Nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1998.2.4

Akt utracił moc
Wersja od: 13 września 1999 r.

Zarządzenie Nr 2
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 27 stycznia 1998 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1997 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 40, poz. 249 oraz z 1998 r. Nr 12, poz. 43), zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Edukacji Narodowej nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 7 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 kwietnia 1997 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 18).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178; z 1990 r. Nr 65, poz. 385; z 1991 r. Nr 95, poz. 425; z 1996 r. Nr 106, poz. 436 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943);
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943);
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509, i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34, i Nr 24, poz. 110 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770, i Nr 141, poz. 943);
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357);
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272);
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 141, poz. 943);
f)
ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685; z 1995 r. Nr 78 poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402; Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621, Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042);
g)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 495, Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944);
h)
ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123, z 1991 r. Nr 75, poz. 328; z 1995 r. Nr 74, poz. 368 i z 1996 r. Nr 106, poz. 498).
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
ministrze (ministerstwie, resorcie) – należy przez to rozumieć Ministra (ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku kierownictwa ministerstwa – należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
3)
departamencie – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 5,
4)
jednostce resortu – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku Nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością ministerstwa i resortu bezpośrednio, a także przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów.
2.
Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1 oraz innych pracowników ministerstwa, do podejmowania w określonych sprawach, decyzji w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją niektórych zadań.
3.
W czasie nieobecności ministra zastępuje go sekretarz stanu, a w razie nieobecności sekretarza stanu – wyznaczony przez ministra podsekretarz stanu.
§  4.
1.
Prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu zapewnia dyrektor generalny.
2.
Prawa i obowiązki dyrektora generalnego określają:
a)
ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 89, poz. 402 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 679),
b)
art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 6 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie prac Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943),
c)
art. 42 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400, Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604, Nr 133, poz. 882 i 883 i Nr 141, poz. 943);
d)
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 1997 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania dyrektora generalnego urzędu (Dz. U. Nr 124, poz. 788).
§  5.
W skład ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra (GPM),
2)
Biuro Dyrektora Generalnego (BG),
3)
Departament Ekonomiki Edukacji (DE),
4)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą (DWZ),
5)
Departament Doskonalenia Nauczycieli (DN),
6)
Departament Kadr, Szkolenia i Organizacji (DKS),
7)
Departament Kształcenia i Wychowania (DKW),
8)
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DNS),
9)
Departament Opieki i Profilaktyki Społecznej (DOP),
10)
Departament Prawny (DP),
11)
Departament Strategii i Reformy Edukacyjnej (DSR),
12)
Biuro Nadzoru Pedagogicznego (BN),
13)
Biuro Informacji i Promocji (BI),
14)
Biuro Spraw Obronnych (BO),
15)
Biuro Administracyjno-Gospodarcze (BA).
§  6.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizowanie zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów, wynikających z zadań departamentu;
3)
inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie oraz udział w uzgadnianiu założeń i projektów aktów prawnych, umów i porozumień;
4)
realizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz innych dokumentów pochodzących od naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
5)
współdziałanie z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy ministrze, organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami działającymi w obszarze edukacji i nauki;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach; udzielanie informacji dotyczących treści przepisów w zakresie właściwości departamentu;
7)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu;
8)
realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy współdziałaniu z Departamentem Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą;
9)
realizowanie zadań obronnych w porozumieniu z Biurem Spraw Obronnych, w zakresie właściwości departamentów.
2.
Departamenty realizują swoje zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy ministerstwa. Plan pracy zatwierdza minister na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora generalnego, zgodnie z kierunkami działań wytyczonymi przez członków kierownictwa ministerstwa.
§  7.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu, określa załącznik Nr 1 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  8.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza dyrektor generalny w porozumieniu z właściwymi członkami kierownictwa ministerstwa.
§  9.
1.
Założenia i projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  10.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  11.
1.
Dyrektor departamentu kieruje jego działalnością i odpowiada za całokształt spraw, dla których departament jest rzeczowo właściwy.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu, a w razie nieobecności wicedyrektora inny pracownik departamentu.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały i stanowiska pracy lub mogą mieć strukturę bezwydziałową.
2.
Wydział tworzy i likwiduje minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący co najmniej stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora. Naczelnika wydziału można powołać, gdy wydział składa się co najmniej z 5 pracowników.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik Nr 2 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia i zarządzenia,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych lub centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów w jednostkach badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
dokumenty dotyczące zatrudnienia doradców politycznych,
7)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas,
8)
umowy międzynarodowe, międzyresortowe, umowy o współdziałaniu ministerstw ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący go członek kierownictwa ministerstwa.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie ministra) według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje dyrektor właściwego departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa.
6.
Pisma okólne do rektorów, kuratorów oświaty i kierowników jednostek resortu podpisują dyrektorzy departamentów, z tym że pisma zawierające wyjaśnienia przepisów prawnych wymagają uzgodnienia z Departamentem Prawnym.
§  14.
1.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone szczególnie w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26, Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55, Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122, poz. 593 oraz z 1995 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 74, poz. 368, z 1996 r. Nr 43, poz. 189, Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 137, poz. 826 i Nr 141, poz. 944);
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471);
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Mon. Pol. Nr 26, poz. 185, Nr 34, poz. 239, z 1993 r. Nr 13, poz. 89, Nr 63, poz. 562, z 1994 r. Nr 47, poz. 379, Nr 62, poz. 545, z 1995 r. Nr 8, poz. 111, Nr 18, poz. 213, Nr 23, poz. 271, Nr 46, poz. 514, z 1996 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 419 oraz z 1997 r. Nr 34, poz. 323, Nr 58, poz. 558 i Nr 80, poz. 779);
4)
uchwale Nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (Mon. Pol. Nr 15, poz. 144);
5)
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1995 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach administracji rządowej (Dz. U. Nr 132, poz. 642);
6)
innych przepisach szczególnych.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Biuro Dyrektora Generalnego lub Departament Prawny.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU POLITYCZNEGO MINISTRA należą sprawy dotyczące współdziałania ministra z organami władzy państwowej, administracji rządowej, samorządowej, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi, wynikające z jego funkcji politycznej.
§  16.
Do zakresu działania BIURA DYREKTORA GENERALNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
planowania pracy ministerstwa;
2)
współdziałania ministerstwa z Sejmem i Senatem RP:
a)
koordynowania realizacji zadań wynikających z uchwał, rezolucji i wniosków Sejmu i Senatu RP,
b)
rejestracja interpelacji i interwencji poselskich – kontrola terminowości udzielania odpowiedzi;
3)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej, poleceń ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań;
3a) 1
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i Komitetów Rady Ministrów;
4)
powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy władzy i administracji państwowej;
5)
obsługi posiedzeń kierownictwa ministerstwa;
6)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do ministra, kontroli terminowości ich realizacji oraz przedkładania ministrowi do podpisu wszystkich pism przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
7)
przyjmowanie skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad terminowością ich rozpatrywania i załatwiania, organizowania przyjmowania obywateli przez członków kierownictwa;
8)
prowadzenia kontroli wewnętrznej;
9)
koordynowania spraw związanych z kontrolami NIK;
10)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
11)
opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego ministerstwa;
12)
funkcjonowania sekretariatów członków kierownictwa ministerstwa.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMIKI EDUKACJI należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania projektu zbiorczego budżetu resortu w zakresie edukacji oraz działów pozaedukacyjnych;
2)
współudziału w wypracowywaniu koncepcji planowania wydatków na edukację (w ujęciu koordynacyjnym);
3)
opracowywania projektów rocznych budżetów wojewodów w dziale "Oświata i wychowanie" oraz w zakresie działów pozaedukacyjnych w części koordynowanej przez MEN wraz z ich ewidencją i bieżącą aktualizacją;
4)
wykonywania zadań wynikających z obowiązku sprawowania przez Ministra Edukacji Narodowej ogólnego nadzoru nad realizacją budżetów wojewodów w zakresie dochodów i wydatków na finansowanie zadań dotyczących oświaty i wychowania;
5)
opracowywania zasad i projektów podziału:
a)
środków na wydatki płacowe i pozapłacowe dla jednostek budżetowych w ramach poszczególnych działów w resorcie,
b)
dotacji budżetowych na wydatki bieżące i limitu wynagrodzeń osobowych dla uczelni MEN;
6)
współudziału w opracowywaniu zasad podziału środków i dotacji na inne zadania finansowane z budżetu MEN;
7)
opracowywania zasad podziału subwencji na zadania oświatowe gmin oraz projektów podziału tej subwencji;
8)
prowadzenie spraw związanych z finansowaniem zadań edukacyjnych realizowanych w niektórych miastach oraz miejskich strefach usług publicznych;
9)
przygotowywania zasad podziału i propozycji rozdysponowania rezerw celowych na zadania edukacyjne, wynikających z ustaw budżetowych;
10)
opracowywania rocznych planów zadań inwestycyjnych resortu oraz dokonywanie analiz ich realizacji;
11)
pełnienia funkcji dysponenta I stopnia w zakresie dystrybucji i ewidencjonowania środków finansowych dla jednostek resortu i zadań realizowanych przez resort;
12)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
13)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem systemów finansowania placówek edukacyjnych, organizowanie doraźnych kontroli jednostek resortu w zakresie działalności finansowej oraz organizacji dotowanych w zakresie wykorzystania dotacji;
14)
prowadzenia sprawozdawczości budżetowej i statystycznej oraz koordynowanie prac związanych z opracowaniem zbiorczych badań statystycznych w resorcie;
15)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych i budżetu edukacji w ujęciu koordynacyjnym oraz budżetu resortu edukacji narodowej; opracowywanie sprawozdań okresowych z wykonania zadań oraz budżetu resortu;
16)
prowadzenia analiz w zakresie określania kosztów jednostkowych w obszarze zadań edukacyjnych;
17)
inicjowania prac studialnych w zakresie projektowania obiektów edukacyjnych;
18)
analizy i rozpatrywania wniosków w sprawie dofinansowania inwestycji i remontów szkół i placówek oświatowych oraz opracowanie zasad i projektu podziału środków na pierwsze wyposażenie szkół prowadzonych przez kuratoria oświaty;
19)
prowadzenia innych spraw inwestycyjnych realizowanych bezpośrednio przez ministerstwo;
20)
przygotowania propozycji zasad wykorzystania środków scentralizowanego rachunku odpisów amortyzacyjnych oraz ich rozdysponowania dla uczelni resortu;
21)
analizy skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu;
22)
obsługi Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Budżetowej.
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania realizacji zadań z zakresu współpracy z zagranicą należących do resortu edukacji;
2)
integracji europejskiej i procesów dostosowawczych, wynikających z Układu o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi, realizacji Narodowej Strategii Integracji;
3)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi (rządowymi i pozarządowymi) działającymi w sferze edukacji;
4)
koordynowania spraw związanych z programami międzynarodowymi w dziedzinie edukacji;
5)
przygotowywania projektów umów, porozumień, programów i innych dokumentów dotyczących współpracy z zagranicą, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzoru nad realizacją;
6)
kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce;
7)
międzynarodowej współpracy i wymiany młodzieży;
8)
określania zasad kierowania za granicę uczniów, studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej;
9)
pozyskiwania stypendiów zagranicznych;
10)
wymiany informacji o systemach edukacji w Polsce i za granicą;
11)
gromadzenia i opracowywania informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami;
12)
określania zasad ekwiwalencji świadectw i dyplomów szkół i uczelni, ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, negocjowania i realizacji umów oraz konwencji międzynarodowych, dotyczących ekwiwalencji oraz wydawania odpowiednich dokumentów;
13)
współdziałania z właściwymi komórkami organizacyjnymi MEN i innymi instytucjami w zakresie zatrudnienia obywateli państw obcych w polskich oświatowych placówkach publicznych;
14)
koordynowania działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie wspomagania oświaty polonijnej i upowszechniania języka polskiego w świecie;
15)
współdziałania z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w sprawach programów międzynarodowych;
16)
opracowywania projektów planów finansowych dotyczących współpracy z zagranicą;
17)
opiniowania propozycji wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez MEN;
18)
obsługi paszportowo-wizowej oraz protokolarno-organizacyjnej;
19)
obsługi Rady ds. Edukacji Europejskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania działań związanych z kompleksowym systemem dokształcania, doskonalenia i doradztwa oraz unowocześniania oferty przygotowującej do zawodu;
2)
opracowywania rozwiązań systemowych i programowo-organizacyjnych obejmujących doskonalenie nauczycieli;
3)
współpracy z organizacjami i instytucjami zajmującymi się kształceniem, dokształcaniem i doskonaleniem nauczycieli;
4)
inicjowania i koordynacji doskonalenia nauczycieli wszystkich typów szkół, w tym zawodowych oraz pracowników nadzoru pedagogicznego, systemu doskonalenia i doradztwa;
5)
rozpatrywania wniosków dotyczących tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli i prowadzenia ich rejestru;
6)
koordynowania działań i nadzorowania publicznych i niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli;
7)
współdziałania z Departamentem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawach zakładów kształcenia nauczycieli w zakresie akredytacji oraz standardów kształcenia;
8)
prowadzenia spraw dotyczących stopni specjalizacji zawodowych nauczycieli i innych zadań związanych z tą problematyką;
9)
wspierania działań w zakresie doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa Edukacji Narodowej;
10) 2
opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia i kwalifikacji nauczycieli i wychowawców - w tym również na podstawie świadectw zagranicznych, a także posiadania uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
11) 3
zakładów kształcenia nauczycieli, ich tworzenia, funkcjonowania i likwidowania oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego nad tymi zakładami;
12) 4
opracowywania propozycji podziału środków na prowadzenie studenckich praktyk nauczycielskich oraz dopłat do czesnego kształcącym się nauczycielom;
13) 5
obsługi pracy oraz współdziałania z Radą ds. Kształcenia Nauczycieli i Komisją Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej;
14) 6
udziału w realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia i dokształcania nauczycieli.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KADR, SZKOLENIA I ORGANIZACJI należą sprawy dotyczące:
1)
projektowania rozwiązań systemowych w zakresie pragmatyk pracowniczych obowiązujących w resorcie;
2) 7
opracowywania projektów systemów wynagradzania pracowników szkół na podstawie danych sprawozdania EN-3 oraz danych finansowych i statystycznych przygotowanych przez Departament Ekonomiki Edukacji oraz organizowania warunków do prawidłowego ich wdrożenia;
3)
przygotowywania i negocjowania projektów układów zbiorowych pracy i uzgadniania ze związkami zawodowymi projektów aktów wykonawczych do Karty Nauczyciela i ustawy o szkolnictwie wyższym z zakresu działania Departamentu;
4)
załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pragmatyk pracowniczych, systemów wynagradzania, czasu pracy, świadczeń socjalnych i szczególnych uprawnień pracowniczych oraz sprawowania nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty w tym zakresie;
5) 8
prowadzenia spraw zastrzeżonych do decyzji ministra, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych oraz wynikających ze stosunku pracy członków kierownictwa ministerstwa, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych, dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą;
6)
prowadzenia spraw związanych z udziałem przedstawicieli ministra w komisjach konkursowych wyłaniających kandydata na stanowisko kuratora oświaty i powoływaniem na to stanowisko;
7)
odznaczeń dla pracowników resortu oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli;
8)
prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem przez dyrektora generalnego zadań przewidzianych dla kierownika urzędu w ustawie wymienionej w ust. 1 lit. c;
9)
prowadzenia spraw związanych z realizacją przez dyrektora generalnego zadań służby cywilnej w ministerstwie;
10)
prowadzenia dokumentacji personalnej, wystawiania dokumentów związanych ze stosunkiem pracy;
11)
opracowywania założeń organizacyjno-programowych kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników ministerstwa oraz sprawowania nadzoru nad całokształtem szkolenia i dokształcania pracowników;
12)
opracowywania projektów struktur organizacyjnych i opisów stanowisk pracy w urzędzie, inicjowania zmian organizacyjnych urzędu;
13)
świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa z wyłączeniem spraw mieszkaniowych;
14)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I Instancji dla urzędników państwowych mianowanych, zatrudnionych w urzędzie;
15)
prowadzenia sekretariatu i obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej, przygotowywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od orzeczeń Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA należą sprawy dotyczące:
1)
integracji działań związanych z szeroko rozumianą reformą edukacji;
2)
koordynowania spraw związanych z realizacją zadań w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych;
3)
rozwiązań systemowych związanych z integracją i funkcjonowaniem szkół zasadniczych i średnich zawodowych (edukacja zdrowotna i ustawiczna) oraz sprawy kształcenia specjalnego i integracyjnego, a także wychowania dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie;
4)
określania założeń prawno-organizacyjnych wdrażania i realizacji podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz podstaw programowych obowiązkowych przedmiotów obowiązkowego kształcenia ogólnego i zawodowego;
5)
opracowywania ramowych planów nauczania:
a)
szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży z uwzględnieniem kształcenia dwujęzycznego,
b)
ramowych planów nauczania dla każdego zawodu i typów szkół, które będą kształcić w tym zawodzie oraz podstaw programowych kształcenia w zawodzie,
c)
programów specjalnego wychowania przedszkolnego oraz planów i programów obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących w specjalnych szkołach podstawowych i zasadniczych;
6)
ustalania zakresu kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych, artystycznych oraz w szkołach dla dorosłych;
7)
przygotowywania i dopuszczania do użytku szkolnego: programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych oraz innych programów edukacyjnych, w szczególności edukacji seksualnej, edukacji dla demokracji i integracji europejskiej, edukacji informatycznej, edukacji ekologicznej, edukacji kulturalnej, wychowania komunikacyjnego w szkołach, dopuszczania do użytku podręczników i książek pomocniczych dla sześciolatków;
8)
opracowywania wykazów programów, podręczników i książek pomocniczych do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz prowadzenie spraw związanych z ich weryfikacją;
9)
ustalania listy rzeczoznawców uprawnionych do opiniowania podręczników i książek pomocniczych;
10)
koordynacji prac związanych z przygotowaniem programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących oraz innych, wynikających z zadań szkoły;
11)
opracowywania ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, szkół dla dorosłych oraz wojewódzkich ośrodków politechnicznych a także prowadzenia innych spraw związanych z funkcjonowaniem: publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, bibliotek szkolnych, wojewódzkich ośrodków politechnicznych, szkolnych zbiorów muzealnych;
12)
prowadzenia, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych, spraw związanych z organizacją nauczania religii w szkołach;
13)
realizacji praw edukacyjnych mniejszości narodowych i etnicznych oraz kształcenia dzieci uchodźców;
14)
działalności pozalekcyjnej, rozwoju ruchu artystycznego w szkołach i prezentacji twórczości dzieci i młodzieży;
15)
rozwijania kultury fizycznej i turystyki szkolnej;
16)
prowadzenia spraw związanych z przystąpieniem szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz szkół stowarzyszonych w organizacjach międzynarodowych, uzyskiwanych dyplomów i certyfikatów językowych absolwentów klas dwujęzycznych;
17)
obowiązku szkolnego i sieci szkolnej;
18)
kształcenia na odległość;
19)
określania zasad organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich przebywających czasowo poza granicami kraju;
20)
ustalania zasad:
a)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
b)
prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów w różnych typach szkół dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
c)
sprawowania nadzoru pedagogicznego,
d)
prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki,
e)
przyjmowania uczniów do szkół,
f)
organizacji roku szkolnego,
g)
organizacji olimpiad, turniejów i konkursów przedmiotowych ogólnokształcących i zawodowych,
h)
wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie przez osoby prawne i fizyczne publicznych przedszkoli i szkół,
i)
organizacji indywidualnego programu lub toku nauki,
j)
programów i organizacji nauczania języków obcych,
k)
opracowywania druków szkolnych dla szkół ogólnokształcących i zawodowych,
l)
funkcjonowania niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych, ponadpodstawowych, w tym szkół i placówek dla niepełnosprawnych dzieci i młodzieży;
21)
funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego, organizacji praktycznego nauczania zawodu, przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego;
22)
organizacji nadzoru pedagogicznego nad kształceniem zawodowym i ustawicznym;
23)
określania, na wniosek właściwych ministrów, klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
24)
organizowania prac związanych z opracowaniem podstaw programowych i programów dopuszczanych do realizacji w szkołach zawodowych oraz prac związanych z dopuszczeniem do użytku szkolnego podręczników do przedmiotów zawodowych;
25)
ustalania, we współdziałaniu z właściwymi ministrami zasad wdrażania, oceny i weryfikacji dokumentacji programowych oraz zapewnienia publikacji tych dokumentacji;
26)
koordynowania prac związanych z modelowaniem zawodów szkolnych przy współudziale właściwych ministrów, w których kształcą szkoły zawodowe;
27)
współdziałania w ustalaniu ekwiwalencji świadectw krajowych i zagranicznych;
28)
ustalania kierunków rozwoju i założeń programowych obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych;
29)
wypracowywania założeń i zasad organizacyjnych klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego;
30)
określania zasad i organizacji krajoznawstwa i turystyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych a także wychowania pozaszkolnego;
31)
inicjowania wydawnictw, materiałów filmowych, audycji i innych środków dydaktycznych o tematyce wychowawczej.
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
doskonalenia aktywnych form oddziaływania na rozwój systemu szkolnictwa wyższego, zgodny z założeniami polityki państwa, w tym doskonalenia narzędzi ekonomicznych (dydaktyka, promocja kadry i kierunki inwestowania);
2)
prowadzenia prac systemowych nad przeobrażeniami szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju;
3)
tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni państwowych i niepaństwowych oraz nadzoru nad uczelniami w zakresie zgodności działania ich organów z przepisami ustawowymi i statutami; zatwierdzania statutów uczelni i regulaminów studiów;
4)
pomocy materialnej dla studentów, ochrony zdrowia, kultury fizycznej, studenckiego ruchu naukowego, współpracy z samorządem i organizacjami studenckimi;
5)
kierunków studiów, programów kształcenia, toku studiów oraz studenckich praktyk zawodowych;
6)
rekrutacji na studia;
7)
stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów;
8)
kształcenia i rozwoju kadr naukowych w tym praw i obowiązków nauczycieli akademickich, mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego oraz nagród Ministra Edukacji Narodowej;
9)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich i studentów, w tym m.in. rozpatrywanie wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego oraz powoływania i współpracy z rzecznikami dyscyplinarnymi ministra;
10)
prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych oraz legalizacji dyplomów ukończenia studiów wyższych i uzyskanych stopni naukowych;
11)
funkcjonowania Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą;
12) 9
opiniowania wniosków uczelni o przyznanie środków finansowych z budżetu Komitetu Badań Naukowych;
13) 10
opracowywania zasad podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy poszczególne resorty nadzorujące szkoły wyższe i uczelnie podległe MEN oraz finansowania współpracy naukowo-badawczej z zagranicą;
14) 11
opracowywania propozycji podziału środków finansowych dla poszczególnych uczelni w ramach tzw. działalności ogólnotechnicznej oraz dofinansowywania publikacji naukowych i podręczników akademickich;
15) 12
informacji naukowej i działalności bibliotek akademickich;
16) 13
dofinansowywania międzynarodowych programów naukowo-dydaktycznych finansowanych z funduszy pomocowych;
17) 14
zagadnień ekwiwalencji i uznawalności tytułów zawodowych i stopni naukowych;
18) 15
współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego;
19) 16
obsługi administracyjnej Komisji Akredytacyjnej wyższego szkolnictwa zawodowego;
20) 17
opracowywania projektów systemów wynagradzania pracowników szkół wyższych na podstawie sprawozdania EN-3 oraz danych finansowych i statystycznych przygotowanych przez Departament Ekonomiki Edukacji oraz organizowania warunków do prawidłowego ich wdrożenia;
21) 18
prowadzenia spraw zastrzeżonych do decyzji ministra, wynikających ze stosunku pracy rektorów szkół wyższych.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU OPIEKI I PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania spraw związanych z realizacją zadań w dziedzinie opieki, kształcenia specjalnego i wychowania pozaszkolnego oraz profilaktyki uzależnień i patologii społecznych wśród dzieci i młodzieży;
2)
tworzenia optymalnych warunków formalno-prawnych, programowych, finansowych i organizacyjnych w zakresie:
a)
wspierania rodzin w wychowaniu i opiece nad dziećmi oraz pomocy w tym zakresie rodzinom zagrożonym;
b)
rozwijania form pomocy małemu dziecku i jego rodzinie;
c)
rozwijania różnorodnych form współdziałania rodziców ze szkołą;
d)
pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży;
e)
żywienia zbiorowego w szkołach;
f)
pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dzieci i młodzieży;
g)
wychowania prozdrowotnego;
h)
przestrzegania praw rodziny, dziecka i ucznia;
i)
wychowania prorodzinnego w szkołach;
j)
tworzenia prorodzinnych form opieki nad dzieckiem i zapobiegania sieroctwu społecznemu;
k)
opieki nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną;
l)
wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, w tym wypoczynku w Polsce młodzieży polonijnej;
m)
rozwijania zdolności oraz zainteresowań dzieci i młodzieży;
n)
edukacji kulturalnej oraz wychowania artystycznego dzieci i młodzieży;
o)
zapobiegania drugoroczności i załamaniu kariery edukacyjnej uczniów;
p)
przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii wśród dzieci i młodzieży;
q)
przeciwdziałania krzywdzeniu dziecka i przemocy rówieśniczej;
r)
przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu i zapobiegania przestępczości wśród dzieci i młodzieży;
s)
resocjalizacji młodzieży niedostosowanej.
§  24.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145, z 1989 r. Nr 33, poz. 175, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 471), a w szczególności:
a)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
c)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
d)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,
e)
występowanie, w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
f)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,
2)
przedkładania ministrowi do podpisu aktów prawnych ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych, przygotowanych przez ministerstwo;
3)
kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i uczestniczenie w jej posiedzeniach;
4) 19
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych;
5) 20
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  25.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU STRATEGII I REFORMY EDUKACYJNEJ należy prowadzenie i koordynowanie długofalowych prac na rzecz rozwoju systemu edukacji narodowej, a w szczególności:
1)
inicjowanie i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem rozwiązań dotyczących priorytetowych zagadnień polityki edukacyjnej państwa na wszystkich szczeblach systemu;
2)
koordynowanie i promowanie wyników działań innowacyjnych i eksperymentalnych wspierających rozwój systemu;
3)
monitorowanie potrzeb i skuteczności działania systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego poprzez:
a)
koordynowanie gromadzenia, opracowywania i upowszechniania danych statystycznych oraz zbieranych i opracowywanych w ministerstwie i poza resortem danych i informacji o systemie edukacji,
b)
inicjowanie badań nad systemem edukacji narodowej i scenariuszy jego rozwoju;
4)
koordynowanie prac dotyczących rozwoju systemu edukacji poprzez:
a)
inicjowanie przemian programowych i strukturalnych,
b)
organizowanie przepływu informacji oraz koordynacja działań zmierzających do informatyzacji pracy systemu,
c)
współdziałanie i nadzór nad tworzeniem polskiego wkładu w międzynarodowe bazy danych dotyczące zagadnień edukacyjnych,
d)
obsługę administracyjno-organizacyjną Rady ds. Reformy Edukacji Narodowej, Zespołu Koordynacyjnego ds. Reformy Oświaty oraz zespołu ekspertów.
§  26.
Do zakresu działania BIURA NADZORU PEDAGOGICZNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
ustalania zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego;
2)
określania zadań dla nadzoru pedagogicznego wynikających z reformy szkolnej;
3)
koordynowania i wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dzieckiem;
4)
współdziałania organów nadzoru pedagogicznego z organami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe;
5)
sprawowania kontroli nad działalnością kuratorów oświaty w zakresie wykonywania przez nich zadań nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami oświatowymi;
6)
inicjowania i promowania metod badania jakości pracy szkół;
7)
opracowywania, w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym, zasad organizacji kuratoriów oświaty;
8)
opiniowania, w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym, statutów kuratoriów oświaty;
9)
organizowania narad kuratorów oświaty i przygotowywanie materiałów we współdziałaniu z merytorycznymi departamentami.
§  27.
Do zakresu działania BIURA INFORMACJI I PROMOCJI należą sprawy dotyczące:
1)
realizowania polityki informacyjnej ministerstwa;
2)
wykonywania zadań rzecznika prasowego ministerstwa poprzez:
a)
organizowanie konferencji prasowych i indywidualnych wywiadów ministra i członków kierownictwa ministerstwa,
b)
stałą współpracę z mediami w tym: reagowanie na krytykę w środkach masowego przekazu, przygotowywanie materiałów i komunikatów na temat aktualnych prac ministerstwa oraz aktualizacja danych w sieci internet,
c)
współpracę z Centrum Informacyjnym Rządu;
3)
wydawania Biuletynu Informacyjnego Ministerstwa i innych wydawnictw promocyjnych;
4)
opracowywania i realizacji polityki wydawniczej MEN;
5)
opracowywania i wdrażania systemu przepływu informacji i komunikacji wewnątrz ministerstwa;
6) 21
współpracy z zespołem ds. Edukacyjnych Programów Telewizyjnych oraz Kolegium ds. Audycji Edukacyjnych Polskiego Radia S.A., w tym w szczególności w zakresie realizacji programy MEN dot. wdrażania reformy.
§  28.
Do zakresu działania BIURA SPRAW OBRONNYCH należy wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań ministra w zakresie obronności państwa oraz przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innymi ustawami oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi, a ponadto:
1)
nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań obronnych w resorcie edukacji;
2)
organizowanie i koordynowanie szkolenia obronnego kierowniczej kadry ministerstwa;
3)
prowadzenie spraw związanych z organizacją przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej i nadzorem pedagogicznym nad nimi;
4)
opracowywanie programów oraz podręczników i materiałów metodycznych do nauczania przysposobienia obronnego;
5)
nadzór nad organizowaniem konkursów, obozów, zawodów i spartakiad obronnych dla młodzieży szkolnej;
6)
sprawowanie nadzoru nad ochroną tajemnicy państwowej i służbowej w ministerstwie i resorcie;
7)
prowadzenie kancelarii tajnej ministerstwa.
§  29.
Do zakresu działania BIURA ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania planu i realizacji budżetu centrali ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo–księgowej ministerstwa;
3)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu ministerstwa oraz dysponenta III stopnia;
4)
tworzenia standardów wyposażenia szkół i placówek oświatowych w sprzęt, środki dydaktyczne i pomoce naukowe;
5)
ustalania zasad zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych oraz prowadzenia wykazu tych środków, inicjowania badań i działań w zakresie uzupełniania obudowy dydaktycznej oraz doskonalenia tego systemu, prowadzenia nadzoru nad filmoteką MEN;
5a) 22
realizacji i nadzoru nad współpracą z TV i Radiem w zakresie zadań oświatowych wynikających z ustawy o radiofonii i telewizji oraz podpisanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w tym zakresie porozumień;
6)
ustalania wykazu wyrobów podlegających obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa oraz opracowywania wykazu obligatoryjnie stosowanych norm dotyczących mebli, sprzętu szkolnego i urządzeń rekreacyjno-sportowych;
7)
opracowywania zasad i realizacji dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych oraz opracowywania zasad i instrumentów oddziaływania na rynek podręczników szkolnych;
8)
koordynowania działań związanych z wydawaniem i dystrybucją podręczników (dla szkół specjalnych i szkół mniejszości narodowych) programów nauczania oraz innych materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli;
9)
koordynowania zadań dotyczących współpracy z fundacjami działającymi w sferze edukacji narodowej, prowadzenie ich ewidencji;
10)
sprawowania nadzoru założycielskiego nad resortowymi jednostkami badawczo-rozwojowymi;
11)
organizowania i koordynowania pomocy rzeczowej dla szkół polskich za granicą;
12)
inicjowania i opiniowania rozwiązań prawno-organizacyjnych finansowego wspierania systemu edukacji;
13)
realizacji zamówień publicznych w odniesieniu do ministerstwa i jednostek resortu;
14)
realizacji centralnych zakupów pomocy dydaktycznych i wyposażenia dla szkół i innych jednostek resortu;
15)
administracji majątkiem ministerstwa i gospodarowania pomocniczego oraz ochrony budynku i mienia;
16)
konserwacji i remontów budynku ministerstwa;
17)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez ministerstwo;
18)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego ministerstwa;
19)
zapewnienia warunków bhp, socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach ministerstwa;
20)
tworzenia standardów wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowanie;
21)
koordynowania całości spraw związanych z edukacją informatyczną;
22)
organizowania informatycznej obsługi ministerstwa;
23)
zapewniania warunków dokształcania informatycznego pracowników ministerstwa;
24)
prowadzenia spraw w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu i innych druków szkolnych,
c)
bhp i ochrony ppoż.;
25)
koordynowania i wykonywania zadań obrony cywilnej w ministerstwie.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej

BIURO DYREKTORA GENERALNEGO

Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

DEPARTAMENT EKONOMIKI EDUKACJI

1. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

4. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

DEPARTAMENT INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ

1. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

2. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

DEPARTAMENT DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

DEPARTAMENT KADR, SZKOLENIA I ORGANIZACJI

Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą w Warszawie

2. Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej

DEPARTAMENT NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Uniwersytet Białostocki

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet Opolski

8. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

9. Uniwersytet Szczeciński

10. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

11. Uniwersytet Warszawski

12. Uniwersytet Wrocławski

13. Politechnika Białostocka

14. Politechnika Częstochowska

15. Politechnika Gdańska

16. Politechnika Śląska w Gliwicach

17. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

18. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

19. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

20. Politechnika Lubelska

21. Politechnika Łódzka

22. Politechnika Poznańska

23. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

24. Politechnika Szczecińska

25. Politechnika Warszawska

26. Politechnika Wrocławska

27. Politechnika Koszalińska

28. Politechnika Opolska

29. Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego

30. Politechnika Zielonogórska

31. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

32. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

33. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

34. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

35. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

36. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

37. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

38. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

39. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

40. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

41. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

42. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

43. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

44. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

45. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

46. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

47. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

48. Akademia Rolnicza w Lublinie

49. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

50. Akademia Rolnicza w Poznaniu

51. Akademia Rolnicza w Szczecinie

52. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

53. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach

54. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

55. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

56. Katolicki Uniwersytet Lubelski

57. Szkoły Wyższe Niepaństwowe

58. Wyższe Szkoły Zawodowe

59. Akademickie Centrum Komputerowe "CYFRONET" w Krakowie

60. Kolegia Nauczycielskie i Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych

DEPARTAMENT OPIEKI I PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie

DEPARTAMENT STRATEGII I REFORMY EDUKACYJNEJ

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

BIURO ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZE

1. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABID" w Warszawie

2. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń"

3. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie (w likwidacji)

4. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

5. Centrum Obliczeniowe MEN

6. Gospodarstwo Pomocnicze

7. Zakładowe Domy Mieszkalne

ZAŁĄCZNIK Nr 2 23

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

I.

GABINET POLITYCZNY MINISTRA

Struktura bezwydziałowa

II.

BIURO DYREKTORA GENERALNEGO

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Kontroli, Skarg i Wniosków

3. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.

III.

DEPARTAMENT EKONOMIKI EDUKACJI

1. Wydział Ekonomiki Szkolnictwa Wyższego

2. Wydział Ekonomiki Oświaty

3. Wydział Subwencjonowania Gmin

4. Wydział Inwestycji Edukacyjnych

5. Wydział Budżetów Pozaedukacyjnych i Obsługi Bankowej

6. Wydział Statystyki, Sprawozdawczości i Analiz.

IV.

DEPARTAMENT INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ

1. Wydział Krajów i Struktur Europejskich

2. Wydział Krajów Pozaeuropejskich i Organizacji Międzynarodowych

3. Wydział ds. Polonii i Promocji Języka Polskiego za Granicą

4. Wydział Międzynarodowej Współpracy Młodzieży

5. Wydział Uznawalności Wykształcenia

6. Wydział Organizacyjny

V.

DEPARTAMENT DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

1. Wydział Systemu Kształcenia Nauczycieli

2. Wydział Systemu Doskonalenia i Doradztwa

3. Wydział Standardów Awansu Zawodowego Nauczycieli.

VI.

DEPARTAMENT KADR, SZKOLENIA I ORGANIZACJI

1. Wydział Personalny

2. Wydział Systemów Wynagradzania

3. Wydział Pragmatyk Pracowniczych

4. Wydział Spraw Socjalnych

5. Sekretariat Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej.

VII.

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

1. Wydział Oceny Jakości i Efektywności Kształcenia

2. Wydział Organizacji Toku Nauczania

3. Wydział Wychowania i Kultury Fizycznej

4. Wydział Edukacji dla Rynku Pracy

5. Wydział Szkolnictwa Specjalnego.

VIII.

DEPARTAMENT NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Wydział Organizacji i Rozwoju Szkół Wyższych

2. Wydział Spraw Studenckich

3. Wydział Kształcenia i Rozwoju Kadr Naukowych

4. Wydział Badań Naukowych i Wydawnictw

5. Wydział Nadzoru i Kontroli Szkół Wyższych

IX.

DEPARTAMENT OPIEKI I PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ

1. Wydział Opieki i Resocjalizacji

2. Wydział Profilaktyki Społecznej.

X.

DEPARTAMENT PRAWNY

Struktura bezwydziałowa

XI.

DEPARTAMENT STRATEGII I REFORMY EDUKACYJNEJ

1. Wydział Analiz i Prognoz Edukacyjnych

2. Wydział Projektowania i Koordynacji Zmian

3. Wydział Informatyzacji i Informacji.

XII.

BIURO NADZORU PEDAGOGICZNEGO

Struktura bezwydziałowa

XIII.

BIURO INFORMACJI I PROMOCJI

Struktura bezwydziałowa

XIV.

BIURO SPRAW OBRONNYCH

Struktura bezwydziałowa

XV.

BIURO ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZE

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Wyposażenia i Wydawnictw

3. Wydział Zamówień Publicznych

4. Wydział Informatyki.

1 Załącznik, § 16 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 z dnia 26 lipca 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.3.22) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 lipca 1999 r.
2 Załącznik, § 19 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
3 Załącznik, § 19 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
4 Załącznik, § 19 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
5 Załącznik, § 19 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
6 Załącznik, § 19 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
7 Załącznik, § 20 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 7 z dnia 10 maja 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1999 r.
8 Załącznik, § 20 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 7 z dnia 10 maja 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1999 r.
9 Załącznik, § 22 pkt 12 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
10 Załącznik, § 22 pkt 13 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
11 Załącznik, § 22 pkt 14 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
12 Załącznik, § 22 pkt 15 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
13 Załącznik, § 22 pkt 16 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
14 Załącznik, § 22 pkt 17 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
15 Załącznik, § 22 pkt 18 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
16 Załącznik, § 22 pkt 19 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.
17 Załącznik, § 22 pkt 20 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 z dnia 10 maja 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1999 r.
18 Załącznik, § 22 pkt 21 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 z dnia 10 maja 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1999 r.
19 Załącznik, § 24 pkt 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 26 lipca 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.3.22) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 lipca 1999 r.
20 Załącznik, § 24 pkt 5 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 26 lipca 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.3.22) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 lipca 1999 r.
21 Załącznik, § 27 pkt 6 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 20 z dnia 13 września 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.3.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1999 r.
22 Załącznik, § 29 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 20 z dnia 13 września 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.3.24) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 września 1999 r.
23 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 5 z dnia 15 czerwca 1998 r. (Dz.Urz.MEN.98.6.25) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1998 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 7 z dnia 10 maja 1999 r. (Dz.Urz.MEN.99.2.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1999 r.