Nadanie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MENiS.2002.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 30
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 22 grudnia 2001 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu.

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 ), zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Edukacji Narodowej i Sportu nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 1 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Do zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, zwanego dalej "ministerstwem" należy zapewnienie obsługi Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zwanego dalej "ministrem" w zakresie wykonywania zadań określonych w:
1)
rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2001 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 122, poz. 1333),
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 495, Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 146, poz. 961 i Nr 162, poz. 1114 i 1126, z 1999 r. Nr 50, poz. 500, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 109, poz. 1156 oraz z 2001 r. Nr 48, poz. 506 i Nr 81, poz. 877),
b)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404 i Nr 144, poz. 1615),
c)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1193 i 1194),
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 oraz z Nr 120, poz. 1268),
e)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615),
f)
ustawie z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194),
g)
ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872 i Nr 128, poz. 1407),
h)
ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 116 i Nr 125, poz. 1368),
i)
ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 899),
j)
ustawie z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. Nr 108, poz. 685, z 2000 r. Nr 48, poz. 550).
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
członku kierownictwa ministerstwa - należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
2)
departamencie - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 5,
3)
jednostce podległej lub nadzorowanej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku nr 1 do regulaminu.
§  3.
1.
W czasie nieobecności ministra zastępuje go sekretarz stanu, a w razie nieobecności sekretarza stanu - wyznaczony przez ministra podsekretarz stanu.
2.
Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów i innych pracowników ministerstwa, do podejmowania w określonych sprawach, decyzji w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także zlecić im nadzór nad realizacją niektórych zadań.
§  4.
1.
Prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu zapewnia dyrektor generalny.
2.
Prawa i obowiązki dyrektora generalnego określają:
1)
ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 111, poz. 1194),
2)
art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116),
3)
art. 42 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604, Nr 133, poz. 882 i 883 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 131, poz. 860, Nr 155, poz. 1016, Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69 i Nr 66, poz. 787).
§  5.
1.
W skład ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej (DKOS),
2)
Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZU),
3)
Departament Pragmatyki i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli (DPDZ),
4)
Departament Szkolnictwa Wyższego (DSW),
5)
Departament Kultury Fizycznej i Sportu (DKF),
6)
Departament Ekonomiczny (DE),
7)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą (DWZ),
8)
Departament Prawny (DP),
9)
Biuro Dyrektora Generalnego (BG),
10)
Biuro Promocji, Informacji i Analiz (BPI),
11)
Biuro Administracyjne (BA),
12)
Biuro Spraw Obronnych (BO),
13)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych (WN),
14)
Wydział Informatyzacji (WI).
2.
Przy ministerstwie działa Gospodarstwo Pomocnicze. Bezpośredni nadzór nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje dyrektor generalny.
§  6.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy realizowanie zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną, w tym w szczególności:
1)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie oraz uzgadnianie założeń i projektów aktów prawnych, umów i porozumień,
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów, wynikających z zadań departamentu,
3)
realizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz innych dokumentów pochodzących od naczelnych organów władzy i administracji państwowej,
4)
współdziałanie z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy ministrze, organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami działającymi w obszarze edukacji, nauki oraz kultury fizycznej i sportu,
5)
przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz na oświadczenia i interwencje senatorskie; opracowywanie projektów stanowisk wobec dezyderatów komisji sejmowych,
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach; udzielanie informacji dotyczących treści przepisów w zakresie właściwości departamentu,
7)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu,
8)
realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy współdziałaniu z Departamentem Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
9)
realizowanie zadań obronnych w porozumieniu z Biurem Spraw Obronnych, w zakresie właściwości departamentów,
10)
prowadzenie, w zakresie właściwości rzeczowej departamentu, spraw związanych ze zlecaniem zadań państwowych jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, w tym kontrola wykonywania zadań zleconych oraz rozliczanie udzielonych dotacji.
2.
Departamenty realizują swoje zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy ministerstwa. Plan pracy zatwierdza minister na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora generalnego, zgodnie z kierunkami działań wytyczonymi przez członków kierownictwa ministerstwa.
§  7.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych.
2.
Właściwość departamentów koordynujących i prowadzących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych, określa załącznik nr 1 do regulaminu. Dyrektor generalny aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  8.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza dyrektor generalny w porozumieniu z właściwymi członkami kierownictwa ministerstwa.
3.
Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.
§  9.
1.
Założenia i projekty aktów prawnych, umów i porozumień oraz innych dokumentów, do których przygotowania zobowiązany jest minister, opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z innymi zainteresowanymi departamentami, a także uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Od dnia 1 lutego 2002 r. prowadzenie uzgodnień projektów aktów i dokumentów, o których mowa w ust. 1 z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i partnerami społecznymi, należy do obowiązków departamentu rzeczowo właściwego dla sprawy we współpracy z Departamentem Prawnym.
3.
Departament Prawny odpowiada za stronę prawną i redakcyjną projektów aktów prawnych, umów i porozumień, a do dnia 31 stycznia 2002 r. prowadzi także uzgodnienia, o których mowa w ust. 2.
4.
Dyrektor Generalny ustala szczegółowy tryb opracowywania i uzgadniania projektów aktów i dokumentów, o których mowa w ust. 1.
§  10.
Departamenty mogą występować do jednostek podległych i nadzorowanych, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  11.
1.
Dyrektor departamentu kieruje jego działalnością i odpowiada za całokształt spraw, dla których departament jest rzeczowo właściwy.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie nieobecności zastępcy dyrektora - inny pracownik departamentu.
§  12.
1.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych, zatwierdzonych przez Dyrektora Generalnego.
2.
Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący co najmniej stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora. Naczelnika wydziału można powołać, gdy wydział składa się co najmniej z 5 pracowników.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia i zarządzenia,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych i związków zawodowych oraz zwierzchników kościołów i związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące projekty aktów prawnych i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Komitet Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów w jednostkach badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek podległych i nadzorowanych, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami, akty powołania lub powierzenia stanowisk dyrektorów jednostek podległych,
6)
dokumenty dotyczące zatrudnienia doradców politycznych,
7)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz decyzje w sprawie nadania odznaczeń resortowych i nagród ministra dla nauczycieli i nauczycieli akademickich,
8)
umowy międzynarodowe, międzyresortowe, umowy o współdziałaniu ministerstw ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami,
9)
decyzje administracyjne,
10)
zbiorcze plany dochodów i wydatków ujmowanych w częściach 25, 30 i 38 budżetu państwa oraz decyzje dotyczące zmian dokonywanych w tych planach.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący go członek kierownictwa ministerstwa.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują, według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk, członków kierownictw centralnych organów administracji rządowej, marszałków województw, przewodniczących sejmików województw, wojewodów, nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje dyrektor właściwego departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa.
6.
Projekty pism informujących o rozstrzygnięciach prawnych albo finansowych wymagają uzgodnienia odpowiednio z Departamentem Prawnym lub Departamentem Ekonomicznym.
§  14.
1.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. nr 49, poz. 509),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109 poz. 471, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 49, poz. 483 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69 i Nr 48, poz. 552),
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 1998 r. Nr 44, poz. 618, z 1999 r. Nr 11, poz. 150 i Nr 23, poz. 331, z 2000 r. Nr 9, poz. 177 i Nr 21, poz. 428 oraz z 2001 r. Nr 37, poz. 586 i Nr 38, poz. 613),
4)
uchwale Nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 15, poz. 144, z 1998 r. Nr 12, poz. 202 oraz z 1999 r. Nr 32, poz. 498 oraz z 2001 r. Nr 33, poz. 547),
5)
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1995 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 132, poz. 642),
6)
innych przepisach szczególnych.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego lub Departament Prawny.
3.
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określa instrukcja kancelaryjna Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu ustalana przez Dyrektora Generalnego.

Rozdział  2

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU POLITYCZNEGO MINISTRA należą sprawy dotyczące współdziałania ministra z organami władzy państwowej, administracji rządowej, samorządowej, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z jego funkcji politycznej.
§  16.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPECJALNEGO I PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ należą zagadnienia i sprawy:

1. Funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

1) przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi,

2) szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących i trzyletnich liceów ogólnokształcących, w tym z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i specjalnymi - dla dzieci i młodzieży,

3) przedszkoli i szkół specjalnych,

4) placówek oświatowo-wychowawczych, w tym ognisk artystycznych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,

5) poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych,

6) specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim spełnianie obowiązku szkolnego,

7) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

2. Ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół.

3. Standardów zatrudniania nauczycieli.

4. Podstaw programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

5. Zasad organizowania kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

6. Przyjmowania uczniów do szkół i placówek oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

7. Organizacji kształcenia mniejszości narodowych i grup etnicznych.

8. Organizacji nauczania religii w przedszkolach i szkołach i organizacji nauczania etyki.

9. Wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

10. Obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

11. Sieci szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących.

12. Dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego, programów wychowania przedszkolnego i podręczników.

13. Oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, w tym egzaminu dojrzałości, egzaminu dojrzałości w oddziałach dwujęzycznych i egzaminu maturalnego.

14. Dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.

15. Działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.

16. Organizacji roku szkolnego.

17. Przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad.

18. Udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

19. Szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.

20. Ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół i placówek.

21. Indywidualnego programu lub toku nauki.

22. Zasad działania placówek publicznych i warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach.

23. Zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych oraz zespołów orzekających.

24. Wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

25. Kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi.

26. Indywidualnego nauczania.

27. Kształcenia i działań opiekuńczo - wychowawczych w szkołach specjalnych funkcjonujących w zakładach opieki zdrowotnej oraz jednostkach pomocy społecznej.

28. Koordynacji pracy komisji dwustronnych ds. podręczników historii i geografii.

29. Kształcenia dzieci repatriantów, uchodźców i migrantów.

30. Przystępowania szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz do innych organizacji międzynarodowych.

31. Wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów dla uczniów wybitnie uzdolnionych.

32. Realizacji funkcji wychowawczej szkoły i placówki oraz tworzenia szkolnych programów wychowawczych, w tym:

1) wychowania do życia w rodzinie,

2) aktywnego uczestnictwa w życiu gospodarczym,

3) wychowania patriotycznego i obywatelskiego,

4) wychowania dla bezpieczeństwa,

5) wychowania komunikacyjnego,

6) edukacji prozdrowotnej i ekologicznej,

7) edukacji czytelniczej i medialnej,

8) edukacji regionalnej i europejskiej.

33. Samorządności uczniowskiej i samorządności w placówkach oświatowo-wychowawczych.

34. Polityki wobec młodzieży oraz działalności organizacji młodzieżowych, w tym w szkołach i placówkach.

35. Wolontariatu dzieci i młodzieży, edukacji rówieśniczej, działalności liderów młodzieżowych.

36. Rozwoju ruchu artystycznego w szkołach i placówkach oraz prezentacji twórczości dzieci i młodzieży; działalności placówek wychowania pozaszkolnego.

37. Tworzenia szkolnego programu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

38. Rozwijania systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów, w tym pomocy stypendialnej.

39. Realizacji praw człowieka (ucznia, wychowanka).

40. Funkcjonowania rad rodziców; kompetencji rodziców.

41. Funkcjonowania świetlic szkolnych, internatów i burs.

42. Zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku w Polsce dzieci i młodzieży polonijnej, obozów językowych oraz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

43. Współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży.

44. Podpisanych przez Polskę umów o międzynarodowej wymianie i współpracy młodzieży oraz dotyczące zasad finansowania i organizacji wspierania programów międzynarodowej wymiany młodzieży.

45. Europejskich programów z zakresu międzynarodowej współpracy młodzieży oraz współpracy z młodzieżowymi strukturami Unii Europejskiej i Rady Europy.

46. Organizacji kuratoriów oświaty.

47. Zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną.

48. Organizowania i przeprowadzania, we współpracy z departamentami / biurami MENiS kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie.

49. Sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

50. Organizowania szkoleń, narad i konferencji kuratorów oświaty.

51. Nadzoru nad Centralną i Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi w zakresie działania Departamentu.

§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO należą zagadnienia i sprawy:

1. Funkcjonowania szkół publicznych i niepublicznych prowadzących kształcenie zawodowe oraz placówek kształcenia ustawicznego, w tym oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów.

2. Współdziałania w zakresie orientacji zawodowej i poradnictwa w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz placówkach kształcenia ustawicznego.

3. Praktycznej nauki zawodu.

4. Koordynowania egzaminu z nauki zawodu, egzaminu z przygotowania zawodowego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

5. Sieci szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe.

6. Innowacji i eksperymentów w szkołach zawodowych i placówkach kształcenia ustawicznego.

7. Klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz koordynacji opracowywania standardów kwalifikacji zawodowych.

8. Podstaw programowych i programów kształcenia zawodowego.

9. Dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia zawodowego.

10. Nadzoru nad Centralną i Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi w zakresie egzaminów zawodowych.

11. Kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, sprawowanego przez kuratorów oświaty, nad szkołami i prowadzącymi kształcenie zawodowe i placówkami kształcenia ustawicznego, oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie.

12. Inicjowania i prowadzenia współpracy z partnerami zagranicznymi w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego.

13. Współdziałania z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego.

14. Kształcenia ustawicznego dorosłych w tym:

1) współdziałania z instytucjami i organizacjami społecznymi w tworzeniu kierunków rozwoju edukacji dorosłych,

2) ustalania zasad uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,

3) doskonalenia kadr dla potrzeb oświaty dorosłych,

4) ustalania zasad edukacji niestacjonarnej,

5) ustalania zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich typów szkół dla dorosłych i przyznawania tytułów kwalifikacyjnych.

15. Realizacji programów rządowych dotyczących problematyki rynku pracy, w tym produktywnego zatrudnienia i zmniejszania bezrobocia.

16. Udziału w pracach zespołów międzyresortowych w zakresach dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego.

17. Organizacji olimpiad, turniejów i konkursów przedmiotowych.

§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAGMATYKI I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI należą zagadnienia i sprawy:

1. Pragmatyki pracowniczej i awansu zawodowego nauczycieli.

2. Wdrażania systemu wynagradzania z uwzględnieniem kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustalania regulaminów wynagradzania.

3. Przygotowywania opinii prawno - finansowych związanych z realizacją systemu wynagradzania oraz kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zasad ustalania składników wynagrodzenia w regulaminach wynagradzania.

4. Opracowywania analiz dotyczących wielkości stanu i struktury zatrudnienia nauczycieli.

5. Przygotowywania i organizowania spisu kadrowego nauczycieli EWIKAN.

6. Prowadzenia bazy danych - rejestru osób uprawnionych do świadectw rekompensacyjnych z tytułu niepodwyższania wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

7. Prowadzenia, koordynacji i weryfikacji merytorycznej ogólnopolskiego badania EN-3, a także innych badań statystycznych związanych z realizacją bieżących zadań.

8. Prac analitycznych w zakresie skutków finansowych realizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela.

9. Wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów szkół i placówek oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze.

10. Przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oraz powierzania stanowisk dyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych, a także odwoływania z tych stanowisk.

11. Zasad dokonywania oceny pracy nauczycieli.

12. Uprawnień nauczycieli w zakresie spraw socjalnych i urlopów.

13. Obowiązków oraz uprawnień nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych, przez osoby prawne Kościoła Katolickiego.

14. Nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez kuratorów oświaty, komisje kwalifikacyjne dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela dyplomowanego oraz dyrektorów i organy prowadzące placówki, nad którymi minister sprawuje nadzór pedagogiczny.

15. Prowadzenia listy ekspertów wchodzących w skład komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.

16. Przygotowywania decyzji administracyjnych w sprawach nadawania stopni awansu zawodowego przez ministra, a także wykonywania zadań organu wyższego stopnia, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach dotyczących nadawania nauczycielom stopni awansu zawodowego przez kuratorów oświaty, organy prowadzące placówki, nad którymi minister sprawuje nadzór pedagogiczny oraz dyrektorów szkół i placówek, dla których minister jest organem prowadzącym.

17. Organizowania prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych w ministerstwie dla nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego oraz obsługi administracyjno-biurowej komisji.

18. Współpracy z ogólnopolskimi strukturami związków zawodowych w zakresie pragmatyk pracowniczych i wynagradzania nauczycieli.

19. Funkcjonowania systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, w szczególności:

1) dotyczące ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjnych z zakresu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz doradztwa metodycznego,

2) doskonalenia kadry dla systemu doskonalenia nauczycieli,

3) akredytacji w systemie kształcenia nauczycieli,

4) ustalania zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania zakładów kształcenia nauczycieli i placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich działania, wprowadzania nowych specjalności i systemów kształcenia, a także praktyk nauczycielskich.

20. Kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, potrzeb kadrowych oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli.

21. Standardów kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych.

22. Sprawowania nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym oraz nad zakładami kształcenia nauczycieli.

23. Udział w kontrolowaniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty, w zakresie zgodności zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami.

§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należą zagadnienia i sprawy:

1. Wynikające ze współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego i Państwową Komisją Akredytacyjną, w tym zapewnienie obsługi administracyjnej Rady Głównej oraz Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

2. Tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni państwowych i niepaństwowych.

3. Zatwierdzania statutów uczelni państwowych i niepaństwowych oraz regulaminów studiów uczelni państwowych.

4. Prowadzenia rejestru uczelni niepaństwowych i niepaństwowych uczelni zawodowych.

5. Uruchamiania kierunków studiów w uczelniach państwowych i niepaństwowych, oraz specjalności w wyższych szkołach zawodowych.

6. Standardów nauczania na poszczególnych kierunkach studiów.

7. Dokumentowania przebiegu studiów.

8. Nadzoru nad uczelniami w zakresie zgodności działania ich organów z przepisami ustawowymi i statutami.

9. Kontroli działalności szkół wyższych, a w szczególności:

1) organizacji uczelni i funkcjonowania jej organów,

2) obsady kadrowej poszczególnych kierunków/specjalności studiów, zgodnie z obowiązującymi wymogami,

3) prawidłowości prowadzenia dokumentacji rekrutacji i toku studiów,

4) zapewnienia materialnych warunków kształcenia,

5) pomocy materialnej dla studentów.

10. Studentów niepełnosprawnych.

11. Pomocy materialnej dla studentów uczelni państwowych i niepaństwowych, w tym opracowywania projektu zasad udzielania i podziału dotacji na ten cel, a także oceny jej wykorzystania.

12. Współdziałania z Komisją Pożyczek i Kredytów Studenckich, zapewnienia obsługi administracyjnej tej Komisji.

13. Umarzania spłat kredytów studenckich.

14. Dofinansowywania przedsięwzięć w zakresie studenckiego ruchu naukowego, kulturalnego i sportowo - rekreacyjnego oraz przygotowywania projektów podziału środków dla poszczególnych uczelni na ten cel.

15. Dofinansowywania samorządowego ruchu studenckiego - w tym Parlamentu Studentów RP - a także innych organizacji i stowarzyszeń studenckich.

16. Rekrutacji na I rok studiów w uczelniach państwowych i niepaństwowych.

17. Odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów.

18. Pożyczek i kredytów studenckich.

19. Stypendiów ministra dla studentów.

20. Zastrzeżone do decyzji ministra, wynikające ze stosunku pracy profesorów zwyczajnych oraz rektorów szkół wyższych.

21. Odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich.

22. Nagród ministra dla nauczycieli akademickich.

23. Kształcenia i rozwoju kadr naukowych.

24. Studiów doktoranckich oraz uprawnień ich uczestników.

25. Centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych, w tym także udzielania informacji statystycznych w tym zakresie.

26. Legalizacji dyplomów ukończenia studiów wyższych i uzyskanych stopni naukowych.

27. Projektów badawczych.

28. Przyznania środków finansowych z budżetu Komitetu Badań Naukowych na działalność statutową, specjalne urządzenia i programy badawcze, inwestycje aparaturowe i budowlane, miejskie i lokalne sieci informatyczne oraz sprawy związane z udziałem szkół wyższych w międzynarodowych programach badawczych.

29. Podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy uczelnie nadzorowane przez ministerstwo oraz inne resorty nadzorujące szkoły wyższe.

30. Podziału środków finansowych dla poszczególnych uczelni w ramach tzw. działalności wspomagającej badania oraz ocena wykorzystania tych środków.

31. Przyznawania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników akademickich.

32. Działalności bibliotek szkół wyższych.

33. Przygotowywania analiz i projektów aktów prawnych dotyczących systemu wynagradzania pracowników szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych, realizacji wdrażania systemu wynagradzania oraz przygotowywania opinii prawnych związanych z jego realizacją.

34. Pragmatyki pracowniczej oraz rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników uczelni i uczelni zawodowych.

35. Współpracy z ogólnopolskimi strukturami związków zawodowych w zakresie systemów wynagradzania pracowników szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych.

36. Potwierdzania uprawnień uczelni do preferencyjnych form zakupu sprzętu komputerowego dla celów dydaktycznych i edukacyjnych.

37. Zatwierdzania zasad przyznawania stypendiów naukowych i za wyniki w nauce.

38. Współpracy z Ministerstwem Zdrowia w zakresie funkcjonowania opieki zdrowotnej nad studentami i uczestnikami studiów doktoranckich.

39. Zlecania zadań państwowych jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych działającym w środowisku studenckim, w tym kontroli wykonywania tych zadań oraz rozliczania udzielonych dotacji.

§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KULTURY FIZYCZNEJ I SPORTU należą zagadnienia i sprawy:

1. Wynikające z nadzoru ministra nad Prezesem Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu.

2. Tworzenia i monitorowania programów rozwoju kultury fizycznej i sportu, w tym w szczególności:

1) sportu powszechnego i wyczynowego,

2) sportu dzieci i młodzieży,

3) sportu osób niepełnosprawnych,

4) rozbudowy i modernizacji infrastruktury sportowej.

3. Wychowania fizycznego w szkołach.

4. Funkcjonowania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego.

5. Turystyki szkolnej i krajoznawstwa.

6. Promocji sportu i kultury fizycznej.

7. Krajowych i międzynarodowych badań naukowych, dotyczących kultury fizycznej i sportu.

8. Kontrola sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty w sprawach dotyczących zadań departamentu.

§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO należą zagadnienia i sprawy:

1. Projektowania budżetu państwa w częściach: 30 - Oświata i wychowanie, 38 - Szkolnictwo wyższe oraz 25 - Kultura fizyczna i sport, w tym:

1) sporządzania zbiorczych planów wydatków budżetowych oraz układu wykonawczego wydatków i dochodów dla części 25, 30, 38;

2) sporządzania planów wydatków dla jednostek bezpośrednio podległych ministerstwu w zakresie wydatków: części 30 oraz części 38, a także zmian tych planów;

3) sporządzania planów i podziału środków budżetowych części 30 i części 38 na zadania realizowane centralnie przez ministerstwo,

2. Opracowywania zbiorczych projektów budżetu państwa w działach "Oświata i wychowanie", "Edukacyjna opieka wychowawcza" oraz "Szkolnictwo wyższe" - na podstawie materiałów Ministerstwa Finansów, resortów oraz wojewodów.

3. Przygotowywania projektów zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego; analizowania wysokości i stopnia wykorzystania części oświatowej subwencji ogólnej; współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w zakresie opiniowania projektów algorytmów i przydzielania środków finansowych na zadania oświatowe jednostek samorządu.

4. Współpracy z departamentami/biurami w zakresie opracowywania zasad podziału rezerw celowych budżetu państwa przeznaczonych na zadania edukacyjne oraz przedstawiania Ministrowi Finansów propozycji podziału tych rezerw.

5. Opracowywania zasad podziału oraz projektów rocznych planów dotacji budżetowych i wynagrodzeń dla państwowych szkół wyższych nadzorowanych przez ministerstwo, z wyodrębnieniem państwowych uczelni zawodowych.

6. Analiz w zakresie inwestycji oświatowych.

7. Planowania i finansowania inwestycji państwowych szkół wyższych w części 38 w dziale "Szkolnictwo wyższe".

8. Przygotowywania średniookresowych projekcji finansowania oświaty i szkolnictwa wyższego.

9. Sporządzania harmonogramu realizacji wydatków i bieżąca ewidencja uruchamiania środków z budżetu MENiS w zakresie jednostek podległych i nadzorowanych.

10. Dokonywania analiz sprawozdawczości rzeczowo-finansowej z zakresu zadań realizowanych przez państwowe szkoły wyższe oraz opracowywanie materiałów zbiorczych.

11. Sporządzania sprawozdawczości rzeczowo-finansowej z jednostek bezpośrednio podległych.

12. Przekazywania składek na ubezpieczenia zdrowotne za studentów i uczestników studiów doktoranckich.

13. Przekazywania stypendiów socjalnych dla studentów studiów dziennych uczelni niepaństwowych.

14. Przygotowywania rocznych sprawozdań z wykonania zadań i wydatków części: 25, 30 i 38.

15. Pełnienia funkcji dysponenta pierwszego stopnia.

16. Pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu.

17. Opracowywania analiz zobowiązań szkół i placówek oświatowych.

18. Zbierania, opracowywania i upowszechniania ilościowych i jakościowych danych statystycznych obrazujących warunki, procesy i efekty działań edukacyjnych.

19. Integracji i informatyzacji systemu zbierania, przetwarzania i udostępniania danych statystycznych.

20. Współdziałania w zakresie zapewniania spójności polskiej statystyki edukacyjnej z systemami UE, OECD i UNESCO.

21. Gromadzenia i opracowywania danych statystycznych i wskaźników ilościowych (zgromadzenia w całość spraw statystycznych i danych pozyskiwanych poza statystyką).

22. Gromadzenia i analizy informacji z GUS, CUP, KBN, PAN.

23. Dokonywania syntezy najistotniejszych wyników otrzymywanych w procesie analiz i badań (upowszechniania opracowań powstałych w wyniku syntez).

24. Koordynacji monitorowania kontraktów wojewódzkich w części edukacyjnej.

25. Kontrola finansowania działalności państwowych szkół wyższych.

§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ należą zagadnienia i sprawy:

1. Regionalnej i dwustronnej współpracy z zagranicą oraz współpracy z organizacjami międzynarodowymi (rządowymi i pozarządowymi), w tym zagadnienia dotyczące integracji europejskiej i procesów dostosowawczych wynikających z Układu Stowarzyszeniowego Polski ze Wspólnotami Europejskimi oraz Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa (NPPC), a także negocjacji akcesyjnych.

2. Udziału Polski w programach międzynarodowych w dziedzinie edukacji, w tym także współdziałania z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w realizacji jej celów statutowych.

3. Projektów umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości ministra, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzór nad wykonaniem.

4. Warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych.

5. Form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby nie będące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także stypendiów i świadczeń dla osób nie będących obywatelami polskimi.

6. Zasad i warunków kierowania za granicę uczniów w celu kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia.

7. Warunków przyjmowania do publicznych szkół i placówek oświatowych osób nie będących obywatelami polskimi oraz zasad odpłatności tych osób za naukę i opiekę.

8. Określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia oraz tworzenia i funkcjonowania systemu ogólnego uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym także dotyczące:

1) zasad i trybu nostryfikacji świadectw uzyskanych za granicą, w razie braku odpowiednich umów międzynarodowych,

2) zasad i trybu uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, w przypadku braku odpowiednich umów międzynarodowych.

9. Oświaty polonijnej oraz wspomagania nauczania historii, geografii i języka polskiego wśród Polonii, w tym także: kierowania do pracy nauczycieli, inicjowania prac wydawniczych oraz przekazywania podręczników i pomocy służących nauczaniu, doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących w środowiskach polonijnych, oraz obsługa prac dwustronnych komisji ds. programów nauczania w szkołach dla mniejszości polskiej.

10. Upowszechniania języka polskiego za granicą i wprowadzania jego nauczania do systemów szkolnictwa innych krajów, w tym także: kierowania polskich pracowników naukowo-dydaktycznych na stanowiska lektorów i wykładowców języka i literatury polskiej w zagranicznych ośrodkach akademickich, pomocy w wyposażeniu w podręczniki, środki dydaktyczne i prasę, opracowywania propozycji określających zasady prowadzenia egzaminów państwowych z języka polskiego dla cudzoziemców ubiegających się o urzędowe poświadczenie jego znajomości oraz obsługa Komisji ds. Certyfikacji Języka Polskiego jako Obcego.

11. Zatrudniania w szkołach i placówkach publicznych oraz w szkołach wyższych nauczycieli nie będących obywatelami polskimi.

12. Wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez ministerstwo.

13. Paszportowo-wizowe oraz protokolarne.

14. Przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych, ryczałtów lektorom języka polskiego i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na etatach ministerstwa w placówkach dyplomatycznych lub urzędach konsularnych.

15. Dokumentacji osobowej pracowników zatrudnionych na etatach ministerstwa w polskich placówkach dyplomatycznych i urzędach konsularnych.

16. Finansowe związane z uczestnictwem w organizacjach międzynarodowych i programach Unii Europejskiej oraz dotyczące współpracy z zagranicą.

17. Obsługi Rady ds. Edukacji Europejskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej i Sportu.

18. Informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami.

§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą zagadnienia i sprawy:

1. Obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145), a w szczególności:

1) opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,

2) opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,

3) opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym, w tym projektów decyzji administracyjnych,

4) prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,

5) występowanie, w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,

6) opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,

7) opiniowanie projektów umów z zakresu zamówień publicznych.

2. Kierowania aktów prawnych do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą w Rządowym Centrum Legislacji.

3. Prowadzenia uzgodnień projektów aktów prawnych opracowanych przez inne organy administracji rządowej.

4. Opiniowania statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra.

5. Redakcji Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

§  24.
Do zakresu działania BIURA DYREKTORA GENERALNEGO należą zagadnienia i sprawy:

1. Planowania pracy ministerstwa, w tym opracowania rocznego planu pracy, kontrolowania jego realizacji i sprawozdawczość w tym zakresie.

2. Koordynowania zadań członków kierownictwa ministerstwa, w tym organizowania pracy sekretariatów, przygotowywania materiałów na posiedzenia kierownictwa ministerstwa, sporządzania protokołów ustaleń z posiedzeń oraz kontrola ich realizacji.

3. Współpracy między departamentami.

4. Współdziałania z organami Sejmu i Senatu RP w tym:

1) koordynowania realizacji zadań wynikających z uchwał, rezolucji i wniosków Sejmu i Senatu RP, planów pracy komisji sejmowych, kontroli wykonania zadań w tym zakresie,

2) rejestracji interpelacji, interwencji i zapytań poselskich oraz oświadczeń i interwencji senatorskich, kontroli terminowości udzielania odpowiedzi oraz ich formalnej poprawności.

5. Współdziałania z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i organami administracji rządowej, w tym przygotowywania materiałów na posiedzenia Rządu i komitetu Rady Ministrów, określania zadań dla departamentów i biur w tym zakresie, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań.

6. Przygotowywania projektów aktów o utworzeniu komisji, rad, zespołów działających przy ministrze oraz ich składu, delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji, rad i zespołów tworzonych przez inne organy.

7. Kierowanie do departamentów, w celu przeprowadzenia uzgodnień, projektów dokumentów innych niż akty prawne, umowy i porozumienia - opracowywanych przez organy administracji rządowej.

8. Ewidencji i dekretowania pism kierowanych do ministra oraz kontroli terminowości przygotowywania odpowiedzi; przedkładanie ministrowi do podpisu projektów pism przygotowanych przez poszczególne departamenty, sprawdzanie poprawności projektów tych pism pod względem formalnym.

9. Patronatu honorowego ministra.

10. Koordynowania załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli, w tym prowadzenia centralnego rejestru skarg, wniosków i listów wpływających do ministerstwa oraz nadzoru nad terminowością ich rozpatrywania; organizacji przyjęć obywateli przez członków kierownictwa.

11. Wynikające z planu kontroli ministerstwa, w tym koordynacja działań kontrolnych podejmowanych przez departamenty, a także gromadzenie i analiza informacji o wynikach kontroli prowadzonych przez departamenty, sporządzanie rocznego sprawozdania z kontroli komórek organizacyjnych ministerstwa oraz jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministra.

12. Audytu wewnętrznego.

13. Kontroli Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli zewnętrznej, prowadzenia książek kontroli, analiza wystąpień pokontrolnych NIK.

14. Regulaminu organizacyjnego ministerstwa; przygotowywania opinii w sporach kompetencyjnych między departamentami.

15. Udziału przedstawicieli ministra w komisjach konkursowych wyłaniających kandydata na stanowisko kuratora oświaty i powoływania na to stanowisko.

16. Zastrzeżone do decyzji ministra związane z obsadzaniem stanowisk kierowniczych (w tym prowadzeniem konkursów) i odwoływaniem z tych stanowisk oraz wynikające ze stosunku pracy dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych, dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą.

17. Realizacji przez dyrektora generalnego zadań służby cywilnej w ministerstwie, w tym przede wszystkim dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec członków korpusu służby cywilnej.

18. Prowadzenia dokumentacji personalnej oraz komputerowego systemu baz danych kadrowych o aktualnych i byłych pracownikach ministerstwa.

19. Koordynacji prac związanych z dokonywaniem opisów stanowisk pracy w urzędzie, przygotowywania projektów etatyzacji, organizowania naboru do korpusu służby cywilnej w ministerstwie.

20. Realizacji obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych.

21. Opracowywania i realizacji programów szkolenia pracowników ministerstwa, organizowania służby przygotowawczej i przeprowadzania egzaminów końcowych, opracowywania indywidualnych programów rozwoju zawodowego urzędników służby cywilnej.

22. Realizacji świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa.

23. Odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników i członków korpusu służby cywilnej, obsługi prac Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

24. Przyznawania odznaczeń dla pracowników resortu oraz nagród ministra dla nauczycieli.

25. Postępowań dyscyplinarnych dla nauczycieli, w tym obsługa Sekretariatu Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej i Sportu.

§  25.
Do zakresu działania BIURA PROMOCJI, INFORMACJI I ANALIZ należą zagadnienia i sprawy:

1. Organizacji i koordynacji udostępniania informacji na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

2. Promocji systemu edukacji.

3. Współpracy z rzecznikiem prasowym w zakresie:

1) sporządzania codziennych raportów prasowych,

2) pomocy przy organizowaniu konferencji prasowych,

3) pomocy w przygotowywaniu materiałów i komunikatów na temat aktualnych prac ministerstwa,

4) pomocy w przekazywaniu informacji do mediów.

4. Redagowania strony internetowej ministerstwa.

5. Przepływu informacji wewnątrz ministerstwa.

6. Obsługi organizacyjnej poczty internetowej.

7. Obsługi organizacyjnej infolinii.

8. Współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem w zakresie podpisanych porozumień.

9. Przygotowywania analiz na potrzeby kierownictwa resortu.

§  26.
Do zakresu działania BIURA ADMINISTRACYJNEGO należą zagadnienia i sprawy:

1. Pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu ministerstwa - dysponenta III stopnia środków budżetowych.

2. Wdrażania zasad rachunkowości w dostosowaniu do wymogów Unii Europejskiej.

3. Opracowywania planu budżetu centrali ministerstwa, realizacji operacji w zakresie finansów publicznych, opracowywania wyników finansowych.

4. Analizy wykorzystania środków budżetowych i pozabudżetowych będących w dyspozycji ministerstwa.

5. Sprawowania kontroli wewnętrznej w zakresie operacji stanowiących przedmiot rachunkowości.

6. Prowadzenia rachuby płac.

7. Prowadzenia ksiąg rachunkowych, oraz sporządzania zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych i budżetowych.

8. Wykonywania zadań służby bhp oraz zadań związanych z ochroną p.poż. w ministerstwie.

9. Współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami administracji rządowej będącymi organami prowadzącymi szkół i placówek oświatowych w zakresie bezpiecznych warunków nauczania oraz bezpieczeństwa pracy pracowników.

10. Sporządzania analiz statystycznych wypadków uczniów w szkołach, przedstawiania wniosków oraz kierunków działalności profilaktycznej w tym zakresie.

11. Wdrażania koncepcji informatyzacji ministerstwa we współpracy z Centrum Obliczeniowym poprzez prowadzenie racjonalnej i efektywnej gospodarki sprzętem informatycznym.

12. Nadzoru nad funkcjonowaniem komputerowej sieci lokalnej ministerstwa.

13. Szkoleń pracowników ministerstwa w zakresie informatyzacji.

14. Prowadzenia prac mających na celu bezpieczeństwo danych przechowywanych lub przetwarzanych w systemie informatycznym ministerstwa.

15. Sporządzania rocznych planów zakupów dostaw, robót budowlanych i usług.

16. Przeprowadzania postępowań zlecających zamówienia publiczne na potrzeby ministerstwa, a także przeprowadzania postępowań publicznych na zlecenia innych departamentów dotyczących zakupów na potrzeby jednostek resortu.

17. Udziału w kontrolach jednostek podległych w zakresie stosowania ustawy o zamówieniach publicznych.

18. Przygotowania i rozliczania umów będących wynikiem postępowania o zamówienie publiczne.

19. Ustalania i prowadzenia procedur zalecania środków dydaktycznych do użytku szkolnego i powoływania rzeczoznawców oraz prowadzenia wykazu tych środków i listy rzeczoznawców.

20. Nadzoru nad filmoteką ministerstwa.

21. Prowadzenia spraw dotyczących bezpieczeństwa środków dydaktycznych, mebli i wyposażenia (normalizacja, certyfikacja).

22. Inicjowania badań i działań w zakresie uzupełniania i doskonalenia wyposażania szkół i placówek oświatowych oraz upowszechniania standardów wyposażenia medialnego szkół.

23. Ustalania zasad finansowania i dystrybucji podręczników do kształcenia specjalnego i szkół mniejszości narodowych i etnicznych oraz współpracy z wydawcami, administracją oświatową i szkołami w zakresie realizacji zaopatrzenia w podręczniki finansowane przez ministerstwo.

24. Ustalania zasad udzielania i realizacji dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych oraz dotacji podmiotowych dla wydawców.

25. Prowadzenia spraw z zakresu prawa celnego i podatkowego dotyczących wyposażenia szkół, środków dydaktycznych i podręczników szkolnych.

26. Koordynowania współpracy z fundacjami i wykonywania obowiązków i uprawnień nadzorczych wynikających z ustawy o fundacjach.

27. Prowadzenia listy fundacji dla których minister jest ministrem właściwym zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Sądowego, analizowania sprawozdań fundacji oraz upowszechniania informacji o ich działalności.

28. Prowadzenia nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem witryn internetowych z zakresu działania Biura.

29. Prowadzenia spraw, w odniesieniu do jednostek resortu, w zakresie prawnych tytułów własności oraz spraw dotyczących archiwum ministerstwa.

30. Nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem zadań związanych z technicznym funkcjonowaniem budynku ministerstwa - remontami, inwestycjami oraz dostawami i montażem wyposażenia.

31. Współpracy z Bankiem Światowym w zakresie aktywizacji obszarów wiejskich.

§  27.
Do zakresu działania BIURA SPRAW OBRONNYCH należą zagadnienia i sprawy:

1. Zapewnienia, przez ministra, realizacji zadań obronnych oraz określania warunków i trybu ich wykonywania przez podległe, podporządkowane i nadzorowane jednostki organizacyjne, a wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz wytycznych Rady Ministrów i programów dot. obronności, w działach: kultura fizyczna i sport, oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe.

2. Przygotowania urzędu ministra do funkcjonowania w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.

3. Obrony cywilnej i współpracy ze strukturami Obrony Cywilnej Kraju.

4. Szkolenia obronnego kadry kierowniczej ministerstwa oraz komórek obronnych szkół wyższych i kuratoriów oświaty.

5. Organizacji i podstaw programowych kształcenia oraz nadzoru pedagogicznego w zakresie przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej.

6. Eksperymentu dotyczącego profilowania wojskowego w systemie oświaty.

7. Obozów przysposobienia obronnego i zawodów sportowo - obronnych.

8. Nadzoru nad pełnieniem czynnej służby wojskowej przez żołnierzy zawodowych zatrudnionych w szkołach wyższych.

§  28.
Do zakresu działania WYDZIAŁU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH należą zagadnienia i sprawy:

1. Dostępu pracowników ministerstwa do informacji niejawnych.

2. Klasyfikacji i rodzajów informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, oraz oznaczonych klauzulą poufne i zastrzeżone.

3. Wydawania (we współpracy z UOP) poświadczeń bezpieczeństwa osobom, które mają dostęp do dokumentów zawierających tajemnicę państwową lub tajemnicę służbową.

4. Przeprowadzania postępowania sprawdzającego wśród pracowników ministerstwa oraz jednostek nadzorowanych przez ministerstwo w zakresie przestrzegania procedur postępowania z informacjami niejawnymi.

5. Kancelarii tajnej ministerstwa.

6. Zabezpieczenia budynku i dokumentacji ministerstwa przed penetracją osób niepowołanych.

7. Postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne, stanowiące tajemnicę państwową, w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.

8. Szkolenia pracowników ministerstwa w zakresie ochrony informacji niejawnych.

§  29.
Do zakresu działania WYDZIAŁU INFORMATYZACJI należą zagadnienia i sprawy:

1. Przygotowywania, realizacji i aktualizacji strategii resortu w zakresie informatyzacji szkół.

2. Dostosowywania standardów edukacji informatycznej w Polsce do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej.

3. Wyposażania szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowanie.

4. Szkolenia informatycznego i przygotowania nauczycieli do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu, inicjowania i koordynowania specjalistycznych szkoleń informatycznych i komputerowych warsztatów przedmiotowo-metodycznych finansowanych centralnie, wyznaczających wzorce i standardy wprowadzania metod i narzędzi technologii informacyjnych i komunikacyjnych do edukacji.

5. Inicjowania i koordynowania tworzenia standardów kształcenia, dokształcania i doskonalenia informatycznego nauczycieli.

6. Uczestniczenia w działaniach prowadzących do tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego.

7. Współpracy z kuratoriami oświaty w zakresie spraw merytorycznie związanych z edukacją informatyczną oraz technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi.

8. Organizowania współpracy pomiędzy ministerstwem i samorządami, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem prywatnym w zakresie upowszechniania edukacji informatycznej i technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych w szkołach.

9. Współpracy z międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się edukacją informatyczną, w szczególności w związku z procesami integracji z Unią Europejską.

10. Przygotowywania analiz i prognoz dla kierownictwa resortu związanych z edukacją informatyczną, stosowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu.

11. Prowadzenia sekretariatu Rady ds. edukacji informatycznej.

Załącznik

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

Departament Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej:

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w Warszawie

2. Centralna Komisja Egzaminacyjna

3. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku

4. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie

5. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

6. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi

7. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży

8. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu

9. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie

10. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu

11. Gimnazjum Akademickie w Toruniu

Departament Pragmatyki i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli:

1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

2. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

3. Krajowy Ośrodek Rozwoju Programów Szkolnych

4. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej

5. Zakłady Kształcenia Nauczycieli

Departament Szkolnictwa Wyższego:

1. Uniwersytet w Białymstoku

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet Opolski

8. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

9. Uniwersytet Rzeszowski

10. Uniwersytet Szczeciński

11. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

12. Uniwersytet Warmińsko - Mazurski w Olsztynie

13. Uniwersytet Warszawski

14. Uniwersytet Wrocławski

15. Uniwersytet Zielonogórski

16. Katolicki Uniwersytet Lubelski

17. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

18. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

19. Politechnika Białostocka

20. Politechnika Częstochowska

21. Politechnika Gdańska

22. Politechnika Śląska w Gliwicach

23. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

24. Politechnika Krakowska

25. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

26. Politechnika Koszalińska

27. Politechnika Lubelska

28. Politechnika Łódzka

29. Politechnika Opolska

30. Politechnika Poznańska

31. Politechnika Radomska

32. Politechnika Rzeszowska

33. Politechnika Szczecińska

34. Politechnika Warszawska

35. Politechnika Wrocławska

36. Akademia Techniczno - Humanistyczna w Bielsku - Białej

37. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

38. Akademia Ekonomiczna w Katowicach

39. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

40. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

41. Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

42. Akademia Techniczno - Rolnicza w Bydgoszczy

43. Akademia Rolnicza w Krakowie

44. Akademia Rolnicza w Lublinie

45. Akademia Rolnicza w Poznaniu

46. Akademia Rolnicza w Szczecinie

47. Akademia Podlaska w Siedlcach

48. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

49. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

50. Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

51. Akademia Bydgoska

52. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

53. Akademia Świętokrzyska w Kielcach

54. Akademia Pedagogiczna w Krakowie

55. Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku

56. Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

57. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach

58. Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

59. Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

60. Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie

61. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

62. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu

63. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim

64. Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie

65. Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze

66. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej

67. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie

68. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie

69. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Jarosławiu

70. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu

71. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

72. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Legnicy

73. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Lesznie

74. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu

75. Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu

76. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie

77. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Pile

78. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

79. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Przemyślu

80. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu

81. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sanoku

82. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu

83. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie

84. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu

85. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku

86. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sulechowie

87. Uczelnie niepaństwowe

88. Fundacja Zakład Narodowy im. Ossolińskich

Departament Kultury Fizycznej i Sportu:

Instytut Sportu w Warszawie

Departament Ekonomiczny:

1. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą:

1. Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej

2. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

Biuro Dyrektora Generalnego:

Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Biuro Promocji, Informacji i Analiz:

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Biuro Administracyjne:

1. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABID" w Warszawie

2. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń"

3. Centrum Obliczeniowe MEN

4. Zakładowe Domy Mieszkalne

5. Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie - w likwidacji.