Nadanie regulaminu organizacyjnego Komendzie Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2004.9.47

Akt utracił moc
Wersja od: 10 maja 2005 r.

ZARZĄDZENIE NR 38
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 14 września 2004 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej w Warszawie

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 3a pkt 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800 i Nr 172, poz. 1805) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadaje się regulamin organizacyjny Komendzie Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej w Warszawie, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 września 2004 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Komendy Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej w Warszawie

Rozdział  I

PRZEPISY OGÓLNE I STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§  1.
Komenda Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej z siedzibą w Warszawie, zwana dalej "komendą oddziału", jest urzędem podległym Komendantowi Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej, zwanemu dalej "komendantem oddziału", zapewniającym mu merytoryczną, organizacyjną, prawną i kancelaryjno-biurową obsługę do sprawnej i skutecznej realizacji jego ustawowych zadań jako terenowego organu Straży Granicznej.
§  2.
Komendą oddziału kieruje komendant oddziału przy pomocy zastępców komendanta oddziału, głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych komendy oddziału.
§  3.
1.
W skład komendy oddziału, wchodzą komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2, oraz Zespół Stanowisk Samodzielnych, o którym mowa w ust. 3.
2.
Komórkami organizacyjnymi komendy oddziału są:
1)
Wydział Prezydialny;
2)
Wydział Graniczny;
3)
Wydział Operacyjno-Śledczy;
4)
Wydział do Spraw Cudzoziemców;
5)
Wydział Ochronno-Konwojowy;
6)
Wydział Koordynacji Działań;
7)
Wydział Ochrony Informacji Niejawnych;
8)
Wydział Kadr i Szkolenia;
9)
Wydział Finansów;
10)
Wydział Zaopatrzenia Materiałowego;
11)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy;
12)
Wydział Transportu;
13)
Wydział Gospodarki Magazynowej;
14)
Wydział Zdrowia;
15)
Wydział Łączności i Informatyki;
16) 1
Samodzielna Sekcja Analizy Ryzyka;
17) 2
Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy Straży Granicznej w Świdrze.
3.
W skład Zespołu Stanowisk Samodzielnych wchodzą:
1)
radca prawny;
2)
rzecznik prasowy;
2a) 3
kapelan;
3)
starszy asystent do spraw ochrony przeciwpożarowej;
4)
specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy;
5)
starszy specjalista do spraw kontroli, skarg, wniosków i zażaleń.
4.
Zespół Stanowisk Samodzielnych jest bezpośrednio nadzorowany przez komendanta oddziału.
§  4. 4
Komórkami organizacyjnymi komendy oddziału kierują naczelnicy przy pomocy swoich zastępców, kierownik samodzielnej sekcji oraz kierownik ośrodka.

Rozdział  II

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY ODDZIAŁU

§  5.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Prezydialnego należy:
1)
zapewnienie obsługi administracyjno-biurowej i recepcyjnej komendanta oddziału;
2)
zapewnienie obsługi komendanta oddziału jako terenowego organu Straży Granicznej;
3)
organizowanie i zapewnianie obsługi, na polecenie komendanta oddziału, odpraw, spotkań i konferencji;
4)
utrzymywanie kontaktów, na polecenie lub z upoważnienia komendanta oddziału, z przedstawicielami terenowych organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi;
5)
współpraca z Gabinetem Komendanta Głównego Straży Granicznej i Biurem Współpracy Międzynarodowej Komendy Głównej Straży Granicznej;
6)
opracowywanie materiałów informacyjnych, opinii i ocen na polecenie komendanta oddziału dla potrzeb Komendanta Głównego Straży Granicznej i organów administracji rządowej, na podstawie informacji i dokumentów uzyskanych z poszczególnych komórek organizacyjnych komendy oddziału, granicznych jednostek organizacyjnych, a także koordynowanie obiegu informacji w tym zakresie;
7)
przygotowywanie materiałów poglądowych, szkoleniowych i propagujących Straż Graniczną, w tym przy użyciu techniki audio video, na potrzeby oddziału oraz Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
8)
dokonywanie zakupów wydawnictw i prasy dla potrzeb oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
9)
opracowywanie zbiorczych informacji na podstawie materiałów przekazywanych z komórek organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostek organizacyjnych oraz uzyskanych w wyniku współpracy z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego, instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi;
10)
koordynowanie i organizowanie współpracy międzynarodowej oddziału oraz prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej tej współpracy;
11)
nadzorowanie funkcjonowania kancelarii jawnej oddziału;
12)
realizowanie przedsięwzięć wymagających koordynacji działania w oddziale w zakresie określonym przez komendanta oddziału;
13)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  6.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Granicznego należy:
1)
nadzorowanie wykonywania przez graniczne jednostki organizacyjne zadań z zakresu ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego;
2)
opracowywanie i wdrażanie skutecznych metod i sposobów działania granicznych jednostek organizacyjnych w zakresie ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej oraz porządku publicznego w zasięgu terytorialnym przejść granicznych;
3)
opracowywanie metod i sposobów zapobiegania przez graniczne jednostki organizacyjne, transportowaniu przez granicę państwową, bez zezwolenia wymaganego w myśl odrębnych przepisów, broni, amunicji, materiałów wybuchowych, odpadów, szkodliwych substancji chemicznych, materiałów jądrowych i promieniotwórczych, środków odurzających i substancji psychotropowych;
4)
nadzorowanie przygotowania komórek organizacyjnych komendy oddziału i wydzielonych grup funkcjonariuszy do realizacji zadań w ramach nieetatowego obwodu komendanta oddziału oraz planowanie wykorzystania sił i środków do okresowego wzmocnienia granicznych jednostek organizacyjnych, realizujących zadania z zakresu właściwości Straży Granicznej;
5)
nadzorowanie wydawania przez komendantów granicznych placówek kontrolnych zezwoleń na przekraczanie granicy państwowej, w tym wiz;
6)
nadzorowanie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, w tym postanowień umów międzynarodowych dotyczących osób, towarów i środków transportu przekraczających granicę państwową;
7)
organizowanie i koordynowanie współdziałania pomiędzy poszczególnymi granicznymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego oraz organizowanie współdziałania tych jednostek z granicznymi jednostkami organizacyjnymi sąsiednich oddziałów i jednostkami organizacyjnymi Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Żandarmerii Wojskowej;
8)
opiniowanie, wypracowywanie i wdrażanie skutecznych metod, sposobów pełnienia służby granicznej i przeprowadzania kontroli ruchu granicznego;
9)
organizowanie i nadzór nad współdziałaniem granicznych jednostek organizacyjnych ze służbami ochrony granic innych państw, w ramach obowiązujących umów i porozumień międzynarodowych;
10)
współdziałanie z organami administracji rządowej, jednostkami samorządu terytorialnego oraz instytucjami uczestniczącymi w kontroli lub obsłudze ruchu granicznego;
11)
współdziałanie z organami państwowymi, właściwymi w sprawach cudzoziemców, a zwłaszcza Urzędami Wojewódzkimi, Urzędem ds. Repatriacji i Cudzoziemców, Policją i innymi instytucjami;
12)
zakładanie akt osobowych cudzoziemcom ubiegającym się o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony i osiedlenie się w terytorialnym zasięgu działania oddziału;
13)
prowadzenie i bieżąca aktualizacja:
a)
komputerowego zbioru danych o cudzoziemcach ubiegających się o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony i osiedlenie się w terytorialnym zasięgu działania oddziału,
b)
składnicy akt osobowych cudzoziemców o których mowa w lit. a;
14)
przygotowywanie stanowiska komendanta oddziału w sprawie cudzoziemców ubiegających się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony oraz osiedlenie się w terytorialnym zasięgu działania oddziału;
15)
wnioskowanie do Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej o wpisanie danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany;
16)
ocenianie i analizowanie sytuacji w przejściach granicznych, w zakresie rozpoznawania zagrożeń związanych z przekraczaniem granicy, w celu wypracowania skutecznych form i metod przeciwdziałania tym zagrożeniom oraz przedkładania w tym zakresie odpowiednich propozycji komendantowi oddziału;
17)
opiniowanie projektów budowy oraz rozbudowy infrastruktury służącej ochronie granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, zasad jej funkcjonowania oraz określaniu rodzajów ruchu granicznego dozwolonego w przejściach granicznych;
18)
przedstawianie propozycji założeń dla rozwiązań funkcjonalnych z zakresu rozbudowy infrastruktury służącej ochronie granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego;
19)
opiniowanie propozycji norm należności sprzętu oraz wyposażenia służącego do ochrony granicy i kontroli ruchu granicznego w granicznych jednostkach organizacyjnych;
20)
dokonywanie oceny wykorzystania sprzętu specjalistycznego w procesie kontroli granicznej;
21)
gromadzenie, przetwarzanie danych statystycznych i informacji w zakresie właściwości wydziału oraz udostępnianie właściwym organom państwowym, informacji z zakresu ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego;
22)
przygotowywanie materiałów pozwalających na ocenę sytuacji niezbędnych przy podejmowaniu przez Komendanta Głównego Straży Granicznej decyzji w sprawach przekraczania granicy poza przejściami granicznymi lub w przejściach granicznych na warunkach i w sposób określony w odrębnych przepisach;
23)
współpraca z Zarządem Granicznym Komendy Głównej Straży Granicznej w zakresie właściwości Wydziału;
24)
współpraca z Wydziałem Operacyjno-Śledczym w zakresie organizowania i prowadzenia przez ten Wydział działań mających na celu przeciwdziałanie nielegalnej migracji;
25)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  7.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Operacyjno-Śledczego należy:
1)
rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców w zakresie należącym do właściwości Straży Granicznej;
2)
nadzorowanie optymalnego wykorzystania metod i form pracy operacyjno-rozpoznawczej oraz dochodzeniowo-śledczej w celu skutecznego zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców w zakresie właściwości Straży Granicznej;
3)
kierowanie do właściwych organów wniosków, dotyczących stosowania środków zapobiegawczych w stosunku do osób zatrzymanych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej, nadzorowanie przestrzegania prawa w postępowaniu z osobami doprowadzanymi, zatrzymanymi i osadzonymi w pomieszczeniach do tego celu przeznaczonych;
4)
wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
5)
wszczynanie i prowadzenie postępowań przygotowawczych, w zakresie właściwości Straży Granicznej;
6)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz prowadzeniem postępowań przygotowawczych w granicznych jednostkach organizacyjnych;
7)
wykonywanie czynności procesowych, w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
8)
prowadzenie ewidencji operacyjnej, w zakresie wykonywanych, przez funkcjonariuszy pełniących służbę w oddziale, czynności operacyjno-rozpoznawczych w ochronie granicy państwowej oraz ujawnionych przestępstw i wykroczeń;
9)
kryminalistyczne zabezpieczenie śladów i dowodów popełnionego przestępstwa;
10)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad wykonywaniem czynności techniczno-kryminalistycznych w komórkach organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostkach organizacyjnych;
11)
organizowanie, koordynowanie i uczestniczenie w działaniach dotyczących kontroli legalności pobytu i zatrudnienia cudzoziemców w Rzeczypospolitej Polskiej;
12)
prowadzenie wymaganej dokumentacji ewidencyjnej, sprawozdawczej i analitycznej z zakresu działań Wydziału;
13)
prowadzenie magazynu dowodów rzeczowych oraz ich ewidencji;
14)
analizowanie wykonywanych przez oddział działań operacyjno-rozpoznawczych oraz dochodzeniowo-śledczych, pod kątem skuteczności uzyskiwanych wyników, w szczególności, w zakresie wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz przedstawianie propozycji wykorzystania sił i środków, zmierzających do usprawnienia ochrony granicy państwowej;
15)
analizowanie zagrożeń oraz skuteczności wykrywania popełnianych przestępstw i wykroczeń, prognozowanie dynamiki, charakteru i kierunków tych zagrożeń, a także opracowywanie sprawozdań, materiałów porównawczych, analiz i prognoz w tym zakresie;
16)
przedstawianie komendantowi oddziału lub upoważnionemu w tym zakresie jego zastępcy, bieżących informacji o osobach zatrzymanych, ujawnionych przestępstwach i wykroczeniach, wynikach postępowań przygotowawczych oraz problemach pracy dochodzeniowo-śledczej i czynności operacyjno-rozpoznawczych;
17)
współdziałanie z sąsiednimi oddziałami i Graniczną Placówką Kontrolną Straży Granicznej Warszawa-Okęcie oraz ze służbami ochrony granicy innych państw w zakresie ustawowych zadań Straży Granicznej;
18)
współpraca z Zarządem Operacyjno-Śledczym Komendy Głównej Straży Granicznej w zakresie właściwości Wydziału;
19)
współpraca z Wydziałem Granicznym w zakresie organizowania i prowadzenia przez ten Wydział działań, mających na celu przeciwdziałanie nielegalnej migracji;
20)
współdziałanie z Wydziałem III Zamiejscowym Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej w Warszawie w sprawach:
a)
rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń, w zakresie właściwości Straży Granicznej, popełnionych przez funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej,
b)
prowadzenia postępowań w sprawach rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw określonych w art. 228, 229 i 231 Kodeksu karnego popełnionych przez funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych;
21)
współdziałanie z Prokuraturą, Policją, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Żandarmerią Wojskową, Izbami Celnymi i Urzędami Skarbowymi oraz organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonywania zadań służbowych;
22)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  8.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału do Spraw Cudzoziemców należy:
1)
organizowanie i realizacja czynności związanych z przyjmowaniem wniosków o nadanie statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej od cudzoziemców w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
2)
przygotowywanie wniosków do Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców w sprawach cudzoziemców w zakresie właściwości Wydziału;
3)
współdziałanie z organami państwowymi właściwymi w sprawach cudzoziemców, a zwłaszcza z Urzędem do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, Policją, Sądami i Urzędami Wojewódzkimi w zakresie właściwości Wydziału;
4)
utrzymywanie służbowych kontaktów z przedstawicielstwami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi państw obcych, w zakresie potwierdzania tożsamości i wydawania zastępczych dokumentów na powrót do krajów pochodzenia dla cudzoziemców, wobec których prowadzone jest postępowanie administracyjne o wydalenie z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych i informacji w zakresie właściwości Wydziału;
6)
realizowanie czynności związanych z wydaleniem cudzoziemców zatrzymanych przez Straż Graniczną i Policję;
7)
sprawdzanie, w zbiorach ewidencyjnych, danych cudzoziemców podlegających wydaleniu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8)
przygotowywanie propozycji odpowiedzi na skargi i zażalenia cudzoziemców w odniesieniu do zagadnień pozostających we właściwości Wydziału;
9)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału;
10) 5
koordynowanie działań, organizowanie oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem przez graniczne jednostki organizacyjne postanowień umów o przyjmowaniu i przekazywaniu osób przebywających bez zezwolenia;
11) 6
koordynowanie działań, organizowanie oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem przez graniczne jednostki organizacyjne przepisów Rozporządzenia Rady nr 343/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiającego kryteria i mechanizmy określania Państwa Członkowskiego właściwego do rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z państw członkowskich przez obywateli państwa trzeciego.
§  9.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Ochronno-Konwojowego należy:
1)
prowadzenie aresztu w celu wydalenia oraz pomieszczeń dla osób zatrzymanych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2)
organizowanie pobytu cudzoziemcom przebywającym w areszcie w celu wydalenia oraz osobom zatrzymanym w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
3)
przyjmowanie do aresztu w celu wydalenia cudzoziemców na podstawie postanowienia i nakazu sądu;
4)
przyjmowanie osób zatrzymanych do pomieszczeń dla osób zatrzymanych na podstawie protokołu zatrzymania i nakazu przyjęcia;
5)
przekazywanie cudzoziemców uprawnionym organom, celem wykonania decyzji o wydaleniu lub zwalnianie z aresztu w celu wydalenia, zgodnie z ustawą o cudzoziemcach oraz ustawą o udzieleniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
przekazywanie uprawnionym organom lub zwalnianie osób przebywających w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
7)
przyjmowanie depozytu od cudzoziemców przebywających w areszcie w celu wydalenia lub od osób zatrzymanych przebywających w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
8)
nadzorowanie przestrzegania obowiązujących regulaminów i porządku dnia przez osoby przebywające w areszcie w celu wydalenia lub pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
9)
prowadzenie dokumentacji związanej w szczególności z prowadzeniem aresztu w celu wydalenia i pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz wykonywaniem czynności konwojowo-ochronnych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
10)
nadzór nad przestrzeganiem zasad praworządności w postępowaniu z osobami zatrzymanymi, doprowadzanymi, konwojowanymi i przebywającymi w areszcie w celu wydalenia lub w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych oraz zapewnienie im bezpieczeństwa, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
11)
organizowanie i nadzór nad właściwym pełnieniem służby w areszcie w celu wydalenia oraz w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
12)
zapewnienie obsługi administracyjno-gospodarczej oraz porządku na terenie aresztu w celu wydalenia i w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;
13)
prowadzenie działań zmierzających do zapewnienia właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej w obiektach aresztu w celu wydalenia;
14)
podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia właściwych warunków sanitarno-epidemiologicznych w pomieszczeniach do porcjowania i podgrzewania posiłków oraz utrzymanie należytego stanu sanitarnego;
15)
organizowanie, realizacja i nadzór nad wykonywaniem czynności konwojowo-ochronnych osób, mienia, dokumentów i środków pieniężnych;
16)
współpraca z Wydziałem Operacyjno-Śledczym, Wydziałem Granicznym i Wydziałem do Spraw Cudzoziemców w szczególności w zakresie:
a)
doprowadzania osób przebywających w areszcie w celu wydalenia oraz osób umieszczonych w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, celem wzięcia udziału w czynnościach administracyjno-procesowych,
b)
doprowadzania osób zatrzymanych do aresztów, sądów, prokuratur, granicznych placówek kontrolnych itp.,
c)
doprowadzania osób zatrzymanych, przebywających w areszcie w celu wydalenia do placówek służby zdrowia na badania lekarskie,
d)
doprowadzania cudzoziemca od granicy do granicy państwa, do którego następuje wydalenie lub do portu lotniczego albo morskiego tego państwa;
17)
współdziałanie z jednostkami Policji oraz innymi organami administracji państwowej w sprawach osób przebywających w areszcie w celu wydalenia lub pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, pozostających do dyspozycji tych jednostek lub organów;
18)
umożliwianie przedstawicielom instytucji działających na rzecz cudzoziemców i ochrony praw człowieka np. Biura Migracji i Uchodźstwa UNHCR, Komitetu Helsińskiego, ambasad i konsulatów kontaktów z osobami przebywającymi w areszcie w celu wydalenia;
19)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  10.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Koordynacji Działań należy:
1)
planowanie, organizowanie i pełnienie służby dyżurnej operacyjnej w komendzie oddziału;
2)
zbieranie, ewidencjonowanie, przetwarzanie i przekazywanie komendantowi oddziału i innym upoważnionym osobom oraz służbie dyżurnej operacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej informacji o sytuacji i istotnych wydarzeniach w terytorialnym zasięgu działania oddziału;
3)
utrzymywanie całodobowej łączności ze służbami dyżurnymi operacyjnymi granicznych jednostek organizacyjnych;
4)
dokumentowanie przebiegu działań oddziału w sytuacjach kryzysowych;
5)
koordynowanie współdziałania w zakresie pełnienia służby granicznej i prowadzonych działań granicznych przez graniczne jednostki organizacyjne;
6)
sprawowanie merytorycznego nadzoru i prowadzenie kontroli w zakresie pełnienia służby dyżurnej operacyjnej w granicznych jednostkach organizacyjnych;
7)
koordynowanie współdziałania oddziału z innymi służbami, w szczególności z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Siłami Powietrznymi;
8)
utrzymywanie w ciągłej aktualności systemu ostrzegania, alarmowania i powiadamiania w oddziale;
9)
powiadamianie i przekazywanie sygnałów alarmowych do granicznych jednostek organizacyjnych oraz do wyznaczonych funkcjonariuszy w oddziale w przypadku podwyższania i obniżania gotowości obronnej;
10)
planowanie działań operacyjno-obronnych oddziału oraz sił i środków do ich realizacji na okres zagrożenia (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny;
11)
opracowywanie dokumentacji obronnej oddziału oraz nadzór nad jej opracowywaniem w komórkach organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostkach organizacyjnych;
12)
prowadzenie współpracy z terenowymi organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego i administracji wojskowej oraz instytucjami i jednostkami wojskowymi w zakresie planowania działań obronnych, ćwiczeń i treningów sztabowych;
13)
opracowywanie sprawozdań, analiz i ocen stanu przygotowań obronnych oraz z działań oddziału w sytuacjach kryzysowych;
14)
koordynowanie oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru i prowadzenie kontroli w zakresie zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnych w oddziale;
15)
wykonywanie oraz bieżące aktualizowanie planów podwyższania i obniżania gotowości obronnej komendy oddziału oraz granicznych jednostek organizacyjnych;
16)
wykonywanie zadań wynikających z planu osiągania określonych stanów gotowości obronnej;
17)
sprawowanie nadzoru nad logistycznym zabezpieczeniem w zakresie realizacji zadań obronnych i w sytuacjach kryzysowych;
18)
obsługa komendanta oddziału i jego zastępców w związku z pracą na rzecz organów państwowych w zakresie zarządzania kryzysowego i działalności obronnej;
19)
planowanie i koordynowanie działań sił i środków oddziału w czasie sytuacji kryzysowych i podczas likwidacji ich skutków;
20)
planowanie szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa państwa i obronności, zgodnie z właściwością Wydziału;
21)
uczestniczenie w ćwiczeniach, szkoleniach i grach obronno-kryzysowych;
22)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi komendy oddziału w zakresie właściwości Wydziału.
§  11.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1)
zapewnienie ochrony informacji niejawnych w oddziale;
2)
kontrolowanie i nadzorowanie realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.) w oddziale, a w szczególności dotyczących:
a)
klasyfikowania informacji niejawnych,
b)
udostępniania informacji niejawnych,
c)
ewidencji i obiegu dokumentów niejawnych,
d)
ochrony informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych,
e)
stosowania środków fizycznej ochrony informacji niejawnych;
3)
kontrolowanie i nadzorowanie realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;
4) 7
przeprowadzanie zwykłych, poszerzonych i specjalnych postępowań sprawdzających w stosunku do funkcjonariuszy i pracowników oraz osób ubiegających się o przyjęcie do służby lub pracy w oddziale, a także kolejnych postępowań sprawdzających:
a)
na polecenie komendanta oddziału w odniesieniu do kierowników komórek organizacyjnych komendy oddziału oraz granicznych jednostek organizacyjnych,
b)
na wniosek kierowników komórek organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostek organizacyjnych w odniesieniu do podległych im funkcjonariuszy i pracowników;
5)
kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w oddziale;
6)
prowadzenie ewidencji osób, które uzyskały poświadczenie bezpieczeństwa oraz ewidencji osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa w oddziale;
7)
występowanie do Wydziału III Zamiejscowego Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej w Warszawie, w trakcie prowadzenia postępowań sprawdzających wobec funkcjonariuszy lub pracowników oddziału, o udostępnienie informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy;
8)
przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających;
9)
prowadzenie w oddziale wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
10)
prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych w oddziale;
11) 8
prowadzenie i realizacja zadań kancelarii tajnej na rzecz oddziału oraz jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej zlokalizowanych na terenie obiektu komendy oddziału;
12)
zapewnienie ochrony fizycznej obiektów komendy oddziału;
13)
opracowanie planu ochrony komendy oddziału i nadzorowanie jego realizacji;
14)
wydzielanie stref bezpieczeństwa i stref administracyjnych w obiektach komendy oddziału oraz ich kontrolowanie;
15)
monitorowanie planowania, wdrażania i eksploatacji zabezpieczeń w celu skutecznej ochrony informacji niejawnych;
16)
występowanie do organów administracji rządowej i państwowych jednostek organizacyjnych z wnioskami o wystawienie przepustek uprawniających funkcjonariuszy i pracowników oddziału do wejścia/wjazdu na teren ich obiektu oraz prowadzenie w tym zakresie ewidencji - na wniosek kierowników komórek organizacyjnych komendy oddziału, zatwierdzony przez komendanta oddziału;
17)
kontrolowanie funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych ze szczególnym uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa w zakresie ochrony fizycznej, elektromagnetycznej, kryptograficznej, a także bezpieczeństwa transmisji oraz dostępu do urządzeń i narzędzi kryptograficznych w oddziale;
18)
określanie zasad i wymagań bezpieczeństwa dla systemów i sieci teleinformatycznych służących do wytwarzania, przechowywania, przetwarzania lub przekazywania informacji niejawnych w oddziale;
19)
szkolenie funkcjonariuszy i pracowników oddziału w zakresie ochrony informacji niejawnych, obiegu i archiwizowania dokumentów niejawnych, klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia;
20)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych, przepisów i uregulowań dotyczących ochrony informacji niejawnych w oddziale;
21)
opiniowanie, na wniosek komendanta oddziału, spraw związanych z udostępnianiem informacji niejawnych;
22)
prowadzenie rejestru decyzji komendanta oddziału w sprawie wyrażenia zgody na udostępnienie informacji niejawnych;
23)
dokonywanie analiz i ocen stanu ochrony informacji niejawnych w oddziale;
24)
opiniowanie spraw związanych z udostępnianiem materiałów będących w posiadaniu oddziału, do celów naukowych i badawczych;
25)
opiniowanie wniosków o udostępnienie informacji publicznej i przedkładanie komendantowi oddziału propozycji dalszego sposobu załatwienia przedmiotowych spraw;
26)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału;
27) 9
organizowanie wywozu makulatury (zmielonej dokumentacji) z obiektów: komendy oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa - Okęcie.
§  12.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Kadr i Szkolenia należy:
1)
organizowanie i prowadzenie naboru do służby lub pracy w oddziale;
2)
wnioskowanie do naczelnika Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego w stosunku do kandydatów do służby lub pracy w oddziale;
3)
występowanie do Wydziału III Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej w Warszawie z wnioskiem o:
a)
zajęcie stanowiska w sprawach funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę albo zatrudnionych w oddziale proponowanych do:

– wyróżnienia udzielanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Komendanta Głównego Straży Granicznej albo komendanta oddziału,

– mianowania na stanowisko służbowe określone w odrębnych przepisach, z którym łączy się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową lub zatrudnienia na tym stanowisku,

– wzięcia udziału w szkoleniach zagranicznych lub organizowanych przez podmioty zagraniczne,

b)
wyrażenie stanowiska w sprawach funkcjonariuszy pełniących służbę w oddziale:

– występujących z prośbą o zaopiniowanie podania o wydanie pozwolenia na broń,

– proponowanych do mianowania na wyższy stopień Straży Granicznej,

– proponowanych do oddelegowania do pełnienia służby poza granicami państwa,

– proponowanych do skierowania na przeszkolenie specjalistyczne, wymagane do mianowania na pierwszy stopień oficerski Straży Granicznej;

4)
przygotowywanie projektów rozkazów, decyzji, postanowień oraz pisemnych zawiadomień w sprawach osobowych i przedkładanie ich komendantowi oddziału;
5)
prowadzenie ewidencji etatowej funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę i zatrudnionych w oddziale;
6)
prowadzenie spraw osobowych, akt osobowych i dokumentacji kadrowej funkcjonariuszy i pracowników oddziału;
7)
ewidencjonowanie czynności wyjaśniających, postępowań i rozstrzygnięć dyscyplinarnych podjętych w stosunku do funkcjonariuszy oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowością prowadzenia spraw dyscyplinarnych funkcjonariuszy;
8)
zaopatrywanie komórek organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostek organizacyjnych w pieczęcie i stemple oraz prowadzenie związanej z tym dokumentacji i ewidencji, a także sprawowanie nadzoru nad prawidłowością napisów na tablicach urzędowych i informacyjnych w oddziale;
9)
planowanie, organizowanie i nadzór nad szkoleniem funkcjonariuszy i pracowników oddziału;
10)
opracowywanie programów i planów szkolenia oraz materiałów szkoleniowych dla potrzeb szkoleń realizowanych w oddziale;
11)
prowadzenie ewidencji i dokumentacji szkoleniowej;
12)
opracowywanie informacji, sprawozdań oraz analiz w zakresie właściwości Wydziału;
13)
wystawianie i wydawanie legitymacji służbowych funkcjonariuszom oddziału, a także innych dokumentów dla funkcjonariuszy i pracowników wynikających ze stosunku służbowego albo pracy oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
14)
przeprowadzanie badań psychologicznych i testów ze sprawności fizycznej dla kandydatów do służby w Straży Granicznej oraz testów ze sprawności fizycznej i strzelań sprawdzających dla funkcjonariuszy oddziału;
15)
przestrzeganie przydzielonych limitów zatrudnienia oraz dyscypliny etatowej i płacowej;
16)
planowanie i koordynowanie rozdziału środków finansowych przeznaczonych na działalność szkoleniową, wychowawczą, sportową, kulturalno-oświatową oddziału oraz Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie - w uzgodnieniu z kierownikami tych jednostek organizacyjnych;
17)
ewidencjonowanie dowodów księgowych potwierdzających poniesione wydatki w zakresie działalności szkoleniowej, wychowawczej, sportowej i kulturalno-oświatowej oddziału oraz Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
18)
przygotowywanie dokumentów stanowiących podstawę do wydania decyzji emerytalno-rentowych;
19)
udzielanie pomocy psychologicznej funkcjonariuszom i pracownikom oddziału;
20)
sprawowanie nadzoru nad planowaniem i realizacją planów urlopów oraz rozkładu czasu służby i pracy, a także ewidencjonowaniem obecności funkcjonariuszy i pracowników w służbie i pracy;
21)
współpraca z Biurem Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Straży Granicznej w zakresie właściwości Wydziału;
22)
sprawowanie nadzoru nad terminowym opiniowaniem funkcjonariuszy i pracowników oddziału oraz realizacją innych obowiązków związanych ze sprawami osobowymi, określonych w odrębnych przepisach;
23)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  13.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Finansów należy:
1)
planowanie dochodów i wydatków budżetowych w zakresie określonym odrębnymi przepisami oraz kontrola ich realizacji;
2)
planowanie i kontrolowanie realizacji zadań w zakresie działalności pozabudżetowej;
3)
prowadzenie rachunkowości na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów;
4)
prowadzenie ewidencji analitycznej podstawowych środków trwałych, uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wartości niematerialnych i prawnych;
5)
opracowanie zasad (polityki) rachunkowości oddziału;
6)
prowadzenie rachunków bankowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz obsługa kasowa oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
7)
sporządzanie sprawozdawczości finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8)
sporządzanie analiz ekonomicznych z wykonania budżetu;
9)
organizowanie i prowadzenie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących tych operacji;
10)
zapewnienie prawidłowego wydatkowania środków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki funduszem płac oraz pozostałych wydatków grupy "O" - finanse;
11)
opiniowanie wniosków, co do sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych oraz wniosków dotyczących metod inwentaryzacji, terminów rozpoczęcia i zakończenia inwentaryzacji;
12)
regulowanie zobowiązań i windykacja należności;
13)
terminowe rozliczanie sum depozytowych, sum na zlecenie i pozostałych rozrachunków, a w szczególności wierzytelności osób trzecich, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędów skarbowych i banków;
14)
prowadzenie ewidencji w sprawach szkód i strat w majątku oddziału;
15)
sprawowanie nadzoru nad analityczną ewidencją księgową prowadzoną przez komórki organizacyjne komendy oddziału odpowiedzialne za rzeczowe wykonanie zadań oddziału;
16)
sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno-rachunkowym;
17)
prowadzenie szkoleń w zakresie doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy i pracowników pełniących funkcje finansowo-gospodarcze;
18)
opracowywanie zbiorczego planu zamówień publicznych;
19)
przygotowywanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
20)
ewidencjowanie i archiwizowanie dokumentacji związanej z prowadzonymi postępowaniami o udzielenie zamówień publicznych;
21)
opracowywanie analiz i sprawozdań dotyczących realizacji planu zamówień publicznych;
22)
przygotowanie materiałów do komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
23)
obsługa finansowa oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w zakresie:
a)
naliczania uposażeń, wynagrodzeń i sporządzania list płac oraz naliczanie i wypłata innych świadczeń pieniężnych należących do zakresu obowiązków pionu głównego księgowego,
b)
realizowania potrąceń z uposażeń i wynagrodzeń,
c)
naliczania limitu na dodatek służbowy i jego rozliczania,
d)
prowadzenia dokumentacji służącej do naliczania zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, opiekuńczych i pozostałych świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
e)
terminowego rozliczania z oddziałem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz sporządzanie odpowiedniej dokumentacji;
f)
prowadzenia kart uposażeń i wynagrodzeń,
g)
rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych z urzędami skarbowymi,
h)
wystawiania zaświadczeń o wynagrodzeniach,
i)
naliczania kapitału początkowego,
24)
opiniowanie projektów aktów prawnych, których wprowadzenie powoduje skutki finansowe;
25)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi komendy oddziału oraz Biurem Finansów Komendy Głównej Straży Granicznej w celu prawidłowej realizacji planu finansowego;
26)
ewidencjonowanie i rozliczanie druków ścisłego zarachowania, znajdujących się w pionie głównego księgowego;
27)
prowadzenie zbioru obowiązujących przepisów finansowych oraz udzielanie wyjaśnień w sprawie ich interpretacji;
28)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  14.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Zaopatrzenia Materiałowego należy:
1)
prowadzenie gospodarki rzeczowymi składnikami majątku będącego w zarządzie oddziału w zakresie:
a)
gospodarki mundurowej, w tym: przedmiotami umundurowania, środkami do utrzymania czystości i higieny osobistej, sprzętem mundurowym oraz drukami i formularzami służbowymi,
b)
gospodarki żywnościowej, w tym: środkami żywnościowymi i sprzętem żywnościowym,
c)
gospodarki materiałami i sprzętem techniki specjalnej, w tym: uzbrojeniem i sprzętem specjalnym, techniki biurowej, sportowo-szkoleniowym, radiowo-telewizyjnym i kulturalno-oświatowym, techniki kryminalistycznej i rozpoznania pirotechnicznego, chemicznym, kontroli ruchu granicznego, materiałami eksploatacyjnymi i biurowymi, materiałami i sprzętem inżynieryjno-technicznym oraz środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi,
d)
zabezpieczenia topograficznego;
2)
realizowanie zaopatrzenia oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej, Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w środki i sprzęt, o którym mowa w pkt 1, oraz dokonywanie zakupu map topograficznych, zgodnie z przepisami o ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz materiałów;
3)
organizowanie i prowadzenie działalności socjalno-bytowej w oddziale, Komendzie Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówce Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
4)
przygotowanie i realizowanie planu finansowego i zamówień publicznych oddziału w zakresie pozostającym we właściwości Wydziału;
5)
organizowanie systemu obsługowo-naprawczego sprzętu techniki specjalnej, przedmiotów umundurowania i sprzętu żywnościowego;
6)
prowadzenie bieżącej ewidencji i sprawozdawczości w zakresie właściwości Wydziału;
7)
współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami państwowymi i społecznymi w zakresie właściwości Wydziału;
8)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu szkód w mieniu oddziału oraz terminowa ich likwidacja;
9)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zapasów nieprawidłowych;
10)
prowadzenie działań zmierzających do zapewnienia właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
11)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  15.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:
1) 10
prowadzenie gospodarki rzeczowymi składnikami majątku oddziału oraz jednostek pozostających na jego zaopatrzeniu, w zakresie gospodarki:
a)
mieszkaniowej i nieruchomościami,
b)
energetyczno-paliwowej,
c)
sprzętem kwaterunkowym, ochrony przeciwpożarowej, gospodarczym, narzędziami,
d)
materiałami jednorazowego użytku;
2)
realizowanie zaopatrzenia oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej, Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w sprzęt i materiały, w zakresie o którym mowa w pkt 1, zgodnie z przepisami o ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz materiałów;
3)
przygotowanie i realizacja planu finansowego i zamówień publicznych oddziału w zakresie pozostającym we właściwości Wydziału;
4)
prowadzenie bieżącej ewidencji i sprawozdawczości w zakresie właściwości Wydziału;
5) 11
realizowanie świadczeń wynikających z prawa do lokalu mieszkalnego w stosunku do funkcjonariuszy oddziału, emerytów i rencistów Straży Granicznej zamieszkałych w terytorialnym zasięgu działania oddziału oraz funkcjonariuszy pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówce Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
6)
realizacja zamierzeń inwestycyjno-remontowych, w tym:
a)
opracowywanie programów inwestycyjnych,
b)
przygotowywanie planów inwestycyjnych oraz remontowych,
c)
prowadzenie zamierzeń inwestycyjnych oraz remontowych w systemie własnym i zleconym,
d)
rozliczanie inwestycji i remontów,
e)
prowadzenie bieżącej konserwacji obiektów służbowych i mieszkalnych,
f)
opracowywanie programów funkcjonalno-użytkowych;
7)
prowadzenie dokumentacji związanej z budową, robotami budowlanymi i utrzymaniem obiektów budowlanych;
8)
współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami państwowymi i społecznymi w zakresie właściwości Wydziału;
9)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu szkód w mieniu oddziału oraz terminowa ich likwidacja;
10)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zapasów nieprawidłowych;
11)
prowadzenie działań zmierzających do zapewnienia właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
12)
współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Komendy Głównej Straży Granicznej, a zwłaszcza z Biurem Techniki i Zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Biurem Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej w celu zapewnienia właściwej realizacji ich obsługi w zakresie właściwości Wydziału;
13)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  16.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Transportu należy:
1)
prowadzenie gospodarki transportowej oddziału, w tym:
a)
służbowym sprzętem transportowym,
b)
wyposażeniem obsługowo-naprawczym,
c)
materiałami pędnymi i smarami,
d)
materiałami technicznymi;
2)
przygotowanie i realizowanie planu finansowego i zamówień publicznych oddziału w zakresie pozostającym we właściwości Wydziału;
3)
zabezpieczenie obsługi transportowej oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
4)
realizowanie procesu obsługowo-naprawczego sprzętu transportowego;
5)
organizowanie służb dyspozytorskich celem ewidencjonowania i kontrolowania stanu technicznego pojazdów wyjeżdżających, a także sprawdzania stanu trzeźwości kierujących tymi pojazdami;
6)
organizowanie i nadzorowanie właściwych warunków przechowywania i zabezpieczenia pojazdów;
7)
sprawowanie nadzoru nad eksploatacją sprzętu transportowego wydzielonego do obsługi transportowej Komendy Głównej Straży Granicznej, Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie oraz w komórkach organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostkach organizacyjnych;
8)
realizowanie zakupów rzeczowych aktywów trwałych i obrotowych oraz zlecanie usług;
9)
realizowanie zaopatrzenia oddziału (w tym także na potrzeby obsługi transportowej Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie) w sprzęt i materiały, w zakresie o którym mowa w pkt 1, zgodnie z przepisami o ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz materiałów;
10)
prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości w zakresie właściwości Wydziału;
11)
współdziałanie z organami administracji publicznej i innymi instytucjami w zakresie właściwości Wydziału;
12)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu szkód w mieniu oddziału oraz terminowa ich likwidacja;
13)
współdziałanie z Wydziałem Kadr i Szkolenia w zakresie organizacji szkolenia doskonalącego funkcjonariuszy i pracowników;
14)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zapasów nieprawidłowych;
15)
prowadzenie działań zmierzających do zapewnienia:
a)
poprawy bezpieczeństwa pojazdów Straży Granicznej i osób w ruchu drogowym,
b)
właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej,
c)
bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
16)
współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Komendy Głównej Straży Granicznej w celu zapewnienia właściwej realizacji ich obsługi w zakresie właściwości Wydziału;
17)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  17.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Gospodarki Magazynowej należy:
1)
prowadzenie gospodarki magazynowej, organizowanie pracy magazynów oraz nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy magazynów;
2)
prowadzenie bieżącej ewidencji rzeczowych składników majątku w tym sprzętu i materiałów techniki specjalnej, uzbrojenia, transportowych materiałów eksploatacyjnych, w tym materiałów pędnych i smarów, mundurowo-żywnościowych, kwaterunkowo-budowlanych, biurowych oraz druków i map topograficznych;
3)
zapewnienie należytych warunków przechowywania, konserwacji i naprawy rzeczowych składników majątku, przechowywanych w magazynie;
4)
przyjmowanie do magazynu rzeczowych składników majątku od dostawców wskazanych przez zaopatrujące komórki organizacyjne komendy oddziału lub jednostki organizacyjne Komendy Głównej Straży Granicznej;
5)
przyjmowanie do depozytu dostaw z zaopatrzenia centralnego, przechowywanie ich i wydawanie zgodnie z dyspozycją właściwej jednostki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej;
6)
terminowe i zgodne z dokumentami rozchodowo-przychodowymi wydawanie (przyjmowanie) wyposażenia funkcjonariuszom i pracownikom oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
7)
organizacja procesu zbywania zapasów zbędnych i ponadnormatywnych, wycofywania z użytkowania zbędnych materiałów i sprzętu, ich klasyfikacja i wybrakowanie, w porozumieniu z zaopatrującymi komórkami organizacyjnymi komendy oddziału i jednostkami organizacyjnymi Komendy Głównej Straży Granicznej;
8)
terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami uzgadnianie stanów ewidencyjnych magazynu ze stanami ewidencyjnymi zaopatrujących komórek organizacyjnych komendy oddziału i jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej;
9)
opracowywanie i opiniowanie projektów przepisów regulujących działalność w zakresie gospodarki rzeczowymi składnikami majątku;
10)
organizowanie szkoleń z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie gospodarki magazynowej z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących prowadzenia gospodarki rzeczowymi składnikami majątku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
11)
bieżące prowadzenie wykazu osób uprawnionych do przebywania w pomieszczeniach magazynowych oraz uprawnionych do wystawiania i zatwierdzania dokumentów przychodowo-rozchodowych;
12)
uczestniczenie w przeprowadzanych inwentaryzacjach rzeczowych składników majątku przechowywanych w magazynie na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
13)
organizowanie zabezpieczenia magazynu przed wejściem osób nieuprawnionych, kradzieżą, zalaniem, pożarem i innymi zdarzeniami w celu zapobieżenia powstania strat w mieniu;
14)
organizacja i nadzór nad prawidłowym wyposażeniem w sprzęt, urządzenia i przybory przeznaczone do składowania, pomiaru, przeładowywania i transportu magazynowego rzeczowych składników majątku zapewniające bezpieczeństwo pracy w magazynie;
15)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych, w zakresie właściwości Wydziału.
§  18.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Zdrowia należy:
1)
udzielanie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, w ramach podstawowej opieki zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, funkcjonariuszom i pracownikom oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie, w tym:
a)
udzielanie porad przez lekarzy pierwszego kontaktu,
b)
kierowanie do lekarzy specjalistów i na badania dodatkowe;
2)
udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowym osobom zatrzymanym przez organy Straży Granicznej za przestępstwa graniczne lub inne, w tym:
a)
przeprowadzanie badań i opiniowanie medyczne osób zatrzymanych przed skierowaniem do pomieszczeń dla osób zatrzymanych lub umieszczeniem w areszcie w celu wydalenia, w tym występujących o nadanie statusu uchodźcy,
b)
sprawowanie nadzoru sanitarno-epidemiologicznego nad pomieszczeniami dla osób zatrzymanych i aresztami w celu wydalenia oraz osobami tam przebywającymi,
c)
wykonywanie niezbędnych świadczeń medycznych na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadkach nagłych zachorowań osób zatrzymanych oraz przebywających w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub areszcie w celu wydalenia,
d)
kierowanie osób zatrzymanych przebywających w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub areszcie w celu wydalenia na badania i konsultacje specjalistyczne i do leczenia szpitalnego,
e)
zabezpieczanie medyczne procesów wydaleń;
3)
sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami i pracownikami oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie, w tym:
a)
wykonywanie badań wstępnych, okresowych i kontrolnych,
b)
przeprowadzanie szczepień ochronnych,
c)
udzielanie porad specjalistycznych,
d)
orzekanie o zdolności funkcjonariuszy i pracowników do służby lub pracy,
e)
kierowanie funkcjonariuszy i pracowników na turnusy profilaktyczno-rehabilitacyjne i antystresowe,
f)
analizowanie warunków służby i pracy z uwzględnieniem występowania warunków szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia;
4)
sprawowanie wewnętrznego nadzoru sanitarnego nad obiektami będącymi w zarządzie oddziału;
5)
prowadzenie orzecznictwa lekarskiego, w ramach orzecznictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Rejonowej Komisji Lekarskiej oraz archiwizacja wydanych orzeczeń;
6)
zabezpieczenie medyczne prowadzonych działań oraz procesów szkolenia w odniesieniu do oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie, w tym m.in.:
a)
treningów strzeleckich,
b)
testów i sprawdzianów ze sprawności fizycznej,
c)
imprez okolicznościowych;
7)
organizowanie i prowadzenie szkoleń medycznych dla osób funkcyjnych w oddziale Komendy Głównej Straży Granicznej i Granicznej Placówce Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie zgodnie z planem szkolenia;
8)
szerzenie oświaty zdrowotnej i zachowań prozdrowotnych wśród funkcjonariuszy i pracowników;
9)
przygotowywanie i realizowanie planu finansowego i zamówień publicznych oddziału w zakresie właściwości Wydziału, w tym:
a)
zakup usług medycznych,
b)
zakup sprzętu wyposażenia i materiałów medycznych,
c)
zakup usług w zakresie napraw i konserwacji sprzętu medycznego;
10)
prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości zgodnie z właściwością Wydziału;
11)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu szkód w mieniu oddziału oraz terminowa ich likwidacja;
12)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zapasów nieprawidłowych;
13)
prowadzenie działań zmierzających do zapewnienia właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
14)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  19.
Do szczegółowego zakresu zadań Wydziału Łączności i Informatyki należy:
1)
planowanie, organizowanie, eksploatacja i konserwacja systemu łączności i obserwacji technicznej oraz zasilania awaryjnego tych systemów w celu wykonywania zadań postawionych przed komórkami organizacyjnymi komendy oddziału i granicznymi jednostkami organizacyjnymi;
2)
gromadzenie, przetwarzanie i przesyłanie informacji w zakresie właściwości Wydziału;
3)
zapewnienie kryptograficznej ochrony informacji przekazywanych za pośrednictwem technicznych środków łączności i informatyki oraz kierowanie obiegiem informacji niejawnych w systemie poczty specjalnej;
4)
utrzymywanie systemów łączności, informatyki i obserwacji technicznej oraz zasilania awaryjnego tych systemów w stałej sprawności technicznej;
5)
nadzorowanie przestrzegania przepisów dotyczących korespondencji radiowej w sieciach i kierunkach radiowych;
6)
planowanie, organizowanie i wykonywanie napraw, wydawanie ocen i ekspertyz technicznych, dokonywanie przeglądów oraz bieżąca konserwacja sprzętu łączności, informatyki i obserwacji technicznej oraz zasilania awaryjnego znajdującego się na stanie ewidencyjnym oddziału;
7)
administrowanie systemami teleinformatycznymi niewchodzącymi w skład centralnych zasobów teleinformatycznych Straży Granicznej;
8)
projektowanie i wdrażanie do eksploatacji pakietów programowych;
9)
archiwizowanie baz danych niewchodzących w skład centralnych zasobów teleinformatycznych Straży Granicznej oraz organizowanie zabezpieczenia na nośnikach;
10)
planowanie i realizowanie przydzielonych limitów finansowych związanych z zabezpieczeniem działania systemów łączności, informatyki i obserwacji technicznej oddziału;
11)
prowadzenie gospodarki rzeczowymi składnikami majątku w zakresie materiałów i sprzętu teleinformatycznego;
12)
prowadzenie ewidencji pomocniczej rzeczowych składników majątkowych;
13)
sprawowanie nadzoru nad prawidłową eksploatacją sprzętu łączności, informatyki, obserwacji technicznej oraz sprzętu awaryjnego zasilania;
14)
współpraca w szczególności z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz innymi operatorami łączności w zakresie właściwości Wydziału;
15)
nadzorowanie przestrzegania przez funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę i zatrudnionych w oddziale zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) przy obsłudze, naprawach i konserwacji urządzeń łączności, informatyki, obserwacji technicznej i zasilania awaryjnego;
16)
organizowanie i realizowanie szkoleń specjalistycznych oraz doskonalenie umiejętności zawodowych funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę i zatrudnionych w oddziale, Komendzie Głównej Straży Granicznej oraz Granicznej Placówce Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w zakresie obsługi sprzętu łączności, informatyki i obserwacji technicznej oraz zasilania awaryjnego znajdującego się na ich wyposażeniu;
17)
planowanie, organizowanie i eksploatacja stacji głównej systemu radiowego KF będącego rezerwowym systemem łączności Komendanta Głównego Straży Granicznej z oddziałami Straży Granicznej;
18)
realizowanie zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w sprzęt łączności, informatyki, obserwacji technicznej i zasilania awaryjnego;
19)
instalowanie, nadzór i administrowanie systemów teleinformatycznych na stanowiskach użytkowników końcowych oddziału, Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie;
20)
utrzymywanie procesu wymiany danych pomiędzy systemami i stanowiskami będącymi we właściwości oddziału a centralnymi zasobami teleinformatycznymi Straży Granicznej;
21)
sprawowanie nadzoru technicznego nad bezpieczeństwem baz danych systemów informatycznych oraz transmisji;
22)
współdziałanie z Biurem Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej;
23)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu szkód w mieniu oddziału oraz terminowa ich likwidacja;
24)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zapasów nieprawidłowych;
25)
prowadzenie działań zmierzających do zapewnienia właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
26)
realizowanie przedsięwzięć związanych z planowaniem obronnym oraz działalnością w sytuacjach kryzysowych w zakresie właściwości Wydziału.
§  19a. 12
Do szczegółowego zakresu zadań Samodzielnej Sekcji Analizy Ryzyka należy:
1)
gromadzenie, weryfikowanie, przetwarzanie danych i informacji niezbędnych do przygotowywania analiz ryzyka oraz innych opracowań, przekazywanych przez komórki organizacyjne komendy oddziału oraz graniczne jednostki organizacyjne podległe komendantowi oddziału, a także uzyskiwanych od organów administracji publicznej, instytucji państwowych, polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, organizacji pozarządowych, służb granicznych, policyjnych i migracyjnych innych państw oraz z internetu, prasy i innych źródeł;
2)
sporządzanie okresowych i doraźnych ocen zagrożeń i ocen ryzyka oraz analiz ryzyka na podstawie danych i materiałów przekazywanych przez podmioty, o których mowa w pkt 1, oraz przesyłanie ich do Samodzielnego Zespołu Analizy Ryzyka Komendy Głównej Straży Granicznej;
3)
przygotowywanie dla komendanta oddziału lub jego zastępców informacji i ocen z zakresu analizy ryzyka;
4)
opracowywanie opinii i prognoz oraz przedstawianie komendantowi oddziału wniosków i propozycji działań dotyczących systemu ochrony i zarządzania granicą państwową;
5)
przygotowywanie, na polecenie komendanta oddziału, materiałów analitycznych innych niż określone w pkt 1 - 4;
6)
koordynowanie obiegu informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania materiałów analitycznych, o których mowa w pkt 2 - 5;
7)
udział w przygotowywaniu lub opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących analizy ryzyka w Straży Granicznej;
8)
udostępnianie komórkom organizacyjnym komendy oddziału, granicznym jednostkom organizacyjnym podległym komendantowi oddziału oraz innym uprawnionym podmiotom opracowań z zakresu ocen zagrożeń i analizy ryzyka;
9)
opracowywanie projektów porozumień zawieranych przez komendanta oddziału w zakresie wymiany informacji i opracowań analitycznych dla potrzeb analizy ryzyka;
10)
bieżące współdziałanie z komórkami organizacyjnymi komendy oddziału, a w szczególności z Wydziałami: Granicznym, Operacyjno - Śledczym, Koordynacji Działań, do Spraw Cudzoziemców, Ochronno-Konwojowym i Prezydialnym oraz granicznymi jednostkami organizacyjnymi oddziału;
11)
bieżące współdziałanie z samodzielnymi sekcjami analizy ryzyka w innych komendach oddziałów i Samodzielnym Zespołem Analizy Ryzyka Komendy Głównej Straży Granicznej.
§  19b. 13
Do szczegółowego zakresu zadań Ośrodka Konferencyjno-Szkoleniowego Straży Granicznej w Świdrze należy:
1)
obsługa recepcyjna spotkań, narad, szkoleń, konferencji i odpraw organizowanych przez jednostki organizacyjne Straży Granicznej lub urząd obsługujący ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
obsługa recepcyjna delegacji zagranicznych i krajowych przyjmowanych w ramach współdziałania ze Strażą Graniczną;
3)
obsługa recepcyjna spotkań organizowanych w ramach działalności Głównego Pełnomocnika Granicznego RP i jego zastępców oraz pełnomocników granicznych poszczególnych odcinków granicy państwowej;
4)
prowadzenie gospodarki żywnościowej, w tym zbiorowego żywienia oraz gospodarki pokojami gościnnymi, na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów;
5)
prowadzenie bazy noclegowej dla osób przybywających w ramach podróży służbowych z innych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej.
§  20.
1.
Do szczegółowego zakresu zadań radcy prawnego należy:
1)
świadczenie pomocy prawnej na rzecz komendanta oddziału jako terenowego organu Straży Granicznej;
2)
opracowywanie na polecenie komendanta oddziału opinii prawnych;
3)
zastępstwo prawne i procesowe komendanta oddziału;
4)
opracowywanie informacji dla komendanta oddziału dotyczącej przepisów obowiązujących w Straży Granicznej;
5)
opiniowanie pod względem legislacyjnym projektów aktów prawnych;
6)
uczestniczenie w prowadzonych, w imieniu komendanta oddziału, rokowaniach zmierzających do nawiązania, zmiany lub rozwiązania stosunku prawnego;
7)
udzielanie informacji o obowiązujących przepisach, na wniosek organizacji społecznych i zawodowych działających na terenie oddziału, a także funkcjonariuszom i pracownikom pełniącym służbę lub zatrudnionym w oddziale, w zakresie przepisów mających wpływ na ich prawa i obowiązki wynikające ze stosunku służby lub pracy w Straży Granicznej;
8)
wykonywanie innych zadań zlecanych przez komendanta oddziału mających bezpośredni związek z obsługą prawną komendanta oddziału zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o radcach prawnych oraz innych przepisach wydanych na jej podstawie.
2.
Radca prawny jest uprawniony do występowania w charakterze pełnomocnika komendanta oddziału w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.
§  21.
1.
Do szczegółowego zakresu zadań rzecznika prasowego należy:
1)
utrzymywanie bieżących kontaktów z regionalnymi ośrodkami masowego przekazu i inspirowanie dziennikarzy do podejmowania tematyki z zakresu zadań realizowanych przez oddział;
2)
udzielanie odpowiedzi na krytykę oraz interwencję prasową dotyczącą działalności oddziału;
3)
współdziałanie z rzecznikiem prasowym Komendanta Głównego Straży Granicznej i Zespołem Prasowym Gabinetu Komendanta Głównego Straży Granicznej w zakresie właściwości rzecznika prasowego komendanta oddziału;
4)
analizowanie publikacji prasowych na temat działalności oddziału oraz gromadzenie dokumentacji prasowej dotyczącej oddziału;
5)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad aktualizacją strony internetowej oddziału.
2.
Rzecznik prasowy jest uprawniony do:
1)
udzielania informacji środkom masowego przekazu o działalności oddziału;
2)
dostępu do niezbędnych informacji w oddziale w zakresie określonym w uzyskanym poświadczeniu bezpieczeństwa.
§  21a. 14
1.
Do szczegółowego zakresu zadań kapelana należy:
1)
sprawowanie opieki duszpasterskiej wobec funkcjonariuszy i pracowników oddziału oraz ich rodzin;
2)
zgłaszanie ważniejszych przedsięwzięć duszpasterskich kierownictwu oddziału;
3)
udział w kształtowaniu właściwych postaw obywatelskich, stosunków międzyludzkich i dyscypliny w oddziale;
4)
współpraca z kierownictwem oddziału w sprawach duszpasterstwa;
5)
udział w odprawach i uroczystościach organizowanych przez kierownictwo oddziału.
2.
Kapelan jest uprawniony do wykonywania czynności duszpasterskich wynikających z przepisów regulujących stosunek państwa do danego kościoła lub związku wyznaniowego.
§  22.
1.
Do szczegółowego zakresu obowiązków starszego asystenta do spraw ochrony przeciwpożarowej należy:
1)
przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej w oddziale, a także prowadzenie dokumentacji i przedstawianie wniosków w tym zakresie komendantowi oddziału;
2)
prowadzenie ewidencji, statystyki oraz dokonywanie rocznej analizy dotyczącej stanu ochrony przeciwpożarowej wraz z odpowiednimi wnioskami i przedkładanie ich komendantowi oddziału;
3)
prowadzenie rejestru pożarów, określenie przyczyn i źródeł pożarów, zabezpieczania dowodów w celu ułatwienia dochodzenia odpowiednim organom, opracowywanie pisemnych meldunków pożarowych;
4)
udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji w oddziale, a także nowych inwestycji oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględniania wymagań ochrony przeciwpożarowej w tych założeniach i dokumentacji;
5)
udział w odbiorach technicznych nowo budowanych, przebudowywanych lub remontowanych obiektów, budynków i urządzeń;
6)
prowadzenie szkolenia osób przyjmowanych do służby lub pracy w oddziale w zakresie przepisów przeciwpożarowych;
7)
opracowywanie oraz uaktualnianie planów ochrony przeciwpożarowej, instrukcji bezpieczeństwa pożarowego obiektów oddziału oraz wewnętrznych zarządzeń i regulaminów dotyczących ochrony przeciwpożarowej;
8)
określanie rodzajów oraz miejsc rozmieszczenia podręcznego sprzętu gaśniczego i agregatów, w tym także instrukcji, znaków ewakuacyjnych i tablic informacyjnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej, oraz przestrzeganie terminów legalizacji sprzętu gaśniczego i agregatów;
9)
kontrola stanu zabezpieczenia w wodę przeznaczoną do celów przeciwpożarowych oraz stanu dróg i dojazdów do punktów czerpania wody;
10)
udział w prowadzonych przez służby techniczne oddziału przeglądami i konserwacją urządzeń i instalacji elektrycznych, odgromowych, ogrzewczych, wentylacyjnych, kominowych, sygnalizacji alarmowo-pożarowej oraz podręcznego sprzętu gaśniczego, a także nad przeprowadzaniem tych czynności w wyznaczonych terminach;
11)
dokonywanie przeglądów sprzętu gaśniczego i przedstawianie wniosków o jego remont lub zakup;
12)
współpraca z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej;
13)
przedstawianie komendantowi oddziału wniosków z zakresu usprawnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz meldowanie o wypadkach nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
14)
gromadzenie oraz uaktualnianie przepisów i literatury fachowej;
15)
organizowanie ćwiczebnych alarmów pożarowych w komendzie oddziału, na podstawie decyzji komendanta oddziału (z ewentualnym udziałem jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej) oraz nadzorowanie ćwiczebnych alarmów pożarowych w granicznych jednostkach organizacyjnych;
16)
współpraca z komórkami organizacyjnymi komendy oddziału właściwymi w sprawach logistyki przy opracowywaniu szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego prac pożarowo-niebezpiecznych oraz kontrola ich przestrzegania.
2.
Starszy asystent do spraw ochrony przeciwpożarowej jest uprawniony do:
1)
wstępu do wszystkich obiektów i pomieszczeń oddziału (za wyjątkiem pomieszczeń stacji szyfrowej, gdy wykonywana jest praca szyfrowa);
2)
występowania do kierowników komórek organizacyjnych komendy oddziału z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń i uchybień stwarzających bezpośrednie zagrożenie pożarowe bądź wybuchowe;
3)
niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego stwarzającego zagrożenie pożarowe bądź wybuchowe w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia oraz mienia Straży Granicznej i natychmiastowego poinformowania o powyższym komendanta oddziału;
4)
wglądu do dokumentów dotyczących ochrony przeciwpożarowej;
5)
żądania wyjaśnień w sprawach ochrony przeciwpożarowej;
6)
wnioskowania do komendanta oddziału o:
a)
wyłączenie z eksploatacji obiektów i pomieszczeń w przypadku, gdy naruszenie przepisów ochrony przeciwpożarowej powoduje zagrożenie pożarowe i wynikające z tego zagrożenia niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi oraz mienia Straży Granicznej,
b)
zastosowanie sankcji dyscyplinarnych w stosunku do osób nieprzestrzegających przepisów przeciwpożarowych,
c)
nagradzanie osób wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego.
§  23.
1.
Do szczegółowego zakresu zadań specjalisty do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy należy:
1)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy (służby) oraz przestrzegania zasad i przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
2)
bieżące informowanie komendanta oddziału o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych i przedstawianie wniosków dotyczących sposobów usunięcia tych zagrożeń;
3)
sporządzanie i przedstawienie komendantowi oddziału, co najmniej raz w roku, analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) zawierających propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników i funkcjonariuszy oraz poprawę warunków pracy (służby);
4)
udział w opracowywaniu planów oraz w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji obiektów, pomieszczeń pracy (służby) i nowych inwestycji w oddziale oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach, założeniach i dokumentacji rozwiązań techniczno-organizacyjnych, zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
5)
udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych (remontowanych) obiektów, budynków i urządzeń mających wpływ na warunki pracy (służby) oraz bezpieczeństwo funkcjonariuszy i pracowników oddziału;
6)
przedstawianie komendantowi oddziału wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy (służby);
7)
udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz w ustalaniu zadań kierowników komórek organizacyjnych i innych osób kierujących zespołami funkcjonariuszy i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
8)
prowadzenie szkolenia osób przyjmowanych do służby i pracy w oddziale w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
9)
opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na poszczególnych stanowiskach pracy (służby);
10)
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy (w służbie), stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (służby);
11)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy i w służbie, w opracowywaniu wniosków wynikających z przeprowadzonego badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe, oraz kontrola realizacji tych wniosków;
12)
doradztwo w zakresie obowiązujących przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
13)
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą (służbą);
14)
współpraca z komórkami organizacyjnymi komendy oddziału w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
15)
współpraca z instytucjami uprawnionymi do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych występujących w środowisku pracy (służby) w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników i funkcjonariuszy przed tymi czynnikami lub warunkami;
16)
współdziałanie ze służbą zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej funkcjonariuszy i pracowników, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich funkcjonariuszy i pracowników;
17)
współdziałanie ze społecznymi zakładowymi inspektorami pracy oraz organizacjami związków zawodowych funkcjonariuszy i pracowników w zakresie poprawy warunków pracy (służby) w oddziale;
18)
inicjowanie i rozwijanie na terenie oddziału różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz ergonomii;
19)
uczestniczenie w pracach powołanych w oddziale komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (służby).
2.
Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy jest uprawniony do:
1)
wstępu do wszystkich obiektów i pomieszczeń oddziału, (za wyjątkiem pomieszczeń stacji szyfrowej, gdy wykonywana jest praca szyfrowa);
2)
przeprowadzania kontroli warunków pracy i służby oraz przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na wszystkich stanowiskach pracy i służby;
3)
niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie stwierdzonego bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia funkcjonariusza lub pracownika;
4)
niezwłocznego odsunięcia od pracy lub służby pracownika lub funkcjonariusza:
a)
zatrudnionego lub pełniącego służbę przy pracy wzbronionej,
b)
który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy (służby), stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia własnego albo innych osób;
5)
występowania do komendanta oddziału z wnioskiem o:
a)
niezwłoczne wstrzymanie wykonywania prac lub pełnienia służby, lub o wyłączenie z eksploatacji obiektów i pomieszczeń w przypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia funkcjonariusza lub pracownika,
b)
zastosowanie kar porządkowych (dyscyplinarnych) w stosunku do funkcjonariuszy lub pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
c)
nagradzanie funkcjonariusza lub pracownika wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (służby).
§  24.
1.
Do zakresu obowiązków starszego specjalisty do spraw kontroli, skarg, wniosków i zażaleń należy:
1)
kontrolowanie działalności komórek organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostek organizacyjnych oraz sprawdzanie sposobu realizacji zaleceń pokontrolnych;
2)
organizowanie i koordynowanie działalności kontrolnej w oddziale;
3)
przyjmowanie, rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do komendanta oddziału oraz przygotowywania projektów odpowiedzi w sprawach skarg i wniosków kierowanych do osób skarżących;
4)
sprawowanie nadzoru nad sposobem organizacji przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w komendzie oddziału oraz granicznych jednostkach organizacyjnych, a także kontrolowanie sposobu rozpatrywania tych spraw w granicznych jednostkach organizacyjnych;
5)
prowadzenie rejestru skarg i wniosków kierowanych do komendanta oddziału;
6)
przekazywanie korespondencji dotyczącej skarg i wniosków jednostkom organizacyjnym Straży Granicznej lub innym organom właściwym do ich rozpatrzenia;
7)
przeprowadzanie kontroli doraźnych lub czynności wyjaśniających w sprawach skarg i wniosków pozostających do rozpatrzenia w zakresie właściwości komendanta oddziału;
8)
opracowywanie rocznych planów kontroli i przedkładanie ich komendantowi oddziału do zatwierdzenia;
9)
sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności kontrolnej oraz opracowywanie analiz (rocznych i kwartalnych) dotyczących załatwiania skarg i wniosków w komendzie oddziału i granicznych jednostkach organizacyjnych;
10)
udział w opiniowaniu projektów aktów prawnych dotyczących problematyki kontroli lub skarg i wniosków;
11)
gromadzenie i aktualizowanie przepisów dotyczących problematyki skarg i wniosków oraz realizowanych przez Straż Graniczną zadań ustawowych;
12)
rozpowszechnianie opracowań i materiałów z zakresu kontroli, skarg i wniosków;
13)
przedkładanie komendantowi oddziału - na podstawie wniosków płynących z dokonywanych ocen i analiz - propozycji przeprowadzenia kontroli doraźnych dotyczących działalności granicznych jednostek organizacyjnych lub komórek organizacyjnych komendy oddziału;
14)
opracowywanie propozycji zmian aktów prawnych w celu poprawy funkcjonowania komórek organizacyjnych komendy oddziału i granicznych jednostek organizacyjnych.
2.
Starszy specjalista do spraw kontroli, skarg, wniosków i zażaleń jest uprawniony do:
1)
współpracy z komórkami organizacyjnymi Inspektoratu Nadzoru i Kontroli Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz Samodzielnym Zespołem Analizy Ryzyka Komendy Głównej Straży Granicznej;
2)
przetwarzania danych osobowych zawartych w rejestrze skarg i wniosków;
3)
wprowadzania do pomieszczeń oddziału interesantów zgłaszających się do komendanta oddziału w sprawach skarg i wniosków;
4)
wytwarzania dokumentów zgadnie z uzyskanym poświadczeniem bezpieczeństwa.
§  25.
W terytorialnym zasięgu działania oddziału znajdują się następujące terenowe organy Straży Granicznej:
1)
Komendant Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej w Poznaniu-Ławicy;
2)
Komendant Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej w Bydgoszczy;
3)
Komendant Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej w Łodzi;
4)
Komendant Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej w Kielcach.
§  26.
1.
Na zaopatrzeniu materiałowo-finansowym komendanta oddziału pozostaje Komenda Główna Straży Granicznej, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, oraz Graniczna Placówka Kontrolna Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w części nieprzypisanej odrębnymi przepisami organom właściwym do utrzymania przejść granicznych.
2.
Komendant oddziału realizuje zaopatrzenie, o którym mowa w ust. 1, w uzgodnieniu z kierownikami właściwych jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Komendantem Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie w sposób planowy, w toku realizacji planu finansowego i zamówień publicznych oddziału.
3.
Realizacja zamówień jednostek, o których mowa w ust. 1, przekraczająca możliwości wynikające z planu finansowego oddziału, w tym potrzeb doraźnych, odbywa się wyłącznie po przekazaniu środków na ten cel przez dysponenta środków budżetowych. Wnioski w tej sprawie składają zamawiający.
4.
Komendant oddziału, w uzgodnieniu z kierownikami właściwych jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej oraz Komendantem Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie, może powierzyć mienie, którego jest dysponentem, funkcjonariuszom tych jednostek, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  27.
1.
Przy komendancie oddziału działa kolegium jako organ opiniodawczo-doradczy.
2.
W skład kolegium wchodzą funkcjonariusze pełniący służbę w oddziale, powołani decyzją komendanta oddziału.
3.
Do udziału w posiedzeniach kolegium komendant oddziału może zapraszać:
1)
niebędących członkami kolegium komendantów granicznych jednostek organizacyjnych, jeżeli omawiana na posiedzeniu problematyka dotyczy podległych im jednostek;
2)
w uzasadnionych przypadkach - także inne osoby.
4.
Kolegium pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez komendanta oddziału.
5.
Posiedzeniom kolegium przewodniczy komendant oddziału.
6.
Porządek posiedzeń kolegium ustala komendant oddziału.
7.
Zagadnienia wymagające rozpatrzenia przez kolegium opracowywane są na polecenie komendanta oddziału, albo z inicjatywy członków kolegium w postaci projektów odpowiednich dokumentów (projektów decyzji, planów albo sprawozdań i informacji itp.).
8.
Merytoryczne opracowanie projektów odpowiednich dokumentów należy do właściwego w danej sprawie kierownika komórki organizacyjnej komendy oddziału. Osoba ta przeprowadza również wstępne uzgodnienia projektów dokumentów z zainteresowanymi, przed zgłoszeniem ich kolegium.
9.
Komendant oddziału może powoływać zespoły w celu przygotowania materiałów lub opracowania zagadnień będących przedmiotem posiedzeń kolegium.
10.
Zagadnienia będące przedmiotem posiedzenia kolegium referuje członek kolegium, który przygotował projekt dokumentu, albo wyznaczony przez komendanta oddziału.
11.
Z posiedzenia kolegium sporządza się protokół zawierający ustalenia i wnioski w sprawach, które były rozpatrywane.
1 Załącznik § 3 ust. 2 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
2 Załącznik § 3 ust. 2 pkt 17 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
3 Załącznik § 3 ust. 3 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
4 Załącznik § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
5 Załącznik § 8 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
6 Załącznik § 8 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
7 Załącznik § 11 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
8 Załącznik § 11 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
9 Załącznik § 11 pkt 27 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
10 Załącznik § 15 pkt 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 5 z dnia 13 stycznia 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.1.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 stycznia 2005 r.
11 Załącznik § 15 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
12 Załącznik § 19a dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
13 Załącznik § 19b dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.
14 Załącznik § 21a dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 31 z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.Urz.KGSG.05.5.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 2005 r.