Nadanie regulaminu organizacyjnego Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGPSP.2000.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 3 stycznia 2000 r.

Zarządzenie Nr 1
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 3 stycznia 2000 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Na podstawie § 6 ust. 1 statutu Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 września 1999 r. w sprawie nadania statutu Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 75, poz. 843) w związku z art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia:
1)
opracują wewnętrzne regulaminy organizacyjne wydziałów, które po zaopiniowaniu przez dyrektora Biura Organizacji i Nadzoru przedstawią do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej,
2)
opracują szczegółowe zakresy czynności pracowników (jeżeli uległy zmianie na skutek reorganizacji) oraz przekażą je do Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin organizacyjny Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Rozdział  I

Wewnętrzna struktura organizacyjna

§  1.
1.
Komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "Komendą Główną", są:
1)
biura:
a)
Biuro Organizacji i Nadzoru,
b)
Biuro Kadr i Szkolenia,
c)
Biuro Rozpoznawania Zagrożeń,
d)
Biuro Finansów,
e)
Biuro Kwatermistrzowskie;
2)
inne komórki organizacyjne:
a)
Gabinet Komendanta Głównego,
b)
Centrum Operacyjne Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
c)
Zespół Prawny,
d)
Inspektorat Ochrony Informacji Niejawnych,
e)
Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
f)
Zespół Zamówień Publicznych,
g)
Redakcja "Przeglądu Pożarniczego".
2.
Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, zwanemu dalej "Komendantem Głównym", podlegają bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Komendanta Głównego,
2)
Biuro Organizacji i Nadzoru,
3)
Biuro Kadr i Szkolenia,
4)
Zespół Prawny,
5)
Inspektorat Ochrony Informacji Niejawnych,
6)
Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
3.
Poszczególnym dwóm zastępcom Komendanta Głównego podlegają bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
1)
Centrum Operacyjne Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, Biuro Rozpoznawania Zagrożeń, Redakcja "Przeglądu Pożarniczego",
2)
Biuro Finansów, Biuro Kwatermistrzowskie i Zespół Zamówień Publicznych.
§  2.
1.
W skład Gabinetu Komendanta Głównego wchodzą:
1)
Wydział Prezydialny,
2)
Wydział Współpracy z Zagranicą,
3)
Zespół Prasowy,
4)
doradcy Komendanta Głównego.
2.
W skład Biura Organizacji i Nadzoru wchodzą:
1)
Inspektorat Nadzoru i Kontroli,
2)
Wydział Organizacji i Analiz,
3)
Wydział Skarg i Wniosków,
4)
Kancelaria Ogólna.
3.
W skład Centrum Operacyjnego Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego wchodzą:
1)
Wydział Koordynacji Działań Ratowniczych,
2)
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa,
3)
Wydział Planowania Operacyjnego,
4)
Wydział Systemów Teleinformatycznych i Operacyjnych Baz Danych,
5)
Wydział Analiz i Procedur Ratowniczych,
6)
Wydział Międzynarodowej Współpracy Ratowniczej.
4.
W skład Biura Kadr i Szkolenia wchodzą:
1)
Wydział Kadr,
2)
Wydział Szkolenia i Kultury Fizycznej,
3)
Wydział Nadzoru Pedagogicznego,
4)
Wydział Wydawnictw i Pomocy Dydaktycznych,
5)
Wydział Ogólny,
6)
Grupa Dyspozycyjna Komendanta Głównego.
5.
W skład Biura Rozpoznawania Zagrożeń wchodzą:
1)
Wydział Nadzoru Prewencyjnego,
2)
Wydział Analiz Zagrożeń,
3)
Wydział Zabezpieczeń Przeciwpożarowych.
6.
W skład Biura Finansów wchodzą:
1)
Wydział Planowania i Analiz Budżetowych,
2)
Wydział Realizacji Budżetu,
3)
Wydział Rewizji Finansowej.
7.
W skład Biura Kwatermistrzowskiego wchodzą:
1)
Wydział Techniki Pożarniczej,
2)
Wydział Kwatermistrzowski,
3)
Wydział Budownictwa,
4)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy,
5)
Wydział Realizacji Budżetu Jednostkowego.
8.
W skład Inspektoratu Ochrony Informacji Niejawnych wchodzą:
1)
Wydział Spraw Obronnych,
2)
Kancelaria Tajna.
9.
Komórkami organizacyjnymi nie podzielonymi na wydziały są:
1)
Zespół Prawny,
2)
Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
3)
Zespół Zamówień Publicznych,
4)
Redakcja "Przeglądu Pożarniczego".
§  3.
1.
Biurem kieruje dyrektor przy pomocy zastępcy lub zastępców.
2.
Centrum Operacyjnym Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego kieruje dyrektor przy pomocy zastępców. Jeden z zastępców dyrektora sprawuje jednocześnie funkcję dowódcy Centralnego Odwodu Operacyjnego.
3.
Gabinetem Komendanta Głównego kieruje dyrektor przy pomocy zastępcy.
4.
Zespołem Prawnym kieruje dyrektor przy pomocy zastępcy.
5.
Inspektoratem Ochrony Informacji Niejawnych kieruje główny specjalista - pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych.
6.
Zespołem Zamówień Publicznych, Inspektoratem Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Redakcją "Przeglądu Pożarniczego" kierują główni specjaliści.
7.
Zastępca dyrektora Biura Finansów sprawuje jednocześnie funkcję głównego księgowego budżetu jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej nadzorowanych przez Komendanta Głównego.
8.
Główny księgowy budżetu Komendy Głównej w Biurze Kwatermistrzowskim sprawuje jednocześnie funkcję zastępcy dyrektora biura.
9.
Wydziałem kieruje naczelnik wydziału lub główny specjalista, przy pomocy zastępcy naczelnika wydziału.
10.
Krajowym Centrum Koordynacji Ratownictwa kieruje naczelnik Wydziału Koordynacji Działań Ratowniczych.
11.
Właściwy dyżurny operacyjny kraju kieruje zmianą służbową w Krajowym Centrum Koordynacji Ratownictwa.
§  4.
Postanowienia niniejszego regulaminu dotyczące biur i ich dyrektorów stosuje się odpowiednio do pozostałych komórek organizacyjnych Komendy Głównej i ich kierowników.

Rozdział  2

Organy opiniodawczo-doradcze Komendanta Głównego

§  5.
1.
Kolegium Komendanta Głównego, zwane dalej "Kolegium", jest zespołem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego powołanym w celu rozwiązywania problemów i zadań o charakterze kompleksowym.
2.
W skład Kolegium wchodzą: zastępcy Komendanta Głównego, kierownicy komórek organizacyjnych wymienionych w § 1 ust. 1, dowódca Centralnego Odwodu Operacyjnego oraz rzecznik prasowy Komendanta Głównego.
3.
Do udziału w posiedzeniach Kolegium mogą być zaproszone inne osoby, w zależności od rodzaju spraw będących przedmiotem posiedzenia kolegium.
4.
Posiedzeniom Kolegium przewodniczy Komendant Główny bądź wyznaczony przez niego zastępca.
5.
Komendant Główny określa termin i miejsce posiedzenia Kolegium oraz wskazuje osoby, które powinny być zaproszone na posiedzenie.
6.
Ustalenia Kolegium po zatwierdzeniu przez Komendanta Głównego są przekazywane do realizacji lub wiadomości zainteresowanym.
§  6.
1.
Rada Naukowo-Techniczna, zwana dalej "Radą", jest zespołem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego w sprawach kształcenia zawodowego, działalności badawczo-rozwojowej, postępu technicznego, a także rozwoju kadry naukowo-technicznej.
2.
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
inicjowanie postępu naukowo-technicznego,
2)
opiniowanie założeń programowych szkolnictwa pożarniczego,
3)
opiniowanie projektów i planów prac naukowo-badawczych oraz wniosków zgłaszanych przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej do Komitetu Badań Naukowych.
3.
Posiedzeniom Rady przewodniczy Komendant Główny lub jego zastępca.
4.
Skład Rady oraz zasady jej działania określa regulamin Rady, zatwierdzony przez Komendanta Głównego.
5.
Sekretariat Rady prowadzi wyznaczony doradca Komendanta Głównego.

Rozdział  3

Ogólne zasady działania komórek organizacyjnych

§  7.
1.
Komórki organizacyjne Komendy Głównej współdziałają ze sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej.
2.
Za realizację zadania należącego do kilku komórek organizacyjnych jest odpowiedzialna ta komórka, dla której jest to zadanie podstawowe w myśl statutu Komendy Głównej lub niniejszego regulaminu.
3.
Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2, są obowiązane opracować oraz udostępnić niezbędne materiały, informacje, wyjaśnienia i opinie komórce realizującej dane zadanie.
4.
Zadania wynikające z korespondencji zewnętrznej adresowanej bezpośrednio do danej komórki organizacyjnej, a będące w zakresie działania innej komórki organizacyjnej, powinny zostać przekazane do realizacji przez właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną.
§  8.
Komendant Główny lub upoważniony zastępca Komendanta Głównego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań, raz w tygodniu.
§  9.
1.
Do podpisu Komendanta Głównego są zastrzeżone następujące dokumenty:
1)
akty prawne Komendanta Głównego,
2)
pisma kierowane do Sejmu i Senatu RP, Prezydenta RP, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa i członków Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych, wojewodów, członków kierownictwa organizacji społecznych i zawodowych szczebla centralnego, władz kościołów i związków wyznaniowych, członków kierownictwa związków zawodowych oraz pisma dotyczące materiałów kierowanych pod obrady Rady Ministrów oraz komisji sejmowych i senackich,
3)
wystąpienia do kierowników centralnych organów ochrony przeciwpożarowej innych państw,
4)
wystąpienia do kierownictwa międzynarodowych organizacji ochrony przeciwpożarowej,
5)
porozumienia i protokoły międzynarodowe,
6)
dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności organów Państwowej Straży Pożarnej lub wymagające podpisu Komendanta Głównego ze względów szczególnych,
7)
decyzje kadrowe,
8)
rozdzielniki sprzętu, środków gaśniczych i neutralizatorów dla jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-gaśniczego oraz rozdział limitów finansowych,
9)
zakresy obowiązków i uprawnień kierowników komórek organizacyjnych Komendy Głównej.
2.
W razie nieobecności Komendanta Głównego lub w innych uzasadnionych wypadkach dokumenty określone w ust. 1 podpisuje upoważniony zastępca Komendanta Głównego, a w przypadku pism procesowych - także upełnomocniony radca prawny.
3.
Pisma kierowane do sekretarzy i podsekretarzy stanu, zastępców kierowników urzędów centralnych, wicewojewodów, a także wystąpienia do kierowników organizacji społecznych, politycznych i zawodowych, nie zastrzeżone do podpisu Komendanta Głównego, podpisują jego zastępcy.
4.
Dokumenty przedstawione do podpisu Komendantowi Głównemu powinny być uprzednio parafowane przez właściwego zastępcę Komendanta Głównego, jeżeli zostały przygotowane przez komórkę organizacyjną podległą temu zastępcy. Dokumenty przygotowane przez komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio Komendantowi Głównemu parafuje kierujący tą komórką, a w przypadku pism procesowych lub opinii prawnych może je parafować radca prawny.
5.
Projekty dokumentów przeznaczonych do wysłania za granicę, przedstawiane do podpisu Komendantowi Głównemu i jego zastępcom, powinny być uprzednio uzgodnione z dyrektorem Gabinetu Komendanta Głównego.
6.
Projekty dokumentów dotyczących zagadnień kontrolnych przeznaczone do wysłania organom administracji ogólnej, organom centralnym i naczelnym, przedstawione do podpisu Komendantowi Głównemu lub jego zastępcom, powinny być uprzednio uzgodnione z dyrektorem Biura Organizacji i Nadzoru.
7.
Dokumenty, z których mogą wynikać zobowiązania finansowe i majątkowe Komendy Głównej podpisuje:
1)
w odniesieniu do budżetu jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej nadzorowanych przez Komendanta Głównego - Komendant Główny lub jego zastępca oraz dyrektor Biura Finansów;
2)
w odniesieniu do budżetu Komendy Głównej - dyrektor Biura Kwatermistrzowskiego oraz główny księgowy Komendy Głównej.
8.
Umowy cywilnoprawne i porozumienia, których stroną jest Komendant Główny podpisuje Komendant Główny lub jego zastępca oraz główny księgowy Komendy Głównej.
9.
Pisma nie przeznaczone wyłącznie do podpisu przez Komendanta Głównego lub jego zastępców, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8, podpisują kierownicy komórek organizacyjnych. W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej pisma podpisuje jego zastępca.
10.
Kierownik komórki organizacyjnej może określić rodzaje pism i dokumentów, które może podpisywać jego zastępca lub inna upoważniona osoba. Upoważnienie do podpisywania pism i dokumentów powinno być wystawione imiennie na piśmie. Ograniczenia przewidziane w niniejszym ustępie nie dotyczą opinii prawnych i pism procesowych.
§  10.
1.
Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych:
1)
ponosi odpowiedzialność za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
2)
opracowuje plan postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
3)
w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego ma prawo żądać od komórek organizacyjnych Komendy Głównej udzielenia natychmiastowej pomocy, w zakresie ich uprawnień i obowiązków,
4)
współpracuje z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa, informując na bieżąco Komendanta Głównego o przebiegu tej współpracy,
5)
podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, zawiadamiając o tym Komendanta Głównego, a w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "poufne" lub wyższą, również właściwą służbę ochrony państwa.
2.
Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych wykonuje również funkcję pełnomocnika ochrony w jednostkach nadzorowanych przez Komendanta Głównego, realizując w stosunku do tych jednostek kompetencje i zadania określone w ust. 1 pkt 1.
3.
Dowódca Centralnego Odwodu Operacyjnego, w porozumieniu z zastępcą Komendanta Głównego, któremu bezpośrednio podlega, z upoważnienia Komendanta Głównego jest uprawniony do:
1)
delegowania dowódców Centralnego Odwodu Operacyjnego (w uzgodnieniu z ich bezpośrednimi przełożonymi) do realizacji zadań w zakresie funkcjonowania odwodu,
2)
wydawania poleceń i rozkazów wszystkim funkcjonariuszom odwodu w czasie od jego sformowania do rozformowania,
3)
inspekcji sił i środków odwodu oraz stanowisk kierowania jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w zakresie alarmowania odwodu.
4.
Dyżurny operacyjny kraju działa z upoważnienia i w imieniu Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w zakresie operacyjnego zabezpieczenia kraju, a w szczególności podejmuje działania dotyczące:
1)
koordynowania działań operacyjno-taktycznych prowadzonych w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze kraju,
2)
współdziałania z organami rządowymi, urzędami i instytucjami w podejmowaniu decyzji dotyczących zwalczania zagrożeń,
3)
udzielania naczelnym i centralnym organom administracji państwowej opinii i wyjaśnień o prowadzonych działaniach ratowniczo-gaśniczych,
4)
współdziałania z szefami misji zagranicznych, kierownikami urzędów konsularnych, kierownikami przedstawicielstw państw obcych i organizacji międzynarodowych korzystających z immunitetów, w przypadku podejmowania działań ratowniczych w obiektach im podległych,
5)
podejmowania decyzji o użyciu sił i środków jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego poza obszarem województwa,
6)
wyznaczania dowódcy akcji ratowniczej do działań o zasięgu ponadwojewódzkim,
7)
dysponowania do szczebla kompanii siłami i środkami Centralnego Odwodu Operacyjnego,
8)
dysponowania jednostek ochrony przeciwpożarowej poza granice kraju w ramach obowiązujących umów międzynarodowych, dotyczących wzajemnego udzielania pomocy ratowniczej,
9)
dysponowania do działań ratowniczych krajowych specjalistów ds. ratownictwa.
5.
O podejmowanych działaniach dyżurny operacyjny kraju na bieżąco informuje Komendanta Głównego bądź jego zastępców.

Rozdział  4

Zakres działania komórek organizacyjnych Podstawowe zadania

§  11.
1.
Pracownicy (funkcjonariusze) prowadzący daną sprawę merytorycznie, przestrzegają właściwej treści i formy opracowywanych dokumentów, co potwierdzają ich parafowaniem.
2.
O ocenie merytorycznej prowadzonej sprawy rozstrzyga bezpośredni przełożony.
3.
W wypadku, gdy prowadzący sprawę nie zgadza się z oceną, o której mowa w ust. 2, może zwrócić się do wyższego przełożonego, który rozstrzyga kwestie sporne.
§  12.
1.
Komórki organizacyjne realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania określone dla Komendanta Głównego w odrębnych przepisach.
2.
Do zakresu działania komórki organizacyjnej stosownie do jej właściwości należy:
1)
udzielanie wsparcia i pomocy fachowej w realizacji zadań jednostkom organizacyjnym Państwowej Straży Pożarnej;
2)
sporządzanie okresowych analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań w swoim zakresie działania;
3)
realizowanie zadań z dziedziny ochrony informacji niejawnych oraz obronności i bezpieczeństwa państwa według zasad ustalonych przez Komendanta Głównego;
4)
współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz terenowymi organami administracji ogólnej;
5)
inicjowanie i opracowywanie projektów aktów prawnych ze swego zakresu działania bądź zleconych przez Komendanta Głównego albo jego zastępcę oraz opiniowanie innych projektów aktów prawnych;
6)
określanie, w zakresie merytorycznego działania, zadań Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
7)
udzielanie wyjaśnień odnośnie obowiązujących przepisów prawa w swoim zakresie działania;
8)
organizowanie narad, szkoleń instruktażowych i doskonalących oraz odpraw z pracownikami jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
9)
załatwianie indywidualnych skarg, odwołań i wniosków kierowanych do Komendy Głównej, z zakresu swojej właściwości, w porozumieniu z właściwą komórką organizacyjną prowadzącą sprawy skarg i wniosków;
10)
współpraca z Zarządem Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP, z Zarządem Głównym Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Pożarnictwa, pożarniczymi związkami zawodowymi oraz w miarę potrzeb z innymi organizacjami;
11)
współpraca z jednostkami naukowymi i naukowo-badawczymi oraz ośrodkami informacji technicznej;
12)
realizowanie zadań z zakresu merytorycznego działania w stosunku do jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Głównego;
13)
inicjowanie współpracy naukowo-technicznej z zagranicą oraz przygotowywanie opracowań w tym zakresie, w porozumieniu z właściwą komórką organizacyjną prowadzącą współpracę zagraniczną;
14)
załatwianie spraw zleconych Komendantowi Głównemu przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Prezesa Rady Ministrów oraz opracowywanie stosownych dokumentów w tym zakresie;
15)
udział oraz wykonywanie czynności kontrolnych, na zasadach określonych przez Komendanta Głównego w planie kontroli, w działaniach kontrolnych prowadzonych przez właściwą komórkę organizacyjną realizującą zadania kontrolne;
16)
prowadzenie, w zakresie merytorycznego działania, inspekcji jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
17)
opracowywanie stosownych materiałów na posiedzenia Sejmu i Senatu RP, komisji sejmowych i senackich, Kancelarii Premiera, kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Kolegium Komendanta Głównego i innych, w zależności od potrzeb;
18)
realizacja zadań wynikających z programu prac Sejmu i Senatu RP, dezyderatów, opinii i planów komisji sejmowych i senackich oraz interpelacji poselskich w sprawach ochrony przeciwpożarowej;
19)
inicjowanie wykorzystania ustaleń i wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli oraz innych organów kontrolnych;
20)
inicjowanie wymiany doświadczeń między jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
21)
opracowywanie, w zakresie merytorycznego działania, dokumentów dotyczących wykonywania zadań wynikających z funkcji Komendanta Głównego jako organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym;
22)
merytoryczne opiniowanie projektów wynalazczych;
23)
wykonywanie obowiązków i zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
a)
organizowanie służby i pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania zadań,
b)
zapewnienie przestrzegania w komórce organizacyjnej przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
24)
udział w pracach związanych z integracją europejską i współpracą transgraniczną, realizacją konwencji i umów międzynarodowych oraz uczestniczeniem Państwowej Straży Pożarnej w działalności międzynarodowych organizacji pożarniczych;
25)
popularyzowanie działalności Państwowej Straży Pożarnej;
26)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Komendanta Głównego.
§  13.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie spory kompetencyjne rozstrzyga Komendant Główny.

Rozdział  5

Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych

§  14.
GABINET KOMENDANTA GŁÓWNEGO - symbol GK
1.
Gabinet Komendanta Głównego wykonuje w imieniu Komendanta Głównego następujące zadania:
1)
prowadzenie współpracy międzynarodowej, w szczególności dotyczące:
a)
opracowywania projektów, koordynowania procedur legislacyjnych oraz wykonywania postanowień międzynarodowych umów i porozumień regulujących sprawy ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,
b)
organizowania współpracy z zagranicznymi służbami i organizacjami pożarniczymi oraz ratowniczymi,
c)
uczestniczenia Państwowej Straży Pożarnej w realizacji konwencji międzynarodowych,
d)
koordynowania działań Państwowej Straży Pożarnej związanych z przygotowaniem Rzeczypospolitej Polskiej do członkostwa w Unii Europejskiej;
2)
informowanie społeczeństwa za pośrednictwem mediów o działalności Państwowej Straży Pożarnej oraz udzielanie niezbędnych wyjaśnień i pomocy w wykonywaniu funkcji przez media;
3)
organizowanie konferencji prasowych, obsługi prasowej i informacyjnej akcji ratowniczych i wydarzeń w ochronie przeciwpożarowej, a także prowadzenie działalności edukacyjnej poprzez media;
4)
opracowywanie serwisów prasowych, komunikatów i biuletynów oraz udzielanie wywiadów przedstawicielom mediów;
5)
współpraca z Zarządem Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Do zadań Gabinetu Komendanta Głównego należą ponadto:
1)
organizacja pracy sekretariatów Komendanta Głównego i jego zastępców;
2)
wykonywanie czynności protokolarnych;
3)
świadczenie doradztwa i konsultacji poprzez doradców na rzecz Komendanta Głównego i jego zastępców, w zakresie przez nich zleconym;
4)
prowadzenie spraw związanych z ceremoniałem pożarniczym oraz nadawanie sztandarów jednostkom organizacyjnym Państwowej Straży Pożarnej;
5)
prowadzenie kroniki Komendy Głównej i kroniki wyróżnionych medalem honorowym im. Józefa Tuliszkowskiego;
6)
prowadzenie obsługi rządowej poczty elektronicznej (PEAR-2).
§  15.
BIURO ORGANIZACJI I NADZORU - symbol BO

Biuro Organizacji i Nadzoru prowadzi w imieniu Komendanta Głównego następujące sprawy:

1)
przygotowywanie projektów dokumentów związanych z pełnieniem przez Komendanta Głównego funkcji centralnego organu administracji rządowej, a w szczególności w zakresie:
a)
organizacji ochrony przeciwpożarowej;
b)
organizacji Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
2)
organizowanie Państwowej Straży Pożarnej;
3)
prowadzenie badań, monitorowanie, analizowanie oraz opracowywanie projektów koncepcji dotyczących systemu ochrony przeciwpożarowej, funkcjonowania Państwowej Straży Pożarnej oraz Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
4)
organizowanie pracy Komendy Głównej;
5)
inicjowanie oraz prowadzenie współpracy z Zespołem Poselskim Strażaków, posłami i senatorami, komisjami sejmowymi;
6)
monitorowanie przebiegu prac legislacyjnych w zakresie aktów prawnych dotyczących ochrony przeciwpożarowej i Państwowej Straży Pożarnej;
7)
inicjowanie, organizowanie oraz prowadzenie współpracy z organami administracji publicznej;
8)
kontroli organów i jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, komórek organizacyjnych Komendy Głównej oraz kontroli wykonywania obowiązków służbowych przez strażaków i pracowników cywilnych, wynikających z regulaminów organizacyjnych i regulaminów pracy;
9)
kontrola działalności gospodarczej i finansowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej nadzorowanych przez Komendanta Głównego;
10)
koordynacja inspekcji prowadzonych przez komórki organizacyjne Komendy Głównej;
11)
analiza materiałów z kontroli przeprowadzonych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne oraz z inspekcji, o których mowa w pkt. 8;
12)
wykonywanie czynności nadzoru w zakresie zleconym przez Komendanta Głównego;
13)
rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków wpływających do Komendanta Głównego oraz przeprowadzanie okresowych analiz w tym zakresie;
14)
gromadzenie, przechowywanie, ewidencjonowanie i odpowiednie zabezpieczanie materiałów archiwalnych oraz ich klasyfikowanie, kwalifikowanie i brakowanie, jak również sprawowanie nadzoru w tym zakresie w stosunku do jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
15)
podejmowanie decyzji o brakowaniu akt archiwalnych oraz ich udostępnianiu na zewnątrz przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;
16)
koordynowanie działań poszczególnych biur Komendy Głównej w zakresie spraw zleconych Komendantowi Głównemu przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Prezesa Rady Ministrów oraz opracowywanie stosownych dokumentów w tym zakresie;
17)
prowadzenie kancelarii ogólnej;
18)
prowadzenie archiwum zakładowego.
§  16.
CENTRUM OPERACYJNE KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO-GAŚNICZEGO - symbol CO

Centrum Operacyjne Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego wykonuje w imieniu Komendanta Głównego następujące zadania:

1)
koordynuje funkcjonowanie Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, a w szczególności:
a)
określa zadania operacyjne Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
b)
ustala zbiorczy plan sieci jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
c)
ustala plan rozmieszczenia sprzętu specjalistycznego na obszarze kraju,
d)
projektuje normatywy wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz innych jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
e)
organizuje Centralny Odwód Operacyjny,
f)
podejmuje inicjatywy organizacyjno-techniczne w zakresie systemów teleinformatycznych wspomagania dowodzenia, usprawniających alarmowanie i dysponowanie jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego,
g)
koordynuje działania ratownicze Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze kraju;
2)
kieruje Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym, a w szczególności:
a)
dysponuje jednostkami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze kraju,
b)
dysponuje odwodami operacyjnymi i kieruje ich siłami,
c)
dowodzi działaniami ratowniczymi, których rozmiar lub zasięg przekracza możliwości sił ratowniczych województwa,
d)
przeprowadza ćwiczenia i manewry Centralnego Odwodu Operacyjnego;
3)
organizuje i zapewnia funkcjonowanie Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa;
4)
analizuje działania ratownicze prowadzone przez jednostki Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
5)
sporządza plan operacyjno-ratowniczy na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń wykraczających poza granice województwa;
6)
opiniuje wnioski o dofinansowanie jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
7)
współpracuje z zagranicznymi organizacjami ratowniczymi w zakresie operacyjnym oraz koordynuje udział jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego w działaniach ratowniczych i ćwiczeniach poza granicami kraju;
8)
administruje siecią i systemami informatycznymi Komendy Głównej.
§  17.
BIURO KADR i SZKOLENIA - symbol BK

Biuro Kadr i Szkolenia realizuje w imieniu Komendanta Głównego PSP następujące zadania:

1)
prowadzi sprawy kadrowe pracowników Komendy Głównej oraz sprawy kadrowe komendantów wojewódzkich i ich zastępców, kierowników jednostek nadzorowanych i ich zastępców, jak również innych strażaków, należące do kompetencji Komendanta Głównego;
2)
podejmuje działania zapewniające optymalne rozmieszczenie i zatrudnienie kwalifikowanych kadr, w szczególności absolwentów szkół Państwowej Straży Pożarnej;
3)
prowadzi sprawy mieszkaniowe strażaków pełniących służbę w Komendzie Głównej;
4)
prowadzi sprawy awansów i wyróżnień strażaków (pracowników cywilnych) Państwowej Straży Pożarnej;
5)
prowadzi zagadnienia uposażeń strażaków i pracowników cywilnych Państwowej Straży Pożarnej;
6)
prowadzi ewidencję strażaków oraz statystykę kadrową na potrzeby Komendanta Głównego;
7)
prowadzi zagadnienia dyscyplinarne pracowników Komendy Głównej, Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego oraz nadzór nad problematyką dyscyplinarną w pozostałych jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
8)
prowadzi zagadnienia związane ze sprawami emerytów i rencistów Komendy Głównej;
9)
inicjuje i określa kierunki kształcenia zawodowego;
10)
ustala programy i zasady szkolenia pożarniczego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej;
11)
prowadzi ewidencję pieczęci i stempli Komendy Głównej;
12)
prowadzi działalność wydawniczą w Komendzie Głównej oraz koordynuje działalność wydawniczą na potrzeby szkolenia i doskonalenia zawodowego;
13)
organizuje współzawodnictwo sportowe w Państwowej Straży Pożarnej i uczestnictwo w zawodach międzynarodowych;
14)
współdziała ze związkami zawodowymi działającymi w strukturach Państwowej Straży Pożarnej;
15)
prowadzi sprawy osobowe związane z militaryzacją jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
16)
prowadzi sprawy z zakresu medycyny pracy w stosunku do pracowników Komendy Głównej oraz współpracuje z Centralnym Zarządem Służby Zdrowia i Centralną Komisją Lekarską w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji;
17)
organizuje doskonalenie zawodowe dla pracowników Komendy Głównej oraz koordynuje doskonalenie zawodowe na potrzeby jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
18)
prowadzi badania oraz nadzór w zakresie realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach i ośrodkach szkolenia Państwowej Straży Pożarnej.
§  18.
BIURO ROZPOZNAWANIA ZAGROŻEŃ - symbol BZ

Biuro Rozpoznawania Zagrożeń realizuje w imieniu Komendanta Głównego zadania w następujących dziedzinach:

1)
metodyki prowadzenia rozpoznawania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń oraz wykorzystywania ich wyników;
2)
dokonywania analiz zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń obiektów i terenów;
3)
rozpatrywania odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia komendantów wojewódzkich PSP dotyczących przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz uzgadniania projektów budowlanych pod względem ochrony przeciwpożarowej;
4)
powoływania i odwoływania rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych;
5)
sprawowania nadzoru nad działalnością rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych;
6)
inicjowania przedsięwzięć oraz prac naukowo-badawczych w zakresie rozpoznawania zagrożeń i zabezpieczeń przeciwpożarowych.
§  19.
BIURO FINANSÓW - symbol BF

Biuro Finansów wykonuje w imieniu Komendanta Głównego następujące zadania:

1)
organizuje system finansowania jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Głównego, zwanych w niniejszym paragrafie "jednostkami nadzorowanymi";
2)
opracowuje projekty dochodów i wydatków oraz harmonogramy finansowe dla jednostek nadzorowanych i uruchamia dla nich zasilenia finansowe;
3)
koordynuje działalność pozabudżetową jednostek nadzorowanych oraz sprawuje nadzór nad tymi jednostkami w zakresie finansowym:
4)
prowadzi księgowość oraz sprawozdawczość finansową Komendy Głównej jako dysponenta środków budżetowych państwa drugiego stopnia;
5)
prowadzi sprawy dyscypliny budżetowej jednostek nadzorowanych;
6)
prowadzi rozliczenia wpływów z firm ubezpieczeniowych oraz gospodaruje środkami uzyskiwanymi z tytułu obowiązkowych składek za ubezpieczenia od ognia;
7)
prowadzi sprawy dofinansowania jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
8)
opiniuje oraz przygotowuje dokumenty, analizy i sprawozdania na potrzeby Sejmu, Najwyższej Izby Kontroli oraz Ministerstwa Finansów, związane z budżetem państwa w rozdziale "Państwowa Straż Pożarna";
9)
prowadzi bazy danych wydatków budżetowych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;
10)
prowadzi całokształt spraw związanych z opiniowaniem budżetu Państwowej Straży Pożarnej.
§  20.
BIURO KWATERMISTRZOWSKIE - symbol BT
1.
Biuro Kwatermistrzowskie realizuje w imieniu Komendanta Głównego zadania w następujących dziedzinach:
1)
kształtowania polityki w zakresie normalizacji i standaryzacji sprzętu pożarniczego, umundurowania, odzieży ochronnej i ekwipunku osobistego oraz środków gaśniczych;
2)
inicjowania przedsięwzięć oraz prac naukowo-badawczych w zakresie techniki pożarniczej, działalności ogólnotechnicznej i środków ochrony indywidualnej strażaka;
3)
nadzoru nad gospodarką transportową w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
4)
nadzoru nad gospodarką mieszkaniową i nieruchomościami oraz prowadzenia całokształtu spraw związanych z procesem inwestycyjnym w stosunku do jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Głównego;
5)
wykonywania zadań inwestora inwestycji wieloletniej (dawnej centralnej);
6)
opracowywania analiz wyposażenia jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej i Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego w sprzęt i środki ujęte w obowiązujących normatywach i normach wyposażenia;
7)
opiniowania projektu budżetu Państwowej Straży Pożarnej w zakresie planowanych inwestycji;
8)
udzielania konsultacji i doradztwa w zakresie wyposażenia w sprzęt oraz warunków technicznych obiektów dla jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego;
9)
prowadzenia spraw mieszkaniowych komendantów wojewódzkich oraz kierowników jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Głównego;
10)
planowania i realizowania zadań w zakresie zaopatrywania w pojazdy i sprzęt ratowniczo-gaśniczy jednostek nadzorowanych przez Komendanta Głównego;
11)
centralnego zaopatrywania w sprzęt pożarniczy i ratowniczy w ramach środków pozyskanych lub pozostających w dyspozycji Komendanta Głównego;
12)
projektowania rozdziału środków na dofinansowanie jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego w ramach zakresu działania biura;
13)
zapewnienia obsługi administracyjnej i finansowej Komendy Głównej;
14)
prowadzenia gospodarki transportowej i mundurowej w Komendzie Głównej oraz utrzymania właściwego stanu technicznego budynku, urządzeń i instalacji technicznych, w tym ochrony obiektu Komendy Głównej;
15)
prowadzenia gospodarki środkami trwałymi i rzeczowymi składnikami majątku Komendy Głównej oraz prowadzenia magazynu na potrzeby Komendy Głównej;
16)
opracowywania i realizacji jednostkowego planu finansowego dysponenta środków budżetowych państwa trzeciego stopnia i planów finansowych gospodarki pozabudżetowej oraz prawidłowego wykonania budżetu, zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowymi;
17)
prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości w zakresie realizowanych zadań;
18)
prowadzenia postępowania o zamówienia publiczne, których wartość szacunkowa nie przekracza równowartości 3.000 EURO lub w których finansowaniu udział środków publicznych nie przekracza równowartości 3.000 EURO.
2.
Biuro Kwatermistrzowskie stanowi jednostkę budżetową - dysponenta środków budżetowych państwa trzeciego stopnia.
§  21.
ZESPÓŁ PRAWNY - symbol ZP

Zespół Prawny świadczy pomoc prawną urzędowi Komendanta Głównego, a w szczególności udziela porad prawnych, sporządza opinie prawne, opracowuje projekty aktów prawnych oraz występuje przed sądami i urzędami.

W zakresie opracowywania aktów prawnych bada i ocenia projekty tych aktów pod względem prawnym i redakcyjnym, w tym ocenia zgodność projektu z obowiązującym systemem prawa, zasadami techniki prawodawczej i z zasadami poprawnej polszczyzny oraz ustala brzmienie projektu pod względem prawnym i redakcyjnym, a ponadto:

1)
koordynuje realizację zadań wynikających z funkcji Komendanta Głównego jako organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w stosunku do komendanta wojewódzkiego;
2)
koordynuje opiniowanie i przygotowywanie do uzgodnienia dokumentów rządowych oraz projektów aktów prawnych w Komendzie Głównej;
3)
opracowuje pod względem prawnym projekty dokumentów rządowych oraz koordynuje ich opiniowanie;
4)
zasięga opinii ogólnokrajowych organizacji zrzeszających strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP na temat projektu ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony przeciwpożarowej, w zakresie ich ustawowych uprawnień;
5)
kieruje do zaopiniowania projekty ustaw oraz aktów wykonawczych do tych ustaw w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych;
6)
opiniuje pod względem prawnym sprawy zlecone Komendantowi Głównemu przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Prezesa Rady Ministrów oraz opracowuje te materiały, jeżeli dotyczą one problematyki prawnej.
§  22.
INSPEKTORAT OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH - symbol IO

Inspektorat Ochrony Informacji Niejawnych wykonuje w imieniu Komendanta Głównego następujące zadania:

1)
zapewnia ochronę informacji niejawnych w Komendzie Głównej, a w szczególności:
a)
ochronę systemów i sieci teleinformatycznych,
b)
ochronę fizyczną,
c)
kontrolę ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
d)
kontrolę ewidencji i obiegu materiałów oraz dokumentów niejawnych,
e)
opracowywanie planu ochrony Komendy Głównej i nadzorowanie jego realizacji,
f)
szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
2)
prowadzi kancelarię tajną na potrzeby Komendy Głównej;
3)
prowadzi sprawy obronne, a w szczególności:
a)
prowadzi sprawy etatyzacji jednostek zmilitaryzowanych i specjalnie tworzonych na okres "W",
b)
przygotowuje dokumenty związane z militaryzacją i mobilizacją,
c)
prowadzi sprawy planowania obronnego;
4)
realizuje zadania obrony cywilnej.
§  23.
INSPEKTORAT BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY - symbol BHP

Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy wykonuje funkcje doradcze i kontrolne oraz realizuje w imieniu Komendanta Głównego zadania z zakresu służby bezpieczeństwa i higieny pracy w Komendzie Głównej, a ponadto:

1)
podejmuje działania w celu kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w stosunku do jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Głównego,
2)
bierze udział, w zakresie kontroli realizacji zadań bezpieczeństwa i higieny pracy przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, w kontrolach kompleksowych prowadzonych przez Biuro Organizacji i Nadzoru,
3)
opracowuje na potrzeby Komendanta Głównego analizy i informacje dotyczące stanu bezpieczeństwa i higieny służby oraz pracy, a także stanu wypadkowości w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
§  24.
ZESPÓŁ ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - symbol ZZP

Zespół Zamówień Publicznych prowadzi w imieniu Komendanta Głównego sprawy z zakresu zamówień publicznych, których wartość przekracza równowartość 3.000 EURO lub w których udział środków publicznych w finansowaniu zamówień przekracza równowartość 3.000 EURO, a w szczególności:

1)
na wniosek Biura Kwatermistrzowskiego lub Biura Kadr i Szkolenia uruchamia procedurę udzielania zamówień publicznych i wspólnie opracowuje stosowną dokumentację;
2)
wykonuje obsługę proceduralną i formalnoprawną zamówień publicznych oraz wykonuje inne czynności przewidziane w przepisach o zamówieniach publicznych;
3)
opracowuje projekty umów zawieranych w ramach prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, we współpracy z biurem wnioskującym o uruchomienie procedury;
4)
zapewnia zastępstwo prawne Komendanta Głównego w postępowaniu przed Zespołem Arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych.
§  25.
REDAKCJA "PRZEGLĄDU POŻARNICZEGO" - symbol PP

Redakcja "Przeglądu Pożarniczego" jest odpowiedzialna za redagowanie i prowadzenie spraw wydawniczych fachowego czasopisma Państwowej Straży Pożarnej - "Przeglądu Pożarniczego" oraz gospodarkę jego funduszami, a także za prowadzenie spraw wydawniczych Dziennika Urzędowego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej.

§  26.
1.
Schemat struktury organizacyjnej Komendy Głównej określa załącznik nr 1 do regulaminu.
2.
Liczbę i rodzaj stanowisk w komórkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 2 określa załącznik nr 2 do regulaminu.

Załącznik Nr  1

Załącznik Nr  2

Rodzaje i liczba stanowisk pracy w komórkach organizacyjnych

StanowiskoKomGKBOCOBK + GDBZBFBTZP10PPBHPZZPRazem
FCFCFCFCFCFCFCFCFCFCFCFCFC
Komendant Główny110
Zastępca Komendanta Głównego220
Dyrektor biura1113111191
Zastępca dyrektora biura112212191
Główny księgowy1120
Doradca komendanta1450
Główny specjalista32463711112111111112811
Radca prawny20,7502,75
Naczelnik wydziału21242112114
Zastępca naczelnika wydziału1355326250
Dyżurny operacyjny kraju330
Starszy oficer4681248111450
Zastępca dyżurnego operac. kraju330
Pomocnik dyżurnego operac. kraju440
Starszy inspektor223145611214
Inspektor303
Starszy technik7111321200
Starszy ratownik-kierowca990
Starszy specjalista225422,750,51019,3
Konserwator202
Sprzątaczka707
Elektryk101
Razem315619335541613011549180642,753110,532,7519756
Oznaczenia:

1) BF, BK itd. - oznacza biuro lub samodzielną komórkę organizacyjną wg symboli użytych w regulaminie,

2) litera "F" - oznacza funkcjonariusza pożarnictwa,

3) litera "C" - oznacza pracownika cywilnego.

Uwaga:

W skład Biura Kadr i Szkolenia wchodzi Grupa Dyspozycyjna Komendanta Głównego w liczbie 10 etatów funkcjonariuszy PSP, w tym:

- dyrektor biura 2

- doradca komendanta 4

- główny specjalista 4