Nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MENiS.2003.3.11

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 5 marca 2003 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 11 Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 sierpnia 2002 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. Urz. Nr 2, poz. 17).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Do zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, zwanego dalej "ministerstwem" należy zapewnienie obsługi Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zwanego dalej "ministrem" w zakresie wykonywania zadań określonych w:
1)
rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866),
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687),
b)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 32, Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2052),
c)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34 Nr 150, poz. 1239 i Nr 200, poz. 1683),
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268),
e)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65),
f)
ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i Nr 150, poz. 1239),
g)
ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001 Nr 80, poz. 872 i Nr 128, poz. 1407 oraz z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804 i Nr 200, poz. 1688),
h)
ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148),
i)
ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 899 i Nr 102, poz. 1115 oraz z 2002 r. Nr 4, poz. 31, Nr 25, poz. 253, Nr 93, poz. 820, Nr 130, poz. 112 i Nr 207, poz. 1752),
j)
ustawie z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685 i z 2000 r. Nr 48, poz. 550),
k)
ustawie z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 25, poz. 253, Nr 93, poz. 820, Nr 200, poz. 1689, Nr 230, poz. 1923 i Nr 240, poz. 2055).
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
członku kierownictwa ministerstwa - należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
2)
departamencie - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 5,
3)
jednostce podległej lub nadzorowanej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku nr 1 do regulaminu.
§  3.
1.
W czasie nieobecności ministra zastępuje go sekretarz stanu, a w razie nieobecności sekretarza stanu - wyznaczony przez ministra podsekretarz stanu.
2.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów i innych pracowników ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach decyzji w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także zlecić im nadzór nad realizacją niektórych zadań.
§  4.
1.
Prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu zapewnia dyrektor generalny.
2.
Prawa i obowiązki dyrektora generalnego określają:
1)
ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116, Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1403 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 150, poz. 1237, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052),
2)
art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199),
3)
art. 42 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, Nr 98, poz. 1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 1271).
§  5.
1.
W skład ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej (DKOS),
2)
Departament Strategii Edukacyjnej i Funduszy Strukturalnych (DSF),
3)
Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZU),
4)
Departament Pragmatyki Zawodowej Nauczycieli (DPZN),
5)
Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli (DN),
6)
Departament Szkolnictwa Wyższego (DSW),
7)
Departament Sportu Powszechnego (DSP),
8)
Departament Strategii Rozwoju Sportu (DSRS),
9)
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM),
10)
Departament Ekonomiczny (DE),
11)
Departament Prawny (DP),
12)
Biuro ds. Inwestycji (BI),
13)
Biuro ds. Młodzieży (BM),
14)
Biuro Państwowej Komisji Akredytacyjnej (BPKA),
15)
Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (BRG),
16)
Biuro Dyrektora Generalnego (BG),
17)
Biuro Kadr i Szkolenia (BKS),
18)
Biuro Promocji i Informacji (BPI),
19)
Biuro Administracyjne (BA),
20)
Biuro Spraw Obronnych (BO),
21)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych (WN),
22)
Wydział Informatyzacji (WI),
23)
Wydział Audytu Wewnętrznego (WAW).
2.
Przy ministerstwie działa Gospodarstwo Pomocnicze. Bezpośredni nadzór nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje dyrektor generalny.
§  6.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy realizowanie zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną, w tym w szczególności:
1)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie oraz uzgadnianie założeń i projektów aktów normatywnych, aktów administracyjnych, programów, umów i porozumień,
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów wynikających z zadań departamentu,
3)
realizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań wynikających z aktów normatywnych, programów, umów i porozumień oraz innych aktów administracyjnych pochodzących od naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
4)
przygotowywanie założeń programowych oraz danych umożliwiających realizację zadań w ramach funduszy strukturalnych i rozwoju systemu edukacji będących w zakresie właściwości rzeczowej departamentu, przy współpracy z Departamentem Strategii Edukacji i Funduszy Strukturalnych,
5)
współdziałanie z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy ministrze, organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami działającymi w obszarze edukacji, nauki oraz kultury fizycznej i sportu,
6)
przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz na oświadczenia i interwencje senatorskie; opracowywanie projektów stanowisk wobec dezyderatów komisji sejmowych,
7)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach; udzielanie informacji dotyczących treści przepisów w zakresie właściwości departamentu,
8)
prowadzenie spraw fundacji, dla których minister jest ministrem właściwym, a których cele statutowe są zbieżne z zakresem działania departamentu oraz współpraca merytoryczna i przygotowywanie decyzji - ministra właściwego w rozumieniu ustawy o fundacjach - w stosunku do tych fundacji, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu,
9)
realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy współdziałaniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej,
10)
realizowanie zadań obronnych w porozumieniu z Biurem Spraw Obronnych, w zakresie właściwości departamentów,
11)
prowadzenie, w zakresie właściwości rzeczowej departamentu, spraw związanych ze zlecaniem zadań państwowych jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, w tym kontrola wykonywania zadań zleconych oraz rozliczanie udzielonych dotacji,
12)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem witryny internetowej z zakresu działania departamentu.
2.
Departamenty realizują swoje zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy ministerstwa. Plan pracy zatwierdza minister na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora generalnego, zgodnie z kierunkami działań wytyczonymi przez członków kierownictwa ministerstwa.
§  7.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych.
2.
Właściwość departamentów koordynujących i prowadzących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych, określa załącznik nr 1 do regulaminu. Dyrektor generalny aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  8.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza dyrektor generalny w porozumieniu z właściwymi członkami kierownictwa ministerstwa.
3.
Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.
§  9.
1.
Założenia i projekty aktów normatywnych, aktów administracyjnych, programów, umów i porozumień oraz innych dokumentów, do których przygotowania zobowiązany jest minister, opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z innymi zainteresowanymi departamentami, a także uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Prowadzenie uzgodnień projektów aktów i dokumentów, o których mowa w ust. 1 z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i partnerami społecznymi, należy do obowiązków departamentu rzeczowo właściwego dla sprawy we współpracy z Departamentem Prawnym.
3.
Dyrektor generalny ustala szczegółowy tryb opracowywania i uzgadniania projektów aktów i dokumentów, o których mowa w ust. 1.
§  10.
Departamenty mogą występować do jednostek podległych i nadzorowanych, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  11.
1.
Dyrektor departamentu kieruje jego działalnością i odpowiada za całokształt spraw, dla których departament jest rzeczowo właściwy.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie nieobecności zastępcy dyrektora - inny pracownik departamentu.
§  12.
1.
W skład komórek organizacyjnych ministerstwa wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych, zatwierdzonych przez dyrektora generalnego.
2.
Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący co najmniej stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora. Naczelnika wydziału można powołać, gdy wydział składa się co najmniej z 5 pracowników.
3.
W szczególnych przypadkach wydział może stanowić samodzielną komórkę organizacyjną.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia i zarządzenia,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych i związków zawodowych oraz zwierzchników kościołów i związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące projekty aktów normatywnych i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Komitet Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów w jednostkach badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek podległych i nadzorowanych, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami, akty powołania lub powierzenia stanowisk dyrektorów jednostek podległych,
6)
dokumenty dotyczące zatrudnienia doradców politycznych,
7)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz decyzje w sprawie nadania odznaczeń resortowych i nagród ministra dla nauczycieli i nauczycieli akademickich,
8)
umowy międzynarodowe, międzyresortowe, umowy o współdziałaniu ministerstw ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami,
9)
decyzje i inne akty administracyjne, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
10)
zbiorcze plany dochodów i wydatków ujmowanych w częściach 25, 30 i 38 budżetu państwa oraz decyzje dotyczące zmian dokonywanych w tych planach.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący go członek kierownictwa ministerstwa.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują, według właściwości, pisma adresowane do niewymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk, członków kierownictw centralnych organów administracji rządowej, marszałków województw, przewodniczących sejmików województw, wojewodów, niewymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje dyrektor właściwego departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa.
6.
Projekty pism informujących o rozstrzygnięciach prawnych albo finansowych wymagają uzgodnienia odpowiednio z Departamentem Prawnym lub Departamentem Ekonomicznym.
§  14.
1.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 169, poz. 1383 i Nr 153, poz. 1271),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 147),
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. oraz Nr 23, poz. 398),
4)
uchwale Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221 i Nr 30, poz. 482),
5)
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 4, poz. 36),
6)
innych przepisach szczególnych.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego lub Departament Prawny.
3.
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określa instrukcja kancelaryjna Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu ustalana przez dyrektora generalnego.

Rozdział  2

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU POLITYCZNEGO MINISTRA należą sprawy dotyczące współdziałania ministra z organami władzy państwowej, administracji rządowej, samorządowej, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z jego funkcji politycznej.
§  16.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPECJALNEGO I PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ należą zagadnienia i sprawy:
1.
Funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
1)
przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi,
2)
szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących i trzyletnich liceów ogólnokształcących, w tym z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i specjalnymi - dla dzieci i młodzieży,
3)
przedszkoli i szkół specjalnych,
4)
poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych,
5)
specjalnych ośrodków szkolno - wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
6)
placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
2.
Ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół kształcenia ogólnego.
3.
Podstaw programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4.
Standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego.
5.
Funkcjonowania systemu zewnętrznego oceniania w zakresie kształcenia ogólnego.
6.
Zasad organizowania kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
7.
Przyjmowania uczniów do szkół i placówek oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
8.
Organizacji kształcenia mniejszości narodowych i grup etnicznych.
9.
Organizacji nauczania religii w przedszkolach i szkołach i organizacji nauczania etyki.
10.
Ustalania wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych oraz ich wydawania.
11.
Obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
12.
Sieci szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących.
13.
Dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników w zakresie kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego.
14.
Wykazu rzeczoznawców do spraw programów nauczania i podręczników szkolnych w zakresie kształcenia ogólnego.
15.
Finansowania podręczników do kształcenia specjalnego oraz dla mniejszości narodowych i etnicznych, w tym koordynacja wydawania, zakupów i dystrybucji.
16.
Dotacji z budżetu państwa na wydawanie podręczników szkolnych (dotacje przedmiotowe i podmiotowe).
17.
Podatków dotyczących wydawnictw, w szczególności podręczników szkolnych i innych publikacji edukacyjnych.
18.
Nadzoru nad filmoteką ministerstwa.
19.
Inicjowania badań i działań w zakresie uzupełniania i doskonalenia wyposażenia szkół i placówek oświatowych oraz upowszechniania standardów wyposażenia medialnego szkół.
20.
Oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, w tym egzaminu dojrzałości, egzaminu dojrzałości w oddziałach dwujęzycznych i egzaminu maturalnego.
21.
Dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
22.
Działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
23.
Organizacji roku szkolnego.
24.
Przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego.
25.
Udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym orientacji zawodowej.
26.
Szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.
27.
Ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół i placówek kształcenia ogólnego.
28.
Indywidualnego programu lub toku nauki.
29.
Zasad działania placówek publicznych i warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach.
30.
Zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych oraz zespołów orzekających.
31.
Wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
32.
Kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi.
33.
Indywidualnego nauczania.
34.
Kształcenia i działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych funkcjonujących w zakładach opieki zdrowotnej oraz jednostkach pomocy społecznej.
35.
Koordynacji pracy komisji dwustronnych ds. podręczników historii i geografii.
36.
Kształcenia dzieci repatriantów, uchodźców i migrantów.
37.
Przystępowania szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz do innych organizacji międzynarodowych.
38.
Wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych.
39.
Realizacji funkcji wychowawczej szkoły i placówki oraz tworzenia szkolnych programów wychowawczych, w tym:
1)
wychowania do życia w rodzinie,
2)
aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym,
3)
wychowania patriotycznego i obywatelskiego,
4)
wychowania dla bezpieczeństwa,
5)
wychowania komunikacyjnego,
6)
edukacji prozdrowotnej,
7)
edukacji czytelniczej i medialnej,
8)
edukacji regionalnej i europejskiej.
40.
Samorządności uczniowskiej i samorządności w placówkach oświatowo-wychowawczych.
41.
Wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, w tym opracowywania i wdrażania krajowych programów interwencyjnych i osłonowych.
42.
Działalności bibliotek szkolnych.
43.
Rozwoju ruchu artystycznego w szkołach oraz prezentacji twórczości dzieci i młodzieży.
44.
Profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, w tym koordynowania zadań wynikających z krajowych programów profilaktycznych i zdrowotnych oraz programów rządowych.
45.
Tworzenia podstaw prawnych i organizacyjnych dla zapewnienia właściwej opieki zdrowotnej nad dzieckiem w środowisku nauczania i wychowania.
46.
Rozwijania systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów, w tym pomocy stypendialnej.
47.
Realizacji praw człowieka (ucznia, wychowanka).
48.
Funkcjonowania rad szkół i rad rodziców; kompetencji rodziców.
49.
Funkcjonowania świetlic szkolnych i internatów.
50.
Organizacji kuratoriów oświaty.
51.
Zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną.
52.
Organizowania i przeprowadzania, we współpracy z departamentami/biurami MENiS kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie.
53.
Sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
54.
Organizowania szkoleń, narad i konferencji kuratorów oświaty.
55.
Nadzoru nad Centralną i Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi w zakresie działania Departamentu.
56.
Współpracy z organizacjami pozarządowymi, działającymi w zakresie kształcenia, wychowania i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, w tym współpraca z jednostkami organizacyjnymi ochotniczych hufców pracy.
57.
Stwierdzania znajomości języka obcego w zakresie języków europejskich.
58.
Koordynowanie, wynikającego z ustawy o fundacjach, nadzoru nad fundacjami, dla których ministrem właściwym jest Minister Edukacji Narodowej i Sportu.
59.
Analiza sprawozdań z działalności fundacji realizujących cele statutowe w zakresie oświaty i wychowania oraz prowadzenie wykazu i bazy danych o fundacjach nadzorowanych przez MENiS.
60.
Ustalania i prowadzenia procedur zalecania środków dydaktycznych do użytku szkolnego i powoływania rzeczoznawców oraz prowadzenia wykazu tych środków i listy rzeczoznawców.
61.
Z zakresu prawa celnego i podatkowego dotyczące wyposażenia szkół, środków dydaktycznych i podręczników szkolnych.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU STRATEGII EDUKACYJNEJ I FUNDUSZY STRUKTURALNYCH należą zagadnienia i sprawy:
1.
Wynikające z zakresu polityki edukacyjnej ministerstwa.
2.
Określania kierunków badań z zakresu edukacji i zlecania ich przeprowadzania.
3.
Prognozowania rozwoju systemu edukacji oraz rozwiązań polityki edukacyjnej państwa z uwzględnieniem integracji europejskiej.
4.
Programowania działań edukacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
5.
Opiniowania dokumentów programowych z zakresu polityki strukturalnej i funduszy strukturalnych.
6.
Koordynacji realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
7.
Obsługi projektów, w tym autoryzacji i kontroli wydatków podlegających zwrotowi.
8.
Monitorowania, wdrażania i ewaluacji projektów.
9.
Przygotowania raportów i sprawozdań z realizacji zadań do instytucji zarządzającej Europejskim Funduszem Społecznym, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
10.
Informacji i promocji w zakresie wykorzystania funduszy strukturalnych.
11.
Wdrażania i monitorowania Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich - komponent B2.
12.
Współpracy z przedstawicielami Unii Europejskiej, oraz przedstawicielami państw członkowskich oraz zagranicznych instytucji i organizacji wyspecjalizowanych w zakresie rozwoju systemu edukacji i funduszy strukturalnych.
13.
Współpracy z innymi resortami, kuratoriami oświaty, jednostkami samorządu terytorialnego oraz organizacjami społecznymi i pozarządowymi funkcjonującymi w systemie edukacji w zakresie korzystania z funduszy strukturalnych
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Funkcjonowania i organizacji kształcenia w publicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz ogólnozawodowe.
2.
Funkcjonowania niepublicznych szkół prowadzących kształcenie zawodowe i ogólnozawodowe, w tym nadawanie szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej.
3.
Ustalania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe i ogólnozawodowe oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach dla dorosłych.
4.
Funkcjonowania i organizacji publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego w tym: centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego.
5.
Doradztwa zawodowego w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe i ogólnozawodowe oraz w placówkach kształcenia ustawicznego i placówkach kształcenia praktycznego.
6.
Podstaw programowych i programów kształcenia ogólnozawodowego oraz w poszczególnych zawodach.
7.
Ustalania zasad przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe oraz standardów wymagań egzaminacyjnych.
8.
Sieci publicznych szkół prowadzących kształcenie zawodowe i ogólnozawodowe oraz sieci publicznych placówek kształcenia ustawicznego i placówek kształcenia praktycznego.
9.
Klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
10.
Innowacji i eksperymentów w zakresie kształcenia zawodowego i ogólnozawodowego w publicznych szkołach i placówkach.
11.
Ustalania warunków i trybu organizowania i realizowania przez uczniów i słuchaczy praktycznej nauki zawodu.
12.
Dopuszczania do użytku szkolnego oraz wycofywania z użytku szkolnego podręczników i programów z zakresu kształcenia ogólnozawodowego i zawodowego.
13.
Ustalania zasad przeprowadzania przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych egzaminów kwalifikacyjnych na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie oraz nadzór nad działalnością tych komisji.
14.
Współpraca z Centralną i Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi w zakresie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
15.
Przeprowadzania olimpiad, turniejów i konkursów zawodowych.
16.
Współpracy w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych.
17.
Kształcenia ustawicznego dorosłych, w tym:
1)
ustalania zasad edukacji niestacjonarnej i kształcenia na odległość,
2)
ustalania zasad i warunków uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,
3)
zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich szkół dla dorosłych,
4)
współdziałania z instytucjami rządowymi, samorządowymi i partnerami społecznymi w tworzeniu kierunków rozwoju edukacji dorosłych.
18.
Kształcenia zawodowego pracowników młodocianych.
19.
Przygotowania wdrożenia akredytacji placówek prowadzących działalność oświatową w formach pozaszkolnych.
20.
Promowania przedsiębiorczości w systemie edukacji zawodowej.
21.
Kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego w szkołach i placówkach publicznych.
22.
Prowadzenia spraw dotyczących upowszechniania wiedzy ekologicznej oraz problemów ochrony środowiska w tym koordynowanie współpracy międzynarodowej w edukacji ekologicznej.
23.
Realizacji programów rządowych dotyczących problematyki rynku pracy, w tym produktywnego zatrudnienia i zmniejszania bezrobocia.
24.
Nadzoru nad KOWEZiU w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAGMATYKI ZAWODOWEJ NAUCZYCIELI należą zagadnienia i sprawy:
1.
Pragmatyki pracowniczej i awansu zawodowego nauczycieli.
2.
Uprawnień nauczycieli wynikających ze stosunku pracy, w szczególności: emerytalnych, socjalnych i urlopowych.
3.
Systemu wynagradzania z uwzględnieniem kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustalania regulaminów wynagradzania.
4.
Badania EN-3 o stanie zatrudnienia nauczycieli.
5.
Prac analitycznych w zakresie wielkości i struktury zatrudnienia nauczycieli.
6.
Bazy danych - rejestru osób uprawnionych do świadectw rekompensacyjnych.
7.
Ogólnopolskiego badania EN-3, a także innych badań statystycznych.
8.
Wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach.
9.
Zasad powierzania stanowisk kierowniczych i odwoływania z tych stanowisk, w tym przeprowadzania konkursów na dyrektorów szkół i placówek.
10.
Dokonywania oceny pracy nauczycieli.
11.
Współpracy z ogólnopolskimi strukturami związków zawodowych w zakresie pragmatyki i wynagradzania nauczycieli.
12.
Kontrolowania sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty w zakresie należącym do właściwości departamentu.
13.
Nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez kuratorów oświaty i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne, w tym rozpatrywanie odwołań w trybie kpa.
14.
Prowadzenia listy ekspertów wchodzących w skład komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli.
15.
Aktów nadania stopni awansu zawodowego przez ministra.
16.
Organizowania w ministerstwie sesji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego oraz obsługi administracyjno-biurowej prac komisji.
17.
Zdiagnozowania stanu i struktury zatrudnienia nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego na podstawie danych statystycznych.
18.
Standardów zatrudnienia nauczycieli dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego i resortów.
19.
Współpracy z departamentami, właściwymi ministrami prowadzącymi szkoły i placówki, Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz partnerami społecznymi w zakresie standaryzacji.
20.
Planowania, monitorowania i modyfikacji standaryzacji zatrudnienia w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego i resortach.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI należą zagadnienia i sprawy:
1.
Rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
2.
Założeń organizacyjnych, programowych oraz zasad kształcenia nauczycieli, w tym określania standardów kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych oraz w zakładach kształcenia nauczycieli.
3.
Potrzeb kadrowych oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli, w tym:
1)
kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych i kolegiach,
2)
spisu kadrowego nauczycieli EWIKAN,
3)
zapotrzebowania na nauczycieli określonych specjalności.
4.
Realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli, w tym:
1)
udziału w pracach Komitetu Zarządzającego Europejskim Centrum Języków Nowożytnych w Grazu,
2)
współpracy z instytucjami zagranicznymi oraz z ambasadami w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz w sprawach nauczycielskich kolegiów języków obcych, a także udziału w realizacji ogólnopolskich programów doskonalenia nauczycieli języków obcych.
5.
Kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
6.
Tworzenia, przekształcania i likwidowania zakładów kształcenia nauczycieli, specjalności i systemów kształcenia w zakładach kształcenia nauczycieli.
7.
Nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli.
8.
Kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli.
9.
Funkcjonowania publicznych oraz niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli w systemie doskonalenia nauczycieli.
10.
Doradztwa metodycznego dla nauczycieli.
11.
Projektowania systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.
12.
Realizacji przez szkoły wyższe studiów podyplomowych dla nauczycieli zamawianych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu oraz innych projektów centralnych realizowanych we współpracy ze szkołami wyższymi.
13.
Nadzoru pedagogicznego nad centralnymi placówkami doskonalenia nauczycieli.
14.
Sprawności oraz efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty w zakresie właściwości departamentu.
15.
Programów kształcenia i doskonalenia nauczycieli realizowanych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych.
16.
Funkcjonowania bibliotek pedagogicznych.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Wynikające ze współdziałania z Państwową Komisją Akredytacyjną i Radą Główną Szkolnictwa Wyższego.
2.
Tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni państwowych i niepaństwowych.
3.
Zatwierdzania statutów uczelni państwowych i niepaństwowych oraz regulaminów studiów uczelni państwowych.
4.
Prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych i niepaństwowych uczelni zawodowych.
5.
Uruchamiania kierunków studiów w uczelniach państwowych i niepaństwowych oraz kierunków i specjalności w wyższych szkołach zawodowych.
6.
Standardów nauczania na poszczególnych kierunkach studiów.
7.
Dokumentowania przebiegu studiów oraz nadawania tytułów zawodowych i wydawania dyplomów ukończenia studiów wyższych.
8.
Nadzoru nad uczelniami w zakresie zgodności działania ich organów z przepisami ustawowymi i statutami.
9.
Kontroli działalności szkół wyższych, a w szczególności:
1)
organizacji uczelni i funkcjonowania jej organów,
2)
obsady kadrowej poszczególnych kierunków studiów, zgodnie z obowiązującymi wymogami,
3)
prawidłowości prowadzenia dokumentacji rekrutacji i dokumentacji toku studiów,
4)
zapewnienia materialnych warunków kształcenia,
5)
pomocy materialnej dla studentów.
10.
Studentów niepełnosprawnych.
11.
Pomocy materialnej dla studentów uczelni państwowych i niepaństwowych, w tym opracowywania projektu zasad udzielania i podziału dotacji na ten cel, a także oceny jej wykorzystania.
12.
Procedur związanych z udzielaniem kredytów studenckich, w tym współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich. Współpraca z Komisją do Spraw Pożyczek i Kredytów Studenckich i zapewnienie jej obsługi administracyjnej.
13.
Umarzania spłat kredytów studenckich.
14.
Dofinansowywania przedsięwzięć w zakresie studenckiego ruchu naukowego, kulturalnego i sportowo-rekreacyjnego oraz przygotowywania projektów podziału środków dla poszczególnych uczelni na ten cel.
15.
Dofinansowywania samorządowego ruchu studenckiego - w tym Parlamentu Studentów RP - a także innych organizacji i stowarzyszeń studenckich.
16.
Rekrutacji na I rok studiów w uczelniach państwowych i niepaństwowych.
17.
Odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów.
18.
Stypendiów ministra dla studentów.
19.
Wynikające ze stosunku pracy profesorów zwyczajnych oraz rektorów szkół wyższych.
20.
Odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich.
21.
Nagród ministra dla nauczycieli akademickich.
22.
Kształcenia i rozwoju kadr naukowych.
23.
Studiów doktoranckich oraz uprawnień ich uczestników.
24.
Centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych, w tym także udzielania informacji statystycznych w tym zakresie.
25.
Legalizacji dyplomów ukończenia studiów wyższych i uzyskanych stopni naukowych.
26.
Przyznania środków finansowych z budżetu Komitetu Badań Naukowych na działalność statutową, specjalne urządzenia i programy badawcze, inwestycje aparaturowe i budowlane, miejskie i lokalne sieci informatyczne oraz sprawy związane z udziałem szkół wyższych w międzynarodowych programach badawczych.
27.
Propozycji podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy uczelnie nadzorowane przez ministerstwo.
28.
Podziału środków finansowych dla poszczególnych uczelni w ramach tzw. działalności wspomagającej badania, w tym opracowywania zasad udzielania i rozliczania oraz ocena wykorzystania tych środków.
29.
Działalności bibliotek szkół wyższych.
30.
Przygotowywania, we współpracy z Departamentem Ekonomicznym analiz realizacji wdrażania systemów wynagrodzeń, a także przygotowywania projektów aktów prawnych dotyczących systemów wynagradzania pracowników szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych oraz opinii związanych z tymi aktami prawnymi.
31.
Pragmatyki pracowniczej oraz rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników uczelni i uczelni zawodowych.
32.
Współpracy z ogólnopolskimi strukturami związków zawodowych w zakresie systemów wynagradzania pracowników szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych.
33.
Zatwierdzania zasad przyznawania stypendiów naukowych i za wyniki w nauce.
34.
Funkcjonowania opieki zdrowotnej nad studentami i uczestnikami studiów doktoranckich.
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU SPORTU POWSZECHNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a w szczególności:
1)
określania kierunków form i założeń organizacyjno programowych obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego,
2)
monitorowania i analizy wniosków z nadzoru pedagogicznego w zakresie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego.
2.
Krajoznawstwa i turystyki szkolnej.
3.
Realizacji programu "Sport wszystkich dzieci".
4.
Działalności Uczniowskich Klubów Sportowych oraz innych klubów i stowarzyszeń uczestniczących w realizacji zadań z zakresu programu "Sport wszystkich dzieci", w tym zakupu i dystrybucji sprzętu sportowego.
5.
Organizacji aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży w ramach akcji "Sportowe wakacje".
6.
Rozwoju i koordynacji systemu sportowych imprez szkolnych (igrzyska młodzieży szkolnej, licealiady, gimnazjady, inne).
7.
Realizacji programów "Animator sportu dzieci i młodzieży", "Animator sportu osób niepełnosprawnych" i "Powiatowego organizatora sportu i rekreacji".
8.
Uczestnictwa społeczeństwa w systematycznej aktywności ruchowej - inicjowanie działań w ramach programów środowiskowych i rządowych.
9.
Rozwoju sportu dla wszystkich, a w szczególności:
1)
w środowisku akademickim,
2)
w środowisku wiejskim,
3)
w wojsku i policji,
4)
upowszechniania programów sportu na rzecz rodziny, różnych grup społecznych i zawodowych.
10.
Uczestnictwa osób niepełnosprawnych w zajęciach sekcji sportowych, imprezach sportowych, rekreacyjnych i turystycznych oraz letnich i zimowych obozach sportowych.
11.
Uczestnictwa osób niepełnosprawnych w mistrzostwach Europy i świata oraz igrzyskach paraolimpijskich i innych imprezach o randze międzynarodowej.
12.
Uczestnictwa sportowców niepełnosprawnych w szkoleniu centralnym, zgrupowaniach i konsultacjach.
13.
Poradnictwa i konsultacji medycznych oraz badań diagnostycznych sportowców niepełnosprawnych.
14.
Przyznawania i wypłacania oraz wstrzymywania i cofania stypendiów sportowych dla osób niepełnosprawnych.
15.
Zatwierdzania kadry narodowej i paraolimpijskiej w sporcie osób niepełnosprawnych.
16.
Opiniowania wniosków o przyznanie odznaczeń, wyróżnień i nagród resortowych dla trenerów i działaczy za szczególne osiągnięcia w dziedzinie sportu dla niepełnosprawnych, sportu powszechnego i szkolnego.
17.
Kształcenia i doskonalenia instruktorów, rekreacji ruchowej i sportu dla osób niepełnosprawnych oraz ewidencji uzyskanych uprawnień.
18.
Inicjowania badań naukowych w zakresie powszechnej aktywności sportowej społeczeństwa, turystyki szkolnej, wychowania fizycznego i sportu osób niepełnosprawnych.
19.
Promocji aktywności sportowej w społeczeństwie, w tym wydawnictw z zakresu sportu powszechnego, szkolnego i sportu osób niepełnosprawnych.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU STRATEGII ROZWOJU SPORTU należą zagadnienia i sprawy:
1.
Wynikające z nadzoru ministra nad Polską Konfederacją Sportu, a w szczególności:
1)
ocena realizacji:
a)
działań podejmowanych na rzecz rozwoju i promocji sportu wyczynowego, w tym profesjonalnego,
b)
współpracy z polskimi związkami sportowymi i innymi jednostkami działającymi w dziedzinie sportu wyczynowego i profesjonalnego oraz Polskim Komitetem Olimpijskim i akademiami wychowania fizycznego,
c)
wypełniania zadań w zakresie koordynacji przygotowań zawodników kadry narodowej do udziału w międzynarodowych imprezach o randze mistrzowskiej i równorzędnej oraz szkolenia młodzieży uzdolnionej w poszczególnych dyscyplinach sportu,
d)
programów modernizacji, remontów i budowy obiektów o szczególnym znaczeniu dla sportu,
e)
programów dotyczących: zapewnienia zawodnikom kadry narodowej właściwej opieki medycznej, fizjoterapeutycznej i odnowy biologicznej, zwalczania dopingu w sporcie oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez sportowych,
f)
działań podejmowanych na rzecz rozwoju organizacyjnego i podniesienia poziomu sportu polskiego oraz realizacji form szkolenia i doskonalenia zawodowego kadry trenerskiej i instruktorskiej w poszczególnych dyscyplinach sportu, a także wykorzystywania osiągnięć naukowych w sporcie,
2)
przygotowywania dla ministra projektów decyzji dotyczących odwołań od rozstrzygnięć Prezesa Polskiej Konfederacji Sportu w sprawach indywidualnych,
3)
przygotowywania dla ministra propozycji dotyczących powołań i odwołań członków Rady Polskiej Konfederacji Sportu.
2.
Opiniowania planów finansowych dotyczących: programów rozwoju sportu wyczynowego, szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo oraz współzawodnictwa sportowego.
3.
Inicjowanie i koordynacja systemu szkolenia i współzawodnictwa sportowego młodzieży oraz monitorowanie jego realizacji.
4.
Dopuszczanie do użytku szkolnego programów szkolenia w poszczególnych dyscyplinach sportu.
5.
Monitorowania i analiz wniosków z nadzoru pedagogicznego w zakresie szkolenia sportowego w klasach i szkołach sportowych i szkołach mistrzostwa sportowego.
6.
Rozwoju organizacyjnego i oceny poziomu sportu polskiego.
7.
Programowania i rozwoju bazy sportowej w kraju.
8.
Systemów i wielkości nakładów finansowych na rozwój sportu w Polsce.
9.
Szkolenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej i sportu w kraju oraz prowadzenia ewidencji dyplomów i legitymacji trenerskich i menedżerskich.
10.
Opieki medycznej nad uczestnikami zajęć sportowych.
11.
Wydawnictw w zakresie upowszechniania programów szkolenia sportowego oraz doskonalenia kadr trenerskich, instruktorskich i menedżerskich w poszczególnych dyscyplinach sportu.
12.
Bezpieczeństwa sprzętu sportowego i wyposażenia szkół.
§  24.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ należą zagadnienia i sprawy:
1.
Regionalnej i dwustronnej współpracy z zagranicą oraz współpracy z organizacjami międzynarodowymi (rządowymi i pozarządowymi), w tym zagadnienia dotyczące integracji europejskiej i procesów dostosowawczych wynikających z Układu Stowarzyszeniowego Polski ze Wspólnotami Europejskimi oraz Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa (NPPC), a także negocjacji akcesyjnych.
2.
Udziału w edukacyjnych programach wspólnotowych "Sokrates" i "Leonardo da Vinci" oraz współpraca w tym zakresie z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w realizacji jej celów statutowych oraz Fundacją "Fundusz Współpracy".
3.
Projektów umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości ministra, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzoru nad wykonaniem.
4.
Warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych.
5.
Form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także stypendiów i świadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi.
6.
Zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia.
7.
Warunków przyjmowania do publicznych szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz zasad odpłatności tych osób za naukę i opiekę.
8.
Określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia oraz tworzenia i funkcjonowania systemu ogólnego uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym także dotyczące:
1)
zasad i trybu nostryfikacji świadectw uzyskanych za granicą, w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych,
2)
zasad i trybu uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych,
3)
zasad i trybu nostryfikacji stopni naukowych uzyskanych za granicą, w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych.
9.
Oświaty polonijnej oraz wspomagania nauczania historii, geografii i języka polskiego wśród Polonii, w tym także: kierowania do pracy nauczycieli, inicjowania prac wydawniczych oraz przekazywania podręczników i pomocy służących nauczaniu, doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących w środowiskach polonijnych oraz organizowanie prac dwustronnych komisji ds. programów nauczania w szkołach dla mniejszości polskiej i udział w posiedzeniach komisji.
10.
Upowszechniania języka polskiego za granicą i wprowadzania jego nauczania do systemów szkolnictwa innych krajów, w tym także: kierowania polskich pracowników naukowo-dydaktycznych na stanowiska lektorów i wykładowców języka i literatury polskiej w zagranicznych ośrodkach akademickich, pomocy w wyposażeniu w podręczniki, środki dydaktyczne i prasę, przygotowania zasad prowadzenia egzaminów państwowych z języka polskiego dla cudzoziemców ubiegających się o urzędowe poświadczenie jego znajomości, udziału w pracach Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego.
11.
Koordynowania zatrudniania w szkołach i placówkach publicznych oraz w szkołach wyższych nauczycieli niebędących obywatelami polskimi.
12.
Wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez ministerstwo.
13.
Paszportowo-wizowe oraz protokolarne.
14.
Przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych, ryczałtów lektorom języka polskiego i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na etatach ministerstwa w placówkach dyplomatycznych lub urzędach konsularnych.
15.
Dokumentacji osobowej pracowników zatrudnionych na etatach ministerstwa w polskich placówkach dyplomatycznych i urzędach konsularnych.
16.
Finansowe związane z uczestnictwem w organizacjach międzynarodowych i programach Unii Europejskiej oraz dotyczące współpracy z zagranicą.
17.
Obsługi Rady ds. Edukacji Europejskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej i Sportu.
18.
Informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami.
19.
Współpracy dwustronnej, regionalnej oraz współpracy z organizacjami międzynarodowymi w zakresie kultury fizycznej, sportu powszechnego, sportu dzieci i młodzieży, sportu niepełnosprawnych, medycyny sportowej, walki z dopingiem oraz zagadnień bezpieczeństwa na imprezach sportowych.
20.
Udziału w pracach dotyczących procesów dostosowawczych wynikających z Układu Stowarzyszeniowego Polski ze Wspólnotami Europejskimi oraz Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa (NPPC) bezpośrednio lub pośrednio związanych z działalnością w kulturze fizycznej i sporcie.
21.
Współpracy z polskimi związkami oraz stowarzyszeniami sportowymi, Polskim Komitetem Olimpijskim oraz Polską Konfederacją Sportu w zakresie działalności międzynarodowej.
§  25.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Projektowania budżetu państwa w częściach: 30 - Oświata i wychowanie, 38 - Szkolnictwo wyższe oraz 25 - Kultura fizyczna i sport, w tym:
1)
sporządzania zbiorczych planów wydatków budżetowych oraz układu wykonawczego wydatków i dochodów dla części 25, 30, 38,
2)
sporządzania zbiorczych planów wydatków dla jednostek bezpośrednio podległych ministerstwu oraz nadzorowanych w zakresie wydatków: części 30, 38 oraz 25, a także zmian tych planów,
3)
sporządzania planów i podziału środków budżetowych części 30, 38 oraz 25, na zadania realizowane centralnie przez ministerstwo,
4)
opracowywania planu finansowego środków specjalnych pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych.
2.
Opracowywania zbiorczych informacji o projekcie budżetu państwa w działach "Oświata i wychowanie", "Edukacyjna opieka wychowawcza", "Szkolnictwo wyższe" oraz "Kultura fizyczna i sport" - na podstawie materiałów Ministerstwa Finansów, resortów oraz wojewodów.
3.
Przygotowywania projektów zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego; analizowania wysokości i stopnia wykorzystania części oświatowej subwencji ogólnej; współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w zakresie opiniowania projektów algorytmów i przydzielania środków finansowych na zadania oświatowe jednostek samorządu.
4.
Dokonywania okresowych analiz wpływów w zakresie wydatków oraz sprawozdawczości w zakresie dofinansowywania ze środków specjalnych pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych remontów, modernizacji i inwestycji obiektów sportowych oraz zadań bieżących dotyczących rozwoju sportu dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych.
5.
Współpracy z Bankiem Millenium Spółka Akcyjna w zakresie nadzoru i monitoringu nad przebiegiem finansowania zadań ze środków specjalnych.
6.
Prowadzenia spraw dotyczących świadczeń dla olimpijczyków i trenerów.
7.
Współpracy z departamentami/biurami w zakresie opracowywania zasad podziału rezerw celowych budżetu państwa przeznaczonych na zadania edukacyjne, zadania kultury fizycznej i sportu oraz przedstawiania Ministrowi Finansów propozycji podziału tych rezerw.
8.
Opracowywania zasad podziału oraz projektów rocznych planów dotacji podmiotowych i wynagrodzeń dla państwowych szkół wyższych nadzorowanych przez ministerstwo, z wyodrębnieniem państwowych uczelni zawodowych oraz współpraca z Departamentem Szkolnictwa Wyższego w zakresie opracowywania zasad podziału dotacji i projektów planów dotacji na pomoc materialną dla studentów uczelni państwowych i niepaństwowych.
9.
Dokonywania okresowych analiz w zakresie inwestycji realizowanych przez jednostki podległe MENiS.
10.
Planowania dotacji dla Polskiej Konfederacji Sportu oraz Centralnego Ośrodka Sportu oraz przekazywania środków.
11.
Współudział w przygotowywaniu średniookresowych strategii finansowania oświaty i szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu.
12.
Sporządzania harmonogramu realizacji wydatków i bieżąca realizacja oraz ewidencja uruchamiania środków z budżetu MENiS w zakresie jednostek podległych i nadzorowanych.
13.
Prowadzenie obsługi bankowej i operacji finansowych dotyczących finansowania zadań oświaty, szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu, specjalnych budżetu państwa oraz ze środków specjalnych pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych.
14.
Dokonywania analiz sprawozdawczości rzeczowo-finansowej z zakresu zadań realizowanych przez państwowe szkoły wyższe oraz opracowywanie materiałów zbiorczych.
15.
Sporządzania sprawozdawczości rzeczowo-finansowej z jednostek bezpośrednio podległych i nadzorowanych przez MENiS.
16.
Rozliczanie finansowania składek na ubezpieczenia zdrowotne za studentów i uczestników studiów doktoranckich.
17.
Przekazywania dotacji na stypendia socjalne dla studentów studiów dziennych uczelni niepaństwowych.
18.
Przygotowywania rocznych sprawozdań z wykonania zadań i wydatków z części: 25, 30 i 38.
19.
Opracowywania zbiorczych okresowych ocen z przebiegu wykonywania zadań oraz dochodów i wydatków realizowanych przez centralę MENiS oraz podległe jednostki.
20.
Wynikające z pełnienia funkcji dysponenta pierwszego stopnia.
21.
Wynikające z pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu.
22.
Opracowywania analiz zobowiązań szkół i placówek oświatowych oraz jednostek kultury fizycznej i sportu, a także o stanie należności i zobowiązań uczelni państwowych MENiS.
23.
Zbierania, opracowywania i upowszechniania ilościowych i jakościowych danych statystycznych obrazujących warunki, procesy i efekty działań edukacyjnych oraz kultury fizycznej i sportu.
24.
Współdziałania w zakresie zapewniania spójności polskiej statystyki edukacyjnej oraz kultury fizycznej i sportu z systemami UE, OECD i UNESCO.
25.
Gromadzenia i opracowywania danych statystycznych i wskaźników ilościowych (zgromadzenia w całość spraw statystycznych i danych pozyskiwanych poza statystyką).
26.
Gromadzenia i analizy informacji z GUS, CUP, KBN, PAN.
27.
Koordynowania prac w zakresie opracowania administracyjnej bazy danych z obszaru oświaty i wychowania.
28.
Dokonywania kontroli wydatkowania środków budżetowych bieżących i inwestycyjnych oraz pochodzących ze środka specjalnego przez:
1)
jednostki podległe i nadzorowane przez MENiS,
2)
jednostki organizacyjne nie zaliczane do sektora finansów publicznych, którym zlecona została realizacja zadań z zakresu oświaty, szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu,
3)
jednostki organizacyjne otrzymujące dofinansowanie ze środka specjalnego na realizację inwestycji sportowych.
§  26.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059, Nr 126, poz. 1069 i Nr 153, poz. 1271), a w szczególności:
1)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
2)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
3)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym, w tym projektów decyzji i innych aktów administracyjnych,
4)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,
5)
występowanie, w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
6)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,
7)
opiniowanie projektów umów z zakresu zamówień publicznych.
2.
Kierowania aktów prawnych do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą w Rządowym Centrum Legislacji.
3.
Prowadzenia uzgodnień projektów aktów prawnych opracowanych przez inne organy administracji rządowej.
4.
Opiniowania statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra.
5.
Redakcji Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
§  27.
Do zakresu działania BIURA DS. INWESTYCJI należą zagadnienia i sprawy:
1.
Monitorowania kontraktów wojewódzkich w zakresie finansowania inwestycji oświatowych.
2.
Udziału w pracach projektowania budżetu państwa w częściach: 38 - Szkolnictwo wyższe oraz 25 - Kultura fizyczna i sport.
3.
Planowania, realizacji oraz prowadzenia sprawozdawczości w zakresie dofinansowania remontów, modernizacji i inwestycji obiektów sportowych ze środków specjalnych pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych:
1)
zadań terenowych ujętych w programach rozwoju baz sportowych urzędów marszałkowskich,
2)
zadań strategicznych dla sportu polskiego ujętych w programach Polskiej Konfederacji Sportu.
4.
Prac nad przestrzennym zagospodarowaniem kraju w dziedzinie kultury fizycznej.
5.
Przyjmowania programów rozwoju baz sportowych z Urzędów Marszałkowskich i Polskiej Konfederacji Sportu.
6.
Ogólnokrajowego planu dofinansowywania inwestycji sportowych oraz monitorowania realizacji planu.
7.
Przyjmowania wniosków inwestycyjnych na dofinansowanie zadań objętych ogólnokrajowym planem dofinansowania, sprawdzania ich zgodności z obowiązującymi uregulowaniami prawnymi i poddawania ich kolejnym etapom postępowania zgodnie z przyjętymi procedurami.
8.
Współpracy z właściwym bankiem w zakresie nadzoru i monitoringu nad przebiegiem realizacji zadań ze środków specjalnych w zakresie inwestycji.
9.
Przyjmowania wieloletnich programów inwestycyjnych w wyższych uczelniach.
10.
Przyjmowania wniosków o dotacje z budżetu państwa na realizację inwestycji w państwowych i niepaństwowych uczelniach.
11.
Planowania i finansowania inwestycji państwowych szkół wyższych, w tym inwestycji wieloletnich, w części 38 w dziale "Szkolnictwo wyższe" oraz inwestycji budowlanych niepaństwowych uczelni i niepaństwowych uczelni zawodowych.
12.
Przygotowania średniookresowych projekcji dofinansowania inwestycji w szkolnictwie wyższym oraz inwestycji sportowych.
13.
Dokonywania analiz sprawozdawczości rzeczowo-finansowej z zakresu zadań inwestycyjnych realizowanych przez państwowe szkoły wyższe oraz opracowywania materiałów zbiorczych.
14.
Współudziału w przygotowaniu rocznych sprawozdań z wykonania zadań i wydatków z części: 25 i 38.
15.
Zbierania, opracowywania i upowszechniania ilościowych i jakościowych danych obrazujących warunki, procesy i efekty działań inwestycyjnych szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu.
16.
Kontroli prawidłowości realizacji inwestycji sportowych dofinansowywanych z dopłat do stawek w grach liczbowych.
17.
Kontroli prawidłowości realizacji inwestycji szkolnictwa wyższego oraz inwestycji budowlanych niepaństwowych uczelni i niepaństwowych uczelni zawodowych.
18.
Zlecania zadań z zakresu inwestycji jednostkom niepaństwowym, finansowania, kontroli oraz prowadzenia rozliczeń tych zadań.
§  28.
Do zakresu działania BIURA DS. MŁODZIEŻY należą zagadnienia i sprawy:
1.
Polityki wobec młodzieży oraz działalności organizacji młodzieżowych.
2.
Współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży.
3.
Podpisanych przez Polskę umów o międzynarodowej wymianie i współpracy młodzieży oraz dotyczące zasad finansowania i organizacji wspierania programów międzynarodowej wymiany młodzieży.
4.
Europejskich programów z zakresu międzynarodowej współpracy młodzieży oraz współpracy z młodzieżowymi strukturami Unii Europejskiej i Rady Europy.
5.
Koordynacji zlecania zadań jednostkom spoza sektora finansów publicznych, w tym kontroli nad ich realizacją.
6.
Rozwoju ruchu artystycznego w placówkach wychowania pozaszkolnego oraz prezentacji twórczości uczestników zajęć w tych placówkach.
7.
Placówek oświatowo-wychowawczych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
8.
Zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży w tym wypoczynku w Polsce dzieci i młodzieży polonijnej, obozów językowych oraz wypoczynku dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
9.
Wolontariatu młodzieży i działalności liderów młodzieżowych.
§  29.
Do zakresu działania BIURA DYREKTORA GENERALNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Planowania pracy ministerstwa, w tym opracowania rocznego planu pracy, kontrolowania jego realizacji i sprawozdawczości w tym zakresie.
2.
Koordynowania zadań członków kierownictwa ministerstwa, w tym organizowania pracy sekretariatów, przygotowywania materiałów na posiedzenia kierownictwa ministerstwa, sporządzania protokołów ustaleń z posiedzeń oraz kontroli ich realizacji.
3.
Współpracy między departamentami.
4.
Współdziałania z organami Sejmu i Senatu RP w tym:
1)
koordynowania realizacji zadań wynikających z uchwał, rezolucji i wniosków Sejmu i Senatu RP, planów pracy komisji sejmowych, kontroli wykonania zadań w tym zakresie,
2)
rejestracji interpelacji, interwencji i zapytań poselskich oraz oświadczeń i interwencji senatorskich, kontroli terminowości udzielania odpowiedzi oraz ich formalnej poprawności.
5.
Współdziałania z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i organami administracji rządowej, w tym przygotowywania materiałów na posiedzenia Rządu i Komitetu Rady Ministrów, określania zadań dla departamentów i biur w tym zakresie, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań.
6.
Przygotowywania projektów aktów o utworzeniu komisji, rad, zespołów działających przy ministrze oraz ich składu, delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji, rad i zespołów tworzonych przez inne organy.
7.
Kierowanie do departamentów, w celu przeprowadzenia uzgodnień, projektów dokumentów innych niż akty prawne, umowy i porozumienia - opracowywanych przez organy administracji rządowej.
8.
Ewidencji i dekretowania pism kierowanych do ministra oraz kontroli terminowości przygotowywania odpowiedzi; przedkładania ministrowi do podpisu projektów pism przygotowanych przez poszczególne departamenty, sprawdzania poprawności projektów tych pism pod względem formalnym.
9.
Patronatu honorowego ministra.
10.
Koordynowania załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli, w tym prowadzenia centralnego rejestru skarg, wniosków i listów wpływających do ministerstwa oraz nadzoru nad terminowością ich rozpatrywania; organizacji przyjęć obywateli przez członków kierownictwa.
11.
Wynikające z planu kontroli ministerstwa, w tym koordynacja działań kontrolnych podejmowanych przez departamenty, a także gromadzenie i analiza informacji o wynikach kontroli prowadzonych przez departamenty, sporządzanie rocznego sprawozdania z kontroli komórek organizacyjnych ministerstwa oraz jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra.
12.
Kontroli Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli zewnętrznej, prowadzenia książek kontroli, analizy wystąpień pokontrolnych NIK.
13.
Regulaminu organizacyjnego ministerstwa; przygotowywania opinii w sporach kompetencyjnych między departamentami.
14.
Postępowań dyscyplinarnych dla nauczycieli, w tym obsługa Sekretariatu Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej i Sportu.
15.
Wynikające z nadzoru nad funkcjonowaniem Kancelarii Głównej ministerstwa.
§  30.
Do zakresu działania BIURA KADR I SZKOLENIA należą zagadnienia i sprawy:
1.
Realizacji zadań służby cywilnej w ministerstwie.
2.
Spraw osobowych członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników zatrudnionych w ministerstwie.
3.
Dokumentacji personalnej, w tym komputerowego systemu baz danych kadrowych.
4.
Koordynacja prac związanych z opisami stanowisk pracy, projektami etatyzacji oraz naborem do korpusu służby cywilnej w ministerstwie.
5.
Kadr kierowniczych w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, w tym dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą.
6.
Wynikające z udziału przedstawicieli Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w komisjach konkursowych wyłaniających kandydatów na stanowiska kuratora oświaty oraz powoływania na to stanowisko.
7.
Opracowywania i realizacji programów szkolenia członków korpusu służby cywilnej, organizowania służby przygotowawczej oraz przeprowadzania egzaminów końcowych oraz opracowywania indywidualnych programów rozwoju zawodowego urzędników służby cywilnej.
8.
Realizacji świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa.
9.
Administrowania funduszem wynagrodzeń i nagród, w tym sporządzania prognoz i analiz dotyczących wykonania funduszu wynagrodzeń.
10.
Realizacji obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych w ministerstwie.
11.
Realizacji wniosków o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i resortowych dla nauczycieli i innych osób za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu.
12.
Realizacji wniosków o przyznanie nagród Ministra Edukacji Narodowej i Sportu dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze.
13.
Odpowiedzialności dyscyplinarnej członków korpusu służby cywilnej i urzędników, w tym obsługa działalności Komisji Dyscyplinarnej dla pracowników ministerstwa.
§  31.
Do zakresu działania BIURA PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ należą zagadnienia i sprawy:
1.
Wynikające z obsługi administracyjnej prac Komisji, a w szczególności:
1)
prowadzenie spraw skierowanych do Komisji,
2)
organizowanie i protokołowanie posiedzeń plenarnych, Prezydium Komisji oraz jej Zespołów,
3)
przygotowywanie projektów uchwał podejmowanych przez Komisję w sprawach:
a)
tworzenia i przekształcania uczelni państwowych i niepaństwowych, w tym tworzenia jednostek zamiejscowych,
b)
przyznawania uczelniom uprawnień do prowadzenia studiów wyższych na określonym kierunku studiów, specjalności lub poziomie kształcenia,
c)
projektów aktów prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki,
4)
zapewnienie warunków organizacyjnych przeprowadzania przez Komisję ocen jakości kształcenia,
5)
współdziałanie z recenzentami i ekspertami Komisji,
6)
prowadzenie dokumentacji prac Komisji i jej organów, archiwizowanie dokumentacji,
7)
opracowywanie rocznych sprawozdań z prac prowadzonych przez Komisję oraz materiałów promocyjno-informacyjnych o działalności Komisji.
§  32.
Do zakresu działania BIURA RADY GŁÓWNEJ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Wynikające z obsługi administracyjnej prac Rady, a w szczególności:
1)
organizacja i protokołowanie posiedzeń plenarnych i Prezydium Rady Głównej,
2)
realizacja postanowień plenum i Prezydium Rady Głównej,
3)
koordynowanie spraw związanych z przygotowywaniem i opiniowaniem przez Radę Główną standardów nauczania,
4)
przygotowywanie projektów rocznych sprawozdań z działalności Rady Głównej,
5)
prowadzenie spraw związanych z organizacją wyborów do Rady Głównej i Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej,
6)
wewnętrzna i zewnętrzna obsługa informacyjna Rady Głównej,
7)
prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji Rady Głównej.
2.
Prowadzenia sekretariatu Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej, a w szczególności:
1)
organizacja i protokołowanie posiedzeń i rozpraw Komisji Dyscyplinarnej przy RG,
2)
realizacja postanowień Komisji Dyscyplinarnej,
3)
współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w zakresie objętym działaniem Komisji Dyscyplinarnej.
3.
Współpracy z Centralną Komisją ds. Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych w sprawach związanych z opiniowaniem przez Radę Główną wniosków jednostek organizacyjnych szkół wyższych o przyznanie uprawnień do nadawania stopni naukowych.
§  33.
Do zakresu działania BIURA PROMOCJI I INFORMACJI należą zagadnienia i sprawy:
1.
Organizacji i koordynacji udostępniania informacji na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
2.
Promocji systemu oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu.
3.
Wynikające z monitoringu mediów ogólnokrajowych i regionalnych.
4.
Wynikające z realizacji polityki informacyjnej ministerstwa oraz współpracy z rzecznikiem prasowym w zakresie:
1)
pomocy przy organizowaniu konferencji prasowych,
2)
pomocy w przygotowywaniu materiałów i komunikatów na temat aktualnych prac ministerstwa,
3)
pomocy w przekazywaniu informacji dla mediów.
5.
Związane z udziałem ministerstwa w realizacji projektu "Informaty (urzędomaty) - nowa forma kontaktu z obywatelem".
6.
Organizacji przepływu informacji wewnątrz ministerstwa.
7.
Szkolenia pracowników ministerstwa w zakresie wytwarzania, przekształcania i przetwarzania oraz udostępniania informacji publicznej.
8.
Redagowania strony internetowej ministerstwa.
9.
Obsługi organizacyjnej poczty internetowej.
10.
Obsługi organizacyjnej infolinii.
11.
Wynikające ze współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem w zakresie podpisanych porozumień.
12.
Redagowania listów i podziękowań ministra.
§  34.
Do zakresu działania BIURA ADMINISTRACYJNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Wynikające z pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu ministerstwa - dysponenta III stopnia środków budżetowych.
2.
Wdrażania zasad rachunkowości w dostosowaniu do wymogów Unii Europejskiej.
3.
Planu budżetu centrali ministerstwa, realizacji operacji w zakresie finansów publicznych, opracowywania wyników finansowych.
4.
Analizy wykorzystania środków budżetowych i pozabudżetowych będących w dyspozycji ministerstwa.
5.
Kontroli wewnętrznej w zakresie operacji stanowiących przedmiot rachunkowości.
6.
Rachuby płac.
7.
Ksiąg rachunkowych oraz sporządzania zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych i budżetowych.
8.
Wynikające z wykonywania zadań służby bhp oraz zadań związanych z ochroną przeciwpożarową w ministerstwie.
9.
Wynikające ze współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami administracji rządowej będącymi organami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe w zakresie bezpiecznych warunków nauczania oraz bezpieczeństwa pracy pracowników.
10.
Wynikające z analiz statystycznych wypadków uczniów w szkołach i placówkach, w tym opracowywanie wniosków dotyczących kierunków działalności profilaktycznej w tym zakresie.
11.
Wdrażania koncepcji informatyzacji ministerstwa we współpracy z Centrum Obliczeniowym.
12.
Nadzoru nad funkcjonowaniem komputerowej sieci lokalnej ministerstwa, w tym racjonalnej i efektywnej gospodarki sprzętem informatycznym.
13.
Szkoleń pracowników ministerstwa w zakresie informatyzacji.
14.
Bezpieczeństwa danych przechowywanych lub przetwarzanych w systemie informatycznym ministerstwa.
15.
Rocznych planów zakupów dostaw, robót budowlanych i usług.
16.
Postępowań zlecających zamówienia publiczne na potrzeby ministerstwa.
17.
Wynikające z udziału w kontrolach jednostek podległych w zakresie stosowania ustawy o zamówieniach publicznych.
18.
Wynikające z przygotowania i rozliczania umów będących wynikiem postępowania o zamówienie publiczne.
19.
Prawnych tytułów własności jednostek resortu.
20.
Nadzorowanie działalności archiwum zakładowego ministerstwa.
21.
Administrowanie majątkiem ministerstwa.
22.
Technicznego funkcjonowania budynku ministerstwa - w tym remontów, inwestycji oraz dostaw i montażu wyposażenia.
§  35.
Do zakresu działania BIURA SPRAW OBRONNYCH należą zagadnienia i sprawy:
1.
Zapewnienia przez ministra realizacji zadań obronnych oraz określania warunków i trybu ich wykonywania przez podległe i nadzorowane jednostki organizacyjne, a wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz wytycznych Rady Ministrów i programów dot. obronności, w działach: kultura fizyczna i sport, oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe.
2.
Przygotowania urzędu ministra do funkcjonowania w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.
3.
Przygotowania ministerstwa do realizacji, we współpracy z MON, zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza oraz pełnienia funkcji punktu kontaktowego do zadań na rzecz Traktatu Północnoatlantyckiego.
4.
Koordynowania w ministerstwie spraw związanych ze współpracą cywilno - wojskową w ramach CIMIC.
5.
Obrony cywilnej i współpracy ze strukturami Obrony Cywilnej Kraju.
6.
Szkolenia obronnego kadry kierowniczej ministerstwa oraz komórek obronnych szkół wyższych i kuratoriów oświaty.
7.
Przygotowania decyzji ministra w zakresie kwalifikowania obiektów resortu podlegających obowiązkowej ochronie.
8.
Organizacji i podstaw programowych kształcenia oraz nadzoru pedagogicznego w zakresie przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej.
9.
Współpracy z MON w zakresie odbywania przez studentów i studentki przysposobienia obronnego i przeszkolenia wojskowego.
10.
Eksperymentu dotyczącego profilowania wojskowego w systemie oświaty.
11.
Obozów przysposobienia obronnego i zawodów sportowo - obronnych.
12.
Wynikające z udziału przedstawiciela Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w komisjach egzaminacyjnych jednostek organizacyjnych policji w zakresie uzyskiwania licencji detektywa.
13.
Nadzoru nad pełnieniem czynnej służby wojskowej przez żołnierzy zawodowych zatrudnionych w szkołach wyższych.
§  36.
Do zakresu działania WYDZIAŁU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH należą zagadnienia i sprawy:
1.
Dostępu pracowników ministerstwa do informacji niejawnych.
2.
Klasyfikacji i rodzajów informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oraz oznaczonych klauzulą poufne i zastrzeżone.
3.
Wydawania (we współpracy z ABW) poświadczeń bezpieczeństwa osobom, które mają dostęp do dokumentów zawierających tajemnicę państwową lub tajemnicę służbową.
4.
Przeprowadzania postępowania sprawdzającego wśród pracowników ministerstwa oraz jednostek nadzorowanych przez ministerstwo w zakresie przestrzegania procedur postępowania z informacjami niejawnymi.
5.
Kancelarii tajnej ministerstwa.
6.
Zabezpieczenia budynku i dokumentacji ministerstwa przed penetracją osób niepowołanych.
7.
Postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową, w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.
8.
Szkolenia pracowników ministerstwa w zakresie ochrony informacji niejawnych.
§  37.
Do zakresu działania WYDZIAŁU INFORMATYZACJI należą zagadnienia i sprawy:
1.
Strategii resortu w zakresie informatyzacji szkół.
2.
Dostosowywania standardów edukacji informatycznej w Polsce do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej.
3.
Wyposażania szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowanie.
4.
Szkolenia informatycznego i przygotowania nauczycieli do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu, inicjowania i koordynowania specjalistycznych szkoleń informatycznych i komputerowych, warsztatów przedmiotowo-metodycznych finansowanych centralnie, wyznaczających wzorce i standardy wprowadzania metod i narzędzi technologii informacyjnych i komunikacyjnych do edukacji.
5.
Tworzenia standardów kształcenia, dokształcania i doskonalenia informatycznego nauczycieli.
6.
Wynikające z uczestniczenia w działaniach prowadzących do tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego.
7.
Wynikające ze współpracy z kuratoriami oświaty w zakresie spraw edukacji informatycznej oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
8.
Wynikające z organizacji współpracy pomiędzy ministerstwem i samorządami, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem prywatnym w zakresie upowszechniania edukacji informatycznej i technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych w szkołach.
9.
Wynikające ze współpracy z międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się edukacją informatyczną, w szczególności w związku z procesami integracji z Unią Europejską.
10.
Wynikające z prowadzenia sekretariatu Rady ds. edukacji informatycznej.
11.
Potwierdzania uprawnień uczelni do preferowanych form zakupu sprzętu komputerowego dla celów dydaktycznych i edukacyjnych.
§  38.
Do zakresu działania WYDZIAŁU AUDYTU WEWNĘTRZNEGO należą zagadnienia i sprawy:
1.
Identyfikowania i monitorowania procesów istniejących w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu.
2.
Identyfikowania i oceny ryzyka występującego w działalności ministerstwa.
3.
Opracowania rocznego planu audytu na podstawie przeprowadzonej oceny ryzyka.
4.
Prowadzenia audytów zgodnie z rocznym planem audytu wewnętrznego oraz w uzasadnionych przypadkach poza planem audytu.
5.
Sprawozdań z przeprowadzonych audytów.
6.
Prowadzenia czynności sprawdzających i oceniających wdrożenie zaleceń udzielonych w wyniku przeprowadzonych audytów.
7.
Opracowania sprawozdania z realizacji rocznego planu audytu.

Załącznik Nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu lub przez niego nadzorowanych

Departament Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej:

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w Warszawie

2. Szkoły i szkolne punkty konsultacyjne przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zespoły tych szkół

3. Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie

4. Okręgowe komisje egzaminacyjne

Departament Strategii Edukacyjnej i Funduszy Strukturalnych:

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli:

1. Zakłady kształcenia nauczycieli

2. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

3. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

4. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie

Departament Szkolnictwa Wyższego:

1. Uniwersytet w Białymstoku

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie

8. Uniwersytet Opolski

9. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

10. Uniwersytet Rzeszowski

11. Uniwersytet Szczeciński

12. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

13. Uniwersytet Warszawski

14. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

15. Uniwersytet Wrocławski

16. Uniwersytet Zielonogórski

17. Politechnika Białostocka

18. Politechnika Częstochowska

19. Politechnika Gdańska

20. Politechnika Śląska w Gliwicach

21. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

22. Politechnika Koszalińska

23. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

24. Politechnika Lubelska

25. Politechnika Łódzka

26. Politechnika Opolska

27. Politechnika Poznańska

28. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego

29. Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza

30. Politechnika Szczecińska

31. Politechnika Warszawska

32. Politechnika Wrocławska

33. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

34. Akademia Techniczno - Humanistyczna w Bielsku - Białej

35. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

36. Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach

37. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

38. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

39. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

40. Akademia Techniczno - Rolnicza im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy

41. Akademia Rolnicza im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

42. Akademia Rolnicza w Lublinie

43. Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu

44. Akademia Rolnicza w Szczecinie

45. Akademia Podlaska w Siedlcach

46. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

47. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

48. Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego

49. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

50. Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

51. Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

52. Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku

53. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

54. Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku

55. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach

56. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie

57. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

58. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

59. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

60. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

61. Katolicki Uniwersytet Lubelski

62. Państwowe wyższe szkoły zawodowe

63. Niepaństwowe szkoły wyższe

64. Fundacja Zakład Narodowy im. Ossolińskich w Warszawie

65. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRA-BID" w Warszawie

Departament Strategii Rozwoju Sportu:

1. Instytut Sportu w Warszawie

2. Polska Konfederacja Sportu w Warszawie

3. Centralny Ośrodek Sportu w Warszawie

4. Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie

Departament Współpracy Międzynarodowej:

1. Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie

2. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

Biuro ds. Inwestycji:

1. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Biuro Kadr i Szkolenia:

Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Biuro Administracyjne:

1. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń" w Warszawie

2. Centrum Obliczeniowe Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu w Warszawie.