzenie sprawozdawczości budżetowej w zakresie kompetencji Biura;
3)
prowadzenie obsługi płacowej Ministerstwa;
4)
prowadzenie ewidencji umów zawieranych w imieniu Ministerstwa oraz ewidencji wniosków o udzielenie zamówienia publicznego.
3.
Biuro zapewnia obsługę finansowo-księgową funduszy unijnych.

Biuro Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych

§  33.
Do zadań Biura należą sprawy z zakresu przygotowań obronnych i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w dziale administracji rządowej gospodarka morska oraz realizowanie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych, a w szczególności:
1)
programowanie, planowanie i koordynowanie zadań obronnych w Ministerstwie i jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
2)
zapewnienie realizacji przepisów o ochronie informacji niejawnych, w tym współpraca z właściwymi jednostkami służb ochrony państwa, innymi organami oraz komórkami organizacyjnymi Ministerstwa;
3)
sprawowanie nadzoru nad wytwarzaniem, przechowywaniem i obiegiem materiałów niejawnych w Ministerstwie oraz nad kancelarią tajną;
4)
organizowanie i nadzór nad ochroną fizyczną i teleinformatyczną Ministerstwa.

Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego

§  34.
Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Audytu Wewnętrznego należy prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie, zgodnie z przepisami dotyczącymi audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych.

______

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 121, poz. 769, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 i Nr 175, poz. 1462.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1361 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2004 r. Nr 169, poz. 1766 i Nr 281, poz. 2782.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2470 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.

1 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 6 z dnia 25 października 2006 r. (Dz.Urz.MGM.06.2.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 października 2006 r.